פינת הגולש הצעיר: "מדוע ספורט נשי 'לא נחשב' " (אורי ספיר, 13, י"ם)

op

אורי! במיוחד עבורך: Agnieszka Radwanska – Poland (אל תראה לאמא)

אגב, אורי ספיר בן ה-13 הוא האח הצעיר של אייל ספיר, איש הצוות שלנו שאף הוא רק בן 16. הכנסתי את הכתבה כפי שהיא, בלי לגעת בה!

למה ספורט נשים פחות "נחשב" מספורט גברים

ביום שישי ראיתי את הטקס של ליגת האלופות, בטקס הזה בין היתר נערכת בחירה של שחקן השנה באירופה. המצלמה התמקדה לכמה שניות בשחקנים המועמדים לפרס שם אני רואה את השחקנים מהמפורסמים בעולם, רונאלדו, בייל וגריזמן, ושורה לפניהם אני רואה שלוש נשים שאני לא מכיר, לאחר מחשבה ממושכת (על מי אני עובד הפרשן אמר) הבנתי שמדובר במועמדות לשחקנית השנה באירופה. הדבר הזה הוביל אותי להרהורים עמוקים על ספורט נשים.

כדורגל וכדורסל הם שני ענפי הספורט הפופולריים ביותר בעולם, אין חובב ספורט שלא שמע על מסי ורונאלדו או על לברון ג'יימס וסטפן קארי. לעומת זאת מעט מאוד אנשים מכירים את יולי סימיץ או סו בירד (אני מודה חיפשתי בגוגל שמות של שחקניות כדורגל). בכתבה הזאת אני רוצה לבדוק איך קורה שאני שרואה בעצמי אוהד ספורט ממוצע פלוס. מכיר המון שחקני כדורסל וכדורגל ובכל זאת הייתי צריך לחפש בגוגל שמות של ספורטאיות.

תרבות: גברים עושים ספורט מאז ומעולם, בין אם מדובר בתחרויות ירייה בחץ וקשת בימי הביניים או משחקי כדורגל שהתחילו עוד במאה הרביעית לספירה. לעומת זאת לנשים אין תרבות ספורט עתיקה במיוחד שהרי הן התחילו להשתתף באולימפיאדות רק באולימפיאדת שטוקהולם 1924, שלושים שנים אחרי חידוש האולימפיאדה בשנת 1894.

 

רייטינג: במונדיאל הנשים בגרמניה בשנת 2011נקבע הישג שיא כאשר כ-17 מיליון צופים גרמנים צפו בגרמניה מפסידה ליפן בחצי הגמר. לעומת זאת במונדיאל הגברים 2010 צפו כ-31 מיליון גרמנים בנבחרתם מפסידה לספרד בחצי הגמר. ההבדל המשמעותי הזה ברייטינג גורם לכך שפחות ערוצים רוצים לשדר כדורגל נשים. כך שילדות לא צופות בספורט נשים והן לא יכולות לקבל השראה משחקניות כדורגל. בנוסף שחקניות כדורגל או כדורסל נשים מקבלות פחות כסף מהגברים, כך שרק המצטיינות יכולות להתקיים מהספורט בלבד.

חינוך: כמה ילדות אתם מכירים שנמצאות בחוגי כדורגל או כדורסל? בכל השכבה שלי בבית הספר המונה כ-80 ילדים יש ילדה אחת שנמצאת בחוג כדורסל ולמיטב ידיעתי אין ילדות בחוג כדורגל, לעומת זאת כמות הבנים שנמצאים בחוג כדורגל או כדורסל חוצה בקלות את רף ה-20. המחסור בילדות שמשחקות כדורגל או כדורסל פוגע מאוד בדור העתיד של ספורט הנשים.

הבדלים טכניים: שיא העולם בריצת 100 מטר גברים הוא 9.58 שניות, שיא העולם בריצת 100 מטר נשים הוא 10.49 הנתונים דומים גם בקפיצה לגובה לרוחק ושאר ענפי האתלטיקה. ההבדלים האלו מאוד משפיעים בכל הקשור לספורט. אנשים מעדיפים לראות ספורט ברמה הגבוהה ביותר. ואם גברים יותר טובים מנשים בכל ענפי האתלטיקה, אנשים מעדיפים לצפות בכדורגל גברים. שהוא איכותי יותר בכל הקשור לאתלטיקה.

לסיכום אפשר לומר שספורט הנשים יוצר בעצם מעין שרשרת: ילדות לא רואות הרבה ספורט נשים ולכן לא עושות את הספורט הזה וכך משאירות את הרמה נמוכה מה שגורם לאחוזי רייטינג נמוכים, תקציב נמוך, מעט שידורים….

חשוב להדגיש שבכתבה התכוונתי בעיקר לכדורגל וכדורסל ולא לטניס ולענפים שרואים כמעט רק באולימפיאדה. בגלל ששם הדברים נעשים בצורה שעוזרת לספורט הנשים. בכך שהטורנירים מתקיימים גם לגברים וגם לנשים באותם ימים וכך אנשים נכנסים ל"טירוף" של ספורט ומחליטים לראות גם את הנשים. כך יוצא ילדות ראות את סימון ביילס או סרינה וויליאמס ורוצות להיות כמוהן.

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 53 תגובות

  1. אורי תודה רבה.
    זה תלוי הרבה בתרבות.
    בגדול מסכים איתך ןלא חלילה מגזענות.
    אבל ז תלוי בענף .
    באתלטקה ובטניס סה כן מעניין בכדורסל למשל פחות.

  2. בתקופה שלפני האחיות וויליאמס, טניס הנשים היה מעניין יותר מטניס הגברים. כמובן שהרבה מההצלחה היא בגלל גברים שנהנים לראות בנות בחצאיות קצרצרות המשמיעות קולות גניחה.
    המעצבן הוא שגם בזמן ההצלחה מבחינת רייטינג ועניין, הנשים קיבלו הרבה פחות כסף.
    יש לי המון דברים להגיד על ספורט נשים אבל איך שאני לא מנסה לנסח אותם זה יוצא שוביניסטי ומגעיל. העולם דפוק ילד. זה מה שיש לי להגיד. אולי אתם תשנו את זה

  3. חשוב לחדד ולומר שכל מה שכתבת מתייחס לספורט כתחרות הישגית, ולא לפעילות אירובית יומיומית שבה נשים (בכל העולם אגב, לא רק המערבי) לוקחות חלק שווה ואף משמעותי יותר מגברים.

    אולי זה פשוט בגלל שהישגיות נשית נמדדת פחות בהישגים פיזיים ספורטיביים (=שריריים).

    1. זה לא נכון להגיד.
      נשים שבוחרות בספורט הן לא פחות ואפילו יותר הישגיות מגברים. העובדה היא שגם בקרב נשים וגם אצל הגברים העניין בספורט הנשים הקבוצתי הוא פחות. גם הרמה פחותה, ואולי בגלל זה העניין נמוך יותר.
      נותנים לך ליגת האלופות לעומת ליגה ישראלית, מה תעדיף לראות? (בהנחה שאתה לא מושקע רגשית בקבוצה מאחת הליגות האלו).
      יש מקצועות שבהם יש לגברים עדיפות מובהקת, לעומת זאת תסתכל לדוגמא באולימפיאדת החורף, שם הנשים כוכבות לא פחות מהגברים כנ"ל החלקה אומנותית וכדורעף.
      האמת הכואבת היא השאנחנו חיים בחברה שוביניסטית בטירוף וקשה לנו לראות כדורסלנית שרירית כי זה לא מסתדר לנו עם הציפיות שלנו מנשים. לגבי כדורגל – דווקא בארה'ב הכדורגלניות יותר מוכרות וזה נחשב ספורט נשי. Not that there's something wrong with it

      1. זה לא שווניסטי אלא מציאותי. נשים שונות מגברים בהרבה דברים, בגוף, ברגש ובמכלול התכונות.
        גברים יותר מתאימים לפיתוח הגוף, מבחינה גופנית ונפשית, ולא משנה איך תציג את זה.
        לשאוף לשיויוון מוחלט זה שטות שסותרת את המציאות

        1. לשאוף לשוויון זו אף פעם לא שטות. זה חוק טבע. האם אי פעם הוא יתקיים? זה שאלה אחרת.
          טוב אני אכנס פה טיפלה לדיון פילוסופי חפרני אבל אני חושב שלאט לאט הגבולות בין המגדרים מתערערים. זה תהליך כל כך איטי שנורא קשה לשים אליו לב אבל בנוסף לתנועה הפמיניסטית, התנועה הלהטבי'ת יש יותר קבלה לאנשים שמחליפים מגדר בניתוח מלאכותי.
          עכשיו יגידו אנשים גוועלד, זה לא דרך הטבע! זה נורא!
          אז קודם כל נרגיע ונאמר שגם בטבע יש החלפת מגדרים, גם בטבע זכרים נכנסים להריון. עם הטכנולוגיה הקיימת שכיום כבר ניתן לבחור את מין העובר עוד במעבדה (האפשרות קיימת, החוקים לא מאפשרים לעשות זאת), יותר ויותר נשים עובדות במקצועות 'גבריים' וההיפך, וזוגות חד מיניים יכולים להביא ילדים לעולם.
          אז לאט לאט (ולא נכנס לפינה של טוב או רע), אנחנו נראה פחות הבדלים בין המגדרים, גם בתפיסה התרבותית וגם הביולוגית.
          אולי אז נראה כדורגל נשים או טניס או כדורעף ונהנה בגלל הספורטיביות ולא בגלל מידת הישבן והחזה של השחקניות.

  4. בעת העתיקה (מויקיפדיה):
    במשחקים השתתפו גברים בלבד, שהתחרו בעירום מלא. לא רק שנשים נשואות לא הורשו להשתתף, גם נאסר עליהן לצפות במשחקים. נשים שנתפסו מציצות הוצאו להורג.

    תחרויות מיוחדות לבתולות נערכו זמן קצר לאחר קיום המשחקים האולימפיים. התחרות נקראה בשם "הראיה", על שם הרה, אשתו של זאוס, שהיא גם מגוננת הבתולות.

    1. האם היה שויון בענין הזה ?
      האם גם נשים התחרו בעירום ?
      האם גם על גברים נשואים נאסר לצפות במשחקים?
      מה קרה לגברים שנתפסו מציצים ?

  5. שיא העולם ל100 מטר נשים נעשה תחת סטרואידים כל כך חזקים שהרגו את האצנית גריפית ג'ויינר כמה שנים לאחר מכן .
    היא גם פרשה מהר כדי שלא יתפסו אותה כי היו סדיקות סמים פחות מקפידות .
    נוסף על כך אצניות גדולות כמו קראבה והאמריקאית ששכחתי את שמה נתפסו גם הן על סטרואידים ולכן התוצאות שלהן בסיבות 10.8 גם לא אמיתיות .
    ואל תשוו לגברים כי פה מדובר על עוד חצי שניה ולא עשירית או שתיים ובולט היה נקי מאה אחוז וגם אלה שנתפסו [מאז בן ג'ונסון ] נמתפסו על ממריצים ולא על סטרואידים .
    קפיצה לגובה ? שניי מטרים וקצת לעומת 2.45 קפיצה לרוחק שבעה מטרים וקצת לעומת כמעט 9 מטרים קפיצה במוט זה בכלל לא ניתן להשוואה למרות שבובקה יש רק אחד .
    כך שההבדלים משמעותיים מאוד .
    מעבר לזה לגברים יש גם קוארינציה פי כמה וכמה טובה יותר לראייה הגשות הנשים בטניס ולמרות שיש שם לא מעט ג'ירפות נשיות כולן ללא יוצאות דופן בולטות מגישות מזוויע . חלקן חובטות חזק בכדור אבל בלי טכניקה ספין ושליטה . יוצאת דופן היא סרנה ששיפרה את הסרב לרמה טובה שמאפשרת לה להמשיך לשלוט בטניס למרות אתלטיות כושר ומהירות שדועכים [לא הכח ]
    אלמנט נוסף האגרסיביות הכח המתפרץ המאבק והכח באופן כללי כל אלו נותנים יתרון מוחלט לגברים ובל נשכח שהנשים נכנסות להריון ויולדו מה שפוגע בהמשכיות .

    כל אלו לא משנים את העובדה שטניס נשים פופולארי מאוד גולפאיות יכולות להרוויח והתעמלות קרקע והתעמלות אומנותית הן מקצועות ששווים ועולים אל אלו של הגברים ומזכות את המשתתפות בתהילת עולם .

  6. לפני כ 20 שנה, כשהייתי בארהב פעם ראשונה הייתי בשוק מכמות הילדות שראיתי שמשחקות כדורגל.
    נראה לי שדווקא שם בכדורגל (לא אמריקאי) הנשים מעורבות יותר.
    זה לא עזר להן לקחת מדליית זהב השנה אבל בכל זאת.

  7. אם היינו מודדים ספורט בערכים מוחלטים, אז אולי המסקנה שנובעת מהסאבטקסט הייתה נכונה.
    כמובן שהמשמעות היא שהיינו צריכים לבטל באולימפיאדה את כל משקלי הביניים בג'ודו, אגרוף, והרמת משקולות.
    היינו צריכים לבטל גם את הליגה הישראלית בכדורגל (שהפער בינו לבין רמה סבירה גדול בהרבה מהפער בין שיא העולם גברים/נשים ב-100 מטר), ואת כל הכדורסל האירופאי.

    אם מה שחשוב בספורט זו התחרות –
    אז אין בכלל ספק שהספורט הנשי מככב.

  8. כתבה מצוינת תמונה לא מתאימה
    היתי בוחר בסרינה אפשר בבגד ים. או כל ספורטאית על מוכרת אחרת.
    נושא טעון שמנוסח להפליא . כל הכבוד אורי

  9. נראה לי שהסיבה העיקרית היא אותה סיבה שבגללה אני לא צופה בכדורסל ישראלי, הנבא פשוט הרבה יותר טוב ואתלטיובניגוד לעבר גם נגיש. יש עוד סיבה חשובה שלא ציינת: נשים יולדות ילדים, ובעוד שלחלקן זה לא מפריע לעסוק בספורט, אפשר להניח שלהרבה זה מפריע מבחינת פניות והתכוונות לתחום.
    ישנן עוד סיבות תרבותיות, הספורט התחרותי הוא ברובו אגרסיבי/אלים, על המגרש וביציעים וזה דבר שפחות מדבר לנשים בתרבות שלנו ובתרבויות דומות. לעומת זאת, אם תיכנס לסטודיו ליוגה, פילאטיס, פלדנקרייז וכדומה, שהם "מקצועות" ספורטיביים מבחינת העבודה עם הגוף, אך אינם תחרותיים (ובאופן מסורתי היו בשליטה גברית או פותחו ע"י גברים), תראה שליטה נשית כמעט מוחלטת.

  10. כרגיל, אי אפשר להעביר כמה ימים (כתבות) בלי שאתה זורק תמונות פורנו.
    שיעבור כבר הדור הזה מהעולם. שחושב שזה בסדר ומגניב לשים תמונות כאלו. אותה גישה שובינסטית פטריכאלית שגורמת למשה קצב לא להבין שמה שהוא עשה לא בסדר ועוד כל עשרות המקרים שמתגלים לאחרונה חדשות לבקרים.

    כי מה- לא רואים כאן משהו שלא רואים בים לא?

    אבל אין בעייה, אתה אמריקאי אז מותר לך. התרבות שהביאה את המעודדות לספורט- כי מה הקהל רוצה בפסקי זמן? בחורות עם ציצים במחשופים עמוקים — כי הקהל הוא כמובן רק גברי וחרמן.

  11. ולעניין הכתבה עצמה– כתוב ממש יפה ילד.
    אבל להגיד שטניס רואים רק באולימפיאדה… ?
    אתה מבין שהוא ענף פופולארי בחלק ממדינות אירופה יותר מאשר כדורסל למשל?

  12. תודה אורי.
    אנחנו לא נחשפים לתרבות הספורט של מדינות שממוקמות מזרחה אלינו, אבל לפי הפרסומים להם אני נחשפתי, כדורסל ממוקם "רק" 3 במדד הפופולריות. כמובן שכדורגל במקום הראשון. במקום השני ישנו קריקט.

  13. כתיבה יפה מאוד אורי אבל לעניין הספורט הנשי אז יש סיבה אחת בגללה הספורט הנשי לא מצליח כמו זה הגברי – שוביניזם

  14. אורי אתה קורבן של הנסיבות. אתה לא מכיר ספורט נשים כי זה לא בטלוויזיה.

    תאר לך עולם שבו המקצועיות הן אלה הנשים והגברים זה השוליים?

    אה רגע.. המנהלים של התקשורת זה גברים. במחלקות ספורט יש רק גברים. אז ברור.. מה אתה מצפה? או ש… תעבור למקומות שבו ספורט נשים מסוקר

  15. זה בסדר, דברים משתנים.
    עד לפני 100 שנה בערך נשים היו רכוש. בחצי מהעולם של היום, עדיין חייהן שווים פחות מקליפה. אונס במסגרת הנישואין היה מותר עד לפני 40 שנה אול-אובר. ועד היום מותר לגברים לאנוס תמורת תשלום כמעט בכל העולם.
    תבואו עוד 50 שנה, אפילו 20 – דברים ייראו אחרת. גם בספורט.

  16. תודה
    זה נובע גם מהצופים – אחוז הצופים הגברים הוא בערך לדעתי 90 אחוז וברור שיעניין אותם לצפות בגברים בגלל גם הערצה למישהו במינם. לעומת זאת אין כמעט נשים שצופות ולכן פחות מעריצות.
    אני חושב שאם היו יותר שידורים של ספורט נשי היה יותר צפייה והבנה.

  17. נכון יש עוד המון סיבות למה ספורט נשים פחות נצפה מטרת הכתבה הייתה בין היתר לקבל עוד סיבות דרך התגובות

  18. כתבה מצוינת

    ההסבר שלי – ספורט נועד להחליף ולדמות מלחמה. וזה עניין שמסורתית ואבולוציונית מעסיק בעיקר גברים, ממגוון סיבות (בין היתר שרידת הגזע – אפשר לאבד גברים אבל יקר הרבה יותר לאבד נשים כי רק אישה יכולה להעמיד את הדור הבא וכל גבר יכול להפרות אותה).

    נשים מאופיינות בחוזק וזיקה לתחומים אחרים – טיפול בצאצאים, יחסים בין-אישיים ועיסוק ברגשות.

    לפיכך זה די ברור שהגברים יהיו הדומיננטיים מאוד בתחום שחופף-ממשיך למלחמה וקרבות, ואין לזה קשר לשוביניזם.
    זה כמו לבוא בטענות לנשים אשר מנהלות את הגנים שהרוב המוחלט של הגננות שלהן הן נשים, ובכלל בתחומים טיפוליים ובטיפול בילדים.

    1. אני מסכים עם האשך. ישנו עוד רובד – לצפות בנשים עם התוצאות האיטיות שלהן, בריצה נניח, מזכיר לנו הגברים המסוקסים, תחרות של ילדים. אנחנו מתייחסים לזה כאל משהו נחות, לא רציני ומשעשע. שוביניזם, מה לעשות

  19. יופי של כתבה אורי.

    אני חושב שאחת הסיבות המרכזיות היא הסיקור התקשורתי.
    בארהב שם ההתעמלות מכשירים וכדורגל הנשים מסוקר בצורה די רחבה, הספורטאיות מוכרות הרבה יותר מהגברים.

    הטיעון שהרמה נמוכה יותר לדעתי פחות מתקבל, כי בחייאת, איזה רמה יש כאן לכדורגל?

  20. אני משתף את הפוסט החשוב ביותר שכתבתי, לדעתי. מהסיבה הזו הוא גם הפוסט שאני משתף בכל הזדמנות, בלי בושה. שמו הוא "על ההיסטוריה המרתקת של נשים בריצה למרחקים ארוכים".

    הפוסט ארוך. הוא מספר את נקודות הציון הדרמטיות העיקריות במאבק נגד הסטיגמות האבסורדיות שחסמו שילובן של רצים בריצות ארוכות משך עשרות שנים רבות (מעל 200מ' עד למשחקים האולימפיים של ש1960, ומ3000מ' ועד למרתון רק מ1984). הוא מספר על הספורטאיות הנפלאות שהיו החלוצות ש"בסך הכל רצו לרוץ".

    בימינו לשמחתי האתלטיקה – והריצה למרחקים ארוכים – הם אולי ענף הספורט השוויוני ביותר. אני מקוה שקריאת הפוסט תשנה, לפחות תמתן, הפרספקטיבה שמוצגת מחלק מהטייעונים בפוסט. ספורט הוא תרבות. הוא חוויה. הוא העצמה. הא דרמה. הוא דרך. הוא הזדמנות. בכל אלו אין שום יתרון לספורט גברים על פני ספורט נשים. המגבלות הן אך ורק תוצר של הרגלים ומגבלות שאנשים (כולל אוהדים) כופים על עצמם. והשאר רציונליזציה.

    מאוד אשמח אם תקראו את הפוסט, ולו כדי להכיר הסיפורים והדמויות.

    שבת שלום.

    http://debuzzer.com/shohat/54052/

    1. וואו מרתק וכתוב נפלא.
      מחזק את הטענה שנשים שכבר הגיעו לעסוק בספורט 'לא נשי' חייבות להיות תחרותיות והישגיות הרבה יותר מהגברים באותו מקצוע.
      ניקח שיט לדוגמא, ענף שוביניסטי שחי על מסורת של מאות שנים, עוד לפני האולימפיאדה.
      מועדוני יאכטות התחילו לקבל נשים רק בשנות ה-70, מדליה לשיט נשים נכנסה רק ב-88. אין שום מניעה פיזיולוגית שאשה תהיה שייטת פחות טובה מגבר. ועדיין… מעל 100 שנה של תחרויות האמריקאס קאפ וקומץ בודד של נשים הצליח לתפוס מקום של צוות גברי (שם אין הפרדה בין גברים לנשים, וגם אין צורך) עד שנת 95 שם זוכה האמריקאס קאפ יצר צוות שכולו נשים שיתחרה בגברים.
      דיים אלן מקארטור, השייטת הכי ידועה בבריטניה, היתה האדם הצעיר ביותר להשתתף בתחרות הוונדה גלוב, הקפת סולו מסביב לעולם. מאוחר יותר גם היתה לאדם שהקיף את הגלובוס הכי מהר בהפלגת סולו.
      הנשים שכבר מגיעות למצב שהן שברו את המחסום, בהחלט יכולות להוכיח שהם לא פחות טובות מהגברים, אבל הן הטופ של הטופ. המאית של האחוז העליון של הכוח האנושי , כי הדרך שהן צריכות לעבור היא פי שתיים מכל גבר.
      אנחנו עוד לא במצב תודעתי שאנחנו מרשים לעצמנו לתת הזדמנות שווה לנשים, אבל ההיסטוריה תביא לשם, אם נרצה ואם לא

      1. ועכשיו ברצינות, אפלטון. בתגובה הראשונה שלך בעמוד כתבת: "יש לי המון דברים להגיד על ספורט נשים אבל איך שאני לא מנסה לנסח אותם זה יוצא שוביניסטי ומגעיל". איך זה מסתדר עם כל מה שכתבת עד כה שהוא לחלוטין הפוך?

        1. כי אני שובניסט לא פחות מכמעט כל גבר כאן.
          אני מסתכל על טניס נשים וכל מה שאני בודק זה אם החצאית תתרומם ואיזה צבע התחתונים שלה.
          כי כשאני רואה כדורסלנית שרירית ב-wnba אני מעקם את האף, כי כשדקהנדית צעירה אומרת לי שהיא רוצה להיות קפטנית הדבר הראשון שעולה לי בראש הוא: הולך להיות לך נורא קשה, קשה לנשים למצוא עבודה בתור קפטניות, אולי תלמדי להיות שפית או מארחת וכו'…
          ואז אני תופס את עצמי ואומר- אין באמת סיבה לכל הדברים שאמרתי וחשבתי. הלוגיקה מראה כל פעם למה אין שום סיבה לא לתת הזדמנות שווה, אבל אנחנו מתוכנתים כך שהדברים האלו עולים באופן אוטומטי.
          בראש אני מעריך נשים ורוצה לתת להן את כל ההזדמנויות, בהתניה שלי אני מחפיץ אותן, ומצפה שיאכילו אותי ויטפלו בי ובילדים.
          אני חושב שעדיין, רוב מוחלט של הגברים הוא כזה, גם ה'נאורים' מביניהם.

          1. א-ב-ל, העולם משתנה וגלגלי ההיסטוריה והתרבות נעים לאט אבל קדימה, כך שאלא אם דעאש או יהדות התורה לא יעשו קמבק רציני, ההתניות האלו שאני שבוי שלהם ילכו ויתפוגגו מהעולם

          2. כולנו שבויים באותה תרבות ואותן התניות (שכמו שאתה וסומסום אמרתם, חולפות להן מהעולם. תוך כדי החרפה מהצד השני שנלחם על קיומו). לפחות אתה מודע אליהן וכן עושה (או לפחות אומר ומחנך) ההפך מהן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט