שחמט – משחק 8 – קרלסן מבסס את יתרונו, האם זה מכריע?/שחר אלוני

שחמט – משחק 8 – קרלסן מבסס את יתרונו, האם זה מכריע?/שחר אלוני

האם יש לנו הכרעה בדו-קרב לאליפות העולם?
רק לפני שלושה ימים הכל היה שקול לגמרי, ולפני יומיים קרלסן ניצח במרתון הסטורי, כפי שראינו בפוסט הקודם על משחק 6, שעוד לא יבש עליו הדיו.

אחרי המרתון רצוף הדרמות במשחק 6, עלו המתמודדים למשחק 7. נפו פתח בלבן בספרדית- כרגיל, ואותת שהאסטרטגיה שלו לא השתנתה, לפחות עד ליום המנוחה. השניים נכנסו שוב להסתעפות המובילה לשוויון, וזכו לחצי יום חופש לאחר תיקו זריז תוך שעתיים וחצי, ללא ארועים מיוחדים.

השינוי (הלא מתוכנן?) התרחש במשחק 8 אתמול:
קרלסן בלבן הפתיע ופתח ב-ה4 (בדומה למשחק 4 אך בשונה ממשחקים 2 , 6).
נפו הגיב בהגנת פטרוב המאד סולידית (ולא נניח בסיציליאנית שנוטה לסבך יותר את המשחק).
קרלסן המשיך הפעם עם הסתעפות מאד סימטרית ושקולה (בניגוד למשחק 4 בו בחר הסתעפות טריקית ולא סימטרית שהביאה לסיבוכים).
בשלב הזה נפו היה יכול לזרום עם העמדה, ללכת בשחור להסתעפות המאד שקולה ולסיים כנראה בתיקו זריז גם הפעם.
היה נראה הגיוני שיבחר כך, שכן יום קודם כשהיה בלבן במשחק 7, בחר לשחק סולידי גם כן.

דווקא בנקודת הזמן הזו נפו בחר המשך סבוך יותר שמשאיר את המלכות על הלוח אבל מאפשר יתרון קל מאד ללבן.

היה קצת מפתיע לראות שדווקא בשחור נפו מוותר על מה שנראה כמו תיקו בסבירות גבוהה והולך על סיבוכים.
לצערו הוא גם נקלע ליום לא טוב, אולי בגלל המצב בדו-קרב שייצר לו דילמה בעייתית:
האם להמשיך באסטרטגיה הסולידית, או לסבך ולחפש סיכונים וסיכויים.

נראה שעדיף היה עבורו ללכת על תיקו פשוט במשחק 8, ולהתארגן ביום החופשי לששת המשחקים הנותרים, תוך גיבוש אסטרטגיה חדשה לדו-קרב. אך בפועל זה לא קרה, וכל הדינמיקה גרמה לנפו לביצוע מספר שגיאות לא מחויבות במציאות ולהפסד מול קרלסן ששיחק בצורה מדויקת ובביטחון.

המשחק הסתיים בניצחון של קרלסן תוך ארבע שעות, כשהשעה הרביעית היתה ברובה הגדול בעמדה זכויה של הלבן.
יתכן גם שהעייפות המצטברת היתה בעוכריו של נפו, שבמשחק הזה נראה כמי שמשלם את "שכר הלימוד" על השתתפותו הראשונה בדו-קרב לאליפות העולם, מעמד בו לקרלסן יש הרבה נסיון.

קרלסן מוביל כרגע 5-3. המומנטום לטובתו, וממילא הוא מעולם לא הפסיד שני משחקים באותו דו-קרב.
נפו יצטרך כמובן ניצחון מהיר כדי לחזור לתמונה, וזה לא יהיה פשוט.

לפני שלושה ימים הכל היה שקול ולא ידענו מי עדיף, וגם לפני יומיים הדברים עוד נראו נזילים.
היום נפו צריך כבר לראות איך הוא מציל את מה שנשאר מהדו-קרב, וקודם כל מוציא את עצמו מהמצב הלא טוב שקלע אליו ושגרם לו למשחק חלש במונחיו. הוא גם אמר במסיבת העיתונאים היומית שלדעתו הוא שיחק ברמה שלא מתאימה לרב-אמן (לדעתי הוא החמיר עם עצמו).
נראה מה יכין נפו למשחק מחר בו הוא פותח בלבן.




מסע 10 של השחור, המלך זז ימינה ל f8,
נפו מוותר על ההסתעפות המאד סולידית שבה הוא מגיב לשח של המלכה הלבנה
בעזרת חסימה עם המלכה והחלפת מלכות (Qe7).
כאן העמדה היא עדיין יחסית שקולה.
מסע 21, נפו מקדם רגלי ל -b5
הוא לוקח סיכון ולא מונע את האיום של קרלסן בשח עם המלכה ב a3,
ולכידת הרגלי a7.
שגיאה שמכניסה אותו לטריטוריה מסוכנת שכבר קשה לחלץ בה תיקו
לאחר מסע 36, הלבן לכד רגלי עם שח, והוא בסיום מלכות זכוי עם 2 רגלים יותר
לשחור אין בעמדה כזו מה לעשות ברמות האלה
שחמט – משחק 8 – קרלסן מבסס את יתרונו, האם זה מכריע?/שחר אלוני
עמדת הסיום לאחר מסע 46 של הלבן, אחד או יותר מהרגלים הלבנים יוכתר למלכה

הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
29 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
דוקטור רזי הופמן
06/12/2021 7:20:03

תודה רבה איש יקר.

מולי
06/12/2021 7:49:51

תודה על כל הפוסטים שלך, עונג.
ולשאלתך בתחילת הפוסט: התשובה היא: כן.

Lavar
Lavar
06/12/2021 13:01:52

תודה רבה שחר, מעולה.
במסיבת העיתונאים נפו התבקש אתמול לדרג את ההופעה שלו, ובתשובה הוא התנצל על רמת משחק שלדבריו הייתה נמוכה לא רק מהרמה הרגילה שלו, אלא מרמת משחק של gm. היה עצוב לראות איך התחזיות הרבות על התרסקות אפשרית של נפו, שהופיעו גם כאן, התממשו.
בכל אופן, יאן לא יכול ללכת על בטוח יותר. מעניין מה הצוות שלו מכין למחר

עמיחי קטן
06/12/2021 13:04:01

נפו חייב עכשיו להמר. מה דעתכם על עצומה לגמביט המלך?

עמיחי קטן
06/12/2021 13:04:24

ותודה שחר, הסקירות שלך נהדרות.

Havlicek stole the Ball
Havlicek stole the Ball
06/12/2021 14:17:49

שחר, אתה ענק.
למרות בורותי בענף, נפו הרגיש עוד טרום התחרות כמישהו שדווקא טורניר המועמדים היה הישגו הגדול. מרגיש לי )שוב, בלי ידע מעמיק) שהוא המתמודד החלש ביותר שקרלסן התמודד מולו (יותר מנקאמורה, קריאקין ופאבי). וקרלסן הוא פשוט מגה-מיינד מדהים. ניצול המצבים שלו באנד-גיים פנומנלי.

Havlicek stole the Ball
Havlicek stole the Ball
06/12/2021 15:53:59

מסכים. אך על אף הדמיון ב'מבריקות' עם אנאנד, אנאנד הרגיש חסין בהרבה לשגיאות קטנות..
שוב תודה!!

thetroll
thetroll
06/12/2021 16:14:32

אחלה שחר המון תודה.

SLORC
06/12/2021 17:42:29

היתה כאן קריסה מנטלית של נפו, זה קרה בעבר גם לגדולים מכולם – אפילו לקרלסן עצמו ב 2016 במשחק השמיני מול קריאקין כשניסה לזכות בכח ובסוף הפסיד. אני מסתכל על העמדה הראשונה ו-מהה7 במקום מו8 מביא לחילופי מלכות ותיקו מהיר. למעשה גם קרלסן סיפר שהיה עדיין עייף ומשלא ראה המשך מכריע הוא נתן שח עם המלכה וציפה לחילופי מלכות ותיקו מהיר. קצת חבל, אבל מצד שני הוא יצטרך לקחת יותר סיכונים בלבן במשחקים שנותרו לו מה שיביא כנראה למשחקים יותר מעניינים.

thejanitor
thejanitor
06/12/2021 19:37:32
הגב ל  SLORC

אני חושש שזה עלול להתדרדר, ונפו יפסיד עוד כמה משחקים עד הסוף

etayle
etayle
06/12/2021 22:52:42

תודה רבה, נהדר.

אהרון שדה
06/12/2021 23:02:27

שחר תודה רבה
מעניין האם האיראני הזה שמדברים עליו בזמן האחרון המתאזרח הצרפתי האם הוא יוכל יום אחד להתמודד עם הנורווגי
הצד שגורם לי להרהר שכן היא יכולתו במשחקים מהירים
כאשר עד היום הנורווגי בדרך כלל הכריע את האליפויות במשחקים אלו
אבל ימים יגידו
בתחרות הזו ללא ספק הניסיון מדבר

ירון, החלום
ירון, החלום
07/12/2021 2:17:18

בס"ד
אני חושב שנפו עשה ניסיון יפה. הוא היה חייב הפתעה, והוא אכן הצליח להפתיע את קרלסן, שציפה לתיקו מהיר.
הבעיה שנפו לא שיחק טוב את ההמשך.

רביד אראל
רביד אראל
07/12/2021 18:33:21

נגמר סופית, נפו הפסיד פעם נוספת והפער עומד על שלוש נקודות.

trackback

[…] 8, שאותו ראינו בפוסט הקודם, נפו הסתבך בשחור, ועשה משהו שלא רואים הרבה בדו-קרב […]

trackback

[…] טפשיות. לדעתי השגיאה שלו הפעם היתה פחות גסה מאשר במשחק 8 או במשחק 9, שכן העמדה היתה מסובכת, אבל לשחקן ברמתו זה […]