גביע העולם בשחמט בפתח! ופרופיל של הישראלי אמיל סוטובסקי/שחר אלוני

מחר מתחילה תחרות גביע העולם היוקרתית המתקיימת פעם בשנתיים. מדובר בתחרות נדירה בשל ההיקף שלה (206 מתחרים) ובעיקר בשל העובדה שהיא נערכת בשיטת גביע. הזוכה בה נכנס להסטוריה, ולו בגלל קוצרה של רשימת הזוכים עד היום שכוללת את אנאנד פעמיים ואת ארוניאן (בתקופת הפיצול), קמסקי, גלפנד, סבידלר, קרמניק, קריאקין, שוב ארוניאן, וב 2019 רג'אבוב. מעניין שאחוז הזכיות ה"יהודיות" הוא גבוה : ארוניאן, קמסקי, גלפנד, סבידלר ורג'אבוב.



התחרות מתנהלת באופן הבא: בכל סיבוב משחקים דו קרב שכולל שני משחקים בקצב קלאסי (ביומיים) ואם התוצאה היא 1-1 אז יש יום נוסף של משחקי הכרעה בקצב מהיר: ראפיד, בליץ וארמאגדון אם צריך. בתחרות הכללית יש 206 מתחרים, כאשר חלקם עולים אוטומטית לסיבוב השני, שבו יישארו 128 מתחרים, כמו בטורניר המכללות בארה"ב, ומשם כרגיל, כל סיבוב יותיר חצי מהמתחרים להמשיך לסיבוב הבא (שיטת גביע).

בנוסף, יש גם בונוס, שני הפינאליסטים, שיעלו לגמר, גם יזכו בכרטיס לתחרות המועמדים הקרובה. הבונוס גורם לכך ששלב חצי הגמר הופך למאד דרמטי, ולאחריו בדרך כלל יש תמונות אושר ושמחה של שני המנצחים, עוד לפני שהם מתחילים לשחק בניהם את הגמר עצמו.

קרלסן בעברו לא נהג להשתתף בגביע העולם (מלבד פעמיים) שכן הוא הסתייג משיטת גביע, אך הפעם הוא כן יגיע ויקח חלק בטורניר, וביחד איתו רוב הצמרת העולמית, ורוב שחקני ה 2700 בעולם.

חידה (יחסית פשוטה הפעם), הלבן נותן מט ב 2 מהלכים, איך?



לטורניר יש כמובן בראקט, שאפשר לראות בלינק הזה. אפשר גם למצוא שם את שני המתחרים הישראלים (גוללים למטה ומזהים לפי הדגל). אלוף ישראל הטרי ויקטור מיכלבסקי (שזכה לפני מספר שבועות גם בליגת העל למועדונים עם באר שבע), יחל מחר את הסיבוב הראשון שלו מול רב אמן איכותי ממינאמאר. המד כושר של מיכלבסקי קצת יותר גבוה ולכן אפשר לומר שהוא פייבוריט לעלות לשלב הבא, אך זה יהיה מאתגר כמובן.

בוריס גלפנד (שזכה לא מזמן בתחרות חזקה בספרד). עולה אוטומטית לסיבוב השני, ויתחרה שם מול יריב שיהיה נמוך ממנו במעט במד -כושר.

בין המשתתפים אפשר למצוא כמה שחקני נוער מאד מבטיחים, בעיקר מהודו, וגם את מישרה בן ה 12 וחצי מארה"ב ששבר לאחרונה את שיא הגיל הצעיר לקבלת תואר רב אמן. אנחנו כמובן נעקוב אחרי מה שקורה גם בפוסט היומי של "אירועי דיומא".

הבראקט בנוי כך שב 2-3 הסיבובים הראשונים, שחקני צמרת עולמית לא פוגשים זה את זה, אלא שחקנים מדרג נמוך יותר, אך נסיון העבר מראה שיכולות להיות הרבה הפתעות גם בשלבים הראשונים.

אגב, מי שממש סקרן לדעת איך נבחרו 206 המתחרים לגביע העולם, יכול לראות את זה כאן.

במקביל מתקיים גם גביע עולם לנשים עם 103 מתחרות, לא כולל הנשים שבחרו להשתתף בתחרות הכללית. גם שם יש ייצוג לרוב הצמרת העולמית לנשים. והבראקט שלהן נמצא כאן. צריך רק להזיז את הבר לתחרות לנשים.



אמיל סוטובסקי

רב האמן הישראלי אמיל סוטובסקי פרץ לתודעה העולמית כשזכה באליפות העולם לנוער עד גיל 20, בשנת 1996 (היה בן 19). באותה שנה זכה גם בשתי תחרויות בינ"ל חזקות תוך שהוא מקדים את יהודית פולגר ומספר שחקני צמרת נוספים.

ב 2001 הוא זכה באליפות אירופה ליחידים, תוך שהוא מנצח בשובר שוויון את פונומראיוב. כאשר באותה שנה הוא נעצר מול איבנצ'וק בדו-קרב במסגרת סבב המועמדים לאליפות העולם.

לאחר מכן היו לו השגים רבים נוספים בתחרויות, כאשר בין היתר סיים ראשון משותף בגיברלטר 2005 ביחד עם ארוניאן ושירוב. וראשון משותף בתחרות נוספת יחד עם איבנצ'וק, תוך שהוא מקדים את ארוניאן, קריאקין, ממדיארוב, רג'אבוב ופונומאריוב. באותה שנה הוא גם הוזמן לתחרות דורטמונד היוקרתית שם ניצח את קרמניק, שהיה אלוף העולם המכהן בתקופת הפיצול.

לאחר מכן ב 2012 הפך סוטובסקי ליו"ר ארגון רבי האמנים המקצועיים והחל להשתתף פחות בתחרויות, אם כי עדיין זכה במספר ארועים חשובים, כגון תחרות על שם קרפוב בה השיג מד ביצועים מעל 2900.

סוטובסקי ייצג את ישראל באולימפיאדות בין השנים 1996 – 2014, והיה שותף למספר השגים גדולים. בנוסף הוא הצטיין אישית במשחקי 2010 (ישראל זכתה בארד). שם הוא השיג מד ביצועים קרוב ל 2900 מה שהקנה לו מקום ראשון מבין כל שחקני האולימפיאדה, שכללה כמעט את כל הצמרת העולמית.

סוטובסקי מכהן היום בתפקיד בכיר בפיד"ה – מנכ"ל האיגוד (למיטב הבנתי שני רק למזכ"ל). והוא עדיין פעיל בליגת העל הישראלית במועדון אשדוד החזק. סוטובסקי, יליד אזרבייג'אן, עלה לישראל בגיל 14. דירוג השיא העולמי שלו היה 17 בעולם (2004) ועל פי הצ'ס מטריקס 24 בעולם.


סגנון משחקו היה ידוע מאד בעולם כולו, שכן היו לו יכולות טקטיות וחישוביות יוצאות דופן, בעמדות מסובכות (בדומה לאלוף העבר מיכאל טל או לשירוב). הוא נטה בכל משחק ליצור עמדות מאד מורכבות שכאלה, גם אם היה צריך לשלם על כך מחיר מסוים, וזאת כדי להביא לידי ביטוי את יכולותיו הטקטיות-חישוביות יוצאות הדופן. היו לו הרבה משחקים מרהיבים, והוא זכה במספר פרסי יופי על משחקיו, במסגרת תחרויות מסוימות ואף בפרס השנתי. הביקורת עליו הייתה שהוא לא תמיד יציב בהשגיו.

נצחון מסוים שלו בטורניר גיברלטר 2005 זיכה אותו במחמאות רבות, ואנאנד, שצפה במשחק, אמר שזה משחק השח הטוב ביותר שראה מעולם (מצורף לינק למשחק). בעמדת הסיום הלבן יכול להכות את הרץ השחור ולהותיר את השחור כמעט ללא כלים, אך השחור עדיין נותן מט, ואפשר גם למצוא אותו ביוטיוב.

מצורף משחק מרהיב נוסף של סוטובסקי, מול סמירין, בו הוא מקריב שני כלים ואז מלכה, והשחור נכנע שכן יש מט ב 5 מהלכים. גם אותו אפשר למצוא בקלות ביוטיוב, הוא נחשב לאחד המשחקים היפים של העשור.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה על הסקירה! גביע העולם זאת בהחלט אחת התחרויות המעניינות ביותר שיש – השילוב בין הקצבים השונים (מתחילים בקצב מלא ואם אין הכרעה יורדים בזמנים), האפשרות של שחקנים שהם לא מהצמרת להתחרות נגד אלה מהטופ העולמי והפרסים הגבוהים מדי שנה יוצרים תחרות מרתקת. בהחלט כדאי לעקוב

  2. טור מעניין
    משמח לשמוע שאנחנו על המפה ונשארים במפה( ט.ל. ברודי)
    בחרתי בסקר "אחר" כי לא הייתה אופציה של סיפורים מופרעים ואנדוקטות הזויות ומשעשעות במיוחד….
    לדוגמא בטח מתישהו בקרוב( כפי שמתחיל לקרות, ענפים אחרים) מישהו ששינה את מינו לאשה ינסה להתמודד בגביע העולם לנשים. ונראה מה יהיה אז, מה יהיו הטיעונים בעד ונגד 🤣

  3. תודה שחר.
    באיור האחרון, לא ברור עדיין איך יש שם מט כל כך בקלות.
    אני מנחש שאחרי הכאת המלכה, הלבן זז עם הצריח לטור h ונותן שח.
    לא ברור איך זה ממשיך

כתיבת תגובה

סגירת תפריט