מי אתה (2) ג'ייסון טייטום? / תומר שנאן

אז לאחר שלפני שבועיים כתבתי לראשונה את הפינה והצגתי לכם את בן סימונס, ולאחר שבשבוע שעבר היה מהפך היסטורי בדירוג כשאותו סימונס נזרק באכזריות מהפסגה, הגיע הזמן לעבור לרוקיז שנבחרו בדראפט 2017.

והשבוע: הוא נבחר במקום השלישי בדראפט לאחר טרייד שעוד נדבר עליו רבות, "נזרק" לחמישייה הפותחת של הסלטיקס לאחר פציעתו של גורדון היווארד, ונכון ליום שישי הוא נמצא במקום השביעי מבין הפורוורדים והסנטרים המזרחיים בבחירות לאולסטאר.
לכן, הזמן לשאול את השאלה הכל כך מתבקשת – מי אתה ג'ייסון טייטום?

Jayson Tatum December Rookie of the Month

Jayson Tatum of the Boston Celtics is December's Eastern Conference Rookie of the Month! #KiaROTMCheck the versatile rook's TOP PLAYS of the Month!

Posted by NBA on Thursday, 4 January 2018

 

פרטים אישיים:

תאריך לידה: ה-3 במרץ 1998 (בן 19)

עיר לידה: סנט לואיס, מדינת מיזורי, ארה"ב.

גובה: 2.03 מ'

משקל: 93 ק"ג

שם האב: ג'אסטין טייטום

שם האם: ברנדי קול

מס' אחים: 2 – ג'ייקוב וקיידן

בית ספר תיכון: Chaminade

מכללה/אוניברסיטה: דיוק

נתוני קריירה: 

ממוצעי תיכונים: בעונתו הראשונה: ב-26 משחקים: 13 נק', 6.2 ריב', 3.8 אס', 1.5 חס' ו1.5 חט' למשחק.

בעונתו השנייה: ב-27 משחקים: 25.8 נק', 10.5 ריב', 4.26 אס', 2.2 חט' ו-2.6 חס' למשחק.

ממוצעי קולג': ב-29 משחקים: 16.8 נק', 7.3 ריב', 2.1 אס', 1.3 חט' ו-1.1 חס' למשחק ב-33.3 דק' לערב

שנת כניסה לדראפט: 2017

מקום בחירה בדראפט: בחירה מס' 3

קבוצה בוחרת: בוסטון סלטיקס

ממוצעיו ב-NBA עד כה: ב-41 משחקים: 14.1 נק', 5.5 ריב', 1.4 אס', 0.9 חט' ו-0.8 חס' למשחק ב-31.1 דק' לערב

לפני הNBA:

כמו סימונס, גם טייטום נולד למשפחה של ספורטאים.
אביו, ג'סטין, הוא שחקן עבר, מדריך כושר ומאמן כדורסל בתיכון בסנט לואיס.

אמו, ברנדי, קיבלה מלגה עקב יכולותיה בכדורעף לאונ' טנסי, אבל ויתרה על מלגה זו עקב הריונה הלא-מתוכנן עם טייטום (הוא נולד כשהיא הייתה בת תשע עשרה).
ברנדי גידלה את טייטום כאם חד הורית מיום היוולדו עד גיל 8-11 (מס' מקורות סותרים), וסיפרה כי היא זוכרת שבגיל 4 אמר לה כי הוא רוצה להיות בדיוק כמו קובי בראיינט.
אביו נכנס לחייו של טייטום לאחר שחזר מהולנד, שם העביר את סוף הקריירה שלו. ואימן אותו עד שהגיע לגיל 14.


מצטיין בלימודים ובכדורסל
:

בגיל 15 טייטום התקבל לתיכון שאמינאד, תיכון קתולי פרטי לתלמידים בנים מצטיינים (יחס המורים שם הוא מורה אחד לכל תשעה תלמידים, והמחירים לשנת לימודים אחת הם קרובים לעשרים אלף דולרים לא כולל מגורים).

במשך שלוש שנים בתיכון טייטום הציג ממוצעים לא רעים בכלל הן בלימודים והן בקבוצת הכדורסל של בית הספר.

בזכות היכולות הגבוהות שהציג בתיכון, טייטום משך עניין מלא מעט אוניברסיטאות ומכללות, תוך כדי שהוא מדורג כפרוספקט ה-שלישי ביכולתו לפי המגזין הנחשב ESPN.

לאחר המון מחשבות והתלבטויות טייטום החליט ללכת לאונ' המצטיינת הן בתחום הלימודי והן בתחום הספורטיבי – דיוק, שם הציג ממוצעים לא רעים בכלל ואחוזים נהדרים מאזור ה-2 (לשלשות נגיע עוד מעט).
עקב יכולותיו הקוגנטיביות הגבוהות טייטום התלבט רבות אם להמשיך את לימודיו עד קבלת התואר, או שמא לצאת לדראפט ה-NBA. שם ניבאו שהוא ייבחר בחמשת הבחירות הראשונות. בסופו של דבר, ולאחר שיחות ארוכות עם אימו טייטום החליט לנסות את מזלו בדראפט, ונבחר ע"י הבוסטון סלטיקס.

בעיית הזריקות משלוש:

למרות שטייטום היה כוכב בתיכונים ובמכללות. היה דבר אחד עיקרי שמנע ממנו את הבחירה הראשונה בדראפט – אחוזיו מאחורי קשת השלוש.

אמנם בתיכונים הוא הציג ממוצע לא רע של 40% מהשלוש אך במכללות אחוז זה ירד ל-34.2 בלבד.
זהו לא סוד גדול שרוב הקבוצות משחקות יותר ויותר על חדירות ושלשות. כך שעם אחוז כמו שהיה לו בדיוק טייטום יכל להוות מן נטל התקפי, וזה סיכון שיש קבוצות שלא היו מוכנות לקחת אותו.

Print out this poster for Jayson Tatum! 😳

Posted by NBA TV on Friday, 5 January 2018

השיפור באחוזים מהשלוש והופעותיו בקלאץ':

בניגוד מוחלט למה שקרה במכללות, טייטום מוכיח לכולם שהוא איום התקפי לא מבוטל. במיוחד מהשלוש.
עם 46.2% מהשלוש כשהוא זורק 3 זריקות כאלו למשחק, להגנות בהחלט לא כדאי להשאיר אותו פנוי.
מעבר לכך, בזכות יכולות הכדרור הנהדרות שלו הוא יכול לעבור כמעט כל שחקן שיוצא אליו בכדי לסגור את הזריקה. דבר זה מוביל ללא מעט נק' קלות בצבע, ולא מעט דאנקים צבעוניים.

Kyrie must be teaching Tatum some moves in practice 👀🔥

Kyrie must be teaching Tatum some moves in practice 👀🔥

Posted by Bleacher Report on Wednesday, 27 December 2017

 

אך עם כל הכבוד ליכולותיו של טייטום מהשלוש, קיים עוד מקום בו טייטום מגלה יכולות לא מבוטלות שלא היו מביישות אף שחקן פותח אחר בליגה – יכולותיו בקלאץ'.

טייטום קולע ב-70.4% בקלאץ'. המקום השני מבין כל השחקנים בליגה שזרקו מעל לעשרים זריקות בזמן הזה (מעליו נמצא סימונס), וקולע ב-80% מאחורי קשת השלוש – מקום ראשון בליגה כולה לשחקנים שזרקו מעל לחמש זריקות מהאיזור הזה.

עם הנתונים האלו טייטום מקדים שחקנים כמו דוראנט, יאניס ולברון (אך האחרון זורק הרבה יותר ממנו בפרק הזמן הזה). יהיה מאוד מעניין לראות כיצד הוא יתפתח בכיוון הזה. כי כבר נכון לעכשיו הוא שחקן קלאץ' נהדר.

https://www.youtube.com/watch?v=1GzMkv8PnPc

אז מה צופן העתיד?

טייטום, כאמור, נפל לסיטואציה המושלמת. הוא משחק עם מאמן אדיר, במערכת שקטה ובריאה הבנויה היטב (אהמ אהמ פיניקס), עם שחקנים נהדרים ולא אנוכיים, וצוות תמיכה שנמצא שם בשבילו בכל רגע.

