אלופי העולם בשחמט – "הנמר ממדראס" וישי אנאנד, משנה את העולם/שחר אלוני

לכתוב פוסט על אנאנד זה עניין מאתגר;
במה מתמקדים? ב 10 פעמים בהם התמודד ישירות על התואר העולמי?
בשינוי המוחלט שהביא לשחמט בהודו ואולי גם באסיה? ביכולתו האינטואיבית לשחק מהר? באופיו המיוחד שהפך אותו לחביב על מתחריו? בזה שהוא עדיין בצמרת העולמית, היום, בגיל 52, בתור השחקן הבכיר ב"דור הזהב"?

אנאנד נולד בדצמבר 69' בצ'נאי (מדראס) במדינת טאמיל-נאדו בהודו.
לפניו לא היה בהודו שום שחקן בצמרת העולמית, או שחקן ידוע מתישהוא בהסטוריה.
למעשה בכל אסיה קשה לחשוב על שחקן כזה, אולי מלבד רב אמן טורה מהפיליפינים שהיה שחקן בולט למדי בשנות ה 80'.
נדמה לי שפעם ראיתי בתחרות בין-אזורית משנות ה 60' שם של שחקן ממונגוליה, אבל יתכן שאני טועה.



אביו היה בכיר בתעשיית הרכבות, ואמו עקרת בית שאהבה את עולם השחמט (ולימדה אותו לשחק). אנאנד עצמו היה האח הצעיר, כאשר שני אחיו מבוגרים ממנו ביותר מ 10 שנים.

עלייתו לצמרת היתה מטאורית, בגילאי 13-15 הוא זכה באליפות הודו לנוער, אליפות אסיה לנוער (עד גיל 20) פעמיים, וייצג לראשונה את הודו באולימפיאדה.
בגיל 16 זכה באליפות הודו הכללית, בגיל 17 זכה באליפות העולם לנוער ולאחר מכן בתואר רב-אמן בגיל 18, שהיה אחד הצעירים בהסטוריה עד אז (לפני עידן המידע והאינטרנט). הוא הפך לרב האמן הראשון אי פעם בהודו, וזכה באות כבוד לאומי.

אנאנד תואר אז כמי שמשחק במשחקים רגילים, בקצב הדומה ל"בליץ". הוא היה לוקח מספר שניות בלבד בדרך כלל, כדי לחשוב על מסעיו.
הוא גם היה הראשון מאז בובי פישר שהצליח לצמוח כנער לרמה עולמית גבוהה, בלי שהיה לו ממסד שחמט בכיר בארצו, או מדריכים מהצמרת העולמית.

אנאנד בגיל 6


בסבב אליפות העולם בתחילת שנות ה 90' הוא נעצר רק מול קרפוב, שהפך לאלוף העולם פעם נוספת ב 1993 (כשהחלה תקופת הפיצול).

אנאנד וקמסקי שלטו בסבב המועמדים ב 95'-96' כאשר קמסקי זוכה מטעם פיד"ה ועולה לדו קרב עם קרפוב, ואילו אנאנד זוכה מטעם ארגון רבי האמנים של קספרוב ועולה לדו קרב עם קספרוב במגדלי התאומים ב 1995.

קספרוב היה הרבה יותר מנוסה כמובן מאנאנד, אך דווקא ההודי עלה ליתרון 1-0 במשחק התשיעי. לאחר מכן קספרוב ניצח 4 מתוך 5 המשחקים הבאים וזכה לבסוף בתוצאה 4-1 (ועוד 13 תוצאות תיקו). קספרוב אמר מאוחר יותר שהיתרון העיקרי שלו היה ההכנה המנטאלית המתאימה לדו קרב כזה, בזכות היותו מנוסה בכך.



אנאנד המשיך במרץ וזכה שוב בסבב המועמדים, הפעם מטעם פיד"ה, לקראת הדו קרב של 1998 מול קרפוב.
פיד"ה "חפצה ביקרו" של קרפוב, בתקופת הפיצול, ויתכן שזו הסיבה שקבעה את הדו קרב מיד לאחר תום תחרות המועמדים המתישה בה השתתף אנאנד (זו גם הסיבה שקספרוב וקרמניק החרימו את הסבב הנ"ל של פיד"ה).

אנאנד שיחק שם 21 ימי משחקים מתוך 23 יום בשיטת גביע מורטת עצבים. הוא תיאר זאת ואמר שהוא הגיע לדו קרב עם קרפוב "בארון מתים", והוא אף נראה עייף בתחילת ההתמודדות. למרות זאת הדו קרב הקצר עם קרפוב הסתיים ב 3-3, תוך שאנאנד מצליח לצאת מפיגור של משחק ולנצח, אולם קרפוב גבר עליו בשובר שוויון של משחקים מהירים.
שנה לאחר מכן פרש קרפוב בן ה 48 משחמט תחרותי, ופיד"ה נותרה ללא אלוף עולם.

אנאנד מול קספרוב בקומה ה 100 של מגדלי התאומים
אנאנד מול קרפוב


אנאנד "הסתער" על טורניר אליפות העולם שאותו קבעה פיד"ה בשנת 2000 – טורניר גדול בשיטת גביע, עם כ 100 משתתפים מהצמרת העולמית, הוא גבר על יריביו שלב אחרי שלב, עד שלבסוף ניצח בגמר גם את שירוב בתוצאה המוחצת 3.5 – 0.5, והוכתר לראשונה כאלוף העולם מטעם פיד"ה. וכמובן כאלוף העולם הראשון מיבשת אסיה.
אנאנד החזיק בתוארו עד 2002. לאחר מכן סיים שני לטופאלוב בתחרות שקבעה את אלוף העולם מטעם פיד"ה לקראת סוף תקופת הפיצול.

ב 2006 הסתיימה תקופת הפיצול, קרמניק ניצח את טופאלוב ב"שערוריה" שהתרחשה בדו קרב האיחוד המחודש, שהתקיים במגרשו הביתי של נשיא פיד"ה אליומז'ינוב, כפי שראינו בפוסט הקודם.

בעקבות השערוריה של 2006, מיהרה פיד"ה להכריז על פורמט חדש לקביעת אלוף העולם הבלתי מעורער, וזה בתחרות-על של 8 משתתפים. אנאנד שינס מותניו לקראת התחרות, זכה בה בצורה משכנעת (למקום השני הגיעו קרמניק וגלפנד). כך הוכתר אנאנד כאלוף העולם ה 15.

אנאנד במשחק עם יהודית פולגאר, אותו כינתה "הכישרון החריף ביותר שהכרתי"



פה אנחנו נפרדים מ"תקופת הפיצול", ושווה לראות כמה מהפכות שהתרחשו בתקופה הקצרה הזו (1993 – 2006):

1) פרישת קרפוב ב 1999, לאחר 10 שנים שבהן היה אלוף עולם בלתי מעורער ועוד 6 שנים בתקופת הפיצול.

2) קספרוב מפסיד את תואר אלוף העולם בשנת 2000 לקרמניק, לאחר 15 שנה בהן החזיק בתואר.

3) הדו קרב השלישי והאחרון של "רוסיה מול שאר העולם" מתקיים ב 2002 (הראשון המיתולוגי היה ב 1970, והשני ב 1984).
שאר העולם מנצח 54-46 (דו קרב של 10 נגד 10, כולם נגד כולם בקצב ראפיד). גלפנד וסמירין מישראל משתתפים בנבחרת שאר העולם המנצחת. קרפוב ברוסיה נקרא בחזרה מפרישתו ומוציא תוצאה טובה.

4) רוסיה זוכה במדלית זהב אולימפית ב 2002, ומשלימה רצף כמעט מושלם של זכיות בזהב(רוסיה/ברה"מ) לאורך 60 שנה! שבהן האולימפיאדה מתקיימת כל שנתיים.
הנתון המפתיע הוא שב 2004 זכתה אוקראינה של איבנצ'וק, ומאז רוסיה מעולם לא זכתה שוב בזהב, עד היום (במשך 8 טורנירים).

5) קספרוב פורש משחמט תחרותי ב 2005 כמדורג ראשון בעולם 20 שנה רצוף.

עד כאן 60 שניות על תקופת הפיצול.

אנאנד הצעיר עם הוריו
חידה, תור לבן, איך הלבן מצליח לנצח פה?




לאחר מכן פיד"ה שוב זגזגה והחליטה שכבר בחלוף שנה יש להעניק זכות לאלוף העולם הקודם (קרמניק) להתמודד בדו-קרב עם אנאנד (2008). אנאנד שהיה אז קרוב לגיל 40, נתן את אחת התצוגות המשכנעות שלו, ניצח את קרמניק בהפרש נאה, ושמר על תוארו כאלוף עולם.

בשלב זה הוא היה האלוף היחיד בהסטוריה מאסיה (לפניו האלופים היו מאירופה, מלבד פישר וקפבלנקה שהיו מיבשת אמריקה). בנוסף הוא גם היה היחיד שזכה בתואר אלוף העולם בשלושה פורמטים שונים: דו-קרב רגיל, תחרות גדולה בשיטת גביע, ותחרות-על מצומצמת בשיטת ליגה.

אנאנד בשלב הזה חצה את גיל 40 וכבר היה צריך להתמודד שוב בדו קרב, הפעם במשחק "חוץ" בבולגריה מול טופאלוב המבריק ב 2010. אנאנד רכש כרטיסי טיסה לסופיה, אולם התפרצות הר הגעש באיסלנד ביטלה את כל הטיסות. הוא ביקש דחיה של 3 ימים מההתאחדות הבולגרית, שסירבה, ומצא את עצמו במסע יבשתי של 40 שעות מהודו לבולגריה.

המשחק הראשון נדחה עד להגעתו של אנאנד שהפסיד בו. טופאלוב זכה שם בזכות מה שהגדיר כחידוש פתיחה תיאורטי שאותו מצא מבעוד מועד בעזרת מחשב על שנתרם לו ממשרד הביטחון הבולגרי.
אנאנד הגיב בניצחון במשחק 2, ונטל את ההובלה במשחק 4. טופאלוב השווה במשחק 8, אולם אנאנד התעלה וניצח במשחק ה 12 והאחרון בשחור, ושמר על תוארו כאלוף העולם.

זה באופן מפתיע (או לא) היה הדו-קרב הראשון מזה 90 שנה (!), שבו לא השתתף שחקן מרוסיה/ברה"מ (לסקר-קפבלנקה 1921).

אנאנד – קרמניק 2008
אנאנד – טופאלוב 2010




ב 2012 עלה גלפנד שלנו לדו קרב מול אנאנד, שנערך במוסקבה, שקיבלה את גלפנד כבן בית (למרות שבמקור הוא מבלארוס). גלפנד התעלה, הוביל על אנאנד ולבסוף סיים בתיקו 6-6.
אנאנד, שנחשב לאחד משחקני הראפיד הטובים בהסטוריה, ניצח את גלפנד בשובר שוויון של משחקים מהירים בהפרש מינימלי ושמר שוב על תוארו.
פוטין אף הזמין את שני המתמודדים ללשכתו הפרטית לאחר סיום המשחקים.

תוך שנה אחת בלבד, היה צריך אנאנד להגן שוב על תוארו, הפעם מול קרלסן המאד חזק. הדו קרב נערך בעיר הולדתו צ'נאי בהודו, אך היה לא מוצלח עבור אנאנד, שהפסיד לקרלסן 3-0 (ועוד 8 תוצאות תיקו). ונראה היה שאנאנד בן ה 44 כבר לא יוכל להתמודד שוב ברמות האלה, ובוודאי לא מול אלוף דומיננטי כמו קרלסן. התגובות בעולם על ביצועיו של אנאנד בארוע היו פושרות למדי, כולל תגובתו של קרלסן עצמו.

אנאנד וגלפנד במסיבת עיתונאים
אנאנד מול קרלסן




למרות כל זאת התעלה אנאנד שוב, ניצח את תחרות המועמדים סיבוב לפני הסוף (הקדים את קרמניק, קריאקין, ארוניאן וטופאלוב) וזאת בניגוד לכל התחזיות.
הוא עלה שוב לדו קרב עם קרלסן, נחוש להוכיח את כוחו גם בגיל 45 (קרלסן היה אז בן 24).

הנורבגי עלה ראשון ליתרון 1-0, אולם אנאנד השווה ל 1-1, מה שהיה הניצחון הראשון שלו מול קרלסן בדו קרבות. .
הדרמה התחוללה במשחק מספר 6, שהיה שוויוני, אך לפתע קרלסן שגה ואנאנד יכול היה להגיע לעמדה של ניצחון כמעט ודאי. אנאנד החמיץ זאת וקרלסן דאג להמחיש לו את זה במחווה מסוימת. אנאנד הושפע מכך ושיחק לא טוב את המשך המשחק שהיה עדיין שוויוני, ולאחר מספר שגיאות הפסיד בו ונקלע לפיגור 2-1.

המשחקים הבאים היו שוויוניים אף הם, ובמשחק 12 אנאנד היה חייב לנצח, לקח מספר סיכונים בעמדה שקולה, והפסיד.
קרלסן שיבח לאחר הדו קרב את רוח הלחימה והיכולת של אנאנד ואמר שהוא נתן לו פייט עד הדקה האחרונה.

זה היה בעצם הדו-קרב מספר 7 (!) של אנאנד (לאחר ששיחק עם קספרוב, קרפוב, קרמניק, טופאלוב, גלפנד וקרלסן). הוא גם התמודד ישירות עוד 3 פעמים על אליפות העולם בפורמטים אחרים, מה שהופך אותו לשיאן בתחום זה עם 10 התמודדויות ישירות על אליפות העולם.

למעשה רק בשנים 2007-2014, התמודד אנאנד 6 פעמים על אליפות העולם.

אנאנד וקרלסן בדו-קרב הראשון בניהם



בשנת 2012 אנאנד גם השלים 15 שנים רצופות (או מאד קרוב לכך), שבהן היה מדורג ראשון, שני או שלישי בעולם לפי מד כושר. בהתחלה עם קספרוב וקרפוב, לאחר מכן עם קרמניק וטופאלוב, ובסוף עם קרלסן וקרואנה (או ארוניאן).

כיליד 1969, אנאנד נחשב לשחקן הבכיר בקרב "דור הזהב" שכבש את הצמרת העולמית והדיח במהירות את בני העשורים הקודמים שהיו המתחרים של קספרוב וקרפוב. הוא היה צריך להתמודד לא רק עם שני הגדולים, אלא עם אחד הדורות הכשרוניים אי פעם (ילידי 68-75) כגון קרמניק, טופאלוב, איבנצ'וק, גלפנד, אדאמס, קמסקי, יהודית פולגאר, שירוב ואחרים.
כל בני דורו היום, כבר מעבר לשיאם, ואילו אנאנד ממשיך ומתחרה בבני שני העשורים הצעירים יותר, ובעיקר באלה שנולדו סביב שנת 1990, כגון קרלסן, קרואנה, נפומניאצ'י, דינג, גירי, לגראב קריאקין ואחרים.

אנאנד גם הצטיין מאד לאורך השנים במשחקים מהירים ומשחקים "עוורים" עם עיניים מכוסות. יש כמה טורנירי ראפיד חזקים בהם הוא זכה ב 10 שנים שונות. ובאמתחתו גם תואר אלוף העולם בראפיד, אפילו משנת 2017, אז היה בן 48.

אנאנד הצטרף באופן יוצא דופן לנבחרת הודו באולימפיאדה המקוונת של 2020, בה הודו הגיעה לגמר מול רוסיה


הוא ייצג את הודו באולימפיאדות באופן רציף מאמצע שנות ה 80' (!) ועד אמצע שנות ה 90', אולם לאחר מכן, שחרר את מקומו לטובת שחקנים צעירים יותר, והשתתף רק בשני טורנירים נוספים.
ב 2020 הצטרף אנאנד לאולימפיאדה המקוונת, בה הודו הגיעה לגמר מול רוסיה, אך בשל בעיות אנטרנט, הגמר לא שוחק.

כיום יש להודו שלושה שחקני טופ 25 עולמי (אנאנד, הריקרישנה ו-וידית), ועוד כמה וכמה שחקנים מבטיחים. הודו היא מעצמה בכל שכבות הגיל, ובמיוחד בגילאים צעירים. 3 מ 10 רבי האמנים הצעירים בהסטוריה הם מהודו, ובנוסף הצעיר מכולם, האמריקאי מישרה, הוא יליד הודו. יש למדינה נציגים בכירים בצמרת של כל תחרות צעירים בעשור האחרון לפחות.

אליפות אסיה לצעירים בבליץ 2018, רוב הזוכים היו מהודו ווייטנאם


אנאנד עצמו זכה באין-ספור פרסי הוקרה בהודו, כולל ספורטאי השנה, ופרסים אזרחיים מאד גבוהים, הוא אף הוזמן לארוחה עם ברק אובמה ונשיאת הודו ב 2010, ויש אפילו כוכב לכת הקרוי על שמו. הוא מעורב גם במספר פרויקטי צדקה בהודו.
אנאנד טוען שהרקע שלו של מדיטציה יומית עזר לו להגיע לשקט הנפשי המתאים בהתמודדויות המאתגרות בשחמט העולמי.
הוא נחשב לחבר קרוב של כמה וכמה משחקני הצמרת העולמית, שסייעו לו גם בהכנות לדו-קרבות השונים שלו. הוא בין היחידים שמעולם לא עירב עצמו בעניינים "פוליטיים" של עולם השחמט.

הוא עדיין משחק ברמות הגבוהות, ולאחרונה סיים במקום השני בתחרות גראנד-טור קרואטיה.

רבים מחשיבים אותו כאחד מ 10 השחקנים החזקים בהסטוריה.
גרישצ'וק טען כי אנאנד הוא בבירור השחקן הכי טוב מולו הוא התמודד מלבד קספרוב.
קרמניק אמר עליו שדווקא לקראת גיל 40 הוא שידרג את עצמו והפך לשחקן הסטורי שקשה מאד היה להתמודד איתו. וטען שלא נפל במאומה מקספרוב, מלבד בכך שלקספרוב היה אופי בלתי מתפשר.

אנאנד מקבל את אחד מפרסי ההוקרה הלאומיים מראש ממשלת הודו

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. תודה.
    צועדים עם הפיון קדימה.
    אם היריב לא מוריד אותו, מקדמים את הפיון עוד צעד עם שח ולאחריו הכתרה עם מט.
    אם הוא מוריד, ופה החלק הטוב, מקדמים את המלך באלכסון לכיוון המלך היריב, ומנצלים את זה שיש לו פיון חופשי לקדם אותו ולכן זה לא פט

  2. קודם כל נהדר שחר תודה רבה
    שחמטאי מעניין ופורץ דרך אם איני טועה גלפנד הפסיד בגלל טעות קשה משחק לאחר שניצח ובכך הפסיד אליפות עולם
    אגב מדהים מה שקרה לרוסים מאז תחילת העשור הקודם .
    אשר להודו גם בספורט הם השתפרו מאד ונתנו הופעה מרשימה בכל המקצועות כולל מפתיעה מאד באתלטיקה ( שהסתיימה עם זהב מפתיע בכידון ).
    לסיום לשאלת הסקר
    אני מבין קטן בשחמט ובהיסטוריה שלו בכל זאת בחרתי פישר ….אבל אם השאלה הייתה עד סוף שנותה 80 ומעלה הייתי בוחר בקספארוב .

    1. תודה אהרון, בשמחה,
      כן, הם עשו התקדמות בהרבה ענפים.
      גלפנד אכן טעה במשחק 8 אותו הפסיד.
      חילקתי את הסקר לתקופות, המוקדמים היו בפוסט הקודם, יש לינק בטקסט, והמאוחרים יהיו בפוסט הבא

    1. בהחלט, עשיתי אותה ממוקדת,
      אם הוא על ז8 אתה מזיז מלך ל-ה8 וכשהוא נסוג אתה עושה אותו הדבר, ואפשר לזרום עם עוד וריאציות

  3. תודה שחר.
    בולטת הטיה מוזרה בתוצאות ה:פול" פי 4 יותר פישר מקרפוב לא לדבר על ענק כפטרוסיאן(1)
    יתכן קידום מוגזם של אמריקני מסוים?

    1. בשמחה אייל,
      פישר נתפס כגאון ייחודי,
      אני גם חושב שקרפוב יותר קרוב אליו, אבל פישר זה מישהו שקשה "לכמת"

  4. פוסט מרתק. באמת שם שנמצא שם כבר שנים על גבי שנים היה מעניין לעשות איתו הכרות יותר מעמיקה. התמונה מול פולגאר אדירה. תודה על ההשקעה.
    כשמשחקים מול הודים ב chess.com אז ראשית יש אינסוף כמעט כל יריב שלישי או רביעי שעולה מולך הוא הודי כנראה שהמשחק נהיה שם מאוד פופלארי בזכותו…שנית שמתי לב שמה שמאפיין אותם זה חוסר נכונות להיכנע. חוסר הגיון מוחלט. הם נלחמים עד "טיפת הדם האחרונה" עד שאתה לא מפיל להם את המלך ממש במט הם לא יוותרו לא חשוב כמה החסרון שלהם ברור בחומר או בעמדה או בזמן.
    החידה קצת קלה מידי זאת פוזיציה תקועה אין באמת שום מהלך שאפשר לעשות חוץ מלהתקדם עם הרגלי ואז המלך ל ו8 אחרת פת.

    1. תודה, בכיף,
      לגבי החידה, נראה שראית מה קורה, כן, עשיתי אותה ממוקדת, איך להמנע מפת ולנצח.
      אגב, מה המד כושר שלך בצ'סקום?
      באמת יש שם יחסית הרבה שחקנים הודים.
      אהבתי גם את התמונה עם פולגאר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט