לקראת הWorld Baseball Classic: ישראל / ארז שץ

הסיפור כבר סופר, אבל תמיד שווה לספרו שוב. עד לפני כעשור ישראל היתה, איך להגיד את זה יפה, מדינה שההישגים שלה עלו בקנה אחד עם זה שבייסבול הוא ענף שמבחינת היקף החדירה שלו לקהל הישראלי הוא נותן פייט יפה לפטאנק, שלא לומר ל-לאקרוס. Fast Forward עשור קדימה, וישראל מדורגת 20 בעולם, אחת משש מדינות שהשתתפו בטורניר הבייסבול באולימפיאדת 2020, סגנית אלופת אירופה ומגיעה לWBC בלי מוקדמות. הכל בזכות חזונו של אדם אחד: דוד בן גוריון. אפשר לראות כבר במגילת העצמאות את התווית הדרך של נבחרת ישראל להישגים הללו:

אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה ובבנין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות…

ואכן, כדי לגרום לעם היהודי להתלכד סביב הישוב ולעמוד על הגשמת שאיפת הדורות להצליח בבייסבול העולמי, חוקק חוק השבות שהופך כל יהודי באשר הוא לאזרח ישראלי בפוטנציה. וכך, בן לילה, הפכו כל היהודים בליגות הבייסבול השונות לשחקנים פוטנציאלים של נבחרת ישראל, וכך הפכה הנבחרת, גם כן בן לילה, לפאקטור בהחלט משמעותי בדרג השני של נבחרות בייסבול עולמיות. האיש שהפך את החלום הזה שחלם בן גוריון אי-אז ב1948 למציאות היה פיטר קורץ, המנהל המקצועי של נבחרות הבייסבול שאסף שמות כמו גייב קפלר, נייט פריימן, אייק דייוויס, ראיין בראון ועוד ועוד. המטרה היתה להגיע לWBC ועל ידי כך לדחוף את הבייסבול בישראל תודעתית, מה שיביא עוד ילדים לחוגים השונים, מה שיקדם את נבחרות הנוער והנערים, ולבסוף יביא למצב בו שחקנים ישראלים תוצרת כחול לבן ישחקו בארה״ב ויהיו אלה שימלאו את שורות הנבחרת. כרגע אנחנו עדיין בשלב ב׳, לWBC הגענו, אבל שחקנים כחול לבן עוד אין, אז הנבחרת שנשלחת לWBC שוב מורכבת רובה ככולה משחקנים אמריקנים יהודים. חלקם אזרחים ישראלים, אבל עדיין אין ״צברים״ בנבחרת. מצד שני גם אין כל כך הרבה יהודים בליגה. התוצאה היא נבחרת, כמו הנציגות האירופאיות האחרות, שרובה שחקני מיינור ליג, עם כמה שמות גדולים, ברמות שונות של גדולה.

דין קרמר במדי הבולטימור אוריולס. ביד חזקה ובזרוע נטויה

אצ״ל, לח״י, הגנה

החדשה המשמחת היא שדין קרמר, האייס של הנבחרת חוזר גם לטורניר הזה. קרמר, משחק בנבחרת מאז מוקדמות אליפות אירופה 2016 וכמובן שותף בWBC של 2017 עלה ב2020 בקול תרועה לבולטימור אוריולס ובכך היה לישראלי הראשון בMLB. קרמר קצת ג׳עג׳ע בשתי העונות הראשונות שלו בליגה, אבל בעונה האחרונה הפך לסטארטר לגיטימי עם ERA 3.23 ב22 משחקים, והוא כרגע נחשב למספר שלוש של האוריולס, שזה בהחלט מחמם לב וגם אומר שיש לישראל זורק שלא ממצמץ שהוא רואה שמות שמרוויחים במשחק אחד יותר משאני עושה כל השנה. לצידו יש את ריצ׳רד בלאייר שגם הוא חתום קבע בנבחרת. בלאייר הוא רליבר שהתחיל בניו יורק יאנקיז, עבר לבולטימור, למיאמי מארלינס והוא חתם העונה בבוסטון רד סוקס. הוא מביא איתו ERA של 3.06 ו171 סטרייקאאוטס ב6 עונות בביג ליגס. עוד זורקים מהמייג׳ור ליגס הם ג׳ייק בירד מהקולורדו רוקיז, ג׳ייק פישמן מהאוקלנד את׳לטיקס וזאק וויס מהלוס אנג׳לס איינג׳לס. מהמיינור ליגס מגיעים ג׳ייק קאליש, רוב קמינסקי, דניאל פדרמן, קולטון גורדון, אנדרו גרוס, אדם קולארק, ג׳וש וולף, רוברט סטוק וג׳ייקוב סטיינמץ.

יש גם שלא מהמייג׳ור או מיינור ליג, ג׳ואי ווגמן, אחד מגיבורי אליפות אירופה מופיע כשחקן בליגה המקסיקנית; באבי רוסמן משחק באדלייד ג׳יאנטס, אוסטרליה (כידוע כל ליגת בייסבול בעולם מחוייבת שתהיה לה קבוצה בשם ג׳איינטס), אלכס קץ משחק בStaten Island Ferryhawks, וארבעה שחקנים נטולי מועדון, שזה לרוב אומר שפרשו מבייסבול מקצועי, והם ברנדון גולד, קייל מולנאר, ג׳ייק מיידניק והשועל הוותיק שלמה ליפץ, שהולך עם הנבחרת כבר יותר מ25 שנים. הקצ׳ר של ישראל יהיה שוב ראיין לווארנווי שגם הוא לא מאתמול שמה, היה ב2017 ובאולימפיאדה, הוא מופיע כחתום במקסיקו, משמע שהוא פרי אייג׳נט עם קריירה כמייג׳ור ומיינור ליג קצ׳ר מאז 2008. לצידו ישחק גארת׳ סטאבס, שהתחיל את הקריירה שלו כקצ׳ר שלישי ביוסטון אסטרוז ועבר להיות קצ׳ר מחליף בפילדלפיה פיליז. הקצ׳ר השלישי יהיה ג׳ייקוב גולדפארב שמשחק בטרי-סיטי ואלי קטס, קבוצה עצמאית.

ג׳וק פידרסון במדי הסאן פרנסיסקו ג׳איינטס, פנינה של שחקן.

דבקות במשימה לאור המטרה

מהצד השני של הצלחת, מצטרפת לנבחרת חבורה של שחקנים, מהם מוכרים יותר, מהם מוכרים פחות, ומהם אולי מוכרים פחות לחובב הממוצע, אבל מוכרים יותר לאוהדי הנבחרת (כל השלושה). אחד מהם הוא טיי קלי, שעד העונה היה בעיקר שאלת טריוויה מעניינת בהיותו האיש שחבט את ההיט האחרון של הניו יורק מטס בפלייאוף במשחק הווילד קארד של 2016 נגד הסאן פרנסיסקו ג׳איינטס. קלי שיחק גם בפילדלפיה פיליז, עבר בכמה מיינור ליג אפילייטס ואפילו דפק כרטיס בחביבת המדור, הלונג איילנד דאקס (פעם אחרונה בסקירה הזו). קלי הצטרף לנבחרת ישראל בWBC של 2017, והמשיך לאליפות אירופה, מוקדמות האולימפיאדה, האולימפיאדה בטוקיו ואליפות אירופה 2021. הוא בעל אזרחות ישראלית וכדבריו כל פעם שהוא שומע התקווה באצטדיון בייסבול, הוא צריך לעצור את הדמעות. עוד שמות פחות ידועים הם זק גלוף, מאט מרוויס, ספנסר הורוויץ, נואה מנדלינגר, ומאט מרוויס, כולם חתומים בחוזי מיינורס בקבוצות מייג׳ור ליג, ואחד מייקל ווילנסקי שמשחק בSouthern Maryland Blue Crabs.

מהשמות היותר מוכרים אנחנו מוצאים את אלכס דיקרסון. דיקרסון החל לשחק ב2015 בסאן דייגו פאדרס ומאז עבר לסאן פרנסיסקו ג׳איינטס ולאטלנטה ברייבס. בשש שנים הוא שיחק 339 משחקים בביג ליגס, והשיג ממוצע 255 עם 40 הומראנס. עוד שם מוכר ואהוב הוא דני וולנסיה, שגם הוא עבר מסלול דומה לזה של טיי קלי, מהWBC של 2017, דרך אליפות אירופה, אולימפיאדה, והנה הוא שוב בWBC. ולנסיה בעיקר שיחק בבסיס השלישי בקריירה של תשע שנים ושבע קבוצות, שותף ב864 משחקים עם ממוצע 268 ו94 הומראנס. וכמובן שהשם הגדול של הנבחרת הוא לא אחד מאשר ג׳וק פידרסון, האיש והאגדה. פידרסון הצטרף ללוס אנג׳לס דודג׳רס ב2014, ומאז הפך לשחקן סגל לגיטימי בהתחלה בסנטר ואז הועבר ללפט פילד. השיא היה בעונת 2020 שהוא שותף לאליפות של הדודג׳רס בעונתו האחרונה בקבוצה. כפרי אייג׳נט פידרסון חתם בשיקגו קאבס ומשם הועבר בטרייד דדליין לאטלנטה ברייבס. בברייבס הוא בעיקר זכור בזכות שלושה הומראנס שהעיף מול המילווקי ברוורס והלוס אנג׳לס דודג׳רס שזיכו אותו בכינוי ״ג׳וקטובר״, בדרך לטבעת השניה שלו. אחרי הברייבס הוא עבר לסאן פרנסיסקו ג׳איינטס ושם הוא חובט בדר״כ נגד זורקים ימניים, מה שאומר שהוא רוב הזמן משחק. פידרסון הוא חובט שמתמקד בעיקר בלנסות להעיף כדורים, ולכן הממוצע שלו רק 237, אבל הOPS 804, בין השאר בזכות 171 הומראנס שהוא אחראי להם. עוד נתון מעודד, העונה האחרונה היתה מהטובות שלו בקריירה כשכמעט כל הנתונים שלו או הטובים ביותר, או מקום שני אחרי עונת 2019. פידרסון הצטרף לנבחרת לפני עשור, בטורניר מוקדמות הWBC של 2013, לא השתתף ב2017, והוא חוזר לסגל כשחקן המוביל של הנבחרת.

איאן קינסלר במדי הדטרויט טייגרס. אחריו

בכל הצעדים הנדרשים

סגל המאמנים יהיה קווין יוקיליס, ברד אאוסמוס, ג׳רי נרון, ג׳וש זייד, טיגר פדרסון (אבא של), בלייק קיילן ונייט פיש, והמנג׳ר הוא לא אחר מאשר איאן קינסלר. קינסלר, מגדולי הכוכבים ששיחקו בנבחרת הישראלית בכל הזמנים, פעמיים גולד גלאב, ארבע פעמים אול סטאר, אליפות ב2018 (ומקום ראשון בWBC של 2017 במדי נבחרת ארה״ב) עשה קריירה מרשימה ב14 שנים בביג ליגס, ממוצע 269 עם 257 הומראנס בחמש קבוצות כשב2014 הוביל את כל המייג׳ורס באט-באטס וplate appearance. נסיון וכשרון יש, עכשיו נקווה שיוכל לתרגם את זה לווינריות. ישראל מגיעה, כמו בכל טורניר, כאנדרדוג. הדירוג שלה, 20 בעולם, גבוה רק משל הבריטים, והפעם לא רק שהנבחרת לא מאריות הליגה, נפלנו לבית שממנו לא יוצאים חיים. עדיין, כמו שאומר השיר, עוד לא אבדה תקוותנו.

הנבחרת תפתח את הטורניר ביום ראשון, ה12 למרץ מול ניקראגווה, משחק מאוד חשוב. בהנחה והworst case scenario יקרה ושתי הנבחרות האלה יפסידו את שאר המשחקים שלהם, זה יכול להיות המשחק על המקום הרביעי שמוביל לטורניר הבא אוטומטית, כשזו שתסיים במקום החמישי בבית תצטרך לעבור טורניר מוקדמות לפני הWBC הבא. המשחק ייערך ב12 שעון מיאמי (שש בערב שעון ישראל) וככל הנראה ישודר בערוץ הספורט. המשחק הבא של ישראל יערך למחרת, ה13 למרץ בשבע בערב (אחת בבוקר אצלנו) מול פוארטו ריקו. ב14 למרץ ישראל תשחק נגד הרפובליקה הדומיניקנית שוב בשעה שבע בערב (אחת בבוקר) ואת שלב הבתים תסיים הנבחרת במשחק ב15 למרץ, יום רביעי, מול וונצואלה ב12 בצהריים (שש בערב). ממה שהבנתי מפיטר קורץ שהבין מערוץ הספורט, הם מתכוונים לשדר את כל המשחקים (אבל כרגע רק הראשון בוודאות ישודר על פי לוח השידורים שלהם). כך או כך נסקר פה למחרת את המשחקים, בתקווה למה שיותר תוצאות חיוביות, ולא בבדיקות PED ו/או קורונה.

ישראל מניפה את הכסף באליפות אירופה 2021, שידור חוזר בWBC?

אז מה צפוי לנו? בגדול, אם לשפוט מהפרשי הכוחות, הרי שמבית א׳ צפוי שההולנדים יעלו, ואו הטאיוונים או הקובנים יצטרפו. שתי אלה אמורות לפגוש את יפן וקוריאה שלא צריכות להתקל באופוזיציה כלשהיא בבית שלהן. היפנים מדורגים ראשונים בעולם בזכות, בעיקר בזכות זה שמאז 2017 הם לא פגשו נבחרת עם שחקני מייג׳ור ליג, אבל זה לא שהם כושלים מול קבוצות עם שחקני מייג׳ור ליג ולראייה ב2017 הם הגיעו למקום השלישי בWBC. הפעם הם שוב אמורים לנצח את הבית ורבע הגמר, והפעם גם לנצח את חצי הגמר ולהגיע לגמר. מהצד השני, האמריקנים ברבע הגמר, ואם המקסיקנים לא איתם הרי שמשהו באמת מעניין התרחש שם בבית ג׳. בית ד׳, הרבה יותר מסובך. סוכנויות ההימורים שמות את הכסף הגדול על הרפובליקה הדומיניקנית, כך שהשאלה היא מי איתם, פוארטו ריקו או וונצואלה. הלב אומר פוארטו ריקו, השכל אומר וונצואלה. אחת משתיהן תצטרך לפגוש את ארה״ב כבר בשלב רבע הגמר. בהנחה והאמריקנים יעברו את השלב הזה, הם יפגשו את, ככל הנראה, הדומיניקנים בחצי הגמר, ובמשחק אחד? הכל יכול לקרות. למעשה כל כך הכל יכול לקרות במשחק בייסבול יחיד שגם חצי גמר וונצואלה-מקסיקו הוא לא כזה פיקציה. כך או כך או כך, הגמר ייהיה לגמרי משחק בין נבחרת ״אמריקנית״ עם סגל שרובו, או כולו שחקני MLB, מול נבחרת על טהרת הליגה היפנית, פלוס שוהיי אוהטאני. ועוד מילה אישית. בעיני, העפלה של נבחרת ישראל לרבע הגמר היא כמעט מדע בדיוני, אבל זה לא אומר שהנבחרת לא יכולה לסיים עם לפחות שני נצחונות. וגם אם לא, אז נצחון אחד הוא חובה, אבל יותר חשובה מזה, הדרך. אם נזכה לראות נבחרת שנלחמת, מנסה, ולא מוותרת, אני חושב שזה יהיה שווה גם אם נסיים עם נצחון אחד. אז בברכת ״נפרק אותם״, נתראה עד לאחר יום המשחקים הראשון. תבלו.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. ישראל עושה בדיוק מה שעושות נבחרות איטליה או הולנד. אין כאן כל עבירה על החוק.
    הדפסתי את הפוסט הזה וסימנתי בעיגול את השחקנים שהזכרת.
    שמע, ארז, זהו חתציכת פוסט. מושקע ביותר, ומלא באינפורמציה חשובה. אני אוהב מאד את סגנון הכתיבה שלך שמעלה חיוך בפני מהמילה הראשונה עד האחרונה. הומור עדין ונפלא.
    זהו פוסט ענקי. הלוואי שייכנסו אליו גם אלה שלא מבינים הרבה בבייסבול.
    תודה ענקית.

    1. שמח שאהבת, ולא רק שאין כאן עבירה על החוק, לדעתי זו מטרת החוק, לאפשר לכל מדינה להעמיד נבחרת שיש בה לפחות שחקן או שניים מהMLB, ומלוא החופן שחקני מינור ליג ובכך להרים את הרמה הכללית של הטורניר וכמובן לאפשר לנבחרות כמו ארה״ב, הדומיניקנים או אפילו יפן להציג את הנבחרת הכי חזקה שהם יכולים (כמובן שמי שלא רוצה לשחק בנבחרת לא משחק, זה עדין לא כדורגל ששם אין מצב שמסי או רונאלדו לא ישחקו). זו ה-דרך להפיץ את הבייסבול בעולם, לא דרך טורניר ליגה ג׳ כמו מה שהיה גביע העולם עד היום, אלא דרך טורניר שיהווה חלון הראווה של הבייסבול העולמי.

  2. דבר נוסף: אחרי הכל זה משחק של אלת בייסבול וכדור. אני לא מכיר משחק אחר בו הפתעה במשחק אחד היא אפשרית כמו בייסבול. בסידרה של הטוב מ-7 הקבוצה הטובה יותר תנצח ברוב המקרים. אבל במשחק אחד הכל אפשרי, אפילו אם יש מחסור בסטרטרס בפיצ'ינג, והולכים עם BUNCH של רליברס.

  3. דדבר נוסף: אחרי הכל זה משחק של אלת בייסבול וכדור. אני לא מכיר משחק אחר בו הפתעה במשחק אחד היא אפשרית כמו בייסבול. בסידרה של הטוב מ-7 הקבוצה הטובה יותר תנצח ברוב המקרים. אבל במשחק אחד הכל אפשרי, אפילו אם יש מחסור בסטרטרס בפיצ'ינג, והולכים עם BUNCH של רליברס.

  4. כתוב נהדר כרגיל ארז.
    לגבי השידורים: *כל* המשחקים של הנבחרת מופיעים בלוח השידורים של ערוץ הספורט ופרט לאחרון כולם בערוצים המרכזיים (ספורט5 וספורט5+), כלומר, אלה שאינם דורשים תשלום נוסף

    1. אה, יפה, אני פשוט הלכתי לחבר שיסתכל בלוח השידורים והוא אמר שהוא רק מצא את הראשון אז לא רציתי להגיד דברים סתם, אם כי נאמר לנו מפורשות שהם התחייבו יעבירו את כל הארבעה, אבל אני לא מכיר את התחום מספיק כדי לדעת אם הם התחייבו גם לקיים.

  5. תודה ארז ובהצלחה לנבחרת. אגב עד כמה שידוע לי יש הפרש 7 שעות בין שעון מזרח ארה"ב לישראל ולא 6 (חוץ מאיזה שבועיים שבדיוק מזיזים אחד מהם אבל זה לא בתקופה הזו)

      1. כן, תודה למגיב Eladil שתיקן בפוסט על בית ד׳. הכי פשוט ללכת לhttps://www.mlb.com/world-baseball-classic, אבל ניסיתי להיות לעזר.

            1. תודה

  6. תודה גדולה ארז על כל הפריוויואים.
    .
    טיי קלי היה בשנים האחרונות דמות מפתח בכל נושא התנאים של שחקני המיינורס בארה"ב, ממליץ לחפש את השם שלו ברשת ולמצוא את הסרטונים ביוטיוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט