סוף עונת האופניים, מחלום להזייה / דוד "פאקו" סעדה

בשבת הקרובה יינעל חלק הוורלד טור של עונת 2023 עם המונומנט הנפלא איל לומברדיה, או בשמו הידוע יותר – "מירוץ העלים הנושרים". המירוץ יביא לנו קרב מרתק בין חברים כטאדיי פוגאצ'אר, פרימוז' רוגליץ' ורמקו אוונפול. הראשון, כדרכו בקודש, היה מעורב בכמה מהדרמות המרתקות של העונה, כולל בטור דה פראנס. אלא שהשניים האחרונים, שבשנתיים האחרונות מוצאים עצמם שוב ושוב בקרבות ראש בראש על המסלול, מעורבים בדרמה מסוג שונה לחלוטין, כזו המערבת את קבוצותיהן יומבו-ויסמה וסודאל-קוויק סטפ, ומתרחשת לגמרי מחוץ למסלול.

כהקדמה לדרמה הזאת, כדאי לציין את קורות הוואלטה האחרונה, בה קבוצת יומבו ויסמה, שזכתה בשני הגראנד טורים הקודמים עם פרימוז' רוגליץ' ויונאס וינגגור, הגיעה למירוץ יחד עם שניהם כמובילים, על מנת לרשום הישג שלא נראה כדוגמתו מעולם – זכייה של קבוצה אחת בכל שלושת הגראנד טורים של העונה. הקבוצה השיגה את המטרה, ועוד עם 1-2-3 בפודיום, אך עשתה זאת עם רוכב צפוי הרבה פחות – ספ קוס. קוס שימש כדומסטיק הראשי של וינגו ורוג פחות או יותר בכל הזכיות הקודמות שלהם (שתיים לוינגו בטור, שלוש לרוג בוואלטה ועוד אחת בג'ירו האחרון). והזכייה שלו, מלבד אינספור השיאים שנשברו בעקבותיה, היוותה בעיקר פרס לפועל הנאמן שבלעדיו רוב הזכיות של חבריו כנראה לא היו יוצאות לפועל. זאת כאשר השתתף בכל שלושת הגראנד טורים של העונה, וסיים את העונה עם זכייה באחד, עוד הישג חסר תקדים.

גמע דרך רבה העונה

הזכייה של קוס היוותה סוג של חלום לרוב החובבים הנייטרליים של הענף. האמריקני תמיד נחשב לאחד המטפסים הטובים שיש, אך בניגוד מוחלט לרוב המכריע של אלה, הוא אף פעם לא היה מצוייד באופי הנדרש ממוביל, הדורש מהקבוצה הישגים עבור עצמו בנוסף לתמיכה אותה הוא מעניק לשאר המובילים של הקבוצה. על זאת הוא חיפה באמצעות אופי חביב ונינוח לחלוטין, שהפך אותו לפופולרי במיוחד בקרב חובבי הענף. בהתחשב בכישורי הטיפוס שלו, מדובר בלוקסוס די נדיר, אותו ניצלו צרעות הטרף עד תום בכל הזכיות שלהם בגראנד טורים עד כה. אלא שבוואלטה האחרונה הוא נוצל בצורה שונה לחלוטין, כשבמהלך טקטי מזהיר (עוד אחד מבית המדרש של הקבוצה), הוא נשלח קדימה בחלק המוקדם של המירוץ כ"סליפר", על מנת להשיג יתרון זמן על המתחרים, יתרון שעליו הקבוצה נשענה עד לסיום המירוץ (יחד עם צירופי נסיבות אחרים, שהעיקרית שבהם הייתה ההתפרקות של אוונפול על הטורמאלה). הזכייה של קוס משלימה חלום, ששם הקוד שלו הוא GC Kuss. מדובר במם שנוצר במוחם הקודח של חברי האתר הנפלא Lanterne Rouge, ובו הם מדרבנים את האמריקני לשמש כמוביל GC ולא רק כפועל. המם גם יצר משתמש טוויטר פעיל באותו השם שזכה לחשיפה רבה ככל שקוס המשיך לסייע לחבריו בהרים, וכמובן התפוצץ לחלוטין בוואלטה האחרונה. הקבוצה אף שיתפה פעולה עם הכינוי, והעלתה את קוס עם אופניים שעליהם מוטבע הביטוי לקטע האחרון של הוואלטה.

GC Kuss – חלום שהיה באמת

הדומיננטיות של יומבו ויסמה לא הסתכמה בניצחונות בכל הגראנד טורים או ב-1-2-3 בוואלטה עצמה. כך למשל ראינו במקביל לוואלטה את אולאב קואי הצעיר זוכה בארבעה קטעים ברצף בטור של בריטניה, תוך שהוא מובל ע"י וואוט ואן ארט, כשבקטע אחד אחר כך ואן ארט עצמו הצליח לזכות לאחר מהלך טקטי מזהיר (שבסופו של דבר גם הביא לו את הזכייה במירוץ כולו). באליפות אירופה האחרונה ראינו עוד פודיום מלא מבית יומבו-ויסמה (אם כי מדובר במירוץ נבחרות), כשכריסטוף לאפורט הצליח לזכות במירוץ לאחר בריחת סולו מרתקת, תוך שהוא מקדים את ואן ארט וקואי. מדובר בדומיננטיות של קבוצה שקשה לזכור. קבוצות כסקיי\אינאוס, או אם נרחיק לימי US פוסטל\דיסקאברי, היו ממוקדות בעיקר בטור דה פראנס, וכאן צרעות הטרף משחקות על כל המגרש, כולל בקלאסיקות. הדומיננטיות הזו מציתה כמובן ויכוחים בקרב חובבי הענף, על אם מדובר במצב בריא, ועד כמה הוא עשוי להימשך. מהניסיון היה ניתן לומר שאולי לא להרבה זמן, אלא ששרשרת אירועים מטורפים למדי, מחוץ למסלול, אולי צפוייה להאיר באור חדש את שתי השאלות הנ"ל.

משלוש יוצא (עוד מעט) אחד

שרשרת האירועים המתוארת מתחילה בסיפור שנזכר כאן לא מכבר בהקשר של קבוצת יומבו ויסמה. כפי שנזכר, הקבוצה ההולנדית הייתה בדרך לאבד את הספונסר הראשי שלה, רשת המרכולים ההולנדית יומבו, זאת לאחר שמנהל הרשת, פריץ ואן ארד, הואשם בשימוש בכספי התמיכה בספורט לצורך הלבנת כספים נרחבת. היה נדמה שהקבוצה פוצחת במירוץ אחר ספונסר ראשי אחר, אלא שהחיפוש הניב תוצאה שונה מכפי שחובבי הענף ציפו (או קיוו) לראות. זאת כי לפי כל הדיווחים, הקבוצה עומדת להתאחד עם קבוצת סודאל-קוויק סטפ. הקבוצה הבלגית אף היא אחת הקבוצות המצליחות של השנים האחרונות, קבוצה ששברה שיאי נצחונות בעיקר בתחום הקלאסיקות, ומאז שרמקו אוונפול נמנה על שורותיה, זכתה להצלחות גם בגראנד טורים. מלבד הכוכב הנוצץ הנ"ל, השנה נמנו עם שורותיה כוכבים כז'וליאן אלאפיליפ, פאביו יאקובסן, קספר אסגרן וטים מרלייה. האיחוד צפוי ליצור קבוצה מפלצתית, שהחלק הדומיננטי בה יגיע מקרב יומבו-ויסמה, אך אוונפול אמור להיות הבונוס העיקרי מהצד של הכלה. אם לא די בכך, חברת אמאזון הודיעה על הצטרפותה כספונסר משנה לקבוצה, עם או בלי קשר לזכיית קוס האמריקני בוואלטה. כך שכסף לא צפוי להיות חסר לקבוצה ההולנדית-בלגית. עדיין, היות וחוקי הענף מאפשרים לקבוצה לכלול 30 רוכבים לכל היותר, כמה מהם כמובן צפויים לעזוב. יאקובסן הוא אחד כזה שכבר הודיע שיעשה זאת. גם מיכאל מורקוב הדני, אחד ממובילי המיאוצים הטובים בכל הזמנים, אמור לנסות לסייע למארק קבנדיש להשיג את הניצחון הנוסף בטור הבא, שישבור את שיא הניצחונות בטור. אלאפיליפ הוא אחד שצפוי להיפלט מהקבוצה, וגם העתיד של אסגרן ומרלייה לא ברור. מדובר כמובן בתסריט המסעיר את הענף בשלב זה של העונה, שבו הסגלים של רוב הקבוצות סגורים כמעט לחלוטין, בפרט כאשר מדובר בכוכבים שעבורם נדרש צוות מסייע משמעותי. מהלך האירועים יצר ללא ספק את ה"פוסט סיזן" המרתק ביותר הזכור לנו בשנים האחרונות. אבל הוא גם נתן לנו עוד תזכורת לעובדה, שלמרות הפופולריות הרבה של הענף, מדובר בענף שברירי למדי – שהרי הקבוצה המצליחה ביותר בענף נזקקת לתרגילים כאלה כדי להתקיים.

כוכב אחד שבוודאות ימצא את עצמו בחוץ הוא פרימוז' רוגליץ'. הסלובני עטור התהילה, שאתמול הוסיף לחגורתו המתפקעת גם ניצחון במירוץ הג'ירו דל אמיליה באיטליה, הודיע אתמול במקביל שהוא לא צפוי להמשיך בקבוצה, הודעה שאושרה גם ע"י הקבוצה עצמה. מדובר בהתפתחות צפוייה, גם אם מצערת, בעקבות השתלשלות העניינים המתוארת. רוג נדחק מעט הצידה לאחר שני הנצחונות האחרונים בטור של וינגו, אם כי עדיין שימש כמוביל עבור שני הגראנד טורים האחרים. ככזה הוא לא ממש הסתיר את מורת רוחו ממהלך העניינים שהכתיר את קוס לבסוף כמנצח הוואלטה. אלא שההבאה של אוונפול כמוביל נוסף הייתה בבירור גלולה אחת יותר מדי מכדי לבלוע, מה שלבסוף הביא את שני הצדדים להתיר את החוזה ביניהם. השאלה, שהתשובה עליה כרגע פחות ברורה, היא היכן הסלובני ינחת בסופו של דבר. השמועות בכל הקשור לקבוצות היו על אינאוס, טרק-לידל, מוביסטאר, בורה ואף IPT, לה מקום לרוכב אחד נוסף בדיוק בסגל. דיווח אחד שהתקבל אתמול (מפי מנהל אנונימי של אחת הקבוצות), היה שרוג קיבל הצעה על סך של שישה מיליון אירו לכל אחת מהשלוש שנים הבאות, שכר שרק פוגאצ'אר עובר בימים אלה. אם אכן מדובר בדיווח נכון, הרי שזה מצמצם משמעותית את רשימת הקבוצות, אולי לכדי אחת – אינאוס. תסריט שהיה נראה הזוי אף בתחילת העונה הנוכחית.

אכן יקרה? אם כן, יצטרך לעבוד על המבטא (בעיקר על ה-eh?)

עוד שאלה מעניינת צפוייה בהקשר של הקבוצה שתקבל את רישיון הוורלד טור שיתפנה כעת לאחר המיזוג הצפוי. סיפרנו כאן לפני מעט יותר משנה על קרבות עד חורמה בין הקבוצות על רשיונות הוורלד טור לשלוש השנים הבאות. לפי התקנון, קבוצה שתרצה לקבל את הרישיון הנוסף תיאלץ לעשות זאת באמצעות רכישה שלו, מה שצפוי לעלות לה ממון רב. בהקשר זה, המועמדת האולי ראשית לעשות זאת היא IPT, בחסות כיסיו העמוקים של בעל הקבוצה הישראלית, סילבן אדמס. זה אכן תרחיש סביר, אך לא בטוח כלל אם הוא כדאי לקבוצה, ולא רק מבחינת ההוצאה. התוצאות המצויינות של הקבוצה השנה מבטיחות לה מקום בוויילד קארד בעונה הבאה, מה שאומר שהיא תוכל להשתתף בכל מירוץ בו תבחר, אך אינה מחוייבת לעשות זאת, בניגוד למצב שבו היא תזכה ברישיון, שאז היא תהיה מחוייבת לכך (דבר בעל משמעות רבה מבחינת עומס על הרוכבים ועל הלוגיסטיקה). המחיר של ויתור על הרישיון הוא הימור על שנת 2025 ככזו שבה היא תזכה שוב בוויילד קארד, לעומת רישיון מובטח אם אכן יירכש.

אם כבר IPT, אז הקבוצה עומדת לשנות את המיקוד בשנה הבאה, כאחת שתהיה יותר מוכוונת מיאוצים לעומת השנים הקודמות. מטפסים ותיקים כמייקל וודס, יאקוב פוגלסאנג ודילן טיונס אמורים להישאר בקבוצה ולנסות לעשות את מה שעשו עד כה, ואליהם יצטרף ג'ורג' בנט בגזרת המטפסים הוותיקים, כשדרק ג'י הפעלתן, יחד עם מתיו ריצ'יטלו וסטיבי וויליאמס אמורים להיות הכח הצעיר יותר בכיוון. אלא שבגזרת המבט העיקרי לעתיד, הרי שהוא יתמקד לחלוטין במסלולים המהירים יותר. המאיץ המוכח פסקל אקרמן צפוי להיות אחד משני המובילים, ואליו יצטרף איתן ורנון, הבריטי הצעיר מסודאל-קוויק סטפ, שבשנתיים האחרונות הראה פוטנציאל אדיר שבחלקו כבר מומש. איתמר איינהורן, שאליו הצטרף השנה עודד קוגוט הצעיר, אמורים לאייש את הגיזרה מצד כוחותינו. קורבין סטרונג המצויין אמור להיות הפיתרון בסיומים המעט גבעיים יותר, ויחד עם ריילי פיקרל, מיכאל שוורצמן והוגו הופשטטר, לקבוצה צפוייה להיות רכבת אקספרס פסיכית לגמרי.

ורנון. חתיכת תוספת.

ובלי קשר לכלום, היום יהיה האחרון בהחלט של אחד פטר סאגאן על מסלולי הכביש התחרותיים. אחד שהביא לנו כל כך הרבה רגעים של, ובכן בעיקר כיף. כבר מתגעגעים.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. רעידת אדמה 9.0 בסולם לפברה…
    אין דרך אחרת לתאר את זה. כאילו שהסלטיקס והלייקרס היו מחליטים להתאחד בשנות ה-80.
    כשאמרתי בסוף הוואלטה שרמקו נראה כמו צרעה לכל דבר לא ידעתי כמה מהר זה יתפוצץ לנו בפנים.
    עוד כשהתחילו השמועות גראיינט תומאס אמר שרמקו שונא את יומבו ויומבו שונאים את אוונפול ואין סיכוי שזה יקרה…
    עדיין לא מעכל לגמרי.

    1. אכן רעידת אדמה פסיכית. אני חושב שגראן מגזים לגבי רמקו ויומבו-ויסמה. זאת בעיקר יריבות ספורטיבית, לא שנאה. כפי שנראה רמקו משלים עם המתרחש וישמש כמוביל שני – לא חושב שהעסקה הייתה יוצאת לפועל בלי זה. במידה מסויימת זה אפילו עדיף לו, קצת מוריד ממנו לחץ.

  2. ולגבי רוגליץ'- רוג עשה את יומבו למפלצת שהם והם עשו אותו לאלוף שהוא. ממש קשה לדמיין אותו בקבוצה אחרת בטח כשהוא עדיין בשיא כושרו. אבל הבחירה בנעורים של וינגו (ועכשיו גם רמקו) יחד עם שינוי הסטטוס של קוס שלקח ממנו ניצחון כמעט ודאי בוואלטה היו הקש ששבר את גב הגמל מבחינת שני הצדדים. מקווה מאד לראות אותו באינאוס שיכולים להעמיד יופי של קבוצה שתאפשר לו להתמודד על הדבר היחידי (כמעט) שעוד חסר בארון שלו.

        1. זאת שאלה טובה, אבל לדעתי יש להם מספיק כסף ומספיק מקום בסגל כדי לשפר את זה. אם רוג מגיע לשם הם פתרו את הבעייה העיקרית שלהם של המוביל.

  3. מה שלא פחות מעניין הוא איפה לפברה בכל הסיפור הזה – בתור האיש הכי דעתן בענף האם הוא ייקח צעד אחורה? ואם לא מה המשמעות לגבי הטופ בראס של יומבו? אני רואה חיכוכים בעתיד.

  4. מטורף לגמרי, ומבאס.
    וגם לא מובן…
    ראיתי נתון בקיץ האחרון שהטור דה פראנס היה אחד מאירועי הספורט הכי נצפים באירופה, לא מבין איך אין ספונסרים שקופצים על הקבוצה הכי טובה בפער בתחום.
    ..
    פטר סגאן היה הסיבה העיקרית שהתחלתי לצפות ולהתעניין באופניים בתחילת שנות העשרה, הרוכב הגדול ביותר שהיה בתחום שלו.

    1. אז יש את אמאזון שהצטרפו, נתנו 15 מיליון, אבל זה לא מספיק לקבוצה בסדר הגודל הזה. מעבר לזה, מדובר בסופו של יום בענף הפסדי, שמודל הרווח בו לספונסרים די לא קיים.

  5. תודה דוד כתבת נהדר.

    כתבתי כמה פעמים על האיחוד הצפוי ושאלתי מה יעשה זדנק שטייבר עכשיו:
    מרשימת הכוכבים הצפויה לעזוב קל לשכוח את אלוף העולם שלוש פעמים בסייקלו קרוס.
    שהוא. בהיררכיה עמוק מאד למטה:
    בהתחשב ברשימת האלופים בקוויקסטפ.
    האיחוד כמובן תוצאה מחוסר ברירה.
    לגבי רוגליץ המהלך הפתיע אותי
    חלק גדול מהטקטיקה של יומבו החלפת מובילים להבנתי נבעה ממנו .
    אך היום מגיע כסף גדול לאופניים :
    חןץ מאינאוס נמצאת בסביבה קבוצת האמירויות ,למה שהסלובנים לא ישתפו פעולה ?
    וכן בחריין , ועוד.
    דוקא המהלך שכנגד שלו מאד מעניין
    אם נראה את רמקו יאנוש ,נגד רוג ופוג
    לא בטוח בכלל מי ינצח .
    המהלך הזה מוסיף המון עניין .
    אני אישית אם כך יהיה מבטיח
    להגיב כאן .

    1. שטיבאר בשלהי וכבר לא בקוויקסטפ גם ככה.
      גם אני חשבתי על כמה מעניין יהיה לראות את רוג עם פוג יחד אבל אין מצב שהוא הולך לקבוצה שבא הוא לא המוביל הברור בטור.
      בחריין ויקטוריוס היא האופציה הריאלית היחידה חוץ מאינאוס – גם להם יש סגל מצוין שנטול מוביל אמיתי.

          1. מכל השמועות, הם בערך היחידים שלא הוזכרו בכלל (מה שאומר שאולי הם פועלים מתחת לראדאר). מוביסטאר הכחישו שהציעו חוזה, גם טרק-לידל. בורה היו מאד רוצים (עוד אופציה מצויינת מבחינת רוג), אבל לא נראה שיש להם כסף. ל-IPT יש כסף, אבל אין להם איך לתמוך בו במירוצים.

    2. היו הרבה דיבורים על שיתוף פעולה סלובני, אבל זה בערך המקום האחרון שרוג ירצה ללכת אליו – הוא יגיע בדיוק לאותו מצב של ריבוי מובילים (עם פוג, איוסו וייטס), והרבה פחות סיכוי לתארים עבור עצמו.

      1. דוקא חשבתי כי הוא מתכנן להיות הביורן ריס הבא.
        האיש שהכתיר את אולריך ,
        לא יודע מה רוגליץ מתכנן בשלב הקריירה הנוכחי .
        הוא כבר הפתיע בעבר ברמת החדות שלו ,כמו גם ברמת הפיזור נפילות שנבעו מחוסר ריכוז.
        צריך לזכור תמיד כי האיש נולד מחדש במקפצה ההיא
        בפלאניצה ,ולכן מסוגל לשנות כיוון ב 720 מעלות
        כהרף עיין .
        רוגליץ רוכב לא מובן. להבנתי במתכוון השומר תמיד
        על עמימות,קשה מאד באמת להגיע ולהבין אותו .
        בנוסף אנו מקבלים את לפבר כשחקן מרכזי שותף
        בגראן טור .
        לפבר יכול להתנהג כמנהל גאון או כאדיוט מושלם
        בו בזמן , במירוץ בסן חואן בארגנטינה לא היה רחוק
        מלקבל את הטיפול הידוע של מריחה בזפת ונוצות
        וגלגול על הכביש….
        החיבור לפבר יומבו הוא נעלם משמעותי במשוואה.
        יכול לומר כי לאחר עשרים שנות מעקב אשר ברובן
        קראתי את המהלכים הרבה לפני אוהדים אחרים
        ואפילו לפני אנשי מקצוע מובילים ,בעונה האחרונה
        וזו הצפויה לא זיהיתי הגיעו בהפתעה גמורה.
        וכעת יכול לכתוב קטונתי :
        הצטרפו אנשי מקצוע ונעלמים ברמה שלא יודע לפצח
        נשאר לנו שחמט בטבע ברמה הגבוהה.
        יהיה מעניין .

  6. מצטרף לתודות החל מדוד שהרים את הכפפה,
    עוקב באופן מאד מעמיק וכל פעם מחדש לי , עידו שמדהים אותנו כל פעם מחדש ברמת ההיכרות , מתן גילור שמוכיח לנו עד כמה הוא חריף, ולך שאתה נכנס כל פעם יןתר לעומק בהבנת הספורט המסובך הזה
    וכן לעגל שעוקב בצורה רופפת למרות שדוקא הוא עם הרקע הפיזיקלי אמור ללמד אותנו הכי. וכמובן ליתר המגיבים היתה עונה פיצוץ
    השנה לא הצלחתי לעקוב אפילו לא אחר 10 אחוז ממה שקרה .
    בזמנו הקדשתי למעקב קרוב ל 20 שעות שבועיות ,אז בתחילת שנות ה 2000 היה סןף תור הזהב של הרכיבה הספרדית .
    היו אז המון אתרי אופניים בספרדית שלאט לאי
    פשטו את הרגל או נסגרו .
    במשך קרוב לעשרים שנה הספרדים
    שלטו והנה התקופה הזו הסתימה
    וההגמוניה עברה להולנדים לבלגים
    ונסיכויות הנפט.
    נהיה יותר ויותר מעניין כל הזמן
    היום מצליח בקושי להקדיש שעתיים שבועיות ולכן די נותר מאחור ,
    על הדרך תודה למנחם שמאפשר
    את הבמה הזו באתר המוכוון
    לכיוון שונה לחלוטין .

  7. בהחלט רעידת אדמה, ולא מהסוג הרע – אלא מהסוג הרע מאוד.
    זה תמיד מבאס לחטוף בפרצוף עד כמה שברירי הענף. קבוצות נסגרות על סכומים של שחקן הרכב במנצ'סטר סיטי.

    מה שכן, כבר אחרי טור 2022 כתבתי כאן שאם רוג רוצה עוד סיכוי לחולצה צהובה הוא צריך לעבור, והצעתי את אינאוס או בורה כמועמדות. Called it!

  8. פאקו, תודה על ההשקעה והסיקורים המעניינים.
    לא נתנגד אם יהיו מאמרים גם מחוץ לעונה בנושאים שונים הקשורים לתחרויות האופניים (רוכבים/ות, קבוצות, מגמות בענף, טכנולוגיות חדשות, היסטוריה וכו').

  9. תודה פאקו על עוד טור מאלף ועל מעקב והשקעה אדירה במשך כל השנה.
    היה ממש כיף לקרוא (גם את כל המגיבים, חן-חן לכם)

    1. הבעייה פה היא לא ההכנסות (זה גם, אבל פחות), אלא למי הן הולכות – למארגני המירוצים, שמוציאים יחסית מעט כסף, לעומת הספונסרים של הקבוצות, שמוציאים הרבה כסף, אבל לא מקבלים כלום (חוץ מפרסום של המותג). בעייה מבנית בענף, שכל עוד לא תיפתר, הענף יהיה בצרות.

  10. אוקיי אז הדיווחים הם שרוג הולך לסגור בבורה. אם אכן יסתדר, זאת עסקה שמקצועית תפורה על שני הצדדים. נזכיר שזה פחות או יותר אותו שלד של קבוצה שסייע להינדלי לקחת את הג׳ירו עבור הירוקים בשנה שעברה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט