אירועי דיומא – 13.07.2016/מתן גילור

כדורגל

מוקדמות ליגת האלופות

ביום השני של המשחק הראשון בשלב המוקדמות השני (מתוך ארבעה) של ליגת האלופות.

חשוב לציין שני דברים לגבי השלב הנוכחי:

  1. בינתיים מדובר על מסלול אלופות בלבד (כלומר, אלופות מהליגות המדורגות במקום ה-13 ומטה בדירוג אופ"א). החל משלב המוקדמות השלישי יפתח גם מסלול ליגה (קבוצות לא אלופות מהליגות במקומות 1-15 בדירוג).
  2. הפסד בשלב הזה דינו הדחה מאירופה. החל מהשלב הבא ישנו מצנח בדמות המפעל השני בחשיבותו, הלא הוא הליגה האירופאית.

להלן המשחקים:

ז'לגיריס וילנה (ליטא)-לוקומוטיב אסטנה (קזחסטן).

לודוגורץ ראזגארד (בולגריה)-מלאדוסט פודגוריצה (מונטנגרו).

רוזנבורג (נורבגיה)-נורקופינג (שבדיה).

קרוסיידרס (צפון אירלנד)-קופנהגן (דנמרק).

פארטיזני טירנה (אלבניה)-פרנסבארוש (הונגריה).

אולימפיה לובליאנה (סלובניה)-טרנצין (סלובקיה).

דנדאלק (אירלנד)-הפנרפיירדיר (איסלנד).

 

כדורסל/רועי ויינברג:

ליגת הקיץ של ה-NBA

23:00-סקרמנטו מלכים נגד אטלנטה ניצים (ספורט 5).

23:30-ניו אורלינס שקנאים נגד מיאמי חום (אין שידור).

1:00-מינסוטה זאבים נגד סן אנטוניו דורבנות (ספורט 5+לייב).

1:30-פילדלפיה 76' נגד נבחרת ליגת ההתפתחות (אין שידור).

3:00-בוסטון קלטים נגד קליבלנד פרשים (אין שידור).

3:30-פורטלנד פורצי דרך נגד יוטה ג'אז (אין שידור).

5:00-מילווקי צביים נגד דאלאס עצמאיים (אין שידור).

5:30-יוסטון טילים נגד גולדן סטייט לוחמים (אין שידור).

 

טניס

טורניר המבורג

שמינית הגמר – היום ישחק החלק העליון של ההגרלה. שידורים בערוץ ספורט 5 לייב (58) החל משעה 12:00.

להלן המשחקים:

פיליפ קולשרייבר-ניקולס קיקר.

רנצו אוליבו-מקסימו גונזאלס.

פאבלו קואבס-טיאגו מורה.

פול הנרי מתיו-ניקולאס אלמגארו.

 

אופניים \ דוד "פאקו" סעדה

טור דה פרנס

קטע 10 של אתמול היה היום בו נפרדנו מהפירנאים, עם פסגה בודדת בתחילתו ומסלול שטוח ברובו. בקטע ניצח האול-אראונדר האוסטרלי מייקל מתיוס מקבוצת אוריקה האוסטרלית, אחרי מיאוץ סיום שכלל חמישה רוכבים. אחריו הגיעו פטר סאגאן ואדוולד בואסון האגן. הקטע התנהל כצפוי בשליטת קבוצת הבריחה הגדולה שכללה בהתחלה מטפסים כלנדה וניבאלי ואול-אראונדרים מסוגו של מתיוס כמו סאגאן, בואסון האגן וגרג ואן אוורמארט. כ-15 ק"מ לסיום האול-אראונדרים ברחו למטפסים ביוזמתו של סאגאן. באופן לא טיפוסי, קבוצת הבריחה כללה מס' רוכבים שהגיעו מאותה הקבוצה (דבר שנבע בעיקר מתוואי הקטע), וכך הגיעו לשלב המכריע שניים מ-Dimension Data ועוד שלושה מקבוצת אוריקה. השלישיה מאוריקה ניצלה היטב את היתרון הכמותי, ובהתקפות 1-2-3 מתוזמנות, שנועדו בעיקר להחליש את סאגאן, הצליחה להביא את מתיוס ראשון לקו הסיום. סאגאן התנחם בחזרתו לחולצה הירוקה, לאור הנקודות שאסף כתוצאה מספרינט הביניים ומהמקום השני. בגזרת ה-GC לא היו כל שינויים, וכך גם בגזרת המאבק על שאר החולצות.

קטע 11 (יורוספורט-15:15, ערוץ הספורט-15:10 ובאמצע מעבר לספורט 5 פלוס-17:30) היום מקארקאסון למונפלייה הוא קטע שטוח יחסית בן 164 ק"מ המיועד כבר למאיצים הטהורים כדוגמת קבנדיש, גרייפל וקיטל. סאגאן ינסה אף הוא להגיע למקום גבוה בסיום הקטע ובספרינט הביניים על מנת לשמור על יתרונו במאבק על החולצה הירוקה. גם כאן לא צפויים לנו מאבקים על ההובלה בטור ועל שאר החולצות.

 

לפוסט הזה יש 116 תגובות

  1. תודה רבה מתן.
    ותודה גם לכותבים (פאקו, עידו, מתן) על הטור.

    מאז שהתחלתם לכתוב על הטור, אני מוצא את עצמי מתעמק בענף –
    בעיקר מאז השאלה של מתן ביומן האבטיח.
    הפיזיולוגיה של העוסקים בתחום מרתקת.
    2 היכולות הפיזיולוגיות שמתנגשות אחת בשנייה (סיבולת והאצה),
    הופכות את התחום לבאמת מרתק.

    (דרך אגב, התשובה בקשר לפרום היא, שככל שמסת השריר גדולה יותר (שוקל 68 ק"ג, פחות מ-10% שומן), זמן ההתאוששות ארוך יותר.
    (רודריגז לדוגמה, שוקל 10 קילו פחות. שזה הבדל עצום)

      1. אני לא מבין גדול, אבל אני מנחש ש"המטפסים הקטנים" נותנים את ה-100% שלהם בקטעי הסיבולת הקשים,
        בעוד שהרוכבים ה"גדולים" נותנים את הדחיפה בקטעי ההאצה.

        "המטפסים הקטנים", בעיקר אחרי קטעים של "ALL IN", יסבלו ממחסור אקוטי בגליקוגן.
        לוקח בדרך כלל כמעט 20 שעות בשביל להחזיר את מלאי הגליקוגן למצב אופטימלי.

        "הרוכבים הגדולים", אלו שמסוגלים לתת תפוקת כוח מקסימלית למשך 20 – 40 דקות, יסבלו בטווח הארוך מהעובדה שלסיבים הלבנים לוקח הרבה יותר זמן להתאושש (בדרך כלל 48 שעות)

        1. תודה גיא. אני לגמרי לא מבין בזה כלום .
          העניין הוא שגם רוכבי ה-GC (שהם לא גדולים בהרבה מהמטפסים, אבל לדעתי שריריים יותר) נותים מאמץ אדיר יום אחרי יום בהרים. מאמץ זה שקול למאמץ שהמטפסים משקיעים באותו יום. אני חושב (למרות שכבר ציינתי שאני חסר ידע בתחום כמעט לחלוטין) שהמאמץ הוא אירובי בעיקרו.
          מה הגורמים שמשפיעים על התאוששות ממאמץ כזה שבו כולם נמצאים קרוב לגבול שלהם?
          אם ננסה להתמקד – מה שמבדיל רוכב המתחרה על הניצחון מסתם מטפס הוא למעשה היכולת הזו להתאושש. אז מה הגורמים המרכזים שמשפיעים עליה? איך משפרים את היכולת הזו?

          1. 2 פקטורים מרכזיים:
            VO2 Max (יכולת ספיגת חמצן) – ההבדל בין הספורטאים שבטופ (בהעדר blood doping) הוא גנטיקה.
            דופק מנוחה נמוך ככל האפשר – אימון, אימון, אימון.
            למיגל אינדוראין היה דופק מנוחה של 28 פעימות לדקה. זה פחות מפעימה כל 2 שניות!
            (דופק מנוחה נמוך משמעותו טווח פעולה רחב יותר של הגוף עד לדופק מקסימום)

            השלוב של ה-2 מאפשר לרוכב להיות "במקסימום" גבוה יותר, כך שהוא לא יצטרך "לחסל" את מאגר הגילקוגן, ולנצל את המיוגלובין עד תומו (מעביר חמצן לשריר)

            באמת מעניין ללמוד קצת יותר על הפיזיולוגיה של רוכבי האופניים.
            תו לי 2 – 3 טור-דה-פראנס, ואחזור אליך עם תשובה יותר מלומדת…

    1. תודה גיא.
      אני לא התכוונתי לזמן התאוששות, כי בזה פרום לא נחות מהגמדים (זה לפחות הרושם שאני קיבלתי), אלא בקטעים האחרונים, כשהגוף כבר לא מצליח לייצר דופק גבוה, הוא נחלש. ההסבר שלך מאתמול (דופק נמוך = פחות חמצן -> בעייתי ליותר מסת שריר, היה מאד הגיוני מבחינתי).

  2. אוריקה גרין אדג' נתנו אתמול מאסטר פיס של תכנון וביצוע של טקטיקה קבוצתית.

    דרך אגב שוב סאגאן שני בספרינט על הניצחון. אולי מישהו היה צריך להודיע לו באוזניות שאחד הרוכבים ברח ונמצא לפניהם.

  3. בכל הקשור לרכיבה, עניין ההתאוששות הוא פרמטר אחד. יש גם את עניין הכח (נמדד בוואטים), ויותר נכון הכח ביחס למשקל. ככל שהיחס הזה גבוה יותר (לטובת הכח כמובן), היכולת שלך להרים את עצמך, בעיקר בקטעי טיפוס גבוהה יותר. זה דווקא נותן יתרון לחבר'ה הקטנים יותר. יכול להיות שארחיב בעניין.

    1. טוב בגלל זה לדרדסים במשקל נוצה קל יותר בהרים. אבל מה שמעניין אותי זה למה כל כך קשה למומחי טיפוס להיות עקביים יום אחרי יום בהרים ובכך להפוך למועמדי GC.

    2. זו לא שאלה מתמטית?

      אם יש יותר קטעי מישור, אז היתרון הוא לרוכב "הגדול", כי אז למשקל הגוף יש פחות משמעות (והכוח שמיוצר הוא פונקציה של מסת שריר. רוכב "גדול" ייצר יותר כוח)
      אם יש יותר קטעי טיפוס, אז ככל שהזווית גדלה, למשקל הגוף יש משמעות גדולה יותר, ואז ליחס כוח/משקל יש משמעות גדולה יותר.

      שאלה נוספת –
      הרוכבים מתכננים סרגל מאמצים לכל קטע, כך שיוכלו לעבד עודפי חומצת לקטית?

  4. לעידו לגבי חוסר העקביות של המטפסים הקטנים – אני נוטה להסכים עם גיא שהם מוציאים 100% מהיכולת שלהם והמטפסים הגדולים אולי מוציאים פחות. הסיבה היא שבעליות שריריו של הרוכב מעלים גם את עצמו וגם את משקל האופניים שלו. משקל האופניים זהה לכולם ולכן באופן יחסי הקטנים סובלים יותר דווקא בעליות, ומכאן אני מנחש שהם מכלים אחוז יותר גדול מהארנגיה שלהם.
    נשאלת השאלה אם האופניים הם בעצם משקולת למה בכלל טוב להיות קטן ולמה הרוכבים הם לא ענקים? אני מנחש שזה קשור להתנגדול הרוח.
    אם אמצא זמן אשתדל לכתוב מודל של הוצאת האנרגיה כמו שעשיתי פעם עם הריצה.

    1. משקל האופניים אינו זניח אבל הוא בהחלט לא הגורם המשמעותי. אין ספק שככל שהרוכב קטן יותר (ופחות מסה שצריך להעלות במעלה ההר) קל לו יותר לטפס. התנגדות הרטח הופכת לגורם זניח בטיפוס. אם אני לא טועה אני זוכר שפעם שמעתי שזה קשור ליחס בין מסת הגוף לבין שטח הפנים של הריאות (מה שאחראי על קצב אספקת החמצן). כך ככל ששטח הפנים של הריאות קטן יותר ויש פחות מסה "להזין" יהיה קל יותר לטפס.
      עד כמה שאני זוכר מסת השרירים היא גורם מאד משני כאן.

  5. פאקו, עכשיו כשהיה לי קצת זמן לחשוב על זה, יש לי לא מעט שאלות –

    מה האידאל של הרוכב בטור בכל הנוגע למסת שריר/אחוזי שומן?

    ובהינתן שישנה רמת שומן מינימלית (כזו שמשמרת את מאגרי הגליקוגן),
    עד כמה רוכבים עושים אימוני כוח (התנגדות)?

    1. אין פה מספר קסם בכל מה שקשור לאחוזי שומן. הטווח אצל גברים הוא בד"כ בין 6-12 אחוז. הם עושים אימוני כח מסויימים, אבל הם מינימליים – הסיבולת פה היא שם המשחק. קח למשל את ברדלי וויגינס: הוא התחיל כרוכב וולודרום, אבל כשעבר להתחרות ברכיבה והפך להיות מטפס, הוא נאלץ להוריד 12 ק"ג ממשקל גופו.

      1. זכורה לי אגב תמונה של מישהו שאני מכיר עם קונטדור וקבנדיש בזמן שביקרו באחד ממירוצי הג'ירו הקודמים. קונטדור נראה לידו כמו איזה אחד שאם אתה נושף עליו, הוא עף למרחקים. קבנדיש כבר נראה קצת יותר מסיבי (אבל גם לא בדיוק מרים משקולות).

  6. האם הלייקרס לא משחקים בטורניר של ווגאס בסאמר ליג?
    הם שיחקו שלושה משחקים וניצחו… והם לא רשומים בסיבוב הראשון.

  7. היום יש ספרינט מעניין. סגאן כרגיל כל הזמן מסיים שני אולי היום יסיים ראשון. ואותי מעניין מתי גרייפל יגיע לטור.

    1. לא מאמין שיגיע ראשון, אלא אם הכוכבים ממש יסתדרו לו. הקטע של אתמול דרש ממנו הרבה מאד מאמץ, והקטע של היום מוכוון ספרינטרים טהורים. צפוי שהנצחון היום יילך לקבנדיש\גרייפל\קיטל ואולי קוקאר.

        1. יש סיכוי גדול שאתה צודק.
          פאקו צריך להגיד שבזכות קבנדיש – סגאן עובד קשה ונותן טור פשוט מדהים מבחינת הגיוון והיכולות שלו כאלוף עולם.

          1. אין ספק. בטורים הקודמים הוא קצת שייט בכל הקשור למאבק על החולצה הירוקה, וסגר את הסיפור די מוקדם. הפעם, בעיקר בגלל קבנדיש, המאבק הרבה יותר צמוד, מה שדורש מסאגאן להעלות את האינטנסיביות.

    1. אם זה כך, אז להימור שלך על תאונה יש סיכוי יותר גבוה להתרחש. רוחות צד גורמות בד"כ לספליטים בפלוטון (בעיקר בדרכים צרות). הקבוצות השונות שמודעות לכך ינסו לתפוס מקום מקדימה, מה שיגביר את הסיכוי לתאונות.

      1. טוב במבט שני לא כל כך ברור לי מאיפה תגיע הרוח. זה נראה כאילו רוב הזמן היא תהיה יותר מאחור מאשר מהצד. בכל מקרה זה אמור לתרום לקצב מוגבר.

  8. יש לי הרגשה שסקיי או אחת מקבוצות הספרינטרים (EQS או DDD) ינסו לנצל את הרוח כדי לחצות את הפלוטון ולדלל מתחרים.

  9. עד שאני מתעורר, חולב את העיזות, ומאכיל אותן, הטור לאותו יום כבר מסתיים. חבל שאין יותר גולשים המשתתפים בדיונים המעניינים שלכם

  10. בינתיים, אם לא פספסתי מישהו, כל המובילים בחלק הקדמי של הפיצול מה שמרסן את המוטיבציה של החלק הקדמי לשמור על ההפרש ואף להגדילו.

    1. מעבר לעניין של הדירוג הכללי יש גם את הספרינט. לא נראה לי שזה הפיצול שהאחרון שנראה כי אטיקס מאד חזקים מקדימה סביר שינסו לדלל עוד רוכבים מקבוצות הספרינטרים האחרות.

  11. בדיוק כמו שצפינו (וגם קלי וקירבי מציינים את זה) – המאבק לשמור על בטיחות (בראש הפלוטון) יוצר חוסר בטיחות. כמו נבואה המגשימה את עצמה.

        1. אהה סליחה.
          יש רוחות מטורפות בחלק העליון (משהו כמו 100 קמ"ש).
          לכן כנראה ישנו את התוכניץ ויעצרו כיוצאים לחלק החשוף.

      1. כזו הוצאת אנרגיה לפני כאלה יומיים מטורפים בשביל 11 שניות? ממש לא שמשתלם, אבל כבוד לפרום על האגרסיביות.

  12. טינקוף היום כדי עבודה מדהימה! פרום ניצל את הבריחה למהלך גאוני.
    אין ספק שסגאן ופרום הם הרוכבים הטובים ביותר בטור. כל אחד והמטרות שלו

  13. אפשר להגיד שטינקוף עשו עבודה מדהימה בטור? גם עם הפרישה דל קונתדור…
    חולצה ירוקה כנראה, חולצה מנוקדת אולי. קרויזינגר אולי טופ 10.

  14. איזה שלב של טינקוף!!!
    הוא גם הוריד את המהירות לקראת הסוף כדי שפרום לא יקבל הרבה שניות על קרויזינגר.
    רק 5 שניות הבדל בלי הבונוס שניות הקטן.

  15. פרום ראה כנראה בלופ את הוואלטה של 2012 בו קונטדור לקח את רודריגז בקטע מעבר. העניין הוא שיש עוד פה ושם קטעי טיפוס לעשות עכשיו.

  16. אם באמת מחר יקצרו את הטיפוס זה משנה את התמונה. זה גם הופך את ההתקפה של פרום לכדאית יותר, גם ישפיע על הנג"ש בשישי ובעיקר יאפשר לי להספיק לראות את הסוף של הקטע ולצאת למשחק בזמן.
    אבל מבחינתי וונטו זה מיתוס. קשה לי לראות שמפסיקים באמצע.

  17. לעגל: היום קטע למאיצים. צפוי שרק מאיצים טהורים יתחרו על הבכורה, בעוד המובילים כמו פרום וקינטאנה מגיעים אחריהם בנינוחות ושומרים על הפרש הזמנים. מה שקרה בפועל זה שסאגאן ופרום, כל אחד עם חבר קבוצה, ברחו לפלוטון מס' ק"מ לסיום וזכו 1-2. סגאן זכה בקטע בעוד פרום, יחד עם שניות בונוס הגדיל את הפער מקינטאנה בעוד איזה 12 שניות.

    1. תומאס עשה פה דבר גדול (או שהורו לו ככה בקשר? לא משנה). בלי שהוא קולט תוך שניה וחצי מה קורה ויוצא איתם הם לא מנצחים את הקטע. עוד סיבה למה הוא הדומסטיק האולטימטיבי.

    2. פרום מפתיע במקומות בהם הוא מנסה ליצור יתרון – קודם בירידה ואח"ב בספרינט. זה מפתיע כי אלו מקומות בהם הזמנים שאפשר לצבור לעומת טיפוס הם יחסית נמוכים. יש כאן טרייד אוף בין המאמץ שהשקיע לזמנים הקצרים שהרוויח.

  18. לפני הפירוק של טינקוף – הקבוצה עושה מעל הוא מעבר.
    דרך אגב קונתדור מצטרף לפקטורי… מצטרף לבאוקה מולמה! זה עזרה רצינית מבחינתו.
    לאן סגאן עובר שנה הבאה?

      1. שני הפיבוריטים שלי מתפצלים יהיה קשה 😀
        בשביל סאגאן בורה זו החלטה טובה לדעתי.
        ואם מולמה ישאר בטרק פקטורי אז יחד עם קונתדור זה יהיה איום רציני.

  19. יחליטו היום בלילה לגביי הקיצוץ הקטע מחר,
    במידה וכן יקוזזו 6 הק"מ האחרונים (וגם הקשים ביותר).
    מצד אחד אני מקווה שלא יקרה אבל עם הרוחות שהיה היום לא נראה לי תחרותי במיוחד העניין,בגובה אדיר כזה הרוחות מטורפות.

    1. בהחלט מבאס. מה שמעיד על הקושי של הטיפוס הזה היא העובדה דגם לאחר שהורידו את הק"מ האחרונים הקטלניים זה עדיין טיפוס HC של 15.5 ק"מ בשיפוע של 7%.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט