משחקי השחמט הגדולים (7) – מגנוס קרלסן נגד ראדג'בוב

אתר פיד"ה

הפעם, הגיע הזמן לנסות לנתח משחק של מגנוס קרלסן, אלוף העולם לשעבר והמדורג 1 בעולם גם היום, כשהמשחק שבחרתי הוא משחק שלו נגד טימור ראדג'בוב, אחד משחקני הצמרת בשנים האחרונות, שהתקיים בסיבוב התשיעי של טורניר טאטא סטיל ב-2015.

לבן: מגנוס קרלסן.

שחור: טימור ראדג'בוב.

פתיחה: רוי לופז. הגנת ברלין (C65).

ניתן לעקוב מסע אחרי מסע כאן או לצפות בניתוח של רב אמן יאן גוסטבסון מאתר chess24.

1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 Nf6 4. d3 Bc5 5. 0-0 d6

פתיחת רוי לופז, המכונה גם פתיחה ספרדית, היא אחת מהנפוצות ביותר ברמות הגבוהות, וכבר בשלב מוקדם שלה צריכים שני השחקנים לקבל החלטות שיקחו את המשחק לכיוונים מאוד שונים. הבחירה של ראדג'בוב בהגנת ברלין, כלומר פו6 במסע השלישי, מאפשרת לקרלסן לבחור האם ללכת למה שנקרא "סיומת ברלין" (Berlin endgame), שכוללת החלפת מלכות בשלב מאוד מוקדם, אך הוא מוותר על זה ומגן על הרגלי שנמצא ב-ה4. בחירה זו מובילה למשחק סגור ועמדתי, לפחות בשלבים המוקדמים שלו, ומכאן ממשיך פיתוח הכלים האיטי הקלאסי עד לעמדה שבה עצרנו.

6. Nbd2 O-O 7. Bxc6 bxc6

לפעמים, פיתוח הכלים ברוי לופז מתבצע אצל שני השחקנים במקביל בזמן שהחלפת הכלים הראשונה יכולה להתבצע בשלב מאוד מאוחר, אבל הפעם למגנוס יש כוונה שונה. קודם, הוא מקדם את הפרש ל-ד2, פרש שבעמדות כאלה נוהג לעבור דרך ו1 ל-ז3, ומיד אחרי ההצרחה, מחליף קרלסן את הרץ שלו בפרש של האזרי, וזוכה ל"אי דיוק" הראשון והאחרון שלו במשחק מסטוקפיש, אך מרוויח במחיר של הרץ את הניידות של הפרשים בעמדה סגורה ויתרון במבנה הרגלים, שעשוי להיות משמעותי בטווח הארוך.

8. h3 h6 9. Re1 Re8 10. Nf1 a5 11. Ng3

אחרי ההחלפה, שני הצדדים ממשיכים עם אותו הדבר, קידום הרגלי שמונע את פיתוח הרץ של היריב והסטת הצריח לכיוון המרכז שעשוי להיפתח בהמשך. אחר כך, מגנוס מביא את הפרש השני, אותו הוא החל לפתח קודם לכן, וממקם אותו ב-ז3. לעומתו, ראדג'בוב מבין שאגף המלך זה המקום שבו היתרון שייך לקרלסן, והוא בוחר לנסות לייצר משהו באגף המלכה, כשהאפשרות הנפוצה יותר היא לפתוח את המרכז (ד5) והמנוע בכלל מעדיף את פח5 שמונע את המסע הבא של קרלסן (פז3) גם במחיר של מיקום הפרש בעמדה פחות נוחה בקצה הלוח.

Rb8 12. b3 Bb4 13. Bd2 Ra8 14. c3 Bc5 15. d4 Bb6 16. dxe5 dxe5 17. c4 Nh7 18. Qe2 Nf8

ראדג'בוב מנסה להמשיך באגף המלכה, וכעת קרלסן עובר למשימה הבאה שלו – הגבלת הרץ השחור של האזרי. בשלב הראשון הוא מקדם את רגלי ב' כדי לשחרר את הרץ השחור שלו, בתגובה למסע צב8 של ראדג'בוב. בשלב הזה, ראדג'בוב חשב במשך חצי שעה לפני שבחר במסע רב4, ומגנוס בתגובה מציע החלפה, אותה דוחה ראדג'בוב בצדק, כי היתרון שלו על הלוח הוא צמד הרצים, לפחות כל עוד החלפה כזאת לא תשפר את מבנה הרגלים שלו.

קרלסן מנצל את זה כדי לקדם את הרגלים באגף המלכה, תוך כדי שהוא מתקיף את הרץ ומרחיק אותו, והפתיחה של טור ד' מייצרת אפשרויות להתקפה עתידית, אבל גם מייצרת נקודת תורפה אפשרית ב-ד4, ולשם ראדג'בוב מכוון את הפרש (ח7 ו-ו8 עם תקווה להמשיך ל-ה6 ו-ד4). במקביל, על אף שראדג'בוב לא ביצע אף מסע רע ברצף הזה, הוא כן נאלץ לבזבז זמן בניסיון לא מוצלח לייצר הזדמנות באגף המלכה, שם לא נשקפת לנורווגי כלל סכנה בשלב הזה של המשחק, והוא יכול בקלות גם להצר את צעדיו של הרץ השחור ב-ב6.

העמדה הזאת היא נקודת מפתח במשחק, מכיוון שהמנוע מצביע על כך שהעמדה עדיין מאוזנת, אבל השחקן בכלים השחורים יצטרך לעבוד מאוד קשה כדי להצדיק את זה, מכיוון שיש ללבן כמה כלים פעילים לעומת רץ בודד של השחור. ראדג'בוב יצטרך למצוא את הדרך להפעיל את הכלים שלו ולזהות את ההחלפות הנכונות, בזמן שעבור קרלסן מדובר בעמדה פשוטה יותר וכל שהוא צריך לעשות זה להצר את צעדיו של הרץ השחור, או להחליף אותו, ואחר כך לצאת להתקפה באגף המלך.

19. Be3 c5

כעת, קרלסן מציע החלפה של הרצים השחורים, כשהמטרה שלו היא להכות חזרה עם המלכה אם ראדג'בוב יקבל את ההחלפה. המסע הזה יוצר עבור ראדג'בוב בחירה קשה בין ויתור על הכלי הפעיל היחיד שלו כמעט (הפרש עשוי להפוך לכזה אם יקבל מספיק זמן) ובין מתן אפשרות ללבן לשחק ג5, מסע שיכלא את הרץ השחור בעמדה בעייתית מאוד ובמקביל גם יהפוך את מבנה הרגלים של השחור באגף המלכה לבעייתי עוד יותר.

ראדג'בוב מנסה לבחור באפשרות שלישית והיא לשחק את המסע ג5 בעצמו, כך שהוא נמנע מהחלפת הרצים ולא מאפשר למגנוס לשחק ג5. עם זאת, המסע הזה מעמיד את הרץ של ראדג'בוב במצב בעייתי, וכדי להיחלץ מהעמדה התקועה שלו ייאלץ ראדג'בוב להשקיע טמפו נוסף, כך ששאלת הזמן שראדג'בוב צריך לפיתוח הכלים שלו הוא קריטי, בזמן שקרלסן ינסה למנוע מראדג'בוב להשיג את הזמן הדרוש בשביל זה.

20. Rad1 Qf6 21. Nh5 Qe7 22. Nh2 Kh7 23. Qf3 f6 24. Ng4 Bxg4 25. Qxg4

כעת נראה איך קרלסן מונע מראדג'בוב להפעיל את הכלים שלו. זה מתחיל ב-2 התקפות על המלכה, שכמובן מאלצות אותה לזוז ומונעות מהאזרי לפתח כלים אחרים, ואחר כך כבר מגיע שלב ההתקפה על המלך. הפרש נע אחורה ל-ח2 בדרך ל-ז4, וזו ההזדמנות של ראדג'בוב לשחק פה6 ולנסות למקם את הפרש בעמדה פעילה יותר, אבל הוא מזהה שהמלך שלו בעמדה פגיעה ומסיט אותו ל-ח7.

קרלסן מקדם את המלכה והפרש, בזמן שראדג'בוב משחק את המסע ההגנתי ו6 שמגן על הרגלי ב-ה5, ואחר כך מכה עם הרץ את הפרש, כשמדובר במסע הכרחי ומתבקש שבולם את הניסיון של קרלסן לתקוף עם צמד הפרשים ו"מבזבז" את הרץ הלבן שלו, שמתקשה לבוא לידי ביטוי בעמדה בעלת מבנה רגלים כזה. המנוע טוען שעדיף ללבן להכות את הרץ עם הרגלי ולא עם המלכה, אבל לא מדובר בהבדל משמעותי וזה מאפשר לקרלסן למקם את המלכה שלו במשבצת פעילה שקשה להוציא אותה ממנה.

Red8 26. Qf5+ Kh8 27. f4 Rxd1 28. Rxd1 exf4 29. Bxf4 Qe6 30. Rd3

בשלב הזה, אפשר לומר שהמטרה של קרלסן היא להמשיך לתקוף את המלך השחור ולנסות לפרוץ את קווי ההגנה שלו, ואילו ראדג'בוב חותר להחליף כמה שיותר כלים, וכך להרוויח את הזמן הדרוש לו כדי למקם את הכלים שלו במקומות הנכונים, ולא להצטרך להגן על המלך כל כך באדיקות. טימור מתחיל עם הצעה להחלפת צריחים, ממנה קרלסן מתעלם כשהוא ממקם את המלכה ב-ו5 עם שח ואחר כך מקדם את רגלי ו' כדי לפתוח את העמדה.

ראדג'בוב מחליף את הצריחים בטור ד' ואת רגלי ה' שלו ברגלי ו' של קרלסן, כאשר שתי ההחלפות האלה יכולות להתפרש כצעד חיובי מבחינתו של האזרי, אבל הוא נאלץ לוותר על הצריח הפעיל שלו, בזמן שכל הכלים של מגנוס ממוקמים היטב. ראדג'בוב בוחר להציע החלפת מלכות, ואם קרלסן יבחר להכות את המלכה של ראדג'בוב יוכל האזרי להכות בחזרה עם הפרש שיהיה ממוקם היטב, ואז יאבד הנורווגי את כל היתרון שלו.

כמו כן, אין למלכה הלבנה אף משבצת שבה היא מוגנת גם מהחלפת מלכות פוטנציאלית וגם מהכלים האחרים. לכן, קרלסן בוחר להשאיר את ההחלטה בידיו של ראדג'בוב ומוצא את המסע שחושף את נקודת התורפה של המסע הקודם של ראדג'בוב – צד3. נניח לרגע שראדג'בוב בוחר עכשיו להחליף את המלכות עם מה:ו5 ה:ו5. כעת, כל הכלים של קרלסן מכוונים אל הרגלי האחורי שנמצא ב-ז7, והשחור יצטרך להיות פסיבי במיוחד בניסיון להגן עליו, מה שיאפשר ללבן לצרף את המלך לכלים הפעילים שלו ולחשוף את נקודות התורפה באגף המלכה.

Re8

כעת, המסע הטוב ביותר לפי המנוע עבור ראדג'בוב הוא להכות את המלכה עם מה:ו5 ה:ו5, אבל בואו נסתכל על הפרש ב-ו8 ונראה איך זה ישפיע עליו. מהמשבצת ו8 יכול הפרש לקפוץ ל-4 משבצות – ח7, ז6, ה6 ו-ד7 – מביניהן, ד7 לא אפשרי בגלל הצריח, וכעת גם ז6 ו-ה6 לא יהיו אפשריים עבורו, מה שישאיר לו רק את ח7, בתקווה להגיע משם ל-ז5, אבל אחרי פח7 יכול קרלסן לשחק ח4 ולבלום גם את האפשרות הזאת, מה שישאיר גם את הפרש תקוע לכל המשחק, אחרי שהרץ השחור כבר נתקע מזמן ולא קיבל את ההזדמנות להשתחרר.

לכן, ראדג'בוב ממקם את הצריח מאחורי המלכה ומייצר איום על הרגלי ב-ה4, כשאם וכאשר קרלסן יאפשר את זה הוא גם ייאלץ להחליף מלכות באופן שיאפשר לצריח השחור להתמקם שם ולהיות פעיל במיוחד. העמדה של ראדג'בוב אמנם התחילה להסתבך כבר קודם לכן, אבל המסע הזה הוא המסע המכריע שמאפשר לקרלסן למצוא את הטקטיקה שתפרוץ סופית את ההגנה על המלך.

את הטקטיקה המנצחת של קרלסן נזכיר בהמשך, אבל בואו ננסה לדמות מצב אחר לצורך החידה הראשונה של היום. נניח שקרלסן מפספס את הטקטיקה שנציין בהמשך ובוחר בהמשך הטבעי עם הצריח – צז3. במצב כזה, הטוב ביותר עבור ראדג'בוב הוא להכות את רגלי ה', מה שמוביל להחלפת מלכות, ואז מגנוס יכול להקריב את הרץ, מכיוון שאם ראדג'בוב יקבל את ההקרבה הזאת הוא יהיה חשוף לאיום מכריע – מהו האיום המכריע הזה?

זו העמדה התיאורטית שהזכרתי, וכאן יש ללבן מסע מנצח אחד בלבד, בזמן שכל מסע אחר מאפשר לשחור להתגונן ולנצל את היתרון בחומר בו הוא זכה. עכשיו נחזור למה שקרה בפועל, ולמסע אותו מגנוס לא פספס.

31. Nxg7!! Kxg7 32. Qh5

קרלסן מקריב את הפרש וראדג'בוב מקבל את ההקרבה, כאשר האפשרות האחרת היחידה שלו היא להחליף מלכות, כשקרלסן יכה בחזרה עם הפרש ויחזיר אותו למקום מבטחים, ואחר כך רגלים ו' ו-ח' של ראדג'בוב יהיו ללא הגנה וזה יהיה רק עניין של זמן עד שהם יפלו ויעניקו לקרלסן את האפשרות לקדם את הרגלים שלו באגף המלך. ראדג'בוב מקבל את ההקרבה וקרלסן צריך להוכיח שהטקטיקה הזאת באמת עובדת, ולמצוא את המסע היחיד שממשיך אותה, וכך הוא עושה.

המסע מהח5 בעיקר מאיים על הרגלי ח6 ואין לשחור שום דרך להגן עליו, כך שכמעט בכל מקרה זה יהיה המסע הבא של הלבן, אבל יש בו גם מחשבה לטווח הארוך יותר, כשהמלכה הלבנה נמצאת כעת באותו אלכסון של הצריח השחור, מה שאומר שאם יצליח מגנוס לאלץ את ראדג'בוב להביא את המלכה שלו להגן על המלך, הוא יוכל להכות את הצריח ולזכות ביתרון גם בכלים.

Nh7 33. Bxh6+ Kh8 34. Qg6

ראדג'בוב מבין שאין לו הגנה טובה על ח6 ומחליט להביא את הפרש להגנה על המלך, שמתקמם מאחוריו אחרי השח עם הרץ, ואחר כך המלכה מייצרת איום מיידי במט על ז7 אליו השחור יהיה מוכרח להגיב. חשוב לשים לב לכך שהשח חייב להיות עם הרץ ולא עם המלכה, מכיוון שהמשבצת ח3 היא היחידה שבה הרץ יכול להתמקם ולסייע למלכה בהתקפה, וניסיון לצרף את הצריח יאפשר לשחור לארגן הגנה מספיק טובה ולהיחלץ.

ראדג'בוב בוחר, ובצדק, להגן על המשבצת ז7 עם המלכה (מהז8) ולא עם הצריח. לפני החידה השנייה של היום, נציין שאם הוא היה בוחר במסע מהה7, שמגן גם הוא על המשבצת ז7, הוא מאפשר לקרלסן לצרף את הצריח להתקפה, וזה מוביל להסתעפות שבסופה הפרש והרץ מוחלפים, והדרך היחידה למנוע את המט של המלכה והצריח היא להכות את הצריח הלבן עם המלכה השחורה ולהקריב אותה.

זו הזדמנות טובה לחידה השנייה של היום. אם ראדג'בוב היה מנסה להגן עם הצריח (צז8 לצורך הדוגמה) מה המסע המנצח של הלבן שכופה מט?

Qg8 35. Bg7+ Qxg7 36. Qxe8+

ראדג'בוב מגן על ז7 עם המלכה, וזאת אמנם האפשרות הטובה ביותר, אבל היא מאפשרת לקרלסן לזכות בטיב, כאשר המלכה השחורה חייבת להכות את הרץ שעושה את השח, וזה מאפשר למלכה הלבנה להכות את הצריח. אם נתבונן על מצב הכלים כרגע, ניתן לראות שללבן יש צריח ו-2 רגלים בתמורה לפרש ורץ, אבל גם שהרץ השחור עדיין מרחק 2-3 מסעים מכניסה למשחק, והלבן ינצל את הזמן הזה כדי להתחיל להכות רגלים באגף המלכה או כדי להתחיל לקדם את 2 הרגלים שלו באגף המלך.

Qf8 37. Qe6 Qh6 38. e5 Qc1+ 39. Kh2 Qf4+ 40. Rg3

ראדג'בוב חוסם את השח עם המלכה ומאלץ את קרלסן להחליט האם להחליף מלכות או לוותר על ההתקפה, והנורווגי מחליט להסיג את המלכה. עכשיו ראדג'בוב הוא זה שמנסה לתקוף עם המלכה ולייצר אפשרויות לשח, בזמן שקרלסן מקדם את רגלי ה', אותו ראדג'בוב לא יכול להכות בגלל הריתוק של רגלי ו' שלו למלכה בשלב הזה. האזרי מנסה שני שחים, אבל בשניהם קרלסן מוצא את התגובה הנכונה ובשלב שכבר לא נותרו לראדג'בוב שחים הוא נכנע, כשבמקביל גם נוצר איום חדש במט ב-ז8, איתו יצטרך ראדג'בוב להתמודד על ידי הקרבת הפרש.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. תודה רבה.
    שווה להסביר גם למה במסע ה 34 ההגנה עם המלכה היתה בהליכה למשבצת ז8, ולא ה7.
    התשובה היא בגלל צז3 לדעתי, אבל כדאי היה להזכיר זאת.
    בסוף – למה לא להגן עם פרש ל ז5 שחוסם את הטור ז?

    1. לגבי המסע ה-34 – אתה צודק, ואוסיף את זה עם פירוט של ההסתעפות.
      לגבי הסיום = פרש ל-ז5 זה המסע הטוב ביותר של השחור, אבל אחרי מהה7 הרגלי ב-ו6 מרותק להגנה על הפרש, ואם רגלי ה' יכה אותו יווצר איום למט של המלכה ב-ז7, ואז הדרך היחידה להימנע מזה היא להקריב את המלכה. לכן, המסע הטוב ביותר של השחור אחרי מהה7 יהיה להכות את הרגלי הלבן, מה שיגרור את אובדן הפרש

  2. תודה תודה.
    .
    מאוד מוזר לי הכתיבה של המשבצות בעברית. שח זה כזה משחק אוניברסאלי, הלוח שלו משובץ באותיות באנגלית, וגם כל ההיסטוריה של המשחק למעשה מגולמת בסדרת מחרוזות של אותיות באנגלית.

    1. תודה. כשהתחלתי לכתוב על שחמט כאן התלבטתי בנושא, ואז החלטתי שבתוך הטקסט בעברית נראה לי יותר נוח להמשיך עם העברית, בזמן שברשימת המסעים אני הולך עם האנגלית. אין לי התנגדות עקרונית לשנות אם זה מה שדעת הקהל כאן תעדיף.

  3. אני רואה שלא ענו על החידות אז ארשום בעצמי.
    לגבי החידה הראשונה, פרש מוריד ב ו6 ומאיים מט שהוא פרקטיקלי בלתי נמנע.
    חידה 2:
    צריח ל ד8 מרתק למעשה את הצריח השחור, ומאפשר מט על ז7 בצעד הבא

  4. עם כל הכתבות כדורסל – רק היום הגעתי לקרוא את המדור האהוב על שח מט.
    תודה על הניתוח וההסברים.
    שמח לראות שהצלחתי הפעם לפתור את שתי החידות

    בעד להשאיר את הכתיבה כמו שהיא ( בעברית משבצות בעברית וברצף מסעים – משבצות באנגלית)

    שוב תודה!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט