Sailgp – חלק שלישי: הf50 והקבוצות

חלק ראשון

חלק שני

הSailGP הוקמה כדי ליצור תחרות שיט אטרקטיבית שתמשוך צופים מכל העולם ותפרסם את ענף השיט. כדי ליצור תחרות אטרקטיבית צריך שכלי השיט יהיה כמה שיותר מהיר, לטובת זה עבדו כעשר שנים על פיתוח הf50. הf50 מבוסס על הAC50, קטמרן שהיה בשימוש בגביע אמריקה ב2017, מהירות השיא שנמדדה בAC50 היא 87.4 קמ"ש, בSailGP לקחו את הAC50 והפכו אותו ליותר מהיר בעזרת כמה שינויים.

בפוסט הזה לא נכנסתי לעומק ההידרודינמיקה והפיזיקה של הf50 כי אין לי רקע בנושא והצלחתי להבין רק את הבסיס. אם מישהו יודע ורוצה לשתף בתגובות אני אשמח.

הf50 הוא קטמרן באורך 15 מטר, ברוחב 8.8 מטר ששוקל 2.4 טון (לצערי לא הצלחתי למצוא מאיזה חומר הוא עשוי) ועולה 4 מיליון דולר לייצר אותו. המפרש הסטנדרטי של הf50 הוא בגובה של 24 מטר ועשוי ברובו מסיבי קרבון, אבל יש לו גם מפרשים באורך 18 ו29 מטר והשימוש בהם נקבע לפי חוזק הרוח המשוער.

הf50 מורכב ממפרש אחורי וקדמי ושני גופי ציפה שמכל אחד מהם אפשר לשלוט בf50, והצוות עובר בין אחד לשני על גבי רשת שמחוברת בין שני הגופים. מתחת לכל גוף ציפה יש foil שבמילים פשוטות ובלי להיכנס לפיזיקה גורם לקטמרן לרחף מעל המים וככה יש פחות חיכוך עם המים ושטים יותר מהר. Foiling נמצא בשימוש בעולם השיט כבר כמה שנים והוא לא מיוחד לSailGP.

הפוילים בf50 עשויים מסיבי קרבון קשיחים יותר מסיבי הקרבון שמהם נבנים פוילים בדרך כלל וזה גורם לפחות התנגדות מהמים במהירות גבוהה, מה שעוזר לf50 להיות מהיר במיוחד. גם את הצורה של הפוילים עיצבו מחדש לטובת שיפור המהירות.

כמעט כל המערכות בf50 הן חשמליות ומופעלות בעזרת מערכות שליטה, כולל הפוילים, הסנפיר וההגה עצמו.

את הf50 אפשר לתפעל על ידי חמישה אנשי צוות אבל בפועל במרוץ יש שישה.


אני אעבור בקצרה על התפקידים של הצוות לפי המיקום שלהם מהירכתיים לחרטום.

אסטרטג: מטרת האסטרטג היא להעביר לסקיפר מידע על כל מה שקורה מסביב. האסטרטג מעביר לסקיפר מידע על מצב הרוח, מיקום גבולות המרוץ והכלים האחרים, מה שאר הכלים עושים וכל מידע רלוונטי אחר שיעזור לו לקבל החלטות. בכל הקבוצות בתפקיד האסטרטג יש אסטרטגית. כבר עכשיו יש נשים שמתאמנות על תפקידים נוספים, אבל כרגע זה התפקיד היחיד לנשים בצוות של הf50. אפשר להשיט את הf50 בלי האסטרטג אבל כדי להוריד עומס מהסקיפר החליטו להוסיף אותו לצוות.

סקיפר: התפקיד של הסקיפר כמו בכל כלי שיט אחר הוא לנהוג בכלי השיט. הסקיפר הוא מי שמקבל את ההחלטות הסופיות בf50, לאיפה שטים, מתי מסתובבים וכל החלטה אחרת שצריך לקבל במהלך המרוץ. בSailGP הסקיפרים הם הכוכבים והפנים של הליגה, הם עושים את הראיונות אחרי המרוצים והם אלה שמפרסמים את הליגה. הרבה מהסקיפרים בSailGP הם גם חלק מהצוות הניהולי של הקבוצה שלהם, והם משתתפים בתכנון והלוגיסטיקה של המרוצים.

הצוות היפני מזווית ראייה של הסקיפר

Wing trimmer: אחראי על פיזור הכוח בf50. הוא צריך להבין כמה כוח כל מערכת צריכה ולפזר את הכוח בהתאם. בנוסף, הwing trimmer אחראי למקם את המפרש בזווית הנכונה ובקימור/קיעור הנכון תוך כדי תיאום עם הסקיפר כדי לשוט בצורה המיטבית.

Flight controller: שולט על הפוילים במטרה להשאיר את הכלי באוויר. הflight controller צריך להשאיר את הכלי מאוזן ויציב כדי לשוט כמה שיותר מהר. יש הרבה נתונים סטטיסטים שמתייחסים לריחוף של הכלי שאפשר לראות במהלך ואחרי המרוץ. אם הכלי נוטה קדימה/אחורה או ימינה/שמאלה אפילו במעלה אחת או רק לכמה שניות זה נקלט ואפשר להסתכל על זה אחר כך. עוד נתון שמראה על היכולת של הflight controller הוא זמן הריחוף. במרוצים עם רוחות טובות הf50 יכול להגיע ל100 אחוז מהזמן באוויר, ובדרך כלל הקבוצה עם אחוזי הריחוף הגבוהים ביותר תסיים במקומות הראשונים.

Grinder: שני אנשי הצוות הקדמיים נקראים grinder והם בעצם המנוע של הf50. הם מפדלים בעזרת הידיים ומייצרים את הכוח שמפעיל את f50. הgrinder הקדמי יושב עם הגב לכיוון ההפלגה, מה שמאפשר לו להיות בקשר עין עם הwing trimmer וככה הוא יודע כמה כוח צריך בכל זמן נתון. לשבת עם הגב לכיוון ההפלגה במהירויות של 70-80 קמ"ש מחייב הרבה ביטחון בשאר אנשי הצוות.

בכל גוף ציפה בf50 יש את כל מערכות השליטה, ובהתאם לצורך אנשי הצוות עוברים מצד אחד לשני. המעבר עצמו קבוע וברור, וכל אחד יודע מתי הוא צריך לעבור ומה הוא צריך להגיד כדי שהבא בתור יפעל. צוותים של f50 מתאמנים על ה"ריקוד" הזה במשך הרבה זמן עד שהם מרגישים מספיק בטוחים. פעולה לא נכונה בזמן המעבר יכולה לגרום לאיבוד שליטה בכלי ולתאונה.

כדי להכיר טוב יותר את הSailGP  אני אעבור על הסקיפרים של הקבוצות. שאר אנשי הצוות הם גם חלק מהשייטים הטובים בעולם אבל בגלל שהסקיפרים הם הכוכבים והפנים של הSailGP אני אעבור רק עליהם.

טום סלינגסבי – אוסטרליה: בן 37, זוכה מדליית זהב בדגם הלייזר באולימפיאדת לונדון. חוץ ממדליה אולימפית יש לו גם 10 זכיות באליפויות עולם, זכייה אחת בגביע אמריקה ועוד זכיות בתחרויות שונות. סלינגסבי כרגע שולט בSailGP והוא הוביל את הנבחרת האוסטרלית לניצחון בשתי העונות הראשונות. הוא עומד על מאזן של 8/11 והוא ניצח כמעט שליש מהמרוצים בהם הוא השתתף בSailGP.

טום סלינגסבי במהלך מרוץ

פיל רוברטסון – קנדה: בן 34, זוכה שלוש אליפויות עולם בתחרויות שונות. פיל רוברטסון התחיל את העונה הראשונה בSailGP כשהוא מוביל את הקבוצה הסינית למקום השלישי, עונה לאחר מכן הוא הוביל את הקבוצה הספרדית לעונה טובה והיום הוא הסקיפר של הקבוצה הקנדית שנמצאת במקום השלישי בסבב ביחד עם ניו זילנד למרות שהיא הצטרפה רק השנה.

ניקולאי סאסטד – דנמרק: בין 31, הרזומה שלו קצת שונה משאר הסקיפרים, אין לו אליפויות עולם בדגמים אבל הוא הספיק להשתתף פעמיים בOcean race. מרוץ הקפת העולם ביאכטות. המרוץ מחולק לקטעים וקטע יכול להגיע לאורך של 20 יום. מעבר לזה, הוא זכה בתחרויות שונות והוא מחזיק בשיא שיט למרחק הכי גדול ב24 שעות – 604 מייל ימי.

קוונטין דלפייר – צרפת: בן 30, השתתף באולימפיאדה האחרונה בדגם הNacara17, זכה פעמיים בtour voile – מרוץ לאורך החוף הצרפתי שלוקח יום או יומיים ובעוד תחרויות נוספות. דלפייר הצטרף לקבוצה הצרפתית באמצע העונה השנייה של הSailGP.

בן איינסלי  – בריטניה: בן 45, סר בן איינסלי, זוכה 5 מדליות אולימפיות, אחת כסף ועוד ארבע זהב בין אולימפיאדת סידני ללונדון. היום הוא נחשב לשייט האולימפי הטוב בכל הזמנים. 11 פעמים אלוף עולם בדגמים שונים וזוכה גביע אמריקה ב2013. הוא הצטרף לקבוצה הבריטית בתחילת העונה השנייה וניצח בגרנד פרי הראשון בו השתתף. בינתיים העונה איינסלי מוביל את הבריטים למקום השני בטבלה למרות שהם עדיין לא ניצחו גרנד פרי.

בן איינסלי

פיטר ברלינג – ניו זילנד: בן 31 ועדיין אחד המעוטרים בSailGP. ברלינג זכה בשלוש מדליות אולימפיות – 2 מכסף ואחת מזהב, 9 אליפויות עולם, פעמיים בגביע אמריקה והוא סיים במקום השלישי בOcean race. מלבד אלה הוא ניצח בתחרויות נוספות ומחזיק בהרבה שיאים שמתחיל ב"הכי צעיר ש..". ברלינג הצטרף עם הקבוצה הניו זילנדית בתחילת העונה השנייה ועד הגרנד פרי האחרון בפליימות' השנה הקבוצה אכזבה ולא עלתה אפילו פעם אחת למרוץ הגמר בגרנד פרי. בפליימות' ברלינג הצליח סוף סוף להוביל את ניו זילנד לזכייה בגרנד פרי.

* ברלינג מתחרה בדגם זוגי ולא יחיד ומשם גם הגיעו הזכיות שלו במדליות אולימפיות ובאליפויות עולם. ברלינג והפרטנר הקבוע שלו בלייר טוק נחשבים כצמד הטוב בכל הזמנים בעולם השייט. טוק גם חלק מהקבוצה הניו זילנדית והוא משמש בתור wing trimmer.

ג'ורדי שאמר – ספרד: בן 28, זכה במדליית ארד באולימפיאדה האחרונה וסיים במקום השני באליפות העולם האחרונה ושלישי בזאת שלפניה בדגם ה470. שאמר הוא בעיקר פוטנציאל מבטיח והוא נבחר להוביל את הצוות הספרדי אחרי שהתקבלה החלטה שבצוות הספרדי יהיו רק ספרדים.

ניית'ן אאוטרידג' – שוויץ: בן 36, בשתי העונות הראשונות הוא היה הסקיפר של הנבחרת היפנית והוביל אותם פעמיים למקום השני. השנה אחרי שנודע שהנבחרת היפנית לא תמשיך הוא עבר להיות יועץ לנבחרת השוויצרית ולפני הגרנד פרי בדנמרק הוא הפך להיות הסקיפר שלה. אאוטרידג' זכה בשתי מדליות אולימפיות (זהב וכסף) בדגם ה49er. לאאוטרידג' יש 19 מדליות באליפויות עולם בחמישה דגמים שונים מתוכם 9 מזהב. הוא גם השתתף בגביע אמריקה פעם אחת.

ניית'ן אאוטרידג'

ג'יימי ספית'יל – ארצות הברית: בן 43, זכה פעמיים בגביע אמריקה ובשתי אליפויות עולם. ספית'יל השקיע את רוב הקריירה שלו בגביע אמריקה והוא השתתף ב7 קמפיינים של גביע אמריקה. בזכות הניסיון הוא נבחר להוביל את הנבחרת האמריקאית בתחילת העונה השנייה והוביל אותה למקום השלישי. את העונה השלישית ארה"ב פתחה בצורה נוראית והיא מדורגת רק במקום ה7.

עד כאן המבוא לSailGP, תודה לכל מי שקרא והגיב, במהלך השנה אני אשתדל להמשיך לסקר ולכתוב אחרי כל גרנד פרי.

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. תודה רבה יותם, כתבה מרתקת.
    לגבי שאלותיך, לדעתי עדיף לא להכניס פה יותר מדיי פיזיקה,אולי יואב יחליט לחקור בעניין ויסיף קצת ידע.
    לגבי החומרים שמרכיבים את המרן. מדובר כנראה בחומרים מרוכבים כדוגמת הקרבון. אני יודע שבדגמים הקדמים השתמשו בעיקר בקרבון והמחירים היו בשמים, מניח שגם היום הכל על בסיס זה. אני בעצמי גולש עם ציוד שמרכיב מרכזי בו הוא הקרבון. התרנים שלי מקרבון, הגלשן והסנפיר מצופים קרבון. המנור אמנם לא אבל היה לי בעבר מנור קרבון, אני לא ממש מרגיש בהבדל משמעותי בין מנור קרבון לאלומיניום.
    הפוייל מאפשר עילוי מהיר מעל למים שמקטין מאד את החיכוך. אגב, 87 וחצי קמ"ש זו מהירות השיא אולי ל F50 אבל בגלישת הרוח השיא גבוה יותר הסוס צרפתי ששמו אנטוני אלבאו, הגיע למהירות של 96.5 קמ"ש, מעל ל 52 קשרים… אחריו ביורן דנקרבאק הגיע לפני כשנה ל 56 קשרים, קרי 104 קמששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששש

    1. תודה רבה. ה87.5 זה לac50 הf50 אמור להגיע עד 96.6 וכרגע השיא הוא 92.6. וואו, 104 קמש זה פסיכי לגמרי, בגלל המשקל אפשר להגיע למהירויות יותר גבוהות או שיש הסבר אחר?
      ואני לא יודע כמה דברים כאלה עולים בדרך כלל אבל 4 מיליון דולר למרן אחד נשמע די הרבה, אז הגיוני להניח שגם כאן החומר הוא בעיקר קרבון.

      1. גם אלבאו וגם דנקרבאק סוסים.
        יצא לי לראות את הצרפתי בישראל. וואחד סוס ים חחחחח
        F=ma וכו. כשהרוח מאד חזקה המשקל הוא ייתרון. השיאים האלה הושגו במקומות בהם הרוח קטלנית ועם מפרשית יחסית גדולים.
        אני עם ה 79 קילו היום (הורדתי בערך 6 קילו בחודשיים וחצי האחרונים) על 185 ס"מ לא יכול לגלוש בכאלה רוחות אלא אם אגלוש על גלשן של 69 ליטר ומפרש 2.5 או 3 מ"ר. בעצם עדיף שקית ניילון מהסופר 🙂
        אני חושב שאתה צודק לגבי הקרבון, יכול להיות שיש דבק חדש עם הקרבון, משהו במקום האפוקסי או מה שהחליף אותו.

  2. תודה יותם.
    .
    ב-2013 יצא לי להיות בסן פרנסיסקו בזמן האמריקה קאפ (שהכין את הקרקע לקראת ההפסד של אורקל ב-2017) והתאהבתי בספורט שחייבים לראות בלייב ולא בטלוויזיה (ואין ספק שהאוהדים הניו זילנדים בהחלט עזרו להנאה). כנראה שההפסד של האמריקאים ב-2017 הוביל להקמת הSailGP.
    .
    תודה על סדרת הכתבות, אשמח לקרוא את הסקירות החודשיות.

    1. ב2013 היה את הקאמבק של האמריקאים, נכון?
      דווקא חשבתי שלראות את זה בלייב קצת פוגם בהנאה כי זה לא קרוב ואי אפשר לראות את הכל בבת אחת.
      לSailGp יש גרפיקה מעולה שהופכת את חווית השידור לפשוטה להבנה ושדרים שמוסיפים התלהבות.

      1. אכן. התחילו במאזן מינוס 2, אבל בזמנו היו נראים כבלתי מנוצחים ובסופו של דבר ניצחו רק במשט האחרון (הטוב מ-17).
        .
        לגבי הצפייה – בזמנו היו מסכי ענק במתחם והיה שילוב די גדול של לראות בעיניים ובמקביל על המסך (עם שידור והכל). מאמין שזה הסטנדרט גם היום.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט