שובה של האיטלקית? – מסכמים שלושה סיבובים בתחרות המועמדים / אינדיאני

שלושה סיבובים של תחרות המועמדים כבר עברו ואוהדי המשחק יכולים בהחלט להיות מרוצים. בטורניר הקרוב יהיה יום חופש לאחר כל שלושה סיבובים כך שנפרסם עדכון על מצב התחרות יחד עם נקודה למחשבה ואם יספיק הזמן גם לניתוח משחק מעניין מפרק הזמן שעבר. היום נוכל ליהנות מתמונות היישר מהשטח שצילם עבורנו תומר לחיאני (פתיבר) מהסיבוב השני. הופס מגיעים לכל מקום.

קרדיט: פתיבר

כל החששות שהפחד להפסיד יוביל למשחקים יבשים התנדפו באחת כאשר כבר בסיבוב הראשון ראינו שני משחקים שהסתיימו בהכרעה ועוד אחד שהיה קרוב לשם מאוד. שני המנצחים בסיבוב הראשון – קרואנה ונפו – נפגשו בסיבוב השני למשחק שאמנם נגמר בתיקו אבל יכול כבר עכשיו להיות מועמד רציני למשחק המשוגע ביותר של התחרות. שאר הלוחות הסתיימו בתיקו אף הם מלבד נקמורה שהצליח להתאושש מההפסד לקרואנה בסיבוב הראשון וניצח את רדג'אבוב. הסיבוב השלישי היה רגוע יותר כאשר דינג פספס הזדמנות לנצח את ראפורט ונקמורה הראה טכניקה כמעט מושלמת בסיום לא פשוט מול פירוז'ה. נעבור בקצרה על מצבם של השחקנים עד כה וננסה להעריך כיצד יראו שלושת הסיבובים הבאים שלהם, ללא הצלחה כמובן.

נלך לפי סדר הטבלה:

פביאנו קרואנה – 2/3

קרדיט: פתיבר

המשחקים שהיו: נקמורה (ניצח בלבן), נפו (תיקו בשחור), דודה (תיקו בלבן)

לאחר צפייה חלקית במסיבת העיתונאים לפני התחרות יצאתי עם פחד לא מוסבר. פביאנו קרואנה, אדם חביב סך הכל ושחמטאי מסוכן ואכזרי, סיפק בראיון הופעה שהייתה לה משמעות אחת – באתי לנצח. קרואנה ענה בביטחון ואפילו קצת בבוטות לשאלות שנשאלו, עקץ את פירוז'ה וגם ירד קצת על המארגנים. לאחר שלושה סיבובים אפשר לומר בוודאות – האיש בא מוכן. במשחק הראשון מול נקמורה הוא בחר בפתיחת רואי לופז ונתן לנקמורה את האפשרות ללכת על הגנת ברלין הבטוחה. מאז הדו-קרב בין קספרוב לקרמניק בו האחרון זכה באליפות העולם הפתיחה הזאת הפכה פופולרית והיא כוללת לא מעט ווריאציות שמובילות לתיקו כמעט וודאי. מציאת ווראיציה חדשה בפתיחה הזאת קשה מאוד, מה שמונע משחקנים בלבן להיכנס אליה. קרואנה שוב הראה יכולת הכנה פנומנלית ונקמורה, שביצע טעות גסה והצריח היישר לתוך התקפת הלבן, נאלץ להגן על עמדה מופסדת ונכנע לאחר 50 מהלכים. המשחק השני של קרואנה, שעליו נרחיב עוד מעט, היה אחת ההפתעות המעניינות ביותר של השנה האחרונה. הוא הצליח למצוא ווריאציה חדשה בתוך הפתיחה האיטלקית המוכרת ונכנס עם נפו לקרב עקוב מדם בעמדה חדה ביותר. בסוף, כשנכנס לבעיית זמן קשה, הוא החליט ללכת על בטוח והחליט יחד עם נפו על תיקו במשחק הטוב ביותר של התחרות עד כה. בסיבוב השלישי הוא נרגע קצת מול דודה והחליט ללכת ליום חופש כשהוא מוביל את התחרות יחד עם נפו מבלי להסתכן יותר מדי.

המשחקים הבאים: דינג (בשחור), ראפורט (בלבן) פירוז'ה (בשחור). שני משחקים בשחור מול שניים מהפייבוריטים שעוד לא ממש הגיעו לתחרות. מעניין יהיה לראות מה תהיה האסטרטגיה שלו מולם כאשר מול דינג אני מעריך שהוא ישחק זהיר יותר ומול פירוז'ה הוא ינסה להוכיח את עליונותו. מול ראפורט, שמשחק לא רע עד כה, הוא בהחלט ינסה לצאת עם ניצחון.

יאן נפומנישצ'י – 2/3

קרדיט: פתיבר

המשחקים שהיו: דינג (ניצחון בשחור), קרואנה (תיקו בלבן), רדג'אבוב (תיקו בשחור)

הפיינליסט של השנה שעברה הגיע כאשר לא מעט אנשים (כולל עבדכם הנאמן) חשבו שהוא לא מסוגל לשחזר את ההישג. כמו שזה נראה כרגע הוא ההערכה הזאת רחוקה מאוד מהאמת. ההגנה שלו מול ההכנה של קרואנה הייתה מופת של הגנה וחוסר פחד מכניסה אל עמדות שהחישוב שלהן כמעט בלתי אפשרי, עמדות שהוא אוהב מאוד באופן כללי. למרות שהיה בכלים הלבנים הוא נכנס לתוך עמדה שכל כולה הייתה שייכת לקרואנה ומצא את התשובה המדויקת כמעט תמיד. המחשב אמנם מראה שהם הסכימו על תיקו בעמדה שנפו היה מופסד בה אבל מציאת רצף המהלכים המדויק לעבר הניצחון היא על גבול הבלתי אפשרית, בטח בבעיית הזמן שעמדה לרשותם. נפו הצליח להביא לעמדה בה קרואנה אמנם הוביל אבל כל טעות קטנה שלו הייתה יכולה להוביל להתקפת נגד של נפו והסתערות על המלך השחור. משחק לפנתאון. בסיבוב הראשון הוא תקף באופן ברוטלי את דינג שהגן באופן לא מדויק וביצע טעות קריטית כבר במהלך ה 14. מכאן כל המשחק הלך לכיוונו של נפו שסגר את הסיפור במהלך ה 32 בלבד והדהים את הפייבוריט שייתכן מאוד שההפסד הזה שבר אותו מנטלית ועלה לו באפשרות לנצח את התחרות. ימים יגידו. ביום השלישי, ממש כמו קרואנה, הוא "התפשר" על תיקו בטוח מול רדג'אבוב ומגיע לסיבובים הבאים מלא בביטחון שהוא יכול לקחת את כל הקופה.

המשחקים הבאים: פירוז'ה (בלבן), נקמורה (בשחור), דודה (בלבן). אין ספק שנפו ושאר הוותיקים סימנו את פירוז'ה והולכים לעשות לו חיים קשים מאוד. ילד הפלא, שנגיע אליו מייד, עדיין לא ממש שכנע והמשחק ביניהם יכול להיות קריטי לתחרות. במידה וקרואנה יעשה תיקו או יפסיד מול דינג בסיבוב הקרוב תהיה לנפו הזדמנות לקחת את ההובלה על חשבונו של השחקן הצעיר. אלמלא דינג וקרואנה היו משחקים היה אפשר להכתיר את המשחק הזה כמעניין ביותר בסיבוב הרביעי.

יאן קשישטוף דודה – 1.5/3

המשחקים שהיו: ראפורט (תיקו בלבן), דינג (תיקו בלבן), קרואנה (תיקו בשחור)

השחקן הפולני נמצא בסביבה בטוחה כאשר הוא מוביל בשובר השוויון (הלא-חשוב בשלב הזה של התחרות) את ארבעת השחקנים שהגיעו עם מאזן חצוי ליום החופש הראשון. דודה פתח את התחרות עם אכזבה כאשר ראפורט ביצע טעות כבר במהלך ה 8 של המשחק והוביל את דודה לעמדה עדיפה בפתיחת המשחק. דודה שיחק נכון והגיע לסיום זוכה אבל נפל למלכודת שהכריחה אותו להוביל את המשחק לתיקו לאחר 69 מהלכים. המשחק מול דינג היה סגור ברובו וכלל לא מעט ניסיונות של שני הצדדים לשפר את העמדה ולייצר חולשות אצל היריב אבל לאחר תוספת הזמן במהלך ה 40 הוחלט שאין טעם והמשחק הלך לתיקו לאחר 41 מהלכים. בסיבוב השלישי הוא בחר בסיצילאנית מול קרואנה, פתיחה חדה שלרוב מובילה למשחק פרוע שיכול ללכת לשני הכיוונים. שני השחקנים כנראה החליטו לא להסתבך והגיעו לסיום שוויוני במהלך ה 19. מכאן הם המשיכו לשחק לפרוטוקול וסגרו את הסיפור אחרי 51 מהלכים לתחילת המשחק.

המשחקים הבאים: רדג'אבוב (בלבן), פירוז'ה (בשחור), נפו (בשחור). אם דודה רוצה להישאר בעניינים הוא חייב ללכת על ניצחון מול רדג'אבוב. אם לא יעשה זאת יש סיכוי לא רע שיפסיד את אחד משני המשחקים הבאים כאשר מול פירוז'ה יש לו מאזן רע מאוד ונפו בכושר פסיכי.

הארמון במדריד בו מתקיימים המשחקים

עאלי-רזא פירוז'ה – 1.5/3

המשחקים שהיו: רדג'אבוב (תיקו בשחור), ראפורט (תיקו בשחור), נקמורה (תיקו בלבן)

הלחץ התקשורתי על פירוז'ה הצעיר כנראה עשה את שלו. במקום להגיע אל התחרות ולשחק בראש שקט הוא הגיע לתחרות כשקרלסן, בגאונות, פחות או יותר דחק בו לזכות במקום הראשון. פירוז'ה עדיין לא התמודד עם כמות כזאת של ציפייה והוא אוהב לשחק ללא לחץ חיצוני שמופעל עליו. ממה שנראה עד כה, מחכה לו משימה קשה בהרבה מחציית רף 2800 הנקודות. את המשחק הראשון הוא כמעט הפסיד בכלים השחורים מול רדג'אבוב, החוליה החלשה לכל הדעות. מול ראפורט הוא הסתבך והגיע לעמדת סיום מופסדת אבל ראפורט פספס כמה פעמים את הדרך לניצחון והשניים הלכו לתיקו. במשחק השלישי הוא הראה לראשונה את ההכנה שלו מול נקמורה שהחליט ללכת על הנימצו-הודית אותה הוא משחק כמעט באופן קבוע. פירוז'ה הצליח להפתיע את האמריקאי שמצידו בזבז המון זמן על השעון אבל הצליח להגן יחסית בקלות ולהוביל את המשחק לתיקו. שלוש תוצאות תיקו שונות לחלוטין, שתיים מהן עם הכלים השחורים, יכולה להיות מעודדת עבור פירוז'ה שהיה קרוב מאוד להפסיד לפחות משחק אחד מבין השלושה. כרגע המשחק שלו עדיין לא יציב והחלטי כמו שהיה בגראנד סוויס.

המשחקים הבאים: נפו (בשחור), דודה (בלבן), קרואנה (בלבן). אם נוסיף את המשחק השביעי (דינג בשחור) נקבל רצף קשוח מאוד. צריך לזכור שארבעת הסיבובים הבאים יהיו זהים לארבעת הסיבובים האחרונים בתחרות (מלבד שינוי הצבעים) כך שפירוז'ה יהיה חייב לצבור נקודות לפני השלבים האחרונים בהם הוא הולך לפגוש את שלושת הגדולים. המשחק הבא יהיה קריטי עבורו כאשר הפסד יסבך אותו בתחתית ויפתח פער משמעותי מהמקומות הראשונים.

ריכרד ראפורט – 1.5/3

קרדיט: פתיבר

המשחקים שהיו: דודה (תיקו בשחור), פירוז'ה (תיקו בלבן), דינג (תיקו בשחור)

למרות שהיה נראה שהוא קורס מנטאלית אחרי התיקו מול פירוז'ה, ראפורט בהחלט יכול להיות מרוצה. הוא הצליח להגן בצורה מרשימה מאוד במשחקים הראשון והשלישי וכמעט ניצח את השני כך שהיציבות, אחד מסימני השאלה הגדולים סביב השחקן ההונגרי, בהחלט קיימת אצלו בסיבובים הראשונים. במשחק הראשון כאמור הוא הצליח לבלבל את דודה לאחר טעות גסה בתחילת המשחק ובמשחק השלישי מול דינג הוא הסתבך אבל השאיר ליריבו התלבטות קשה בין מהלך שיוביל אותו ליתרון עם משחק מדויק לבין בחירה שמרנית יותר. דינג, שלא מצליח להראות בתחרות את יכולות החישוב והקילר אינסטינקט המפורסם, בחר ללכת על בטוח ואפשר לראפורט הגנה מדויקת שהובילה לתיקו במהלך ה 40. אם יצליח להמשיך להגן בצורה הזאת ולגנוב משחק או שניים בהמשך הוא יכול בהחלט להפתיע ולתפוס את אחד המקומות הראשונים. עוד מוקדם לדעת, בעיקר לאור הלו"ז הקשה שלו בהמשך.

המשחקים הבאים: נקמורה (בלבן), קרואנה (בשחור), רדג'אבוב (בשחור). את המשחק שראפורט שיחק מול דינג סביר להניח שהוא היה מפסיד מול נקמורה וקרואנה, כך שהמשחק של ראפורט חייב להיות מדויק יותר בשלושת הסיבובים הבאים. קרואנה כמעט בוודאות יסמן את המשחק הזה כפוטנציאל להשיג נקודות וראפורט יהיה חייב להיות יצירתי (תכונה שיש לו בשפע) כדי להימנע מההכנות הקטלניות של יריבו. המשחק שלו מול נקמורה יהיה מעניין ויכול בהחלט להיות מבולגן עם פוטציאל לכל שלוש התוצאות האפשריות, כמו ששני השחקנים אוהבים.

היקארו נקמורה – 1.5/3

המשחקים שהיו: קרואנה (הפסד בשחור), רדג'אבוב (ניצחון בלבן), פירוז'ה (תיקו בשחור)

חביב הקהל הוא גם זה ששיחק הכי הרבה משחקים שהסתיימו בתוצאה חד משמעית והגן על עמדה לא פשוטה בסיבוב השלישי. נקמורה ממשיך לפרסם סרטונים לאחר המשחקים (מישהו אמר דריימונד גרין?) ולא מפחד שהזמן הזה יבוא על חשבון ההכנות למשחקים. נראה שהגישה שלו היא ליהנות מהמעמד ולשחק שחמט מלהיב ומצד שני יכולת החישוב שלו בסיומים היא בית ספר לשחמט. במשחק השלישי מול פירוז'ה הוא שרף יותר משעה וחצי בתחילת ואמצע המשחק כאשר פירוז'ה, שהיה בתחום ההכנות שלו, בזבז פחות מ 10 דקות. אלא שבשלב הסיום, בו פירוז'ה היה צריך לתרגם את העמדה שלו למנצחת, נקמורה התחיל לעשות מהלכים במהירות והשאיר את יריבו לחשוב על העמדה דקות ארוכות. בסופו של דבר פירוז'ה הוא זה שנכנס לבעיית זמן ולא מצא את הדרך לניצחון מול הגנת הברזל של נקמורה והשניים הלכו לתיקו לאחר יותר מ 6 שעות של משחק.

המשחקים הבאים: ראפורט (בשחור), נפו (בלבן), דינג (בלבן). כל משחק של נקמורה נמצא בפוטנציאל הכרעה גבוה כך ששלושת המשחקים הבאים שלו, מול שחקנים שסולידיות היא מילה שהם לא כל כך מכירים (מלבד אולי דינג לפעמים), יוכלו בהחלט לשנות את תמונת המצב של התחרות כולה, לא רק שלו.

דינג לא יודע מה מצפה לו

טימור רדג'אבוב – 1/3

המשחקים שהיו: פירוז'ה (תיקו בלבן), נקמורה (הפסד בשחור), נפו (תיקו בלבן).

למרות שאין לאף אחד ציפיות ממנו רדג'אבוב נראה הרבה יותר טוב מאשר בתחרות נורווגיה האחרונה. ועדיין, הוא במקום האחרון הצפוי אבל גם משחק מעניין מול פירוז'ה אותו היה יכול לנצח.

המשחקים הבאים: דודה (בשחור), דינג (בלבן), ראפורט (בלבן). שלושה משחקים יחסית קלים בסיבובים הבאים כשאת החצי הראשון הוא יחתום עם הכלים השחורים מול קרואנה. אם יצליח לא להפסיד את המשחקים הבאים זה יהיה הישג לא מבוטל אבל הבדלי הרמות והכושר יתחילו לתת את האות ככל שהתחרות תתקדם.

דינג לירן – 1/3

המשחקים שהיו: נפו (הפסד בלבן), דודה (תיקו בשחור), ראפורט (תיקו בלבן)

ממש כמו ב 2020/1, הפייבוריט מסין פתח את התחרות בצורה איומה. אז זה היה עם שני הפסדים רצופים וניצחון מרהיב על קרואנה והפעם זה היה עם הפסד כואב בסיבוב הראשון מול נפו וניסיון למזער נזקים בסיבובים העוקבים. דינג שוב מגיע למצב בו התחרות נראית גדולה עליו והוא לא מצליח להביא לידי ביטוי את הנקודות החזקות שלו. הטעות שעשה מול ההתקפה של נפו הייתה קריטית במשחק בו הוא היה יכול לצאת עם הניצחון. דינג מאוד אוהב עמדות מורכבות מאוד וקיבל אחת במתנה מול ראפורט בסיבוב השלישי אבל לא הצליח למצוא את התכנית המנצחת והתפשר על תיקו. החוסן המנטלי שלו שוב בספק כאשר בשביל לנצח את התחרות הוא יהיה חייב לקחת סיכונים בסיבובים הבאים ולשחק בצורה מושלמת. אם לא יסיים את החצי הראשון בתחרות עם ניצחון אחד לפחות אפשר יהיה לומר בזהירות שהסיכויים שלו לקחת אותה יהיו קרובים לאפס. בניגוד לנקמורה, שגם בגראנד פרי הצליח להתעשת ולנצח אחרי רצף של משחקים לא טובים, דינג כנראה לא כל כך רגיל להפסיד והוא לא יודע מה לעשות עם זה. הסיבובים הבאים יהיו קריטיים עבורו.

המשחקים הבאים: קרואנה (בלבן), רדג'אבוב (בשחור), נקמורה (בשחור). דינג היה אחראי פחות או יותר לקושי של קרואנה בתחרות הקודמת עם ניצחון לפנתאון שהשאיר את זוכה התחרות של 2018 מאחורה. השניים שיחקו 11 משחקים קלאסיים עם 3 ניצחונות לדינג, 2 לקרואנה ו 6 תוצאות תיקו. אם יצליח לשחזר את אותו ההישג ולא יפחד להיכנס אל ההכנות הקשות של קרואנה הוא יוכל לצבור ביטחון חשוב ולהראות את היכולת המרהיבה שלו. מבחן פסיכולוגי קשה.

נקודת משחק – הפתיחה האיטלקית

בתחרות המועמדים הקודמת היה רק שחקן אחד ששיחק את הפתיחה האיטלקית – קיריל אלקסנקו, השחקן החלש ביותר בתחרות אז. שאר השחקנים נמנעו מאחת הפתיחות הפופולריות והעתיקות ביותר במשחק שכבר נטחנה מכל כיוון. רק מי שרוצה להשיג תיקו בכלים הלבנים ילך על הפתיחה הזאת (ליתר דיוק ווריאציית הג'וקו-פיאנו – ראו תרשים) והיא נחשבת לפתיחה שברמות הגבוהות אין כבר טעם לשחק אותה. ייתכן שכל זה ישתנה לאור המשחק האימתני בין נפו לקרואנה בסיבוב השני בו קרואנה הכין ווריאיציה בפתיחה שאין כמעט אפשרות לחדש בה דבר. המשחק הסלים מהר מאוד והפך להיות מורכב באופן שרק המחשב היה יכול לדעת מה באמת קורה. המשחק אמנם נגמר יחסית מוקדם אבל יכול להיות שהוא יוביל להחייאה של הפתיחה ולשימוש חוזר בה. בשתי אליפויות העולם האחרונות היא שוחקה פעם אחת ויחידה – במשחק האחרון בין נפו לקרלסן בו הראשון כבר וויתר על ההתמודדות. מלבד המשחק בין נפו לקרואנה גם דודה ודינג החליטו לשחק את הפתיחה שהובילה לעמדה סגורה ומעניינת שהלכה אמנם לתיקו אבל אני מעריך שתנותח לעומק ויהיה אפשר למצוא בה כיוונים מעניינים.

הפתיחה האיטלקית (ג'וקו פיאנו). הפתיחה העתיקה שוחקה כבר במאה ה 16

ניתוח המשחק בין נפו לקרואנה:

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. תודה אינדיאני. כמו שכתבת, הדו-קרב של קרמניק וקספרוב היה משמעותי בחזרה לאופנה של רוי לופז, ואני אשמח לראות גם את האיטלקית חוזרת לאופנה, גם בתור מישהו שאוהב לשחק את האיטלקית בעצמו.

  2. תודה אינדיאני, מצוין
    .
    מסתבר שחבר שלי (שלא ראיתי כמה זמן) הוא מעריץ של נקאמורה ומשחק בזמנו הפנוי, הייתי קרוב להפתיע אבל ניצח אותי חח.. בכל מקרה זה מדגים את ההשפעה של נקאמורה על אנשים שלא היה לי מושג שקיימת

  3. תודה אינדיאני.
    לגבי שובר השוויון – לפי מה שהבנתי, פידה החליטו בהתייעצות עם השחקנים שהשנה יהיו שוברי שוויון של משחקים מהירים. מה שאומר ששובר השוויון של דודא בכלל לא רלוונטי.

    1. נראה לי שהכוונה היא לשובר שוויון בין המקום הראשון לשני (או בין השני לשלישי אם קרלסן לא ישחק). אין סיבה לעשות בסוף התחרות שובר שוויון כדי להכריע מי יהיה מקום שלישי או רביעי וילכו על שובר שוויון במאזן או שיחליטו לתת לשחקנים כמות זהה של כסף

  4. יופי של סיכום. דינג עד עכשיו עושה ארוניאן, אישית מקווה שייצא מזה כי התאוששות שלו משמעה תחרות מעניינת יותר

  5. פשוט סיקור נפלא, תודה רבה אינדיאני!
    עוקב מקרוב אחרי התחרות, הפתיע אותי מאוד הפספוס של לירן נגד רפפורט.
    הליין לא קשה לחישוב יותר מדי שאם הוא לוקח את הצריח ולא הסוס הוא מגיע לעמדה מאוד מנצחת בצורה חד משמעית.
    אתה ענק, תמשיך לעדכן אותנו בסגנון המרתק שלך!

  6. יכול להיות שפירוז'ה החמיץ עכשיו מט בעקבות טעות ענקית של קרואנה?!
    במסע ה-38 שלו, אחרי שקרואנה הוריד את הפיון עם המלכה (!!) במקום הצריח – הוא היה צריך ללכת עם הפרש ל-g6 והיה לו מט, למרות שהוא מופסד לחלוטין.
    אני מפספס משהו?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט