משחקי השחמט הגדולים (6) משחק "הולכת המלך" / עמיחי קטן

הפעם בחרתי לנתח משחק קצר יחסית, שהתקיים ב-1912, ובו מה שמעניין זה בעיקר רצף המסעים המרשים שסגר את המשחק, שבו האלמנט המרכזי הוא הולכת המלך היריב, כפי שמרמזת הכותרת וכפי שניתן לראות במשחק עצמו בעוד רגע. בתמונה כאן למעלה, מימין יושב השחקן הלבן במקרה הזה, אדוארד לסקר, ומשמאל יושב סבלי טרטקובר, אחד מהשחמטאים המובילים של התקופה.

לבן: אדוארד לסקר.

שחור: סר ג'ורג' אלן תומאס.

מאחר ושני השחקנים כאן לא היו אלופי עולם בשחמט ולא היו בטופ העולמי של הענף, אם כי היו בצמרת בשלבים שונים, נתחיל קודם עם הצגת הדמויות. אדוארד לסקר ככל הנראה היה קשור משפחתית בעקיפין לאלוף העולם עמנואל לסקר, וכשלעצמו הוא היה אמן בין-לאומי (דרגה אחת מתחת לרב אמן) שדורג בשיאו 18 בעולם בשחמט, זכה 5 פעמים באליפות ארה"ב בשחמט, ובין השאר גם היה דמות מפתח בהגעה של המשחק גו לארה"ב בראשית המאה ה-20.

ג'ורג' אלן תומאס היה ספורטאי בריטי שהתמחה בענפי ספורט רבים. בשחמט הוא זכה באליפות בריטניה פעמיים ומאוחר יותר קיבל תואר של אמן בין-לאומי, והישג השיא שלו הייתה זכייה משותפת בטורניר עם מקס אובה, רגע לפני שהפך לאלוף העולם, וסאלו פלור, מהשחמטאים המובילים בצ'כוסלובקיה אז. בנוסף לכך, תומאס היה טניסאי שהעפיל לרבע גמר ווימבלדון ב-1911 ופעמיים לחצי הגמר בזוגות, אך הענף בו הוא היה הטוב ביותר הוא בדמינטון, שם הוא זכה ב-21 אליפויות בריטניה, התחרות החזקה ביותר בעולם באותה תקופה.

פתיחה: הגנה הולנדית. גמביט סטונטון הנרצה.

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע כאן וכמובן לצפות בניתוח של אגדמטור או של gothamchess.

1. d4 e6 2. Nf3 f5

לסקר פתח עם רגלי המלכה, והתגובה של תומאס היא ההגנה ההולנדית, שאפשר להרחיב עליה הרבה, אך בקצרה נאמר בינתיים שהיא מעין הגנה סיציליאנית בהיפוך אגפים. באותה תקופה, היה מקובל אחרי ד4 ו5 במסע הראשון שהלבן משחק ה4, פתיחה שנקראת גמביט סטונטון, כשלמעשה כל ההסתעפויות המרכזיות מאפשרות ללבן לזכות ברגלי בחזרה בעוד כמה מסעים. כאן המסע ה6 של השחור והמסע פו3 של הלבן לפני המסע ו5 גורמים לסיטואציה קצת שונה, כך שהמסע ה4, אם וכאשר, יגרור החלפת רגלים בדומה להגנה הסיציליאנית הפתוחה, רק באגף האחר.

3. Nc3 Nf6 4. Bg5 Be7 5. Bxf6 Bxf6 6. e4 fxe4 7. Nxe4

ההבדל שהתייחסתי אליו מקודם, ביחס לאפשרות לשחק ו5 במסע הראשון, גורם לכך שפיתוח הכלים השחור נעשה תוך כדי מטרה להקשות על הלבן לשחק ה5, והוא נאלץ להחליף רץ בפרש על מנת לאפשר את המסע ה5 ואת החלפת הרגלים שם. הזכרנו מקודם את הדמיון להגנה הסיציליאנית, ונשווה את זה בתמונה הבאה, שתציג עמדה בה שוחקו המסעים הזהים באגף השני, ואנחנו מקבלים הסתעפות של ההגנה הסיציליאנית, כשההבדל הוא שבמשחק שלנו הפרש מכה בחזרה את הרגלי, ואילו בהסתעפות הזאת של הסיציליאנית מקובל שהמלכה היא זאת שמכה, מה שלא אפשרי בטור ה' של המלך.

העמדה הזאת היא הסתעפות מרכזית של גמביט סטונטון שהוזכר לעיל, על אף סדר מסעים קצת שונה במקרה הזה, כאשר הלבן זכה ברגלי בחזרה מיד, כך שלא מדובר בגמביט של ממש, בזמן שאם השחור ינסה לשמור בכוח על היתרון של הרגלי בגמביט הזה הוא עלול להיענש במתקפה חזקה במיוחד של הלבן. ללבן יש כרגע יתרון מינימלי של שני כלים מפותחים לעומת כלי אחד אצל השחור, אבל לא מדובר ביתרון משמעותי ולמעשה זו עמדה שנחשבת שקולה.

b6 8. Bd3 Bb7 9. Ne5 0-0

בשלב הזה, שני הצדדים מתמקדים בפיתוח הכלים, כשהשחור מתחיל עם הרץ הלבן שלו ומציב אותו בפיאנקטו, ואחר כך מצריח, ואילו הלבן מפתח את הרץ הלבן שלו לעמדה מרכזית יותר, ואחר כך ממקם את הפרש המרכז הלוח, עמדה שהמנוע מגדיר כשגיאה, כי את האיום שהפרש הזה עתיד לייצר אפשר למנוע בקלות על ידי החלפה שלו עם הרץ השחור.

10. Qh5

הלבן עכשיו בוחר לקדם את המלכה שלו ומאבד את היתרון הקטן שהמנוע נתן לו לפני זה, כשעל פי המנוע העמדה כעת היא שוויונית. עם זאת, המסע הזה מייצר איום מט מיידי שהשחור צריך להתמודד איתו, וכאן זו ההזדמנות לחידה הראשונה של היום – בהינתן שהשחור מבצע מסע אקראי (ח5 בתמונה הבאה לצורך הדוגמה), מה הדרך המהירה ביותר של הלבן לכפות מט?

השילוב בין הכלים ההתקפיים השונים של הלבן, מלכה, שני פרשים ורץ, הוא מאוד מסוכן מבחינת השחור, ודרך ההתמודדות הכמעט יחידה של השחור בסיטואציה הזאת היא להחליף את הרץ בפרש (אפשר לראות את ההצעה של המנוע בתמונה), או לכל הפחות להרחיק את המלכה עם המסע ז6. כל אפשרות אחרת, גם כזאת שבולמת את המט, מעמידה את השחור בנחיתות משמעותית ובעמדה שכבר נחשבת מנצחת.

Qe7

המסע הזה של השחור מאפשר לשחור לשחק ז6 במסע הבא כשרגלי ח' כבר יהיה מוגן על ידי המלכה, מה שמונע אפשרויות של שיתוף פעולה בין המלכה לכלי נוסף שיגן על ח7. עם זאת, השחור החמיץ לגמרי את העובדה שמדובר כעת בעמדה שבה הלבן יכול לכפות מט. מי שלא החמיץ את זה הוא הלבן, ומכאן עד לסיום המשחק הכותרת תבוא לידי ביטוי.

11. Qh7+!! Kxh7 12. Nxf6+ Kh6 13. Neg4+ Kg5 14. h4+Kf4 15. g3+ Kf3. 16. Be2+ Kg2 17. Rg2+ kg1 18. Kd2#

הלבן מצא כאן רצף של 8 מסעים, כאשר על כל אחד מהם (מלבד האחרון שהוא המט) היה לשחור רק מסע חוקי אחד כתגובה, ובכל אחד מהם נאלץ המלך השחור לפסוע עוד שורה לכיוון העמדה של הכלים הלבנים, עד שהוא הגיע לעמדה שבה היה נמצא המלך הלבן לו היה בוחר הלבן להצריח באגף המלך. בתמונה הבאה אפשר לראות את המסלול של המלך כפי שהוא משורטט כאן.

לאחר שהמשחק הזה הסתיים, החמיא תומאס ללסקר ואמר ש"זה היה יפה מאוד", בזמן שלסקר עצמו עוד לא ידע אנגלית היטב והיה זקוק לתרגום לגרמנית, שנים אחדות לפני שהוא עבר לארה"ב והיה לאחד מהראשונים שהביאו לשם את המשחק "גו". נסיים את הפוסט הזה עם חידה שנייה, כשבתוך רצף המסעים המכריע, אחד מהמסעים של לסקר לא היה הטוב ביותר ועיכב את המט בתור אחד. בעמדה שנמצאת למטה, המסע שבחר לסקר הוא של מט ב-3, אבל יש כאן שני מסעים שמובילים למט ב-2.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. תודה על מדור זה. יש לי דרגה חמישית מגיל מאוד צעיר (משהו כמו הכי צעיר בארץ לקבלת דרגה זו) ואינני פעיל רשמית מאז. כתבתי גם בפורום nba ואני כותב גם כאן את בקשת המידע מקוראי האתר: לא הצלחתי לטוס אמש למשחק בין אטלנטה לדטרויט ולא ראיתי את הדקות האחרונות בשידור חי. במספר אתרים בעולם – כולל בכירים, הופיעה התוצאה 100:131 כתוצאת סיום! כידוע, תוצאת הסיום היא 107:129. רציתי לדעת איך התרחש תרחיש זה שהוא חריג לחלוטין. גם בתקצירים לא ראיתי מהי סיבת שינוי זה.

  2. עמיחי זה משחק ממש יפה! נהניתי מההסבר
    פיתרון לחידה הראשונה: פ:ו6+ מה:ו6 מה:ח7 מט
    פיתרון לחידה השניה: צח2 או צז1 והמסע הבא הוא רה2 מט

    1. תודה.
      לגבי החידה הראשונה – השחור יכול להכות בחזרה עם הצריח, ואז זה לא מט כי אחרי מה:ח7 המלך יכול לברוח ל-ו6.
      לגבי החידה השנייה – צח2 זה מסע מפסיד, כי השחור יכול להכות את הפרש, מה שמסיר את ההגנה מ-ה4 אחרי שגם הרץ עובר ל-ה2, והמלך יכול לסגת והיתרון המשמעותי של השחור בכלים יאפשר לו לנצח. צז1 זה מסע שמאיים במט בלתי נמנע, אבל השחור יכול לעשות שח עם המלכה ולעכב אותו, כך שזה מסע טוב, אבל לא כזה שמקצר הליכים עבור הלבן.

      1. אוקי ניסיון שני
        חידה ראשונה: פז5 ומאיים מט עם המלכה בח7 משני כיוונים
        חידה שניה: הצרחה קטנה ואז פח2 מט. יש עוד פיתרון?

            1. כאן זה דוחה אותו במסע אחד, בניגוד לפתרון הקודם – פ:ו6 צ:ו6 שם זה כבר לא מט כפוי

  3. תודה.
    כבר ענו על החידות.
    לא מבין למה לא קיבלת את הפתרונות הראשונים של אליאב.
    בחידה הראשונה, בכל מקרה הזזה של הצריח השחור תדחה את המט בעוד מהלך. לא רואה איך אפשר לקצר את זה.
    בחידה השניה לא הבנתי למה הזזת הצריח לא מספיקה (מלבד כמובן השח עם המלכה).
    בנוסף יש לך אי דיוק ברישום המהלכים. במסע 13 זה kg5 ולא kh5. חשבתי שהיה עוד אחד אבל עכשיו לא רואה אותו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט