על מהויותיו של הספורט – על אלמנט הזמן (13) / מולי

על מהויותיו של הספורט –  על אלמנט הזמן  (חלק שלושה עשר) / מולי

ספורט, או לפחות ספורט תחרותי, מעצם מהותו, מוגבל בזמן. להגבלות אלו של הזמן ישנם פנים רבות, החל מהתאריך בו נקבעת  התחרות,  המשך בזמן בו היא מתחילה ומסתיימת, וכלה בזמן המוקצב לספורטאי להציג את יכולותיו.

המשחק המעורפל ביותר הידוע לי מבחינת אורכו הוא הקריקט בפורמט ה"טסט". משחק זה יכול לקחת עד ארבעה או חמישה ימים ויש מגוון רחב של חוקים להכרעתו (מי שירצה יכול לקרוא על כך בוויקיפדיה) אבל אפילו מקדש מסורת זה שינה את דרכיו וכיום נפוץ יותר הפורמט של 20-20 שרוב המשחקים בו נמשכים כשעתיים-שלוש.

המשחק שאורך הזמן המכסימלי בו ידוע מראש הוא השחמט. ואני מביא את הפסקה העוסקת בהכרעה באמצעות זמן מוויקיפדיה:

"במשחקי שחמט מקצועיים נהוג להגביל את השחקנים בזמן. ההגבלה במשחקים רגילים היא שעתיים ל-40 המהלכים הראשונים ועוד שעה ליתר המשחק או שעה וחצי לכלהמשחק עם תוספת של 30 שניות לאחר כל מהלך, אך יש גם משחקי שח מהיר (אקטיבי), בהם הזמן הקצוב לכל צד הוא 25 דקות, ויש אף משחקי בזק (בליץ) בהם הזמן הקצוב לכל צד הוא 5 דקות. במשחקים באינטרנט קיימים אף משחקים מהירים עוד יותר, של דקה או שתיים לכל צד, המכונים bullet."

ישנם משחקי ספורט נוסח כדורגל בהם חישוב הזמן הוא "ברוטו", כלומר זמן המשחק מתחילתו ועד סופו (ללא אירועים חורגים) וישנם משחקי ספורט , ככדורסל למשל, בהם סוג מדידת הזמן היא  נטו, כלומר שעון המשחק פועל רק כאשר משחקים.

בתחרויות בהם משתתפים ספורטאים בודדים, יש לרוב מגבלת זמן מן הרגע בו מודיעים לך שעליך להתחיל ועד הזמן בו עליך לבצע את התרגיל/קפיצה/זריקה וכדומה. מי שחורג ממסגרת זמן זו – נפסלת הפעילות הספציפית שלו.

כשתהיתי אם יש סוגי ספורט תחרותיים שאין בהם מגבלת זמן רשמית עלו במוחי קרלינג, סנוקר ובייסבול. ואולם, בבדיקה שערכתי התברר לי שבקרלינג תחרותי יש מגבלות זמן (73 שדות) וגם בחלק ממשחקי הסנוקר שהומצאו לטובת הטלוויזיה יש מגבלה של 25 שניות למכה. אך עדיין, הסנוקר הקלאסי הוא כנראה הספורט התחרותי היחידי שאין בו מגבלת זמן, אם כי גם בו יש מצב נדיר למדי בו המשחק מבוטל מאחר ונראה שאין בו אפשרות הכרעה סבירה. הספורט היחיד שאין בו כלל מגבלת זמן הוא הבייסבול. עקרונית, הוא יכול להתחיל ולהימשך כל החיים אם לא תהיה הכרעה.כי אם הכרעה אחרי תשעה סיבובים ממשיכים עד שאחת הקבוצות תנצח בסיבוב ההכרעה. המשחק הרשמי הארוך ביותר ששוחק היה ב18 לאפריל 1981, בין הקוצ'סטר רד ווינגז לבין הרד סוקס מפאוטוקט (Pawtucket). המשחק נמשך 32 אינינגז עד השעה 04:09 לפנות בוקר ואז הוחלט להפסיק אותו במצב של תיקו ושהוא יומשך אי שם בעתיד, כשלוח המשחקים יאפשר זאת. ואכן, חדשיים אחר כך, ב 23 ליוני, נמשך המשחק ותוך 18 דקות נצחה בו… (מי שרוצה לקרוא על המשחק ולגלות מי ניצחה בו מוזמן להיכנס לקישור הבא:  http://mentalfloss.com/article/49636/longest-baseball-game-ever-played.

בזמן המשחקים נפוץ גם עיקרון הטיים אאוט: מסגרת זמן מחוץ לזמן ה"חוקי" של המשחק, הניתנת להתייעצות עם המאמנים ולמנוחה. אני חייב לומר שלדעתי מנגנון הטיים אאוט הוכנס להרבה מסוגי הספורט כדי לאפשר לאמצעי התקשורת לשלב פרסומות וחדשות בשידור.

ישנם סוגי ספורט בהם חייבים להגיע להכרעה. בכדורסל למשל, במקרים כאלו נהוגה תוספת זמן המכונה "הארכה". במקרים מסוימים, למרות שהספורט עצמו מאפשר מצב של תיקו, הרי שיטת התחרות דורשת הכרעה  לטובת אחת הקבוצות, וגם במקרים שכאלו, כבגביע העולם בכדורגל, נהוגה הארכה.

הטלוויזיה השפיעה כמובן על הזמן במשחקים לסוגיהם. את ההשפעה הגדולה ביותר ניתן כמובן לראות בפוטבול, שהינו משחק שמותאם לטלוויזיה כדי למקסם את הפרסומות, אך בהשפעת הטלוויזיה בפרט והמחשבה על קהל הצופים בכלל יש למגבלות הזמן בפוטבול עוד מטרה והיא במידה רבה למקסם את הדרמטיות. בראשית ימי הכדורסל לא הייתה מגבלת זמן על החזקת כדור בידי הקבוצה, ואף לא על החזקת הכדור בידי שחקן בודד. בהמשך נוצרה מגבלת החזקת הכדור מבלי לכדרר עד למכסימום של חמש שניות, ואז מגבלת שלושים השניות להתקפה שירדה לעשרים וארבע, ומגבלת מעבר חצי המגרש תוך פחות מעשר שניות… המגמה הזו מטרתה פחות סטטיות ויותר "אקשן" הן כדי שהמשחק ייראה טוב יותר בטלוויזיה ובמיוחד כדי לנסות למקסם את רגעי המתח שבו שהרי האויב הגדול ביותר  של הספורט התחרותי היא הסטאגנאציה,  הקפיאה במקום, חוסר ההתפתחות……………………………………….

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. אכן, אינסופי בפוטנציאל, אך עם מסגרות זמן ידועות מראש הן של המשחק עצמו והן של ההארכות…
    בביייסבול אין אפילו את זה…. אינינג יכול לקחת שלוש דקות או שעות ארוכות.

  2. המשחק היחיד שבו משחקים עד שיש מנצח בלי שעון ובלי הגבלות זמן הוא בייסבול. אתה משחק עד שמישהו מנצח, וככה צריך להיות בכל משחק!

  3. למעשה "לשחק ללא מיגבלות" נכון אפילו לגולף. עד שלא תכניס כדור לחור זה לא ניגמר. אבל זה גם לא רציונלי כי השחקן הגרוע בעולם יכניס כדור לחור אחרי 1,000 נסיונות משני סנטימטרים.

    1. מנחם, גם בגולף יש מגבלות זמן:
      למשל אם כדור הולך לאבוד מוקצבות עד חמש דקות למצוא אותו.
      או אם שחקן מאחר להגיע לזמן שנקבע לו להיות מוכן למשחק בנקודת הזינוק הוא מקבל עונש או נפסל.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט