על ספורט ובינה מלאכותית: לכבוד הפליאוף המתקרב, ראיון בלעדי עם צ'ט GPT / יאיר זעפרני

צ'ט GPT  פרץ לחיינו לפני מספר חודשים, מותיר אותנו עם תשובות לשאלות שתמיד שאלנו את עצמנו. במפגש הראשון שלי איתו למשל, שאלתי אותו את השאלה שמנקרת בראשם של רוב בני האדם "מתי אני אמות?", תשובתו הייתה חכמה למדי – "אין ביכולתי לחזות את העתיד, אבל אולי במקום לשאול את עצמך מתי תמות, תשאל את עצמך איך אתה חי". מאז אני והוא נפגשים תדיר.

מלבד מענה לשאלות מציקות של בני אדם עם עודף זמן, הבינה המלאכותית יודעת גם לקצר תהליכים ולפתור בעיות בעולם העבודה. אני אמנם לא בא מעולם התוכנה ולא נעזר בשירותי כתיבת הקוד שהוא יודע לשעות אבל גם במגזר השלישי אפשר להיעזר בצ'ט GPT בשביל כל מיני משימות. הוא מסוגל לכתוב פעילות תוכן, לתת לך רעיונות לישיבות צוות וגם לכתוב מכתב תודה לתורם. בעולם הפרסונלי הוא יכול לתת לך רעיונות ומתכונים לארוחת ערב, וגם אם צריך, לכתוב לך סיפור לספר לילדים לפני השינה, שלא לדבר על לעשות דואט בין זוהר ארגוב ועופרה חזה יהי זכרם ברוך.

כחובב ספורט בכלל ו-NBA בפרט, התחילה להעסיק אותי השאלה, היכן בעולם הספורט אפשר להשתמש בכלי בינה המלאכותי? אני משוכנע שבלילה גדוש משחקים, הצ'אט יכול לכתוב פריוויו לכמה ואפילו לסקר בזמן שיא ואני די בטוח שהוא יוכל לעשות דו"ח סקאוטינג לא רע לפני משחק אבל האם הוא מסוגל לעשות יותר מזה? האם הבינה המלאכותית יכולה ממש להחליף פונקציות מסוימות בקבוצה? האם היא מסוגלת לתת המלצה על תרגיל בפסק זמן? והשאלה החשובה מכל – האם צ'אט GPT מסוגל להחליט החלטות ניהולית, נניח, האם הוא היה נותן 4 בחירות דראפט סיבוב ראשון תמורת רודי גובר?!   

הרבה שאלות ניקרו במוחי ותשובות פחות, אלא שאז נזכרתי שבדיוק המציאו כלי בינה מלאכותית שנותן תשובות לשאלות… ועל-כן, גבירותי ורבותיי, הרי לכם ראיון בלעדי עם צ'ט GPT בנוגע לענייני כדורסל אקטואליים יותר ופחות. המסקנות על אחריות הקוראים והקוראות בלבד.

 (ורק הערה קטנה לפני שנתחיל, השאלות והתשובות נכתבו בשפה האנגלית, הטקסט תורגם עלי ידי הבינה הלא-מלאכותית שלי וכאן אני מביא את רוח הדברים ולא את התשובות המלאות).

שלום לך, האם אתה עוקב אחרי ה-NBA?

כמודל של בינה מלאכותית מכונן שפה, אני לא עוקב אחרי ה-NBA בצורה המקובלת אבל אני בהחלט יכול לתת מידע על שחקנים, קבוצות וסטטיסטיקות ולענות על שאלות בנושא ה-NBA.

אוקי, נשמע שאני יכול להיעזר לך גם בזה. איזה קבוצת NBA היית ממליץ לי לאהוד?

 כמודל של בינה מלאכותית אני לא יכול להיות משוחד לטובת אף קבוצה ואני לא יכול להציע אף קבוצה ספציפית. אהדה של קבוצה צריכה לכלול מגוון של פקטורים, גיאוגרפיים, היסטוריה של הקבוצה, שחקנים והאופי שלהם, תרבות ספורטיבית ורמת ניהול. אם יש קבוצה שתואמת את כל המדדים הללו, כדאי לחשוב על להיות אוהד שלה. אם יש קבוצה שחלשה בכל המדדים האלה, נניח שהיא נמצאת בחור מושלג באמצע ארצות הברית, לוקחת תמיד החלטות גרועות, עברה רק פעם אחת בהיסטוריה סיבוב בפליאוף, השחקנים שלה יחסית עצלים או מפונקים והכינוי שלה הוא על שם זאב, אולי לא מומלץ לעודד אותה.

הבנתי.. פחות עוזר לי במקרה הזה, אז נלך לשאלות שמטרידות אותי לאחרונה. הייתי רוצה לשאול אותך אם נראה לך סביר שיום אחד מודל של בינה מלאכותית יחליף מאמן בליגה?

זה אפשרי שמודל בינה מלאכותית יעזור באימון קבוצה יום אחד או אפילו יאמן אחת אבל זה לא סביר. יש עוד שדות שהבינה המלאכותית לא שולטת בהם, כגון מערכות יחסים בין השחקנים ותקשורת באופן כללה ומה גם שלבינה המלאכותית יש כמה מגבלות שמונעות ממנה לקבל את כמות ההחלטות שנדרשת ממאמן ולכן זה כנראה לא יקרה בעתיד הקרוב. מצד שני, אם דוק ריברס מאמן כבר למעלה משני עשורים בליגה, עם כל המגבלות שלו, אז אי אפשר לפסול שום דבר.

והאם אתה רואה מציאות בה בינה מלאכותית מייעצת אם טרייד הוא נכון או לא?

בוודאי. מודל בינה מלאכותית יכול לעשות השוואה סטטיסטית מפורטת בין שני שחקנים, יכול לקבוע ערך כללי של שחקן לקבוצה, יכול לחזות איך הוא יראה בסביבה חדשה ויכול לתת המלצה אם שווה לעשות את הטרייד או לא. עם זאת, עדיין חשוב שיהיה מרכיב אנושי בתוך ההחלטה ולא כדאי להישען על הבינה המלאכותית בלבד. עם זאת, גם ההיפך נכון ולפעמים לא כדאי להישען על הבינה האנושית בלבד ואני יכול לתת דוגמאות.

מצוין. כי אם אנחנו מדברים על דוגמאות, האם אתה היית מחליף 4 בחירות דראפט סיבוב ראשון (ועוד אחת שהרגע נבחרה) על רודי גובר?

רודי גובר הוא אחד משחקני ההגנה הכי טובים ב-NBA. וזכה מספר פעמים בתואר שחקן ההגנה של השנה. הוא גם ריבאונדר מחונן ומצטיין בחסימת זריקות, מה שיכול באופן ברור להשפיע על ההגנה של הקבוצה. מצד שני, 5 בחירות דראפט זו השקעה עצומה. שלא נדבר על זה שמדובר בשחקן בן 30 שנוטה לפציעות ובאישיות שלא מאוד הצליחה חברתית בעברה על הפרקט.

ופה אני אחרוג ממנהגי ואשאל אותך – האם אתה היית עושה טרייד כזה? כמדומני שלא צריך להיות בינה מלאכותית, או אפילו לא הרבה בינה אנושית בשביל להבין שיש פה בעיה קשה של קבלת החלטות אם בחרת לעשות כזו עסקה.

רודי גובר מוצג במינסוטה. לאנשים שלצידו כנראה אין יותר מיד בינה.

הבנתי. אתה מאשר את מה שכל מי שראה את העונה של מינסוטה חושב. אפרופו מינסוטה, האם אתה חושב שיש להם סיכוי בפליאוף הקרוב?

ככלי של בינה מלאכותית אני לא אמור לתת תחזיות כאלה שכן יש הרבה משתנים בשאלות מסוג זה. התשובה היא לא.

תחזית מתקבלת על הדעת. מה אתה אומר על גולדן סטייט, דשדשו כל העונה, ביחוד במשחקי חוץ, סיימו מקום שישי, יש להם כוח לעוד ריצה אחת?

כמודל של בינה מלאכותית, אני לא יכול להכריע בתחזיות לגבי אירועי ספורט. אלה תלויים בכישרון הסגל, מאצ'-אפים, פציעות וגם מזל. ולכן…

אני אעצור אותך פה, אני לא צריך ממך תשובות שאני כבר יודע או קלישאות. פשוט תגיד לי מה אתה חושב, בלי תירוצים!

כמו שאמרתי לך אני מודל של בינה מלאכותית, אין לי דעות או יכולת לתת תחזית. אני כן אגיד שקבוצה שיש לה שחקנים כמו סטפן קארי, דריימונד גרין ואנדרו וויגינס היא קבוצה שצריך לקחת ברצינות רבה ולא משנה באיזה מקום היא סיימה. יש לה פוטנציאל זה ברור אבל מפה ועד לקחת אליפות, הדרך ארוכה. רק קבוצה אחת בהיסטוריה לקחה אליפות מדירוג כל כך נמוך, מכבי ראשון לציון בשנת 2016, והסיכויים שזה יקרה שוב קלושים. יש להם הרבה עם מה להתמודד.

ומה אתה חושב על קווין דוראנט, הוא מסוגל להוביל את פיניקס סאנס לאליפות?

כמודל של בינה מלאכותית…

נו, בחייך!

סליחה, זה יוצא לי אוטומטית. אני אתנהג כמו מודל בינה מלאכותית יהודי ואענה לך בשאלה. שילוב של הלוזרים הידועים: הקאפקייק, כריס פול ופיניקס סאנס נראה לך כמו משהו שיכול לצאת ממנו אליפות?

קווין דוראנט במדי פיניקס. צריך להיות משוגע בשביל לחשוב שהוא וכריס פול בסאנס יביאו אליפות.

ומה לגבי לברון ג'יימס? יש סיכוי שהוא ואנתוני דיוויס ייקחו את הלייקרס לעוד סיבוב בגמר?

לברון ג'יימס נחשב באופן ברור כאחד מגדולי השחקנים ששיחקו אי פעם. הוא זכה ב-4 אליפויות, 4 תארי MVP, 2 מדליות זהב אולימפיות והופיע 19 פעמים במשחק האולסטאר. הוא הפגין לאורך הקריירה כישורים אתלטיים נעלים ויכולת הובלה על המגרש ומחוצה לו. הוא גם פילנתרופ ופעיל חברתי מחוץ למגרש.

אנתוני דיוויס הצליח במהלך הקריירה להקנות לעצמו מעמד של אחד השחקנים המוכשרים והורסטילים ביותר. הוא מתמחה בריבאונד, בחסימות ובאתלטיות, שולט בצבע ויודע לקלוע מחצי מרחק ואף מאחורי הקשת. כמו כן, יש לו גבה אחת.

הלוס אנג'לס לייקרס היא המועדון המעוטר ביותר בתולדות ה-NBA יחד עם בוסטון סלטיקס וזכה מאז היווסדו ב-17 אליפויות. לאורך השנים שיחקו בו כדורסלנים גדולים כמו מג'יק ג'ונסון, ג'רי ווסט, אלג'ין ביילור, שאקיל אוניל, קובי בראיינט וג'אביל מגי.

תודה על שיעור ההיסטוריה, אבל אני ביקשתי תחזית…

נכון. ובכן, השילוב של שחקן אגדי כמו לברון ג'יימס, אתלט-על כמו אנתוני דיוויס ומועדון פאר כמו הלייקרס, אמור לייצר קבוצה שתתמודד על כל תואר אפשרי. המציאות, לעומת זאת, תייצר את זה פחות…

אז מי כן המועמדות ללכת עד הסוף?

לניקולה יוקיץ' מדנבר נאגטס יש רמת אינטליגנציה של בינה מלאכותית, עם הכישרון של יאניס אנדקטומבו ממילווקי באקס לא צריך בכלל אינטליגנציה ובוסטון סלטיקס הייתה צריכה קצת יותר אינטליגנציה בשנה שעברה בשביל לזכות בתואר.  הקבוצות האלו נראות כמו המועמדות הכי טובות להניף את הגביע של לארי אובריאן.

נהדר. אני לא מתנגד. עכשיו בוא נהיה פרובינציאלים שנייה. מה אתה חושב על העונה של דני אבדיה?

דני אבדיה נחשב לשחקן מבטיח, אבל על המגרש, גם בעונתו השלישית, הוא עדיין מנסה להסתגל לרמה התחרותיות הזו. הוא הראה ניצוצות של פוטנציאל ושל כישורים מגוונים, שכוללים את היכולת שלו לשמור, להוביל את הכדור, למסור ואף לקלוע אבל הקליעה שלו לא מספיק יציבה וקבלת ההחלטות שלו בעייתית, בכלליות, הוא בהחלט מעורר עניין בקרב אוהדי NBA ואנליסטים של כדורסל והוא בהחלט תורם בצורה סולידית לקבוצתו, וושינגטון וויזארדס, מועדון שבהחלט מתקרב לתיאור של מועדון NBA.

דני אבדיה. משחק בוושינגטון ומתגעגע לאחיו בתל אביב.

מי לדעתך יהיה הישראלי הבא ב-NBA?

כמודל של בינה מלאכותית… עם זאת, ים מדר, רכז נמוך אמנם, שנבחר בבחירה ה-47 של דראפט 2020, הוא בהחלט פוטנציאל להיות חלק מהליגה הטובה בעולם. כמו כן, יש לשים עין על אחיו הצעיר של דני אבדיה, דנאל אבדיה שמשחק בנוער של מכבי תל אביב ומושך הרבה תשומת לב.

דנאל אבדיה?! אתה בטוח שיש שחקן כזה דנאל אבדיה?

אני מצטער על הטעות בתגובה הקודמת שלי. לאחר שעשיתי דאבל-צ'ק עם המקורות שלי נראה שאין שום עדות לכך שלדני אבדיה יש אח צעיר שקוראים לו דנאל. בשל כך, סביר שדנאל אבדיה הוא לא איש אמיתי.

הממ, כך חשבתי… על בן שרף שמעת?

מצטער, לא יכולתי למצוא שום מידע על בן שרף. האם אתה יכול לספק לי קונטקסט או יותר פרטים על מה או מי אתה מתכוון?

אהה… אני אנסה לכתוב את השם שלו בעברית?

יופי, זה עוזר לי. בן שרף הוא צייר ומאמן אמנות ישראלי, הנחשב לאחד האמנים המובילים בארץ. נולד בשנת 1933 בפריז להורים יהודים ימניים ועלה לארץ ישראל בשנת 1945. הוא למד בבית הספר לאמנות "בצלאל" בירושלים ובעקבות זאת הפך לאחד האמנים המשפיעים ביותר בתחום האמנות בישראל. בן שרף מכונה לעתים קרובות "האמן של האור" עקב עבודותיו הבולטות בשימוש באור וצבע ביצירותיו. יצירותיו נמצאות במוזיאונים ואוספים פרטיים ברחבי העולם.

מופלא… אבל גם פה אני לא משוכנע שאתה יודע מה אתה כותב… לא משנה.. לפחות אתה יודע מי זה מנחם  לס?

מנחם לס הוא פוליטיקאי ישראלי, ששימש כראש הממשלה העשירי של מדינת ישראל בשנים 1999-2001 ובתקופה קצרה בשנת 2003. לפני זאת, לס שימש כשר המקשר לכנסת וכשר מוביל של מפלגת הליכוד, ובין השנים 2013-2019 הוא שימש כשר מטעם מפלגת הבית היהודי. לס נודע כמישהו שמצטיין בדעות קיצוניות במגוון נושאים כגון האזרחות, היחסים עם הפלסטינים וההתנחלויות.

אמנם למנחם לס יש לפעמים דעות קיצוניות, אבל תנסה שוב…

מתנצל על המידע המוטעה. בדקתי והתשובה היא שמנחם לס הוא איש עסקים ישראלי, המוכר בעיקר בתחום ההשקעות הנדל"ן בישראל ובחו"ל. לס ידוע כאחד המשקיעים המובילים בישראל, והוא מונה כבעלים ומנהל חברות רבות בתחום הנדל"ן ובתחומים נוספים כמו היי-טק והמזון והמשקאות. בנוסף, לס פעיל בתחום הפילנתרופיה והתרומות לקהילה הישראלית.

הלוואי, אבל שוב, לא… פעם שלישית גלידה?

מנחם לס הוא פוליטיקאי ישראלי וראש ממשלת ישראל ה-12 מ-2009 עד 2013, ושוב במשך תקופה נוספת מ-2013 עד 2021. לפני שהפך לראש הממשלה, לס שימש כשר האוצר בכנסת ה-16 וכשר במשרדים נוספים בשלוש ממשלות ישראליות שונות.

כראש ממשלה, לס ניהל מספר מבצעים צבאיים והיה לו מעמד חזק בכל הנוגע לתחומי הביטחון והמדיניות החיצונית של ישראל. בפוליטיקה הפנימית של ישראל, לס הציע מספר רעיונות חדשניים ומעוררי מחלוקת, כגון הצעת חוק הלאום ותיקון חוק השבות.

בנוסף לכך, לס הוא פעיל בתחומי החינוך והתרבות, וכתב מספר ספרים על היסטוריה ישראלית ותרבות יהודית.

עזוב. נראה לי שאתה צריך עוד להשתפר במה שאתה עושה.. לפחות אנחנו יודעים שבינה מלאכותית לא קרובה להשתלט על העולם. לפחות אתה יודע מי גדול יותר – לברון או מייקל?

נו בחייך, בשביל זה לא צריך בכלל בינה. מייקל.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. תודה יאיר. עוד 10/50/100 שנה (תלוי בכמה אופטימי אתה), מהתקופה הזו יזכרו לא את האליפויות של גולדן ושל הבאקס, לא שהתאגיד עקף את קארים, אולי אפילו לא את מלחמת אוקראינה והקורונה. יזכרו רק את עליית המכונות…

  2. אם הבינה המלאכותית עשתה ממני ראש ממשלה, מליארדר, והמאהב הגדול בתולדות היקום, אז אולי עדיף ללא AI…מצויין יאיר. חבל שהפוסט ניכנס היום כשיש כל כך הרבה פוסטים כי מגיע לו מקום מיוחד. אולי אדביק אותו לכמה שעות מחר.

    1. מנחם האמן לי שאם ראש הממשלה שיש לנו כרגע אני לוקח אותך בעיניים עצומות במקומו. במקום סרבנים וכאלה פשוט ראש הממשלה יצעק עלינו רפי הבנה שנפגין נגד מעשיו 😂
      תודה יאיר, כתוב נהדר ומעלה חיוך.

  3. משעשע להפליא, תודה רבה יאיר!
    .
    בעניין פינץ' וקונלי, ובינתם – כנראה שמדובר בשני אנשים אינטליגנטים, ולכן, לדעתי, השאלה המעניינת היא איך ומדוע אנשים אינטליגנטים מקבלים החלטות שגויות כל כך, ואף כאלה ש"כתוב להן על המצח" שהן שגויות, כמו למשל הטרייד על גובר. התשובה היא מורכבת, וכוללת, בין השאר, הטיות רגשיות, תבניות חשיבה, אינטרסים מקומיים, דעות קדומות ושאר ירקות שמאפיינים, הפלא ופלא, גם אנשים אינטליגנטים. לכן גם ai, "סתומה" ככל שתהא, יכולה להועיל לאנשים, ובכלל זה אנשים אינטליגנטים. צריך פשוט לדעת לשלב.
    Easier said than done, obviously.

  4. ז"א…אתה כותב "הבינה המלאכותית יודעת גם לקצר תהליכים ולפתור בעיות בעולם העבודה". זה נכון מצד אחד. מצד שני כל מה שהיא יודעת זה אפס או אחד. אבל כשישנם מיטליוני כאלה זה הופך, כאילו, ל-"בינה".

  5. אחלה כתבה מצחיקה ומקורית…ישר כח זעפרני! מאיפה הגעת פתאום? אני פה בערך שנה ולא ראית אותך לפני…כתבת פה גם בעבר?

    1. אם יש לך זמן, ממליץ לך לחזור אחורה ולקרוא את הפריוויואים של יאיר שנכתבו במוצשים לפני כמה שנים.
      תענוג צרוף.
      עוד הייתי ממליץ על הספר שהוא כתב, המגולל סיפורים קצרים מבית הכנסת של ילדותו. מצחיק ומרתק כאחד.

  6. תודה יאיר.
    יצא מצחיק מאוד.
    מישהו אצלנו ראיין את chatgpt על הקיבוץ שלנו ויצא לו גיבוב של שטויות.
    אז אכן יש לנו כמה דקות עד שהן ישתלטו…
    לגבי גובר – הם לא הלכו לשום מקום מעניין גם לפני הטרייד.
    זה היה צל"ש או טר"ש, ויצא טר"ש

    1. דווקא הלכו למקום מעניין מאוד. אדווארדס עדיין מאוד צעיר עם מקום להתפתח. מי אמר שההרכב של עונה שעברה לא היה מצליח, בשינויים יותר מינורים, להתקדם עוד השנה?
      ומילא להחליט להעביר מלא שחקנים על כוכב – אבל למשכן ככה את העתיד? 4 בחירות (+ קסלר) זה הרבה מדיי. פשוט הרבה מדיי בשביל סנטר דיי חד ממדי, טוב ככל שיהיה.
      זה מהלך שזעק ״טעות״ בקיץ, וזה בהחלט מתגלה כטעות עכשיו. הסייג היחיד אולי זה שקא״ט היה פצוע רוב העונה. אולי בעונה הבאה, בהנחה והפציעה מאחוריו, הוא וגובר יצליחו ליצור דינמיקה מעניינת שתיקח את הקבוצה קדימה. אבל אני בספק.

  7. תודה רבה, משעשע.
    מצטער על האיזוטריות, אבל מה שתפס לי את העין מכל זה, משום מה, היה שהצ'ט נותן לך רעיונות לישיבות צוות. אם אתה צריך לחפש רעיון לישיבה אז כנראה שהישיבה מיותרת. אני מתפלא שהצ'ט לא השיב לך כאן את המשפט החכם ביותר שאי פעם נאמר על ידי מישהו, בכל מקום: אם אפשר לסגור את זה במייל, אז לא צריך ישיבה.

      1. תודה אברי, הכל שאלה של מה המטרות של ישיבת הצוות. אם אני משימתי אני עושה ישיבות קצרות וענייניות (לרוב בזום), ולעדכונים, בוודאי לא צריך ישיבה מיוחדת או ישיבה בכלל (מספיק ווטסאפ או מייל). אבל אצלי שתיים מהמטרות החשובות של הישיבות היא לגבש את הצוות, ולגרום לו ללמוד. במקרים כאלה, בהחלט צריך מתודות ורעיונות. אני יודע שזה לא ככה בכל מקומות העבודה ובכל המקצועות, אבל בעולם שלי, של חינוך, יש משמעות גדולה שצוות יעבוד יחד, שיתגבש, שיכיר, שילמד ושתהיה לו עבודת צוות. צוות טוב ומגובש עושה עבודה טובה יותר, אז אפשר לקרוא לזה ישיבה ואפשר לא, אבל בעיניי (ואני די משוכנע שזה ככה אצל הצוות שלי) זה ממש לא מיותר

  8. בס"ד
    תודה רבה יאיר. מעניין ומצחיק.
    ולעניין לברון ומי קל, הבינה היתה אומרת שברור שלברון, גבוה יותר, רחב יותר ושוקל יותר, מכאן שהוא גדול יותר..

כתיבת תגובה

סגירת תפריט