האגדות הזרות: אגדה אוסטרלית – אנדרו גייז / הגולש קפיץ

האגדות הזרות: אגדה אוסטרלית – אנדרו גייז / הגולש קפיץ

הגולש קפיץ, אוהד הפועל אכזיב, הוא ביולוג ימי אלוף ושיאן ישראל בדיג מדוזות

ב-1972, כשאנדרו בארי קאסון גייז היה בן 7, הוא היה הכי גבוה בכיתה, אז הוא הלך לשחק במלבורן טייגרס. והוא די נשאר איתם מאז. כי זה מה שעשית אם היית גבוה במלבורן, ולא מספיק מקרר בשביל שהמאמן של ה- footy יחטוף אותך. או אם באת ממשפחה של כדורסל, והגייז (גייזים?) בהחלט היו כאלה, והם כאלה עד היום (כשהבת של אנדרו הגיעה לגיל 7 היא עשתה בדיוק אותו דבר כמו אבא).

אנדרו נעצר על 2.01 מ' אבל כוח, גובה, ניתור ואתלטיות לא היו מה שעשו את אנדרו גייז. הוא היה פיור שוטר, רוצח בדם חם, עם טאץ', עצבים מברזל, אהבה גדולה, ותחושה מעולה למשחק. הוא שייך למחלקת השוטינג גארדס הכסופים – אלו שנראים כמו רואי חשבון, ובשנות השלושים שלהם כבר נראים כמו רואי חשבון מזדקנים. אבל גייזי, (האוסטרלים האלה עם השמות שלהם), לא ראה ולא עשה שום חשבון עם הכדור הכתום ביד – הוא ראה ועשה רק את הטבעת.

אנדרו המומיה – מה נסגר עם התחבושות?

באולימפיאדת לוס אנג'לס 84', גייז בן ה- ,19 (שכבר אז נראה בן 40), הוביל את הבומרס למקום החמישי, תוך שהוא מוביל את קלעי הטורניר עם 23.9 נק' למשחק, וצד את העין של מספר סקאוטים, שאז לא נטו חיבה יתרה לבעלי דרכון זר. אז כן בטח, גייז קפץ לטיולים קטנטנים לארה"ב בשביל לקחת את סיטון הול של פי ג'יי קרליסימו לגמר המכללות של 1989; כרוקי, בשנתו היחידה שם, לניסיון בוסר קצר בבולטס ב- 1993-4; ואז ב 1998-9 לעוד ביקורון, ככה לזכות באליפות עם דאנקן, רובינסון והכוכבית' בעונתו היחידה בספרס (לא ראה פרקט בפלייאוף, אולי כי כבר היה להם רואה חשבון – סטיב קר). בין לבין, ב-1991, אנדרו הספיק גם לבקר חצי עונה באיטליה, (האוסטרלי הראשון לשחק באירופה), רק בשביל לרדת עם אודינה לליגה השלישית, למרות 30 נק' לערב, ולעוד חצי עונה אפרורית באפולון פטראס.

חימם את הספסל היטב וגנב טבעת – גייזי

אבל אנדרו היה מלבורן. הוא היה מלבורן כמו פלינדרס, כמו הטראם, כמו סנט קילדה. ואנדרו היה אוסטרליה. כמו הבומרנג, כמו הקנגורו, כמו קיילי מינו או דיג'רידו. הוא אולי רק אחד הכדורסלנים הגדולים ביותר שהיבשת התחתונה ייצרה אי פעם, (דש מפאטי, בוגוט, לונגלי ו…קיירי שנולד באוסטרליה – תודו שלא ידעתם, ואף מילה על הבאסט שלא מגיע לו שיזכירו את שמו באותה נשימה עם הכתבה הזו), אבל הוא ודאי הגדול ביותר בפער בתולדות הליגה האוסטרלית.

אגדה אמיתית, גייזי שיחק 20 עונות בליגת הכדורסל הלאומית (NBL) , כולן עם הטייגרס – מ-1984 עד 2005, מתוכן היה MVP  של הליגה שבע פעמים (!),הקלע המצטיין 14 (!!) פעמים, כולל עונת קריירה פסיכית ב 1987 של 44.1 נק' למשחק (!!!). אם אתה קולע 44 למשחק לא אכפת לי באיזו ליגה אתה משחק, גם אם כולם הולכים שם על הראש, והמים באסלה מסתובבים הפוך. היו לו ממוצעי קריירה ג'ורדניים של 30.9 נק', 5.1 ריב' ו- 5.8 אס', והוא עשה את זה ב- 36.5% מהשלוש בווליום גבוה בהרבה מהנהוג לתקופתו, ב- 52% מהשדה, ו- 86% מהקו.

במפתיע, גייז הוביל את הנמרים לשתי אליפויות NBL בלבד, ב-1993 וב-1997. הוא מחזיק עד היום בשיאי ליגה אוסטרלית בשלל קטגוריות סטטיסטיות כולל נקודות, אסיסטים, שלשות, עונשין, והרבה אחרות. בתחילת הקריירה הוא לקח קצת יותר ריבאונדים מאסיסטים ובאיזשהו שלב זה התהפך והוא החל למסור יותר, כשהרבה מהמסירות שלו מצאו להאלי-הופ את שותפו העיקרי לפשע בטייגרס – לנארד קופלנד.

נו ווריז מייט — סיקס פוט סבן אנד פול אוף מאסל – כל מה שהגבר בעבודה הזה עשה, זה לאכול את הווג'ימייט שלו, ולתקוע שלשות. בארץ שם למטה, איפה שהגברים שודדים והנשים זוהרות.

במגרש הבינלאומי גייז הוביל את הבומרס לארבעה טורנירי גביע העולם, ולחמש (!) אולימפיאדות, שבשלוש מתוכן הם הגיעו לחצי הגמר. בסך כל הנקודות באולימפיאדה הוא מדורג במקום השני בכל הזמנים, אחרי אוסקר שמידט, והשלישי, (אחרי שמידט ולואיס סקולה), באליפויות העולם. הוא שיחק במעל 280 משחקים במדים הלאומיים. חוץ מזה, הבנאדם היה הקפטן ונושא הדגל בטקס הפתיחה של אולימפיאדת סידני 2000 – כמה שחקני כדורסל יכולים לומר את זה?

גייזי נכנס להיכל התהילה של FIBA בשנת 2013, והועלה לדרגת אגדה אוסטרלית בטקס מיוחד ב 2022. לאחר פרישתו ממשחק מקצועי פנה לקריירת אימון – בטייגרס האהובים שלו, בסידני קינגס הנמסיס, ואפילו היה עוזר מאמן של הפייסרס בליגת הקיץ באורלנדו איזו שנה. הוא גם מפרשן משחקי NBL עבור רשת פוקס, ואפילו הופיע בעונה החמישית של רוקדים עם הכוכבים.

לאחר כל הפסגות שכבש, עכשיו סוף סוף אפשר לומר עליו שהוא נראה בגילו.

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. נפלא.
    זוכר אותו, יד נפץ אמיתית משלוש, השחקן האוסטרלי הטוב בהיסטוריה בפער.
    לא ידעתי שהיה כזה אתלטי ופיזי.
    שחקן פורץ דרך, היה הגייז הראשון באירופה.
    ובאמת הגיע להישגים יפים מאוד עם הנבחרת!
    אחלה בחירה וביצוע.

    1. לגמרי מזכיר את ווילט. גם לי לא ברור איך לוקחים רק שתי אליפויות עם רזומה כזה. בטח כשגם השחקן השלישי ברשימת הקלעים האוסטרלית של כל הזמנים קופלנד היה בן קבוצה שלו.

  2. אוהב להיות בבית הבחור. הוא גם מצחיק בטירוף.
    יש עוד שיאן מלבורנאי מהכדורסל.
    בוגוט שנתן ולקח לקארי אליפות מחזיק בשיא הנדלן בעיר. הבית שלו הוא הדבר הכי יקר פה, שמעתי שהוא התחיל לשחק טניס או פיקלבול. אולי עוד ניפגש….

  3. גם לי מיד קפץ השם של השחקן אולי הגדול בהיסטורית הכדורסל אי פעם אם לא מתיחסים לביצועים אתלטיים ריחופים באוויר וכל מיני
    גימיקים ההופכים את המשחק
    לבידור עבור קטני הכרטיסים
    בהנחה שאפשר לבצע הפרדה כזו ,
    אז בעצם אולי אחד משני הגדולים
    בראשון או אולי השני כולם מכירים
    שזהו לארי בירד.
    השני או הראשון הוא כמובן אוסקר
    שמידט שהיה הטב ביותר מכל האחרים מבחינת יכולת השםעהנעל המשחק כספורט ,לפחות עד שהגיע
    סטף קארי .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט