מד הכח ערב פתיחת גביע העולם / אהרון שדה

בס"ד

הערת העורך: לפני כחמישה חודשים פתחנו את העיסוק במונדיאל כשפרסמנו את מד הכח של אהרון לסיכוי הגבוה ביותר לזכייה בגביע העולם כאן. עכשיו, לאחר שפרסמנו פריוויו לכל 8 הבתים ורגע לפני שריקת הפתיחה, נחזיר את המיקרופון לאהרון שיפרסם את מד הכח המעודכן שלו, וביום ראשון כבר מתוכנן בלוג חי למשחק הפתיחה בפוסט של אירועי דיומא.

רגע לפני שריקת הפתיחה של המונדיאל, נפרסם כעת מד כח עדכני, אשר בו ננסה להתייחס לנבחרות השונות ונעשה זאת מהסוף להתחלה, אבל כדאי להעיר שהדירוג מתייחס לגבי דבר אחד בלבד, והוא סיכוי הזכייה בתואר ולא הסיכוי לעלות שלב, שכן יכולות להיות נבחרות שמדורגות נמוך יותר שיהיו ברות סיכוי גדול יותר להעפלת שלב בגלל הגרלה וכו', אך שוב, הדירוג הוא ביחס להיתכנות הזכייה בתואר.

הדירוג ייעשה מהסוף להתחלה ואני מחלק אותנו ל-6 מדרגות:

6. לא נראות שייכות לטורניר.

5. יכולות להפתיע ביום נתון אך רחוקות מהשלבים המכריעים.

4. יקראו תיגר על שמינית הגמר ואולי אף הרבע אך לא ברמת זכייה.

3. מהן יכולות לצאת הסוס השחור.

2. נבחרות חזקות מאד אבל חסר להם משהו לזכייה.

1. מהם תצא האלופה.

אז נתחיל:

לא נראות שייכות לטורניר:

32. ערב הסעודית (51 בדירוג פיפ"א, אין שינוי מהדירוג הקודם שלי )

אין שום שחקן מוכר, אין להם גם אף אחד שמשחק באירופה וגם ללא מסורת מיוחדת למרות שב-1994 העפילו לשמינית הגמר. הנקודה היחידה המשחקת לטובתם שהם קרובים גיאוגרפית למארחת ומכירים את התנאים.

31 קטר המארחת (50 בדירוג העולמי, 29 במד הקודם)

אמנם כמעט תמיד המארחות ממשיכות הלאה בטורניר, אבל כאן מדובר במארחת חלשה שתשחק למעשה בפעם הראשונה בטורניר היוקרתי. גם לה אין שום שם מוכר, אך יש לה בית קצת יותר קל מערב הסעודית כולל אקוודור אותה תוכל להפתיע.

30 קוסטה ריקה (31 בדירוג העולמי, 27 במד הקודם)

אני לא יכול לשכוח את הנבחרת הסנסציונית של 2014 שהדהימה את העולם עם רבע גמר. אמנם נבאס רואיס וקמפבל נותרו, אך הם הזדקנו ומעל לשיאם, לא עשו שלב מקדמות טוב ולא נראה שיוכלו לקרוא תיגר על ספרד או גרמניה שאיתם בבית.

29. אקוודור (44 בדירוג, 30 במד הקודם)

השם הבולט הוא אנר ולנסיה חלוצה של פנרבח'צה בסגל יש שחקנים מברייטון, ויאדוליד, לברקוזן ואוגסבורג. סנגל והולנד נראות גדולות עליהם.

יכולות להפתיע ביום נתון אך רחוקות מהשלבים המכריעים:

28. טוניסיה (30 בדירוג, 31 במד הקודם)

השם הבולט הוא זה של ווהבי חזרי ממונפלייה. אין יותר מדי שחקנים מוכרים, אך הם משחקים באיטליה, צרפת, גרמניה וליגת המשנה האנגלית. זה יהיה הטורניר החמישי מתוך ששת הטורנירים האחרונים.

27. דרום קוריאה (28 בדירוג, 22 במד הקודם)

מדובר בנבחרת עם כוכב בינלאומי אחד, סון, שהגיעה לקיץ לאחר שזכה בתואר מלך שערי הליגה האנגלית. העונה הוא קצת ירד בכושר ומכאן הירידה של הנבחרת, אך עדיין יש לה שחקנים מטוטנהאם, נאפולי, וולבס, פרייבורג ,מאיורקה ומיינץ. מדובר באחת מ-5 נבחרות שמשחקת ברצף מאז 1986 (יחד עם ספרד, גרמניה, ברזיל וארגנטינה), והניסיון יכול לעזור לה גם העובדה שהטורניר משוחק באסיה יכול לעזור לה… רק כדאי להזכיר שכאשר היא אירחה את הטורניר האחרון באסיה היא סיימה במקום הרביעי.

26. אוסטרליה (38 בדירוג, 28 במד הקודם)

טורניר חמישי שלה ברצף יהיה לה קשה עד בלתי אפשרי להתמודד עם צרפת ודנמרק מולם התמודדה גם בשלב הבתים בטורניר הקודם. מאט ראיין השוער הוא השם המוכר יחסית, ושחקניה משחקים בעיקר באנגליה ובעיקר בליגת המשנה, אך יש נציגות גם באיטליה, ספרד וגרמניה בעיקר ליגות משנה. זה לא נראה מבטיח מדי, אך הקשיחות והניסיון היחסי יכולים להביא איזה פייט.

25. יפן (24 בדירוג, 25 במד הקודם)

ליפן אין איזה שהוא שחקן בלבל העולמי הגבוה, אבל יש לה שחקנים לא מעטים שמשחקים בקבוצות מוכרות באירופה כולל בארסנל, ברייטון, סוסיאדד, שטוטגרט, מנשנגלדבאך, פרנקפורט, פרייבורג, שאלקה ומונאקו. היפנים מגיעים לאחר 7 טורנירים רצופים ולאחר שעשו שמינית גמר בטורניר הקודם, וכמובן שהם עשו זאת גם בטורניר האחרון שנערך באסיה, אך גם אחרי כל זאת ספרד וגרמניה נראות גדולות עליהם.

24. איראן (20 בדירוג, 23 במד הקודם)

האיראנים הוגרלו לבית עם אנגליה, ווילס וארה"ב, בית לא פשוט, אך הם יכולים לתת פייט. השחקנים הבולטים הם ג'חנבאחש מפיינורד, אזמון מלברקוזן וטרהימי מפורטו, אך יש להם עוד כמה שמשחקים בטורקיה, יוון, בלגיה ואפילו אנגליה.

23. קנדה (41 בדירוג, 19 במד הקודם)

הקנדים חוזרים לראשונה לטורניר מאז 1986 ןהם הגיעו לאחר טורניר מוקדמות מרשים בו סיימו במקום הראשון באזור צפון ומרכז אמריקה לפני ארצות הברית ומקסיקו. היא שובצה לבית קשה עם בלגיה וקרואטיה, כאשר גם מרוקו נבחרת איכותית. הכוכב הגדול הוא אלפונסו דיוויס מגנה השמאלי הנהדר של באיירן מינכן, שבנבחרת משחק בתפקיד קדמי יותר, ואיתו החלוץ של ליל ג'ונתן דיוויס, אבל יש להם שחקנים רבים עם נציגות כפולה בקלאב ברוז וכן בפורטו ,בשיקטאש וכו'. 

יכולות לקרוא תיגר על השמינית ואולי רבע הגמר אך אין מה לדבר על לאיים על התואר:

22. גאנה (61 בדירוג, 26 במד הקודם)

גאנה מדורגת נמוך יחסית ועצם העפלתה הייתה סוג של הפתעה בייחוד לאור הכישלון הגדול בשלב הבתים באליפות אפריקה, כאשר הנבחרת משובצת בבית 8 עם אורגוואי פורטוגל וקוריאה והיא מקווה להפתיע. השם הבכיר הוא תומאס פארטיי, המגן קשר של ארסנל לשעבר באתלטיקו.נציים גם את עבדל ראחמן באבא ואינאנקי ווילימאס מבילבאו. יתר השחקנים משחקים בין היתר בלסטר, סאות'המפטון, קריסטל פאלאס, סלטה ועוד לא מעט קבוצות מצרפת, גרמניה, הולנד, בלגיה, שוויץ, וסרביה כולל איאקס, ברוז' והכוכב האדום.

21. ווילס (19 בדירוג, 20 במד הקודם)

ווילס חוזרת לכאן לראשונה מאז 1958 וזאת החזרה הכי ארוכה בטורניר הנוכחי של 62 שנה. השחקנים המוכרים הם כמובן בייל וכן רמזי, בן דיוויס והשוער דני וורד. הכוכבים הגדולים בייל ורמזי כמובן מעל השיא, מה שמוריד כמובן את הסיכוי שלה, אך ווילס בניגוד למשל מנבחרת בריטית אחרת הלא היא סקוטלנד ידועה בהצלחות היחסיות שלה בטורנירים גדולים.בעוד הסקוטים הגיעו 6 פעמים לגביע העולם והודחו תמיד בשלב הבתים הרי שווילס עשתה את רבע הגמר בטורניר היחיד שבו שיחקה ב-58, אך גם ביורו הנבחרת הזו עשתה חצי גמר ב-2016 ושמינית בטורניר היורו 2021. גם הפעם היא יכולה, אך פשוט זה לא יהיה.

20. קמרון (43 בדירוג, 24 במד הקודם)

הקמרונים נפלו על בית קטלני עם ברזיל סרביה ושוויץ ובכל זאת יש לה כמה שמות לא רעים בכלל, כמו אנונאנה, השוער הנהדר של אינטר, אן זמבו אינגסה מנאפולי, וחוד נהדר עם אקאמבי מליון, אבובאקר שהוא כוכב על ברמת הנבחרות וכמובן צ'ופו מוטינג מבאיירן מינכן שנמצא בכושר נהדר, כאשר גם אנסמה חוץ טוב מאד. יש לה שחקנים לא מעטים בליגות הבכירות באירופה, בעיקר איטליה, גרמניה וצרפת וזו לא נבחרת שניתן לזלזל בה.

19. מקסיקו (13 בדירוג ,16 במד הקודם)

המקסיקנים נמצאים ברצף של 7 טורנירים בהם הנבחרת העפילה לשמינית הגמר אך שם הודחה 7 פעמים רצוף! זה מדהים, וההנחה הרווחת היא שהמקסיקנים ימשיכו ברצף, אך הפעם יהיה להם קשה בבית עם מסי ולבנדובסקי, כאשר בשלב הבא יהיה מפגש עם צרפת ודנמרק… בקיצור, היכולת לעבור את השמינית היא נמוכה, אך מצד שני יש אפשרות סבירה שהרצף יופסק דווקא על ידי הדחה בשלב הבתים. השם המוביל הוא ראול חימנס, החלוץ הנהדר של וולבס, ויעזור לו הקטור הררה לאחר שנים רבות באירופה בפורטו ואתלטיקו. בסגל בין היתר שחקנים מנאפולי, בטיס, איאקס (2) ואינדוהבן.

18. פולין (26 בדירוג, 12 במד הקודם)

לבנדובסקי קורע רשתות גם בברצלונה. יעזור לו הקשר הנהדר של נאפולי, מוליכת הליגה האיטלקית ז'ילנסקי, גם מיליק ופיונטק הם חלומים איכותיים, כאשר בשער שצ'סני השוער הראשון של יובה. בסגל 2 נציגים מיובה וכן נציגות לברצלונה, נאפולי, רומא, פיורנטינה ועוד נציגים מאיטליה, אנגליה, גרמניה וצרפת. מדובר בסגל איכותי ביותר שרוצה להגיע לשמינית הגמר, לראשונה מאז 1986, לאחר הכישלונות הקודמים ב-2002, 2006 ובטורניר הקודם ב-2018. לתחושתי הם יצליחו בכך.

17. מרוקו (22 בדירוג, 21 במד הקודם)

המרוקאים נפלו לבית קשה עם בלגיה קרואטיה והכח העולה מקנדה, אבל יש לה כמה שמות עולמיים בראשות אשרף חכימי, מגנה הימני של פ.ס.ז. איתו יש את זייש הכוכב הגדול שחוזר לנבחרת לאחר תקופת השעייה, גם השוער בונו מסביליה והקשר מזראווי שעבר הקיץ מאייאקס למינכן מוסיפים הרבה, וגם החלוץ אן נסרי והקשר רומאן סאיס. שימו לב ששחקניה משחקים בקבוצות העל ביבשת של מינכן, פ.ס.ז, צ'לסי ואחריהם קבוצות מכובדות כמו סביליה (2), ווסטהאם, פיורנטינה, סמפדוריה, מארסיי, אסואסנה וויאדוליד. היא בהחלט יכולה לעשות צרות.

16. ארה"ב (16 בדירוג 18 במד הקודם)

ארה"ב בהחלט יכולה לעקוף את ווילס ואיראן בבית 2 עם אנגליה. האמריקאים הם כח עולה עם שחקנים לא מעטים באירופה, אבל גם הליגה המקומית מתחזקת ומשתדרגת. הכוכב הגדול הוא פולסיק הקיצוני של צ'לסי שהניף כבר את ליגת האלופות וגם דסט המגן שעבר הקיץ מברצלונה למילאן הוא פקטור משמעותי. שחקני הסגל מגיעים ממילאן, יובה, צ'לסי, ארסנל, דורטמונד, פולהאם (2), לידס (2), ולנסיה, סלטה, מנשנגלדבך ועוד. גם רבע גמר אפשרי מבחינתי

15. סרביה (21 בדירוג פיפ"א, 15 במד הקודם)

הנבחרת הסרבית מציגה סגל איכותי ביותר, אבל היא לא הצליחה להעפיל לשמינית הגמר מאז התפצלה יוגוסלביה (היא עשתה שמינית גמר ב 98 לאחר המלחמה אבל עדיין הייתה עם מונטונגרו). יש לה בית מאתגר מאד עם ברזיל שוויץ וקמרון. בסגל כמה שחקנים מוכרים כמו האקס של מכבי ת"א ראיקוביץ', גם גודל הבלם של סביליה ומלינקוביץ' סאביץ' הקשר הנהדר של לאציו כאן. גם גרויץ, קוסטיץ' מיובה יעזרו בקישור כאשר מקדימה טאדיץ', הפייבוריט שלי מאיאקס, ומיטרוביץ' המפציץ של פולהאם. יהיה מעניין לעקוב אחרי הנבחרת הסרבית.

14. שוויץ ( 15 בדירוג, 13 במד הקודם)

הנבחרת שהדיחה את אלופת היורו במוקדמות המונדיאל (למען הדיוק שלחה אותה לפליאוף) היא אותה הנבחרת שהדיחה את אלופת העולם צרפת בשמינית גמר היורו הקודם. מדובר בנבחרת חזקה וקבוצתית, ואין לה איזה שחקן יוצא דופן, אבל יש בהחלט חוזק קבוצתי עם בסיס שכולל את זומר השוער של מנשנגלדבך, בהגנה משחקים שם שר, בקישור נמצאים הקפטן ג'אקה קשר האחורי של ארסנל יחד עם זאקריה מצ'לסי, קדימה יותר שקירי שעבר לארה"ב וספארוביץ לשעבר מלך שערי הליגה הפורטוגלית. הבעיה שלה שיש לה הגרלה לא קלה כלל, לא רק ברזיל אלא גם סרביה ואפילו קמרון, וההצטלבות תפגיש אותה כנראה עם פורטוגל.

מכאן יבואו כנראה הסוסים השחורים:

13. אורוגוואי (14 בדירוג, 17 במד הקודם)

ב-2010 הנבחרת זכתה במקום הרביעי בגביע העולמי בדרום אפריקה, ועדיין בנבחרת הזו יש לא מעט נציגים מהנבחרת ההיא שגם זכו בקופה שנה לאחר מכאן ובהם השוער מוסלרה, הבלם גודין, סוארס וקאבני שכולם כאן איתנו. באותו הטורניר ב-2010 זכתה ספרד בגביע העולם, ומאז אצל הספרדים נותר רק בוסקטס, ואילו שחקנים שברמה גבוהה משחקני אורוגוואי כבר לא בנבחרת, כמו ראמוס, וזה אומר הרבה. הסגל כאמור וותיק. מוסארלה כבר בן 36, גם גודין מתקרב לגיל הזה כאשר סוארס וקאבני מתקרבים לגיל 35. זהו כמובן הריקוד האחרון אבל השאלה האם זה לא ריקוד אחד יותר מדי? מצד שני יש בנבחרת גם כוחות עולים ברמה העולמית הגבוהה ביותר, כמו נונייס החלוץ של ליברפול וכמובן ואלווארדה הנהדר של ריאל מדריד. יש גם דור ביניים איכותי עם חימנס הבלם של אתלטיקו, וינייה מרומא, וסינו מלאציו ובנטאקור מטוטנהאם, ואולי האיזון הזה עוד יפתיע.

12. דנמרק (10 בדירוג, 10 במד הקודם)

הנבחרת הדנית הרשימה מאד ביורו האחרון שם העפילה לחצי הגמר. גם במוקדמות גביע העולם היא הגיעה לתוצאות נהדרות, ומדובר בהחלט בנבחרת קבוצתית חזקה מאד. יחד עם זאת, אין לה איזה שחקן שובר שוויון, והשאלה כמה שחקן שכזה נצרך בטורניר שכזה. במשפט אחד – מדובר בנבחרת אפורה ומנצחת. בשער יש את קספר שמייכל, שוער איכותי ביותר, שלא הבנתי מדוע עזב את לסטר לקבוצת ניס, בהגנה יש את כריסטנסן בלם שלקח את ליגת האלופות עם צ'לסי ועבר לברצלונה איתו יש את  סימון קר יואקים מיילה דניאל ואס ועוד. הקישור מורכב מדייליני הייבורג והכוכב הגדול אריקסן שחוזר לאחר ההתמוטטות במפגש הראשון ביורו, ללא ספק סיפור מרגש אבל אריקסן הוא לא דה בריינה. גם החלוצים איכותים את רחוקים מהרמה העולמית בריתיווט שעבר מברצלונה לאספניול ודולברג. בקיצור, האנומליה בין הכישרון המצומצם לקבוצתיות הנהדרת מובילה לכך שכל תוצאה אפשרית.

11. קרואטיה (12 בדירוג ,11 במד הקודם)

כזכור מדובר בסגנית אלופת העולם, אך הנבחרת נחלשה עם פרישת ראקיטיץ' מהנבחרת ומנדוקיץ' בכלל. לוקה מודריץ' עדיין שחקן נהדר, אבל שחקן הטורניר הקודם כבר עבר את גיל 37 ובטורניר כל כך עמוס כזה להאמין שהוא יוכל להנפיק טורניר דומה לטורניר הקודם. עדיין, יש שחקני איכות לא מעטים, בייחוד בקישור וההתקפה, עם קובאצ'יץ' מצ'לסי, ברוזביץ' מאינטר, פאשליץ' מאטאלנטה, פרישיץ מטוטנהאם וקאמיריץ' מהופנהיים. יש לה בית מאתגר כבר מהרגע הראשון וכאמור קשה להאמין שיוכלו לשחזר את גמר הטורניר הקודם, ועדיין סוג של רבע גמר בהחלט אפשרי, אבל בכלל לא מובן מאליו.

10. סנגל ( 18 בדירוג העולמי, 14 במד הקודם)

אלופת אפריקה עשתה את הישג השיא שלה רבע הגמר בטורניר הקודם שנערך באסיה, והפעם יש לה כמה שחקנים מהצמרת העולמית. השוער מנדי לא מגיע בתקופה הכי טובה שלו, אבל עדיין הוא טופ 5 בשנתיים האחרונות, אז זכה בגביע האלופות עם צ'לסי. קוליבאלי הבלם של צ'לסי נחשב מהבלמים הטובים בתבל, וסאדיו מאנה הקיצוני של מינכן הוא סגן כדורגלן השנה בעולם, אבל הוא לא ישתתף בטורניר, או לפחות בשלבים המוקדמים שלו בגלל פציעה. זו לא רק השלישייה הזו, יש גם את דיאלו הבלם מגן שעבר מפ.ס.ז לליפציג, באלו טורה ואדריאסה גיי. לדעתי שמינית הגמר מובטח להם והשאלה האם יצליחו לשחזר את גביע העולם 2002.

נבחרות חזקות מאד ובכל זאת משהו חסר:

9. הולנד (8 בדירוג, 9 במד הקודם)

הולנד היא נבחרת עם היסטוריה היחידה שהגיעה ל 3 גמרים והפסידה בכולם. יש בנבחרת הזו הרבה איכות ובכל זאת חסר משהו בצד הקדמי כאשר גם שוער בעל שם אין בנמצא. בלמים דווקא יש מהטובים ביותר כמו ואן דייק ודה ליכט, גם דני בלינד, אקה ופריי סוגרים היטב את העמדות, כאשר דמפריז השמאלי של אינטר סוגר את הפינה החסרה. בקישור יש את פרנקי דה יונג הנהדר, אבל אח"כ הרמה קצת יורדת כאשר בחוד ממפיס דפאי חלוץ טוב אבל הוא לא לבנדובסקי. בהולנד חסרים גם כמה שחקנים בייחוד הקיצוני ווינאלדום שמשמועתי ביותר בנבחרת. יהיה מסקרן לראות את ואן חאל בטורנירו האחרון לפני פרישה מעמדת המאמן.

8. בלגיה (2 בדירוג, 8 במד הקודם)

אני מתעקש לא להחשיב את בלגיה כמעומדת למרות שעשו רבע גמר לפחות בכל 4 הטורנירים הגדולים האחרונים – רבע גמר גביע עולם 14, יורו 16, חצי גמר גביע העולם 18 ורבע גמר יורו 20 – ולמרות שהם מדורגות במקום השני בדירוג, ולמרות שלדעתי יש להם את השוער הטוב ביותר בעולם היום (בפער) ואת הקשר המרכזי הטוב ביותר בעולם (גם בפער), ואני מתכוון כמובן לקורטואה ודה בריינה. מדוע? – ראשית, ההגנה נחלשה מאד בייחס לטורניר הקודם, קומפאני כבר פרש, כאשר ורטונגן ואלדרווילד כבר מעבר לשיא. שנית, הכוכב הגדול של הטורנירים הודמים אדן הזאר, סגן שחקן הטורניר הקודם, סבל מפציעות רבות ועבר את שיאו. גם לוקאקו החלוץ האימתני פצוע ונראה לא בשיאו, ולכן אין יותר מדי עזרה לדה בריינה אולי קצת קארסקו, וזה נראה לי מעט מדי בשביל ללכת עד הסוף בטורניר שכזה.

7. אנגליה (5 בדירוג, 4 במד הקודם)

אנגליה הצליחה לעשות חצי גמר בטורניר הקודם ואת גמר היורו האחרון, אבל נראה שחלה דעיכה לאחרונה שהתבטאה בירידה לדרג ב בליגת האומות (בניגוד לנבחרתנו שתשחק בדרג א…). בנבחרת יש כמה שחקנים לא רעים אבל גם בעיות לא מעוטות. אין לה שוער ברמה העולמית למרות שפיקפורד נתן טורנירים טובים, בהגנה נראה שמגוויר, שואו, ווקר ואחרים בדעיכה. בקישור, רייס ופילפיס נתנו יורו נהדר, ועדיין הם לא ברמת האחוריים הטובים ביותר, אם כי מצד שני בלינגהאם הוא המטאור החדש. מקדימה, מאונט ופודן נהדרים, אבל הראשון, כמו הנדרסון בירידה ביכולת, כמו גם סטרלינג הקיצוני, מצד שני סאקה ואפילו רשפורד בתהליך התקדמות, והארי קיין נראה רעב מתמיד. סאנצ'ו לא זומן הפעם וחבל.

6 ארגנטינה ( 3 בדירוג 7 במד הקודם )

אין נבחרת שאני רוצה יותר שתזכה בגביע העולם הזה מארגנטינה בהופעת הפרידה הבינלאומית של הכוכב הגדול מכולם מסי. מדובר אמנם באלופת הקופה אמריקה, אך נראה לי שאין לה מספיק כלים. שוערים דווקא יש בעיקר מרטינס הנהדר מוילה, בהגנה יש את רומרו מטוטנהאם ואוטמנדי הוותיק מבנפיקה, ובצדדים את טגליאפקו מליון ופוית מויאריאל, כאשר גם ליסנדרו מיונייטד אופציה ויש גם ספסל, בקישור יש את דה פול מאתלטיקו ופארדס מיובה, אבל שם חסר עומק בטח כאשר דה מריה נפצע והוא כבר בן 34.

דיבאלה ולאטורו בהחלט יעזרו למסי מקדימה, כאשר מסי ישחק יותר כקשר להערכתי, ועדיין חסר עומק מקדימה ואני נזכר שכאשר מסי היה בשיאו היו לו בחוד את היגוואין ואגוארו וזה לא הספיק שכן גם האחרון וגם דה מריה נפצעו במהלך הטורניר ולא שיחקו בגמר.

5. ספרד (7 בדירוג , 6 במד הקודם)

כאשר בודקים מי הנבחרת שהרשתה לעצמה לא לזמן לסגל הכי הרבה שחקני איכות נראה שספרד לוקחת בהליכה. בין השחקנים שהיא השאירה בבית – בשער דה חאה וקפה, בהגנה ראמוס מפ.ס.ז ואליביול מויאריאל לא זומנו, וגם לא מנגיסה, במגנים לא זומנו נבאס ומרכוס אלונסו, כאשר גם סרג'י רוברטו, וייחו וקייחון ובריין לא זומנו, וגם לא בראנרד השמאלי של פ.ס.ז, בקישור לא זומנו אלקנטרה, רואיס פראחו, ואסקס ואיסקו, ובחוד אויארסבאל ומורנו מחוץ לטורניר. זהו סגל שיכול להגיע רחוק, אך הבעיה היאשלמרות שיש סגל איכותי אין איזה שם ענק.

בשער סימון למשל שם הרבה פחות גדול מדה חאה, למרות שנתן יורו נהדר, הבלמים טורס, גרסיה, לאפורט וססאר איכותיים אבל לא בליגה של פויול, פיקה וראמוס מ-2010, קרבאחל ואלבה בהחלט מגנים טובים ואמינים, אבל יש טובים מהם, בקישור פדרי וגאבי יהיו פעם משהו גדול, אבל כרגע הם לא צ'אבי ואנייסטה. גם רודרי ובוסקטס וקוקה וגם יורנטה וסולר שחקנים טובים מאד אבל הם לא דה בריינה, ואותו דבר עם יתר הסגל. בקיצור, זהו סגל איכותי וטוב אבל סגל של רבע גמר שכזה.

מהן תצא להערכתי אלופת העולם הבאה:

4. פורטוגל (9 בדירוג, 5 במד הקודם)

הנבחרת הפורטוגלית אולי לא השם הכי קלאסי ברשימה ולראייה השמות שיבואו אחריה כמו גם שלושת השמות שלפניה הם נבחרות שזכו בגביע הזה. פורטוגל לא זכתה אף פעם בגביע העולם ואפילו בגמר לא הופיעה, ועדיין לטעמי יש לנבחרת הזו כל מה שצריך בכדי לזכות למרות שהשאירו כמה שחקנים טובים בבית, כמו ז'וטה הפצוע וראנטו סאנצ'ס אחד מכוכבי הזכייה ביורו 2016. הסגל איכותי בכל עמדה וגם עומק יש.

בשער יש את פטריסיו שוער הטורניר ביורו 2016 כשפורטוגל זכתה, על הספסל מחכה קוסטה מפורטו שוער בן 23 עם עתיד מזהיר, הבלמים הם דיאש מהסיטי ודנילו מפ.ס.ז, הראשון עם תואר שחקן העונה באנגליה בעברו והשני שותף לזכייה ביורו 2016, בסגל גם פפה האגדה בין ה-39 עם 3 זכיות באלופות וביורו 2016 ודאלו מיונייטד. בצד ימין קנסלו מהסיטי ובצד שמאל גררו מדורטמונד שהיה בהרכב גם בזכייה ביורו 2016, בקישור האחורי יש להם את נונו מנדש מפ.ס.ז שיוכל לשחק גם כמגן, איתם קארבליו ומריו שהובילו את הנבחרת בזכייה ביורו. הקשר המרכזי יהיה ברונו פרננדש הנהדר מהיונייטד, הקיצונים הבולטים ברנרדו סילבה המדהים של הסיטי ולאו הנהדר של מילאן, ואילו בחוד ישובץ כריסטיאנו רונאלדו ופליקס, כאשר בספסל יש כמה כוכבים צעירים כמו ויטניה מפ.ס.ז וראמוס הנהדר מבנפיקה.

בקיצור, לא חסר להם דבר. כמובן שיש שאלה גדולה סביב כושרו של רונאלדו, אבל לי יש תחושה שהוא יגיע לטורניר. לא הכל תלוי בו אבל את התרומה שלו הוא יספק. לדעתי לפחות, יש לפורטוגל כל מה שצריך בשביל להניף את הגביע אולי חוץ ממסורת.

3 צרפת ( 4 בדירוג פיפ"א 1 במד הקודם )

אלופת העולם היא ללא ספק הנבחרת המוכשרת ביותר בעולם כיום, אבל יש לה 2 בעיות. הראשונה, שמזה 60 שנה אלופה לא הגנה על תארה, וחמור מכך, האלופה מודחת ב-4/5 הטורנירים האחרונים כבר בשלב הבתים. השנייה, ששני שחקני הקישור המרכזיים שלה, קאנטה ופוגבה שהיו בהרכב בטורניר הקודם, נפצעו ויעדרו מהטורניר, כמו השוער מנלן שבהחלט קורא תיגר על לוריס.

הקישור של הצרפתים בעייתי משהו אם כי בכל העמדות האחרות הם טובים ואפילו מאד. בשער יקבל את האפודה הקפטן הוגו לוריס בן 36 עם 139 הופעות וזכייה בטורניר הקודם, בבלמים ישחקו וראן ששותף לזכייה הקודמת איתו יתמודדו קונדה מברצלונה אופאמקונו ממינכן לוקה הרננדס שיוכל לשחק גם כמגן וקימפמבה וקאונטה מפ.ס.ז וליברפול. בצד שמאל יתמודדו האחים הנהדרים לוקה הרננדס ממינכן ששיחק בעמדה בזכייה בגביע העולם 2018 ואחיו תאו הנהדר ממיילאן הם כל כך טובים שהשאירו את מנדי מריאל בבית, מנדי שלקח כשחקן הרכב פותח את ליגת האלופות. מצד ימין יש את פבאר מממינכן גם שחקן שפרץ בגביע העולם הקודם וכבש בשמינית הגמר מול ארגנטינה את שער הטורניר.

הבעיה תהיה בקישור האחורי החוסר של קאנטה משמעותי מאד וגם פוגבה היה קשר פיזי מאד במרכז השדה. כמובן שמי שייכנס לעמדה הוא קאמבינגה מריאל שהביא את השינוי בלא מעט משחקי ליגת האלופות אשתקד כאשר ריאל זכתה בכתר, אבל אז הוא עלה לחצי שעה, ועכשיו יצטרך להוביל טורניר עמוס כאשר הוא רק בן 20 ואיתו טומשאני צעיר נוסף בעונתו הראשונה בריאל. קצת יותר מקדימה יובילו רוביו ודמבלה הנהדר מברצלונה, כאשר גם גריזמן יצטרך לשחק יותר מאחור, כמו גם קומאן.

בחוד יש את הצמד הכי טוב בטורניר הזה (ולא רק בטורניר) אמבפה ובנזמה הנהדרים, כאשר ג'ירו הווינר הגדול יגבה מהספסל יחד עם אנקונקו שחקן השנה בגרמניה. בשורה התחתונה, חלק קדמי מדהים הגנה מרשימה ועדיין כמה פציעות מטרידות בקישור האחורי שיכולות לחרב הכל.

2. גרמניה (11 בדירוג, 2 במד הקודם)

לטעמי, ככה גרמניה אוהבת לבוא לטורניר, להגיע קטנה ולצאת גדולה. גרמניה הודחה כבר בשלב הבתים בטורניר הקודם ובשמינית גמר היורו, אבל צריך לזכור שלפני גביע העולם הקודם היא הגיעה במשך 60 שנה ברצף מ-54 ועד 2014 לפחות לרבע הגמר. יש לגרמנים חוסרים לא מעטים, כמו וורנר הפצוע, רויס שגם לא כשיר, טוני קרוס שפרש מהנבחרת והולמס שנופה, ועדיין היא נבחרת נהדרת פחות או יותר החומר שפליק ייצר ממנה את אלופת אירופה לפני שנתיים.

בשער נוייר הוא שריד מהזכייה ב 2014 כאשר טר שטגן הוא השוער המחליף הטוב באליפות, הבלמים שיובילו הם רודירגר מריאל וזוולה מדורטמונד, מתיאס גינטר היה בסגל שזכה בגביע העולם 2014 ויגבה אותם מהספסל, המגנים קצת בעייתים אלא אם פליק יחליט לשחק עם קימיש כמגן ימני. בקישור יככב גרוצקה איתו גונדואן מהסיטי מקדימה יותר האברץ, גנאברי, מולר וסאנה. אין ממש חלוץ קלאסי, אבל היו לא מעט נבחרות שהסתדרו עם זה. גרמניה לא נראית כמו האלופה הקלאסית אבל לתחושתי יש להם את האיש הטוב ביותר על הקווים.

1. ברזיל (1 בדירוג, 3 במד הקודם)

ברזיל היא אלופת העולם הכי הרבה פעמים, היא גם האלופה האחרונה שזכתה בטורניר ששוחק באסיה לפני בדיוק 20 שנה, היא מדורגת ראשונה בדירוג העולמי, סיימה ראשונה את המוקדמות בדרום אמריקה, לקחה פעמיים זהב אולימפי שהיא גם אליפות עולם עד גיל 23, ויש לה כמובן שחקנים בכל עמדה. ברזיל הרשתה לעצמה להשאיר בבית שחקנים כמו פרננדיניו, פרמיניו ואפילו לודי, קוטיניו ומרסלו, ועדיין הסגל מרשים בכל קנה מידה אולי למעט המגנים.

בשער יש את אליסון מליברפול ואדרסון מהסיטי טופ 10 ואולי 5 עולמי, בבלמים יש את מרקיניוס הנהדר מפריז ואדר מילטאו מחזיק ליגת האלופות מריאל. יש גם את הקפטן הוותיק טיאגו סילבה, כבר בן 38 מעל 100 הופעות בנבחרת, שאם יהיה יציב יוכל אולי לאפשר למרקניוס לשחק בצד ימין. צד שמאל קצת יותר בעייתי, ועדיין סנדרו מיובה הוא סביר, כאשר בספסל יש את טלס ודנילו מיובה שיוכל לשחק גם כמגן.

בקישור האחורי יש את קאסמירו שנראה קצת בירידה לאחר המעבר ליונייטד, פאבינו מליברפול יעזור לו ופרד יוכל לגבות. הקיצוניים יהיו וינסיוס ונייאמר שיוכלו להביא מטעמים לאניני הטעם, ז'סוס ורודירגו יצטרכו לסיים, כאשר בסגל שמות כמו מרטינלי, רישארליסון, ראפיניה ואברטון. ללקק את האצבעות.

בשורה התחתונה, אם הם לא ייפגשו עד הגמר (וייתכן מאד שדווקא כן),אני חוזה את שחזור הגמר מלפני 20 שנה ברזיל-גרמניה.

לסיום, אבקש להתייחס לשחקנים בולטים שלא יהיו כאן:

אומרים שגביע העולם הוא הטורניר של הטובים ביותר, וזה כמובן נכון, אבל לא חסרים כאלו שלא יופיעו כאן, או מכיוון שהנבחרות שלהם לא הגיעו או עקב פציעות וניפויים.

נזכיר למשל שזוכה כדור הזהב האחרון בנזמה נופה מגביע העולם ב-2018 ולא שותף לזכייה בגביע העולם, זה כמובן יכול לקרות גם כאן. ננסה לציין את הבכירים ביותר בכל עמדה שלא יהיו כאן איתנו.

שוערים :

דונארומה (איטליה ופ.ס.ז לא מגיע כי איטליה הודחה היה לא רק השוער אלא השחקן המצטיין ביורו 2020 בו איטליה זכתה )

אולבהק ( סלובניה ואתלטיקו היה כבר בגמר אלופות לקח אליפות ספרד אחד משוערי תבל בשנים האחרונות )

הונדוביץ (סלובניה ואינטר אותה הוביל לאליפות איטליה )

דה חאה ( ספרד ויונייטד נופה על ידי לואיס אנריקה )

מנלן (צרפת ומילאן לקח את אליפות צרפת ואיטליה בשנתיים האחרונות היה אמור לאיים על לוריס אך פציעה הותירה אותו בחוץ)

ססאר (ספרד וצ'לסי נופה אף הוא על ידי אנריקה )

בלמים :

אלאבה ( אוסטריה וריאל הודח על ידי אוסטריה עם 3 גביעי אלופות )

בונוצי (איטליה ויובה  לא מגיע כי איטליה הודחה )

קלייני (איטליה והליגה האמריקאית רצה לפרוש מהנבחרת אחרי גביע העולם אך לא יצא )

סרחיו ראמוס (ספרד ופ.ס.ז נופה מהנבחרת למרות שזכה בגביע העולם 10 ב 2 יורו ו 4 אלופות )

הולמס (גרמניה ודורטמונד נופה מהנבחרת למרות שזכה בגביע העולם 14 )

גומז (אנגליה וליברפול לא זומן )

שקרנייר (סלובניה ואינטר הודח )

סאביץ (מונטונגרו ואתלטיקו הודח )

זומה (צרפת ווסטהאם הודח )

אליביול (ספרד וויאריאל היה שותף לגביע העולם 10 לא זומן כמו וייאחו

נ'אצו (ספרד וריאל לא זומן )

יורי מינה (קולומביה ואברטון הודח )

מגינים

ספינוצלה (איטליה ורומא הודח עם איטליה היה בנבחרת היורו )

מנדי (צרפת וריאל למרות שהיה שחקן הרכב בזכייה בליגת האלופות לא זומן )

מרסלו (ברזיל עזב את ריאל עם 5 גביעי אלופות לא זומן )

רובירטסון (סקוטלנד וליברפול הודח עם הנבחרת )

צ'ילוואל (אנגליה וצ'לסי  לא זומן )

ז'יננקו (אוקראינה וארסנל הודח )

ג'יימס (אנגליה וצ'לסי נפצע )

סרג'י רוברטו (ספרד וברצלונה לא זומן )

נבאס (ספרד וסביליה לא זומן למרות ששותף לזכייה ב 2010 )

סאנצ'ס (קולומביה וטוטנהאם בגלל הדחת קולומביה )

ברנדט (ספרד ופ.ס.ז לא זומן )

גוזנס (אינטר וגרמניה לא זומן )

קשרים

קאנטה (צרפת וצ'לסי אלוף העולם פצוע )

ז'ורז'יניו (איטליה וצ'לסי לקח יורו ואלופות אבל הודח )

וראטי (איטליה ופ.ס.ז עוד אלוף יורו שהודח )

ברלה (איטליה ואינטר עוד אלוף יורו מודח )

אלקנטרה (ספרד וליברפול לא זומן )

פרננדיניו (ברזיל עזב את סיטי בקיץ ולא זומן )

ויאדאל (צ'ילה ויובה הודח )

קיייטה (גינאה וליברפול הודח )

קסייה (חוף השנה  הודח )

צ'להנאולו (טורקיה ואינטר הודח )

מחרז (אלג'יריה וסיטי הודח )

טוני קרוס (ריאל וגרמניה לקח גביע עולם 14 ו 5 אלופות אבל פרש מהנבחרת)

פוגבה (צרפת ויובה לקח גביע עולם אחרון אך נפצע )

רויס (גרמניה ודורטמונד פספס עקב פציעה את גביע העולם 14 ושוב נפצע )

קוטיניו (ברזיל ווילה לא זומן )

חרננבך (הולנד נופה בידי ואן חאל )

ראנטו סאנצ'ס (פורטוגל ופ.ס.ז לקח יורו 16 כצעיר המצטיין ובכל זאת נופה )

איסנסייה  (איטליה הודח עם הנבחרת )

ואסקאס (ריאל וספרד לא זומן )

קיצונים :

קייזה (איטליה ויובה הודח )

ז'וטה (פורטוגל וליברפול נפצע )

קוודארדרו (קולומביה ויובה הודח )

ויינלדום (הולנד ורומא נפצע )

אלכסיס ( צ'ילה ומארסיי הודח עם הנבחרת )

סאנצ'ו (אנגליה ויונייטד נופה )

חלוצים

האלנד (נוורווגיה וסיטי הודח עם הנבחרת )

סלאח (מצרים וליברפול הודח עם הנבחרת)

אימבוולה (איטליה ולאציו אלוף היורו ונעל הזהב הודח עם הנבחרת )

טימו ורנר (גרמניה ולייפציג נפצע )

פרמיניו (ברזיל וליברפול לא זומן )

אובמיינג ( גבון וצ'לסי הודח עם הנבחרת )

אוריגי (בלגיה ומילאן לא זומן )

זלאטן (שבדיה ומילאן הודח עם הנבחרת )

בן יאדר (צרפת ומונאקו לא זומן )

בשורה התחתונה רבים רבים וטובים (ועוד רבים אחרים ) לא יהיו בחגיגה

אם צריך לבחור נבחרת הנה שלי

דונארומה

אלאבה

בונוצי

ראמוס

מנדי

קאנטה

ז'ורזיניו

פוגבה

ז'וטה

האלנד

וסלאח

כדור הזהב שלי לשחקן הטוב ביותר שלא יהיה בגביע העולם הולך להאלנד

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. תודה אהרון יופי של ניתוח. מסכים מאוד , הייתי רק מחליף בין ארגנטינה לפורטוגל ואולי גם את סרביה במקום קרואטיה בסוסים השחורים..

  2. אהרון, מאמר מעולה. תודה רבה.
    באשר להאלאנד (ובן ארצו-יריבו על התואר באנגליה, אודגארד), נציין כי הנורבגים עשו חיל לאורך שנות ה-90 והעפילו לשלושה טורנירים גדולים. כל זאת, עם נבחרת שהתבססה על שחקנים מעולים רבים מהליגה האנגלית, ללא כדורגלנים מסדר הגודל של כוכב הסיטי.

  3. הי אהרון. נעלמתי לחודש. מעבר ל-ASSISTED LIVING בגלל אשתי עם כל הכרוך בזה. נראה לי שעוד שבוע-שבועיים כל העניינים והבעיותץ יסתיימו ואחזור לעניינים ולאתר. מצאתי זמן לתת מבט וקראתי בצמא את הפוסט שלך שעשה לי קצת סדר בעניינים. תודה מכל הלב

  4. תודה אהרון! אני מפנטז על מונדיאל חלומי של מסי וכריסטיאנו, שני ענקי הדור בסיכוי אחרון להתעלות ולהביא גביע ותהילה למולדת ולמורשת שלהם. איזה גמר ענק יכול להיות ארגנטינה- פורטוגל!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט