פריוויו לחצי גמר גביע המדינה / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר איגוד הכדורסל

הערב ומחר יתקיימו משחקי חצי גמר גביע המדינה, ושוב אנחנו כאן בפריוויו על 4 הקבוצות שהגיעו לכאן וצמד המשחקים שיתקיימו סביב השאלה האם באר-שבע וקריית אתא יכולות להפתיע ולמנוע שחזור של ה"קלאסיקו הישראלי" בגמר שיתקיים בשבוע הבא. איתנו בצוות היום – אהרון שדה, אילן אגינסקי, יהלי אולמר, מתן יעקובי, עידן ארווץ ועמיחי קטן.

חמישי ב-20:00 הפועל ירושלים – הפועל באר-שבע/דימונה:

הפועל ירושלים:

סגל: קאדין קרינגטון, כריס ג'ונסון, אלכס טיוס, ברינטון למאר, נועם דוברת, נמרוד לוי, ליוואי רנדולף, ג'אקורי וויליאמס, אפק אמסלם, עוז בלייזר, ניב פרי, גבי צ'אצ'אשוילי, זאק הנקינס (לא נמצא בארץ כרגע), ספידי סמית, אילון פולג, יובל זוסמן, אור קורנליוס.

מאמן: שי אולארצ'יק. נכנס לתפקיד אחרי ההדחה של ירושלים מליגת האלופות ופיטוריו של איליס קאנצוריס, שבעצמו החליף לא הרבה לפני זה את אלכסנדר דז'יקיץ' שעזב בשל המצב בארץ.

הדרך לכאן: 

ניצחון 89- 69 על גליל עליון בשמינית גמר הגביע, ניצחון 84- 79 על הפועל תל אביב ברבע בגמר. מאז הניצחון במשחק רבע הגמר מול הפועל תל אביב עבר כבר מעל לחודש, הקבוצה יצאה מאז לרצף של 4 ניצחונות והיא עומדת על מאזן 6 ניצחונות והפסד אחד מה7 משחקים האחרונים כשאחד מהם היה ניצחון משכנע על הפועל חולון, למרות משחק חלש של רנדולף וקרינגטון שהם הסקוררים המובילים של הקבוצה, יובל זוסמן וספידי סמית הראו המון אופי והובילו את הקבוצה.

העונה של ירושלים הייתה עם המון תהפוכות וזה התחיל כאשר ירושלים איבדו את המאמן הראשי דז'יקיץ' בעקבות המלחמה. דז'יקיץ' הוביל אותם בתחילת השנה לזכייה בגביע ווינר על הראש של מכבי תל אביב וזה היה נראה שהם השתפרו מהעונה שעברה ושהקבוצה בדרך לשחזר את העונה המעולה שהייתה להם, אבל כמו שאומרים האדם מתכנן תכניות ואלוהים צוחק מלמעלה, התחילה המלחמה ודז'יקיץ' שחווה מלחמה בעברו לא הצליח להתמודד עם החרדות ועזב את הארץ, ירושלים מאותו רגע רק התדרדרו כשהשיא הגיע מול עפולה כשהם הפסידו ב-40 הפרש אמנם בסגל קצר של רק ישראלים אבל עדיין הפסד מביך קצת.

הבעלים מתן אדלסון ניסה לאפס כוונות והביא את המאמן היווני קאנצוריס שהגיע עם המון אמביציה ורצון להצליח אבל גם הוא איבד את תפקידו מהר מהמצופה כחודשיים מכניסתו לתפקיד, כאשר ההדחה מהמפעל האירופי הייתה עוד רגע שלילי לעונה והייתה הסיבה לפרידה הבלתי נמנעת וירושלים שוב ללא מאמן. ירושלים מאז ההדחה מאירופה הצליחה להתאפס הרבה בזכות המאמנים החדשים/ישנים שי אולארצ'יק ויונתן אלון שהביאו אותם לחצי גמר אחרי הניצחון כאמור על הפועל תל אביב ומאזן של 7:1 חיובי מכניסתם לעמדת המאמן.

הפועל באר-שבע/דימונה:

סגל: מייק לואיס, ג'רוויס וויליאמס, רועי פריצקי, חואקין שוכמן, עומרי שלף, נטע סגל, איגור קולשוב, רון ציפר, סם איוריו, ג'קינן גאנט, יואב ויטלם, גרנט שרפילד, קריס בנקסטון, איירה לי, גלעד לוי.

מאמן: אורן אהרוני. מאמן נבחרת העתודה לשעבר פתח את העונה בהפועל חיפה, אך סיים את התפקיד שם די מהר והגיע לב"ש, המאמן שפתח את העונה היה ליאור ליובין ז"ל שהתפטר חודשים אחדים לפני שהלך לעולמו. אהרוני לקח גביע עם בני הרצליה ב-2022, בעונתו הראשונה כמאמן בוגרים.

הדרך לכאן: 

בשמינית גברה באר שבע בחוץ על בני הרצליה 90:94. ברבע הגמר היא ניצחה בחוץ את הפועל חולון 83:88 והעפילה לראשונה בתולדותיה לחצי הגמר. הפועל באר שבע מחזיקה בסגל ישראלי רחב ביחס לקבוצות אחרות בליגה. בשל המצב של ב"ש בטבלה חלקם לא מקבלים לאחרונה המון דקות אך הפרוייקט יוצא הדופן בנוף הישראלי ראוי לציון.

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: 2- 0 להפועל ירושלים. המפגש הראשון היה בסיבוב ראשון של הגביע בעונת 2011, אז הירושלמים ניצחו 96- 78 די נוח, וגם במפגש השני הם ניצחו בלי דרמה מיוחדת 79- 62 ברבע הגמר של 2018.

מפתחות מרכזיים:

קצב משחק. באר שבע משחקים בקצב השני הכי מהיר בליגה, ואילו ירושלים משחקים בקצב האיטי ביותר. ספידי סמית כמנהל המשחק המרכזי של ירושלים יודע לשלוט בקצב ולשלב בין הקליעה האישית שלו ובין שיתוף האחרים במשחק, ואילו אצל באר שבע אלו הקצב המהיר והיציאה להתקפות מעבר שמאפשרים להם להגיע ליותר נקודות שמגיעות מלא מעט שלשות (9.5 למשחק – מקום 6) באחוזים טובים (36.7% – מקום 3) ומריבאונד התקפה (12.3 למשחק – מקום 4)

משחק הצבע. הפועל ירושלים הצטיינו בהגנה על הצבע בעונה שעברה, אך איבדו מאז את איתי שגב, את גבי צ'אצ'אשוילי שהגיע במקומו לפציעה וכעת גם את זאק הנקינס שלא ברור אם יחזור. הירושלמים הגיבו מהר והחתימו את ג'אקורי וויליאמס ולאחרונה את אלכס טיוס שלא ברור מה כושר המשחק שלו בגילו הנוכחי (36) ועד כמה שניהם יכולים להחזיק את ההגנה על הצבע במשך 40 דקות. ג'קינן גאנט, קריס בנקסטון והאחרים ינסו לבחון את הנושא.

זרים חדשים וטובים. באר שבע אמנם במקום האחרון בליגה עם שישה ניצחונות ותשעה עשר הפסדים אך לאחרונה חזר אליה הפורוורד/סנטר קריס בנקסטון שפתח את העונה במדיה ובשל המלחמה הושאל לאריס סלוניקי. עד כה הוא משחק בממוצע 31 דקות, קולע 21.5 נקודות ב-78.3 אחוז ל-2, מוריד 11 ריבאונד וחוטף פעמיים.הגארד מייק לואיס בשבעת משחקיו בליגה מעמיד ממוצעים של 16 נקודות ב-41.7 אחוז ל-3, 4.1 אסיסטים, 2.7 ריבאונדים ו-1.4 חטיפות. בגביע הוא קלע 25 ומסר 6 אסיסטים נגד הרצליה ונגד חולון קלע 10 נקודות.

שישי ב-14:00 מכבי תל-אביב – אליצור קריית אתא:

מכבי תל-אביב:

סגל: אנטוניוס קליבלנד, ג'יימס ווב, לורנזו בראון, וויד בולדווין (פצוע), רפי מנקו, רומן סורקין, ג'ון דיברתולומאו, חסיאל ריברו, ג'ייק כהן, עומר מאייר, ג'ו תומאסון, ג'וש ניבו, תמיר בלאט, בונזי קולסון.

מאמן: עודד קטש. עונה שנייה בקדנציה הנוכחית בקבוצה, שזכה באליפויות עם גלבוע/גליל ומכבי בעונה שעברה, וגם בשני גביעים עם ירושלים.

הדרך לכאן: 

מכבי שיחקו מעט מאוד משחקי ליגה בתחילת העונה בשל משחקי היורוליג הרבים והצורך להשלים את אלו שלא התקיימו בגלל המלחמה, ואחרי הפסד ביתי לקריית אתא הם היו במאזן 3- 3 אחרי שיתר הליגה שיחקו 9-10 משחקים בערך. אולם, מאז הם יצאו לרצף ניצחונות מרשים שהגיע ל-18 ניצחונות ליגה והשתלטו על פסגת הליגה, כשאת 24 מחזורי העונה הסדירה לפני החלוקה לבית עליון ותחתון הם סיימו במאזן 21- 3 וביתרון של 3 משחקים על היריבה העירונית הפועל מהמקום השני בטבלה.

את משחקי הבית העליון פתחו מכבי בהפסד נגד הפועל חולון, במשחק בו הם בעיקר ניסו לשמור על חלוקת דקות מאוזנת, 3 ימים לפני אותו משחק מכריע נגד פנאתנייקוס בשלישי האחרון שהסתיים בהפסד 81- 72 זכור. כלומר, מכבי מגיעים למשחק הזה עם רצף של 3 הפסדים, שניים מהם כואבים במיוחד עבור האלופה הישראלית שקיוותה לסיים את השבוע עם כרטיס לפיינל-פור של היורוליג, ותקווה להתאושש במשחקי הפיינל-פור של הליגה.

עירוני קריית אתא:

סגל: אייזאה מיוסיוס, אמין סטיבנס, אקיה פרואיט, ג'יימס בייטמון, יהב שטרית, גיא פלטין, תומר פורת, רז אדם, גל בייטנר, ג'יי ג'יי קפלן, יריב עמירם, בן שרף.

מאמן: שרון אברהמי. עונה שביעית שלו בקבוצה, נתון חריג בכדורסל הישראלי בפרט ואולי בעולם הספורט של ימינו בכלל, ומאמן נבחרת הנוער.

הדרך לכאן: 

ניצחון 80- 61 על הפועל אילת בשמינית הגמר וניצחון 84- 80 על עירוני נס ציונה ברבע הגמר. הקבוצה של שרון אברהמי רושמת עונה מוצלחת מאוד, כשהיא הפכה לראשונה מאז 1995 שמנצחת את כל 4 הגדולות (מכבי והפועל ת"א והפועל ירושלים וחולון) באותה עונה, נכנסה לבית העליון של 6 הראשונות בליגה וגם העפילה לחצי גמר הגביע לראשונה בתולדותיה. בקיצור, העונה המוצלחת ביותר בתולדות המועדון הזה, לו יש את התקציב הנמוך ביותר בליגה על פי הדיווחים השונים.

ג'יימס בייטמון הוא השחקן המרכזי, אמין סטיבנס הוא אולי השחקן האמין ביותר בליגה בעמדות הפנים והישראלים רז אדם, גיא פלטין ובן שרף נמצאים כולם בעונות פריצה. הזרים פרואיט ומיוסיוס הגיעו במהלך העונה לחזק את עמדות הפנים, ובסך הכל יש לשרון אברהמי קבוצה שבנויה על הרבה מלחמה על כל כדור, ובין היתר מובילה את הליגה בחטיפות, בעיקר בזכות גיא פלטין שהוא בין החוטפים הטובים ביותר מחוץ ל-NBA, ומדורגת שנייה בריבאונד ההתקפה.

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: מאזן 2- 0 לטובת מכבי ת"א. הפעם הראשונה הייתה מפגש כפול בשמינית הגמר של 2000, אז המשחקים הסתיימו בתוצאות 120- 93 ו-79- 70 לזכותם, וברבע גמר של 2004 הם הביסו את הצפוניים 117- 77, בדיוק שבוע אחרי נס ז'לגיריס המפורסם.

מפתחות מרכזיים:

ריבאונד. קריית אתא היא אחת מקבוצות ריבאונד ההתקפה הטובות בארץ (מקום 2), מה שמחפה על אחוזים פחות טובים מהשדה (43.2% – מקום 10), לשלוש (31.9% – מקום 12) ומהקו (68.2% – מקום 12), אבל הפעם היא נתקלת בקבוצת ריבאונד ההתקפה הטובה באירופה, וזו שמובילה את הליגה המקומית גם בריבאונד הגנה. עם זאת, הסדרה נגד פנאתנייקוס הראתה שהקבוצה של קטש מועדת לפורענות בריבאונד ההגנה שלה, ויותר הזדמנויות שניות לקבוצה של אברהמי יאפשרו לו למנוע ממכבי לרוץ ולקבל עוד הזדמנויות לקלוע.

שמירה על הכדור. עוד תחום שבו האורחים (בכל זאת, המשחק מתקיים ביד-אליהו) מצטיינים בו זה כפיית איבודים, כשהם חוטפים 9.1 כדורים למשחק. לפחות במסגרות המקומיות, מכבי מאבדים לא מעט כדורים, וזה בא לידי ביטוי בין היתר במשחק שבו קריית אתא ניצחו את הצהובים העונה, ובו בולדווין, בראון ובלאט לבדם איבדו 12 כדורים מתוך ה-18 של הקבוצה, 13 מהם לחטיפות של החבורה של אברהמי, שישמחו גם כאן לחטוף כמה שיותר כדורים ואולי גם את הניצחון.

הימורים:

אהרון – ירושלים ומכבי דו ספרתי קל, כשלירושלים יש סיכוי קצת יותר גדול להסתבך.

אילן – הפועל ירושלים ומכבי תל-אביב.

יהלי – באר שבע ב-6 ומכבי ב-15.

מתן – רק בגלל הריגוש אני מהמר על ב"ש נגד מכבי בגמר.

עידן – יהיה קלאסיקו בגמר.

עמיחי – ירושלים ב-12 ומכבי ב-5 אחרי משחק צמוד.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
asaf
09/05/2024 19:54:49

תודה לצוות על פריוויו משובח. כל דבר זולת קלאסיקו בגמר יהיה הפתעת ענק. אגב קריית אתא יחד עם ר"ג הפתעת העונה. אברהמי עושה שם עבודה מצוינת על הקווים וממש כיף לראות את בן שרף גדל וצומח שם העונה רגע לפני שממריא לחו"ל.

Air Canada
Air Canada
10/05/2024 0:35:01

בתור אוהד הפועל (בשבילי לפחות הפועל יש רק בירושלים) אני מאוכזב מסיום המשחק. אם לא נשתפר משמעותית כנראה שלא יהיה לנו מה למכור בגמר אבל אני אופטימי. אני חושב שהעונה אנחנו יכולים במשחק נתון לנצח ולהפסיד לכל קבוצה ואם נעשה משחק טוב נוכל לזכות שוב בתואר