היום לפני 48 שנה: ביל טומי מנצח קרב עשר באולימיאדת מכסיקו / מנחם לס

 

בילי טומי, ה'יורם' האופטימלי, מראה לכולם מאיזה צד משתינה המתמטיקה

ביל טומי. מורה למטמתיקה. האפשר להאמין שהוא האתלט הטוב בעולם?

ביל טומי נולד ב-1939 ותמיד אהב תשבצים, מספרים, ומה לא. הוריו רשמו אותו ל"ווסטר אקדמי" היקרתית לילדים מחוננים במתמטיקה ומדעים. ב'ווסטר' הוא החל לזרוק הכידון, להדוף כדור ברזל, ולרוץ

"זה טוב לרוח ולנפש" אמרו שם המורים והמנהלים.משם התקבל למחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת קולורדו אבל כדי לנקות את הראש מקורסים כמו HYPERBOLIC GEOMETRY הוא יצא לאיצטדיון לרוץ ולקפוץ.

מאמן הא"ק ראה אותו, והשאר הוא הסטוריה.

הוא החליט שמה שהוא באמת רוצה להיות זה מורה להסטוריה בתיכון ולהראות לספודנטים את היופי וההגיון שבמתמטיקה.

אבל טומי תמיד היה GEEK של אימון גופני. אלף SIT UPS ביום ו-500 PUSH-UPS היו מנת יומו. בקולורדו הוא החל מתאמן ברצינות טעשה את המבחרנים האמריקאים לאולימפיאדת מכסיקו.

למה 'קרב-10' הוא נשאל?

"10 הוא המספר האובססיבי שלי. בגללו נידלקתי על מתמטיקה. שני הוא בן עשר אותיות. נולדתי ב-10 לינואר. שיחקתי כדורסל, פוטבול, ובייסבול תמיד עם מספר 10. על המספר עשר מבוססת המתמטיקה שלי. בספורט קרב 10 הוא היחיד עם 10 מקצועות שונים!"

הוא ניצח את קרב העשר עם 8,193 נקודות, בעיקר עם קליעת בול בקפיצה למוט ובריצות וקפיצות. הקרב עשר אתה לא יכול להיות הטוב בכל: ישנם אתלטים המדגישים את גופם הגדול – כרייפר ג'ונסון או בוב מתאייס – לאסוף יותר נקודות במקצועות הזריקה וההדיפה, וישנם 'הקלים' המתבססים יותר על הריצות והקפיצות. טומי היה מ'הקלים'.

היה לו בסוף קרב צמוד עם שני גרמנים, ובמיוחד המערב גרמני קורט ברמלינג שהחזיק את שיא העולמי אז. טומי היה זקוק לזמן של 4:35.12 דק' לשבוא את השיא העולמי, זמן שהוא היה עושה ברוב אימוניו. אבל בגלל האוויר הדליל של מכסיקו סיטי ריאותיו לא יכלו לעמוד בדרישה, והוא סיים ב-4:57.1 דק', שיא אולימפי אבל לא עולמי.

נצחונו של טומי בקרב העשר:

אחרי האולימפיאדה טומי הסכים לשמש כמאמן ראשי בא"ק של אוניברסיטת קליפורניה, ואח"כ עבד כמה שנים בתפקידי ניהול בוועד האולימפי האמריקאי, והיה אחד היזמים והמתכננים של מחנה האימון הסופר מודרני וגדול של הוועד האולימפי האמריקאי בקולורדו ספרינג.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. טומי לא היה פריק של מתמטיקה. ווסטר הוא אמנם בי"ס פרטי אבל לא ספציפית למדעים ומחוננים במתמטיקה. בקולורדו הוא עשה בכלל תואר בפירסום (ויש לו גם מאסטר בחינוך). הוא לימד אנגלית בביה"ס ולא מתמטיקה.
    הציטוט שלו לגבי המספר 10 אינו כולל שום התייחסות למתמטיקה:
    Ten's my favorite number. Ten letters in my name. Born January 10, always wore number 10 as a ball player. It had to be the decathlon.

    1. באמת משנה הרבה לגבי המאמר. אני קראתי מה שקראתי, ואתה קראת מה שקראת, וההנאה הגדולה שלך בחיים היא להודיע לןגולשים שהוא לימד אנגלית בתיכון, בעוד שאני קראתי בביוגרפיה שלו שהוא לימד מתמטיקה.
      הדברים האלה הם חשובים לך הרבה יותר מהנצחון שלו בקרב עשר, ושה"עשר" שלו לא קשור למתמטיקה. אני יודע היכן אתה קראת מה שקראת – בניו יורק טיימס – ואני קאאתי מה שקראתי בביוגרפיה עליו.
      תמשיך לחטט בשטויות אם זה עושה לך את היום.
      \תגיד לי, גילרי, אין לך דברים אחרים להתעסק בהם במשך היום?

      1. לפעמים קורים שני דברים חשובים באותו יום, אז אני משנה אחד ליום המחרת שקרה לפני 89 שנים. אני מתפלא שלא עלית על כך עד עכשיו. מציע שתתחיל לבדוק גם את זה כי אני לפעמים מוסיף יום, מוריד יום, ולא מתחשב ב-7 שעות הבדל בין ארה"ב וישראל, העיקר שיהיה נושא מעניין לכתוב עליו כי 90% מהחומר הוא בייסבול.

        אני מקווה שהגולשים מרגישים שההערות שלך מוסיפות להם ומוסיפות הרבה למאמר. אותי הן רק מעצבנות.

      2. זה באמת לא משנה למהות המאמר לכן לא ברור לי הצורך הזה לעוות את המציאות כדי לייצר סיפור ועוד להפוך את זה לאייטם של המאמר.
        כשאני קורא משהו מעניין אני הרבה פעמים אלך לקרוא עוד עליו. לצערי גם הפעם התאכזבתי לגלות שאין בסיס לדברים.
        דרך אגב אם היית טורח לקרוא את הביוגרפיה שלו היית יכול לכתוב על איך הוא התגבר על תאונה שעבר כילד שכמעט השביתה לו יד אחת לחלוטין. הרופאים חששו שהוא לא יוכל להשתמש ביד לאחר שכמעט כל העצבים המובילים אליה נפגעו. זה לקח לא מעט ניתוחים והרבה כח רצון להביא את טומי למעמד של מדלית זהב במקצוע האתלטיקה הקשה מכולם .

    2. WHOSTER ACADEMY ISt HONORABLE HIGH SCHOOL

      ומאחר והאוא קשור לאוניברסיטת WHOSTER שהיא אחד הטכניונים המעולים והידועים, התיכון הקשורנ אליהם ידוע בגישתו למתמטיקה ומדעים, כמו בסמ"ת בחיפה הקשור לטכניון.

      אני מתבייש שאני מבזבז זמן על שטויות כאלה אתך.

  2. באמצע המשחק בין הדודג'רס והקאבס הלכתי לבדוק איזה מורה טומי היה כשניצח את קרב העשר באולימפיאדה. גילרי צודק. הוא היה מורה לאנגלית ולא מורה למתמטיקה.
    מתנצל

  3. הפוסט מעולה
    ההערות הקטנוניות של עידו משעשעות (Facts Nazi ? )
    והעצבים של מנחם עזרו לי להתעורר… עם חיוך… 🙂

    חג שמח
    ויום מושלם
    לבילי טומי
    וכולם

    1. אני אקבל את התואר בשמחה ואתלה אותו על הקיר עם שאר תעודות הנאצי (לא בטוח שנשאר מקום על הקיר).
      no truth for you….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט