ה-SailGP, תחרות שייט מעניינת – חלק שני – המרוץ עצמו / הגולש יותם פלדהיים

חלק ראשון:

בחלק הזה אני אתמקד בעיקר בפורמט של המרוץ עצמו ובחוקים שלו.

לכל המרוצים יש תבנית דומה עם אותם עקרונות. אורך מרוץ הוא 10-15 דקות, תלוי ברוח, ואחרי כל מרוץ מחכים כ20 דקות ויוצאים למרוץ הבא. יום מרוצים שלם לוקח בערך שעה וחצי אבל דברים יכולים להשתנות בין המרוצים וגם תוך כדי המרוץ עצמו.

ניקח את הגרנד פרי האחרון בפלימות' – אנגליה כדי להבין איך המרוץ מתנהל.

המסגרת הירוקה מסמנת את גבולות המרוץ, מפרשיות שחורגות מהגבול מקבלות עונש. מה שמחוץ למסגרת בצבעים צהוב, שחור וכחול הם מתחמים שאליהם אפשר להגיע עם סירות אישיות כדי לצפות במרוץ.

המפרשיות מתחילות מאחורי קו הזינוק, אחרי צפירת ההתחלה הן שטות כמה שיותר מהר לכיוון הspeed mark, אחריו הן פונות שמאלה לכיוון הgate שמסומן ע"י שני מצופים. יש שני שערים, אחד בכל צד של תחום המרוץ.

המפרשיות מגיעות לgate ומסתובבות סביב אחד המצופים מבפנים החוצה, כל מפרשית יכולה לבחור להסתובב סביב איזה מצוף מהשניים שהיא רוצה. אחרי שהמפרשיות עושות את מספר הסיבובים שנקבע הן מתקדמות לקו הסיום.

במרוץ יש בדרך כלל שבעה Legs, הספרינט לspeed mark הוא הLeg הראשון, אחריו יש חמישה בין הgates, והLeg האחרון הוא מהסיבוב האחרון עד לקו הסיום.

מספר הlegs יכול להשתנות בין מרוצים ואפילו תוך כדי המרוץ עצמו, אם אחרי תחילת מרוץ רואים שהרוחות חלשות מדי ושבעה Legs ייקחו יותר מדי זמן אפשר לקצר את המרוץ לחמישה ואפילו פחות Legs.

גם את תחום המרוץ עצמו אפשר לשנות. ביום הראשון של גרנד פרי שיקגו השנה המרוץ התרחש ליד קו החוף, במיקום הזה קו העיר של שיקגו חסם הרבה מהרוחות. בעקבות תחזיות לרוחות חלשות ביום לאחר מכן החליטו להזיז את המרוץ פנימה לתוך אגם מישיגן כדי לבטל את ההשפעה של העיר על הרוחות.

ברגע שהמפרשית האחרונה עוברת את קו הסיום מתחילה ספירה לאחור עד הזינוק של המרוץ הבא, גם הספירה הזאת יכולה להשתנות. אם לאחת המפרשיות יש בעיה נותנים לה כמה דקות לנסות לפתור אותה ומעכבים את תחילת המרוץ. הSailGP לא רוצים שהניצחונות והפסדים יקרו בגלל בעיות טכניות או דברים שלא קשורים ליכולות שייט, לכן הם בדרך כלל מנסים שכל הקבוצות יוכלו להשתתף במרוצים.

הזינוק למרוץ הוא לא זינוק מהמקום, מה שגורם למרוץ להתחיל עוד לפני הזינוק עצמו.

לפני צפירת הפתיחה מושמעת צפירה שאומרת שנשארה דקה עד תחילת המרוץ. אחרי הצפירה הזו המפרשיות מתחילות להתקדם לכיוון קו הזינוק. כדי להיות ראשונים המפרשיות צריכות לתזמן את עצמם להגיע לקו הזינוק בדיוק כשנשמעת הצפירה לתחילת המרוץ ובמהירות גבוהה. חוץ מהטיימינג גם המיקום ביחס לרוח חשוב, בגלל שבזינוק המהירות חשובה, מפרשית שנמצאת קצת מאחורה יכולה לעקוף בקלות אם היא נמצאת במיקום טוב ביחס לרוח.

כל קבוצה מחליטה על הטקטיקה שלה לפי איך שהיא קוראת את השטח. לפעמים קבוצות יעדיפו להתחיל מאחורי כולם כדי לא להיתקע בגוש של מפרשיות ולקוות לעקוף בזכות מהירות גבוהה, ולפעמים הן יעדיפו להיות ראשונים למרות שהם יהיו במהירות נמוכה יותר.

בסרטון רואים ב01:03:50 את הזינוק למרוץ השלישי בגרנד פרי פליימות'. 20 שניות לפני הזינוק יש גוש של מפרשיות בצד שמאל של קו הזינוק, המפרשיות היחידות שלא שם הן קנדה שמתקדמת לכיוון הצד הימני וניו זילנד שלא נמצאת באזור אלא נמצאת מאחורה. אפשר לראות איך ניו זילנד מגיעה עם מהירות יותר גבוהה משאר המפרשיות וחוצה את הקו ראשונה בטיימינג מושלם למרות שכמה שניות לפני היא לא הייתה קרובה לקו.
אחרי הזינוק המפרשיות שטות בקו ישר ומנסות להגיע כמה שיותר מהר לspeed mark. סביב הspeed mark יש עיגול בקוטר 50 מטר (אפשר לראות את העיגול בגרפיקה של השידור אבל בפועל הוא לא קיים בשטח), המפרשית הראשונה שנכנסת לתוך העיגול מסתובבת סביב המצוף ראשונה ומתחילה להתקדם לgate לכיוון איזה מצוף שתבחר.

אחרי הסיבוב המפרשית הראשונה תבחר בדרך כלל להתקדם בקורס שייקח אותה בקו ישר עד המצוף השמאלי ושם היא תסתובב בלי תמרונים נוספים. שאר המפרשיות יכולות לבחור לשוט לכיוון איזה מצוף שהן רוצות. ברוב הפעמים המפרשית השנייה תבחר לתמרן כדי שהמפרשית הראשונה לא תחסום לה את הרוח. למפרשיות אסור לשוט בזווית ישרה לgate והן חייבות לשוט בזוויות במהלך המרוץ.

גם סביב המצופים של הgate יש עיגולים בקוטר 50 מטר כמו סביב הspeed mark וגם שם הזכות להסתובב ראשון הולכת למפרשית שנכנסה ראשונה לתחום העיגול.

במהלך המרוץ המפרשיות יכולות לשוט אחת מול השנייה או להיצמד אחת לשנייה, לכל המקרים האלה יש חוקים שאומרים של מי הזכות לבצע מהלך ראשון – right of way.

חוקים:

הדרך הכי מהירה מנקודה לנקודה זה קו ישר, לכן הקבוצות ינסו לעשות כמה שפחות תמרונים ולסטות מהקורס כמה שפחות. חוץ מזה, תמרונים וסטיות בהכרח מובילים להורדה במהירות של המפרשית, לכן כאשר שתי מפרשיות מגיעות אחת מול השנייה זה קריטי מי תמשיך בקו ישר ומי תצטרך לבצע סטייה מהקורס. החוק קובע שההחלטה מי צריכה לזוז תלויה ברוח.

בכלי שיט צד שמאל של הכלי נקרא port side וצד ימין נקרא starboard side. כאשר שתי מפרשיות מגיעות אחת מול השנייה המפרשית שמקבלת את הרוח לport side צריכה לתת את הנתיב למפרשית שמקבלת את הרוח בstarboard side. החוק הזה לא נקבע במיוחד לSailGP, הוא חוק קבוע בעולם השייט.

כששתי מפרשיות שטות באותו הכיוון, צמודות אחת לשנייה ורוצות לשוט לאותה נקודה, המפרשית שיותר קרובה לרוח, זאת שחוסמת את הרוח למפרשית השנייה צריכה לפנות את הדרך והמפרשית שרחוקה מהרוח מחזיקה בזכות לשמור על הנתיב.

כששתי מפרשיות שטות לאותו כיוון אבל לא צמודות, המפרשית האחורית צריכה לתת למפרשית מקדימה את הנתיב.

צמוד לגבול של תחום המרוץ יש שטח ברוחב 80 מטר, אם שתי מפרשיות נמצאות בתוך השטח הזה, למפרשית הכי קרובה לגבול יש את הזכות לקחת את הדרך המהירה כדי לצאת מהשטח.

כבר אמרנו שסביב למצופים יש עיגול בקוטר 50 מטר והמפרשית הראשונה שנכנסת אליו מסתובבת ראשונה. אם שתי מפרשיות צמודות ונכנסות באותו הזמן לשטח העיגול, המפרשית הפנימית (הקרובה למצוף) מסתובבת איך שהיא רוצה והמפרשית השנייה חייבת לאפשר לה את זה.

כשמפרשית עם right of way מבצעת שינוי משמעותי בכיוון ההפלגה שלה, היא חייבת לתת למפרשית הקרובה מספיק זמן להגיב ולהימנע מהתנגשות.

דוגמה למקרה שלא הקשיבו לחוקים

עונשים:

הורדת נקודות מהניקוד של הגרנד פרי.

התנגשות קלה בלי נזק – 4 נקודות למפרשית האחראית ומינימום 2 נקודות למפרשית השנייה (תלוי אם היא הייתה יכולה להימנע מההתנגשות).

התנגשות עם נזק שאפשר לתקן בין המרוצים – 8 נקודות למפרשית האחראית ומינימום 4 נקודות למפרשית השנייה (תלוי אם היא הייתה יכולה להימנע מההתנגשות).

התנגשות עם נזק שמונע מהמפרשית להמשיך להתחרות במהלך היום – 12 נקודות למפרשית האחראית ומינימום 6 נקודות למפרשית השנייה (תלוי אם היא הייתה יכולה להימנע מההתנגשות).

הורדת נקודות מגרנד פרי מתבטאת אחר כך גם בהורדת נקודות בניקוד העונתי.

4 נקודות = 2 נקודות עונתיות.
5-8 נקודות = 4 נקודות עונתיות.
9-12 נקודות = 8 נקודות עונתיות.
13+ נקודות = 12 נקודות עונתיות.

דגל שחור: השופטים יכולים להחליט לתת דגל שחור לאחת הקבוצות אם תוך כדי עבירה על אחד החוקים היא סיכנה קבוצה אחרת. המשמעות של דגל שחור היא הפסקת המרוץ לקבוצה המסכנת.

דגל אדום: קבוצות מקבלות דגל אדום בכל עבירה על אחד החוקים, זה לא חריג וקורה לעיתים קרובות. המשמעות שלו היא שהקבוצה שביצעה את העבירה צריכה להיות לפחות 20 מטר מאחורי הקבוצה שהייתה מעורבת בעבירה.

לדוגמה, אם שוויץ הייתה צריכה לתת לאוסטרליה את הזכות להסתובב ראשונים סביב המצוף והיא לא עשתה את זה, היא צריכה להאט עד שהיא תהיה לפחות 20 מטר מאחורי אוסטרליה.

ה-f50 היפני אחרי התנגשות עם הבריטים בגרנד פרי האוסטרלי שנה שעברה.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. החוקים מסובכים. ההידרודינמיקה פשוטה: כמה שפחות מהקטמרון נמצא במגע עם המים, כך יותר טוב. לדעתי חלק זה הוא הפחות מעניין את הקורא. נחכה לחלק השלישי.
    תודה יותם

    1. החוקים נראים מסובכים בהתחלה, אבל אחרי צפייה במירוץ או שניים הם הופכים מאוד פשוטים. בסוף פשוט צריך להיות הכי מהיר, השאר פחות חשוב.
      אני אנסה להיכנס למדע שנמצא מאחורי הקטמרן בחלק השלישי אבל אני לא בטוח שאני מבין את זה עד הסוף.

  2. תודה רבה
    התמונה האחרונה עם הבידון המפוצץ פריסיילס.
    צריך לספר שמדובר בספורט לעשירים ולכל קבוצה יש רשימה של של שייטים אחד אחד. לא חסרים מועמדים שמחכים להצטרף לכל קבוצה.
    ה"סירה" עצמה מורכבת מחומרים שהם גם קלים וגם קשיחים בעיקר על בסיס קרבון, אולי עכשיו יש חומרים חדשים שאינני מודע להם. המרן הזה שווה מליונים ועתיר טכנולוגיה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט