ההכנות למונדיאל 2022 יוצאות לדרך – פריוויו לבית א' / עמיחי קטן

בעוד שבועיים מהיום, צפוי להיפתח מונדיאל 2022, ואנחנו פותחים היום את ההכנות אליו כאן בהופס. בשבועיים הקרובים, נביא לכאן פריוויו עבור כל אחד מ-8 הבתים, יחד עם תוכן נוסף לקראת הטורניר, וגם בגביע העולם עצמו יהיו לנו בלוגים חיים, בשלבים הראשונים באירועי דיומא ואחרי זה בפוסטים נפרדים. את הפריוויו לבתים נפרסם בשבועיים הקרובים בימים ראשון, שני, רביעי וחמישי, כמובן לפי הסדר של הבתים, ובאופן טבעי, אנחנו מתחילים היום עם בית א'.

משתתפות הבית: קטאר, הולנד, סנגל, אקוודור.

עם המארחת הקטארית, הולנד שסיימה שלישית ב-2014 ושנייה ב-2010, סנגל שהודחה במונדיאל הקודם בגלל צהובים, ועלתה לרבע הגמר בפעם הקודמת שלה, ואקוודור שהעפילה לשמינית הגמר רק ב-2006, ההולנדים אמורים לתקן את המונדיאל הקודם אליו הם לא העפילו ולנצח את הבית, בזמן שעל המקום השני ייתכן קרב מסקרן.

קטאר:

על הנבחרת: אלופי אסיה ב-2019, ובעיקר המארחים, כאשר רק מאחרת אחת בהיסטוריה לא עברה את השלב הראשון, וגם היא גברה על צרפת באותו מונדיאל – דרום אפריקה ב-2010. המארחת אמנם לא זכתה במונדיאל מאז צרפת ב-1998, אבל רוב המארחות האחרונות הגיעו לרבע או חצי גמר, וכמובן שגם העפלה לשמינית הגמר תהיה הישג גדול עבורם.

סגל:

שוערים – סעד אל שיב, יוסוף חסן, משאל ברשאם, סלאח זקאריה.

הגנה – רו-רו, עבד-אל-קארים חסן, טארק סלמאן, מוסאב ח'אדר, הומאם אחמד, באסם אל-ראווי, בועלם ח'וח'י, מוחמד אמאד, יאסם ג'אבר.

קישור – מוחמד וואד, עבדול-עזיז חאתם, עלי אסדאללה, קארים בודיאף, אחמד פאדהל, מוסטפה טארק, עבד-אל-הארמן מוסטפה, עוסאמה אל-טאירי.

התקפה – אחמד אלאלדין, מוחמד מונטרי, חסן אל-היידוס (קפטן), אקרם עפיף, איסמעיל מוחמד, חאליד מוניר, אל-מועז עלי, נאיף אל-חדראמי, יוסוף עבדוריסג.

שמות בולטים: חסן אל-היידוס, החלוץ של א-סד (בה שיחקו בעבר צ'אבי וראול), הוא מלך ההופעות של הנבחרת עם 168 כאלה. אכרם עפיף משחק בעמדת הכנף באותה קבוצה וגם הוא רושם מספרים נאים. אל-מועז עלי מהיריבה א-דוחייל כבש 40 שערים במדי הנבחרת, והוא במרחק של 2 בלבד מהשוואת השיא הלאומי. עבד אל-עזיז חאתם מקבוצת א-ריאם הוא זה שמחזיק את הקישור של הנבחרת. בועלאם ח'וח'י הוא הבלם המוביל, גם הוא מקבוצת א-סד והשוער הוא סעד א-שיב שמשחק באותה קבוצה גם הוא.

הדרך למונדיאל: ב-3 מילים – שוחד וניצול עובדים. הקטארים קיבלו את אירוח הטורניר ללא סיבה טובה, כשהחשדות לשוחד הולכים ומתחזקים ככל שעובר הזמן, ועל מנת לאפשר את קיומו של הטורניר הם העבידו בפרך אלפי אנשים ויותר שבנו את האיצטדיונים וכל מה שנדרש. אפשר לקוות שהלקח נלמד להבא בפיפ"א.

היסטוריה: כלום ושום דבר כמעט, למעט העובדה שהם אלופי אסיה המכהנים. 3 פעמים בלבד הקטארים עברו את השלב הראשון באליפות, כאשר בנוסף לזכייה ב-2019 הם הודחו ברבע הגמר ב-2000 וב-2011. חוץ מזה, למונדיאל הזה הם העפילו לראשונה כמארחי הטורניר והם גם השתתפו כאורחים בקופה אמריקה ב-2019.

הולנד:

על הנבחרת: סגנית אלופת העולם 3 פעמים, האחרונה מהן ב-2010, שסיימה גם במקום השלישי ב-2014, אך מאז הדברים לא עבדו עבורם. ליורו 2016 ומונדיאל 2018 הם כלל לא העפילו, ומהיורו האחרון הם הודחו כבר בשלב שמינית הגמר. לאור ההגרלה הנוחה יחסית והסגל האיכותי, פחות מרבע גמר יהיה אכזבה עבורם והם מסוגלים גם ליותר. נבחרת שיכולה גם ללכת עד הסוף אם הדברים מסתדרים לה טוב.

סגל:

שוערים – יספר סילסן, ג'סטין בילו, מארק פלקן, רמקו פאסביר, אנדראס נופרט.

הגנה – דיילי בלינד, סטפאן דה-וריג', וירג'יל ואן-דייק (קפטן), מתיאס דה-ליכט, דנזל דומפרייז, נתן אקה, יוריאן טימבר, טיירל מלסיה, דווין רנסך, ג'רמי פרימפונג, מיקי ואן-דה-ון, מיטשל באקר, פסקל סטרויק, סבן בוטמן.

קישור – פרנקי דה-יונג, סטיבן ברגהויס, דייבי קלאסן, מרטן דה-רון, ג'ורדי קלאסי, ריאן גראבנברץ', טאון קופמיינרס, חוס טיל, קנת' טיילור, צ'אבי סימונס.

התקפה – ממפיס דפאי, לוק דה-יונג, סטיבן ברגוויין, וינסנט ינסן, דונייל מאלן, ווט ווגהורסט, קודי גאקפו, ארמט דאנג'ומה, נואה לנג, בריאן ברובי.

שמות בולטים: וירג'יל ואן-דייק הוא עדיין מועמד לגיטימי לתואר הבלם הטוב בעולם, גם בפתיחת העונה הרעה של ליברפול. בהיעדרו של ווינאלדום הפצוע, פרנקי דה-יונג של ברצלונה הוא השם המוביל בקישור ההולנדי, המורכב מהרבה שחקנים שמשחקים בליגה המקומית, רובם באייאקס או איינדהובן כמובן. בחלק הקדמי, השם המוביל הוא ממפיס דפאי, גם הוא מברצלונה, אשר כבש כבר 42 שערים במדי הנבחרת, הישג ששווה להונטלאר במקום השני בתולדות האורנג' (ואן-פרסי ראשון עם 50).

הדרך למונדיאל: את קמפיין המוקדמות הזה פתחו הולנד עם הפסד בטורקיה, וגם אחרי 4 מחזורים הם היו עם 7 נקודות בשוויון על מקומות 2-4, אבל אז הם ניצחו 4 פעמים בחוץ, כולל 6- 1 נגד טורקיה, והשתלטו על ראשות הבית. איבוד יתרון 2- 0 לתיקו 2 עם מונטנגרו השאיר אותם למשחק מכריע נגד נורווגיה, שבו הפסד היה שולח אותם הביתה, אבל ברחוויין כבש בדקה ה-84 ודפאי הביא את ההולנדים למונדיאל בתוספת הזמן.

היסטוריה: הפסדים בגמר של 1974 למערב גרמניה, ארגנטינה ב-1978 וספרד ב-2010, מקום שלישי ב-2014, מקום רביעי ב-1998 והופעה אחת נוספת ברבע הגמר של 1994. ביורו הם זכו בשנת 1988 תחת הנהגתו של מרקו ואן-באסטן, והפסידו בחצי הגמר ב-1992, 2000 ו-2004.

סנגל:

על הנבחרת: הנבחרת הזאת תציין הופעה שלישית בלבד בגביע העולם, אך הפעם הראשונה הסתיימה ברבע גמר סנסציוני, ודווקא הפעם השנייה הסתיימה בלי מקום בשמינית ועם אכזבה. הפעם מדובר בנבחרת הטובה ביותר באפריקה על הנייר, וזו שיש ממנה הכי הרבה ציפיות ביבשת. המונדיאל הקודם היה הראשון שבו כל נציגות אפריקה הודחו בשלב הבתים (הראשון) מאז "חרפת חיחון" ב-1982, וסנגל היא כנראה המועמדת המובילה לדאוג שזה לא יקרה שוב.

סגל:

שוערים – אדוארד מנדי, סני דיאנג, אלפרד גומיז, מורי דיאו.

הגנה – פורמוס מנדי, קאלידו קוליבאלי (קפטן), פפה אבו סיסה, עבדו דיאלו, פודה באלו-טורה, איסמעיל ג'ייקובס, מוסה ניאקטה, עבדולאי סק.

קישור – אידריסה גייה, נמפאליס מנדי, צ'ייקו קויאטה, פאטה סיס, קרפין דיאטה, פפה מטר סאר, מוסטפה נאם, ממאדו לום, פפה גייה.

התקפה – סאדיו מאנה, בולאיה דייה, איסמעילה סאר, במבה דיאנג, אילימאן אנדיאייה, ניקולאס ג'קסון, דמבה סק, חביב דיאלו.

שמות בולטים: אדוארד מנדי מצ'לסי הוא השוער של הנבחרת, ובה מעמדו מובטח, בניגוד לצ'לסי העמוסה בשוערים. מי שמוביל את חוליית ההגנה הוא קאלידו קוליבאלי, גם כן מצ'לסי, והוא גם קפטן הנבחרת, כשייתכן שנראה בקצה הסגל גם את עבדולאי סק של מכבי חיפה, במיוחד אחרי קמפיין בליגת האלופות וצמד בפריס, על אף שהוא לא זומן למשחקי הידידות האחרונים. אידריסה גייה של אברטון הוא הדמות המרכזית בקישור, ובהתקפה יש כמובן את כוכבה של באיירן מינכן, סאדיו מאנה הנהדר, שהוא גם מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים, ועיקר התקוות של הנבחרת נשענות עליו.

הדרך למונדיאל: שלב בתים בו הם סיימו עם 5 ניצחונות ותיקו בודד, ואחר כך מפגש כפול עם מצרים, שהסתיים בניצחון של הסנגלים בפנדלים, אחרי 1- 0 בכל אחד מהמשחקים, בדיוק כמו בגמר אליפות אפריקה.

היסטוריה: שתי הופעות קודמות במונדיאל יש להם. בפעם הקודמת ב-2018 הם סיימו עם 4 נקודות, בשוויון עם יפן, אך הודחו בשובר שוויון של צבירת כרטיסים צהובים. הפעם הראשונה שלהם במונדיאל הייתה ב-2002, אז נרשם אחד ממסעות הסינדרלה הגדולים של כל הזמנים. זה התחיל בניצחון 1- 0 על אלופת העולם צרפת, המשיך בתיקו עם דנמרק ואורוגוואי והגיע לשיא עם ניצחון על שבדיה לפני הפסד לטורקיה ברבע הגמר. באליפות אפריקה סנגל הפסידו בגמר ב-2002 ו-2019, אך בפעם האחרונה ב-2021 המחסום הוסר עם ניצחון בגמר בפנדלים על מצרים.

אקוודור:

על הנבחרת: זו תהיה ההופעה הרביעית של אקוודור בטורניר, והם העפילו לשמינית הגמר רק פעם אחת בעבר. הפעם הם יקוו לנצל את ההגרלה הנוחה יחסית וינסו להפתיע, אך לאור הביתיות של הקטארים, העפלה שלהם כנראה תהיה המפתיעה ביותר מבין 4 הנבחרות של הבית.

סגל:

שוערים – אלכסנדר דומינגז, הרנן גלינדז, מויזס רמירז, גונזאלו ואלה.

הגנה – פרביס אסטופיניאן, אנחלו פרסיאדו, פיירו הינקאפי, חאבייר ארגה, ביירון קסטיו, דייגו פלאסיוס, פרננדו לאון, ג'קסון פורוזו, וויליאם פאצ'ו.

קישור – אנחל מנה, קרלוס גרואסו, סבאס מנדס, גונזלו פלאטה, מויסס קאייסדו, רומאריו איבארה, אלאן פרנקו, חוזה סיפואנטס, ג'רמי סרמיאנטו, נילסון אנחולו, פטריקסון דלגאדו, אנתוני ולנסיה.

התקפה – אנר ולנסיה, מיכאל אסטרדה, דז'ורקף ראסקו.

שמות בולטים: שלושה שחקני ברייטון בולטים בנבחרת אקוודור, והם פרביס אסטופיניאן המגן השמאלי, הקשר מויסס קאייסדו ושחקן הכנף ז'רמי סרמיינטו. ניתן לציין גם את המגן הימני של גנק, אנחלו פרסיאדו, ואת הבלם של לברקוזן, פיירו הינקאפי. בחלק הקדמי, הדמות המוכרת היא הקפטן של הנבחרת, אנר ולנסיה של פנרבחצ'ה, לשעבר בווסטהאם ואברטון.

הדרך למונדיאל: קמפיין המוקדמות של אקוודור נפתח עם הפסד לארגנטינה ואז 3 ניצחונות רצופים, כולל 6- 1 על קולומביה, לפני שהגיע הפסד לברזיל. ב-7 המחזורים הבאים הם השיגו רק 6 נקודות וקצת ירדו, אבל אז הם ניצחו את ונצואלה והוציאו תיקו גם מברזיל וגם מארגנטינה, מה שסייע להם לסיים במקום הרביעי מאחורי ברזיל, ארגנטינה ואורוגוואי.

היסטוריה: כאמור, 3 הופעות קודמות במונדיאל, וביניהן שמינית גמר ב-2006, אז הם ניצחו את קוסטה ריקה ופולין, לפני שהפסידו לגרמניה במאבק על המקום הראשון בבית ולאנגליה בשמינית הגמר. בקופה אמריקה, הם העפילו לחצי הגמר ב-1959 ו-1993, ובשני המקרים הם סיימו במקום הרביעי.

תחזית לבית:

הולנד היא פייבורטית ברורה, ואני מעריך שהיא תסיים את הבית הזה עם מאזן מושלם. הקרב על המקום השני יהיה צמוד, ואני נותן אותו לסנגל, כשקטאר יסתפקו בהופעת בכורה מכובדת ובמקום השלישי ואקוודור יסיימו אחרונים.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. תודה עמיחי אני דווקא חושב שסנגל יסיימו ראשונים וההולנדים עלולים להסתבך עם אקוודור במאבק על הכרטיס השני.

  2. תודה רבה
    אני עדיין שוקל אם להחרים את המונדיאל או לא.
    השחיתות שהיתה פה ויותר חשוב היחס של הקטארים לשכירים שבנו את הקומפלקס פוגעים בדעתי ומבזים את המפעל.
    לא יודע אם אצליח להתאפק כי מאז היסודי לא החמצתי מונדיאל.

    1. אני שותף אתך לדילמה . כל בחירת המקום ומה שמסביב זו כנראה השחיתות הגדולה ביותר בתולדות פיפ"א וזה ארגון שידע שחיתויות מרשימות. ולעזאזל זכויות אדם וחיי אדם.

      1. כדורגל אמור להיות משחק של העם, מילא השחיתות, אבל אלפי אנשים קיפחו את חייהם בבנייה. איך אפשר?….
        איך יכול להיות שלא קמה צעקה גדולה לבטל את המונדיאל או לפחות להעבירו למקום אחר?
        נשגב מבינתי!

        1. רזי הכסף מלבין הכל בעולם הזה. תסתכל על המלחמה שכבר מתנהלת קרוב לעשרה חודשים בין רוסיה לאוקראינה למשל.. על זה שכולנו בערך קונים מוצרים מסין שאנשים שם מועסקים בדולר ליום בערך. על חברות ענק שמזהמות ואחר כך נותנות חסות לוועידת אקלים (כן..כן..קוקה קולה מנותנות החסות לכנס הנוכחי בשארם)
          זה עצוב אבל זו המציאות…

    2. אני חושב שנכון יותר להביע ביקורת דרך השתתפות ולא דרך החרמה. לצורך ההשוואה, אלה שהחרימו את אולימפיאדת מוסקבה 1980 לא השפיעו בכלום כמעט, ואילו ג'סי אוונס הוא כנראה הספורטאי האולימפי המפורסם ביותר מאולימפיאדת ברלין 1936

      1. השאלה היא אם אתה מרגיש טוב עם עצמך?
        אני לא חושב שארגיש טוב עם עצמי אם אראה משחק באצטדיון כשאני יודע שבבנייה שלו מתו אנשים בגלל תנאי עבדות.
        לפי התורה וההגדה של פסח אבותנו היו עבדים ופרעה התעמר בהם, אני רואה פה מקבילה כלשהי למה שאבותנו עברו במצרים.
        מחאה שככל הנראה תהיה במונדיאל גם כן לא תשנה כלום. המדינה צריכה היתה להיענש והמונדיאל היה חייב להישלל ממנה.

        1. אין לי ספק שעדיף היה להעביר את המונדיאל למקום אחר. בהינתן שזה לא קרה, וכעת כבר מאוחר מדי לשנות את זה, אני סבור שעדיף שלא להחרים אותו אלא לנצל אותו כדי להגביר את המודעות לפשעים שנעשו כדי שהוא יתקיים ובשאלה איך ניתן למנוע אותם בעתיד.

          1. אני שוקל ופוסל דיי הרבה.
            וזה ועוד איך התפקיד של מי שלא נראה לו להחרים, שים לב שלא הצעתי פה ולא דרשתי חרמות. דיברתי על המצב הספציפי שלי.

  3. מצוין עמיחי
    לדעתי אקוודור בין הנבחרות האנדרייטד בטורניר. בשלב בתים של 3 משחקים זה לא מבטיח כלום, אך להולנד וסנגל יהיו הרבה צרות והמשחק בין הדרום אמריקאית לאפריקאית יהיה נהדר.

  4. תודה רבה עמיחי.
    פרוייקט מבורך.
    מודה שבאופן אישי עדיין לא התחברתי למונדיאל הזה, עם כל השחיתות, מקרי המוות של העבדים שבנו את הקומפלקס, ובאמצע החורף …
    לפחות עכשיו אני יודע מי משחק בבית א'.

  5. הולנד וסנגל יעלו שלב רק לא בטוח מי תסיים ראשונה ומי שנייה וזה משמעותי לקראת ההצטלבות בשמינית הגמר.אקוואדור מאד הרשימו במוקדמות בדרום אמריקה עם נבחרת מהירה אתלטית ועם הגנה טובה והשאירו נבחרות עם הרבה יותר כישרון מחוץ למונדיאל בעיקר קולומביה אבל גם צ'ילה המזדקנת.לגבי קטאר מעולם לא ראיתי משחק שלהם

  6. תודה עמיחי, אמנם נובמבר וההתרגשות פחותה אבל עדיין מונדיאל זה מונדיאל. יהיה מעניין לראות את השפעת מזג האויר על הטורניר, בבית א חוץ מהולנד כל הנבחרות רגילות לשחק בתנאי חום קשים. הלב אומר אקוואדור ההרגשה סנגל עוברת שלב יחד עם הולנד האיכותית. קטאר תבקיע שער מפנדל שלא היה ועבר בחסות הוואר.

  7. ההולנדים פשלונרים היסטוריים אבל סיבוב אחד הם עוברים לדעתי אחרי תיקו רב שערים מול סנגל נצחון קטן על קטאר וניצחון ענק על האקוודורים החביבים . העולה השניה תוכרע במשחק בין קטאר לסנגל . הימור שלי . השחיתות ממשיכה והמליונרים קונים נצחון מהשמטת שוער ..

  8. עמיחי, יופי של סקירה. תודה רבה. טורנירי ספורט גדולים, ובכללם גביע העולם, התקיימו לאורך השנים במדינות שהפרו (וממשיכות להפר) זכויות אדם. באשר לטורניר הנ"ל, נציין את ארגנטינה ב-1978, רוסיה כעבור 40 שנה וכעת קטאר. הכסף מלבין הכל.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט