משחקי השחמט הגדולים (5) – משחק שלי / עמיחי קטן

בחנוכה האחרון השתתפתי בטורניר שחמט, לראשונה בחיי, ובאחד מהניצחונות שלי גם עשיתי רישום מסודר של כל המסעים, על מנת שאוכל לנתח אותו כאן, מה שייעשה כעת. באופן טבעי, רמת המשחק כאן פחות גבוהה מאשר במשחקים קודמים שכתבתי עליהם כאן, ובתקווה גם מהמשחקים הבאים, אך אולי זה דווקא יאפשר דיון יותר רציני על המסעים ששוחקו במשחק הזה והאפשרויות האחרות שהיו.

לבן: מישהו אחר.

שחור: אני.

פתיחה: פתיחה איטלקית, הגנת שני הפרשים, התקפת הפרש, פולריו, הסתעפות השח עם הרץ.

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע כאן, ובסוף הפוסט מצורפת רשימת המסעים המלאה.

1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nf6 4. Ng5

הפתיחה האיטלקית היא אחת מהפתיחות הבסיסיות והפשוטות ביותר למשחק שגם משוחקת ברמות הגבוהות (כמו בתחרות המועמדים האחרונה למשל, ואהרן כתב על זה כאן), אם כי ברמות הגבוהות משוחקת לרוב הסתעפות הג'וקו-פיאנו (רג5 במסע השלישי של השחור). המסע שאני בחרתי בו, פו6, מאפשר ללבן לשחק פז5 ובו זמנית להתקיף את רגלי ו7 החלש ולהגן על רגלי ה4, מה שהיריב שלי באמת עשה. אפשר גם לראות את ההסבר של chess.com על המסע הזה.

d5 5. exd5 Na5 6. Bb5+ c6 7. dxc6 bxc6

יש שתי דרכים עיקריות להתמודד עם "מתקפת הפרש" הזאת. הדרך העיקרית, שבה אני בחרתי, היא ד5 שחוסם את הרץ ובולם את ההתקפה על ו7, ואחרי שרגלי ה מכה את רגלי ד השחור, הפרש תוקף את הרץ ומאלץ אותו לאבד טמפו. מדובר אמנם בהקרבת רגלי, אבל זה מאפשר לשחור לסגור את הפער בפיתוח הכלי ומדובר בעמדה מאוזנת במכלול.

לא כאן המקום להרחיב על ההסתעפויות השונות, ואם זה מעניין את הקוראים אפשר אולי לחשוב על כתיבה בנושא של פתיחות והסתעפויות שלהן בעתיד, אבל אני רק אזכיר בקצרה שאם הפרש שנמצא ב-ו6 מכה בחזרה את הרגלי הלבן, זה יכול להוביל להקרבת הפרש הלבן בהסתעפות שמכונה "כבד מטוגן" (Fried liver באנגלית), ועוד קודם לכן, אפשר לשחק רג5 במקום ד4, וזה מאפשר ללבן לבצע את ההתקפה שלו, אבל גם מאפשר לשחור את מתקפת הנגד של טרקסלר עם הקרבת הרץ ב-ו2.

8. Ba4 Bd7 9. Nc3 Be7 10. b4 Nc4 11. Bb3 Nd6 12. d4 exd4 13. Qxd4

המסעים הבאים הוקדשו לפיתוח הכלים ולשגיאות עמדתיות של שני הצדדים. בעמדה בתמונה הקודמת (אפשר לראות שם את 3 העמדות הפופולריות ביותר בעמדה הזאת), הרץ היה תחת התקפה, והאפשרות הן להזיז אותו או לבצע את הסתעפות בוגלובוב, המועדפת עלי באופן אישי כשאני משחק בלבן, שהיא להביא את המלכה ל-ו3, ואז הרגלי מרותק להגנת הצריח בפינה ולא יכול להכות את הרץ. היריב שלי בחר להזיז את הרץ ל-א4, שזו שגיאה מכיוון שזה אפשר לי משהו שלא ראיתי בזמן אמת – ח6 פו3 ה4 והפרש שנמצא ב-ז5 חייב לחזור למשבצת הפתיחה שלו, מה שמעניק לשחור יתרון משמעותי בפיתוח הכלים.

במקום זאת, בחרתי בפיתוח הרץ הלבן, הוא פיתח את הפרש השני ואני את הרץ השני, ואז הוא בחר במסע ב4. ייתכן שהוא החמיץ את העובדה שהרץ שזה עתה פיתחתי יכול להכות את הרגלי הזה, אבל אני העדפתי לנצל את ההזדמנות כדי למקם את הפרש המותקף בעמדה טובה יותר, בהתחלה ג4 ואחרי שהרץ הלבן התקיף אותו בחרתי במשבצת ד6 עבורו. אחרי ה4 והחלפת הרגלים, שסייעה ללבן לפתח את המלכה, מדובר בעמדה די שוויונית, עם יתרון קל ללבן שהכלים שלו פותחו בעמדה התקפית יותר.

0-0 14. Ba3

בינתיים ניצלתי את ההזדמנות כדי להצריח והיריב שלי היה צריך לעשות אותו דבר על פי המנוע, אבל הוא בחר למקם את הרץ השחור שלו במשבצת א3. מעבר לסימני השאלה העמדתיים סביב המיקום של הרץ, המסע הזה מאפשר לי גם טקטיקה מעניינת שזוכה בכלי, ושאותה החמצתי לחלוטין. מדובר על המסע פד5, וכעת נבחן אותו קצת. המסע הזה מייצר שני איומים, אחד על כל פרש, מכיוון שהפרש שזה עתה נסע מייצר איום והוא פתח את האלכסון של הרץ השחור לאיום השני.

האפשרות הראשונה של הלבן בתגובה היא להכות את הפרש השחור, אך אם הלבן מכה עם הפרש הוא מאבד את ההגנה על המשבצת ב5, מה שמאפשר לשחור להכות את הפרש השני עם הרץ ולאיים במזלג על המלכה והרץ, וגם אם הלבן מצליח להגן על זה, בכל מסע פותח השחור איום חדש, עד שאין ללבן דרך למנוע מהשחור לזכות בכלי לכל הפחות. האפשרות השנייה של הלבן היא לסגת עם הפרש השני, אבל אז השחור מגיב עם רו6 ומבטיח זכייה בפרש שנמצא ב-ג3.

למעשה, המסע הטוב ביותר של הלבן בסיטאוציה הזאת הוא פו7, כך שהוא אמנם מאבד כלי, אבל מקריב אותו "בתנאים שלו" ומאלץ את השחור להכות אותו בחזרה, בגלל האיום על המלכה, מה שמזכה את הלבן בטמפו הדרוש כדי להחליף את הפרש השחור ולזכות ברגלי, כך שהוא זוכה בפועל ב-2 רגלים בתמורה לכלי המוקרב, ובנוסף לרגלי שהוקרב בפתיחה, היתרון של השחור הוא בפרש בתמורה ל-3 רגלים ועמדה עדיפה.

Re8 15. b5

במקום הטקטיקה הזאת, אותה לא ראיתי בזמן אמת כאמור, הבאתי את הצריח לטור של המלך, וכאן זו ההזדמנות אולי האחרונה של הלבן להצריח בלי בעיות, כשהצרחה בכל אחד מהכיוונים היא אפשרות טובה ששומרת על העמדה שוויונית עם יתרון קל ללבן, אבל היריב שלי בחר במסע ב5 שמבחינתו פותח את האלכסון של הרץ שאותו הוא קידם במסע הקודם, וכעת שני הרצים ממוקמים היטב. עוד רגע נראה למה מדובר בשגיאה ששווה שני סימני שאלה.

Nxb5 16. Nxb5 Bc5+

המסע ב5 בעייתי מכמה בחינות. קודם כל, הוא משאיר רגלי חופשי להכאה. שנית, הפרש השחור שמכה את הרגלי מאלץ את השחור עושה מזלג על הפרש והרץ ומאלץ החלפת כלים שמועילה לשחור. שלישית, זה מאפשר לרץ השחור לזוז, וזה מסוכן מאוד מבחינת הלבן, כמו שהמסע הבא שלי מראה. החיסרון של הכאת הרגלי עם הפרש, על אף שמדובר במסע הטוב ביותר, שאף זכה לסימן קריאה אחד, הוא שכעת הרגלי ו7 לא מוגן, והלבן יכול להכות אותו ולזכות בטיב, אבל לשחור יש אפשרויות קטלניות יותר, אותן הוא עתיד לנצל בקרוב.

הלבן בחר להכות את הפרש עם הפרש שלו, ואני הגבתי עם שח נגלה יחד עם איום של הרץ על המלכה, מה שמאפשר לי לזכות במלכה. לכאורה, מסע מנצח בביטחון, מכיוון שאין ללבן שום דרך למנוע את איבוד המלכה, אבל בחינה של המשחק במנוע הראתה שהיה עדיף לי לעשות את אותו שח כשהרץ מכה את הרץ בפינה ולא עם האיום על המלכה, מכיוון שיש ללבן דרך לכפות על השחור לוותר על המלכה שלו כאפשרות היחידה להימנע מתיקו.

זו גם הזדמנות לחידה הראשונה של היום. ללבן יש 6 מסעים חוקיים, אך נתעלם כרגע מהאפשרויות לחסום את השח עם המלכה או הפרש, ונניח שהלבן מזיז את המלך. בפועל, הלבן בחר במסע מד2, אבל המסע מד1 שהוא הטוב ביותר על פי המנוע (גם מו1 עובד על אותו עיקרון) מאפשר ללבן לזכות בחזרה במלכה (ועדיין השחור יהיה עדיף במעט), או לכפות תיקו אם השחור שוגה ולא מוותר על המלכה שלו. איך הרעיון הזה בא לידי ביטוי, ולמה המסע מד2 לא מאפשר אותו?

לצורך הנוחות, צירפתי כאן את העמדה אחרי שהמלך זז ל-ד1, המסע הטוב ביותר של הלבן על פי המנוע, והרץ מכה את המלכה, שגם זה המסע הטוב ביותר. אפשר לראות שהמנוע מסמן את העמדה הזאת כיתרון של 2.1 לשחור, ואילו את העמדה אחרי המסע ב5 (לפני 2 תמונות) הוא סימן כיתרון משמעותי הרבה יותר לטובת השחור, כך שלפי המנוע, השח במסע הקודם לא היה מדויק, כאמור.

17. Kd2 Bxd4 18. c3 h6 19. Bxf7+ Kh8 20. Bxe8 Qxe8 21. Nc7 Bxc3+ 22. Kxc3 Qe5+

נחזור כעת למה ששוחק בפועל. הלבן בחר, כאמור, במסע לא מדויק עם המלך, מה שאפשר לי לקחת את המלכה שלו ולהציל את המלכה שלי במידת הצורך. במצב הזה, העמדה שלי עדיפה באופן משמעותי, ומה שאני מחפש זה החלפת כלים באופן שיאפשר לי למצוא איומי מט ביתר קלות, גם אם זה כולל הקרבות של טיב וכדומה, כל עוד אני נשאר ביתרון משמעותי מספיק של כלים, מכיוון שזה ישאיר ללבן פחות כלים להתגונן מפני המלכה.

כעת הלבן חוסם את ההתקפה של הרץ על הצריח, השחור מגיב עם התקפה על הפרש, והלבן מנצל את ההזדמנות לשח עם הרץ ומזלג שזוכה בטיב (צריח בתמורה לרץ). המסע של המלכה, שהיכתה את הרץ הלבן, מאפשר לכאורה לפרש לעשות מזלג על הצריח והמלכה, יחד עם האיום על הרץ, אבל כאן מצאתי טקטיקה נאה שאפשרה לי להקריב את הרץ עם שח ולעשות מזלג על המלך ו-2 הפרשים. אחרי שהשחור יזכה בפרש, יהיה לו למעשה יתרון של מלכה בתמורה לצריח.

23. Kd3 Qxc7 24. Nf7+ Kg8 25. Bd6 Bf5+ 26. Kc3 Qxf7 27. Rhe1 Ne4+

הלבן מזיז את המלך ומאבד את אחד מהפרשים, ובינתיים הלבן מחפש אפשרויות להתקיף את הכלים המרכזיים של השחור בתקווה לגרום לטעות, כשהשח עם הפרש מאלץ את המלך לזוז ומאפשר לרץ להתקיף את המלכה תוך כדי שהוא מוגן על ידי הפרש. עם זאת, מכיוון שהיתרון העיקרי של השחור הוא במלכה בתמורה לצריח ומלך מוגן יותר, הנכון יותר מבחינת הלבן היה לייצר תיאום בין הכלים השונים ולאפשר למלך לסגת אחור, וכך למנוע אפשרויות של מט ולאלץ את השחור לעבוד קשה כדי להחליף כלים ולהגיע לסיומת עדיפה.

בנוסף לכך, ההתקפה הספציפית הזאת על המלכה לא הייתה טובה, מכיוון שכאן מצאתי שח עם הרץ שהרוויח טמפו חשוב ופינה למלכה נתיב ישיר אל הפרש אותו היא לקחה. בשלב הזה, הלבן הביא את הצריח לנסות לסייע בהגנה על המלך, אבל המיקום הבעייתי שלו מאפשר מזלג עם הפרש, והלבן צריך לבחור אם להקריב את הצריח בתמורה לפרש או לוותר על הרץ בחינם, כשבאופן כללי ההנחה היא שעדיף להקריב טיב במצב הזה.

28. Kd3 Nxd6+ 29. Kc3

מבין שתי האפשרויות דלעיל, הלבן בחר להזיז את המלך ולוותר על הרץ, כאמור האפשרות הפחות טובה, אבל בכל מקרה היתרון של השחור בשלב הזה כבר גדול מאוד ורק טעות משמעותית תמנע ממנו לנצח. השחור כמובן לוקח את הרץ, וללבן אין באמת הרבה אפשרויות אז הוא מנסה לברוח ממרכז הלוח עם המלך, מה שמביא אותנו לחידה השנייה של היום – חידת מט ב-3 מסעים – שחור נוסע ומנצח.

Qc4+ 30. Kb2 Nb5 31. Re3 Qc2#

אני לא ראיתי את המט ב-3 הספציפי הזה והלכתי על ניסיון קצת שונה לייצר מט, והיריב היה יכול לחמוק מזה עוד טיפה עם משחק יותר מדויק, אבל זה לא קרה והמשחק הסתיים במט שמשלב את המלכה, הרץ שמגן עליה והפרש שחוסם למלך את אפשרות המפלט, ואפשר אפילו להוסיף את הצריח היריב שחוסם אפשרות מילוט אחרת של המלך הלבן.

הנה רשימת המסעים המלאה:

1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nf6 4. Ng5 d5 5. exd5 Na5 6. Bb5+ c6 7. dxc6 bxc6 8. Ba4 Bd7 9. Nc3 Be7 10. b4 Nc4 11. Bb3 Nd6 12. d4 exd4 13. Qxd4 O-O 14. Ba3 Re8 15. b5 Nxb5 16. Nxb5 Bc5+ 17. Kd2 Bxd4 18. c3 h6 19. Bxf7+ Kh8 20. Bxe8 Qxe8 21. Nc7 Bxc3+ 22. Kxc3 Qe5+ 23. Kd3 Qxc7 24. Nf7+ Kg8 25. Bd6 Bf5+ 26. Kc3 Qxf7 27. Rhe1 Ne4+ 28. Kd3 Nxd6+ 29. Kc3 Qc4+ 30. Kb2 Nb5 31. Re3 Qc2# 0-1

לסיום, נשמח לשמוע מקוראי ומגיבי השחמט של האתר על מה הייתם רוצים לקרוא כאן באתר ולאילו כיוונים כדאי לדעתכם לקחת את תחום השחמט כאן באתר הופס. תודה לכולם.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. תודה עמיחי, ללא ספק קרעת אותו.
    חידה ראשונה: פ:ו7, אם המלכה בורחת פח6+ וכופה תיקו. במקרה שלבן שיחק 17. מד2 אז לאחר 18. פ:ו7 שחור ישחק מהא5+ ויציל את המלכה וגם יינצל מתיקו.
    חידה שניה: אפשרות ראשונה: מהג4+, מב2 צב8+, מא3 מהב4 #. אפשרות שניה: מהג4+, מד2 מהד3+, מג1 מהג2 #.

    לשאלתך, הייתי שמח לסיקור אירועים חשובים בשחמט כמו תחרות הטאטא סטיל שמתרחשת כעת, ומתוך כך בלוג חי על דברים מעניינים שקורים. בנוסף הייתי רוצה לקרוא על שחקנים ושיטות המשחק שלהם כמו שאינדיאני ושחר עשו בעבר.

  2. הלבן בחר במהלך השלישי לעשות התקפת סרק עם הסוס במקום לפתח את הלוח.
    אחרי שנפתח צד המלך, הלבן לא עשה הצרחה ולא דחף את החייל מול הצריח קדימה שזה טור המלך של השחור.
    זה בצד המבני.
    מבחינה טקטית בלוח השלישי או הרביעי היו לו כמה אפשרויות טובות שהוא פספס.

    השחור שיחק יפה ושקול.

    בקיצור עמיחי, שחק מול יריבים יותר טובים 🙂

    1. ההתקפה עם הסוס במסע הרביעי לא מנצחת אם השחור יודע איך להתגונן מפניה, אבל זו לא בהכרח התקפת סרק והיא משוחקת גם ברמות גבוהות יותר. הבעיה של הלבן שם הייתה שהוא המשיך אותה לא נכון.
      באופן כללי, שיחקתי גם נגד יריבים טובים יותר באותו טורניר, וגם הפסדתי כמה משחקים, אבל במשחקים אחרים לא עשיתי רישום מסודר של המסעים.

  3. בס"ד
    תודה עמיחי.
    שיחקת יפה.
    אשמח לקרוא על תחרויות עכשוויות ועל חדשות מעניינות התחום השחמט.
    למשל, מה קורה עם קרלסן?

  4. יפה.
    נראה שהוא עזר לך במהלך האחרון להשיג מט ב-3. אתה היית צריך במסע השני לתת שח עם הצריח ומשם זה גמור.
    אני לא לגמרי בטוח לגבי הצעד הטקטי שכתבת שזוכה בכלי (בהתחלה בערך). נראה שיש הרבה אפשרויות על הלוח

    1. במסע האחרון הוא באמת עזר לי, במודע או שלא במודע.
      לגבי הצעד הטקטי שזוכה בכלי, לא הרחבתי שם כי זה קצת ארוך (התמונה הרביעית בכתבה). פד5 הוא המסע המנצח, ואני ארחיב כאן למה:
      אפשרות 1 – פו3 (להסיג את הפרש שמאוים על ידי הרץ) רו6 (מאיים על המלכה), ולא משנה לאן המלכה זזה יש איום כפול של הפרש והרץ על הפרש של ג3 כשרק המלכה מגנה עליו.
      אפשרות 2 – מדובר בהסתעפות ארוכה, אבל הסיבה לכך היא שהמנוע מוצא בכל פעם דרך להתגונן מהאיום המיידי עבור הלבן ומיד אחר כך לייצר עוד איום עבור השחור. בפועל, היתרון העמדתי של השחור כל כך גדול כך שהמנוע ממליץ ללבן להקריב את הכלי כדי לצמצם את הפער העמדתי, וגם ככה מדובר ברצף של "מסעים יחידים" עבור הלבן כשלשחור יש יותר אפשרויות לשמור על העמדה העדיפה ועל האיומים שלו.
      פ:ד5 ר:ז5 פג3 (הפרש חוזר להגן מפני המזלג האפשרי ב-ב5) רו6 מהד2 (המלכה חייבת להמשיך להגן על הפרש) מהה7+ מו1 צה8 (עכשיו האיום הוא להכות את הפרש והמלכה לא יכולה להכות בחזרה בגלל האיום במט) רב2 (מוסיף הגנה על הפרש) רה6 צה1 פג4 מהג1 (אם הרץ לוקח את הפרש, הרץ לוקח אותו בחזרה עם שח ומכריח את הלבן לחסום עם הפרש ואז הרץ יכול לקחת את הרץ, וזה המסע היחיד שמגן על הרץ) צד8 פ:ב2 מה:ב2 רג4+ צה2 (להכות את הרץ או לסגת עם המלך מוביל למט מיידי ולחסום עם הפרש מוביל לאיבוד המלכה) ר:ה2 מז1 (יש גם אפשרות יפה יותר – מה:ה2 פ:ה2 (כמובן שאם ההקרבה נדחית זה מוביל למט מיידי) ר:ה2 מז1 ר:ב2 – בשני המקרים זוכה בצריח, והפעם גם עם החלפת מלכות).

  5. תודה רבה עמיחי, משחק מאוד מעניין.
    אגב כשעשית מזלג על הרץ והפרש שלו עם הפרש גם איימת על המלכה שלו עם אותו הסוס (מזלג עם שלושה שיניים) כלומר מהרגע שעשית את המהלך הזה המלכה שלו אבודה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט