SOMATOTYPES בספורט: קשר בין סוג גוף ואישיות / מנחם לס

 

 

(מימין לשמאל: גוף הנוטה לאקטומורף, גוף הנוטה למזומורף, וגוף הנוטה לאנדומורף. רק 12% מהוכולוסיה הם  "7" בסוג אחד, ו-"1", ו-"1" בשני הסוגים האחרים)

 בפוסט היום שכלל דיון על "היתרון" החבוי בפציעות (בתנאים מסויימים כמובן), הסברתי שלקווין דוראנט ישנו מבנה גוף אקטומורפי ולכן החלמתו מהירה יחסית מסוגי גוף אחרים. גולש תרבותי ומלומד כעגל ביקש הסבר על 'אקטומורפי'. דביל טפשי וילדותי (הוא לא חדש באתר, וכבר מזמן חשדתי שהוא עוד אהבל מצוי)  הגיב שהדוק ממציא מילים מסובכות כדי להיראות חכם.

נו, באמת. אני עדיין צריך להוכיח את חוכמתי כאן?

אבל מתוך כבוד לעגל, ובגלל שהנושא כה חשוב בחיים הכלליים בכלל ובספורט במיוחד, החלטתי להסביר את הנושא באריכות כי הוא חלק פסיכולוגיה וחלק ביומכניקה, ובעוד 4 חודשים כבר אתן הרצאה של שעה וחצי בנושא לסטודנטים החדשים שלי בביומכניקה באוניברסיטת LANDER UNIVERSITY שם חזרתי ללמד PART TIME כדי לחדד את המוח שהחל מתייבש בגלל K-700.

***********************

בשנת 1940 הצבא האמריקאי – מסיבות הידועות רק לצבא – הטיל על פרופסור לפסיכולוגיה ורופא מאוניברסיטת יוסטון (PH.D בפסיכולוגיה קלינית ו-M.D ברפואה) בשם ויליאם שלדון לסווג את גוף האדם וליצור "אטלס של מבנה גוף".

התיאוריה היתה שהצבא חיפש דרך מהירה לסווג את החיילים לפי תכונות אופי, וההיפוטזה היתה שאולי קיים קשר בין "גוף" ל-"נפש", ובגדול הצבא יוכל להחליט על תכונות מנטליות ע"י הסתכלות על הטירון, ומבלי הצורך לתת לו בחינות פסיכומטריות ופכיסואנליזיות הגוזלות זמן וכסף.

הוא כינה את התיאוריה שלו "CONDITIONAL PSYCHOLOGY", ולאטלס גוף האדם הוא קרא SOMATOTYPE.

שלדון חילק את בני האדם לשלוש קבוצות: 1. המזומורף – בעל הגוף האתלטי הממוצע. 2. אקטומורף – הרזה עם גפיים ארוכות. 3. אנדומורף – השמן.

הוא דירג את התכונות המתאימות לכל אחד משלושת סוגי הגופים מ-1 עד 7. מה שהוא עשה היה לקבוע משתנים גופניים המגדירים ביותר את כל אחד משלושת הסוגים.

 1. מזומורף

האדם (או האשה) האתלטיים, עם הגוף הממוצע בכל, כולל שרירים ואורך עצמות.

 2. אקטומורף

רזה (יחס קטן בין מסה לאורך עצמות). בד"כ (אבל לא תמיד) גבוה. אחוז שומן נמוך, גפיים ארוכות, ראש צר, מרכז כובד גבוה, ירכיים צרים, אצבעות ארוכות בידיים ורגליים, אף ארוך. ציפה (BUOYANCY) נמוך. שרירים צרים וארוכים.

3. אנדומורף

שמן (יחס גבוה בין מסה לאורך עצמות), בד"כ הנמוך בין שלושת סוגי הגוף. אחוז שומן גבוה, כרס גדולה, ירכיים רחבים, פני 'ירח' עגולים, גפיים קצרות, אצבעות ידיים וכפות רגליים קצרות, מרכז כובד נמוך, ציפה גבוהה, שרירים קצרים ועבים.

אבל שלדון הבין מיד שישנם מעטים מאד שיקבלו "7" בכל התכונות של גוף מסוג אחד, ו-"1" בשני הסוגים האחרים, כפי שמראה הטבלה. רק 12% מכל האקטומורפים הם 117. רובם 126, או 227, או 116. כל אדם שניבדק ונקבע לו "סוג", קיבל גם ציון המראה מ-7 ל-1 כמה מתכונות כל אחד משלושת הסוגים בגופו: למשל ישנם גבוהים עם אף לא ארוך; שמנים עם אצבעות לא קצרות, וכו'.  הוא פיתח טבלה לפיה כל טירון בצבא קיבל "SOMATOTYPEGRAM של שלושה מספרים מ-1 עד 7.

 

ז"א שאנשים מסווגים כך:

 

 

היה אפילו נסיון לתת סיווגים לספורטאים מסויימים. הנה:

מה שעשו בספורט בכמה מחקרים היה לתת "ציון ממוצע" לאתלט בכל סוג גוף. למשל, מחקר אחד מצא:

 

endomorph, mesomorph & ectomorph) for each sport:

 

Sport Endomorph Mesomorph Ectomorph
Volleyball players 3.4 2.7 2.9
Basketball players 3.7 2.7 2.9
Handball players 4.2 4.7 1.8

 

המטרה של שלדון היתה לייחס סיווגי גוף לתכונות נפשיות. מה שהוא עשה היה לתת למאות טירונים בחינות 'רורצ'אק' (RORSCHACH TEST) שהיא בחינת תכונות מנטליות ואמוציונליות (שהיא בשימוש נירחב עד היום). ואז מה שעשה היה לעשות MULTIPLE CORRELATIONS בין המשתנה הקבוע (DEPENDENT VARIABLE) שהוא סוג הגוף, נניח 611, לבין עשרות משתנים לא קבועים (INDIPENDENT VARIABLE) שהם הנתונים הפסיכולוגיים השונים, ומהם הוא קבע יחסים בין גוף לנפש.

 ניכתבו על זה ספרים, ואני לא יכול להיכנס לזה עתה, והיום ממצאיו כבר לא משומשים לבדיקות פסיכולוגיות, אבל בכ"ז כמה ממצאיו מעניינים ביותר, וכנראה נכונים. לא תמיד, אבל עם נטייה לנכונות.

למשל:

1. מזומורף: תכונות האופי שלו – כמו גופו – "ממוצעות".

בספורט, בגלל מסת השרירים, הוא האתלט שמצליח במקצועות המצריכים POWER. כוטח כפול מהירות. או "עבודה" חלקי זמן. לכן הם הפוינט גארדים בכדורסל, הספרינטרים (מלבן יוסיין שהוא עם נטייה לאקטומורף), שחקני הכדורגל הממוצעים, והשחיינים הממוצעים.

כשהייתי סטודנט בפן סטייט ל-PH.D, המנחה שלי היה ד"ר בנג'מין מסי, בן אלבאמה, ואחד ממומחי הביומכניקה המובילים בארה"ב. אבל בתוך תוכי נפשו תמיד האמנתי שהוא קצת גזען. הוא התפרסם במחקריו על השחורים באפריקה בהשוואה לשחורי ארה"ב. הוא חקר את שחורי מזרח, מרכז, ומערב אפריקה. הוא הסיק עשרות מסקנות, אבל החשובה שבהן היתה שהשחורים בארה"ב מהווים עקומה נורמלית עם סטייה נורמלית (STANDARD DEVIATION – SD) קטנה מאשר הלבנים.

בגראף שאתם רואים, העקומה הנורמלית היא של לבני ארה"ב, ולפי מסי גם "שחורי אפריקה אם אתה לוקח מידגם רנדומלי מכל תושבי אפריקה – מערב, מרכז, מזרח, צפון, ודרום  (RANDOM SAMPLE). העקומה הצרה היא של שחורי ארה"ב במחקרים שלו. היא "צרה" יותר. מסקנתו?

סוחרי העבדים והציידים שלהם בשנות ה-1600 ו-1700 הביאו מאפריקה עבדים שהיו בעיקרם מזומורפים (גוף אתלטי 'נורמלי'). הם גם העדיפו חזקים שריריים. לא הייתי מוצא בעל שבט ווטוסי אחד בין כל העבדים. מסקנתו: זוהי סיבה עיקרית בעליונות האתלטית של השחורים בארה"ב.

 

 

לפי מסי, שאסף דאטה משנות ה-20 והישווה לדטה משנות ה-60, הוא הסיק שהעקומה הנורמלית של השחורים "מתרחבת" בגלל "חוק הריגרסיה לעבר הממוצע" (REGRESSION TOWARD THE MEAN) , ומסקנתו היתה שעד שנת 2075 עקומת השחורים בארה"ב תישווה לעקומת הלבבנים בכל דבר.

 

 

 (אף אחד מבני שבט הווטוסי לא הובא הנה כעבד!)

 

2 . אקטומורף: אינטרוברטי. רציני. נוטה יותר לדכאונות. עמוק מחשבה. מתבודד. אינטיליגנטי יותר משני הסוגים האחרים. אם תיזכרו ברוצחים החברתיים, רובם היו אקטומורפים: סירהן-סירהן (רוברט קנדי), לי אוסוולד (ג'ון קנדי), ג'ון וילקס (רוצח לינקולן), יגאל עמיר  (אקטומורף עם אף ארוך), וכמעט כל הטרוריסטים. אין בין הרוצחים הללו אף אנדומורף. הרוצח תמיד יהיה באד אבוט, ואף פעם לא לו קוסטלו, מ-"השמן והרזה"!

אני לא אומר כמובן שהאקטומורפים בין הגולשים ירצחו אותי בגלל שאני שונא לייקרס. אני רק מדבר על "נטייה".

בספורט, בגלל מרכז הכובד הגבוה, הם יבחרו כדורסל, קפיצה לגובה, וכד'. בגלל שקר להם (אחוז שומן נמוך וציפה נמוכה) הם יתרחקו מהבריכה. בגלל שיש להם רגליים ארוכות ומשקל יחסי נמוך, הם יבחרו ריצות למרחקים ארוכים. גם בגלל נטייתם להתבודדות "ולהיות לבד בטבע" הם יבחרו טריאטלון, וטיפוס הרים.

3. אנדומורף: השמן העליז, הצוחק, האקסטרוברטי, חברתי. לא חכם במיוחד ולא הוגה דעות. תן לו בירה והמבורגר והוא מאושר בחלקו. הם לא הולכים לרצוח נשיאים וראשי ממשלות והם לא חברים ב-'אייסיס' או 'חמאס'. נטייה קטנה יותר לדיפרסיה.

בגלל מרכז הכובד הנמוך והמשקל הרב הם נוטים להרמת משקולות, או הקו הקדמי בפוטבול.

היום ה-CONDITION PSYCHOLOGY של שלדון כבר לא תופס, אך בגדול ברור שיש בו משהו!

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 47 תגובות

  1. טיפוס אקטומורפי – פייר (הצעיר הרזה טוב הלב) מהיו היה.
    מבנה גוף רזה ומאורך, % שומן נמוך, מסת שריר נמוכה.
    (הסבר לעגל – מטוליסט או קשר מ"פ)

    טיפוס מזומורפי – לה גרוס (הג'ינג'י הבריון טוב הלב) מהיו היה.
    מבנה גוף רחב, מסת שריר גבוהה.
    (הסבר לעגל – מאגיסט או רגם)

    טיפוס אנדומורפי – מבנה גוף עגלגל, מסת שריר נמוכה, % שומן גבוהה.
    רובנו, ספורטאי הכורסא.
    (הסבר לעגל – הפקידה הפלוגתית).

    http://www.youtube.com/watch?v=lnhzoIk8rec

        1. אותה סדרה, עונות שונות. בערוץ הראשון שודרו רק 2 עונות:
          עונה 1 – היו היה: האדם.
          עונה 3 – היו היה: החיים.

          לסדרה שהופקה ב-78 בצרפת סה"כ 6 עונות.

          1. היו היה: האדם – הסדרה המקורית שיצאה ב-78.
            אחר כך הכל מ-86 יצאו 6 עונות נוספות:
            היו היה: האמריקאיות.
            היו היה: החלל.
            היו היה: החיים.
            היו היה: ממציאים.
            היו היה: מגלי הארצות.
            היו היה: כדור הארץ.

            ולמטיבי לכת, היום ב-23:25, היו היה: מאנינג – בריידי, פרק 16,
            צפוי פרק מותח במיוחד!

      1. שרתתי איתו ברובאית צבר, ובמפתיע הוא היה דווקא ררנטיסט…
        מסתבר שסמל המחלקה לא ידע מה זה טיפוס מזומורפי!

  2. תודה על פוסט ההסבר. הבנתי שאקטומורף לא קשור לשמונה (לא אוקטומורף). "א" בסגול . . .
    אבל עדיין לא הבנתי מההסבר מה הם שלושת הקודקודים של הטטרהדרון, למה צריך מבנה תלת0מימדי ולא מספיק המישור (לפי ה caption של התמונה), ואיך יודעים שלדוראנט יש מבנה של אקטומורף ומה המשמעות של זה ?

    1. הופס, גיא כבר ענה על הכל. חן חן על ההסבר מהיה היה, עכשיו הכל ברור.
      (אני כנראה אקטומורף ובאמת רציתי מטול אבל לצערי קיבלתי את המאג 🙁

  3. תודה על החידוש מנחם, כרגיל תענוג

    בחיי לא שמעתי על החלוקה הזו ואני חייב לציין ששמעתי לא מעט על אנטומיה ופיזיולוגיה בחיי

    זה ברור גם למה החלוקה הזו לא החזיקה מים אבל ביחס לתקופה שבה היא פותחה זו בהחלט חדשנות

  4. אל תיקח את זה אישי אבל בעיניי זה מסוג ההגדרות הטיפשיות של הפסיכולוגים.
    יענו לדוראנט יש יותר אקטודרם(למה? בגלל שהוא ארוך ויש לו רקמת עור יחסי גדולה יותר?) ולכן הוא אקטומורף? ללברון יש יותר מזודרם ולכן הוא מזודרף? לי אישית זה נשמע קשקוש מוחלט. אבל בני האדם תמיד חיפשו להגדיר ולקטלג את המין האנושי, רוב הקטלוגים האלה לא שווים כלום אבל זה פיקנטי ומגניב בגלל זה אנשים זוכרים אותם. אם זה הקטלוג הזה, הפיראמידה של מאסלו או גלגל המזלות ההבדל, בעיניי, לא גדול במיוחד.

  5. וואו, קראתי עכשיו את התיאור המלא וזה נשמע מאוד מעניין. כמובן שהיום אוכלים אותו על המסקנות שלו, שנשמעות גזעניות וכנראה שלא עומדות במבחן הסטטיסטיקה.
    זה נשמע סביר שאוכלוסיית העבדים האמריקאים נבחרה ולא מייצגת את כל האוכלוסייה.
    רק לא הבנתי למה הקווים בדיאגרמה של שילוב שלושת המרכיבים כל כך משוגעים. בתרמודינמיקה ישנן דיאגרמות של תמיסות של 3 מרכיבים ושם הקווים הגיוניים.

  6. יש לי רושם שמלבד התגובה האחרונה של עגל, אף אחד אחר לא קרא את המאמר במלואו, אז כיצד יכול אני להגיב?
    פתאום שואלים איך אני יכול "להוכיח" שדוראנט הוא בעל סיווג אקטומורפי גבוה:
    1. בגלל שהיחס שבין הסמה והגובה שלו קטן מאד
    2. בגלל שגפיו ארוכים
    3. בגלל שיש לו אצבעות ארוכות
    4. בגלל שיש לו גוף צר.

    אלה הם ארבעת המרכיבים הראשיים בניקוד המתקרב ל-"7" של אקטומורף.

    והדבר החשוב ביותר הוא שבגלל האנטומיה של מבנה גט=וף האקטומורף הוא 'המהיר' ביותר להחלים מפציעה, בעיקר בגלל ששריריו, הרצועות, והרקמות שבגופו ארוכים באופן יחסי, ולמה זה 'מהיר' יותר להחלמה ממסה גדולה כבר הסברתי כמה פעמים ואני עייף מלחזור על זה.

    בקיצור:

    I. דוראנט הוא גבוה בסיווג אקטומורף
    II. אקטומורף מחלים מהר יותר מאנדומורף או מזומורף

    1. פראנויד. קראנו הכל מעולה. ומעניין…
      מה זה אומר על מסי ורונאלדו? ?
      שרונאלדו יותר אקטוקרף. ומסי אנדרוקטפ?

  7. ייש לי רושם שמלבד התגובה האחרונה של עגל, אף אחד אחר לא קרא את המאמר במלואו, אז כיצד יכול אני להגיב?
    פתאום שואלים איך אני יכול "להוכיח" שדוראנט הוא בעל סיווג אקטומורפי גבוה:
    1. בגלל שהיחס שבין הסמה והגובה שלו קטן מאד
    2. בגלל שגפיו ארוכים
    3. בגלל שיש לו אצבעות ארוכות
    4. בגלל שיש לו גוף צר.

    אלה הם ארבעת המרכיבים הראשיים בניקוד המתקרב ל-"7" של אקטומורף.

    והדבר החשוב ביותר הוא שבגלל האנטומיה של מבנה גט=וף האקטומורף הוא 'המהיר' ביותר להחלים מפציעה, בעיקר בגלל ששריריו, הרצועות, והרקמות שבגופו ארוכים באופן יחסי, ולמה זה 'מהיר' יותר להחלמה ממסה גדולה כבר הסברתי כמה פעמים ואני עייף מלחזור על זה.

    בקיצור:

    I. דוראנט הוא גבוה בסיווג אקטומורף
    II. אקטומורף מחלים מהר יותר מאנדומורף או מזומורף

    1. אין לי וויכוח עם זה שכתבת שדוראנט אקטומורף. יש לי בעייה עם הקטלוג המקורי. המחשבה שמישהוא יכול להגדיר את אופיו של הבן אדם על סמך צורתו החיצונית היא דבילית בעיניי. תכונות האופי שאותו "פסיכולוג" מייחס לאדם בעל מראה מסויים שקולה בעיניי לתכונות האופי שמייחסים למי שנולד במזל בתולה או עקרב או להבדיל למי שנולד שחור או יהודי.

      הבעייה בפסיכולוגיה של פעם היא שכל אחד בעל קצת דימיון ויכולת למצוא קישורים מעניינים יכול לקבוע תאוריות וללמד אנשים את ה"אמת" שבתאוריות האלה. לשמחתי, הפסיכולוגיה של היום התבגרה קצת (למרות שעדיין יש לה קצת בעיות) והיא ירדה קצת מהיומרה הראשונית המגוחכת בעיניי של הפסיכולוגיה המוקדמת.

    2. אני אתן דוגמא לצורך ענייננו. האמרה אקטומרף מחלים יותר ממזומרף לא יכולה להיאמר סתם כך. צריך להביא נתונים סטטיסטיים מובהקים הבודקים האם באמת זה נכון. וגם אם זה יוצא שזה נכון, ואני די בטוח שזה לא, הרבה יותר נכון להגיד "ברוב המקרים אקטומרף מחלים מהר יותר ממזומרף".

      1. נתן, בהרבה מחקרים מצאו (עוד כשלמדתי פסיכולוגיה) שישנו קשר חיובי (משהו בסביבות r=.4) בין אקטומורפיה ואקטסטרוטיות ('נטייה לבדידות) ומשהו דומה בין אנדומורפיה ואקסטרוברטיות (עליזות, צחוק, חברתיות). אבל כל מה ש-r=.4 אומר בסטטיסטיקה שניתן לנבא INTROVERT מאקטומורף רק ב-16% טוב מנבואה סתמית (ואותו דבר עם ש\'שמן': ניתן לנבא שהוא 'עליז' ויברותי רק ב-16% טוב מצ'אנס.

        1. בוא נגיד שאני למדתי פסיכולוגיה בשנים האחרונות ולא שמעתי על התאורייה הזאת. אם לא למדו עליה כנראה שמחקרים אחרים שבדקו את התאורייה לא הצליחו לאשש אותה.
          בלי קשר מחקר פסיכולוגי הוא מאוד בעייתי וR=.4 לא שווה הרבה אלא אם כן הN שלך היה הרבה מאוד אנשים המייצגים את האוכלוסייה בצורה טובה וגם אז זה לא אומר יותר מדיי. אפשר למצוא הרבה סיבות למה לפעמים שמנים יותר חברותיים מאנשים אני לא בטוח שצריך לאמץ את הסיבה ההזוייה ביותר…

  8. אני יש לי אשך שמאלי ארוך במיוחד ופין קצר במיוחד.
    יש לי אף ארוך אבל רגליים קצרות.
    מבנה גופי רחב ובעל נטייה לכרס בירה אך אני חכם במיוחד (או שכולם מסביבי אהבלים), אם כי לעיתים קרובות מתחשק לי לרצוח.

    מה זה עושה אותי?

  9. מתגברת אצלי התחושה ש99 אחוז מהאנשים פה זה אלעד רבין החמאר שיושב עם 2000 חלונות פרוקסי שונות ומתחזה לאנשים, סוג של פיצול אישיות דרגה 9.

    1. ולמדנו כבר שהתחושות שלך יוצרות מציאות (הפוכה).
      מעולם לא היה בנאדם שכה רחוק בשכלו מהאוואטר שלו.
      אם לאיינשטיין היה 160 אי קיו, הייתי אומר שלך יש 60 .
      מנחם האם תוכל להסביר לנו האם דביל עם 60 איקיו הוא אקטומורפי?

  10. מנחם, אני מניח יש קשר כלשהו בין האקטומורף ל-ape index (היחס בין מוטת ידיים של אדם לאורכו), ולכן אני רוצה להעלות את השאלה הבאה-
    כל השחקנים שיש להם ape index גבוה, הסטופרים הגדולים, כמו טיישון פרינס, ראז'ון רונדו ושות', נחשבים לאקטומורפים?

    אני חושב שיש עלייה בכמות האקטומורפים בליגה לעומת המוזומורפים, אנחנו לא רואים יותר שחקנים כמו ג'ון סטוקטון, שנראים פיזית כאילו הם עובדי בנק או משהו ומככבים על המגרש.

    1. אין קשר בין אקטומורף לבין APE INDEX כי APE INDEX לא קשור למבנה גוף (האקטומורף בעל זרועות ארוכות אבל גם גבוה; האנדומורף בעל זרועות נמוכות אבל הוא גם נמוך).
      בכדורסל ישנם יותר שחקנים עם סיווג גבוה של "אקטומורף" יותר מבכל משחק אחר (אולי מלבד כדורעף)

  11. ממתי סטן ואן גנדי התחיל לדגמן תחתונים?!
    ושמישהו יגיד לשוקיים של הבחור האמצעי שאם הם לא יתחילו להשלים פערים עם שאר הגוף הן לא יחזיקו עוד הרבה.

    כל התיאוריה הזאת נשמעת די מקושקשת, אבל מי שזה עושה לו את זה שיהנה.

    1. זה בכלל לא עניין של תיאוריה. זה סתם סיווג של מבני גוף. ואז חיבור הגיוני בין סוג גוף שהוא הטוב ביותר לספורט מסויים.
      העניין הפסיכולוגי לא מעניין אותי, אם כי מנסיון חיים, השמנים הם לרוב הקומיקאים והמצחיקים וצוחקים, והרזים הם השקטים והמתבודדים יותר. זה נכון לרוב חברי.

  12. זה לא קצת בעייתי לסווג ספורטאים מקצוענים לתרשים הזה?
    כלומר ברור שיש פה אלמנט מולד מסויים (וכנראה מאד דומיננטי) אבל ספורטאים מקצוענים לא ממש נופלים לתחום הנורמה, הם מתאמנים בצורה מסויימת שאמורה לשפר את ההצלחה שלהם, כלומר:
    דורנט נהנה מהגובה והזריזות שלו כנגד מספרי 4/5 קונבנציונאלים אז הוא לא מתכוון להעלות משקל באופן דרסטי (שרירים כמובן)

    לעומתו לברון נהנה ממסה גבוהה לעומת יריבים פוטנציאלים (מספרי 2/3 לרוב) ולכן הוא עובד קשה מאד בחדר כושר וכו'…

    מעניין אותי מתי אדם יוצא מהנורמה של המשתתפים האחרים בניסוי ואינו יכול להיות מוגדר באופן איכותי על ידי המסקנות.

    בנוסף לא הצלחתי להבין למה שסוג מסויים של גוף יחזה מי יחלים מהר יותר מפציעה כזאת או אחרת, האם זה לא רק (בעיקר) אלמנט תורשתי,גיל, דרישה מהאיזור הפצוע וזמן החלמה?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט