10 האתלטים הטובים בכל הזמנים
(היום 1-5)
לפני כשנתיים העליתי בהופס כתבה שמדרגת את 10 האתלטים הגדולים בהיסטוריה. ביקשתי ממנחם הזדמנות להעלות אותה שוב באתר החדש. כמובן שעדכנתי נתונים רלוונטיים, וגם שיניתי מיקומים של חלק מהבחירות שלי. במהלך הניסיון לנתח ולדרג את הישגי הספורטאים נתקלתי בקושי לשקלל באופן מוחלט את כל הפרמטרים שעל פיהם אנחנו בוחרים את בחירותינו. אפשר כמובן לחשב באופן מתמטי את איכות השיא, ויש מדדים השוואתיים נוספים שמאפשרים לתת משקל לאיכות האתלט השיא כמו נדירות השיאים שלו, או הדומיננטיות במקצוע, וכמובן מרכיב הרבגוניות של האתלט. אך מכיוון שהיכולות המתמטיות שלי אינן מזהירות, וויתרתי על הניסיון ואני משאיר את ההוכחות למנחם, ומתמקד יותר בהשיגם ובאימפקט שהותירו אחריהם האתלטים. בין כל המדדים הללו קיימים גם פרמטרים שקשה ביותר לכמת אותם כגון: הפער בין תקופות היסטוריות, איכות היריבים וכו'. אני לא התיימרתי לכתוב מאמר מדעי מדויק, אלא לנסות לשלב בין הישגים ספורטיביים יוצאי דופן, וההעדפה האישית שלי. הרשימה היא סובייקטיבית לחלוטין וגם אני עורך מדי פעם שינויים במיקומים, כך שתרשו לעצמכם לחלוק עלי כאוות נפשכם, אבל בעיקר אני מקווה שתיהנו לקרוא. אגב יש גם רשימה נוספת של כל המאוכזבים שלא נכנסו שתיכנס בהמשך, אחרי שחלונות ביתי נופצו מכידונים דיסקוסים וכו' שהושלכו ע"י אתלטים זועמים שהפגינו מחוץ לביתי בדרישה להיכנס לרשימה היוקרתית, אבל תחילה העשירייה הראשונה.
מדליית זהב: קרל לואיס
אני בטוח שיהיו רבים שיחלקו עלי בכך ואולי בעתיד אשנה את הבחירה אבל נכון לעכשיו זו הבחירה שלי.
תארים:
קרל לואיס זכה ב – 9 מדליות זהב אולימפיות, ואחת מכסף
באליפויות עולם הוא זכה ב – 8 מדליות זהב אחת מכסף ואחת מארד
אולימפיאדה:
1984 לוס אנג'לס: אלוף אולימפי פעמיים בריצה ל – 100 מטרים בתוצאה – 9.99, אלוף אולימפי ב200 מטר ב 1984 בתוצאה נהדרת – 19.80, אלוף אולימפי בקפיצה למרחק, ומדליית זהב ב-4X100. 1988 סיאול: – אחרי הדרמה הגדולה ופסילתו של בן ג'ונסון הוכתר לואיס לאלוף אולימפי ושיאן עולם – 9.92. בנוסף היה אלוף בקפיצה למרחק, וזכה במדליית כסף ב-200 מטר
1992 ברצלונה: מדליות זהב בקפיצה למרחק וב- 4X100
1996 אטלנטה: מדליית זהב בקפיצה למרחק
אליפות עולם:
לואיס היה אלוף עולם 3 פעמים ב 100 מטרים: 1983, 1987 – הוכתר בדיעבד לאלוף עולם תוך שהוא משווה את שיא העולם 9.93, ו – 1991 באחת הריצות הגדולות בהיסטוריה, בוודאי האיכותית ביותר עד אז, כש – 6 אצנים ירדו מגבול 10 השניות. לואיס ניפץ את שיא העולם שקבע באותה שנה לירוי בורל והעמיד אותו על 9.86 שניות.
קרל לואיס היה שותף ל-3 מדליות מוזהבות ב- 4X100 באליפויות עולם.
אלוף עולם בקפיצה למרחק פעמיים ופעם אחת מקום שני
לואיס זכה במדליית ארד באליפות העולם בשטוטגרט 1993 בריצה ל-200 מטרים.
לואיס החזיק פעמיים בשיא העולם ב- 100 מטר
הקייס של לואיס:
קרל לואיס זכה ביותר מדליות מכל אצן אחר בעידן המודרני וכנראה גם בכלל. 9 מדליות זהב אולימפיות, ואחת מכסף.
8 מדליות זהב מאליפות העולם, אחת מכסף ואחת מארד.
גדולתו של לואיס הייתה יכולתו המופלאה להגיע לשיא בזמן הנכון, וזאת למרות חולשתו היחסית בזינוק בריצת 100 מטרים
לדעתי האישית אם היה מתרכז בריצת 200 מטרים שיאו של פייטרו מניאה 19.72 היה נשבר הרבה קודם ולא מחזיק 17 שנה.
וכנראה שהבזבוז הגדול ביותר היה בקפיצה למרחק שבה יכול היה להיות שיאן העולם אם היה מתרכז רק בה.
שורה תחתונה:
לואיס הוא האתלט המגוון ביותר בכל הזמנים ולדעתי הגדול מכולם.
מדליית כסף: ג'סי אוואנס
הבחור הזה שווה כתבה נפרדת כי הסיפור שלו מופלא ומיוחד.
ג'סי הוא האתלט הראשון בהיסטוריה שזכה ב -4 מדליות זהב באולימפיאדה אחת ועשה זאת בארבעה מקצועות שונים – 100מטרים, 200 מטרים, קפיצה למרחק, וריצת 4X100 שליחים.
קצת רקע היסטורי:
ג'סי נולד ב -1913 למשפחה קשת יום באלבמה מדינה בדרום ארה"ב ואחת ממעוזי הגזענות נכון לאותה תקופה. למרות מלחמת האזרחים שהתחוללה כ -50 שנה לפני שנולד ובעקבותיה הוכרז על שחרור העבדים השחורים ומתן זכויות שוות, בפועל נשארו חוקים מפלים רבים עד לשנות ה -60 של המאה ה-20. כשהיה בן 9 עברו הוא ומשפחתו לקליבלנד בחיפוש אחר עבודה. ג'סי נאלץ לעבוד אחרי הלימודים בביה"ס כדי לסייע לפרנסת משפחתו. מאמנו ראה אותו רץ באחד משיעורי הספורט, התרשם מאד והסכים לאמן אותו בבוקר לפני שעות ביה"ס. וכך התאמן ג'סי בבקרים לפני תחילת הלימודים. ג'סי לא קיבל מלגה עקב חוקי ההפרדה הגזענית, וכך למרות הצעות רבות שקיבל מאוניברסיטאות ומכללות, נאלץ להירשם לאוניברסיטה קרובה לביתו. הוא עבד בלילות כדי לממן את שכר הלימוד. בתחרות הביג 10 קבע אוואנס 3 שיאי עולם חדשים ביניהם שיא בקפיצה למרחק 8.13 כשהיה הראשון בהיסטוריה שעובר 8 מטרים.
תארים:
רגעי התהילה הגדולים של ג'סי אוואנס התהוו באולימפיאדת ברלין 1936 בגרמניה הנאצית של טרום מלחמת העולם השנייה.
היטלר ששאף להראות את עליונות הגזע הארי על שאר העולם ובמיוחד על השחורים הנחותים על פי תפיסתו, ראה בתחרויות הזדמנות להוכיח את נכונות תורת הגזע שלו.
האתלטים האמריקאים השחורים שיבשו לו את התכניות, ובראשם אתלט אחד שבלט במיוחד.
ג'סי אוואנס זכה ב -4 מדליות זהב תוך שהוא משווה את שיא העולם ב-100 מטרים – 10.3, קובע שיא אולימפי ב -200 מטרים 20.7 שניות, והיה שותף לשיא עולם נפלא ב-4X100 שניות39.8 (שיא שהחזיק מעמד 20 שנה), אך גולת הכותרת הייתה הזכייה במדליית הזהב בקפיצה למרחק. אוואנס כמעט הודח מהתחרות בעקבות שתי פסילות במוקדמות, ומי שנחלץ לעזרתו היה הקופץ הגרמני, שזכה לבסוף רק במדליית הכסף אך הוכיח רוח ספורטיבית ואנושית, כשייעץ לאוואנס לסמן את קו הקפיצה במגבת כדי להימנע מפסילה.
אוואנס שעה לעצתו, עלה לגמר ניצח שם בתוצאה של 8.06
למרבה האירוניה לא קיבל בזמנו את ההכרה והכבוד דווקא במולדתו ארה"ב על הישגיו. ארה"ב של אותם ימים הייתה גזענית וחשוכה וג'סי אוואנס לא זכה לכבוד המגיע לו. אלא רק לאחר שנים רבות.
הקייס של אוואנס:
האתלט הראשון שזוכה ב -4 מדליות באותה תחרות ואחד משני היחידים בהיסטוריה שעשו זאת במתכונת של 100, 200, 4X100 וקפיצה למרחק.
מעבר להישג הספורטיבי יוצא הדופן, קיים הרקע ההיסטורי והסיפור האנושי המופלא שמעניק לזכיות שלו מימד אחר מעבר לספורט של רוח אנושית שתיזכר לדורות.
אוואנס היה הראשון שעבר 8 מטרים בקפיצה למרחק, והקדים בהרבה את זמנו כשקבע שיא יוצא דופן באיכותו- 8.13. שיא זה החזיק מעמד 25 שנה והיה אחד האיכותיים ברשימת השיאים במשך שנים רבות.
שורה תחתונה:
למרות כל הקשיים שנתקל בהם הוכיח אוואנס את כוחה של הרוח האנושית. היה זה ניצחון הרוח, שהבליח לרגע כקרן שמש חמימה מתוך ענני הסופה המתקדרים מעל שמי אירופה, ונתן שביב של תקווה לעתיד טוב יותר, בעולם הגזעני והחשוך של שנות ה 30, רגע לפני שרוע שטני בלתי ניתן לריסון איים להחריב את הכול. הסיפור המיוחד של אוואנס מותיר חותם עמוק עד עצם היום הזה, ומהווה השראה לכל ספורטאי.
מדליית ארד: יוסאין בולט
תארים:
יוסאין בולט זכה עד כה ב – 6 מדליות זהב אולימפיות וקבע 4 שיאי עולם. בולט זכה בחמש מדליות זהב באליפות העולם והוא מחזיק בשיאי העולם ל- 100, ו- 200 מטרים, ושותף לשיא העולם המדהים של הרביעייה הג'מייקנית ב – 4x 100
אולימפיאדה:
:2008 בייג'ינג: בולט זוכה בשלוש מדליות מוזהבות כשהוא משפר את שיאי העולם בריצות ל-100, 200, ו-4 X100 הישג שאיש לא השיג לפניו,ומגלה דומיננטיות חסרת תקדים.
2012 לונדון: מדליות זהב ב – 100, 200, ו – 4×100 עם שיא עולם מדהים
אליפות העולם:
2009 ברלין: אלוף עולם ב-100 ,200 ו-4X100 וניפוץ שיאי העולם ב-100 ו-200 מטרים
2011 דאגו: אלוף עולם ב-200 וב-4X100 שבו היה שותף לשיא עולם חדש. פישל בגדול כשפסל בגמר ה – 100 מטרים והחמיץ מדליה בטוחה.
2013 מוסקבה: אלוף עולם ב-100, 200 ו-4x 100
הקייס של בולט:
בולט מחזיק כבר ב- 14 מדליות מדליות זהב באולימפיאדה ואליפות עולם, ועוד שתים מכסף ב- 200 ושליחים באליפות העולם ב -2007. למעשה אם לא הפסילה הטיפשית בגמר ה- 100 בדאגו הוא היה מחזיק במאזן מדהים של 15 מדליות ללא הפסד ב – 4 האליפויות הגדולות האחרונות.
הוא שיאן העולם ב-100 ו-200 מטרים, ושותף לשיא העולם ב-4X100
בולט מחזיק ב- 3 התוצאות הטובות בהיסטוריה ב- 100 מטרים, וב – 4 מ – 5 הטובות בהיסטוריה ב- 200 מטרים, כולל שיא העולם כמובן.
שורה תחתונה:
צריך כזו ? הסיבה היחידה שלא העליתי אותו עוד מקום היא הסיפור המופלא של אוואנס, והחולשה היחסית מול לואיס ואוואנס שזכו גם בקפיצה למרחק. אם תימשך הדומיננטיות שלו גם בשנים הבאות לא יהיה מנוס מלשקול ההעלאה של מקום או שניים.
מקום רביעי: מייקל ג'ונסון
תארים:
מייקל ג'ונסון זכה ב-12 מדליות מתוכן 4 אולימפיות ו-8 באליפות העולם.
אולימפיאדה:
1992 ברצלונה: מדליית זהב ב-4X100 – שותף לשיא עולם
הפסיד מדליה ב – 200 מטר בגלל קלקול קיבה.
1996 אטלנטה: אלוף אולימפי ב-400 מטר – שיא אולימפי חדש
אלוף אולימפי ב-200 מטר – שיא עולם חדש 19:32
2000 סידני: אלוף אולימפי ב-400 מטר היחיד בהיסטוריה שהגן על התואר.
אליפות עולם:
1991 טוקיו: אלוף עולם ב-200 מטר
1993 שטוטגרט: אלוף עולם ב-400 מטר ומדליית זהב ב-4X400 (שותף לשיא עולם)
1995 גטבורג: אלוף עולם ב-200, 400 ו-4X400
1997 אתונה: אלוף עולם ב-400
1999 סביליה: אלוף עולם ב-400 ושבירת שיא עולם 43.18
הקייס של ג'ונסון:
עוד בחירה שמן הסתם רבים ירימו גבה על המיקום הגבוה, אך שימו לב לנתון הבא: מייקל ג'ונסון הוא האדם היחיד בהיסטוריה שהצליח לזכות במדליית זהב גם ב-200 וגם ב-400 מטרים, תוך שהוא קובע שיא אולימפי ב-400 43.19 וכעבור 3 ימים מנפץ את שיא העולם ב-200 מטר ב-32 מאיות ל-19.32 ! מדובר בשתי ריצות כל כך שונות שקשה להאמין שמישהו יחזור על ההישג הזה. השיא ב -200 היה כל כך איכותי שגם מומחי אתלטיקה גדולים האמינו שיחזיק מעמד שנות דור. זה היה נכון עד שהגיע אחד בשם בולט, אבל הסיבה האמיתית לדירוג הגבוה הוא הישג היחיד במינו של דאבל ב -200 ו -400 שספק אם ישוחזר אי פעם.
שורה תחתונה:
הגיע להישג מדהים שספק אם ישוחזר שוב, זאת בנוסף לשלל תאריו שמעניקים לו את מדליית הכסף.
מקום חמישי: פאבו נורמי
מגדולי הרצים למרחקים ארוכים זכה ביותר מדליות אולימפיות מכל אתלט אחר
תארים:
12 מדליות אולימפיות, 9 זהב ו3 מכסף
אולימפיאדה:
1920 אנטוורפן: מדליית זהב ב-10,000 מטר
2 מדליות זהב בריצת שדה ל-8000 מטרים (מקצוע שכבר אינו אולימפי), אישית וגם קבוצתית.
מדליית כסף בריצה ל-5000 מטרים
1924 פריז: מדליית זהב ב-1500 מטרים
מדליית זהב ב-5000, ושחזור של 2 מדליות זהב בריצות שדה.
1928 אמסטרדם: מדליית זהב ב-10,000 וכסף ב-3000 מכשולים
אליפות עולם לא התקיימה בזמנו וכך נמנעו ממנו מדליות נוספות
הקייס של נורמי:
נורמי הוא אחד מ – 4 אתלטים שזכו ב – 9 מדליות זהב אולימפיות והאתלט היחיד שזכה ב-12 מדליות אולימפיות. מצד אחד זכה במדליות כפולות בריצת שדה אך מצד שני מנעו ממנו מנהלי המשלחת הפינית השתתפות בריצת 10,000 באולימפיאדת פאריס, והשתתפות בריצת המרתון ב-1932 בטענה שהוא מקצוען, זאת למרות שזכה במבחנים הפיניים לקראת האולימפיאדה תוך שהוא קובע שיא עולם לא רשמי.
שורה תחתונה:
נורמי החזיק ב-26 שיאי עולם מוכרים, ועוד עשרות לא רשמיים
והוא האתלט האולימפי המעוטר ביותר. הבעיה של נורמי היא השנים הרבות שעברו מאז קבע את שיאיו, והקושי להעריך נכונה את גדולתו ביחס לימינו. למרות זאת בלתי אפשרי להתעלם מהישגיו יוצאי הדופן.
מנחם לס
16 אוג 2015 01:36:06תודה על העלאת נשכחות.
הבחירה ראוייה בהחלט, אם כי אילו הפכת אותה עם נורמי ראשון וקרל לואיס חמישי, אז גם זה היה מקובל עלי.
הסיבה? כל כך הרבה משתנים. התקופה. השוני במקצועות. אורך השליטה. איכות השיא העולמי מהשיא הקודם לו, ועוד ועוד ועוד.
חמישה אתלטים עליונים, ויהיו עוד.
תודה אייל.
יונתן שגב
16 אוג 2015 01:50:19יופי של פוסט!
אגב, ״באתלטיים״ אתה מתכוון לכל מקצוע אולימפי שאינו בבריכה? אשמח שתגדיר…
עוד משהו שאפשר לעשות (אולי כצוות) הוא לעשות רשימה של 10 הספורטאים הגדולים ביותר, גם מבחינת שליטה בענף וגם מבחינת הישגים פיזיים (למשל: אם לברון היה הולך לספורט אולימפי, נראה לכם שהוא לא היה מצליח?)
בכל מקרה, מאוד נהנתי לקרוא. תודה
מנחם לס
16 אוג 2015 06:15:49כשכותבים "האתלטים הטובים ביותר" הכוונה היא לאתלטיקה קלה. אחרת היינו כותבים "הספורטאים הגדולים ביותר"
חתוליו
16 אוג 2015 21:11:41אפשר לעשות מזה אתגר מעניין: להרכיב נבחרת של נניח 11 ספורטאים (מכל הזמנים, בשיאם) שתיקח הכי הרבה מדליות באולימפיאדה- כולל הענפים הקבוצתיים, האתלטיקה, השחיה וכו׳. סוג של פנטזיית ספורט אולטימטיבית.
אלעד אייל
16 אוג 2015 21:12:43נשמע כמו אחלה אתגר לעונת המלפפונים
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 02:00:51לא מתיימר להיות מבין גדול, אבל ההיגיון אומר לי ש 10 האתלטים הכי טובים צריכים לבוא מבוא ממקצועות כמו קרב 10 או טריאתלון איש הברזל.
קארל לואיס לא יותר מגוון או טוב מאשטון איטון למשל.
oksana
16 אוג 2015 06:19:19לא מבין גדול אבל בהחלט מתחכם.
טריאתלון מורכב מרכיבה על אופניים ושחייה שכלל לא נחשבים מקצועות אתלטיקה.
קארל לואיס אתלט יותר גדול מאיטון מכיוון שהשיג הרבה יותר בתחומים רווי תחרות ויוקרתיים (עם כל הכבוד לקרב 10) וכמובן בשל כך עולה עליו עשרות מונים גם מבחינה תודעתית.
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 08:01:29קודם כל אני שמח לראות שיצאת מאיכילוב אחרי התאונת פגע וברח שנהג מונית מפתח תקווה ביצע בך בדרכו לבגוד בך עם סטריפרית מהבורסה.
הטיעון של "רווי תחרות" חלש, מארדונה או מסי עוסקים בספורט יותר תחרותי מריצה והם לא בהכרח ספורטאים יותר גדולים מהרצים הקנייתים למשל. ובזרימה לטיעון ה "תודעתיות" אני אשאל האם מסי ספורטאי יותר גדול ממיקל פלפס למשל רק בגלל שיותר אנשים מכירים אותו ?
לגבי הטריאתלון יצאתי טמבל.
מתן גילור
16 אוג 2015 07:17:56הפוך. כמעט תמיד מדובר על ספורטאים שלו היו יכולים להיות הגדולים ביותר במקצוע ספציפי ולכן פונים לשילוב.
זה בערך כמו לומר שאם היה משחק שמשלב בעיטות לשער וקליעה לסל הגדולים בו היו יותר גדולים מג'ורדן ומראדונה, כי הם היו מספיק מגוונים לשלב בין השניים.
מתן גילור
16 אוג 2015 07:18:11*שלא היו…
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 07:52:15לא מבין את הטיעון הזה, מדובר על אתלטים לא על מקצועות ספציפיים, אחרת הרשימה הייתה "10 הרצים/קופצים הטובים בהיסטוריה" אז מה אם מישהו לא מתבלט בתחום אחד.
מרק טאיימנוב היה אחד מהשחמטאים הטובים ביותר במאה ה 20, אך כשהבין שלא יגיע לפסגה, פנה להיות ביחד עם אשתו צמד הפסנתרנים שלדעת רבים היה הטוב ביותר באותה עת. אז מה ? השחמט אומנות נעלה יותר בגלל זה ? לא.
למייקל ג'ורדן לא היה סיכוי להיות שחקן הבייסבול הכי טוב, אבל בכדורסל הוא אחד ממאה הכדורסלנים הכי טובים אי פעם. אז בייסבול יותר קשה מכדורסל ? לא.
נ.ב.
קרל לואיס השתמש בסמים.
מתן גילור
16 אוג 2015 08:06:45לא מדובר על מעבר למקצוע אחר והתמחות בו, אלא על מקצוע שמשלב מספר מקצועות אחרים.
מקדים תרופה למכה: זה לא כמו לומר שכדורסל משלב ריצה וקפיצה, כיוון שהם חלק אינטגרלי מהמשחק. פה מדובר על מקטעים שונים שאין ביניהם שום קשר.
אם מישהו יכול להיות בטופ של הרצים הוא יהיה שם ולא יעדיף טריאתלון.
זה לא אותו מצב כמו פסנתר ושחמט. אלא אם כן אתה משמיע מוזיקה באמצעות הצרחה.
או כמו שכתבתי (למרות שבחרת להתעלם מזה) – זה כמו שאם אני אוכל להבקיע שערים ולקלוע סלים במצרפי טוב יותר מג'ורדן ומראדונה, אז אחשב ספורטאי גדול מהם.
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 08:30:01לא בחרתי להתעלם, זו פשוט לא דוגמא טובה בעיניי.
קח דוגמא שאני מאמין שכן תמצא חן בעיניך : אגרוף ו MMA
היום הספורטאים הכי טובים בתחום המכות נמצאים ב MMA שמשלבים מספר סגנונות ולא רק אגרוף המסורתי והקלאסי, ויש ביניהם כאלו שעשו את המעבר לשם לאחר שידעו שלא יהיו בטופ של האגרוף כמו רמפייג' ג'קסון.
מתן גילור
16 אוג 2015 08:37:02התייחסתי בדיוק לזה ב"מקדים תרופה למכה" (מכיר אותך או לא?!).
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 08:43:25תסביר לי עוד פעם בבקשה כי לא הבנתי.
מתן גילור
16 אוג 2015 08:50:43בכדורסל, ריצה וקפיצה הם חלק מהפעולות שקשורות למשחק. כנ"ל לגבי אגרוף ב-MMA. זה לא אותו הדבר כמו טריאתלון. זה היה דומה אם היו מכריזים שב-MMA עושים סיבוב אגרוף ואז סיבוב ג'וג'יצו ואז סיבוב אייקידו, כלומר שאין קשר בין החלקים.
מתאבק (לוחם?) MMA לא מתחרה באגרוף, אלא משתמש באגרוף. מתחרה טריאתלון בעצם מתחרה בשחיה/אופנים/ריצה כל אחד בנפרד בזה אחר זה. אם היה רץ על אופניים במים למשל, אז זה באמת היה ספורט חדש לחלוטין בלי קשר ישיר לספורט המקור.
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 08:56:35מתן אני מעריץ אותם על היכולת למצוא את הניואנסים הקטנים שמוצאים אותך תמיד צודק (בלי ציניות), אבל ההסבר הזה מאולץ מדי.
כמו שגיא כתב למטה, זה תלוי באתלט, לא במקצוע, אחרת אתה "גזען מקצועות"… סמיילי.
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 08:59:14מעריץ אותך "מגדלור", לא אותם…
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 09:31:56בקיצור, עקב הדיון המהנה הזה, אני חוזר בי מהטענה לעליונות הקרב 10, אך מבקש להכיר ולהתחשב להבא גם בשאר המקצועות.
הבן השחור גלוח הראש מחוץ לנישואים של ג'ון סטוקטון
16 אוג 2015 11:25:30אגב, מעניין שבדוגמא שלך עם כדורסל בשילוב כדורגל זה לא כל כך חשוב לך להפריד בין המקצועות…
לשאלתך, אם באמת ימסדו מקצוע כזה באופן מקצועני, בהחלט יכול להיות שיצוץ שם כשרון ספורטיבי העולה על הספורטאים האחרים בשאר המקצועות.
מתן גילור
16 אוג 2015 11:31:00שמע, אני מתנצל, אבל אין לי דרך טובה יותר להסביר את ההבדל בין ספורט שמכיל אלמנטים ממגוון ענפים לבין אחד שהוא בעצם מקטעים של מגוון ענפים שאין ביניהם ערוב. נישאר חלוקים.
מנחם לס
16 אוג 2015 16:31:43הבן השחור! באיזה רשות (או זכות) אתה כותב "קרל לואיס השתמש בסמים" כשאין כל הוכחה כזאת?
זוהי חוצפה ממש, והאשמה מהתחת.
כשאתה מעז לכתוב "לואיס השתמש בסמים", חובה עליך לציין את המקור, כי אם המקור הוא ההרגשה והשכל שלך, אז נדע כיצד להתייחס לדבריך.
אתה צריך להתבייש, ולהתנצל.
יהודה
16 אוג 2015 23:44:14הנה מקור:
http://www.theguardian.com/sport/2003/apr/24/athletics.duncanmackay
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:44:17לגבי קרב 10 יש מועמדים ראויים יותר מאשטו איטון כגון דיילי תומפסון או ג'ימי תורפ בקרב 5 שכבר לא קיים וקרב 10
גיא
16 אוג 2015 06:50:07באמת קשה לשפוט. 5 אתלטים, לכל אחד טיעון ראוי לבחירה במקום הראשון.
אני אוהב את מודל "הקולנוע של עגל" שלא מתעסק עם מקום ראשון –
הוא מסדר את הגדולים ביותר שורות שורות, כמו באולם קולנוע,
כך שהגדולים ביותר יושבים בשורה הראשונה.
ואין שאלה שלכל 5 האתלטים יש מקום של כבוד בשורה הראשונה.
אלעד אייל
16 אוג 2015 07:09:57מסכים איתך גיא, וגם אצלי נעשים שינויים מדי פעם ובכל זאת יש איזה רעש גדול שיוצר הדירוג. בכל מקרה כמו שאמרת לכל החמישה יש מקום וכל טיעון הוא לגיטימי בהחלט, והרשימה היא מעבר להישגים אובייקטיבים גם אישית ורגשית. בכל מקרה הגיבוש לא היה פשוט, אבל אני אוהב את התוצאה.
מתן גילור
16 אוג 2015 07:21:14תודה אלעד.
קיימת הטיה (מובנת מאליה) לריצות. קשה מאד הלחליט היכן ממוקם בובקה למשל.
ד"א, גם מארי ז'וזה פרק זכתה בדאבל של 200 ו-400 באטלנטה, אז ג'ונסון אינו האדם היחיד (אולי בן האדם היחיד).
מנחם לס
16 אוג 2015 16:34:06אם בולט יעבור ל-400 וישבור גם שם שיאי עולם, הוא היה הופך לבחירה הראשונה שלי.
הכל כמובן סובייקטיבי לחלוטין.
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:31:28חזרתי רק עכשיו הביתה ואגיב באופן מסודר לכל השאלות.
מתן הרשימה הזו כוללת גברים בלבד. לגבי הנשים רציתי לעשות רשימה נפרדת אבל עדיין לא סיימתי אותה. אין כאן אפליה. לגבי הנשים אני חושב שהיו כמה שזכו בדאבל כזה חוץ מזוז'ה פרק שהייתה אתלטית אדירה
גיא
16 אוג 2015 08:22:20אני לא מתיימר לענות במקום אלעד על השאלה על קרב 10.
אבל 2 הסנט שלי אומרים שרשימה דומה של אתלטיות הייתה מציבה במקום גבוה את ג'קי ג'ויינר קרסי, בעלת מדליות זהב ברוחק ובקרב 7.
רק בשביל לסבר את האוזן, התוצאה שלה ב-100 משוכות הייתה נותנת לה מדליית כסף במשחקים באולימפיאדת 88' (אז הייתה בשיאה) ואת המקום ה-5 והמכובד בריצת 200 מטר.
וזה כשהיא עסוקה בלהתאמן במגוון רחב של מקצועות
(סביר להניח שאם הייתה בוחרת רק את ריצת המשוכות, התוצאה שלה הייתה טובה בהרבה)
גיא
16 אוג 2015 08:33:23מה שאני מנסה לומר שזה תלוי באתלט/ית ולא במקצוע.
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:56:14קלעת בדיוק לדעתי גיא. ברשימה דומה של אתלטיות ג'קי תדורג אצלי גבוה מאד.
ינון
16 אוג 2015 09:03:45האם אתה מתמקד בריצות או שגם קפיצות למיניהן ייכנסו? כי אם כן מקומו של סרגיי בובקה קצת חסר לי, האיש שלט בקפיצה במוט ביד רמה ביותר.(על אף שעכשיובעיון בויקיפדיה גיליתי שזכה רק במדליית זהב אולימיפת אחת בלבד, כך שאין לו מקום ב5 הפותחת, אבל יש מצב טוב שבמקומות הבאים כן מגיע לו להופיע).
עגל
16 אוג 2015 13:59:55לדעתי סרגיי בובקה היה סוג של שרלטן (בן שחור, אני יכול להסביר)
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:56:52אשמח להסבר עגל? אלא אם הוא מיועד רק לבנים שחורים 🙂
מנחם לס
16 אוג 2015 16:35:06הוא מופיע בחמישייה השנייה שתתפרסם מחר או מחרתיים.
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:32:19החולשה של בובקה באולימפיאדות פגעה בדירוג שלו אבל הוא מופיע בחמישיה השניה
Berch
16 אוג 2015 09:46:32למי שאולי פיספס את הפתיח (או פשוט שכח עם התקדמות הקריאה) אלעד מציין שיש משתנים רבים שתלויים בטעם האישי שלו…
גם אני חושב שהאתלטים הטובים ביותר נמצאים בקרב 5/10, תריאטלון ותחרויות איש הברזל.
אבל
הפוסט הזה לא מדבר על כאלו, אלא על תחום האתלטיקה, ואז, כמו שהזכיר גיא יש מקום להכניס את מיס קרסי לרשימת העשרה המכובדת…
ולדי קוגן
16 אוג 2015 10:44:25לדעתי קרל לואיס הוא אחד היחידים, ואולי היחיד שהצליח להשתתף בשתי אולימפיאדות שנערכו באותה מדינה, ובמקרה שלו גם בבית. האם זכורים עוד מקרים דומים?
מנחם לס
16 אוג 2015 16:36:04אולי אל אורטר הוא הגדול מכולם? זכה בדיסקוס בארבע אולימפיאדות (או חמש?)
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:35:11אורטר זכה ארבע אלימפיאדות רצוף, וחזר אחרי פרישה ארוכה למבחנים האמריקאים בגיל ארבעים ושלוש וסיים רביעי (מכובד ביותר)במבחנים האמריקאים למשחקי מוסקבה80 . יופיע בהמשך
גור גולן
16 אוג 2015 10:58:025 ספורטאים גדולים.
אני באופן אישי חושב שבולט הוא הגדול מכולם מעצם השליטה בענף והשיאים שלא יישברו לעולם.
בספורט כמו כדורסל קשה למשל להחליט מי יותר גדול בגלל התקופה להבדיל מאתלטיקה שפה יש שיאים.
ברגע שבולט מראה עליונות עצומה עם שיאים שאני באמת חושב שיחזיקו שני עשורים לפחות, זה מראה שהוא כאצן יותר טוב מהם.
האם בעשירייה יש גם נשים?
והאם גם ממקצועות אחרים ?
למשל רנו לבילאני או בובקה
עגל
16 אוג 2015 13:59:14אתלטיקה אהובתי, איזה כיף.
אני מאוד מחזיק מקארל לואיס. אבל חסרים לי הרצים הגדולים לריצות ארוכות, נתחיל מהיילה גבריסלאסי .
גם אני מעדיף את מודל הקולנוע בו כל הראשונים יושבים בשורה הראשונה ללא חשיבות למספר הכסא 🙂
מנחם לס
16 אוג 2015 16:36:39למה שלא תתאזרו בסבלנות?
captain beefheart
16 אוג 2015 14:00:39העניין הסמנטי יישאר בלתי פתור. על הרבה כדורסלנים אנו אומרים שהם "אתלט מעולה", ומכאן שאתלטיות אינה רק עניין של "מקצועות האתלטיקה" (שבהם עוסקת רשימה זו). ומכאן גם קצרה הדרך לשאלה "לאן היה מייקל מגיע אם היה רותם את כישוריו לקפיצה לגובה / רוחק?"
לגופו של הכתר יש לי השגה חד משמעית: אוונס במקום הראשון. אולי לא בנקודות (מספר המדליות וכו') אבל לגמרי בנוקקאוט.
השגיו המצטברים של קרל לואיס מכניסים אותו לספרי ההיסטוריה כהערת שוליים. הוא אכן היה האיש הכיר מהיר / קופץ גבוה ורחוק בזמנו, אבל לא באופן קיצוני מאוד (נגיד משהו כמו השיא של בימון שהחזיק מעמד עשורים). אבל האם זה יעניין מישהו בעוד 200-300 שנה?
אוונס, לעומת זאת, מקומו חקוק בהיסטוריה. הוא ההוביט שתקע אצבע בעין של סאורון, לפני שהחלה המלחמה, וזאת לעיני כל המצלמות.
שגיא נאור
16 אוג 2015 14:59:45יש גבול שצריך לתת לרקע ולסיפור לעומת התוצאות וההישגים. אם מתחשבים במסביב אפשר היה להכניס גם את פיסטוריוסהלגדולי האתלטים (עד לפני שנתיים אולי…). מה שכן, נראה לי שאחרי 80 שנה התוצאה של אואנס בקפיצה לרוחק היתה מדגדגת גמר אולימפי.
אני הייתי מסמן מדליות שליחים עם כוכבית כי האתלט מהווה חלק קטן מהמדליה, גם אם נאמר שבלעדיו היא לא היתה מושגת. ביתר שאת לגבי רביעייה אמריקאית שכנראה אם לואיס היה מוחלף באצן אחר היא לא היתה נפגעת במיוחד.
אלעד אייל
16 אוג 2015 21:03:12אי אפשר שלא להתחשב בהשפעה שיש לאתלט. לשם הדוגמא האם לדעתך אלברטו חואנטורנה ( אני מנח שרבים שואלים מי זה בכלל?) ראוי להיכנס לרשימה כי זכה בהישג חסר תקדים (אצל גברים)שתי מדליות אולימפיות בארבע מאות מטר ושמונה מאות מטר באותה אולימפיאדה? אף אתלט לא חזר על הישגו, אבל אני לא יודע כמה בכלל מכירים אותו. אוונס לעומתו הוא שילוב של הישגים יוצאי דופן, וגיוון נפלא, וסיפור שנכנס לתודעה ההיסטורית ולכל זה ביחד יש משקל עצום.
עגל
16 אוג 2015 16:25:06אתה מדבר על חשיבות היסטורית במובן הרחב שלה אבל לא על האתלטיקה לגופה.
תרתי משמע במקרה של פיסטוריוס 🙁
מנחם לס
16 אוג 2015 16:38:30ניסיתי לתת הגדרה בתחילה שכנראה פיספסת. "אתלט" כוונה לאחד המתחרה בא"ק. אחרת מדובר על "ספורטאי".
כתבתי את דעתי כמה פעמים שלדעתי מייקל ג'ורדן היה הספורטאי הגדול מכולם. לעולם לא אכתוב 'האתלט' הגדול מכולם.
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:37:19זו בדיוק חלק מהבעיה שלי. ברור שהאימפקט של אוונס הוא אדיר, וגם הישיגיו מרשימים ביותר, אבל האם היה מדורג כל כך גבוה ללא ה"אצבע בעין" אני לא משוכנע. לכן השקלול של משתנים רבים ושונים כך כך היה יותר מדי עבורי והרשימה סובייקטיבית. כל דירוג אחר מקובל עלי לגמרי.
משהו אתם
16 אוג 2015 14:37:23הבעיה באתר הזה שכל מי שקורא כתבות 3 חודשים ואילך חושב שהוא מבין גדול ומתחכם עם מי שלא צריך להתחכם, בדרך כלל זה עם הדוק..
מנחם לס
16 אוג 2015 16:39:40הרוב כבר יודע שאיתי לא כדאי להתחכם כי זה תמיד נגמר רע.
צביקה
16 אוג 2015 14:37:56צודק לגמרי לגבי אוואנס
דדי
16 אוג 2015 17:18:49טור גרוע מאד.
הבחירה שלי –
https://www.youtube.com/watch?v=tMgmYutL9W0
ישראל קרמר
16 אוג 2015 17:52:39מה כ"כ גרוע?
דדי
16 אוג 2015 17:56:44חוש ההומור שלך ?
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:37:51גדול דדי 🙂
ישראל קרמר
16 אוג 2015 17:52:16לואיס היה שווה יותר זהב אולימפי כי הוא היה בכושר מעולה באולימפיאדה ורק בגלל שהיה חולהביום המבחנים האמריקניים לאולימפיאדת ברצלונה לא השתתף בריצת 100 מטרים וקרוב לוודאי שהיה מנצח בה וקובע תוצאה הטובה מ-9.96 שהשיג כריסטי שניצח. וכן החמיץ עוד זהב אחד לפחות בגלל פשלות של אחרים בנבחרת ארה"ב לריצת השליחים 100X4.
אלעד אייל
16 אוג 2015 21:19:21זו כבר בעיה ישראל, כי גם אדווין מוזס החמיץ מדליה בטוחה בארבע מאות משוכות במוסקבה 80 כי ארה"ב החרימה את המשחקים, ונורמי החמיץ מדליה כי ההתאחדוץת שלו רצתה לתת לרץ גדול אחר בשם ריטולה לרוץ במקומו, ולכן אין לדבר סוף.
ישראל קרמר
17 אוג 2015 16:21:22לא אמרתי שזה לא נכון לגבי אחרים אך לעומת אחרים ללואיס היו יכולים להיות 11 מדליות זהב אולימפיות אם הדבר הקויחיד שהיה קובע הוא יכולתו במשחקים האולימפיים.
אהרון שדה
16 אוג 2015 18:51:03עוד לא קראתי התגובות. וגם לא כל המאמר אבל אני זוכר אותו מהפכן הקודמת.
כמובן שיישר כח על הכתיבה של חובב אתלטיקה נפלא שגם היה אצן לא רע בכלל בתיכון .
לגוף העניין אני חושב שיש לקבוע מדד.
אמנם אכן קשה מאד לשכלל אבל ניתן למשל לקבוע התבססות גדולה על אתלטים רב גוניים של יותר ממקצוע אחד או שניים.
וכן על מדליות ובעיקר מזהב אולימפיות.
גם קריטריון של שיאי עולם חשוב בייחוד עם השיא היסטורי .
וכן נתונים היסטוריים שונים.
אוואנס למשל נכנס להיסטוריה כי המשמעות של מה שהוא עשה בברלין 36 חשובה יותר מכל דבר שעשה אתלט אחר ו ייתכן גם מכל ספורטאי שהוא.
גם הישגים באליפות עולם חשובים ( אם כי יש לקחת בחשבון שהאליפויות הם רק משנת 83 ולכן קשה להשוות בין הדורות ).
בעיני ברור שלואיס ואוונס הם הגדולים ביותר ….ייתכן שעוד כמה שנים בולט יקרא תיגר על כך .
לסיום אלעד בתור חובב מושבע של אתלטיקה קלה הייתי מציע לך לכתוב מאמר של 10 הגדולים אבל במקצוע בודד.
ככה יהיה סיכוי לספורטאי על ….אבל כאלו שעשו זאת במקצוע בודד כמו בובקה ומוזס .
הייתי מציע שהמאמר יהיה מהסוף להתחלה.
תחילה ספורטאים שכמעט נכנסו.
ואז מדירוג 10 ל 1.
אין לי ספק שנמצא שם את לואיס ברוחק ,בובקה במוט, מוזס ב 400 משוכות ואולי גם אדאורס המשולשת וארתור ועוד ועוד.
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:41:43אהרון אתה מוזמן בהחלט לקבוע קריטריונים ולערוך רשימה משלך. אני התייאשתי מלנסות לשקלל כל כך הרבה משתנים כגון: הישגים, מספר מדליות, נדירות ההישג, תקופות היסטוריות, ואיחך מחשבים משקל של אליפויות עולם כל ארבע שנים מול כאלה שכל שנתיים? או השוואה בין תקופות היסטוריות? ואיכות יריבים? בקיצור התייאשתי והרכבתי רשימה סובייקיטיבית וכל אחד יכול לקבל או שלא, העיקר שכולם קוראים ונהנים זו המטרה שלי.
יהודה
16 אוג 2015 19:38:32אני לא יודע איך מדרגים אבל הנה כמה מועמדים טובים להקדים את קארל לואיס:
ג'ים ת'ורפ
אמיל זטופק
בייב דידריקסון
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:42:28סבלנות יהודה, תורפ וזטופק יופיעו.
יהודה
16 אוג 2015 21:41:32אני כמובן אשמח לראות את פרצופם (: והנחתי שהם עשויים להופיע בחמישיה הבאה.
מה שניסיתי להגיד זה שיש נימוקים טובים לפגוש את שלושתם במקומות 1-3
אלעד אייל
16 אוג 2015 22:09:09בשלישיה הראשונה אולי לזטופק יש קייס מספיק טוב הישג אדיר שלא ישוחזר כנראה לעולם, לגבי תורפ הריחוק של 100 שנה מקשה להעריך את השיגיו. דידריקסון ללא ספק בשלישיה הראשונה של האתלטיות
יהודה
16 אוג 2015 23:16:13לגבי המרחק בזמן נורמי, אוואנס, זטופק ות'ורפ נמצאים באותו עידן ולכן אם ניתן להעריך את נורמי ניתן להעריך את ת'ורפ.
הדבר היחיד שמחריג את ת'ורפ (אפילו ביחס לאוואנס) היא דווקא עובדה שעומדת לזכותו: האפליה הגזענית שהיתה נורמטיבית בארצות הברית של תחילת המאה העשרים ואשר עשתה הכל כדי לטשטש את גדולתו – שלמרות זאת בלטה מעל ומעבר.
אלעד אייל
16 אוג 2015 23:29:30הכוונה שלי לגבי תורפ הייתה שלא היה לו מקצוע ברור אלא אוסף מקצועות שבכל אחד מהם הוא היה טוב מאד במושגי הימים ההם, אבל עדיין לא הטוב ביותר, ובימים כל כך רחוקים קשה להעריך זאת. נוסף לכך קרב 10 כפי שציינו רבים בדיון למעלה הוא בד"כ עבור אנשים עם יכולות מגוונות, אבל לא הטובים ביותר באף מקצוע. בכל מקרה תורפ הוא לוחם קרב 10 היחיד שהכנסתי וזה בהחלט מראה כמה הערכתי אותו.
אוונס היה 2 שנה אחרי, וזטופק כבר בעידן שאחרי מלחמת העולם השניה שאז המשחקים היו הרבה יותר מוסדרים מאשר בתחילת המאה.
לגבי נורמי יש קושי להעריך את השיגיו, אבל אי אפשר להתעלם ממספר המדליות שלו, והעובדה שהיה ראש וראשון לדור נפלא של אצנים פינים שהיו אז האתיופים והקנייתים של הריצות הארוכות.
אהרון שדה
16 אוג 2015 20:15:01הספורטאים הגדולים הזכורים לי מהסיפורים בלבד
אוואנס ,זאטאפק ,נורמי ,ארתר וקצת בימון
אני הייתי בסוף הקריירה של קו ובני דורות.
הגדולים שראיתי בתקופתי
לואיס ,בולט ,ג'ונסון .מוזס,גרבסילסי, בובקה ,אדוארדס לאחר מכן אוויטה מורסלי ועוד אתיופי שברח לי שמו בחמש ועשר קילומטר
מתן גילור
16 אוג 2015 20:33:51קנניסה בקלה.
אלעד אייל
16 אוג 2015 20:42:57קנניסה בקלה
אהרון שדה
16 אוג 2015 21:42:57נכון בקלה….קצת מאחוריהם מורסלי ,סוטומאייר ,וזילני אם איני טועה בשמו …הכוונה למטיל הכידון הצ'כי הנפלא.
אלעד אייל
16 אוג 2015 22:06:19שכחת את הישאם אל גרוז' הנהדר. עם סוטומאיור יש לי קצת בעיה בגלל שנתפס עם קואין וסמים אסורים, ולי אישית יש בעיה להכניס ספורטאים כאלה, למרות שהישגיו הספורטיביים מרשימים מאד. זו גם הבעיה שלי עם רשימה מקבילהב לנשים. אני לא יודע מה לעשות עם מריטה קוך או פלורנס גריפית ג'ויינר למשל שלמרות שאין הוכחות לכך שהשתמשו בחומרים אסורים, העובדה היא שעשרות שנים אף אתלטית לא מתקרבת לשיאים שלהן וזה מעלה תהיות גדולות בענין. מצד שני זו לא סיבה לפסול אותן, אבל לי אישית יש קושי להכניסן, אבל כנראה שלא יהיה מנוס אם אעשה רשימה כזו. ז'לז'ני יכנס בהמשך
Mbk
16 אוג 2015 22:54:00פוסט מדהים
אני לא יכול לבחור בלואיס ראשון
אני הולך על בולט בגלל שהשיאים שקבע בלתי נתפסים , בעיקר בזכות הניפוץ של ה 200 ( זרק את ג'ונסון מהרשימה )
בכל מקרה חמישיה ראוייה
ישראל קרמר
16 אוג 2015 23:47:18נורמי כונה "הפיני המעופף". אני מחכה לזטופק, "הקטר הצ'כי".
מליבו
17 אוג 2015 01:49:59אני בעד קתלין קרדישאן ג׳נר
קוין ג'ונסון
17 אוג 2015 19:23:47מה עם נחום רוגל ?
אלעד אייל
17 אוג 2015 19:37:20אם כבר אז אלכס אברבוך