יומן האבטיח (14)/מתן גילור

 

  1. לאחר שבשנה שעברה זכה בטור דה פראנס כריסטופר פרום, למרות שאת קטעי הטיפוס, במצטבר, ניירו קינטנה, שסיים במקום השני, עשה מהר ממנו, החליטו מארגני הטור, עם או בלי קשר, לתכנן טור מאד מכוון מטפסים. לא זו בלבד שאין קטע נג"ש (נגד השעון) קבוצתי ולא זו בלבד שמתוך שני קטעי הנג"ש אחד בטיפוס, אלא שהמארגנים עשו כל שביכולתם ליצור אשליית תחרות בין המטפסים בשלב מאוחר (יחסית) של הטור. באופן די מסורתי, ישנו לפחות קטע נג"ש אחד לפני הפירנאים. הפעם, לא רק שדחו את קטע הנג"ש הראשון לשלב הרבה יותר מאוחר, אלא ששיבצו אותו מיד אחרי הר וונטו – אחת הפסגות המוכרות בענף האופניים. העלייה להר מגיעה לאחר רכיבה של 168.5 ק"מ וכוללת טיפוס של 15.7 ק"מ בשיפוע ממוצע של 8.8% – מטורף! רוצה לומר שמי שישמור כוחות לנג"ש יחדל להיות רלוונטי בתחרות על החולצה הצהובה. לא זו גם זו, לדחייה של הנג"ש יש אפקט פסיכולוגי משמעותי. אם למשל פרום לוקח 2 דקות על מרטין בנג"ש בשבוע הראשון, למישהו באמת נראה שהוא יוצא לרדוף אחריו 2 ק"מ לסיום עלייה בשביל לא לאבד חצי דקה בגג? לדעתי זה לא היה קורה. כמו כן, ספק האם קינטנה היה דבק בטקטיקה ההגנתית שלו גם בפיגור גדול יותר. כלומר, האשליה הזו משפיעה טקטית ואף אסטרטגית על המתרחש במירוץ. לאלה שאינם בקיאים אסביר שהמצב כרגע הוא כמו להסתכל על מקצה מעורב אישי בשחייה ולהתרגש מתחרות צמודה בשלב החזה, כשידוע שחלק מהשחיינים עולים על האחרים בחתירה מונים רבים. כמובן שהכל לגיטימי, אבל חשוב להציף את האופי של הטור הנוכחי וכן את סדר הקטעים לאור התרחשויות השנה שעברה.
  2. בהמשך לסעיף הקודם, יצוין כי פרום נחשב רוכב שמתחיל חזק ומאד נחלש ככל שחולפים השבועות, לעומת מטפסי העל האחרים. הווה אומר שדחיית הנג"ש רלוונטית גם כאן. אבל אני רוצה להתעמק בשאלה – מדוע דווקא פרום נחלש? האם יש קשר להיותו בעל קומה חריגה יחסית לרוב מטפסי העל? מנחם לס טוען שעל פי רוב לגבוהים בכדורסל יהיה זמן תגובה גדול יותר, כיוון שלוקח למוח יותר זמן להעביר את הפקודות לשרירים. ככל שמתקדמים השלבים לרוכבים קשה יותר לייצר דופק גבוה. האם ייתכן שככל שהרוכב גבוה יותר והשרירים מרוחקים מהלב, ירידה בדופק תשפיע עליו ביתר שאת? אשמח לדעתם של העוסקים בדבר.
  3. במשחק החניכה של אצטדיון טוטו-טרנר בבאר שבע אירחה הפועל באר שבע את מכבי חיפה. בדקה השלישית הורחק שחקן מכבי חיפה טאלב טוואטחה לאחר עבירה על מאור בוזגלו. המשחק הסתיים בתוצאה 0:0. לאחר המשחק אמר לי חבר שהיה איתי באצטדיון שבזכות ההרחקה של טוואטחה הצלחנו לא להפסיד את המשחק, שכן הדבר נתן למכבי לגיטימציה לשחק באופן נסוג (ואני עדין, בתכלס זה היה וואחד מבצור). לא שמכבי היתה צריכה רשות של מישהו וודאי שהדבר חוקי, אבל סגנון המשחק הזה מתקבל הן על ידי האוהדים והן על ידי התקשורת בצורה אחרת כשמשחקים ב-10 שחקנים או ב-11. כמו כן, ההרחקה, שלדעת השחקנים לא היתה מוצדקת, הכניסה אותם להלך רוח של "כל העולם נגדנו", מה שהחדיר בהם מוטיבציה רבה. אינני יודע מה היתה תוצאת המשחק אם טוואטחה היה משחק, אבל ייתכן שיש דברים בגו. לכל הפחות מדובר על ספקולציה סבירה. בדיוק את אותו הדבר אפשר להגיד על גמר היורו. ודאי שפורטוגל טובה יותר עם כריסטיאנו רונאלדו, וכמובן שלעולם לא נדע מה היה קורה אילו, אבל אי אפשר לשלול את הספקולציה הסבירה שההרחקה של רונאלדו נתנה לפורטוגל את הלגיטימציה לשחק באופן בו שיחקה ואשר לא היתה מתקבלת עם רונאלדו. ברור שלכאורה פורטוגל יכלה לשחק באותו האופן, אבל הלך הרוח משפיע גם על הסגנון. אותו כנ"ל לגבי הרגשת "כל העולם נגדנו", שהגבירה את המוטיבציה של השחקנים, לאחר הפציעה של כוכב הנבחרת (לא שצריך הגברה מיוחדת בגמר יורו, אבל בכל זאת).
  4. לפני גמר המונדיאל חזיתי שאם המשחק יגיע להארכה גרמניה תנצח, שכן שחקניה טריים יותר. בגמר היורו הדבר היה תקף שבעתיים, שכן ההבדל בין 3 ל-4 ימים (במקרה דנן) יותר משמעותי מאשר ההבדל בין 4 ל-5 ימים (במונדיאל). היה ניתן לראות בבירור שהצרפתים היו טובים יותר במהלך 90 הדקות, אך בהארכה הפורטוגלים נראו טריים בהרבה ומאזן הכוחות נטה לטובתם. אין ספק שקבוצה אחת תנוח יותר מהשניה, שכן לא ישחקו את שני חצאי הגמר באותה השעה ואפילו לא באותו היום, אבל ראוי לתת עוד יום מנוחה.
  5. רבים מתלוננים שאין תחרות מספקת בטניס הגברים כבר כמעט עשור וחצי ושבאופק לא נראה מישהו שייכנס לנעליהם הענקיות של רוג'ר פדרר, רפאל נדאל ונובאק ג'וקוביץ'. הבעיה היא שעד שמישהו מוציא מהם מייג'ור זה או אנדי מארי (בגילו של נולה) או סטניסלס ואוורינקה (המבוגר ממנו בשנתיים). הווה אומר שגם התחרות שקיימת אינה בת קיימא. אפילו לכוח עולה כמו ראוניץ' לוקח 5 מערכות לנצח את פדרר קשישא.

 

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. תודה מתן.
    גם קליבלנד בשנה שעברה בגמר זו דוגמה טובה לנקודה השלישית שהעלית. הבעיה שלהם היתה שזו סידרה של הטוב מ-7 ולא הטוב מ-3

  2. מתן נפלא מסכיל עם הכל.
    אך בעניין פורטוגל הם לא היו צריכים שום לגיטימציה את הליגטימציה האמיתית סיפקה להם נבחרת יוון שעשתה להם לפני 12 שנה מה שהם עשו לצרפתים שלשום.
    מה שכן אני חושב כמוך זה שבהחלט ייתכן שעם רונאלדו בריא הם לא היו מנצחים שכן אין מה לעשות הפציעה האכזרית הוסיפה עוד מחויבות ונחישות וגם הבנה שאין את ההוא שיעשה הכל .
    כמובן שלעולם אין לדעת.
    לסיום הערה בעניין היום חופש.
    אתה צודק בהכל וחשבתי על כך ערב הגמר.
    מה שמפליא אותי שדווקא הביתית סבלה מכך.
    בטורנירים גדולים מהעבר דווקא הביתית מסדרת לעצמה את הלוז הכי נח עם כל היתרונות הללו ( כמובן שהכל על הנייר שכן אם ביתית תיפול ממקום 1 ל 2 בשלב הבתים הכל משתבש ).
    ומסקרן אותי למה צרפת לא פעלה בהתאם ( מארגני הטורניר כמובן ).

  3. מצויין מתן. לא כזה מסכים עם חלק ממה שכתבת. בטור לפני שנתיים (בו ניבלי זכה) קטע הנג"ש היה בכלל בעלייה, מה שנותן יתרון למטפסים. נג"ש קבוצתי זה משהו שלא תמיד מכניסים, והוא בכלל יותר קשור לכמה הקבוצה מתאמנת על זה (מה שבי אם סי עושים שם זו אומנות). גם העלייה להר ונטו לדעתי תהיה פחות משמעותית השנה מבחינת התוצאה הסופית של הקטע – מדובר בקלאסיקה שהמארגנים שמו ביום הבסטיליה, ופרט לעלייה להר, הקטע עצמו די שטוח. מסכים עם זאת שהטור מוכוון מטפסים – המארגנים קלטו שזה מה שאוהדי התחום אוהבים.

      1. אתה כמובן צודק לגבי קטע הנג"ש – זכרתי עלייה, אבל הוא למעשה היה לא שטוח בניגוד לקטעי הנג"ש הקלאסיים. עדיין דווקא טור 2014 מחליש קצת את מה שאמרת, היות והוא כלל קטע נג"ש בודד בסיומו. הפואנטה שלי היא שמאז הטור המשמים של 2012, בו וויגינס זכה בעיקר עקב שליטתו בנג"ש, המארגנים מנסים להוריד את מעמד הנג"ש בטור (בלי קשר לאם זה טוב או לא).

  4. תודה, מתן.

    לגבי השאלה הפיזיולוגית:
    אני לא בקיא בספורט האופניים.
    אבל נראה לי שהמשוואות –
    יותר גובה = משקל גוף גבוה יותר,
    משקל גוף גבוה יותר = מסת שריר גדולה יותר = דרישה גדולה יותר לחמצן,
    הן המשוואות הקריטיות.
    (במישור למשקל הגוף רלוונטיות פחותה, ויותר מסת שריר משמעותה יכולת האצה גדולה יותר)

  5. העניין אם היום מנוחה,לא יודע נראה לי מקרי ועדיין לא הוכח מספיק(אלא אם יש לך נתונים אחרים)משחק ביום חמישי שהמשחק אחרי הוא ביום ראשון אמור להיות מספיק,מה עוד שהם מקצועניים ברמות הגבוהות שעושים את זה כל השנה,ואם כבר פורטוגל ששיחקו איזה 800 דקות בכל הטורניר היו אמורים להיות יותר עייפים בכל מקרה..
    דרך אגב אני בדיעה דומה לשלך לגבי פורטוגל,רק שאני חושב שגם אם רונלדו הם היו משחקים אותו דבר,ככה הם שיחקו לאורך כל הטורניר,ההבדל כמו שאמרת שעכשיו כולם אמרו להם שזה לגטימי לשחק ככה ושרונלדו שיחק אמרו איך אתם משחקים ככה שיש לכם את רונלדו

    1. הוכח ועוד איך. מציע לך לקרוא את אוריאל דקסל ואת ההשלכות הגופניות של משחק כדוגל (שהוא זהה למאמץ של חצי מרתון!). ההמלצה היא לעשות עשרה כאלה בשנה ולא מעל 20 (אאל"ט לגבי המספר האחרון – באזור 20, קח או תן). לא יודע אם אי פעם רצת חצי מרתון. אני עשיתי זאת הרבה פעמים. שלושה או ארבעה ימי מנוחה מאד משפיע לפני המאמת הבא, קל וחמר אם גם הוא חצי מרתון (מבחינת המאמץ).
      והם עוד עושים זאת אחרי עונה מתישה.

      1. או קי אם אתה אומר שהוכח לא מתווכח איתך כי אני לא מכיר.רק נראה לי מוזר שיום אחד מנוחה יותר משפיע הרבה יותר מהעובדה ששיחקת הרבה יותר דקות(ומשמעותית) מהקבוצה השנייה.ההגיון שלי אומר שההשפעה המצטברת תהיה גדולה יותר אם בטווח של שלושה שבועות עשית מאמץ הרבה יותר גדול משאר השחקנים בטורניר למרות שהיה לך יום מנוחה עודף,אבל שוב לא מכיר את העובדות המדעיות,מדבר רק מההגיון שלי.
        מה שעוד יותר מוזר לי זה שאם אתה אומר שזה הוכח מדעית אז איך עדיין נותנים יתרון כזה לאחת הקבוצות? ואיך עדיין לא מצאו לזה פתרון ברמה המקרומית ששם גם הם משחקים הרבה פעמיים ביום רביעי בליגת האלופות ואז ביום שבת בליגה

        1. 1. נראה לי שגם ב-NBA אנחנו רואים שB2B יותר משפיע משתי הארכות עם יומיים מנוחה אבל כמובן ששניהם משפיעים. אין לי נוסחה שמשקללת את הדברים ומוציאה מספר.
          2. איך? כסף! שני משחקים בשעות שיא שמניבים אחוזי צפייה מטורפים.
          3. ובגלל זה שחקנים נפצעים כ"כ הרבה בעיקר בקבוצות שמשחקות פעמיים בשבוע. רואים זאת בעיקר בקבוצות הפחות גדולות שיש להם סגלים יותר קצרים ופחות רוטציה.

          1. 1.ההבדל לשחק יום אחר יום לדעתי שונה מאשר היו לך שלושה או ארבעה ימי מנוחה
            2.כסף מסכים אבל אפשר למצוא פתרון של הקדמה ביום של חצי הגמר או משהו כזה(ראינו שאפשר אפילו מונדיאל בחורף אם משלמים מספיק.)
            3.מסכים לגבי פציעות אבל זה לא מה שכתבת כתבת על עומס ושהם נופלים מהרגליים בהארכה כי היה להם יום מנוחה אחד פחות.
            עדיין למרות הנימוקים וההוכחות שנתת נראה לי יותר כתירוץ(בייחוד שיש לה את האימג' בראש שלא יוצא של פפה מקיא אחרי המשחק מרוב תשישות)

          2. יניב, יקירי, אל תכניס לי מילים למקלדת. זה לא שהקבוצה שנחה 3 ימים קרסה והקבוצה שנחה 4 ימים נראתה רעננה כאילו עכשיו חזרה מהפגרה. אבל ביכולת של שחקן לתת עוד 5%-10% (סתם זורק מספרים, זה יכולים להיות כל נתון אחר) בהארכה יכולה להכריע את הכף לטובת קבוצה מסוימת. אם תקטין את זה לנניח 2%-3% זה עדיף. ככל שיש יותר זמן ההבדל של עוד יום פחות משמעותי. במונדיאל הוכיחו שאפשר 4 ו-5, לאחר שהגיעו למסקנה ש-3 ו-4 זה הבדל גדול מדי (כלומר יום נוסף בין 3 ל-4 מכריע בצורה מהותית לעומת 4 ו-5). ולדעתי גם ביורו צריך לאמץ.

  6. הגיע הזמן לשים את מוריי בשורה הראשונה של הטניסאים עם ג'קוביץ', פדרר, ונדאל. בשלוש-ארבע שנים אחרונות הוא בפרוש עדיף על נדאל.

  7. תודה רבה מתן. הייתי שמח לקבל נתונים על המאמץ הפיזי של משחק כדורגל או כל ענף אחר (כדורסל, טניס).
    אני לא חושב שפורטוגל היתה משחקת אחרת גם אם רונאלדו לא היתה נפצע. זה הסגנון שנוח לה באופן כללי וכשהיא מגיעה כאנדרדוג יש לה גם הצדקה לנקוט בטקטיקה ההגנתית והסתמכות על מתפרצות. ראינו את זה קורה מול קרואטיה במשחק היחיד הו היתה אנדרדוג וראינו שבכל המשחקים כשהגיעה פייבוריטית היא התקשתה במשחק המסודר.

  8. לגבי פורטוגל – צרפת, לא יודע כמה זה השפיע על פורטוגל, כמו שזה השפיע על צרפת.

    הם פתאום איבדו את האנרגיה לשחק ולשלוט, והידרדרו לגמרי. לא ברור.

  9. אתה רומז רמז עבה שהמארגנים לא רצו שפרום יזכה, והגישו את הטורניר לקינטנה.

    בסקיי טים מתלוננים על זה?
    התקשורת האנגלית כתבה מאמרים בנושא ? פרום הוא גיבור אנגלי והמדיה שם נשכנית ומפותחת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט