ה-SailGP, תחרות שייט מעניינת / הגולש יותם פלדהיים

ה-SailGP, תחרות שייט מעניינת / הגולש יותם פלדהיים

יותם, בן 25, מכור לספורט, גולש באתר למעלה מעשר שנים, וכתב לנו מספר פעמים בעבר

בפעמים המעטות שיצא לי לצפות בתחרויות שייט, בדרך כלל באולימפיאדות, הן די שעממו אותי, אבל לאחרונה נחשפתי לתחרות שייט בשם SailGP, ותוך כמה דקות התמכרתי…. אז החלטתי לשתף אתכם בחוויה – במספר פוסטים אנסה להסביר על ה-SailGP ולמה היא תחרות כל כך ממכרת, ובמהלך השנה אני מתכוון לסקר את האירוע.  ובכל זאת – עולם השייט הוא די חדש בשבילי, אז אם מישהו מוצא טעויות במושגים, או בכל דבר אחר, אני אשמח לדעת וללמוד.

נדמה לי שתחרויות שייט לא כל כך מוכרות בארץ, אבל הן מתקיימות בכל רחבי העולם כבר שנים רבות –  גביע אמריקה, שהיא התחרות הנחשבת ביותר בעולם השייט,  מתקיימת מ-1851, והשייט נכלל באולימפיאדה כבר ב-1900. תחרויות חדשות יותר, דוגמת וונדה גלוב וגביע לואי ויטון, מתקיימות משנות השמונים של המאה ה-20.

ההיסטוריה של ה-SailGP

ובכן, לתוך העולם הזה נכנסה לפני 5 שנים ה-SailGP, שהוקמה ב-2019 על ידי חברת Oracle בניסיון ליצור תחרות מהירה, עם הרבה אקשן, שתמשוך קהל בכל העולם. תחרות שבפורמט שלה מזכירה יותר את הפורמולה 1 מאשר תחרויות שייט קיימות, וכוללת מספר אירועי גרנד פרי שמתקיימים בכל רחבי העולם. השייטים בתחרות הם מהטובים בעולם – מדליסטים אולימפיים, אלופי עולם, וזוכים בגביע אמריקה, והם מתחרים במסגרת קבוצות לאומיות. בדרך כלל השייטים בקבוצות הם אזרחי המדינה אותה הם מייצגים, אבל לא בהכרח.

העונה הראשונה התקיימה ב-2019 וכללה 6 נבחרות (אוסטרליה, ארה"ב, צרפת, בריטניה, סין ויפן), ו-5 אירועי גרנד פרי. בסיומה אוסטרליה זכתה באליפות ובפרס בסך מיליון דולר. העונה השנייה התחילה ב-2020 אבל מיד אחרי הגרנד פרי הראשון הושבתה בגלל הקורונה למשך כשנה, ואז נפתחה שוב, הפעם עם 3 קבוצות חדשות – דנמרק, ספרד וניו זילנד – ובלי סין שעזבה. העונה כללה 8 אירועי גרנד פרי, ובסופה אוסטרליה ניצחה שוב, וביססה את עצמה כ-Team to beat של הליגה.

העונה השלישית התחילה במאי השנה עם עוד שתי קבוצות חדשות (קנדה ושוויץ), ובסך הכל 10 קבוצות והיא כוללת כ-11 אירועי גרנד פרי כלומר כמעט אחת לחודש.

כרגע כל הקבוצות והמפרשיות נמצאות בבעלות של התחרות עצמה בתקווה שעוד כשנתיים הקבוצות יעברו לבעלות פרטית. הSailGP החזיקה רק 9 מפרשיות מה שגרם לבעיה אחרי ההצטרפות של קנדה ושוויץ. הנהלת התחרות החליטה לתת לקנדה שהצטרפה אחרונה את המקום במרוצים הראשונים על חשבון מאחר והקנדים הגיעו עם יותר ספונסרים, ולכן בשלושת הגרנד פרי הראשונים של העונה יפאן לא השתתפה, אבל היא צפויה לחזור בהמשך החודש לאחר שתוכשר מפרשית נוספת עבורה.

בכל מקרה, אחרי שלושת אירועי הגרנד פרי הראשונים, אוסטרליה שוב בראש, עם שני ניצחונות, כשניו זילנד ניצחה במירוץ אחד.

בפוסטים הבאים אני ארחיב על הפורמט והחוקים של המרוץ עצמו, על חלק מהשייטים שמתחרים, ואני אנסה להרחיב גם על טכנולוגיות של הf50 וקצת מושגים מעולם השייט.

המפרשית

המפרשית היא Catamaran F50. זהו דגם שעוצב במיוחד עבור התחרות ומבוסס על מפרשית שהייתה בשימוש בגביע אמריקה ב-2017. העיצוב המתקדם, בשילוב טכנולוגיות כמו foiling, (אסביר עליה בפוסטים הבאים), הביא לכך שה-50F היא המפרשית המהירה ביותר כיום – מהירות השיא שנמדדה עד כה במרוץ היא 92.6 קמ"ש, ויש המעריכים שניתן להגיע גם ל-96.6 קמ"ש.

צוות של F50 מונה 6 אנשים בתפקידים שונים, (ארחיב על התפקידים בהמשך), רוב הצוות מורכב מגברים, אבל בכל הקבוצות יש גם נשים.

שייט במהירות כזו דורש יכולת גבוהה של ריכוז וקבלת החלטות, ולעתים כולל לא מעט אקשן כגון התהפכות של המפרשית או התנגשות בין שתי מפרשיות. כמובן שהאקשן עובד לטובת הליגה ומושך צופים.

בניגוד למרוצים כמו הפורמולה 1, בה כל קבוצה מפתחת מכונית שונה, ושומרת בסוד את הפיתוחים הטכנולוגיים, והמידע שהיא אוספת במהלך המרוצים, ב-SailGP ה- F50זהה לכל הקבוצות, וגם המידע שנאסף על ידי המערכות הטכנולוגיות מועבר לשאר הקבוצות לטובת למידה ושיפור. החוקים האלו נקבעו על מנת למנוע מקבוצה לצבור יתרון טכנולוגי, כך שזהות המנצחת תיקבע בזכות יכולת וכישרון ולא בגלל טכנולוגיה.  

מבנה התחרות

עד כה מספר הגרנד פרי בעונה השתנה, אך הכוונה היא לקבע אותו על כ-11 אירועים, כך שגרנד פרי יתקיים בערך פעם בחודש.

אירוע גרנד פרי כולל בתוכו 6 מרוצים ונמשך יומיים. ביום הראשון מתקיימים שלושה מרוצים בהם משתתפות כל הקבוצות. בסוף כל מרוץ הקבוצות מקבלות ניקוד לפי סדר הפוך – מקום ראשון מקבל 10 נקודות, מקום שני מקבל 9, עד מקום עשירי שמקבל נקודה אחת.

ביום השני, שני המרוצים הראשונים הם בדיוק כמו ביום הראשון, אבל…

המרוץ השישי מהווה את הגמר של הגרנד פרי ומשתתפות בו רק שלוש הקבוצות שסיימו את חמשת המירוצים עם הניקוד המצטבר הגבוה ביותר. הקבוצה הזוכה במירוץ השישי זוכה בגרנד פרי כולו (הניקוד המצטבר מחמשת המרוצים הראשונים אינו רלבנטי בשלב זה)

בסוף כל גרנד פרי הקבוצות מקבלות ניקוד באותה צורה – שלושת המשתתפות במרוץ הגמר מקבלות 10, 9 ו-8 נקודות לפי מיקומן הסופי, ושאר הקבוצות מקבלות ציונים לפי המיקום שלהם בתום חמשת המרוצים הראשונים.

הניקוד בסוף כל גרנד פרי מצטבר לאורך כל השנה, ובמרוץ האחרון של השנה משתתפים שלושת המקומות הראשונים בדירוג העונתי, וכשהמנצחת במרוץ הזה היא המנצחת של העונה.

אימפקט סביבתי

ה-SailGP כוללת גם את ה-impact league – הנהלת התחרות, כמו גם הקבוצות עצמן, פועלות לטובת הסביבה וכדור הארץ. הקבוצות מקבלות ניקוד על שימוש חדשני באנרגיות נקיות, ניקוי חופים, והגברת מודעות לסביבה, שמצטבר בדירוג impact. הציון הסופי של כל גרנד פרי גם הוא משפיע על דירוג ה-impact, ובסוף העונה, לצד המנצחים, מוכרזים גם הקבוצה המנצחת של ה-impact league, שמקבלת פרס עבור ארגוני איכות הסביבה בהם היא תומכת.

בפוסטים הבאים אני ארחיב על הפורמט והחוקים של המרוץ עצמו, על חלק מהשייטים שמתחרים, ואני אנסה להרחיב גם על טכנולוגיות של הf50 וקצת מושגים מעולם השייט.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. ברוך בואך יותם.
    איזה כיף שאתה כותב על השיט המהמם הזה.
    אולי וותיקי האתר זוכרים שאני כתבתי פעם פוסט גדול, מין INTRODUCTION לשייט המטורף הזה. אולי יהיה מישהו שימצא קישור לפוסט שכתבתי לפני כמה שנים…

  2. תודה יותם.
    עוד לא קראתי . . .
    אבל טוב שיש מי שנכנס לנעליו הגדולות של קפטן אפלטון שהפליג לימים רבים (תרתי משמע)

  3. תודה יותם.
    מצד אחד אני לא אוהב לאומניות וגבולות. מצד שני אוסטרליה מנצחת זה טוב. טוב מאד.
    מה שווייץ עושה שם? שייט אגמים?

  4. סנפיר הפוייל ההידרודיאמי נכנס כבר מזמן גם לעולם הגלישה והסנפיר הזה ממשיך לעבור כל הזמן שינויים מבניים וחומריים כדי לספק עילוי מוקדם. בגלישת קייט, רוח, וויג ואפילו סתם גלישת גלים אפשר לראות לא מעט פויילים פה בארץ. גלישת גלים על פוייל מאתגרת ודורשת יותר מאמץ בעיקר ברגליים כדי לשמר את העילוי והתאוצה בחזרה לכיוון הגלים כדי שאפשר יהיה לתפוס שוב וקצת לתת מנוחה לשרירים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט