אלופי העולם בשחמט? איבנצ'וק ושירוב, וה"חגיגה" של תקופת הפיצול/שחר אלוני

אלופי העולם בשחמט? איבנצ'וק ושירוב, וה"חגיגה" של תקופת הפיצול/שחר אלוני

עדכון – הסקר עכשיו עובד 🙂 * * *

אז כמו שראינו בפוסטים קודמים (כמו זה, או זה), ב 1993 הקים קספרוב ארגון מתחרה ופיצל בעצם את תואר אלוף העולם, כך שבמקביל היו 2 אלופי עולם. זה גרם לכך שלא היה אלוף עולם בלתי מעורער בין 1993 ל 2006, ובדרך כלל לא מכירים בזוכים של תקופה זו כאלופי עולם רשמיים, ועדיין קרו שם דברים גדולים, ויש כמה שחקנים שהשנים האלה היו החשובות ביותר בקריירה שלהם.

רשימת אלופי העולם בתקופה הזו כוללת:
בארגון של קספרוב: 1993 – 2000 קספרוב , 2000 – 2006 קרמניק

בפיד"ה:
אנטולי קרפוב (1993–1999)
אלכסנדר חליפמן (1999–2000)
וישוואנתן אנאנד (2000–2002)
רוסלן פונומריוב (2002–2004)
רוסטם קסימג'אנוב (2004–2005)
וסלין טופאלוב (2005–2006)

…כן….בפיד"ה היה הרבה "בלגן" עם זה באותן שנים. בהתחלה הם נאחזו בקרפוב, שהצליח לנצח 3 דו קרבות ולהיות אלוף עולם 6 שנים (נוספות) מטעמם, וזאת כאשר הם מחייבים אותו לקחת חלק בסבב המועמדים למרות שהיה אלוף עולם מכהן עבורם. קרפוב משך ככל שיכל את הקריירה אך לבסוף פרש ממשחק ב 1999, ופיד"ה נותרה מעט אובדת עצות.
הם ניסו פורמטים שונים ומשונים של תחרות על אליפות העולם מטעמם, כולל קיצור משך המשחקים, עריכת התחרות כל שנה או שנתיים ללא עקביות, או עריכתה בשיטת גביע עם 128 משתתפים.
הפורמטים התזזיתיים האלה הניבו כל פעם אלוף אחר, שבחלק מהפעמים היה די אקראי ולא נחשב לאחד השחקנים החזקים בעולם (מלבד אנאנד וטופאלוב שכן נחשבו).

האם צריך להכיר באלופי העולם בתקופת הפיצול כאלופים?
 
pollcode.com free polls



אז מי כן נחשבו לשחקנים מהחזקים בעולם? נראה שניים מהם, שדווקא לא זכו בתואר, אך נכנסו בכל זאת להסטוריה:

ואסילי איבנצ'וק

איבנצ'וק נחשב על ידי רבים כאחד השחקנים המוכשרים בשחמט אי פעם. סגנון משחקו חריג מאד, וביום נתון הוא יכול לנצח כל שחקן בעולם, בכל אחד מהקצבים (קלאסי, ראפיד או בליץ). איבנצ'וק הוא סבאנט (על הספקטרום האוטיסטי), ונחשב כבעל זיכרון אינציקלופדי לפתיחות שחמט. הוא נוהג ליצור על הלוח עמדות שנראות לא רגולריות בשחמט, ולכן היה מאד מאתגר לשחקנים רבים להתמודד איתו.
החולשה שלו היא עמידות רגשית, בעיקר במעמדים קובעים, מה שגרם לו לפספס שוב ושוב את הסיכוי להתקדם עד הסוף בסבב המועמדים.

איבנצ'וק



איבנצ'וק החל להתבלט בשנת 1988 (גיל 19) כאשר קיבל את התואר רב-אמן, ואף סיים במקום ראשון משותף באליפות העולם לנוער, אך פספס את הזכיה בשובר שוויון מול הצרפתי לאוטייה.
ב 1990 הצעיד איבנצ'וק את נבחרת ברה"מ לזהב אולימפי בלוח הראשון (שני היה גלפנד וחמישי יודאסין, שעלו לישראל מספר שנים לאחר מכן.)

ב 1991 צורף איבנצ'וק לתחרות לינארס, שהיתה אז החזקה ביותר בעולם. בתחרות השתתפו 8 מתוך הטופ 10 העולמי כולל אלוף העולם קספרוב שהיה אז בשיאו. איבנצ'וק ניצח בסגנון מקורי מאד את קספרוב בסיבוב הראשון, תוך שהוא משתק את עמדתו, והמשיך לזכיה בטורניר, חצי נקודה לפני אלוף העולם. הזכיה הזו קטעה לקספרוב רצף של 15 תחרויות עולמיות בהן זכה.

באותה שנה ערך איבנצ'וק דו-קרב עם יודאסין החזק וניצח 4.5 – 0.5.
הוא המשיך לנצחונות בדו-קרבות אימון גם על טימן, יוסופוב ואנאנד.

עמדת הסיום של איבנצ'וק מול קספרוב, אפשר לראות את השליטה המוחלטת של כלי הלבן שמשתקים לגמרי את עמדת השחור, רגע לפני המט, אפשר כמובן למצוא ניתוח שלו ביוטיוב



בתקופה זו הדעה הרווחת היתה שאיבנצ'וק יירש את קספרוב כאלוף עולם תוך מספר שנים.
אולם, חוסר היציבות הרגשית שלו היה בעוכריו, והוא פספס מספר פעמים הזדמנויות טובות בתקופת הפיצול. אחת מהן היתה ב 2002, כאשר הדיח בדו קרב את אלוף העולם המכהן מטעם פיד"ה – אנאנד, המשיך לדו-קרב הקובע מול פונומראיוב שהיה אנדרדוג מוחלט מולו, אך פונומראיוב ניצח והוכתר כאלוף מטעם פיד"ה, בדו קרב בו לא הפסיד שום משחק.

למרות שלל הפספוסים, הצליח איבנצ'וק לגייס מספיק שקט נפשי כדי לזכות באליפות העולם בבליץ ב 2007 ובאליפות העולם בראפיד ב 2016 (בגיל 47), כאשר שם ניצח את קרלסן בראפיד, וכעבור כמה ימים גם בבליץ.

קבלו קטע די מדהים, בו איבנצ'וק עסוק במשחק דמקה סוער (ואיכותי) בזמן שמכריזים עליו כאלוף עולם בראפיד. הוא נאלץ לרוץ ולקפוץ על הפודיום, מה שגרם אפילו לקרלסן (שהיה מצוברח עקב מקומו השלישי) להעלות חיוך. עם תום הטקס הוא אץ בחזרה למשחק הדמקה:



בין לבין הוא הוביל את אוקראינה למספר השגים מרשימים, כמו זהב אולימפי ב 2004 וב 2010.
הזכיה של אוקראינה בזהב ב 2004 סיימה רצף כמעט מושלם של זכיות של ברה"מ ורוסיה מאז מלחמת העולם השניה ועד 2002.
מה שמפתיע הוא שמאז 2004 ועד היום, רוסיה לא זכתה אף פעם בזהב אולימפי שוב.

איבנצ'וק גם ידוע בהצטיינותו מול אלוף העולם לשעבר, קרמניק מרוסיה, כאשר התמודד מולו במספר טורנירים, אני שמתי לב לכך בעיקר ב 10 השנים האחרונות לפני פרישת קרמניק.
הניצחון הידוע ביותר של איבנצ'וק על קרמניק היה בסיבוב האחרון של תחרות המועמדים ב 2013. קרמניק הוביל את התחרות ביחד עם קרלסן, כאשר בסיבוב האחרון שניהם הפסידו, וקרלסן זכה בשל איכות נקודותיו ועלה לדו-קרב שבו זכה באליפות העולם.
איבנצ'וק באותה תחרות מועמדים לא כל כך הצליח, שכן הוא הגיע מספר פעמים לעמדות טובות, אך משום מה לא ניהל היטב את הזמן על השעון, והפסיד שוב ושוב בשל העובדה שנגמר לו הזמן, או עמד להיגמר.

כמה ציטוטים עליו:
רב האמן הבריטי גוויין ג'ונס: "איבנצ'וק הוא כנראה השחקן הכשרוני ביותר מאז ומעולם".

יהודית פולגר ציינה אותו כאחד משלושת השחקנים הטובים ביותר שהכירה ביחד עם קרלסן ואנאנד.

אנאנד תיאר אותו כשחקן "המוזר ביותר בעולם", בעל מצבי רוח משתנים בקיצוניות וסגנון משחק בלתי צפוי ומקורי ביותר, בזכותו הוא יריב מסוכן מחד ומאידך מפסיד לעיתים במהירות רבה. 

לאיבנצ'וק יש גם קשר טוב לישראל, הוא שיחק לאורך שנים בקבוצת מועדון השחמט של אשדוד, והוא נמצא בקשרי חברות קרובים עם כמה משחקני הצמרת בארץ.

בדרך כלל מתייחסים אליו כאל שחקן שב"יום טוב" שלו, אי אפשר להתמודד מולו, גם לא אלופי עולם, וזה לא משנה מה קצב המשחק.

לבן נוסע ונותן מט ב 3, איך? ממשחק של איבנצ'וק



אלכסיי שירוב

שירוב הוא שחקן שידוע בסגנון משחק מאד תחבולני, סוער וחריף, שמזכיר את סגנונו של אלוף העולם לשעבר מיכאל טל. שירוב גם היה תלמיד של טל בצעירותו, ויש אנשים שמתייחסים אליהם כ"אסכולה לטבית" בשחמט. שירוב גם הוציא ספר ידוע שנקרא "אש על הלוח", שבו הוא מנתח כמה ממשחקיו המאד תחבולניים וטקטיים.



שירוב היה אלוף העולם עד גיל 16 ולאחר מכן סגן אלוף העולם עד גיל 20. לאחר מכן זכה במספר טורנירים חשובים והיה חבר של קבע בצמרת העולמית בשנות ה 90'.

ב 1998 הוא הוזמן לדו-קרב של 10 משחקים מול קרמניק, וניצח בו, מה שהקנה לו את הזכות להתמודד בדו-קרב לאליפות העולם עם קספרוב (מטעם הארגון של קספרוב בתקופת הפיצול). הבעיה היתה שהספונסרים של קספרוב (שוב) נסוגו, והוא נאלץ לסגור את הארגון ולפתוח אותו מחדש בשם אחר. אי לכך הדו-קרב בניהם לא התקיים מעולם, וקספרוב המשיך להיות אלוף עולם שנתיים נוספות.
בשנת 2000 הוזמן קרמניק עצמו לדו-קרב עם קספרוב, שכן הוא הסכים לתנאים פחותים מאשר היו קודם לכן. שירוב מחה ואמר שהוא עצמו זכאי להתמודד ולא קרמניק.

מקבץ קצר של כמה תחבולות מאד מקוריות של שירוב, כולל הקרבת מלכה מול גלפנד:

באותה שנת 2000, שירוב התמודד גם מטעם פיד"ה על אליפות העולם, והעפיל עד לשלב הגמר, אך נוצח שם על ידי אנאנד.

בהמשך הצליח שירוב להתמודד בצורה מכובדת מספר פעמים נוספות בסבב המועמדים, אך לא זכה בו.
הוא כן זכה במספר תחרויות על נוספות לאורך השנים. הוא גם זכה מספר פעמים בפרס "המשחק המבריק" בתחרויות שונות, הודות לסגנונו הייחודי.

שירוב מול קרלסן


שירוב הופיע בהרבה אולימפיאדות לאורך כ 25 שנה, תמיד בלוח הראשון, כאשר הוא מייצג לעיתים את לטביה, ולעיתים את ספרד בה השתקע. השיגי השיא שלו הם מקום 5 באולימפיאדה עבור לטביה, ומקום 6 באולימפיאדה עבור ספרד.

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. תודה שחר
    .
    הסרטון של איבנצ'וק גדול, ועוד חזר עם מהלך מנצח בדמקה 🙂 לא ידעתי שקרלסן כזה חמוץ גם כלפי חוץ כשהוא מפסיד..

  2. שלום שחר פתרון נחמד אך אשאיר לאחרים. הארה קטנה גם פונומריוב כשזכה הייה טופ למעשה משהו כמו 2-3 בעולם. למעשה הוא זכה בתואר מול איוונצ'וק שעליו כתבת .למי שמעוניינים ידוע שאיוונצ'וק נכנס לערוץ דמקה ולומד הרצאות..

    1. תודה אייל
      כן, היתה לפנו' תקופה קצרה בצמרת הגבוהה. סביר שגם עלה במד כושר בעקבות הדו קרב הנל עם איבנצ'וק, שאכן שיחק מולו לא טוב במעמד הזה.
      לגבי הדמקה, כן, לדעתי הוא בונה עצמו כשחקן דמקה מקצועי בשנים האחרונות

    2. אגב, דירוג השיא של פונומריוב, אכן היה סביב 2002 (כשהיה בן 18) והדירוג היה 6-7 בעולם. חלק מזה באמת בעקבות הדו קרב עם איבנצ'וק (שמיצידו לא היטיב לשחק שם).
      לאחר מכן פונומריוב היה בעשיריה השניה בעולם, ולאחר מכן לקראת גיל 30 ירד גם מהרמות הללו

      1. לא הבנתי שם את כל ההקרבות והצידוקים למהלכים. השחור שם למשל מוותר על לקיחת פרש עם המלכה, בלי סיבה נראית לעין.
        גם הסיום לא ברור למה השחור נכנע

            1. מעולה,תודה.
              כשהוא תופס יום זה נראה ככה, לפני כמה שנים בגיל די מבוגר הוא פתאום עשה 90 אחוז וזכה בתחרות בליץ חזקה, נדמה לי אליפות רוסיה , כשהוא מנצח כמעט כל משחק שם

  3. המהלך של איבנצ'וק בדמקה מדהים! אני מכיר את הסיפור שלו ועדיין יפה לראות את זה בסירטון.
    לגבי הסירטון של שירוב – לא ברור לי במשחק הראשון למה השחור לא מכה עם הרגלי את הרץ שמגיע ל-d6

  4. מצויין כרגיל שחר. הקרבת הרץ של שירוב נגד טופאלוב (1:18 בסרטון) היא אחד המהלכים המבריקים ביותר שאי פעם ראיתי, פשוט גאונות לשמה.

    1. אייל, האם אתה אייל סגל, לשעבר בעל הטורים הנהדרים ב"דהבאזר"?
      אם כן, תודה גדולה.. הכנסת אותי למשחק עם הכתיבה הנהדרת והמפורטת שלך..
      וכמובן תודה גדולה שחר!!

      1. אייל סגל מדה באזר באמת היה מצוין, עשה ניתוחים איכותיים ביותר של משחקים, חשבתי שהוא שחקן של 2200-2300 לפחות בעקבות הניתוחים והידע, אם לא למעלה מזה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט