You are currently viewing שחמט – משחקים 9-10, נפו מפיק לקחים, קרלסן לוקח מה שנותנים לו/שחר אלוני

שחמט – משחקים 9-10, נפו מפיק לקחים, קרלסן לוקח מה שנותנים לו/שחר אלוני

במשחק 8, שאותו ראינו בפוסט הקודם, נפו הסתבך בשחור, ועשה משהו שלא רואים הרבה בדו-קרב לאליפות העולם – הפסיד חומר (רגלי קריטי) בבלאנדר (עיוורון שחמטי), והפסיד את המשחק.
לאחר מכן במסיבת העיתונאים, יאן אמר שהוא שיחק לא ברמת רב-אמן. נראה לי שהוא קצת החמיר עם עצמו. רוב הדו-קרב וגם רוב משחק 8 הוא שיחק טוב, אך עשה טעות אחת רצינית שעלתה לו במשחק.

יאן הגיע בפיגור גדול של 2 נקודות למשחק 9 שבו הוא היה לבן.
הוא בחר הפעם בפתיחה חדשה – אנגלית (במשחקי הלבן הקודמים שלו שיחק ספרדית).
ההסתעפות בפתיחה היתה מעניינת ויצרה עמדה דינמית למדי אם כי שקולה.
בשלב מסוים קרה הבלתי יאומן ונפו לקה שוב בעיוורון שחמטי (בלאנדר) והפסיד רץ שלם ללא תמורה. לאחר מכן הוא אמר שבעמדה שנוצרה הוא כלל לא העלה בדעתו שאפשר להפסיד כך, וטען שזה קרה בשל חוסר ריכוז או חוסר מזל. הוא גם לא ראה את זה מגיע עד שקרלסן לא הגיב על הלוח.

לאחר מכן המשחק היה די גמור, ונפו לאחר מספר נסיונות קלושים לעשות משהו, נכנע, והפער גדל ל 3 נקודות.

קשה שלא לחוש חמלה לנפו, שהוא שחקן סופר מוכשר ואף מבריק, וגם אדם מאד חיובי. ברור שהתוצאה בדו-קרב "משקרת" לרעתו, שכן במשך רוב המשחקים הוא שיחק כשווה לקרלסן, אך המרתון ההסטורי במשחק 6 שבו קרלסן הצליח לנצח, כנראה הוציא אותו מפוקוס לכמה ימים קדימה, מה שגרר "זריקת" שני משחקים נוספים – 8 ו 9.

יאן אף שינה תספורת לקראת המשחק (ויתר על הקוקו שאפיין אותו) וכשנשאל על כך במסיבת העיתונאים אמר שזה לא קשור לדו-קרב.
קרלסן אמר לעיתונאים שהוא מעדיף תמיד לנצח במרתון מאתגר כמו במשחק 6, ולא בעקבות טעות של היריב או מזל, אך כמובן שיקח כל הזדמנות על הלוח.

אגב, במשחק 9 היתה אנקדוטה מסקרנת, כאשר ההודי הצעיר פרגננדה שיחק באופן טקסי את המסע הראשון על הלוח ובחר ב c4 פתיחה אנגלית. באופן מפתיע זו היתה גם הבחירה האמיתית של נפו, מה שהעלה שאלות בכמה פורומים איך הנער ההודי ידע שזו הבחירה והאם היא דלפה.

במשחק 10 קרלסן פתח בלבן ב-ה4 (בדומה למשחק 4, 8, ובשונה ממשחקים 2 , 6). נפו הגיב בהגנת פטרוב המאד סולידית, כרגיל. קרלסן בחר הסתעפות קצת אחרת מבמשחק 8, אך שוב כזו שמביאה לעמדה סימטרית ומאד שוויונית.
נפו בשחור זרם עם העמדה ולא חיפש להסתבך (בניגוד למה שעשה במשחק 8). המשחק המשיך להיות מאד שקט ושוויוני עד להסכמה על תיקו.

אפשר לטעון פה כלפי נפו שהוא לא חיפש להסתכן בכוח, למרות שהמצב בדו-קרב דרש זאת. אך לדעתי הוא עשה בשכל. אחרי 2 הפסדים מערערי ביטחון, זה טוב ללכת על משחק שקט בשחור ולסיים בתיקו.
קרלסן התקרב עוד חצי נקודה ליעד, הוא מוביל עכשיו 6.5 – 3.5 כשצריך להגיע ל 7.5, כך ששני תיקואים מתישהוא בארבעת המשחקים הקרובים יספיקו לו.

נפו ישחק היום את משחק 11 בלבן, וזה יכול להיות משחק הלבן האחרון שלו. נאחל לו שלא רק ישמור על פוקוס וימנע מטעויות כמו במשחקים 8,9, אלא שיצליח לאתגר את קרלסן לפחות כמו שעשה במשחק 9, עד הטעות.

נפו שילם פה את "שכר הלימוד" על כך שזו הפעם הראשונה שלו במעמד. הוא נתן הרבה משחקים טובים, אך בדו-קרב מול קרלסן אי אפשר לטעות, שכן אין יותר מדי הזדמנויות לחזור, והמתח במעמד הזה הוא מאד גבוה ולא דומה לשום דבר אחר.
נאחל לו שיצליח שוב לזכות באחת מתחרויות המועמדים הקרובות (יש לו כרטיס אוטומטי לתחרות הקרובה ב 2022) וכשיגיע שוב לדו-קרב, יצליח יותר.
אולי אפילו כמו אנאנד, שלאחר הפסד חד צדדי 3-0 ב 2013, נתן דו-קרב איכותי לקרלסן ב 2014.

משחק 9: העמדה לפני מסע 27 של הלבן, עמדה דינמית, ללבן רגלי יותר בטור a, רגלי חופשי, לשחור פיצוי על כך – כלים אקטיביים.
התוצאה הסבירה פה היא תיקו, אך שחור יצטרך לדייק בהמשך.
מסע 27 של נפו, נראה מאד הגיוני בעיקרון לקדם את הרגלי ל c5,
אך במקרה הספציפי הזה מדובר במהלך שמפסיד מייד
קרלסן מגיב ב-c6, ונפו רואה כעת שהרץ שלו נלכד ואי אפשר להגן עליו –
הפרש הלבן לא יכול כבר לקפוץ להגן ב c5
הרץ נלכד תוך כמה מסעים על ידי הצריחים השחורים.
משחק 10: בשונה ממשחק 8 או 9 , כך נראתה עמדת הסיום המאד שוויונית, וכמעט סימטרית במשחק

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. קצת חבל על נפו, סה"כ בחור חביב שרגע השיא שלו היה עצם ההעפלה לדו קרב. אני לא מאמין שהוא יגיע לגבהים האלה שוב, אבל מקווה שהוא ימשיך להתחרות בצמרת הגבוהה ולא ייכנס לסחרור כתוצאה מההתמודדות מול קרלסן

    1. הפעם זה היה יותר טריקי, קרלסן תקף בשחור, ונפו לא דייק בהגנה. לא בלאנדר נקי כמו ב 8 וב 9, אבל אכן פספס את עוצמת ההתקפה של קרלסן ולא נערך לא מראש בצורה טובה

      1. ראיתי את התקציר של אגדמטור, אפש לומר שנפו טעה בחישוב טקטי מסוים שהוא יחסית מסובך, אבל אמור להיות פשוט לשחקן ברמתו. הוא עצמו אמר שהוא משחק בימים האחרונים פחות טוב מאשר במשחקי בליץ

  2. עכשיו עברתי על המשחק, נראה כמו בלאנדר רק ארוך טווח, הקרבה זמנית של אקציינג׳ סוס צריח, לטובת עמדה מנצחת פלוס חייל או שניים בטוחים אחרי איזון ההקרבה, חוסר דיוק של קארלסן מתח את זה יותר ארוך.
    .
    אני היום או מחר אצרף רשמים מהמסיבת עיתונאים שאמצא את הזמן

    1. כן, זה בלאנדר יותר טריקי, סוג של טעות טקטית. שני הבלאנדרים הקודמים היו יותר חמורים.
      נפו אמר שהוא משחק בימים האחרונים פחות טוב מאשר בבליץ. לדעתי משחק שש הוציא אותו משיווי משקלו

  3. תודה שחר לא להאמין שברמה כזאת יש גם טעויות כאלה. אתה כותב מעולה פשוט כייף לקרוא 🙂
    אני מסכים איתך שמשחק ה 130 מהלכים היה שובר שוויון פסיכולוגי . מדהים איך נפו לא יצא מזה.

    1. תודה רבה, בכיף,
      כן, זה טעויות של לחץ, יצא משיווי משקל מה שנקרא, מסכים לגבי משחק 6, מעלה פוסט על זה לבוקר 🙂

כתיבת תגובה