על המדלייה באליפות אירופה, והמאמן החדש של נבחרת איטליה/רועי ויינברג

45.27

המספר שמצויין למעלה הנו השיא הישראלי של דונלד סנפורד, האצן, שזכה במדליית ארד באליפות אירופה באתלטיקה, למרחק 400 מטר. נתחיל בח"ח לסנפורד על ההישג, ועל היותו האתלט הישראלי השני שזכה במדליה כלשהי (באליפות אירופה /עולם/אולימפיאדה), לאחר אלכס אברבוך, הקופץ במוט האגדי (פעמיים אלוף אירופה, סגן אלוף עולם).

הגאווה העצומה בהישג של סנפורד צריכה להתבטא לצידה של החשיבות בהשקעה באתלטיקה הישראלית. כדי ליצור הצלחה מתמשכת באתלטיקה, שלא תתבסס רק על כשרונות ענקיים כאלכס אברבוך (שפרש ב-2008, וזכה במכבייה של 2013 בה השתתפו עלית הקופצים הישראליים), וסנפורד. סנפורד עצמו קיבל מענק של 37,500 ש"ח לאחר הזכייה, סכום מכובד לכל הדעות, אך לשם השוואה, שירן ייני הרוויח ב-2013/14 650 אלף שקל, ללא מענקים למיניהם (54,167 שקל בחודש), לא כולל החזרי הוצאות כשכר דירה, רכב וכו'.

למרות המחקר הרב שביצעתי, לא הצלחנו למצוא מה המשכורת שסנפורד מקבל מהאיגוד, אם בכלל. היא צריכה לגדול בצורה משמעותית, בנוסף לסכום מסויים שהאתלטים יקבלו לאחר פרישתם, כדי שמקרים כמו היילה סטאין, רץ המרתון הותיק (אולימפיאדות אתונה, ביג'יין, לונדון), שהפך למאבטח בסיום תפקידו כספורטאי. כמו כן, כפי שעוזי דן כתב באתר הארץ, ההישג לא אומר הרבה על הרמה בארץ, עקב כך שסנפורד נולד והתפתח כספורטאי בארצות הברית. סנפורד, שחף ואתלטים רבים אחרים משמשים כמודלים לחיקוי, ושיפור תנאי האתלטיקה יכול לגדל דור חדש של אתלטים בארץ. נקווה שההזדמנות תנוצל.

*

מינוי קונטה לנבחרת איטליה

לאחרונה, אנטוניו קונטה, המאמן המוצלח של יובנטוס בשלוש השנים האחרונות, מונה לתפקיד מאמן נבח3רת איטליה. המינוי שלעצמו חכם, מפני שקונטה מכיר הליגה האיטלקית עקב עשרות שנות ניסיון כמאמן, בעל קבלות-3 אליפויות איטליה, ניסיון אירופאי מליגת האלופות, ונכון לעכשיו המאמן האיטלקי הבולט בנמצא (בנוסף לכך, הוא רק בן 45-יוכל להמשיך במשך שנים בנבחרת).

קונטה הולך לקבל 3.2 מיליון אירו בשנתיים, כאשר את רוב הסכום הולכת לממן ענקית ביגוד הספורט פומה. מדובר במצב בעייתי-כיום, כמעט בכל המקרים, ההתאחדות משלמת את מלוא שכרו של מאמן הנבחרת, שמצידו מחוייב לרצות מעסיקיו, בדמות הצלחת הנבחרת הלאומית. כאשר פומה משלמת חלק ניכר מהשכר של המאמן, וכנראה תשפיע על הארכת חוזהו (במידה ותחליט לקצץ שכרו, יתכן שלא ימשיך). יתכן כי יהיה לחץ מסויים על קונטה לשלב שחקנים שנועלים פומה בהרכב, מה שיוביל למכירות נעליים ורווח גדול יותר של החברה, מה שירצה מעסיקיו.

באיטליה שמו לב לבעיות האתיות, והעיתונאי מריו קרוסטי מה'לה רפובליקה', עיתון פופולרי באיטליה (מגיע ל-300 אלף איש, נכון למאי 2014), שאל במאמרו השאלות הבאות, אשר מעלות לשיחה הבעיתיות במקרה: "כיצד קונטה יתמודד עם שחקנים שיש להם חוזה עם הספונסר שמשלם משכורתו (ביניהם מרקו בלאטולי, ג'ינאולוג'י בופון וג'יורג'יו קלייני-ר.ו)? למי תהיה המילה האחרונה כאשר ידברו על חידוש חוזהו של השחקן? האם איש הבננה (יו"ר ההתאחדות האיטלקית החדש, קרלו טאבצ'יו, שקרא לשחקנים אפריקאים אוכלי בננות בעבר), או המנהל הספורטיבי של פומה?".

הסיכון בדבר קיים בכך שיהפוך לתקדים. בהנחה שהשילוב יצליח, יכול להיות שנראה חברות הלבשה בולטות מתערבות בזימוני שחקנים לנבחרתם, רק כדי שיוכלו להרוויח. אם המצב אכן יהפוך לתקדים, יתכן כי שחקנים בעלי ערך שיווקי רב יוצבו בהרכב במשחקים מכריעים על ידי מאמנים נטולי ברירה, אשר יפוטרו אם לא יעשו כך ע"י חברות הנעליים של השחקנים, אפילו אם יכולתם באותה עונה חלשה.

המהלך עצמו ראוי לגינוי, ורצוי מאמן זול ונטול אינטרסים, בסכום זהה לזה שהאיטלקים מוכנים לשלם, על מאמן יקר אשר בחירותיו יכולות להיות משיקולים מוטעים, עקב רצון מעסיקיו הנוספים.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. אני בהלם מהעניין עם קונטה – איטליה ממשיכה להיות בירת הקומבינות והחאפריות של אירופה, מה נהיה מהמדינה הזאת. מזוויע. ואיפה אופ"א?! היא הרגולטור שצריך לאסור על הסכם כזה. למרות שהסחר כבר נפרץ – גם אם ייאסר, מה הבעיה להעביר תכסף מתחת לשולחן…

  2. ההישג של סנפורד מדהים – 400 מטר זו ריצה ותיקה וסופר תחרותית. כל הכבוד לו על ההישג.
    מי יודע, אם ישמור על יציבות הוא שווה גמר אולימפי. אני חושב שמאז אסתר רוט שחמורוב לא היה לנו גמר כזה.

  3. יפה, רועי. מסר מאוד נכון. סנפורד, שחף ורבים אחרים מהווים מודל לחיקוי. התמיכה בהם אכן צריכה לגדול.

  4. בפרוייקט הגמר שלי ברדיו בסוף יב' עסקתי בנושא ספורטאים אולימפיים- הם חיים ממשכורת של בערך כ-5000 ש"ח בחודש מהועד אולימפי/משרד הספורט, מי שמשלם להם (לא זוכר בדיוק).
    זהו סכום מגוחך שלא נותן להם לחיות ורובם בעקבות זאת נזקקים לעבוד בעבודות נוספות+ ללמוד באוניברסיטה/מכללה כדי לחשוב על העתיד ובד"כ גם להיעזר בהורים (מה שלא כולם יכולים). זה מוביל גם לחוסר מקצוענות ואי אפשרות להתאמן כמו שצריך (הן מבחינה מנטלית והן מבחינת זמנים) וזה גם גורם לנשירה ופרישה של ספורטאים בגילאים צעירים.

    הנושא הזה הוא עוד ארוך סבוך ומלא בהאשמות, ואשמח להרחיב בו למתעניינים

  5. אנשים טובים, אתם יכולים באמצעות 10 אצבעות לתת לו חשיפה ולהחזיר אותו למקום שהוא ראוי להיות בו וזה מסלול הריצה כמאמן. 2136 לייקים והמספרים עולים כל רגע.
    עשו לייק, שתפו, הגיבו! אתם יכולים לשנות את המציאות של סטאין בקלות רבה!
    bit.ly/SatainAyla

כתיבת תגובה

סגירת תפריט