האגדות הזרות – אגדת האגדות – דראזן פטרוביץ / MBK

קרדיט: האתר הרשמי של ריאל מדריד

לו דראזן פטרוביץ' היה בחיים, הוא חוגג 59 ב 22 לאוקטובר. בעידן שבו שחקנים כיאניס, לוקה ויוקיץ שולטים בליגה. כששחקנים מהטופ של אירופה נבחרים בלוטרי ומגיעים ל NBA בסוף גיל העשרה. קשה להסביר לדור הצעיר ולאלו שלא זכו לצפות בדראזן פטרוביץ משחק עד כמה הוא גדול.

דרזאזן שנולד בשיבינק שלחופי הים באדריאטי לאם קרואטית ולאב סרבי, הוא פונה לכדרוסל בעקבות האח אלכסנדר. הוא משחק בשיבינק, מועדון צפצון במונחים יוגוסלביה. הליגה היוגוסלבית מנתה באותן שנים קבוצות אדירות ככוכב האדום בלגארד, זאדאר, פרטיזן, ציבונה, לובליאנה, בוסנייה סארייבו, ספליט ועוד.

בגיל 19 בלבד פטרוביץ מוביל את שיבינק הקטנה להופעה בגמר ולאליפות* – למחרת החליט האיגוד המקומי להעניק את האליפות לבוסנה סראייבו…

פטרוביץ שיחק בקבוצה הבוגרת בגיל 15 בלבד (בליגה שהייתה בטופ 3 של אירופה באותם זמנים), שיביניק הצנועה מעיפלה פעמיים ברציפות לגמר גביע קוראץ' (ומפסידה ללימוז' הצרפתית)

בהאתם לחוקים באותם שנים דראזן תורם שנה לצה"ל (יותר נכון במקבילה היוגסלבית) ובשנת 1984 מצטרף לציבונה זאגרב. השנים בציבונה הטיבו עם זראזן שעשה את שהוא עושה ברמת הגימור הגבוהה ביותר, כפי שאומר אבא של נשרק'ה – פוט דה בול אין דה באסקט. זראזן חורך רשתות ומוביל את ציבונה לדאבל בעונתו הראשונה וב 1985 ו 1986 מוביל את ציבונה לזכייה היסטורית בגביע אירופה לאלופות (ניצחון על ריאל מדריד ב 85, ניצחון על ז'לגיריס וסבוניס ב 86') צריך להבין שבאותם שנים בקבוצות של מזרח אירופה שיחקו ללא זרים בכלל, בעוד בקבוצות הספרדיות, האיטלקיות שיחקו זרים ברמה מאוד גבוהה (חלקם אקס NBA) שהיו הבסיס לאותן קבוצות.

פטרוביץ' במדי ציבונה

ווילט צ'מברליין מאחרייך – באוקטובר 85 ציבונה שיחקה מול לובליאנה שקיבלה עונש והופיעה בהרכב הנוער של הקבוצה, כבר אמרתי שדראזן היה שחקן שאהב לשים את הכדור בסל יותר מכל. דראזן מגיע עם סכין בין השיינים לנפץ את שיא הליגה של ראדיבוי קוראץ', שקלע 74 נקודות במשחק בודד והחזיק בשיא כל הזמנים בליגה היוגוסלבית. דראזן התעלל והתעמר בשחקני הנוער של אולימפיה עם 65 במחצית. דראזן לא עצר וסיפק משחק של 112 נקודות שלרוע מזלו לא צולם או שודר בטלווזיה. דראזן סיים עם 22 מ 22 מהקו. 10 מ 20 מדאון טאון ו 30 מ 39 מ 2. משחק שבעקבותיו דראזן הגדול זוכה לביקורת.

שיא הנקודות בהיכל – יד אליהו, היכל שביקרתי בו למעלה מ 300 משחקים בימי חיי (תחשבו על 32 שנה של משחקי כדורסל, לא כולל 4-5 פסטיגלים) – ה-ה-צ-ג-ה!

בעונת 87-8 ציבונה ודראזן שיחקו בגביע קוראץ' ובמעמד חצי הגמר הם קיבלו את הפועל תל אביב. זה היה הביקור ה 3 של פטרוביץ' בהיכל (30 ו 41 בביקוריו הקודמים מול מכבי) הפועל בוחרת להעביר את המשחק מאוסישקין. באותה עונה הפועל הייתה קבוצה מטורפת עם זר (לינטון טאונס) שהגיע מריאל מדריד, לאבן מרסר, פרישמן, דלזל, זלוטקימן ושמעון אמסלם הצעיר. את מה שדראזן עשה לא נראה ולא יראה ביד אליהו מעולם. דראזן השפריץ 59 נקודות על הראש של הפועל וקארל איימוס (שהבטיח לעצור אותו …. )

פטרוביץ וציבונה ניצחו 93:103 ניצחו גם את הגומלין והפסידו לריאל מדריד בגמר (הפסד מס 3 של פטרו בגמר גביע קוראץ אולי הקארמה על זה שניפץ את שיאו)

כ 6000 אוהדי הפועל היו בהיכל אם כי יש מעל 40 אלף שיספרו שהיו במשחק שבו פטרו הגדול שרף את רשתות ההיכל.

פטרו מעביר עונה בריאל מדריד עימה הוא זוכה בגביע המחזיקות (לאחר שזכה גם ב 1987 עם ציבונה)

המוצארט של הכדורסל – בגמר גביע המחזיקות פטרוביץ קלע 62 נקודות מול קאזארטה של אוסקר שמידט שהסתפק ב 44 משלו. כותרת המשחק של הגאזטו דה לה ספורט הייתה – היום צפינו במוצארט של הכדורסל!

לאחר עונה אחת במדריד, פורטלנד שבחרה בדראזן בבחירה ה 60!!!! של דראפט 1986 מחליטה לשלם את הביי אאוט של פטרוביץ. באותם שנים לפורטלנד קו אחורי אכזרי עם קלייד דרקסלר וטרי פורטר, ריק אדלמן כמעט ולא נותן לדראזן הזדמנות. פטרוביץ שהגיע לליגה צנום הרים מסת שריר והיה קשה לזהות אותו. היה ממש עצוב שהוא מיעט לקבל הזדמנות בגלל שהאמריקיאם של אותם שנים היו בטוחים שהם המציאו את הכדורסל ולאירופאים אין מקום … פטרו עובר בטרייד בעבור נזיד עדשים לנטס שם הוא פורח ואף נבחר לחמישיית העונה ה 3. אני אפסיק כאן כי אני לא רואה טעם להכביר על קריירת ה NBA של פטרוביץ. רק אציין שבמשחק המחשב 3 על 3 הייתי בוחר את הנטס (פטרוביץ, קני אנדרסון ודרק קולמן)

מצד ימין פטרוביץ' מצד שמאל סטף קארי

על הקשיים של פטרו בליגה אפשר ללמוד מהסרט המעולה – פעם אחים ברצועת ה 30 על 30 של ESPN.

סרט שהוא גדול מהחיים ומתאר את השבר בין פטרוביץ לדיבאץ על רקע מלחמת יוגוסלביה.

נחזור לקריריה הבינ"ל של פטרו. באותם שנים נבחרות יוגוסלביה וברה"מ היו מביטות בלבן של העיינים של האמריקיאים. באליפות העולם 86 יוגוסלביה מנצחת את האמריקיאים (פטרו ה MVP של הטורניר) אבל ברה"מ ניצחה בחצי בגמר את יוגוסלביה (בהארכה 91-90) והיוגסלבים זכו בארד. בשנת 88 יוגוסלביה זוכה במדלית הכסף לאחר הפסד לסובייטים בגמר. (הנבחרת היוגוסלבית הייתה מורכבת מפטרוביץ, דיבאץ, יורי זדובץ, קוקץ, ראדגה, זארקו פאפסלי, ראדיסב צ'ורציץ' ועוד)

בשנת 1989 זוכה יוגסלביה באליפות אירופה.

בשנת 90 היוגסלבים זכו סוף סוף בזהב באליפות העולם, שקוקוץ' ודיבאץ' נבחרים לחמישית הטורניר (קוקוץ' ה MVP), הארוע המבאס של המשחק היה בסיומו כשאוהד של יגוסלביה נכנס עם דגל קרואטיה, דיבאץ חטף ממנו את הדגל ומשם הקרע בין הסרבים לקרואטים היה בלתי נמנע.

ב 1992 פטרוביץ והצד הקרואטי של נבחרת יוגוסלביה לשעבר זוכה בכסף מול הדרים טים האיימתנית.

פטרוביץ היה שחקן מאוד אהוד עליי ברמה האישית, כילד הוא השאיר עליי רושם עז. בכלל צריך לזכות שהכדורסל הקרואטי ותור הזהב שלו ציבונה וספליט + פרטיזן זכו ב 6 מ 8 תארי אליפות אירופה. עם כדורסל שאפשר רק לחלום עליו. תמיד הייתה לי פינה רותחת בלב לכדורסל היוגוסלבי, לשיטות האימון, לגבוהים שמשחקים עד גיל 15-6 כגארדים ורק לאחר מכן מקבלים עמדות.

יצא לי לבקר בבלגרד ונהנתי שם מכל רגע, השיחות שלי על כדורסל וספורט היו מהמרתקות בחיי. אני מקווה לבקר יום אחד בזאגרב ובמוזאיון של דראזן פטרוביץ.

בשנת 1993 פטרו הגדול נהרג בתאונת דרכים, בגיל 28 וחצי. ניסתי להיות קצר אבל איזה קריירה הייתו לו. הוא היה שחקן אלגנטי, קלעי עליון, מוסר גדול ווינר ענק ואין כינוי יותר ראוי ממוצארט של הכדורסל עבורו.

פטרוביץ במנהרת הזמן

בונוס לסיום – למי שלא זוכר/יודע משנת 2012 ועד מתישהו הייתי כותב ואקטיבי מאוד באתר, אחד הפרויקטיים שאני הכי גאה בהם היה – "מנהרת הזמן", לצערי הפוסטים נמחקו מהאתר אבל גיביתי אותם.

בפרויקט זעפרני ואני היינו שולחים שחקנים במנהרת הזמן ונותנים להם קריירות בראי ההיסטוריה.

אני מעתיק את החלק שלי על זראזן (פוסט משותף על סבוניס) – העתקתי את החלק שלי על פטרו בלבד (נכתב מתישהו ב 2017) שלחנו אותו משנת 84 לשנת 2008.

MBK

דראזן בן לאמא קרואטית ואבא סרבי נולד בשיבניק בשנת 1988, דראזן שהלך בדרכיו של אחיו הגדול אלכסנדר לא ירד ממגרשי הכדורסל וכבר מגיל צעיר מאוד שרף כל רשת ורשת בקרואטיה.

ציבונה זאגרב שמה את יהבה על הכשרון הגדול וחטפה אותו משיבנקה שיבניק בטרם מלאו לו 18.

דראזן הציג יכולות מופלאה בציבונה וסחף אותו ל 2 זכיות רצופות בליגה האדראטית באליפות ובגביע הקרואטי.

בגיל 20 בלבד הוא דפק 39 נקודות על הראש של קובי בריאנט והדרים טים באוליפיאדת ביג'יניג והפסיד בחצי הגמר עם קרואטיה.

ציבונה מתחילה לעשות קולות גם ביורליג ודראזן מאוהב בנוקיה שם המטיר 44 ו 47 נקודות על הראש של ויל ביינום בביקוריו בהיכל.

הוא המשיך לעונה שלישית בזאגרב כאשר הוא מהווה מוקד רדיפה לכל אירופה כולל מכבי תל אביב ששלחה צוות שכולל את ניקולה וויצ'יץ', פדרמן וראקנטי ג'וניור ,דני שולח SMS לאבא שאומר – סגרנו עם פטרוביץ ל 3 שנים על 2 מיליון דולר ! החוזה שהיה כתוב בקרואטית אכן הבטיח את פטרוביץ אבל במקום דראזן הגדול מי שהגיע לבסוף למדי הצהובים הוא האח הפחות מוצלח אלכסנדר שנחתך לאחר 3 חודשים.

דראזן מסיים כמלך הסלים של היורליג ומפסיד עם ציבונה בחצי הגמר למכבי תל אביב של צביקה שרף.

דראזן המשיך לריאל מדריד ובמקביל נבחר במקום ה 29 בלבד בדראפט 2009 ע"י הלוס אנג'לס לייקרס מעט מדהים אבל האמריקאים ראו בפטרוביץ אירופאי חיוור מפתיע בהתחשב שריקי רובו נבחר 5, כספי 23 וויקטור קלבר 22.

קובי הכריח את ההנהלה להחתים את דראזן בטענה שהרזון שלו הוא בר חלוף ומדובר בממבה הקרואטית.

פטרוביץ ממשיך לעונה אחת במדריד עימה הוא זוכה סוף סוף בגביע אירופה ו ה MVP של המפעל בפעם השלישית ברציפות. ומגיע לליגה רק בעונת 2010-1 לאלופה הגאה מאל איי.

ההתחלה של דראזן בליגה הייתה קשה,פיל ג'קסון מיעט לתת לו דקות משחק והוא חסה בצילו של קובי בריאנט שאמר שמעולם לא היה לו יריב כל כך טוב באימונים. פטרוביץ נלחם על כל דקה וסיים את עונת הרוקי עם 7 נקודות למשחק.

בעונה הבאה בליקרס הלכו ביג טיים עם הווארד , גאסול , נאש וקובי והעסק קרטע בגדול . מי שלא קרטע הוא דראזן שתפר שלשות בקצב מסחרר , הוא עבד קשה מאוד בקיץ והוסיף 13 ק"ג של מסת שריר.הוא סיים את העונה הרגילה עם 11 נקודות למשחק כולל 42% לשלוש.

הלייקרס שאיבדה את קובי בשלהי העונה קיבלה את דראזן שתפר 28 נקודות בממוצע על הראש של הספרס בפליאוף , הלייקרס הודחה בסוויפ ופופביץ' קיבל השראה מדראזן, כבר אז הוא היה מאוהב.

את עונת 13-14 הלייקרס פתחו בצורה נוראית,היחיד שתפקד היה פטרוביץ הלייקרס שראו את העתיד הרחוק לנגד עינהם העבירו את פטרוביץ לספרס בתמורה לבחירות דראפט עתידיות ומרקו בלינלי.

פטרוביץ היה החוליה החסרה בפאזל של הספרס ופופביץ היה מאוהב בגדול ביהלום הקרואטי ,פטרו הגדול מעיף את דני גרין לספסל ויחד עם קוואי לנארד , דאנקן  הם חוזרים לגמר ומשפילים את מיאמי ולברון שאמר לאחר ההצגה של פטרוביץ' במשחק 4 ( 37 נקודות 8 מ 9 מדאון טאון ) – היום ראינו את הד"ר דריי של הכדורסל.

פטרוביץ הופך לאול סטאר בעונה הבאה עם 22.5 נקודות למשחק והספרס נכשלת לשחזר אליפות נוספת לאחר הפסד לנמסיס OKC.

דראזן מנצח את תחרות השלשות באולסטאר ומנפק ערבים של 7-8 שלשות לערב ,הוא קובע עונת שיא של 380 שלשות בעונה והספרס מנצחת 40 מ 41 משחקי הבית אך שוב מודחת מול OKC.

לעונת 16-17 פטרוביץ הגיע בוער מתמיד ומציג מספרים נהדרים כשהספרס נראים כמו הדבר האמיתי , קשה להמר כיצד העונה תגמר ועוד יותר קשה לדמיין ועצוב מה צפוי לפטרוביץ בקיץ.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. נפלא מידן.אני כמוך בהחלט אחד משלושת השחקנים האהובים עלי בכל הזמנים ואפילו בכל הענפים.ברמה שאם הייתי צריך לבחור כדורסלן אחד שאני הכי אוהב הייתי כנראה בוחר בו.
    המוות שלו היה כזה מעצבן ומיותר יאללה.מה שכן קראתי נדמה לי בשנים האחרונות כתבה של אהרלה וייבסרג(נדמה לי שזה היה הוא)שדיבר על הקיץ של התאונה ומה שהפתיע אותי לרעה וקצת ביאס אותי זה שלפי הכתבה פטרוביץ חתם בריאל באותה שנה והיה אמור לחזור לאירופה וזה דווקא אחרי שהוא התחיל להראות לאמרקיאים מיהו באמת

    1. אחיו אלכסנדר אמר שההצעה הכי רצינית הייתה מפנאתנייקוס בנוסף להצעות מהנטס, הניקס ויוסטון.
      אני חושב שמבחינת פטרוביץ כל היחס של האמריקאים אליו ואל הכדורסל היה עלבון גדול.
      זה שהוא בכלל שקל מעבר לאירופה זה כמו שיוקיץ או לוקה ישקלו מעבר לאירופה
      באותם שנים הגישה האמריקאית הייתה מאוד ארוגנטית כלפי זרים.
      מבחינת כשרון פטרוביץ היה שחקן ברמה של לוקה, אם היה משחק כיום היה בחירה טופ 3 בוודאות

  2. תודה רבה מיידן
    בעיני פטרוביץ הוא אגדת האגדות
    יש לו את כל המרכיבים של אגדה כולל כמובן מותו הטרגי
    הוא אולי הספורטאי הכי מעניין לשאלה מה היה קןרה אילו
    אני משוכנע שהיה יכול להיות אחד הגדולים גם בנ.ב.א
    הגדרת אותו נכון כמוצארט של הכדורסל
    בפרויקט שלי ב 2016
    נבחר לגדול האירופאים עם סטוקוביץ פארקר קוקוץ נוביצקי סאבוניס וגאסול
    (וגם גינובלי ששם הערכתי להעמיק(

  3. תודה מידן . דראזן ללא ספק היהלום הנוצץ בכתר של הפרויקט הזה. של כמו חלק מהסקוררים האחרים כאן (אהם שמידט) הביא גם תארים וקבלות ובגדול קרע לאירופה את הצורה, ואז סלל יחד עם דיוואץ' וסאבוניס את השבילים שדירק והג'וקר יצעדו בהם בבוא הימים.

  4. הציפור הנדירה

    דראזן פטרוביץ'

    הכדורסלן האירופי הטוב מכולם
    שהצליח גם בליגה הטובה בעולם.
    צולף מכל מצב,
    הכדור כמו דבוק לידיו.
    מכונת קליעה מפוארת,
    יכולת פריצה נהדרת,
    באירופה היה ליגה אחרת!
    היה בעל יכולת כדרור מדהימה,
    ולא פחות, גם אישיות מקסימה.
    היה מאשפי המשחק,
    אך הקטל בדרכים אותו מחק.
    הלהיב אלפי צופים,
    לא נראה אותו יותר במגרשים.
    פטרו היה בשיאו,
    במינכן נקטף בעודו באיבו.
    מאוד חבל,
    כי אבד שחקן שנולד לכדורסל!!!

    1. בשביל סטיסטיקות יש ויקפדיה ובסקטבול רפרנס
      השימוש בסטט׳ יכול לגרום רק לנזק במקרה של כדורסל אירופאי שלא מבוסס על יכולת אישית ומשחקים בשביל לנצח

  5. תודה רבה. אחלה תיאור המעורר געגוע.
    הוא הפך מרוקי שוקיסט שלא ראה מגרש לכוכב-על שסביב 1993 היה ברמה של טופ-5 בעמדה שלו. הוא היה בלתי ניתן לעצירה, ועם השיגעון שלו לעבודה קשה, לכושר גופני ולהשתפרות, הוא היה הופך לאולסטאר קבוע לאורך שנים. המוות שלו , של רג'י לואיס, הפרישה של ג'ורדן ממש יצרו אווירה נאחסית בנ.ב.א. באותן שנים.

  6. מהשחקנים שהסטטיסטיקה פשוט לא מצליחה לספר עד כמה הם מדהימים.
    השחקן הכי גדול שיצא לי (למזלי ושמחתי) לראות בלייב משחק כדורסל.
    הוא היה הרבה יותר מהאחוזים מטווח ה-3 או מהיכולת הפסיכית מהמיד ריינג',
    הוא היה קוסם שידע למקסם את ההתמקדות של ההגנה באיום שלו. הוא היה קרי כאשר קרי היה בן 5.
    .
    אחלה פוסט!

  7. פוסט מעולה, אחלה סקירה מאמין שמי שלא הכיר יקבל את קנה המידה של הכישרון שהיה לדראזן.
    עד היום היו לי 2 הפתעות בקשר לשחקנים: איזה צרפתי אמר לי שיש שחקן צרפתי הרבה יותר טוב מיאן בונאטו ולא האמנתי עד שראיתי את ריגודו
    ואבא שלי שאמר לי שיש שחקן יותר טוב מגאליס, וחשבתי שהוא שיכור, עד שראיתי את דראזן…
    בהחלט הג'ורדן של אירופה

  8. אולי השחקן האירופאי הגדול ביותר בכל הזמנים.
    .
    בוודאות הסטף קרי הראשון – בפעם הראשונה שראיתי את סטף משחק היה לי ממש פלאשבק, ואמרתי לעצמי – "בואנה, הוא סוג דראזן הבחור הזה", ואין מחמאה גדולה יותר – האיש שהיה בעצמו צ'יט, מישהו ששובר את הכללים המקובלים באופן שקשה לדמיין.
    .
    הצטערתי מאד.
    .
    תודה גדולה mbk, לא חושב שאפשר להצליח לתאר את השחקן הזה במלוא הדרו, אבל התקרבת הכי הרבה שאפשר.

  9. תודה רבה על טור מצויין.
    זוכר אותו בציבונה זאגרב ואח"כ בריאל, שחקן פנטסטי שפשוט בלתי אפשרי לעצור ורק נותר לקוות שיחטיא.
    היתה תקווה גדולה שיצליח בנ.ב.א – פאקינג חמישיה שלישית בנטס, והיה בנסיקה – עד לאותו יום ארור עם המוות המיותר. זוכר היטב כשהודיעו שנהרג..
    הסרט once brothers אחד הטובים מסדרת 30 על 30. מאוד מרגש.
    האמא של דראזן מספרת שכשהגיעה לקבר של בנה עמד שם סב עם נכדו ואמר לה שהאבל הוא של כולם, כי אמנם היא ילדה אותו אבל הוא היה הילד של כל הקרואטים. אזכיר גם שהיה (ועדיין?) קשר מאוד מיוחד ועמוק בין מכבי ת"א למשפחת פטרוביץ'.

כתיבת תגובה