פינת השופט (1)-למה אתה עושה את זה לעצמך?!?/הגולש עמית טבול

לכבוד עונת המלפפונים החלטתי לנסות להפיג לכם את שעמום הפגרה (היחסי כמובן) ולספר לכם קצת על עולמם של שופטי הכדורסל.

מי אני?

עמית טבול, בן 33, נשוי+3, במקצוע רואה חשבון בחברת מקורות, גר בבנימינה מזה כשנתיים. גרתי רוב חיי בבת-ים (למעט 6 שנים במצפה רמון כילד).

לאחר שהתחתנתי עם בחירת לבי התגוררנו 6 שנים בקרית אונו ולאחר מכן עברנו לבנימינה.

גדלתי בעיקר על מכבי של ג'מצ'י ושיקגו של ג'ורדן וצפיתי באדיקות במשחקי ה- NBA גם באמצע הלילה (ותודה רבה לאמא היקרה שזרמה, כיוונה שעון מעורר והעירה אותי בשלוש בלילה כדי שלא אפספס סדרות פלייאוף היסטוריות כמו שיקגו-פיניקס ושיקגו-יוטה).

בכיתה ה' הגיע איש גבוה מאוד לבית הספר שלנו וסיפר על חוג כדורסל במכבי בת-ים. החלטתי להירשם למיונים למרות שהייתי די נמוך ורזה.

במיונים האיש הגבוה הרים את היד שלו והורה לי לקפוץ גבוה, ולהתקרב ככל האפשר ליד שהוא הרים. זה היה המבחן…

שיחקתי שנתיים במכבי בת-ים ומאוד נהניתי, אולם לא הותרתי חותם משמעותי למעט יכולת לקבור שלשות 2 מטר מאחורי הקשת וזריקת וו קטלנית עם הקרש. כל אלה גרמו לחבריי לקבוצה לקרוא לי "פוקסי" , ומאז זה היה השם שלי בקבוצה.

בכיתה ז' עברתי ללמוד בישיבה תיכונית עד סוף התיכון והבגרויות, ובגלל ששעות הלימוד הארוכות חפפו לחוג הכדורסל החלטתי מראש לא להמשיך בקבוצה (בדיעבד מסתבר שזו הייתה טעות קשה כי לא תיארתי לעצמי שקיימת אופציה שישחררו אותי לכדורסל).

לאחר הוויתור על חוג הכדורסל נוצר בי תסכול מסוים שגרם לי לשחק/לצפות/לשחק במחשב כדורסל בכל שניה אפשרית. מפה לשם, המשכתי לשחק המון עם החבר'ה בהפסקות, בשיעורי הספורט, ולפעמים גם על חשבון השיעורים וגם לאחר הלימודים (שבגיל התיכון נמשכו עד שמונה בערב), מה שגרם לכך שאבא שלי היה מגיע מדי פעם ושולף אותי בעשר בלילה מהמגרש. נראה לי שפלאפון , אם היה קיים אז, היה יכול להיות די אפקטיבי פה…


אז איך הגעתי לשיפוט?

בסוף שנת 2006 , כשהייתי בן 25, מספר חודשים לפני שהתחתנתי והתחלתי סיוט העונה לשם סטאז' במשרד רואי חשבון, חבר של אחי הצעיר (שופט בכיר כיום) הפנה את תשומת לבו לקורס שופטי כדורסל והוא הציע לי להצטרף אליו.
התגובה האינסטינקטיבית הראשונית שלי הייתה: "שופט?! מה אני צריך את זה בכלל? מה אמא שלנו עשתה לנו כל כך הרבה רע בחיים שהיא תצטרך לשמוע על כל הברכות שיורה הקהל במגרשים לכיוון הבן שלה? מרוויחים על זה כסף או שזה בהתנדבות?"

כך בדיוק מגיב גם היום כל מי שאני חושף בפניו את העובדה שאני שופט כדורסל באיגוד הכדורסל.
בדרך כלל אני נחשב אדם רציונלי, אולם כשמדובר בכדורסל השכל מפנה את מקומו לחיידק הכדורסל ולכן, למרות הכל, החלטנו שאנחנו הולכים על זה ולאחר שהתקבלנו לקורס בתום ראיון קצר, התייצבנו כעבור מספר שבועות בכפר הנוער יוהנה ז'בוטינסקי בבאר יעקב.

שם עברנו קורס שופטים מרוכז במשך שבוע, בתנאי פנימיה מהבוקר עד 11 בלילה. עלות הקורס הייתה 1,600 שקל. את הקורס העבירו בצורה יוצאת מן הכלל השופטים עומר אסתרון וצחי הבדלי בסיוע של שופט העבר הבינלאומי ברוך זיגלמן.

אז מה עושים בקורס?

לומדים את חוקת הכדורסל על בוריה (המון מיתוסים מהמשחק בשכונה נשברו – יוקדש לכך פוסט בעתיד…), מתרגלים מכניקת שיפוט על המגרש וסימוני שיפוט ומנתחים אירועים על המגרש ובאמצעות סרטוני וידאו. עם סיום הקורס יש מבחן חוקה מקיף ומבחן מעשי בו אתה והפרטנר שלך שופטים רבע שעה של משחק נערים.

יאללה מתחילים! אם צלחת את שני המבחנים אתה מתחיל את שנת השיפוט הראשונה שלך בה אתה נקרא "מועמד". ב- 10 המשחקים הראשונים אתה משובץ עם שופט בכיר, בדרך כלל מליגת העל או הליגה הלאומית, שיסביר לך הכל, יחפה עליך ויתקן אותך אם צריך. לא אשכח איך בהתחלה הייתי שורק אופנסיב ומסמן את תנועת האגרוף לכיוון השני..

אם יש שני שופטים ומעלה כל אחד הוא שווה ערך לשני והשריקה של הזוטר לא שווה פחות. במקרים גבוליים ושריקות סותרות מקיימים התייעצות קצרצרה ומכריעים בדרך כלל על פי השופט ש"קיבל" את האירוע והיה קרוב יותר. לאחר מכן אתה משובץ עם שופטים רגילים למשחקים בהם יש שני שופטים ואם אתה בסדר עם השריקות ואופן ניהול המשחק, אתה מקבל כבר משחקים בהם אתה שופט לבד, בעיקר בליגות קט סל, ילדים ונערים/נוער מחוזית . דרך אגב, שופט בודד שעומד קרוב לקשת השלוש זו קומבינה שנולדה פה בארץ על מנת לחסוך בעלויות. אין לזה אח ורע בכל העולם וזה משפיע לרעה על רמת השיפוט בעיקר באזורים שקרובים לסל.

לאחר מספר חודשים מצפים לראות שיפור ניכר ברמת השיפוט, קבלת ההחלטות, ניהול המשחק, הביטחון העצמי והקרנת נוכחות במגרש. שופט כדורסל הוא אכן מקצוע כפוי טובה.אם אתה ממש טוב אז לא כל כך מדברים עליך. אם אתה גרוע – ידברו גם ידברו.

שופט, כמו מאמן, נתון למכבש לחצים ממספר כיוונים:

חלק גדול מעבודת השיפוט היא להסתדר עם מאמנים. בתמונה השופט ג'יימס וויליאמס וגרג פופוביץ'.

השחקנים, המאמן, הקהל, והכי גרוע: הורים סוררים שביום יום עובדים במקצועות מכובדים, אבל כשהם עולים ליציע הם מתנהגים בצורה בזויה ומלחיצים את הילדים ואת המאמן.
החוכמה היא לדעת לסנן רעשי רקע שלא מועילים ולשלוט במשחק, כולל ניהול המזכירות, החילופים, פסקי הזמן, שעונים, משמעת ועוד…

השופט חייב לדעת למכור את השריקות שלו גם אם הוא לא בטוח במאה אחוז. יש לברור את השריקות, וגם אם על פי החוקה היו צעדים או פאול, צריך לבחון אם הייתה לזה השפעה על המשחק.
אין שופט שלא טועה לפחות בשלוש שריקות כל משחק. החוכמה היא להמשיך הלאה ולא לנהל פנקסנות. לשופט, כמו לשחקן, יש ימים טובים וימים פחות טובים. יחד עם זאת, אם מגיעים לסיום משחק צמוד אין אפשרות לטעות! פה צריך להיות מכונה.

השופט נמדד מהרגע הראשון שהוא מגיע לאולם – איך הוא לבוש? האם הוא מגולח ומסודר? מתי הוא הגיע (צריך להגיע לפחות 20 דקות לפני תחילת המשחק ולערוך PRE-GAME מסודר עם השופט השני)? איך הסימונים שלו? איך שפת הגוף שלו? האם הוא מסביר לשחקנים חלק מהשריקות או שהוא בא רק להריץ שעון וללכת הביתה? האם הוא בדק את כרטיסי השחקנים? איך הוא מדבר עם המאמן? איך הוא "מכבה שריפות"? האם הוא "מרגיש" את המשחק ומונע אירועים קשים מראש/משחרר לחץ כאשר המשחק זורם?

ככל שעבר הזמן גיליתי שהשיפוט, מעבר לשריקות, הוא קודם כל פסיכולוגיה, חינוך וגישור. השיפוט חיזק אצלי את הביטחון העצמי, את חדות ומהירות המחשבה ואת ההתנהלות עם אנשים וילדים שלעיתים נסערים ונמצאים במצבים מלחיצים.

נו, אז כדאי או לא? לסיכום, שיפוט כדורסל יכול להוות אתגר מהנה ומרתק לכל מי שעולם הכדורסל קרוב אליו והוא אוהב ללמוד דברים חדשים, להתמודד עם אתגרים ולהכיר אנשים/קולגות שונים מכל שכבות האוכלוסיה.

גם אם תתקדמו יפה במעלה סולם הליגות ואפילו אם תהיו שופטים בינלאומיים – לא תהיו עשירים משיפוט. צריך לעשות את זה מאהבה ולא רק בשביל כסף.
לגבי השופטים הזוטרים – לצעירים מגיל 16 וסטודנטים זו יכולה להיות אחלה הכנסה, בעיקר אם שופטים כמות גדולה של משחקים כל חודש, כאשר חלק מהם "דאבלים" – שני משחקים ברצף.
גם אם תישארו שופטים זוטרים כמוני (סגל ד') – השיפוט יכול להוות בהמשך השלמת הכנסה לא רעה ותחביב-מקצוע מהנה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. טוב שבאת עמית – צריך פה שופט שיסביר לנו כל מיני גבוליות במהלך העונה.

    שופטים עובדים לא פחות קשה מהשחקנים. רצים למעלה למטה. ואין להם סאבס.

    אתמול היתה שריקה מוזרה… בעת שהחלפתי מסירה כפולה לפיק N רול עם קרייג באה שריקה מאלללה ( סל בטוח שלי שהייתי בטוח קולע). מל השופטת הבחינה בחוליגן שנכנס לג'ים. כריס הלך להגיד לו שייצא. ואז כריס השמן תפס את הכדור ודפק לו אותו באמצע הפנים. מה שנקרע אחד דיבר איתו השני הסביר לו…
    אמרתי למל שהיא חייבת לי סל. היא נתנה בי פניי פוקר. אחרי כמה התקפות היא לא שק'ה לי צעד וחצי וחצי (תרגיל ע"ש לברון) ללי אפ שהחטאתי. על הפנים שלה לא הייתה תנועה. זאתי יש לה עיינים בגב.

  2. אחלה רעיון וביצוע!
    צריך לעשות פוסט על סוגי שופטים, אני לא יודע איך זה במרכז אבל בירושלים יש כמה טיפוסים – אבו-שריף שעל פי השריקות שלו הוא בכלל שופט כדורגל (נפוץ מאוד גם בדרום), האופנוען עם הפיוז הקצר שאי אפשר לומר לו מילה כי הוא מסתכל עליך מלמעלה בעיניים שטניות, ועוד רבים וטובים.

  3. לדעתי להיות שופט זו עבודה קשה הרבה יותר מאשר להיות ספורטאי והכי פחות מתגמלת שאפשר.
    ועדיין, מעצם מהותו של הספורט המקצועני התחרותי, השופט הוא האיצטלה החשובה ביותר במשחק מאחר וחייבים מי שיכריע כל אימת שישנן חילוקי דעותף בוודאי כשהשלטותיהן משפיעות על פרנסתם של אנשים.
    מעריך את אלו שעוסקים בשיפוט וחושב שחייבים אופי מיוחד לכך, אך גם שמח שאני לא כזה.
    מאוד אוהב את כתיבתך ולכן מקווה שתמשיך לכתוב ולחשוף בפנינו עוד מעולמו של שופט.

  4. פוסט מצויין
    אוהדים זה כמו שיש לך 2 ילדים
    כל אחד רואה את מה שהוא מקבל כמובן מאליו
    אך את מה שהשני מקבל הוא רואה כמקור להשוואה

    ממליץ לאבא שנמא במצב כזה לעשות שיחה עם שני הילדים על התופעה הזו ולבקש מהם לסמוך עליך שאתה נוהג באיזון.
    ואתה צריך לנהוג באיזון
    ואז, אם זה קורה שוב תמיד תוכל להזכיר את השיחה המשותפת כבסיס לטיעון…

    לא יודע אם שופט יכול לעשות את זה 🙂

      1. שטויות, כבר קראו לי כאן השבוע מושחתת חסרת מוסר אז רף ההעלבות באתר הוא גבוה בהרבה.. 🙂 (עכשיו אני אחזור לשחוט ארנבונים צמריריים ולהתאכזר לחסרי ישע..)
        ולענייננו, פוסט מעניין. נהניתי מאוד לקרוא.

          1. התכוונתי לתגובות ההזויות בפוסט על חב"ד (וגם הם לא באמת העליבו אותי או את חברותיי למין הנשי ולאתר 🙂 )
            אתה כותב נפלא והפוסטים שלך הולכים ומשתבחים (ואתה רק בתיכון!!!)

          2. jojo אני מסכים עם הרבה מהטענות שהעלית, וחושב שיש הרבה מה לתקן גם במגזר שאליו אני משתייך.
            אני רק מצר על כך שבמקום לנצל הזדמנות לשיח מכבד באמת, ניסיון להבין אחד את עמדות השני ולמציאת מכנים משותפים ויש רבים כאלו, גם אם לא להסכים על כל דבר, הדיון גלש להתלהמות והתבצרות באחורי חומות בצורות.
            בכל אופן לי יש כבוד רב גם כלפייך וכלפי כל מי שדיבר בכבוד לגופו של ענין.
            .

  5. סמי חזיזה והאחים הגרוזינים נכנסו לעסקי השיפוט
    פתחו בית משפט בקומה 4 של הבניין בשוניצינו ( קומות 1-2 מפוצץ בנערות אקסקלוסיב וקומה 3 יש קלאבים של פוקר ) הולך לא רע מקבלים 15 אחוז על כל בוררות

  6. עמית תודה על השיתוף בסיפור האישי ותודה על הפוסט המעניין.
    םפעמים רבות כמו אוהד כורסה מצוי, אני מתרעם על השופטים (וזה במילים עדינות כן) ועל ההחלטות שהם מקבלים בשבריר שניה, כשלי כמובן יש נטיית לב ומצלמות טלוויזיה וכל הזמן שבעולם לבקר את השופט. חשוב לכולנו לראות גם איך מתנהל הלך המחשבה של איש המשרוקית, שתמיד אומרים שהוא טוב כשהוא שקוף ומשפיע על מהלת המשחק במינימום האפשרי, אבל הוא הראשון שחוטף אש בכל החלטה שנויה במחלוקת.
    אני אשמח מאד לפינה קבועה, או לפחות פוסט מדי פעם כמובן אם תרצה ותוכל. בעיני זה יכול להעשיר מאד את האתר ולתת זווית מאד מעניינת נוספת למשחק.

  7. נהדר עמית. אתה בקיא גם בחוקת ה-NBA?

    אולי בעתיד תוכל להעלות סרטוני היה או לא היה, כדי שנוכל לבדוק מה אנחנו שווים בשיפוט ואז לתת את הפסיקה שלך… אומנם אתה לא שופט NBA אבל אשמח לגורם אובייקטיבי שינתח לי סוף סוף מה היה שם בין הלייקרס לקינגס ב-2002.

  8. אני יכול להעיד שההחלטה של עמית לעזוב את משחק הכדורסל המקצועני היתה טעות גדולה.

    אנחנו משלמים את המחיר עד היום… הוא כל כך מתוסכל שהוא אפילו הקים ליגת חובבים שגם בה סיימנו במקום האחרון 😉

  9. שלום חברים,

    ראשית פוסט מצויין !

    שנית אשתף אתכם במשהו מעניין אותו אני רוצה להוציא לפועל ואני זקוק לעזרה.

    אני חלק מקבוצת כדורסל בליגה למקומות עבודה , כל הקבוצה טסה בקרוב לטורניר בחול תוך ייצוג נפלא של המדינה

    אני רוצה לארגן משחק לחבר'ה בו אשאל שאלות ממבחן חוקה בכדורסל
    במשך כל הנסיעה ויהיה ניקוד לתשובה נכונה
    לא מצאתי בשום מקום שאלות ממבחן חוקה שכזה

    האם יש כזה ?
    האם אפשר לשלוח לי כזה למייל ?

    בתודה עמית

כתיבת תגובה

סגירת תפריט