טכנולוגיה, חוקים ומה שבניהם / הגולש אבי נוביק

אבי נוביק – בן 33, אבא, סטודנט לתואר שני בהנדסה ומנהל בתעשיית הביוטק. אוהד ברצלונה (מהתקופה שזה לא היה פופולרי), הפועל חולון (כדורסל) ומכבי חולון (כדוריד), ג׳ודו וNBA (מפחד להודות שאני לא אוהד שום קבוצה אלא את המשחק) ועוקב אחרי יותר מדי ענפי ספורט במקביל.

*

לא מעט אוהדי כדורגל יכולים לטעון שלאחרונה אנו עדים לטעויות שיפוט או חוסר שטף משחק בחסות ה-VAR, האירועים המקוממים במשחק של דורטמונד נגד סביליה בליגת האלופות בו היתה עברה בתוך הרחבה שלא נשרקה על הלאנד תוך כדי המשחק ללא התערבות ה-VAR, לאחר כ 2-3 דק' הלאנד כבש אך השער בוטל משום שנזכרו לבדוק ב-VAR את האירוע הקודם ולכן ביטלו את השער ונתנו כמובן פנדל לדורטמונד.

נשמע מעצבן עד לכאן? עוד לא נגמר. הלאנד מחטיא את הפנדל וסביליה יוצאת להתקפה מתפרצת שבה מבצעים עבירה כ-25 מטר מהשער. הפיאסקו הזה עוד לא נגמר, השופט מקבל קריאה מה-VAR שהשוער זז מקו השער לפני הבעיטה ולכן במקום בעיטה חופשית לסביליה אנחנו חוזרים לפנדל חוזר של הלאנד אותו הוא כבר כבש (וכמובן הקניט את השוער בחזרה וספג על זה צהוב).

אם בעבר היו חוקים ללא טכנולוגיה, אז היום הגענו למצב של טכנולוגיה ללא חוקים. אולי הגיע הזמן לבחון את הטכנולוגיה והחוקים הקיימים היום בענפים השונים.

הטכנולוגיה משתפרת, היא משפרת את הביצועים של השחקנים בצורה מדהימה (כמו שפיני כתב בטור הנהדר שלו פה באתר) ולראייה ניתן לראות את מהירות השחקנים עולה, את הגמישות של השחקנים וגובה הקפיצה שגדל. האתלטיות משתדרגת בצורה משמעותית כל כמה שנים. על זה נוסיף שגיל הפרישה עלה וכיום שחקנים רבים בגילאי 33-34, עד לפני עשור היה גיל פרישה או שלהי הקריירה ברוב ענפי הספורט, פתאום נמצאים בגיל לגיטימי לשחקן ואף לכוכב.

הבעיה מתחילה כאשר השיפוט וספר החוקים לא מתקדם יחד עם השחקנים. ברגע שהשחקנים מהירים יותר, גם פיזית וגם קוגנטיבית, לשופטים קשה יותר לעקוב אחרי המתרחש במשחק בצורה מספקת, לדוגמה לראות נבדל של שחקן שמתחיל תנועה עם תאוצה של אצן אולימפי זה לא אפשרי ולכן השופטים צריכים טכנולוגיה תומכת (אלא אם מישהו מכיר דרך להתאמן ולהשתפר בלהסתכל על שתי נקודות במקביל).

בהתחלה קיבלנו את "עין הנץ", טכנולוגיית קו שער שאמורה לתת אינדיקציה לשופט אם כדור עבר את הקו במלוא היקפו, לאחר מכן הגיע ה-VAR, שהיה אמור להתערב בטעויות שיפוט של כרטיסים אדומים ופנדלים.

באופן עקרוני זה עדיין היעוד שלו אבל יש תחום אפור ענק באופן ההתערבות שלו. טכנולוגיית "קו השער" כמובן שיש עוד טכנולוגיות תומכות כמו הספרי הנעלם של השופטים, טכנולוגיית שופט השער (Goalref) וקיימות מספר לא מבוטל של טכנולוגיות מענפים נוספים.

לאחר ההקדמה הארוכה אני רוצה לאתגר את הטכנולוגיה והחוקים בכל הענפים. פפ גווארדיולה ויורגן קלופ הביעו התנגדות פומבית ל-VAR, וגם ז'וזה מוריניו ודריל מורי באן.בי.איי.

הייתי מוותר על הספריי של השופט, בליגות שיכולות להרשות לעצמן, ומחליף אותו ברחפן שמציין בדיוק את הנקודה שהכדור צריך לעמוד בה ועיגול של תשעה מטרים סביב אותה נקודה ולגבי הנבדל משתמש ברחפן נוסף שעומד בנקודה גבוהה ומצלם את הכל ממעוף הציפור (עשו את זה במונדיאל כדי לתפוס חוליגנים) או לחלופין לשים שתי מצלמות על הקווים שיצלמו זווית מדוייקת כדי שבאמת ניתן יהיה לראות נבדל ולא מזווית הטלוויזיה.

מבחינת החוקים, הייתי מקטין את הרחבה (המקום שעבירה בו שווה פנדל) ל-10 מטרים ואולי שוקל לשנות את אופן בעיטת הפנדל. למשל, ב-MLS בעבר בבעיטות עונשין, הכדור ניצב בדיוק 35 יארד (32 מטרים) מהשער ולכל בועט ניתנו חמש שניות להכניע את השוער שמולו. השוערים קיבלו חופש מוחלט לנוע לאן שהם רק רוצים במטרה לעצור את השחקן שמולם, אם כי נאסר עליהם כמובן לעצור כדורים ביד מחוץ לרחבה. אם השוער היה מבצע עבירה או נוגע ביד מחוץ לרחבה, היו עוברים לפנדל רגיל.

חושבים שמגיע פנדל במצב כזה? הכדור רחוק מהשער, שחקן ההתקפה עם הגב לשער.

פנדל בMLS של שנות ה 90

בנושא הנבדלים הייתי קובע שנבדל נקבע ע"פ הרגליים ולא הגוף ובכך מונע מצבים מוזרים ששחקנים עם הרגליים וחצי גוף לא בנבדל והיד בנבדל ולכן נשרק נבדל (מי שלא ראה את הסרטון של ה-VAR עד עכשיו מוזמן לחזור למעלה ולצפות).

אני לא אמשיך במגוון הרעיונות שלי ואתן לכם את הבמה, מה אתם הייתם מוסיפים, מורידים או משנים טכנולוגית או חוקתית בענף ספורט כלשהו.

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. הבעיה הגדולה שלי עם כדורגל, היא בעיקר שמשחקים אותו כמו משחק מלפני 100 שנה. שופט אחד לא יכול לרוץ, לנהל את המשחק, לנהל את הזמן וגם לראות הכל. דבר ראשון חייבים לשחק שבעה שופטים. שופט מרכזי, כמו עכשיו, ארבעה קוונים, ושני שופטי מחצית. כלומר בכל מחצית מגרש ברגע נתון 4 שופטים, שניים על המגרש, ושניים על הקווים. זה מגדיל את היכולת שלהם לקלוט אירועים שקורים ודי כבר עם ״מהזווית של השופט לא ראו את ה…״ וכו.
    דבר שני, די כבר עם הקטע הדבילי הזה שהשופט רץ עם השעון, ניהול השעון חייב לצאת מידי השופט המרכזי ולעבור למזכירות כמו בכל ענף נורמלי. ואם כבר, הגיע הזמן שהשעון ייעצר בכל פעם שהמשחק נעצר. דהיינו, הכדור יוצא את גבולות המגרש, וכמובן עבירות. כל עצירה של המשחק מחייבת עצירה של השעון, וככה אפשר להפסיק עם הנוהל הדבילי של תוספת זמן. השעון זז מ45 דקות אחורה ל0, נעצר כל פעם שצריך, וכשמגיע ל0 באזר, לא משנה מי ומה ומו.
    ברגע שהמשחק גם נעצר, אפשר לבדוק מהלכים בהילוך חוזר, גם לא להתפרע, אבל אפשר. דבר נוסף, די עם הכרטיסים, זה עוד ספיח של המאה ה19. שחקן שביצע עבירה יוצא לשתי דקות, או חמש דקות, והקבוצה תשחק ב10 שחקנים לפי הצורך. עבירה חמורה השחקן יורחק והקבוצה תשלח שחקן במקומו. ועל הדרך, הייתי משנה את חוקי החילופים, אפשר להחליף כמה שרוצים, אבל שחקן שיוצא לא יכול לחזור.
    לגבי הVAR. דבר ראשון חייב להיות נוהלים ברורים, החלטת השופט היא זו שנבדקת, ורק אם יש הוכחה ברורה לכך שחלה טעות, משנים. אי אפשר להחזיר את המצב לקדמותו. אז משחקים עד שהמשחק נעצר, ואז בודקים אם היה גול/פאול או מה שצריך. ברגע שהמשחק מתחדש, הלך הערעור. לא מחזירים דברים אם המשחק חודש לא משנה מה היה. דבר שני, לא בטוח שזה משהו שבאמת חייבים. הבעיה בכדורגל היא שטעות שופט יכולה להכריע משחק, אבל כמה כבר יש כאלה? כמה פעמים ראינו פנדל ששעה אחרי זה כל השדרנים רבים אם היה או לא במאה הילוכים חוזרים? אז אם היה שער כן או לא זה חשוב. אבל מעבר לזה, לא יודע כמה זה באמת ישנה, כי בינתיים ראינו יותר קומדיה מאפקטיביות, וגם בזבוז זמן משווע. כל עוד לא מבצעים רוויזיה של החוקים, הVAR לא יכול להיות חלק מהמשחק. לא משחקים משחק מהמאה ה19 רק מדביקים לו טכנולוגיה מהמאה ה21.

    1. רעיונות מעניינים אבל 7 שופטים? טיפל'ה הגזמת. אולי שופט בכל חצי מגרש בנוסף לכוונים.
      בחיאת תעשה פה הנחה.
      🙂

      1. למה הנחה, בפוטבול יש שבעה שופטים. בבייסבול יש ארבעה ובפלייאוף שישה ושם המשחק עומד. אתה רוצה טעויות שיפוט כי הקוון לא היה בפוזיציה והשופט היה עדיין מתזז מקו האמצע או שאתה רוצה שבכל רגע יהיו לפחות 3-4 זוגות עיניים על המתרחש מכל הזוויות האפשריות?

        1. ארז תודה תגובה מושקעת

          אהבתי את הרעיונות שלך
          לא חשבתי בכלל על נושא ניהול השעון, מעניין.
          השילוב של טכנולוגיה יכול להוריד את כמו השופטים שאתה מציע. אבל אין ספק שצריך עוד שופט אחד לפחות בתוך המגרש.

  2. תודה על טור מרתק!
    לא רוצה להישמע אנכרוניסטי, אבל חלק גדול מהיופי והפופולריות של הכדורגל, זה הרומנטיקה, העובדה שלא תמיד הטובים מנצחים, אפשר לחלץ תיקו, לכבוש שער ניצחון במונדיאל בתוספת הזמן, שיש סיכוי, שכמו המשפט המפורסם "בכדורגל הכל יכול להיות".
    מסכים שחובה להקטין את טעויות השיפוט ככל שאפשר (רק להיזכר בשער כל כך הזוי כמו "יד האלוהים" של מארדונה מול אנגליה, ברבע גמר מונדיאל 86', ולשמוח שבזמננו זה בלתי אפשרי), ואולי גם לשנות החוקים כמו פנדל, שיהיה יותר בסגנון של מניעת שער (ולא משנה איפה ברחבה, מה שישאיר המון ריגוש ואת השחקנים בכוננות). אבל בגדול, לא לגעת.
    תודה על יופי של טור, אבי.

    1. זה הגימיק. הדרך למכור את הכדורגל היא בזה שהוא תקוע בזמן. הסיבה שנבחרות קיקיוניות וקבוצות מליגה ב׳ יכולות ברגע נתון לנצח את האימפריות זה בגלל שהוא משוחק בחוקים של שכונה. וחלק מזה הן טעויות השיפוט שמטות את המשחק. אתה רוצה להקטין את טעויות השיפוט, חייבים להפסיק לשחק כדורגל כמו בליגה ג׳. אין סיבה שהיום, בליגות הראשונות ומעלה המשחק ישוחק ככה. להפך, המטרה של החוקים היום היא להגביר את הרנדומליות ואת הטעויות.

    2. פיני אתה בדעה של אבא שלי, לדעתו אם יוסיפו טכנולוגיה לא יהיה על מה להתווכח אחרי המשחקים וזה יוציא את הנשמה מהמשחק
      להערכתי הערך הספורטיבי עולה על ערך "הויכוח" וכל זמן שזה לא פוגע בשטף המשחק זה חובה ללכת לכיוון הזה

  3. תודה רבה אחלה טור.
    הVAR בכללי עובד מצויין, הטכנולוגיה חדשה, אבל סך הכל בהתחשב בחבלי הלידה הוא נכנס דיי טוב.

    הכדורגל ענף נהדר, שלפי דעתי לא סובל מבעייה רצינית כלשהי(למעט חילופי דורות טבעיים בין הדור האדיר והעצום של מסי ורונאלדו, וילדי הפלא החדשים, שמנסים לפצות על זה).
    מה שכן פנדל אולי צריך לעבור רענון כלשהו, הם הקלו קצת את מושג היד ברחבה, כדי להמעיט בפנדלים. ובנוגע לרמת הקשיחות, צריך לראות שיפוט בליגת האלופות כדי להבין כמה השיפוט בNBA זה WWE.

    מעניין אם העניין של ה5 חילופים ישאר, לא נראה שמשתמשים בזה יותר מידי.בנוסף הוספת חילופים ככל האפשר, יקל בעיקר על הקבוצות הגדולות, שיש להם סכל סופר רחב, ומה זה כדורגל אם לא ההפתעה של הקטנה על הגדולה? הגול המקרי מקרן דקה 90?

    1. חמשת החילופים בכדורגל חייבים להישאר
      כמות המשחקים בעונה מטורפת , תוסיפו כדורגל בינלאומי שמכניס גם טיסות מסביב לעולם לשחקנים באמצע העונה.
      ותקבלו פציעות קשות אלא אם יהיו מספיק חילופים

    2. הכדורגל לא בסדר. ה״בעיה״ של הכדורגל היא שהוא הספורט המוביל בעולם ומכאן שהכסף זורם, וברגע שהכסף זורם, לא שמים לב לזה שהצינורות דפוקים, והברזים שבורים. זה כמו הבתים האלה שעומדים להשכרה ובגלל שחודשיים-שלושה לא חיו בהם, אתה נכנס ותוך חודש הכל מתפרק מסביבך, המים, החשמל, הארונות, הכל. אם הקהל מחר יעבור לראות כדורסל או משהו אחר, אפשר יהיה לראות איך כל החוליים צצים, השחיתות, הבלגן, וברגע שהכדורגל יצטרך להלחם על צופים שהם היום ברמת קהל שבוי, פתאום נראה שינויים ברמה די קיצונית בענף. כרגע הענף מגלגל מליארדים, אז כמו הנהג הישראלי הממוצע, הרכב נוסע? לא צריך מוסך. אם וכאשר הרכב ייתקע, אז יתחילו לשלם.

      1. ככה אימפריות נופלות
        תראה מה קרה לאגד וטבע כי לא הסתגלו בזמן לעולם החדש
        מקווה שהכדורגל יפנים את זה הזמן כי התאוששות מנפילה כלכך גדולה היא קשה מאוד

    1. הוואר הוא עוד דרך להצדיק טעויות שיפוט. זה כאילו הגענו לארץ המובטחת ואז לא מתערבים במצב של ככה וכבה והשופט בוחר לא לצפות והנבדל היה בפיפס של העף והיה פנדל כי שחקן נתקל בשחקן. אפשר להצדיק כל פנדל בזכות הוואר ! זה כוח נוראי לשופטים!!

  4. רואה שלושה מצבים עיקריים:
    1. הכדור עבר את הקו.
    2. נבדל
    3. פנדל/עבירה קשה.
    לדעתי, הכי פשוט: להכניס GPS לתוך הכדור ועל גב השחקנים (כבר קיים) ותוכנה שקולטת היכן הכדור והיכן כל אחד מהשחקנים בכל רגע נתון.
    משניה זו יש בזמן אמת נבדל או לא, עבר את קו השער או לא.
    לגבי פנדלים: להקציב את זמן ה VAR. לא הגיעו להחלטה תוך 27 שניות – שריקת השופט המקורית היא הקובעת.

    1. אהבתי את המספר האקראי לגבי החלטת ה-VAR

      GPS זה רעיון מעניין, השאלה מה קורה אם בטעות לא עבד כמו שצריך המיקום, איך קובעים אם היה נבדל או לא?

  5. תודה אבי.
    הבעייה הגדולה של שימוש בוידיאו ושידור חוזר הוא החובה לשמור על שיווי משקל בין טכנולוגיה, ובינת (וראיית) אנוש.
    אני מסכים שכדורגל תקוע במסורת של 150 שנה.
    הדבר שחייב להתבטל מיידית הוא שינוי בכל החלטה שהיא, אחרי שהוחלט מה שהוחלט והמשחק נימשך. זהו דבר כל כך בניגוד לכל הגיון שאפילו לא ידעתי שהוא קיים בכדורגל.
    ה-MLS היה כמובן ליגת כדורגל אמריקאית אבל היו בה כמה חידושים מעניינים מאד (כמו הפנדל מ-35 יארדס, וחוק הנבדל שהיה עדיף פי כמה על הנבדל הקיים, אבל בגלל ה-"מה האמריקאים מבינים בכדורגל" כל העולם לעג לנו במקום לתת בחידושים הללו מבא מעמיק מאד עם אפשרות לשינוי.

    החוק הראשון שחייב להשתנות הוא הפנדל, אלא אם הוא נעשה על עבירה שבאופן ברור מנעה שער. אחרת הפנדל הוא העונש הקשה ביותר בספורט, והעונש עלול להיות קשה פי כמה מהעבירה (נניח כדור פוגע בזרוע שחקן היכן שהוא ב-16, במצב שהוא מקרי לחלוטין וכנראה לא שינה דבר משמעותי.

    חייבים גם לדעת על מה יש VAR ועל מה אין. קחו את הבייסבול למשל. היה פשוט מאד לעשות מין מלבן לייזר שהיה קובע בדיוק אם הכדור הוא סטרייק או בול. בטיווי מראים את "המלבן" הבלתי נראה במשחק עצמו, ולהפתעת כולנו השופטים צודקים ב-95% מהחלטותיהם. השופט חייב להיות חלק מהמשחק.וזה מוסיף טעם וריח לדעת שבשר ודם קובע אם הכדור היה סטרייק או בול.

    בכדורסל הבעיה היא החוקים יותר מאשר השופטים. חוקי ההגנה הפכו דבילים עד כדי כל שלשופט כמעט איחן ברירה והוא חייב לצפצף פאול אחרי פאול, והשגיאות הן רבות. בשנות ה-80 כשהחוקים הירשו מגע פיזי יותר היה ברור גם יותר מה זה פאול ומה זה לא פאול, והשגיאות של הזיברות היו רבע מאשר הן היום.

    אין שאלה כלל שהשימוש ב-VAR, או בשידורים חוזרים בפוטבול, כדורסל, הוקי, ובייסבול הם חובת המציאות. הבעייה היא למצוא את שיווי המשקל הנכון. האסון הוא בכדורגל, כששידור חוזר נעשה א-ח-ר-י שהובקע שער, או נקבעה שריקת בעיטת 11. חובה אז לעצור את המשחק, ולהחליט מה שמחליטים וזהו. את ההחלטה אין לשנות. ודבר שני שחייב להשתנות בחוקים הארכאיים של הכדורגל הוא הצורך בשופט זמן, חובה ממש שהזמן שנותר במשחק מופיע עד השנייה האחרונה בלוח התוצאות.

    תודה על נושא מעניין מאד.

    1. תודה על התגובה המושקעת 🙂
      האיזון בכל המשחקים הוא בין טכנולוגיה ל"נשמה"
      אסור לפגוע בנשמה של המשחק, הנשמה נקבעת רוב הפעמים בשטף המשחק ובריגוש
      אם הטכנולוגיה תהפוך הכל לטכני אז לא יהיה ערך לצפייה במשחק
      בסוף יצטרכו לקבוע קו אדום היכן ה-VAR קובע באופן מוחלט והיכן הוא לא מתערב כלל.
      הנושא של מגע פיזי עבר שינוי גדול בכל ענפי הספורט, אני מגיע מענף הכדוריד בתקופה ששחקתי היה אפשרות למגע פיזי מאוד אגרסיבי וכדי לקבל 2 דק' הרחקה או לא עלינו אדום היית צריך להיות אגרסיבי מאוד (מאוד) או לשחק ממש מלוכלך, כיום המצב שונה ולקבל 2 דק' הרבה יותר פשוט.

  6. בס"ד
    תודה רבה.
    ממש מושקע.
    1. צריך לשנות את החוקים בהתאם לטכנולוגיה.
    2. אם המשחק חודש, לא חוזרים אחורה.
    3. הבדיקה צריכה להיות הרבה יותר מהירה.
    4. השינוי מהחלת השופטים, צריך להיות רק אם הוא ממש ברור בטכנולוגיה, לא אם המקרה היה גבולי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט