סיכום שלב הבתים של מונדיאל 2022 / עמיחי קטן

שלב הבתים הסתיים כבר בליל שבת, אבל כתבת הסיכום שלו נדחתה קצת מכל מיני סיבות, כך שעל אף שמשחקי שמינית הגמר כבר החלו, בפוסט הזה הם לא יוזכרו ונקודת המבט שלו תהיה רק על שלב הבתים. נתחיל עם כמה סטטיסטיקות כלליות ושל השחקנים המובילים, נעבור להענקת ציון לכל אחת מהנבחרות על שלב הבתים ונסיים בבחירות של שלב הבתים – שחקנים והרכב מצטיינים, השערים היפים והמשחקים הגדולים של הבתים.

סטטיסטיקות:

כמות שערים – 120 – 2.5 בממוצע למשחק.

כמות משחקי 0-0 – 6 – 12.5%.

כמות משחקים של 5 שערים ומעלה – 9 – 18.8% – 6- 2 אנגליה-איראן, 4- 1 צרפת-אוסטרליה, 7- 0 ספרד-קוסטה ריקה, 4- 2 גרמניה-קוסטה ריקה, 4- 1 קרואטיה-קנדה, 3-3 קמרון-סרביה, 3- 2 שוויץ-סרביה, 3- 2 פורטוגל-גאנה, 3- 2 גאנה-דרום קוריאה.

מלך השערים – אנר ולנסיה (אקוודור), מרכוס ראשפורד (אנגליה), קיליאן אמבפה (צרפת), קודי גאקפו (הולנד), אלבארו מוראטה (ספרד) – 3 כל אחד.

מלך הבישולים – הארי קיין (אנגליה) – 3. איוון פרישיץ' (קרואטיה), ג'ורדי אלבה (ספרד), ברונו פרננדש (פורטוגל), דייבי קלאסן (הולנד), אנדריה זיבקוביץ' (סרביה), תיאו הרננדז (צרפת), דושאן טאדיץ' (סרביה) – 2 כל אחד.

שוערים ששמרו על שער נקי – אנדראס נופרט (הולנד), ג'ורדן פיקפורד (אנגליה), מאט טרנר (ארה"ב), אמיליאנו מרטינס (ארגנטינה), וויצ'ך שצ'סני (פולין), מת'יו ראיין (אוסטרליה), איימן דאהמן (טוניסיה), דומיניק ליבאקוביץ' (קרואטיה), טיבו קורטואה (בלגיה), אליסון (ברזיל), סרחיו רוצ'ט (אורוגוואי) – 2 כל אחד.

הנבחרות:

קטאר – הכדורגל שלהם לא נראה יותר טוב מהארגון, והוא היה מזעזע ומביש. לפחות לא נצטרך לפגוש את הנבחרת שלהם יותר בטורניר – 0.

הולנד – היכולת עוד לא מרשימה במיוחד, אבל התוצאות היו טובות וסידרו להולנדים את המקום הראשון בבית די בנחת – 7.

סנגל – הצליחו להעפיל לשמינית הגמר גם בלי מאנה הפצוע, וניצחו ב-2 המשחקים שאינם נגד הולנד – 8.

אקוודור – שני המשחקים הראשונים הלכו בדיוק לפי התוכניות, חוץ מזה שרק אנר ולנסיה מצא את הרשת, אבל ההפסד הדרמטי לסנגל כבר שלח אותם הביתה – 6.

אנגליה – שני ניצחונות ותיקו בלי יותר מדי מאמץ, וההגנה שנראתה רע מול איראן כבר הייתה טובה בהרבה במשחקים הבאים – 8.

ארה"ב – 3 מחציות ראשונות נהדרות ומחציות שניות פחות טובות, כשהשוויון של בייל סיבך אותם, אבל הם עדיין היו הטובים ביותר אחרי אנגליה בבית הזה וסיימו במקום המתאים לכך את הבית – 7.

איראן – אפשר להסתכל על נבחרת שהייתה במרחק נגיעה משמינית הגמר, או על נבחרת שהפסידה 2 משחקים ובשלישי הצליחה לכבוש רק אחרי שהשוער של היריבה הורחק. האמת היא במקום מסוים באמצע – 6.

ווילס – בבית שנחשב למאוזן מאוד אחרי אנגליה, הוולשים היו בשר התותחים של הבית ב-2 המשחקים האחרונים, וגם במשחק הראשון הם הצליחו לסחוט נקודה מפעולה מקרית של בייל שסחט פנדל. אחת מהנבחרות המאכזבות של המונדיאל – 2.

ארגנטינה – המשחק נגד ערב הסעודית היה מעידה חד-פעמית יוצאת דופן, אבל ב-2 המשחקים הבאים ראינו את מה שציפינו לקבל מארגנטינה, כלומר נבחרת שקשה מאוד להגיע נגדה למצבים, אבל לוקח לה קצת זמן לפרוץ את הסכר – 7.

מקסיקו – סימנו אותם כמועמדים שקולים לפולין בקרב על המקום השני, וכך בדיוק זה היה כשרק שובר שוויון של כרטיסים צהובים אילץ אותם להישאר חשופים בהגנה ולחטוף שער בדקה ה-95 נגד ערב הסעודית. עם זאת, במשחקים נגד פולין וערב הסעודית היו להם הרבה מצבים והם היו צריכים לנצל אותם יותר – 5.

פולין – בסופו של דבר, פולין עלו לשמינית ולא מקסיקו, על אף שהמשחק ביניהן הסתיים ב-0-0, כל אחת מהן הפסידה 2- 0 לארגנטינה ושתיהן ניצחו את הסעודים. בסופו של דבר, הפולנים ויתרו על המשחק נגד ארגנטינה ונשארו בהגנה, ובדיעבד זה השתלם להם – 6.

ערב הסעודית – ניצחון על ארגנטינה וחג לאומי, גם אם שני המשחקים הבאים הראו שהפער בינם ובין הנבחרות האיכותיות עדיין גדול מאוד כשלא קורים דבר יוצאי דופן במיוחד. חתמו הופעה טובה מבחינתם עם שער בדקה ה-95, וזה גם ישמח אותם קצת – 7.

צרפת – התקפית הכל נראה טוב ב-2 המשחקים הראשונים, בעיקר מצד אמבפה וז'ירו, והמשחק השלישי נועד בעיקר לתת מנוחה, אבל ההגנה ספגה בכל אחד מהמשחקים, גם אם וזה עלול לעורר סימני שאלה – 8.

דנמרק – אכזבה גדולה לנבחרת שרבים סימנו כסוס שחור. בכל אחד מהמשחקים הם פשוט לא היו מספיק טובים, בעיקר בחלק הקדמי שהניב שער אחד בלבד, ובסוף הם נאלצו להמר על כל הקופה והפסידו – 2.

טוניסיה – ההפסד לאוסטרליה היה זה ששלח אותם הביתה, למרות 2 משחקים טובים אחרים, בעיקר הגנתית, בהם הם ניצחו את המחליפים של צרפת והוציאו תיקו נגד דנמרק בשלב שזה עוד היה נראה הישג משמעותי. בסופו של דבר, 4 נקודות זה לא רע, אבל לרוב לא מספיק כדי לעלות לשמינית – 5.

אוסטרליה – התבוסה במחזור הפתיחה נגד צרפת גרמה לאוסטרלים להיראות כמו נבחרת שתודח מהר, אבל שני משחקי הגנה נהדרים עם היכולת למצוא את הרשת פעם אחת בכל משחק, ופתאום הם מפתיעים את כולם ומעפילים לשמינית הגמר – 8.

ספרד – המשחק הראשון היה נהדר ונתן תחושה שהדברים בשליטה גם בהמשך, אבל אז הגיעו שני שערים מהירים של יפן וכל הקשיים של ספרד נחשפו, כולל 2.5 דקות שהם היו מחוץ לתמונת שמינית הגמר. בסופו של דבר, יש להם בעיות, אבל גם זמן להתמודד איתן והגרלה אולי פחות קשה מהצפוי – 7.

גרמניה – החזירו לעצמם את הכבוד עם 3 שערים ב-16 דקות נגד קוסטה ריקה, אבל הם נעו לאורך הטורניר בין חוסר ניצול מצבים ובין הגנה חשופה וספיגת שערים רבים – 3.

יפן – לא ברור איך אפשר לנצח את גרמניה וספרד ובין לבין להפסיד לקוסטה ריקה, וגם מי שהאמין בסיכוי להפתעה לא חשב שהיפנים יכולים לקחת את המקום הראשון בבית הזה. הקרב בינם ובין קרואטיה בשמינית יכול להיות קרב סגנונות מרתק – 9.

קוסטה ריקה – זה התחיל עם משחק נוראי נגד ספרד, אבל ההגנה עמדה טוב יותר בהמשך, ול-2.5 דקות הם כבר היו בתמונת השמינית, אבל אז הגרמנים השוו ומשם הם התפרקו שוב, אם כי אין ספק שהם החזירו לעצמם את הכבוד אחרי השביעייה שחטפו מספרד – 4.

בלגיה – היריבה הייתה עדיפה בכל אחד מהמקרים, ובכל זאת הם היו מרחק מילימטרים ספורים מגול של לוקאקו שיעלה אותם על חשבון קרואטיה. עם זאת, במקרה שבו גם היכולת וגם התוצאות היו רעות קשה יהיה לפרגן להם יותר מדי – 3.

קרואטיה – הם דווקא היו עדיפים על היריבה בכל 3 המשחקים, אבל כל 4 השערים שלהם נכבשו נגד קנדה, והם מתקשים נגד נבחרות עם משחק הגנה איכותי ומסודר. גם נגד בלגיה הם שיחקו טוב יותר, אבל היו מרחק נגיעה מהספיגה שתשלח אותם הביתה – 5.

מרוקו – התיקו עם קרואטיה היה הישג נאה, אבל הניצחון על בלגיה כבר הפך את זה למשהו גדול הרבה יותר, ו-2 שערים מהירים נגד קנדה כבר חתמו אותם בראשות הבית כשנותר עוד הרבה זמן לשחק. מאז, קנדה צמצמו בשער עצמי, שהוא היחיד שמרוקו ספגו בשע הבתים, והשתלטו על העניינים, אבל המזל הלך לטובת מרוקו שלוקחים את ראשות הבית – 8.

קנדה – אם מודדים לפי כמות דקות של שליטה במגרש, קנדה לוקחת את הבית הזה ומועמדת לזכות, אבל צריך להשיג תוצאות, ובתחום הזה הקנדים יצאו קצת פראיירים וחסרי מזל. לפחות הם השיגו שער היסטורי לנבחרת וצברו ניסיון לקראת המונדיאל הביתי בעוד 3.5 שנים – 5.

ברזיל – קאסמירו שלט באמצע, ההגנה טובה וההתקפה הצליחה לייצר מספיק ב-2 המשחקים הראשונים. המקום לשיפור אצל ברזיל הוא בעיקר התקפי, ובעיקר סביב שאלת הבריאות של ניימאר והיכולת של אחרים למלא את מקומו – 7.

שוויץ – הנבחרת השוויצרית שיחקה הגנה נהדרת ולא ספגה עד לדקות הסיום נגד ברזיל, ונגד סרביה היא הראתה שיש לה גם כלים התקפיים. הניצחונות הקשים על קמרון וסרביה הספיקו למקום בשמינית, אבל הם יצטרכו להעלות רמה כדי להפתיע מעבר לזה – 6.

סרביה – חולייה התקפית נהדרת שכבשה 5 שערים ב-2 רצפים של דקות איכותיות במיוחד, אבל בשער הזמן ההתקפה נבלעה וההגנה הייתה מהפחות טובות בטורניר כולו, ובסופו של דבר הם אפילו מסיימים במקום האחרון בבית – 4.

קמרון – הכדורגל הקמרוני הפגין ניצוצית בכל אחד מהמשחקים, ובסופו של דבר קמרון הופכת לאפריקאית הראשונה אי פעם שמנצחת את ברזיל במשחק רשמי, וזה הישג שהם יזכרו, גם אם זה לא הספיק להם כדי להעפיל לשמינית – 6.

פורטוגל – המשחק נגד גאנה היה מורט עצבים מבחינתם בסופו של דבר, אבל עם אורוגוואי הם הסתדרו ונגד דרום קוריאה הם כבר יכלו לעלות בהילוך שני, מה שלא מנע מהם את ראשות הבית – 7.

אורוגוואי – ההגנה הייתה טובה, אבל ההתקפה נתקעה לחלוטין ורק במשחק האחרון הם כבשו. בדיעבד, הם הודחו בגלל כמות שערי זכות, ואצל נבחרת של סוארס, קבאני, וואלורדה ונונייז זה מעורר סימני שאלה – 5.

דרום קוריאה – הנבחרת שהסתמנה בשלב מסוים כחלשה ביותר בבית דווקא הפכה להיות זו שמנצלת את החלון שנפתח כדי לתפוס את הכרטיס השני לשמינית הגמר, במתפרצת דווקא אחרי קרן של פורטוגל – 7.

גאנה – ההתקפה הרשימה מאוד ב-2 המשחקים הראשונים, לעומת הגנה לא טובה, אבל הכל קרס להם בשלבי ההכרעה נגד אורוגוואי, והם לא הצליחו לנצל את העמדה הנוחה שלהם כדי להעפיל לשמינית הגמר – 5.

בחירות שלב הבתים:

השערים הגדולים של שלב הבתים:

5. כריסטיאן פוליסיק – ארה"ב נגד איראן – פוליסיק דוחף את הרגל ומקריב את החברות העתידית בוועד הורים תוך כדי שהוא דוחק את ארה"ב אל שמינית הגמר על חשבון איראן.

4. אנסו פרננדס – ארגנטינה נגד מקסיקו – תרגיל קרן קצרה שבסיומו משחרר פרננדס בעיטה נהדרת אל הפינה הרחוקה והחיבורים של אוצ'ואה.

3. לואיס צ'אבס – מקסיקו נגד ערב הסעודית – כדור חופשי נהדר בבעיטה ישירה שהגיעה ישר אל החיבורים ולא השאירה לשוער סיכוי.

2. וינסנט אבובאקר – קמרון נגד סרביה – החלוץ המחליף הבלתי נגמר החל את הקאמבק עם הקפצה אמנותית במיוחד מעל השוער הסרבי.

1. רישארליסון – ברזיל נגד סרביה – חצי מספרת מרהיבה שחתמה משחק נהדר של החלוץ הברזילאי שהשלים צמד.

המשחקים הגדולים של שלב הבתים:

5. ספרד-קוסטה ריקה 7- 0 – משחק שיא של דומיננטיות ספרדית במרכז השדה ובהתקפה ומשחק חד-צדדי במיוחד שהביא לתוצאה גבוהה מאוד, שבדיעבד הספיקה לספרד כדי להעפיל לשמינית הגמר.

4. פורטוגל-גאנה 3- 2 – 65 הדקות הראשונות לא סיפקו הרבה, אבל אז רונאלדו כבש בפנדל, ומשם הכל התחיל להסתבך. שער שוויון של גאנה נענה ב-2 שערים מהירים של פורטוגל, אך אז הגיע השער המצמק והתגנבות של שחקן גנאי שגנב את הכדור לשוער, אך החליק רגע לפני הבעיטה.

3. גרמניה-קוסטה ריקה 4- 2 – שישה שערים, 2 מהפכים, דרמה לאורך רוב המשחק במקביל להפתעה של יפן נגד ספרד וכדורגל איכותי של הגרמנים, לרוב בלי רגל מסיימת.

2. סרביה-קמרון 3-3 – הסרבים הפכו פיגור מוקדם ליתרון 3- 1, אבל וינסנט אבובאקר כבש שער מדהים ובישל את השוויון 2 דקות אחר כך, והמשחק הזה שיקף בצורה הטובה ביותר את ההתקפה החזקה וההגנה החלשה של סרביה.

1. ערב הסעודית – ארגנטינה 2- 1 – אולי הסנסציה הגדולה בתולדות גביע העולם, ועל אף שבסופו של דבר ארגנטינה סיימו בראשות הבית וערב הסעודית במקום האחרון, המשחק הזה משמעותי גם להמשך הטורניר ולא רק הבלחה חד-פעמית.

הרכב שלב הבתים:

קבעתי כאן כלל נוקשה של נציג אחד בלבד מכל נבחרת, ורק מנבחרות שהעפילו לשמינית הגמר, ולכן כמה מועמדים ראויים מצד עצמם לא נכנסו להרכב:

וויצ'ך שצ'סני (פולין), אשרף חכימי (מרוקו), וירג'יל ואן-דייק (הולנד), ג'וסקו גבארדיול (קרואטיה), ג'ורדי אלבה (ספרד), טיילר אדאמס (ארה"ב), קאסמירו (ברזיל), ברונו פרננדש (פורטוגל), ריטסו דואן (יפן), קיליאן אמבפה (צרפת), הארי קיין (אנגליה).

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. תודה עמיחי האמת שחשבתי לרשום משהו דומה אבל מחמת כך שישר שמינית הגמר לא הספקתי
    ( בעבר שלב השמינית נגמר בחמישי ככה שהיה זמן לכתוב לפני שבת …..הפעם עד שידענו מי עלו לשמינית הם כבר התחילו )
    בכל זאת אם כבר העלת אשלח כמה תגובות לסיכום שלי

  2. אז ככה
    התוצאה המצויה
    0-2 ! קרתה 11 /48 המשחקים בבתים 23 אחוז
    אחריה
    0-1 ! 9 פעמים
    0-0 ! 6 פעמים
    1-1 ! 3 מש
    2-3 ! 3 מש
    1-4 ! 2 מש
    והתוצאות הבאות קרו פעם אחת בלבד
    0-3
    1-3
    3-3
    2-4
    2-6
    0-7
    39/48 המשחקים הוכרעו
    ככה שרק 9 תוצאות תיקו היו בבתים
    רק 1 במחזור השלישי

  3. הנתון שהכי תפס אותי הוא השוויונויות בין הקונפדרציות כשאירופה מדורגת רק שלישית מבחינת אחוזי ההצלחה של כל קונפדרציה
    ( בשיטת 3 נק לניצחון )
    הנה הדירוג ( נכון לבתים בלבד)
    1 דרום אמריקה 6 נצחונות 2 תיקו 4 הפסדים
    השווים 56 אחוזי הצלחה ( בשיטת 3 נק לניצחון )
    יחס 8-14 ( 0.67-1.17)

    2. אפריקה 7 נצ 3 תיקו 5 הפסדים (53 אחוז )
    יחס 17-19 ( 1.13-1.27)

    3. אירופה 12 נצחונות 7 תיקו 10 הפסדים ( 49 אחוז)
    יחס 29-46 ( 1.00-1.59)
    לא כולל משחקים פנים יבשתיים

    4 אסיה 7 נצחונות 1 תיקו 10 הפסדים (41 אחוז)
    יחס 30-19 ( 1.67-1.06)

    5. צפון ומרכז אמריקה 3 נצחונות 3 תיקו 6 הפסדים
    ( 33 אחוז )
    יחס 22-9 ( 1.83-0.75)
    מסקנה כולם בעניינים גם עם צפון אמריקה קצת פחות

  4. מאזנים בין קונפדרציות
    נתחיל בצפון אמריקה שכן כבר הלכו הביתה כל הנציגות שלה
    נכון לשלב הבתים
    אירופה – צפון אמריקה 0-4 אירופה ( 7 מש קרי 3 תיקו)
    יחס 4-17 לאירופה
    ( בנוקאאוט ניצחה הולנד את ארה"ב הנציגה האחרונה של צפון אמריקה וסגרה את כל המאזן על 0-5 ויחס 5-20)

    דרום אמריקה – צפון אמריקה
    משחק 1 בודד יחס 0-1 דרום ויחס 0-2
    באותו משחק בו ניצחה ארגנטינה את ברזיל
    לא יהיו עוד מפגשים בין הקונפדרציות
    אפריקה – צפון אמריקה
    משחק בודד 0-1 לאפריקה ויחס 1-2
    במשחק בו ניצחה מרוקו את קנדה 1-2
    לא יהיו עוד מפגשים בין הקונדפדרציות

    צפון אמריקה – אסיה
    0-2 לצפון אמריקה ויחס 0-2 (2 מש)
    הצפון אם כן מנצח רק את אסיה
    1 ארה"ב – איראן 0-1
    2 קוסטה ריקה – יפן 0-1

    יתר הקונפדרציות בהודעה הבאה

  5. אירופה – אפריקה
    2-3 אירופה ( 8 מש ) יחס 8-9 אירופה
    (בשמינית יהיו 2 מש אנגליה – סנגל ומרוקו – ספרד עם היתכנות גם בין רבעי גמר לגמר )
    אפריקה – דרום אמריקה
    1-2 אפריקה ! ויחס 3-3 ( 3 מש )
    1 סנגל – אקוודור 1-2
    2 קמרון – ברזיל 0-1
    3 אורגוואי – גאנה 0-2
    ( לא ייפגשו בשמינית ישנה היתכנות למפגשים בין רבעי גמר לגמר )
    אפריקה – אסיה
    1-2 אפריקה (3 מש ) יחס 3-5
    1 סנגל – קאטר 0-2
    2 גאנה – קוריאה 2-3
    3 אוסטרליה – טוניסיה 0-1
    ( לא ייפגשו בשמינית ישנה היתכנות רק בגמר או 3/4)
    דרום אמריקה – אסיה
    1-1 ! 3 מש ( יחס 2-3 אמריקה )
    1 אקוודור – קאטר 0-2
    2 ערב הסעודית – ארגנטינה 1-2
    3 אורגוואי – קוריאה 0-0
    ( בשמינית ניצחה אמש ארגנטינה את אוסטרליה בהמשך ייפגשו ברזיל וקורירה ויש עדיין היתכנות למפגשים ברבע הגמר ועד הגמר )

    אסיה – אירופה
    4-5 אסיה ( 9 מש) יחס 17-12 אירופה
    5 ניצחונות לאסיה זה לא מקרי
    הנה הניצחונות האסייתים
    איראן – ווילס 0-2
    אוסטרליה – דנמרק 0-1
    יפן – גרמניה 1-2
    יפן – ספרד 1-2
    קוריאה – פורטוגל 1-2
    ( בהמשך השמינית יפן – קרואטיה עם היתכנות בין רבעי גמר לגמר )

    דרום אמריקה – אירופה
    1-3 אמריקה (5 מש ) יחס 3-6 דרום
    1 אקוודור – הולנד 1-1
    2 ארגנטינה – פולין 0-2
    3 ברזיל -סרביה 0-2
    4 ברזיל – שוויץ 0-1
    5 פורטוגל – אורגוואי 0-2
    ( לא נפגשות בשמינית אבל יהיה מפגש ברבע הגמר ארגנטינה – הולנד עם אופציה גם לברזיל – קרואטיה והיתכנות לחצי הגמר והגמר )

  6. כומדומני שזו הפעם היחידה בו נפגשו באותו טורניר 5 קונפדרציות במפגשים ישירים
    אבדוק זאת בלי נדר בימים הקרובים
    יתרה מכך פורמלית אוסטרליה שייכת לאסיה כך שאוקיאניה לא מיוצגת בטורניר
    אבל גיאוגרפית היא שייכת לאוקיאניה
    וכך יצא שלראשונה בהיסטוריה
    כל היבשות מיוצגות בשמינית ואפילו בחלוקה בין צפון לדרום ביבשת אמריקה
    אירופה 8 נציגות
    אסיה2 נציגות (3 עם אוסטרליה שיא חדש)
    אפריקה 2
    דרום אמריקה 2
    צפון אמריקה 1
    אוקיאניה 1 ( אוסטרליה )

  7. מפגשים פנים יבשתיים
    בשלב הבתים היו רק של אירופה
    5 כאלו
    1 אנגליה – ויילס 0-3
    2 צרפת – דנמרק 1-2
    3 ספרד – גרמניה1-1
    4 קרואטיה – בלגיה 0-0
    5 שוויץ -סרביה 2-3
    בשמינית גמר ישחקו גם צרפת – פולין וגם פורטוגל – שוויץ
    ויש אופציות גם ברבע- הגמר
    כל יתר הקונםדרציות לא שיחקו משחק פנימי
    בצפון אמריקה זה לא יקרה
    באפריקה מרוקו – סנגל יכולות להיפגש רק בגמר
    ( 3-4(
    באסיה ישנה היתכנות ליפן וקוריאה ברבע הגמר
    בדרום אמריקה מצפים למפגש ענקים בחצי הגמר ברזיל – ארגנטינה
    כל מפגש פנימי ביבשת שלא אירופה יהיה סיפור גדול אפילו מאד

  8. עוד כמה נתונים
    הפעם אין שום נבחרת שעשה 3/3 בבתים
    זה קורה בפעם הראשונה מאז
    1994
    זאת אומרת מאז 1998 אז הורכב הטורניר ל 32 נבחרות תמיד הייתה לפחות נבחרת בודדת שעשתה 3/3
    ב 1998 עשתה זאת צרפת שהמשיכה לזכייה בטורניר
    ב 2002 עשו זאת ספרד וברזיל האחרונה גם זכתה
    ב 2006 עשו זאת גרמניה פורטוגל ברזיל וספרד
    ב 2010 היו אלו ארגנטינה והולנד
    ב 2014 היו אלו הולנד קולומביה ארגנטינה ובלגיה
    ב 2018 הם היו אורגוואי קרואטיה ובלגיה
    בטורניר הנוכחי אף נבחרת לא עשתה זאת
    7/9 עשו רק אנגליה הולנד ומרוקו כשאנגליה מדורגת ראשונה בטבלה הווירטואלית בגלל יחס שערים הכי טוב של 2-9 לפני הולנד 1-5 ומרוקו 1-4

  9. וסט נבחרות לבתים בלבד
    הכי הרבה שערים
    אנגליה וספרד 9 כל אחת
    הכי מעט שערים
    קאטר , ווילס טוניסיה דנמרק ובלגיה עם שער בודד

    הגנת הברזל
    הולנד , ארה"ב טוניסיה קרואטיה מרוקו וברזיל שער חובה בודד .

    המסננת
    1 קוסטה ריקה 11
    2 סרביה 8
    3 איראן קטאר קנדה וגאנה 7 כ"א

    יחס שערים חיובי
    1 אנגליה +7
    2 ספרד + 6
    3 הולנד + 4
    יחס שערים שלילי
    1 קוסטה ריקה מינוס 8
    2 קאטר מינוס 6

    האטרקטיבית (במשחקיה הובקעו הכי הרבה שערים)
    1 קוסטה ריקה 14
    2 סרביה 13
    3 ספרד 12
    4 אנגליה איראן וגרמניה 11
    המשעממת
    1 טוניסיה 2
    2 ארה"ב ובלגיה 3

    הבית הפורה בית 5 עם 22 שערים
    הבוצרת בבתים 4 ו 6 עם 11 שערים

    בלתי מנוצחות בשלב הבתים
    5 בלבד
    הולנד
    אנגליה
    ארה"ב
    קרואטיה
    מרוקו
    בלתי מנצחות
    5 בלבד גם
    קאטר
    ווילס
    דנמרק
    קנדה
    וסרביה
    מכאן ש 22/32 ( 69 אחוז ) גם ניצחו וגם הפסידו
    אלופות התיקו
    קרואטיה וארה"ב עם 2 תיקו
    ללא תיקו 14 נבחרות
    סנגל
    קאטר
    איראן
    ארגנטינה
    ערב הסעודית
    צרפת
    אוסטרליה
    יפן
    קוסטה ריקה
    קנדה
    ברזיל
    שוויץ
    פורטוגל
    גאנה

    ללא נקודות
    רק קטאר וקנדה
    לקנדה יחס 7-2
    בעוד קטאר עם 7-1 מה שאומר שהמארחת הכי גרועה כאן.

  10. קצת נתונים על העולות לשמינית
    כאמור 8 מאירופה ( 4 ממקום 1 4 מ 2)
    הולנד
    אנגליה
    צרפת
    ופורטוגל
    פולין
    ספרד
    קרואטיה
    ושוויץ

    3 מאסיה ( 1 ממקום 1 ו 2 ממקום 2)
    יפן (1)
    אוסטרליה
    דרום קוריאה
    2 מדרום אמריקה ( ממקום ראשון )
    ארגנטינה
    וברזיל
    2 מאפריקה ( 1 ו 2 )
    מרוקו
    וסנגל
    1 מצפון אמריקה ( ממקום 2 )
    ארה"ב.

    איך זה ביחס לעבר ?
    מאז 86 שוחק שלב הנוקאאוט בשמינית הגמר
    ( ב 82 היו 24 נבחרות ו 12 העפילו לשלב הבתים לפני כן הטורניר התחיל עם 16 לכל היותר )

    באירופה 8 נציגות
    זה לא הרבה אבל ב 2010 (6) ו 2014 (7) היו פחות
    דרום אמריקה 2 נציגות
    אבל זה קרה כבר ב 94 ו 02
    ( ואגב דווקא אז נציגה משם הלכה עד הסוף )

    אפריקה 2 נציגות זה יפה אבל קרה ב 2014
    אסיה 3 נציגות זהו שיא חדש
    שיא שלא היה בעבר
    2 נציגות היו רק פעמיים ב 2002 ו 2010

    אבל הנתון שהכי תפס אותי
    זה החיבור אירופה /דרום אמריקה
    ואפריקה /אסיה
    ונסביר .
    אירופה /אמריקה יחד אלו המקומות החזקים שהביאו את כל הזוכות בגביע העולם
    לעומתם אפריקה אסיה הם יבשות קבועות כאן אבל הפחותות בהישגים ( למעט אוקיאניה שכמעט ולא מופיעה כאן )
    אז כאן אנו רואים תמורה גדולה
    אירופה ודרום אמריקה יחדיו לא פחתו מ 11 נציגות משותפות בטורניר השמינית
    ( לאורך כל ההיסטוריה גם שהטורניר החל בבתים וגם שהשלב כלל 12 בלבד ב 82)
    הפעם רק 10 נציגות משותפות
    והשינוי הגדול יותר
    5 נציגות לאסיה ואפריקה
    שיא כל הזמנים עד כה עמד על 3 בלבד
    וגם זה פעמיים בלבד בטורנירי 2002 ו 2010
    וזו בעיני הבשורה הגדולה
    מסקרן האם תהיה שם נציגה היסטורית בחצי הגמר
    ( לאסיה זה קרה אבל בטורניר של נבחרת ביתית )

  11. כמה נתונים אחרונים
    מאז חזר שלב הנוקאאוט ב 86
    כל 16 הנבחרות שהגיעו לנוקאאוט
    היו שם גם בעבר
    הבולטות שעדיין מחכות לעלות לשלב
    הם איראן שכשלה בפעם השישית בכך ( 3 ברצף)
    טוניסיה 0/5
    סרביה כמדינה עצמאית 0/4
    ( קנדה 0/2 וקטאר 0/1)

    בנוסף
    קמרון עשתה אפילו רבע גמר ב 1990
    מאז 0/6 בבתים
    גרמניה שהייתה טופ 8 במשך 60 שנה ברצף בין 54 ל 2014 לא מצליחה לעבור את הבתים פעם שנייה ברציפות
    ולבסוף מקסיקו מודחת לאחר 7 העפלות רצופות לנוקאאוט

  12. אשר ל 16 העולות
    פולין חוזרת לכאן לראשונה מאז 1986
    אז הפסידה 4-0 לברזיל
    מעניין שלמרות שלפולין יש מסורת של מקום 3 ב 74 ו 82 הרי שאז זה לא היה עם נוקאאוט
    ובנוקאאוט לא ניצחה אף פעם משחק
    ב 86 הובסה 4-0 בידי פולין
    ב 82 הייתה בחצי הגמר דרך שלב בתים כפול ונוצחה 2-0 בידי איטליה
    גם מרוקו חוזרת מאז 86 אז נוצחה 1-0 בידי מערב גרמניה במשחקה היחיד בנוקאאוט
    אוסטרליה הספיקה להפסיד אתמול 2-1 לארגנטינה לפני כן הייתה רק ב 2006 כאן אז הפסידה לאיטליה 1-0 היא תתנחם בכך שהבקיעה שער ראשון במפעל

    יפן טרם ניצחה בשלב
    ב 2002 הפסידה 1-0 לטורקיה
    ב 2018 שמטה 2-0 בהפסד 3-2 דרמטי לבלגיה
    שוויץ.
    הייתה בעבר אבל סופרת 4 הפסדים רצופים בשמינית הגמר
    1 ב 94 ! 3-0 לספרד
    2 ב 06 ! 3-0 מהנקודה לאוקראינה לאחר 0-0 ב 120 דק ולאחר שלא ספגה שער כל הטורניר שלא בדו קרב פנדלים
    3 ב 2014 היא ספגה 1-0 מארגנטינה דק 118 (די מריה )
    4 ב 2022 הפסידה 1-0 לשבדיה
    ככה שאפילו שער לא כבשה כולל מהנקודה
    הלאה הופעת רבע הגמר האחרונה שלה היתה ב 1954 אבל אז עלתה מהבתים
    גם אז הפסידה בנוקאאוט אבל אז לפחות כבשה ועוד איך כבשה 5 פעמים אבל חטפה 7 מול אוסטריה במשחק עם הכי שערים בגביע העולם
    ניצחון הנוקאאוט האחרון שלה היה ב 1938 גם הוא רק מהנקודה 2-3 על גרמניה לאחר 1-1
    הניצחון היחידי שלא מהנקודה היה ב 34 בניצחון 2-3 על הולנד
    לסיכים היא מחכה 68 שנה לשער בנוקאאוט
    84 שנה לעבור שלב בנוקאאוט
    ו 88 שנה לנצח ממש שלא מהנקודה
    יתר הנבחרות
    הולנד
    ניצחה אתמול ולפני כן ב 2014 את מקסיקו
    הפסד אחרון בשמינית 1990 מול גרמניה
    סנגל
    ניצחה את השמינית היחידי שלה מול שבדיה ב 02
    מאז לא חזרה לכאן
    אנגליה ניצחה בטורניר הקודם את קולומביה הפסד אחרון 2014 מול גרמניה
    ארה",ב נוצחה אתמול לפני כן ב 2014
    ניצחה את מקסיקו בשמינית 02
    ארגנטינה נוצחה מול צרפת בטורניר הקודם
    ניצחה את שוויץ ב 14 ואתמול
    צרפת ניצחה את ארגנטינה בקודם הפסד אחרון בשלב היה ב 34 מול אוסטריה 3-2
    מאז
    1 ב 38 מנצחת את בלגיה 1-3
    2 ב 86 מנצחת את איטליה 0-2
    3 ב 98 מנצחת 0-1 את פרגוואי
    4 ב 2006 מנצחת 1-3 את ספרד
    5 ב 2014 מנצחת 0-2 ניגריה
    6 ב 2018 מנצחת 3-4 את ארגנטינה
    (הפסד אחרון בנוקאאוט רבע גמר 14
    1-0 לגרמניה)

    ספרד הפסידה 4-3 מהנקודה לרוסיה לאחר 1-1 בטורניר הקודם 2018
    ניצחון אחרון בשלב 0-1 על פורטוגל 2010 משם זכתה בתואר
    קרואטיה ניצחה ב 2018 2-3 מהנקודה את דנמרק
    לאחר 1-1 והמשיכה לגמר
    טרם הפסידה בשלב השמינית שכן ב 98 ניצחה 0-1 את רומניה ומאז לא הופיעה עד 18
    ברזיל ניצחה ב 2018 את מקסיקו 0-2
    הפסד אחרון ב 90 לארגנטינה 1-0
    מאז ניצחה את ארה"ב , צילה , בלגיה , גאנה , צילה צילה ומקסיקו
    פורטוגל הפסידה ב שמינית 18 לאורגוואי לפני כן בשמינית 10 לספרד
    ניצחון אחרון בשמינית 06 מול הולנד במשחק "הדמים"
    דרום קוריאה ניצחה ב 02 את איטליה
    הפסידה ב 2010 לאורגוואי ומאז לא שבה לכאן

  13. ולמד כח של שמינית הגמר שלי לפני אתמול מבין הנותרות מהבתים
    1 ברזיל
    2 צרפת
    3 פורטוגל
    4 אנגליה
    5 ספרד
    6 ארגנטינה
    7 הולנד
    8 קרואטיה
    9 שוויץ
    10 מרוקו
    11 ארה"ב
    12 יפן
    13 סנגל
    14 פולין
    15 קוריאה
    16 אוסטרליה

  14. תודה עמיחי!
    שאלה קטנה – לא ברורה הרשימה של השוערים ששמרו על הרשת נקיה; אני זוכר בפירוש שהנבחרת של חלקם חטפה גול (אוסטרליה, ארה"ב ועוד)?
    האם מדובר על שני שוערים שונים?

    1. הכוונה במשחק ספציפי. כלומר, השוערים ברשימה עשו זאת ב-2 מתוך 3 המשחקים של שלב הבתים.
      אין אף נבחרת שלא ספגה כלל בשלב הבתים (מרוקו ספגו אחד עצמי וגם הולנד, ארה"ב, קרואטיה וברזיל ספגו רק שער אחד, וברזיל באמת החליפו שוער במשחק השלישי – אליסון לא ספג ב-2 משחקים ואדרסון שיחק ביחיד שבו הם ספגו).

  15. עמיחי, סנסציוני ככל שיהיה הניצחון של ערב הסעודית על ארגנטינה, למה הוא כל כך משמעותי? בסופו של דבר ארגנטינה סיימו ראשון, פולין שניים צמוד למקסיקנים, וערב הסעודית – אחרונים. כמו שכולם במקור צפו. זה היה יכול להיות משמעותי אם זה היה גורם לארגנטינה להיות מודחת ולערב הסעודית להעפיל, או אפילו אם רק גורם לכך שארגנטינה יסיימו שניים (אם לדוגמה היה מסיימים בתיקו עם פולין), מה שאומר שהיינו מקבלים שמיניצ גמר צרפת-ארגנטינה (שחזור 2018 אגב).
    אלא אם כן התכוונת, וכאן אני יכול להסכים, שהמשחק היה משמעותי מבחינת ההתעוררות של ארגנטינה. באותו משחק, וגם במחצית הראשונה במשחק השני מול מקסיקו, משהו בארגנטינה פשוט לא דפק. אבל למחצית השנייה מול מקסיקו הם עלו פתאום חדים, ומאז (כולל אתמול) הם נראים נהדר, וייתכן בהחלט שההפסד מול ערב הסעודית זה הכאפה שמסי וחבריו היו צריכים לקבל כדיי להתאפס. האם לכך התכוונת?
    כי אם כבר משחק משמעותי ברמת הטורניר, הרי שה-2:1 של יפן על גרמניה בהחלט היה כזה.

    1. אכן התכוונתי להתעוררות של ארגנטינה, ולכמה שינויים טקטיים שביצע סקאלוני המאמן. כך למשל – אנסו פרננדס, חוליאן אלברז ואלכסיס מקאליסטר שהפכו לשחקני הרכב, גם כתוצאה מאותו הפסד.
      ברמת הטורניר מדובר במשחק לא כל כך משמעותי בדיעבד, אולי חוץ מהתפיסה שלנו ביחס ל-2 הנבחרות המדוברות.

      1. הבנתי אותך. אז כן, אני איתך – סקאלוני בהחלט הגיב בהתאם, והשלישייה של אלברז, פרננדס ומקאליסטר מוסיפים מימד התקפי חשוב מאוד לנבחרת. מורידים את העומס ממסי ודי מאריה, ובמקביל צוברים ניסיון חשוב לעתיד. ספק אם היו מקבלים צ׳אנס ראוי אם ארגנטינה היו עושים רק 1-0 קטן מול ערב הסעודית. סקאלוני יצא מאזור הנוחות ״בזכות״ ההפסד וזה משתלם לו בגדול בינתיים.

כתיבת תגובה