יש לו מוסר עבודה מטורף ויכולות שכליות טובות לא פחות מיכולות אתלטיות. לכל אלה תוסיפו גם את השיפור מהשלוש והיכולות בקלאץ' ותקבלו שחקן מפחיד. אני מאוד מקווה שהוא ימשיך ככה. כי אולי, רק אולי, אנחנו צופים בשחקן שעתיד להפוך ל-HOF. ואולי אפילו לאחד מהגדולים ביותר.

לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. פוסט מעולה כמו שאר הפוסטים בסדרה.
    טייטום נראה כמו סלע יציב. אתה יודע מה תקבל ממנו בכל ערב נתון פלוס כמה אקסטרות: פעם זה חסימות, פעם זה סלי קלאץ', פעם זה שלשות חשובות.
    לפעמים נראה כאילו הוא שיחק 4 שנים במכללות ועוד 3 שנים ב-NBA. קשה להאמין ששיחק שנה אחת בלבד בקולג'.

    1. שאמינאד היא רשת בתי ספר פרטיים עם מגמה נוצרית (אבל בלונג איילנד הכרתי יהודים ששלחו את ילדיהם ללמוד שם בגלל הרמה האקדמאית הגבוהה מאד), הווה אומר לטייטום יש שכל בראש.

  2. אחלה, מעניין מאוד.
    קצת מוקדם לנבא HOF למי שעוד לא הגיע בחיים לפגרת האולסטאר… או שבעצם, כל רוקי הוא בפוטנציה HOF

    מה יקרה איתו כשהייוורד יחזור? הוא נמוך מדי לשחק 4, לא?

    1. אמנם כל רוקי הוא HOF בפוטנציה. אך יש כאלה שאתה רואה משהו מיוחד שאין באחרים. היכולת של טייטום במאני טיים לא מובנת מאליה (דוראנט זרק בדיוק אותה כמות זריקות כמוהו בקלאץ', וקלע באחוזים פחות טובים). והשיפור המתמיד שהוא מציג מראה על עתיד ורוד מאוד

      1. ולגבי החזרה של הייווארד: הוא פיזי מספיק בכדי לשחק בעמדה ארבע, וללא ספק הוא מהיר מספיק (עם או בלי הכדור), נע ללא הכדור מספיק ובעל יכולת כדרור טובה המספיקה לעמדת הקלע

        1. אם ניסוי של היווארד ב-4 עובד ללא פגיעה ביכולת הקבוצה לקחת ריבאונדים – זה הרכב אופטימלי ומדהים. יכולת הנעת כדור של רכז ושני שחקני הפנים שלה (היווארד והורפורד) הוא דבר שלא נראה עוד לטעמי, אלא אם מחשיבים את הרכב הווריורס עם דוראנט ב-4/5 כהרכב קבוע.

          אם יש מאמן שהוא בעל ראש פתוח לאותו סוג הרכב זה חייב להיות סטיבנס. הוא מדבר הרבה על "כדורסל ללא עמדות" ויישום שיטה זו הוא צעד גדול ביישומה.

  3. תודה על הכתבה תומר. נהניי לקרוא אותה.

    אני אישית חושב שהמצב שטייטום נמצא בו הוא אידיאלי ולכן תורם גם לא מעט ליכולות שהוא מציג.
    יש לנו כאן כמה סיבות:
    1. מערכת ניהולית טובה עם צוות מאמנים איכותי שבדרך כלל צעירים בה השתפרו ושחקנים בכללי היו ברובם טובים יותר ממה שצופה מהם.
    2. פציעת היווארד שמאפשרת לטייטום את הזמן והמקום בחמישייה. במצב כזה הוא מקבל דקות (30 דק' לפחות – המון לרוקי. בהחלט בקבוצת טופ בליגה).
    3. הוא לא מוקד תשומת הלב של הגנת היריב. כשלידך נמצא קיירי ואז גם הורפורד, אתה בדרך כלל לא תהיה בשתי העדיפויות הראשונות של ההגנה. זה מאפשר לו לא מעט מבטים פנויים. גם בגלל סדר עדיפיות של הגנת היריבות וגם עקב איכות השחקנים סביבו ושיטת המשחק של הקבוצה.

    ועדיין…יכולותיו של טייטום לא מובנות מאליהן. מדוע?
    1. כי כשהוא מקבל את ההזדמנות, היא הפכה לענקית. ובמספר הדקות שהוא משחק יש גם הרבה זמן לעשות טעויות, אך הוא מהיציבים והאפקטיביים ב-Class שלו.
    2. כי כל נק' שהוגדרה כחולשה לגביו כרגע נראית אף כחוזקה!
    דובר על יכולתו בהגנה – אך הוא נראה מצויין בבוסטון. ארוך ומצויים בעזרה בהגנה.
    דובר על יכולת הקליעה מהשלוש – רשום בכתבה כבר.
    דובר על חוסר הניסיון, גילו הצעיר והעובדה שחווה פציעה והאם הוא לא יצליח לעמוד אל מול שחקני הליגה – הוא חודר, מבצע דאנקים, נשאר די יציב ביכולתו ואף הופך עם הזמן לשחקן שבתור רוקי גם סומכים עליו לבצע מהלך מנצח בקלאץ' טיים.

    וכל זה בגיל 19. אולי הכי מפתיע לגביו – רק 19.

  4. שחקן נהדר, שלהבדיל משאר הרוקיס קיבל קבוצה מוכנה וטובה. לכן הרבה יותר קל לו ואני מניח שאצלו פחות יראו את "קיר הרוקיס" כי לא כל הקבוצה נשענת עליו.
    מאוד מזכיר את פירס בסגנון שלו

      1. קבוצה שהיא בטופ של הליגה ולא קבוצה מדשדשת שמחכה לעוד שחקן או שניים.
        נכון שבוסטון איבדה את היווארד (מה שגם עזר לטאטום) אבל היא עדיין בראש המזרח.

  5. תודה, תומר. אחלה פוסט.

    אי אפשר לכתוב מספיק על חלקו של סטיבנס בהתקדמות האדירה שלכל כך הרבה חברה צעירים בירוק.

    אני מדמיין לעצמי את טייטום מתעורר באישון לילה, זעה קרה מכסה את גופו, אחרי שסיוט תקף אותו. סיוט בו הוא ניבחר בדראפט על ידי תיבודו…

  6. חזק תומר. שחקן מעולה אינדיד, מעניין אם בעתיד יתפתח להיות שחקן טופ 20. בוסטון בהחלק מכוונת גבוה עם רביעייה של שחקנים שיכולים להיות בטופ 20 של הליגה עם בראון, טייטום, היוורד וקיירי. ברגע שזה קורה, הם מועמדים כל שנה יחד עם ג"ס וכל קבוצה שלברון נמצא בה

    1. זה "אם" גדול מאוד ודווקא השאלה המרכזית בבוסטון היא אם הצעירים יספיקו להפוך לשחקנים מובילים ורלוונטיים באותו צעיר זמן של קיירי והיווארד שהינם בני 25 ו-27 בהתאמה.

      אגב, לא הייתי ממהר להגדיר את טייטום (חבהחלט לא את בראון) כפוטנציאל טופ 20 בליגה. יש להם עוד הרבה לאן לשאוף ולהגיע.
      בוא נחכה לפלייאוף העונה, בוא נראה איך שניהם מושפעים מהחזרה של היווארד למגרש וכמובן שנצטרך להתרשם מהם גם בעונה הבאה, אחרי ששנה שלמה נוצר להם שם ויריבות כבר יקחו אותם יותר ברצינות בשמירה עליהם.

  7. תודה תומר על המאמר. אני אוהד את טייטום מימיו בדוק ואני מבסוט שהוא מצא בית בבוסטון – קבוצה המנוהלת בשכל, בעיר סופר-סופיסטיקייטד לעומת ערים אחרות.

    1. גם לקלייד היתה תנועה עם זריקה כזו. זו היתה אבולוצייה של קליעה ולטאטום יש תנועה דיי דומה שיכולה להתפתח ולהזכיר את מייק ודרקסלר.

  8. רק שיהיו בריאים, אך לסלטיקס פוטנציאל גבוה להיות ברמת אליפות בשנים הקרובות עם חזרה טובה של הייוורד וחיזוק של שחקן פנים משובח המצוין בריבאונד וגם קלעי נהדר ויציב מחליף.

  9. אחלה פוסט, למדתי הרבה דברים חדשים עליו. אני מסכים עם יונתן שעוד מוקדם להכריז עליו כדבר הגדול הבא, אבל בהחלט יש כאן פרוספקט מעניין, ובשל ברמה מפתיעה

  10. תודה רבה. סדרה מעולה,- אני בטוח שוד כמה שנים שילדי הדראפט יהיו כוכבי הליגה כולנו נרוץ שוב לקרוא את הסדרה.

    לגבי טייטום- הוא השחקן שאני נכי אוהב מהדראפט הנוכחי בגלל הקלאסה שלו. השקט/ אפי' מופנם שאני אוהב בליגה.

  11. תודה על הכתבה, גייסון שחקן מעולה עם פוטנציאל אדיר, לא אני אמרתי את זה אלא פול פירס בכבודו ובעצמו לפני יותר מחודשיים, אז הוא אמר שאיינג' פגע בינגו. באתרים של בוסטון כבר עשו השוואות. פירס קלע יותר בשנה הראשונה אבל צריך לזכור שבוסטון לא היתה טובה כשהוא היה רוקי ולכן יכל להתבלט והיו לו יותר זריקות מגייסון. מעניין האם לדני יש איזה מגיד עתידות שאומר לו מה לעשות? אם תבוא בחירה טופ 3 של לייקרס שנה הבאה בדרפט אז למה לוותר עליה עם עוד נכסים בשביל דייויס???
    כולם מקשקשים על תריידים עכשיו אבל מה בוער? חכו לסוף השנה אולי תהיה בחירה טופ 3 ונבחר את הסנטר שכל כך חסר? טראסט דה פרוסס, איי טראסט דני.

    1. אין למה לבצע טרייד על דיוויס כרגע. זה דורש מבוסטון יותר מדי כרגע, בגלל שמלבד הגרעין הבוגר יותר (הורפורד 31, היווארד 27 וקיירי 25) השחקנים המרשימים נעים בין גיל 19 לגיל 23.

      ניו אורלינס לא תיקח פורוורד בן 31 שלא ישתפר יותר, או פורוורד שחוזר מפציעה שיכולה לסיים קריירה של ספורטאי.
      מעבר לכך ששניהם בשיא הקריירה ודיוויס עוד צעיר (24) ולכן זה ידרוש עוד פרוספקט צעיר לצידו. הוא טופ 10 בליגה, אבל כרגע, במצב של דיוויס עם החוזה שלו והרצון להישאר בפליקנס, אין לבוסטון יכולת להתמקח על המחיר.

      אי לכך, ולאור מצבה הטוב של הסלטיקס כרגע (כשעדיין לא ראינו אותה בשיא כוחה, עקב חסרונו של GH) – זה לא שווה את זה בימים הנוכחיים.

    2. אגב – אני כמוך על הדראפט. אני מאוד רוצה את אייטון, אבל אני כרגע רואה אותו מדורג #1 בדראפט ושרוב הסיכויים שיגיע לאטלנטה, שוויתרה על הליגה עוד בקיץ.

      1. מקרה הכי גרוע, אם הבחירה בידי הסלטיקס, אני בוחר בבאמבה. עדיין יהחה מצויין בבוסטון. ואם הם יהיו מדורגים מקום 2 או 3 ואין את אייטון על הלוח, אז שאיינג' יעשה עוד "טייטום" ויירד עבור עוד בחירה עתידית

  12. יופי של פוסט. נראה באמת שהקומבינציה של האינטלגנציה פלוס יכולת הקלאץ' המוכחת תביא אותו הכי רחוק שאפשר. בדיוק מה שבוסטון צריכה.

  13. אני לא אוהד של בוסטון, אבל
    מת על השחקן הזה!

    יש לו יכולת אישית מצויינת (כניסות לסל מרהיבות),
    בגרות של שחקן עם 5 שנים של ניסיון.
    ושקט נפשי של וטרן.

    הוא יגיע רחוק.

    ואם אני איינג', אני לא מביא את דיוויס,
    מחזק את הספסל ואת עמדה מס' 4.
    מביא גבוה חזק מהדראפט שהורפורד יחנוך בשנתיים הקרובות,
    ויש לי סגל שיכול להתמודד על אליפות, לשנים 2019-2022

כתיבת תגובה

סגירת תפריט