פיניקס סאנס – יומן אליפות, פרק 3 / הגולש אריק ספרן

פיניקס סאנס – יומן אליפות, פרק 3 / הגולש אריק ספרן

הקדמה

אחרי 10 שנים במדבר, תקופת חיים שלמה, בה הספקתי להכיר את אשתי, להביא לעולם 3 ילדים (וספר), לעבור עבודות, דירות, לעשות תואר שני ומה לא – ועדיין, לא זכינו לראות את פיניקס סאנס בפלייאוף.

בתקופה הזאת, הפכנו מאחד המועדונים הכי מוערכים בליגה, לבדיחה מהלכת. בתקופה הזאת נהנינו מסיפורים על עזים, ציוצים מהמספרה, תאומים מטורפים, טריידים הזויים ובחירות דראפט כושלות. החלפנו 4 ג'נרל מנג'רים, 7 מאמנים, עשרות רבות של שחקנים, ומעט מעט ניצחונות.

עכשיו, כשהמהפך התחיל, וכשבצורת הפלייאוף עומדת בפני סיום, החלטתי לכתוב יומן מסע (1 , 2), ולאופטימיים בינינו – יומן אליפות – על העונה הכול כך מרגשת.

רבותיי ההיסטוריה חוזרת!

קיץ 1992, הקבוצה עוברת לאולם חדש, מביאה כוכב מתבגר בטרייד מעורר מחלוקת (תאמינו או לא), ומפתיעה את כולם עם עונה מדהימה אותה היא מסיימת במקום הראשון בליגה בעונה הסדירה, והגעה לגמר בלתי נשכח בפלייאוף.

קיץ 2004, הקבוצה הצעירה מביאה רכז מבוגר, שלכאורה נמצא מעבר לשיאו, ולמרות שבקושי נתנו לה סיכוי לעלות לפלייאוף, מדהימה את כולם ומסיימת את הליגה במקום הראשון, בעונה שנגמרת רק בגמר המערב.

קיץ 2020, הקבוצה הצעירה מביאה רכז מבוגר בטרייד מעורר מחלוקת (תאמינו או לא), והופכת לאחת הקבוצות הכי מפתיעות בליגה, מרחק של משחק וחצי מהמקום הראשון. ההיסטוריה חוזרת?

כשפורסם החלק השני של הלו"ז העונתי, היה ברור שחודש אפריל הולך להיות מפחיד במיוחד, עם לו"ז סופר קשה, ששיאו מסע קשוח במיוחד במזרח. רגע לפני שהוא נגמר, אפשר להכריז שחודש אפריל היווה המשך ישיר של החודשים הקודמים, כאשר על אף נפילות פה ושם, הקבוצה הצליחה (לבינתיים) לעבור אותה בהצלחה יתרה, עם מאזן נהדר של 9-3.

כך, למרות תקופה די רעה של בוקר לאחרונה (ותודה בשם קבוצת הפנטזי שלי), הקבוצה מצליחה להשיג ניצחונות במקומות לא צפויים (ע"ע פרק התחזיות שלי), וממשיכה להוות איום של ממש על המקום הראשון בליגה, רגע לפני שמגיעים לשלב הזה של העונה, שאנחנו פשוט לא מכירים – הפלייאוף.

כמו שקורה עם כל הקבוצות המפתיעות, בטח כאלה שעושות את זה אחרי הרבה שנים רעות, כעת מגיע השלב שבו כל המומחים והפרשנים מתחילים לספר לנו שפיניקס היא קבוצה של עונה סדירה, ושבפלייאוף דברים יראו אחרת. כמובן, הכי קל להמר על המוכר והידוע, וברור לי האינסטינקט להמר נגד הסינדרלות כאשר השעון מגיע לחצות, (כפי שאני למשל חוטא עם הניקס השנה), ובכל זאת, האם יש משהו ייחודי שהופך את פיניקס לקונטנדרית כבר השנה? יש לי כמה סיבות לחשוב שכן:

אנחנו טובים מול קבוצות טובות – נכון לרגע זה פיניקס מחזיקה במאזן של 73%, 22-8 מול קבוצות עם מאזן של 50% ומעלה, באופן שמלמד שפיניקס משחק נהדר מול קבוצות חזקות, ולא מתקפלת ברגעי האמת. 9 הפסדים שלנו העונה הגיעו דווקא בגלל נפילות מנטליות מול קבוצות חלשות, ונחשו מה אין בפלייאוף?

אנחנו לא מפסידים פעמיים רצוף!  – 27.1.2021 הפסד לאוקלהומה (אפרופו הפסד לקבוצות חלשות), היה הפעם האחרונה שהפסדנו משחק לאחר שהפסדנו גם במשחק הקודם. מאז, במשך 43 משחקים, לא חיברנו 2 הפסדים רצופים, כאשר אחרי כל הפסד יצאנו עם הסכין בין השיניים לקחת את המשחק הבא. אם בפלייאוף אתה ממשיך במתכונת הזאת, כל מה שאתה צריך לעשות זה רק לקחת את המשחק הראשון בכל סדרה.

אנחנו קבוצת חצי מגרש נהדרת – הקבוצות ההיסטוריות של פיניקס קרסו פעמיים רבות בפלייאוף בגלל שינוי הקצב, והעובדה שלא היה ניתן לרוץ ולקלוע מהר כפי שאהבו. הקבוצה של העונה, לעומת זאת, היא קבוצה חכמה שיודעת לשחק מצויין על חצי מגרש, תוך שהיא משחקת "כדורסל איטי" (מקום 24 בליגה בקצב), בלי חשש למשוך את השעון את סופו במטרה למצוא את הקליעה הטובה ביותר.

אנחנו קבוצה! – בניגוד לקבוצות אחרות שמתבססות אך ורק על הכוכבים שלהם, אצלנו יש קבוצה שלמה, כאשר כל אחד יכול לתת את שלו בכל ערב נתון. עם כמות האסיסטים הכי גבוהה בליגה (כמעט 20 למשחק), לצד אחוזי קליעה מצויינת (מקום חמישי ב-TS%), אפשר להבין שאנחנו ממש לא מתבססים על מזל.

אנחנו אחלה קבוצת הגנה – אייטון, מיקאל, פול, קראודר, וכן – גם בוקר, משחקים הגנה פשוט נהדרת העונה, שממקמת אותם בחמישיה המובילה של ההגנות העונה.

כי גם בעונה הקודמת האלופה סיימה במקום העשירי בעונה שלפני כן – והרי כבר סיכמנו, שההיסטוריה חוזרת, לא?

מה היה לנו כאן?

בזריקת מטבע יש לך סיכוי של 50% לנחש נכונה על איזה צד ינחת (אלא אם אתה פיניקס, וקארים עבדול ג'באר נמצא על הכף). בניחוש תוצאות ספורט אמור להיות לך סיכוי הרבה יותר טוב מזה, בעיקר אם מדובר בענף ספורט שאתה מבין בו, ובטח אם מדובר בקבוצה שאתה עוקב אחריה באדיקות ומכיר מקורב. או ככה לפחות חשבתי.

אחרי 5 מ-10 בפעם הקודמת, הצלחתי להפגין הפעם שיפור משמעותי כאשר הצלחתי לחזות 6 מתוך 11 משחקים:

יוסטון (ח) – מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? נצחון 133-130. איך שאנחנו אוהבים להסתבך! משחק קליל, בשליטה מוחלטת שלנו, הפך למשחק צמוד בזכות ריצת 9-0 של יוסטון בפתיחת הרבע האחרון. לשמחת שני הצדדים, זה נגמר בניצחון סגול, עם משחק נהדר של כל החמישייה (בעיקר בוקר עם 36 נ', אייטון עם 27 נ' ו-11 ר' וכריס פול עם 19 ו-11), מול תרומה זניחה באופן חריג של הספסל.

יוטה (ב) –מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? נצחון 117-113 (בהארכה). משחק נהדר עם אווירת פלייאוף לכל דבר. וכמו רוב משחקי הפלייאוף, את הניצחון משיגים בשיניים ובציפורנים (ככה לפחות סיפרו לי). משחק עצבני שבו שתי הקבוצות קלעו באופן מזעזע (פיניקס עם 44% מהשדרה ו-32% מהשלוש, יוטה עם 44% מהשדה ו-25% מהשלוש), ושהוכרע לטובתנו, באופן די מדהים דווקא בזכות ריבאונדים (61 מול 44, 16 בהתקפה לעומת 7 שלהם – כמות שאייטון לקח לבדו בצד שלנו). עם הניצחון הזה פיניקס לא רק שמצמצמת את הפער מהמקום הראשון, אלא גם מבטיחה ניצחון בסדרה העונתית מול יוטה, במקרה של שובר שוויון בין הקבוצות.

קליפרס (ח) –מה חזיתי? הפסד. מה בפועל? הפסד 103-113. משחק שנערך בק-טו-בק, בחוץ, מול קבוצה קשה ואחרי משחק סופר אינטנסיבי שנגמר בהארכה, מתכון מנצח להפסד לו"ז קלאסי. כך, למרות מלחמה יפה שלנו בחצי הראשון אותו סיימנו ביתרון קל, בחצי השני פשוט נפלנו מהרגליים ולא הצלחנו להתאושש מהריצה שלהם בתחילת המחצית. הרגליים העייפות התבטאו בהגנה רפויה ובכמות שלשות נמוכה באופן חריג (6 שלשות בלבד, ב-25%). כשמהצד השני פול ג'ורג' נזכר לחזור לעצמו ולתת משחק ענק 33 נ' עם 7 שלשות מ-9 ניסיונות, לא היה לנו באמת סיכוי.

וושינגטון (ב) –מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? נצחון 134-106. המשחק הראשון ברצף של 5 משחקי בית לפני המסע הקשה במזרח, נפתח באופן מנומנם משהו, כאשר אנחנו יורדים להפסקה עם יתרון של 2 נקודות בלבד. רבע שלישי של 44-22 גמר את המשחק, ואפשר לחמישיה הפותחת מנוחה יקרה לאורך כל הרבע האחרון.

יוסטון (ב) –מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? נצחון 126-120. המתכונת הרגילה שלנו העונה: פותחים פער גדול (הפעם 24 נקודות), ונותנים ליריב לחזור לאט לאט למשחק כדי להפוך את הרבע הרביעי למעניין (ולהכריח את מונטי להחזיר את החמישייה למשחק, במקום לתת להם לנוח בערב הראשון של הבק-טו-בק). למרות זאת, הצלחנו לצאת מהמשחק הזה עם נצחון חשוב, בזכות שיא נבא לשלשות ברבע (12), ומשחק מטורף של קראודר עם 8 שלשות מ-10 ניסיונות (נו ברור – זרקתי אותו בפנטזי יום קודם..).

מיאמי (ב) –מה חזיתי? הפסד. מה בפועל? נצחון 106-86. אם היו אומרים מראש שבוקר, פול ומיקאל יקלעו ביחד 17 נקודות, והמשחק יגמר בפער של 20 נקודות, אין בן אדם שפוי שהיה מהמר על ניצחון של הסאנס. למעט, אולי, מונטי וויליאמס. משחק קשוח מול קבוצה שאמורה להיות הפרוטוטיפ שלנו, נגמר בנצחון סופר מרשים, דווקא ביום שבו כוכבי הקבוצה מאכזבים מאוד בצד ההתקפי (המשחק אולי הכי גרוע בקריירה של בוקר). בזכות הגנה מצויינת, הצלחנו להפוך פיגור דו-ספרתי מוקדם לניצחון בזכות משחק נהדר של אייטון (שהולך ומשתפר ככל שהעונה מתקדמת) ותרומה מדהימה של הספסל העמוק.

סקרמנטו (ב) – מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? נצחון 122-114. ניק נרס אמר פעם שיש מיליון דרכים לנצח משחק כדורסל, כל מה שאתה צריך לעשות זה למצוא את אחת הדרכים. פיניקס סאנס של עונת 20/21 מראה שהיא אכן, בכל פעם מחדש, מוצאת דרך אחרת להשיג עוד W, הפעם במשחק שבאמת לא קרה בו שום דבר שמצריך אזכור.

סאן אנטוניו (ב) – מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? הפסד 85-111. אם עד עכשיו העונה הזאת הרגישה כמו חלום ארוך, ורוד ומתוק במיוחד, הרי שהמשחק הזה היה כמו סטירת השקמה מצלצלת מכיוונה של יריבה ותיקה, ולא ממש אהובה. כך, קבוצה בינונית שהגיעה בהרכב חסר (עד כדי כך שנקנסה ע"י הליגה בשל כך), באה אלינו הביתה ופשוט בעטה לנו בתחת עם המשחק הכי גרוע שלנו העונה. בוקר עם 15 נקודות (דבר שהוביל אותו להיות החמישי הצעיר ביותר אי פעם להגיע ל-9,000 נקודות) היה היחיד מבין החמישיה שקלע בספרות כפולות, כאשר כבר בהפסקה הספרס הובילו ב-19 נקודות. כנראה הראש היה כבר במסע החוץ הקשה.

מילווקי (ח) – מה חזיתי? הפסד. מה בפועל? נצחון 128-127 (בהארכה). וואו וואו איזה משחק. פיניקס מוכיחה פעם נוספת שהיא פשוט לא מוכנה להפסיד שני משחקים ברצף, ומשיגה נצחון ענק במה שיכול (אמן אמן) להוות פרי-וויו לגמר הליגה. משחק נהדר של ארבעת הכוכבים שלנו, כולם עם לפחות 20 נקודות, אל מול משחק נהדר של השלישיה המובילה של מילווקי. המשחק נגמר אחרי דרמה ענקית, כשבוקר סוף סוף מקבל שריקה לזכותו בסיום ההארכה, וגומר את המשחק הזה מהקו. על הדרך, כריס פול עושה היסטוריה ועם 13 אסיסטים עוקף את מג'יק ג'ונסון בטבלת המוסרים של כל הזמנים, ומתמקם (לבינתיים) במקום החמישי.

פילדלפיה (ח) – מה חזיתי? הפסד. מה בפועל? נצחון 116-113. אם על המשחק הקודם אמרנו וואו, אז מה נגיד על זה? וספציפית על הסיומת שלו. 0.3 לסוף המשחק, אנחנו מובילים ב-2 ופילי עושה פאול על כריס פול, גמור נכון?  לא אם תשאלו את אמביד. פול קולע אחת, מחטיא את השניה, ואמביד עם זריקה שלהגיד עליה מטורפת יהיה אנדרסטייטמנט, כמעט השווה את המשחק ממגרש שלם, כשהכדור הסתובב על הטבעת ויצא (מה יש לטבעות נגדו?!). למעט ההחטאה הזאת, כריס פול היה נהדר, והצליח לסחוף את הקבוצה לנצחון סופר מרשים, בבק-טו-בק אולי הכי קשה שיש לליגה להציע, למרות משחק די גרוע של בוקר, שנמצא בסוג של סלאמפ, ותוסכל פעם אחר פעם ע"י טייבול המגן המצויין.

בוסטון (ח) – מה חזיתי? נצחון. מה בפועל? הפסד 86-99. אם יש מקום שאמור להוציא את בוקר מהסלאמפ זה הגארדן של בוסטון. אלא שהפעם בוקר, יחד עם הקבוצה כולה, קרסו לגמרי מעייפות והתפרקו לגמרי. 6 שלשות בלבד, ב-17% מהשדה, הם מתכון בטוח להפסד, גם במקרה שבו אתה משאיר את היריבה מתחת ל-100 נקודות.

סה"כ: 8 נצחונות 3 הפסדים.  ניחושים 6/11.

לאן הולכים מכאן?

מצד אחד, אנחנו 13 משחקים לסוף העונה הסדירה, כשאצלנו, בניגוד לרוב הקבוצות, הכוכבים שלנו זכו ליותר מדי מנוחה והשבתות מכוונות, ויש חשש אמיתי מפציעות רגע לפני החגיגה הגדולה של הפלייאוף.

מצד שני, אנחנו ממוקמים כרגע במקום השני, כאשר המקום הראשון קורץ לנו, כשאנחנו במרחק של הפסד אחד בלבד מיוטה (עם קרוב מולה), ומנגד הקליפרס בכושר מפחיד מתחתנו, מנסים לתפוס לנו את המקום ולדרדר אותנו למקום השלישי המסוכן. דילמה אמיתית.

ההנחה שלי היא שאת ארבעת המשחקים הראשונים אנחנו ננסה לנצח בכל הכח, ומנוחות, אם וכאשר יהיו, יהיו רק לאחר מכן, כאשר תמונת המיקום תתבהר, אולי, מעט יותר.

להלן התחזית שלי ל-10 המשחקים הבאים (וכמו שאתם מבינים, ממש לא כדאי לרוץ ולמלא עם זה ווינר):

ברוקלין (ח) – אמנם דוראנט אמור לחזור, ומדובר באחת היריבות הקשות שיש, אבל פיניקס, כאמור, לא אוהבת להפסיד פעמיים רצוף, ואחרי יומיים נדירים של מנוחה, אנחנו באים לקחת את המשחק הזה, בתקווה שבוקר יתאושש מהתקופה הגרועה שלו. תחזית: ניצחון.

ניקס (ח) – בק-טו-בק, אבל לפחות באותה העיר. משפט שאף אחד לא האמין שאגיד בתחילת העונה – אבל משחק מול הקבוצה הלוהטת בליגה, עם 9 ניצחונות רצופים. זה כשלעצמו עשוי להוות אתגר מספק כדי שנבוא לסיים להם את הרצף. תחזית: ניצחון.

קליפרס (ב) – אחרי מסע בחוץ, חוזרים הביתה למלחמה אמיתית בניסיון לשמור על אחד משני המקומות הראשונים במערב. נצחון פה (בהנחה שניצחנו בברוקלין) יאפשר לנו לסיים עונה נדירה שבה אנחנו מנצחים כל אחת מקבוצות הליגה. איכשהו יש לי תחושה שקוואי לא יתן לנו. תחזית: הפסד כואב.

יוטה (ב) – משחק שנהיה חייבים לקחת כדי לשמור על הסיכוי הריאלי לסיים בשניים הראשונים. תחזית: ניצחון וסוויפ עונתי על הג'אז.

אוקלהומה סיטי (ח) – הזדמנות ראשונה לתת מנוחה לבוקר ו/או פול. מקווה שזה לא יעלה לנו בהפסד מיותר.  תחזית: ניצחון.

קליבלנד (ח) – עוד בק-טו-בק, הפעם מול קבוצות שהן לא בדיוק אריות הליגה. איכשהו העונה יצא לנו כמה פעמים להפסיד דווקא מול הקבוצות הללו. תחזית: הפסד מפתיע.

אטלנטה (ח) – משחק לא קל, מול קבוצה אנרגטית במיוחד שנלחמת על מיקום בצד המזרחי. מקווה שאני טועה, אבל יש לי תחושה של משברון נפילת מתח לפני הפלייאוף, ועל כן, תחזית: הפסד נוסף.

ניקס (ב) – חוזרים הביתה וחייבים לקחת את עצמנו בידיים, לא משחק קל, אבל צריך לקחת. תחזית: נצחון.

לייקרס (ח) – בהנחה שעד אז לברון יחזור למגרש ודיוויס יחזור לעניינים, ובהנחה שבשלב הזה כל משחק יהיה קריטי ללייקרס, אני מהמר שנפסיד פה.

גולדן סטייט (ח) – לשמחתי הצלחנו להימנע ממשחק מול סטף באפריל, נקווה שעד ינואר הוא יתקרר. תחזית: ניצחון.

סה"כ תחזית: 6 נצחונות 4 הפסדים.

GO SUNS!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. 3 שבועות לסוף העונה, וביום טוב אפשר לראות נתיב למקום הראשון במערב ובליגה בכלל? DAMN, רועדות לי האצבעות רק מעצם העובדה שזה לא משפט הלקוח מאיזה ספר מדע בדיוני.
    .
    אז כן,
    ניצחונות ב-2 המשחקים הקרובים (משחקי בית) מול הקליפרס ויוטה יעלו את הסאנס למקום הראשון במערב.
    .
    הפסדים ב-2 המשחקים, יכולים להוריד אותנו למקום ה-3 במערב.
    ככה זה ב-NBA,
    you snooze you lose
    (או אם אתה סובל מפציעות לשחקני מפתח. אלא אם אתה ברוקלין…)
    .
    השורה התחתונה?
    מה עוד נותר לכתוב, למעט אולי חיזוק ל-
    GO SUNS!
    .
    תודה, אריק.

  2. סיימנו 2-3 במסע של 5 מ-6 הראשונות במזרח. אני לוקח את זה בשתי ידיים.
    כשהודיעו על הטרייד של כריס פול לי היה ברור שפלייאוף חייב להיות אבל לא דמיינתי שההשפעה תהיה עד כדי כך. עדיין יהיו כאן כאלה שיגידו שיכולנו לעשות אותו דבר עם רוביו כי הבועה והכל… כן בטח.
    העונה הזו כבר גם ככה מעל ומעבר לציפות שלי אז כל מה שיהיה בפלייאוף (למעט סוויפ מביך) אני אשרוד.
    מקווה שפול לא יצא מהעונה האחרונה בחוזה.

            1. אם אני אמשיך, אני רק אפגע בעצמי יותר, אז חתמתי את הדיון.

    1. לא רק שהוא יצא, אלא שפניקס לא יהיו מוכנים לשלם לו את ה 100 מיליון ל 3 שנים שהוא רוצה.
      מזל בשבילו שיש את הניקס ואת הקשרים שלו לסוכנות שמנהלת אותם.
      כמו שאני מבין, כריס פול לא בניקס בעונה הבאה תהיה הפתעה.

      1. אם זה יקרה, וזה נשמע לי סביר, אז:
        א. הניקס יהיו טובים. השנה הזו שלהם לא תהיה חד פעמית, להיפך.
        ב. זה יחזיר, וביתר שאת, את סימני השאלה סביב אי בחירת האליברטון. בהנחה שפיניקס ידעו שפול צפוי לצאת מהחוזה, מדוע לא בחרו רכז? ואם בכל זאת לא בחרו רכז, אולי הם מוכנים בכל זאת לתת לפול את החוזה שלו? סוגיה מעניינת.

        1. הסיבה שפניקס לא מוכנים לתת לו חוזה כזה היא הארכות החוזה של הצעירים שייכנסו לתוקף ויביאו את הקבוצה עמוק למס.
          .
          וכן, פול יעזור לניקס, אבל אני בכל זאת לא חושב שזה השימוש הכי נכון בקאפ ספייס שלהם, בטח שלא לבניית קוצה לאליפות בטווח הארוך.
          בכל מקרה יש כאן הרבה הרבה פוליטיקה ויחסים אישיים מעבר לשיקולי כדורסל.
          .
          אני מניח שינסו להביא גם את פול וגם את טאוונס – שזה גם קשור לרנדל ולקנטקי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט