על מהויותיו של הספורט – על אלמנט המזל בספורט (9) / מולי

על מהויותיו של הספורט –  על אלמנט המזל בספורט  (חלק תשיעי) / מולי

ספורט הוא לכאורה עניין של מיומנות, של הצטיינות במיומנות, של ריכוז ומיצוי היכולת בזמן נתון, אבל אם נרצה בכך או לא, ספורט הוא, לפחות בחלקו,  גם עניין של מזל…

המזל תופש מקום, כמובן,  כל אימת שמעורבת בספורט הגרלה. מונחים כמו "הגרלה קלה" או "הגרלה קשה" הם תוצאה של מזל, לפחות למי שלא מאמין בתיאוריות קונספירציה למיניהן. בתחרויות עמו ג'ודו, כמובן שרצוי שלא תפסיד, אך אם נגזר עליך להפסיד, חשוב למי אתה מפסיד כי כל עוד זה שהפסדת לו מנצח, יש לך סיכוי להישג משמעותי.

אני כלל לא מדבר כעת על אלמנט ההימורים בספורט שעליו ארחיב בהמשך, אלא על מעורבות המזל בחיי הספורטאי הבודד או קבוצת הספורטאים והסובב אותם.

גם התנאים האובייקטיביים לכאורה כמו מזג האוויר הם במידה רבה עניין של מזל. אתה יכול לשבור את השיא העולמי בריצה למאה מטרים בשתי שניות, אך אם היתה רוח גבית מעט מעל לרף, השיא העולמי שלך לא יוכר כשיא חוקי. רוח נגדית חזקה במיוחד עלולה למנוע ממך בה במידה לשבור את השיא העולמי.

הגרלה הכריעה במכסיקו 1968 שנבחרת ישראל לא תעלה לשלב הבא, ובעקבות כך שונה החוק (ביזמת ישראל) וכעת ישנה סדרת בעיטות עונשין המביאות להכרעה, אך מתברר שהקבוצה הבועטת ראשונה זוכה באופן משמעותי בבעיטות העונשין יותר מהקבוצה הבועטת שנייה, ומה קובע איזו קבוצה תבעט ראשונה? המזל…

בגביעי אירופה השונים, כל אימת שיש מפגשי בית וחוץ בין שתי קבוצות, ברור לשתיהן שעדיף לאחר את המשחק השני. הסדר נקבע, אי לכך, או על-סמך הישגים קודמים, או בהתמקחות או בעזרת הגרלה, כלומר… מזל.

גם ברמת היכולת האישית במזל יכול לשחק תפקיד. כל כמה שספורטאי מתאמן ומנסה להמעיט באלמנט המזל, הרי ישנם ימים בהם השוער חש בלתי מנוצח, והספורטאי :רוכב על הגל", ובימים אחרים "שום דבר לא הולך" כולל שגרות אוטומטיות שביום יום. כל כמה שמנסים לשלוט על כך, הרי במידה רבה זה תלוי "על איזה צד" הספורטאי קם… מזל.

מזל מקושר, מעצם הטבע האנושי, למרעין בישין: פציעה שמסיימת את העונה או גרוע מזה את הקריירה, הרחקה בשיא היכולת, פציעת שחקן מפתח בקבוצה, הפסדים במשחק בו אתה בבירור איכותי יותר, אין סוף לדוגמאות המלוות את ביש המזל.

אין פלא, אם כך, שספורטאים ואוהדים שטופי אמונות טפלות. זכורים המאמן שלובש בכל משחק את אותה חולצה כדי לשמור על הניצחונות, מלח על קווי השער להרחקת השדים, הפרחת יונים, שבירת בלוקים של קרח, כניסה למגרש ברגל ימין ועוד אמונות רבות אחרות. מספר האמונות הטפלות הוא לפחות כמספר הספורטאים הפעילים מאחר ויש רבים שיש להם יותר מאמונה טפלה אחת לשיפור המזל.

בזמן משבר יש גם נטייה לעלות לקברי צדיקים, ללכת לקוראי עתידות ולמכשפים שיסירו את הקללה ולקבל סיוע מכוחות שמעבר ליכולת האנושית כי התחושה היא שנלחמים בכוחות על טבעיים ומפסידים  להם, לטעמם זה עניין ברור של חוסר מזל כנאמר בפואמה "מגבעת הקסמים של קיפלינג בתרגומי:

אלילת המזל הטוב לעולם אינה גברת,

היא הזונה המקוללת במקוללות,

נוכלת, עיקשת ומופקרת –

פורקת עול ופורעת מוסרות.

ברך אותה לשלום — והיא תצהל לקראת זר!

משאותה תפגוש — מיד תיטוש ותעזבך!

תשאירה לנפשה — לגורל סוררת נטולת מוסר

וכנערה פותה תבוא היא, למשוך בשרוולך!

נדבה! נדבה! הו אלילת המזל!

כרצונך קחי או תני.

ואם אתעלם כליל מן המזל,

עדיין חייב הוא להיקרות לי בדרכי!

("מגבעות הקסמים" מאת רודיארד קיפלינג מתוך הספר "קים" שלו שתרגמתי)

ועדיין, מאחר וברור לכל שספורט הוא גם עניין מנטלי מעבר לזה הגופני, הרי שברור שאם אמונה זו או אחרת בכוחות על טבעיים היא זו שתעזור לספורטאי להגיע לשיאו, הרי אין בה פסול. כפאראפראזה על משפטו הידוע של נפוליאון על גנרליםאני מבקש לקבוע כי: "אני לא רוצה ספורטאים מוכשרים, חכמים, טובים, נאמנים או אחראיים. אני רוצה ספורטאים שיש להם מזל."

גם המזל הטוב, או רצף ההצלחות הוא "נבואה שמגשימה את עצמה". הידיעה ש"כרגע אתה בר-מזל" מוסיפה אחוזים ניכרים ליכולת של הספורטאי/הקבוצה והם מדווחים על תחושה של "בלתי מנוצחים" ובעלי תוספת כנפיים".

לסיכום, זכור לי הסיפור על אותו כדורסלן גבוה שחסרונו העיקרי היה אחוז הקליעה הנמוך שלו מקו העונשין. יום אחד הגיע לקבוצתו קוסם שעשה מה שעשה והתחייב כלפיו שכל עוד הוא יהלל בקול רם את הקוסם  לפני קליעת העונשין היא תיכנס. התנאי היה שעליו לעשות זאת בכל קליעה וקליעה ולא לחדול מכך.

ואכן, הפלא ופלא, הכדורסלן הילל בקול רם וקלע ללא החטאה במשחקים משך חמישים קליעות ויותר עד שיום אחד הוא לא הילל… החטיא… וחזר מאז לאחוזי הקליעה הנוראיים שלו. מכל אלו אני מסיק, ומעדיף להאמין שבספורט, הכול בראש: גם ואולי בעיקר: המזל.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. מאות מחקרים בנושאי "מזל בספורט" נעשו, ומטרם רובם תמיד היא מה ניתן לעשות כדי להוריד את השפעת 'המזל' במידת האפשר. בעיקר במקצועות מדוייקים כגון זריקות פאולים וכו' כשככל שהאתלט מצמצם את ה-DEGREES OF FREEDOM הוא פחות תלוי במזל. אבל זה נושא למאמר מיוחד שאולי אכתוב עליו.
    בכל מקרה, כמה שעושים דבר יותר פעמים, השפעת המזל על התוצאה הסופית יורדת.

    1. מנחם, אלמנט הזמן והגיל עומד בסתירה לקביעה שלך ש"כמה שעושים דבר יותר פעמים, השפעת המזל על התוצאה הסופית יורדת."
      התחושה שלי היא שזה סוג של עקומת פעמון.
      אחד מהמאמרים היותר משכנעים שכתבת, דיבר על האופן בו היית מאמן את הווארד לקלוע קליעות עונשין והמשפט שלך שם היה, אם איני טועה, שתרגול הרגיל במקרה הזה אינו יעיל.

  2. מזל זה חלק גדול מהספורט ולפרטים אפשר לפנות לפיני גרשון ,יחד עם זאת אני לא זוכר מי אמר את זה אבל הוא אמר משהו בסגנון שהחוכמה היא להגיע למצב שיש לי מזל

  3. מזל זה חלק חשוב בכלל מהחיים, לא רק בספורט. רבים מאיתנו מצליחים וחושבים שזה בזכות הכישורים שלהם, אבל הרבה מאוד לא תלוי בנו. רבים מעשירי העולם לא היו כאלה אם הנסיבות בתחילת דרכם לא היו מאפשרות זאת. "מה היה קורה אילו" – אם יבמ לא היתה מאפשרת למיקרוסופט להתפתח, אם לא היו חוטפים את הנערים, ובספורט אם לג'ורדן היתה פציעה רצינית מעבר לזאת שחווה בשנה השנייה, אם רוברט הורי היה מפספס, דריק שארפ,
    מה שכן, אם יש לך מזל הרבה פעמים אז כנראה שאתה מוכשר או חכם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט