אלופי העולם בשחמט – הסלע וה"פרשה" – ולדימיר קרמניק (וטופאלוב)/שחר אלוני

ולדימיר קרמניק נכנס לתודעה בתור זה שניצח את קספרוב והדיח אותו מהתואר העולמי (בתקופת הפיצול- שנת 2000), והיה האלוף האחרון משושלת האלופים של רוסיה. הוא נכנס לתודעה בעוד כמה דרכים, שאחת מהן היא הדו-קרב שסיים את תקופת הפיצול, מול טופאלוב ב 2006, אבל בל נקדים את המאוחר.

קרמניק נולד ב 1975 להורים אמנים מרוסיה ואוקראינה. הוא למד כילד באקדמיית השחמט הגבוהה של רוסיה, על שם בוטביניק. בגיל 17 הוא הוזמן לנבחרת רוסיה לאולימפיאדה כמחליף, למרות שבדרגתו היה רק אמן-פיד"ה. קספרוב תמך בהזמנתו והוא סיים את האולימפיאדה עם 8.5 נק' מתוך 9 ומד ביצועים מעל 2950, שהקנה לו, כמו לנבחרתו, מדליית זהב.

הטורניר הגדול הראשון בו זכה היה דורטמונד 1995, כאשר לאחר מכן המשיך וזכה בו 10 פעמים לאורך הקריירה. באותה שנה היה גם בצוות היועצים של קספרוב בדו קרב שלו עם אנאנד.

קרמניק בצעירותו – גובהו 1.95



ב 1996 קרמניק השתווה במד-כושר לקספרוב ובכך הפך לצעיר בהסטוריה שדורג ראשון בעולם (שיא שנשבר מאוחר יותר על ידי קרלסן). זו היתה הפעם היחידה במשך 20 שנה שקספרוב לא היה מדורג ראשון בעולם. קרמניק חיכה 11 שנה עד שהיה מדורג ראשון בעולם שוב לזמן מסוים (הפרש זמן שהוא שיא).

הוא התקשה יחסית להעפיל לדו קרב לאליפות העולם בתקופת הפיצול ונעצר מספר פעמים בשלבי הנוקאאוט של המועמדים, אחת מהן היתה מול גלפנד ב 1994, ואחת נוספת מול שירוב ב 1998.

כפי שראינו בפוסט קודם, בתקופה זו התחרות היתה עזה, אבל מספר האפשרויות לעלות לדו-קרב היה גדול גם הוא.

למרות כל זאת, נבחר קרמניק לשחק בדו קרב לאליפות העולם מול קספרוב (מטעם הארגון של קספרוב בתקופת הפיצול), שכן הוא הסכים לתנאים פחותים שאליהם סירבו שירוב שהעפיל מהמועמדים, ואנאנד.
בכך הפך קרמניק הפך לראשון מאז 1935 שמתמודד בדו קרב לאליפות עולם בלי שהעפיל אליו.

קרמניק התייצב לדו קרב עם קספרוב בשנת 2000, ולמרבה ההפתעה ניצח אותו, למרות שקספרוב נחשב שחקן חזק יותר, והמשיך להיות מדורג ראשון בעולם לפי מד כושר עוד 5 שנים עד פרישתו. הניצחון של קרמניק הושג בעיקר בזכות התכוננות ספציפית לסגנונו של קספרוב ובחירת פתיחות שמנטרלות את חוזקותיו, בעוד שקספרוב כנראה לא התכונן בצורה המיטבית לארוע.

קרמניק מול קספרוב



קרמניק זכה לאחר מכן בכמה טורנירים, כאשר חוזקתו הגדולה היתה שהוא לא הפסיד בהם בשום משחק. גם בדו קרב עם קספרוב קרמניק סיים ללא הפסד (לראשונה מאז 1921, לסקר-קפבלנקה, אלוף עולם מכהן סיים דו-קרב ללא אף ניצחון).

קרמניק הגן על תוארו כאלוף עולם מטעם הארגון של קספרוב בשנת 2004 בדו-קרב מורט עצבים מול ההונגרי פטר לקו. לקו המאד סולידי הנחיל לו הפסד והוביל 7-6 אולם קרמניק הצליח במשחק האחרון לנצח ולקבוע שוויון 7-7 שהשאיר את התואר בידיו.

ב 2006 הסתיימה באופן חגיגי תקופת הפיצול ועולם השחמט כולו חיכה לדו-קרב של האיחוד המחודש שנקבע להתקיים ברוסיה של פוטין, ולא סתם ברוסיה, אלא במחוז קלמיקיה שהנשיא שלו (איליומז'ינוב המקורב לפוטין) הוא מליארדר שכיהן כנשיא פיד"ה.

לדו-קרב עלו אלופי העולם מטעם שתי ההתאחדויות שהיו בתקופת הפיצול: קרמניק המקומי, ומולו הבולגרי טופאלוב, שנחשב לשחקן המוכשר ביותר באותה תקופה וזה שכיהן הכי הרבה זמן כמדורג ראשון בעולם בין 2005 לבין 2010 (כלומר בין קספרוב לקרלסן).
טופאלוב גם ניצח את קרמניק בצורה משכנעת וחריפה במספר משחקים בשנה שקדמה לדו קרב.

הלבן נותן מט יפה ב 3 מהלכים, איך? (אליוכין)



הדו קרב בקלמיקיה החל התנופה רבה של קרמניק שעלה ליתרון מפתיע של 3-1, אולם אז התחוללה שערוריה, שכן המשלחת הבולגרית העלתה תלונות על כך שקרמניק משום מה מרבה מאד לצאת לשרותים (לתא הפרטי שלו). במיוחד כאשר המצב על הלוח דורש העמקה רבה, והוא חוזר משם שוב ושוב כשבאמתחתו המסע הטוב ביותר בעמדה. המשלחת הבולגרית התלוננה על שימוש של קרמניק בתכנת מחשב, ואכן לאחר מכן הם הציגו ראיות לחיווט אלקטרוני מוזר שנמצא בתא השרותים הפרטי של קרמניק.

כל זה איים לפוצץ את הדו קרב המאד חגיגי של האיחוד המחודש של עולם השחמט, שהתקיים במגרשו הביתי של נשיא פיד"ה איליומז'ינוב. לבסוף הושגה פשרה שלפיה קרמניק יספוק הפסד טכני במשחק אחד (אליו הוא לא הופיע, עקב מחאתו על ההסדרים) והפער ירד ל 3-2.
כיום, מי שנעזר בתכנת מחשב מורחק ל 4 שנים וכל תאריו ודרגותיו הבינ"ל נשללות.

טופאלוב הנדהם המשיך בדו קרב ולא פרש ממנו. הוא השווה את התוצאה ל 3-3 (בשלב הזה בוטל תא השרותים הפרטי של קרמניק). לאחר מכן בשובר השוויון של משחקים מהירים ניצח קרמניק בהפרש מינימלי וזכה בתואר אלוף העולם הבלתי מעורער (או אלוף העולם ה 14).

הבולגרים פרסמו לאחר מכן ספר שפירט את ההוכחות שלהם לרמאות לכאורה של קרמניק בדו-קרב, אך זה כבר לא שינה.

קרמניק וטופאלוב, משקיף – אנאנד



ב 2007 פיד"ה זיגזגה והחליטה לערוך תחרות כללית שהמנצח בה יוכתר כאלוף העולם. אנאנד זכה בתחרות לפני קרמניק והוכתר כאלוף העולם ה 15. במצב זה עשתה פיד"ה פליק-פלאק לאחור והכריזה ב 2008 שקרמניק זכאי לדו קרב מול אנאנד על אליפות העולם (שהיה מעוגן בהסכם המקורי לפני התחרות של 2007).
אנאנד ניצח את קרמניק בצורה משכנעת בדו-קרב ושמר על תוארו כאלוף העולם, וב 2010 שמר עליו שוב מול טופאלוב, וב 2012 מול גלפנד.

מערכת היחסים בין קרמניק לטופאלוב היתה כזו, שבטורנירי המועמדים לאורך רוב העשור, מטרתו העיקרית של טופאלוב היתה למנוע מקרמניק זכיה במועמדים, כך שהוא התכונן היטב למשחקים מולו והכין לו הפתעות רבות. התוצאה היתה שבכמה תחרויות מועמדים קרמניק התחרה בצמרת אך לא זכה, בעוד טופאלוב ניצח את קרמניק בתחרות, אך סיים בתחתית.

קרמניק הוא עד היום אחד השחקנים המוערכים בהסטוריה, באמתחתו 10 זכיות בדורטמונד ובעוד טורנירים רבים מאד, תואר אלוף העולם הבלתי מעורער (למשך שנה), דירוג כמקום ראשון בעולם לפי מד-כושר , זכיה בגביע העולם ב 2013, והשגים גדולים באולימפיאדות. הוא מתואר כשחקן שהיה מאד קשה לנצחו, ובעל סגנון הדומה לקרפוב. יש לזכותו רצף של מעל 80 משחקים בטורנירים ללא הפסד.
הוא היה גם חדשן גדול בתאורית פתיחות והפך את הגנת ברלין והגנת פטרוב לפתיחות פופולאריות למשך עשרות שנים. אנאנד אמר עליו שבמשך 10 שנים לפחות הצמרת העולמית שיחקה את החידושים של קרמניק בתאורית הפתיחות.
קרמניק פרש משחמט תחרותי ב 2019 והתמסר לנושאי חינוך והנחלת השחמט לילדים. הוא התחתן בפאריס ב 2006 ומתגורר בז'נבה.

אלופי העולם בשחמט, בלתי מעורערים:

גארי קספרוב (1985–1993)
ולדימיר קראמניק (2006 – 2007)
וישוואנתן אנאנד (2007 – 2013)
מגנוס קרלסן (מ-2013)



אלופי העולם בשחמט – תקופת הפיצול:

בארגון של קספרוב: 1993 – 2000 קספרוב , 2000 – 2006 קרמניק

בפיד"ה:
אנטולי קרפוב (1993–1999)
אלכסנדר חליפמן (1999–2000)
וישוואנתן אנאנד (2000–2002)
רוסלן פונומריוב (2002–2004)
רוסטם קסימג'אנוב (2004–2005)
וסלין טופאלוב (2005–2006)

וסאלין טופאלוב

טופאלוב לא היה באופן רשמי אלוף עולם, שכן הוא כבש את התואר רק בתקופת הפיצול, ולאחר מכן הפסיד באופן צמוד שני דו קרבות, אך אין ספק שהוא אחד השחקנים החשובים של התקופה.
הוא היה מדורג ראשון בעולם לפי מד-כושר יותר מכל אחר אחר בין 2005 ל 2010 (בין התקופה של קספרוב ותקופה של קרלסן). ונחשב לאורך מספר שנים לשחקן החריף והמוכשר ביותר בעולם.



למעשה מאז שהתחילו את פרסום טבלאות המד-כושר (ב 1971) רק 7 שחקנים דורגו שם במקום הראשון: פישר, קרפוב, קספרוב, קרמניק, טופאלוב, אנאנד וקרלסן. מעניין שטופאלוב הוא היחיד ברשימה שאיננו אלוף עולם רשמי.

הוא למד לשחק מאביו, בגיל 8, והחל מגיל 12 החל לעבוד עם המאמן דנאילוב, איתו הוא עובד עד היום. השגו הראשון היה זכיה באליפות העולם עד גיל 14, ולאחר מכן סגנות אליפות העולם עד גיל 16.
בגיל 18 הופיע לראשונה באולימפיאדה בלוח הראשון של בולגריה וניצח את קספרוב, תוך שהוא מוליך את בולגריה למקום הרביעי המאד גבוה.

החל משנת 1995 (גיל 20) הוא זכה בתחרויות בינ"ל והוזמן למספר תחרויות-על חזקות. ב 1999, קספרוב גבר עליו בתחרות טאטא-סטיל במה שנחשב לאחד המשחקים הטובים אי פעם. ב 2002 הוא הפסיד בגמר המועמדים לפטר לקו.

ב 2005 הוא השיג מקום ראשון משותף בתחרות לינארס המאד חזקה לאחר ניצחון בסיבוב האחרון על קספרוב, מה שהיה המשחק האחרון בקריירה של האלוף. לאחר מכן צירף לכך טופאלוב זכיות בכמה טורנירי-על נוספים.

ב 2005 הוזמן טופאלוב לטורניר קביעת אלוף העולם מטעם פיד"ה, הוא סיים את משחקי הסיבוב הראשון עם תוצאה פנומנלית של 6.5 מתוך 7 מול הצמרת העולמית. ב 7 המשחקים הבאים שייט עם תוצאות תיקו עד לזכיה בטורניר כולו בהפרש של 1.5 נקודות, והוכתר לאלוף העולם מטעם פיד"ה.



ב 2006, כפי שראינו למעלה, הוזמן טופאלוב לדו-קרב לאליפות העולם הראשון והחגיגי של האיחוד מחדש (לאחר תקופת הפיצול) מול יריבו הותיק קרמניק. הדו-קרב הפך לשערורייה בעקבות חשדות שנראו מבוססים למדי שקרמניק נעזר בתכנת מחשב לאורך הדו-קרב, אך פיד"ה הכירה בתוצאה וקרמניק הוכרז כאלוף העולם ה 14.

בשנים שלאחר מכן טופאלוב זכה בכמה תחרויות-על והעפיל למקום הראשון בעולם לפי מד כושר. הוא זכה בלינארס ב 2010 (ניצח בסיבוב האחרון את גלפנד) וגבר גם על קמסקי בדו-קרב שהעניק לו את הזכות לעלות לדו-קרב על אליפות העולם מול אנאנד.

אנאנד וטופאלוב



הדו-קרב אנאנד-טופאלוב 2010, נערך בסופיה בולגריה, ואנאנד התקשה להגיע לשם, שכן מספר ימים קודם לכן בוטלו הטיסות עקב התפרצות הר געש באיסלנד. אנאנד הגיע בסוף במסע קרקעי של 40 שעות שגרם לדחיית המשחק הראשון בו הוא הפסיד לטופאלוב, אך השווה את התוצאה מיד במשחק השני. אנאנד עלה ליתרון במשחק 4 אך טופאלוב השווה במשחק 8. כאשר התוצאה היתה שוויון, הצליח אנאנד לנצח את המשחק ה 12 והאחרון בשחור ולשמור על תוארו כאלוף העולם.

טופאלוב המשיך להופיע בהצלחה בטורנירים לאחר מכן, אולם "הוריד הילוך" בגיל 40 כאשר נולד בנו הראשון. הוא ייצג את בולגריה ב 9 אולימפיאדות בלוח הראשון, כאשר בחלק מהן הוא זוכה בפרסים על השגיו האישיים, כולל מדליית זהב אישית כללית ב 2014.

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. שחר, תודה רבה. טוב שביטלו את הפיצול, אחרת סביר שהפופולריות של הענף היתה נפגעת.
    לצער כולם, כמו בכל ענף כמעט, הפוליטיקה, ובעקבותיה השחיתות, מעורבות חזק גם בשחמט. אחד הביטויים לכך הוא מינוי אילומז'ינוב.

    1. כן, מסכים שטוב שגמרו עם הפיצול.
      איליומזינוב כיהן איזה 17 שנה, רק לאחרונה החליפו אותו וכבר רואים שיפורים מסוימים, זה באמת טוב

    2. תודה אלכס גם על עדכוני האתלטיקה והטניס שאתה נותן. מעניין למי מסורטאינו יש סיכוי ריאלי למדליה בטוקיו

  2. אני מאוד אוהב את הכתבות שלך.
    חדשות טריות מאתמול:
    Abhimanyu Mishra
    הפך לGM הצעיר בהיסטוריה בגיל 12 וכמעט חמישה חודשים
    החליף את קריאקין שהחזיק בתואר 19 שנה. הוא הפך של GM בגיל 12 ושבע חודשים.
    היה משחק לא רע למרות שהיריב שלו Leon Luke Mendonca דיי פישל בסוף אבל עדיין מרשים ביותר.
    מעניין עד כמה עוד יירד הרף הזה במשך השנים.

    1. תודה שדו,
      איזה קטע, לפני כמה שבועות היתה תחרות כשרונות צעירים בחסות גלפנד ויצא לי לקרוא על הצעירים הכי חזקים. מישרה לא היה שם אבל במקרה הגעתי אליו בויקי ואכן היה ברור שהוא הצעיר הבולט ביותר לגילו.
      יפה, שיא חדש!

    1. בשמחה אור,
      כן, בהחלט חבל.
      ברורשקרמניק לא "הרים" את הפרויקט הזה על דעת עצמו, ואולי אפילו לא שאלו אותו, אבל עדיין ממש חבל

  3. מצוין כרגיל. העשור הראשון של שנות ה 2000 היה בעיני (ואני מניח שבעיני רבים אחרים) מהתקופות החלשות בהיסטוריה של השחמט העולמי. דברים כמו הפרישה של קספרוב, הפיצול בין ההתאחדויות, הדו קרב המוזר בין קרמניק וטופאלוב וחוסר היכולת של פיד"ה למצוא מודל נורמלי למסלול לתואר אלוף עולם גרמו לי לפחות להפסיק לעקוב אחרי השחמט העולמי כמעט לחלוטין עד לזכייה של אנאנד בתואר. איזה הבדל בין אז לבין ימינו כשהמשחק נמצא בפופולריות שיא

    כדאי לציין את משחק מספר 2 בדו קרב שבו טופאלוב בלבן פספס הזדמנות לנצח והפסיד לקרמניק בשחור במשחק פשוט פנטסטי. כדאי לעקוב:
    https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1430952

    1. תודה סימור,
      כן, באמת היה עשור מוזר, קספרוב נראה שהראש שלו במקומות אחרים, את קרפוב החזירו מפרישה בארוע של רוסיה מול שאר העולם, הפיצול, האיחוד עם הדוקרב הנל, הדוקרבות כל שנה וכו'.
      המשחק ממש טוב, תודה 🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט