מכללות: עוד מעט מתחילים / ערן שור

בעוד קצת יותר משבוע מתחילה עונה נוספת של ליגת המכללות. אז כמו כל שנה, סקירה קצרה (אולי) לקראת העונה שבפתח.

למי שעדיין תוהה על מה כל המהומה ועל מה מדובר כאן בכלל, הנה מורה נבוכים קצר שעושה קצת סדר בבלגן:

.

אז מה התחדש השנה?

בשנה שעברה כתבתי כאן על האתגרים החדשים לליגה עם הכניסה למשחק של קבוצת הג'י-ליג של איגנייט, שבה שיחקו בשנה שעברה ג'יילן גרין, הבחירה השנייה בדראפט 2021, וג'ונתן קומינגה, הבחירה השביעית. בקיצור מדובר על קבוצה שמפתה אליה כשרונות צעירים שרק גמרו בית ספר ומציעה מסלול אלטרנטיבי לשחקנים אמריקאים צעירים שרוצים להישאר קרוב ולעשות קצת כסף בלי להעמיד פנים שהם מתעניינים במסלול לימודים – במקום ללכת למכללות הם הולכים לשחק שנה (במקרה הטוב) בג'י, כשהטובים ביניהם גם מקבלים בסביבות החצי מיליון דולר בזמן הזה. למי שמעוניין לצלול עוד קצת לפרטים:

בתגובות היה מי שתהה אם כל העסק יחזיק מעמד והאם איגנייט באמת כאן כדי להישאר. אז התשובה בינתיים היא שכן וגם לא נראה שהיא הולכת להיעלם בקרוב. מצד שני, גם תחזיות יום הדין למכללות לא התגשמו ובינתיים נראה שהגענו לאיזה סטטוס קוו שבו פרוספקטים מבטיחים כל שנה בוחרים במסלול חליפי אבל הרוב עדיין הולכים למכללות. השנה יככב  באיגנייט הגארד ג'יידן הארדי (1.93; מספר 3 במוק דראפט של ESPN), קלעי עם טווח אין סופי וסקורר חסר מצפון. יותר בסגנון של בראדלי ביל מאשר ג'יילן גרין, עם קרוסאוברים, שינויי מהירות, שליטה בגוף וטאץ' נהדר, ופחות אתלטיות מתפרצת. האמת, לא מת עליו, אבל זה סוג השחקנים שמצליח ב-נבא כיום. נראה אם יהפוך לעוד ביל/בוקר, או שיהיה יותר בכיוון של ג'ורדן קלארקסון.

הארדי

.

אני מחבב יותר את דייסון דניאלס האוסטרלי, גארד מוכשר עם סגנון משחק אלגנטי ולא לגמרי קונבנציונלי. אתלט נהדר, וגם שומר ומוסר טוב, שצריך עוד לשפר את היציבות בקליעה. לדעתי, גם הוא פוטנציאל לבחירת לוטרי בדראפט הקרוב. גם הכישרון הסיני פאנבו זנג הצטרף (2.11 עם קליעה ואתלטיות טובות, למרות שכבר ראינו את זה בעבר מפרוספקטים סיניים וזה לא התבשל). ויש גם עוד כמה שחקנים שיכולים להשתחל לסיבוב הראשון בדראפט. בקיצור, די דומה לשנה שעברה. לא שיטפון, אבל הטפטוף נמשך.

אוברטיים אליט: מעבר לאיגנייט, השנה גם נוספה עוד אלטרנטיבה צפון אמריקאית עבור אלו מבין הכשרונות הצעירים שלא רוצים ללכת לקולג'. אוברטיים אליט היא יצור כלאיים מעניין – קבוצה (למעשה שלוש קבוצות של 10 שחקנים כל אחת), שמשחקים בה שחקנים בגילאי 16 עד 20, חלקם עדיין בתיכון ואחרים שכבר סיימו. וכל אחד מהם מקבל משכורת של 100 אלף דולר (לא יודע איך זה עובד להם כלכלית). ואם איגנייט יושבים בקליפורניה, אוברטיים מציעים חלופה מזרחית ופועלים מאטלנטה, קרוב לבית של מנחם. מבט על הסגלים מגלה (ממי שאני מזהה) את הגארד הדומיניקני ז'אן מונטרו, סקורר מצויין שהתבלט כבר מגיל צעיר, ובהחלט יש לו פוטנציאל להיות בחירת סיבוב ראשון בדראפט הקרוב (אולי גם לוטרי אם ירשים). יש גם כמה כשרונות אמריקאים מרשימים, שעדיין לא יהיו זמינים לדראפט הקרוב, כמו התאומים תומפסון הסופר אתלטיים וג'יילן לואיס, אחד הכשרונות האמריקאים היותר מרשימים בגילאים הצעירים, שנראה מבטיח הקיץ באליפות אמריקה עד גיל 16. סנטר אתלטי עם קליעה רכה במיוחד (עוד לא בן 17). מוקדם עוד להגיד אם כולם גם יישארו באוברטיים עד שיגיע זמנם להיבחר ואיך יתקדמו. אבל כן יש כאן עוד אתגר לליגת המכללות, שעשוי גם הוא לתפוס תאוצה עם השנים.

הליגה האוסטרלית, שבה עברו בין היתר לאמלו בול ואר ג'יי המפטון, גם היא עדיין מושכת שחקנים צעירים מוכשרים, למרות שאת האמריקאים כבר קצת פחות. השנה ישחקו שם שני צרפתים עם פוטנציאל לסיבוב הראשון בדראפט – אוסמאן דיינג המעניין (סמול פורוורד בגובה 2.10) והוגו בסון – וגם עוד כמה צרפתים, גרמנים ורוסים עם פוטנציאל לסיבוב השני.

וכמובן שכמו תמיד יש גם לא מעט כשרונות שבחרו להישאר באירופה בדרך לדראפט, כמו ניקולה יוביץ' הסרבי ממגה באסקט (יחי ההבדל בין ב' ל-ק'), רוקו פרקאצ'ין הקרואטי (ציבונה), וגם יאניק נזוסה, חליפה דיופ, טריסטן ווקצ'ביץ', ורובן דומינגז שישחקו כולם בספרד (ולמי שמתעקש, אולי גם נעם דברת שלנו, למרות שכרגע זה בכלל לא בכיוון).

.

ועדיין, כמו בכל שנה, רוב השחקנים בדראפט הקרוב יגיעו מליגת המכללות. למרות כל המתחרים החדשים והאפשרות לשחק תמורת תשלום נאה אפילו בלי לעזוב את ארה"ב, שחקנים כמו פאולו באנקרו, צ'ט הולמגרן, ג'יילן דורן, ואמוני בייטס בחרו בכל זאת בחווייה של המכללות, שעדיין מציעה כנראה מסורת, רמת תחרות, אוהדים נלהבים ואווירה שאחרים לא יכולים להציע.

והשנה גם יש לשחקנים את האופציה לעשות כסף מחסויות (דרך שימוש בשם או בתמונה של האתלט), אחרי החלטה תקדימית של בית המשפט שמתחילה לתקן עיוות של שנים. עכשיו כשהשער נפרץ, סביר להניח שתוך כמה שנים כל העניין יתמסד וכוכבים כמו ציון יוכלו להתחיל לקבל פיצוי כספי הוגן עוד לפני שהם מגיעים ל-נבא.

.

ישראלים במכללות?

למי שמתעניין בזוית הישראלית, אז האמת שאין הרבה מדי סיבות. ימי קונטיקט העליזים עם הנפלד ושפר הלכו בלי שוב. גם כשרונות צעירים כמו גל מקל, איגור קולשוב, או רומן סורקין אין. בימינו, שחקנים כמו ים מדר או נועם דברת מעדיפים להישאר ביבשת הישנה וכנראה שבצדק בהתחשב בסגנון המשחק וההזדמנויות להתבלט. השחקנים הבינלאומיים במכללות כיום מגיעים בעיקר ממזרח אירופה ומאפריקה.

ובכל זאת, תופתעו בטח לגלות שבשנה הקרובה ישחקו במכללות (כדורסל גברים) לא פחות מ-10 ישראלים. רובם שמות שמעולם לא שמעתם, שמשחקים במכללות שגם עליהן בטח לא שמעתם אף פעם. ביניהם גם ירדן וויליס (הבן של ג'ון) ויובאן זלינבאבא (הבן של אנדריי), שיצא לי במקרה לראות באחד הימים והוא דוקא קלעי נחמד.

אם בכל זאת מתעקשים, אפשר לעקוב אחרי שני יוצאי הנבחרות הצעירות, אייל ננקין ומיכאל מושקוביץ. עושה רושם ששניהם בצפון אמריקה גם, ואולי בעיקר, בשביל ההשכלה. שניהם ישחקו וילמדו באוניברסיטאות פרטיות יוקרתיות ויקרות, עם שכר לימוד של 50 אלף דולר וצפונה לשנה, כך שהמלגה שלהם שווה לא מעט. על הדרך, הם ינסו גם לשפר את הכדורסל שלהם.

ננקין (בן 21) שיחק בנבחרת הנוער וממה שזכור לי נראה שם כמו כישרון ששווה לעקוב אחריו. סמול פורוורד ג'ינג'י בגובה 1.97, אתלט טוב מאוד במושגים ישראלים, עם פוטנציאל קליעה טוב ומשחק אגרסיבי. הוא מגיע למכון הטכנולוגי של ניו ג'רזי (NJIT) אחרי פציעה לא קלה (צולבת) במשחק הראשון שלו בליגה הלאומית בשנה שעברה. נקווה שיתאושש יפה ויצליח להשתפר.

ננקין

מושקוביץ הוא גם סמול פורוורד גבוה יחסית (בן 23; שני מטר). היה שחקן חמישייה חשוב בנבחרת העתודה שזכתה באליפות אירופה לפני שלוש שנים (הנבחרת של זוסמן, אבדיה, בריסקר ובני) והראה אתלטיות לא רעה, הגנה טובה, ובעיקר יכולת מסירה יפה. לא הצליח לפרוץ בליגה הלאומית ועבר לשחק בג'וניור קולג, כשהוא מסיים עם מספרים מרשימים בשנה שעברה (16 נקודות, 11 ריבאונדים, ו-6 אסיסטים למשחק). עכשיו הוא מצטרף לאוניברסיטת פנסילבניה (PENN) מהאייבי ליג ויקווה לקבל דקות ולהמשיך את המומנטום. תמיד היה נראה לי שיש לו יותר כישרון ממה שהוא מצליח להראות. אולי יש שם איזה עניין מנטאלי ולוקח לזה יותר זמן להתחבר. או שפשוט אין לו את זה. הוא כבר בן 23, אבל עדיין יכול להפוך לשחקן ליגת על לגיטימי בישראל.

מושקוביץ בעתודה

.

טוב, אז הנה, תיכף מתחילה עונה חדשה ועוד לפני שנספיק להגיד פוקושבסקי, היא כבר תהיה מאחורינו.

בימים הקרובים אכתוב כאן כמה פוסטים (נראה כמה יהיה לי כח) על מספר קבוצות ושחקנים שמעניינים אותי לקראת העונה הקרובה. נתמקד במכללות שמספיק טובות לרוץ רחוק, אולי אפילו לזכות בתואר, אבל כאלה שיש להן גם לפחות שחקן אחד או שניים עם פוטנציאל לוטרי בדראפט הקרוב.

לא בטוח עוד מה יהיה הפורמט אבל ננסה לצלול קצת יותר לעומק. אולי נעשה את זה בצמדים. סביר להניח שאכתוב על גונזאגה, ממפיס, דיוק, קנטאקי ומישיגן, אולי עוד איזה אחת או שתיים. בקשות מיוחדות יישקלו במידה ויהיה זמן.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. אני מחכה תמיד לפוסט הזה שהוא המורים והכתובים שלי לדברים שבמדיה הרגילה לא מכסים. למשל – מספר הישראלים ב-DIV I שהוא תמיד מפתיע אותי מחדש. ערן צדק שאוברטיים אלייט היא שכנה שלי, אך אני מחכה מעט לשיפור נוסף בבריאותי אחרי נסיון איום עם קוביד 19 לפני שאאזור אומץ ללכת למשחק.

  2. תודה רבה.
    בהחלט מעלה געגועים הימים של יוקון עם הנפלד ושפר. פעם היה יותר הייפ סביב המכללות אצל הישראלים, אבל נראה שבשנים האחרונות זה דעך… אם זה היה מישהו עם "שגעון" לדבר וקשרים כמו שימי ריגר או הצבא שהופך את העניין לבעייתי.
    בנוסף, הרבה ישראלים שהלכו לשם לא ממש חזרו טובים יותר, ולדעתי קולשוב הוא האכזבה הגדולה בקשר לזה. אתלט על שלא ממש מצליח למצוא את עצמו בישראל.

    1. התחייב ליוסטון (אחלה קולג'). אבל הוא יליד 2004, ככה שיש לו עוד שנה בתיכון. לא שיחק הקיץ כי היה פצוע. סקורר בנשמה אבל אתלט בינוני ומסתמך לא מעט על כח פיזי ובגרות מנטאלית מול ילדי בית ספר. לא בטוח עד כמה זה יעבוד ברמות הגבוהות.

  3. ממש תודה על ההשקעה.
    זה אחד המדורים הכי חביבים עליי. כל השנה אני מפנטז על בחירות דראפט כאלה ואחרות ובסוף הם בוחרים לי באיזו משה פרימו 6.6.
    צריך לבדוק מה קורה באוסטרליה. כבר שנה שנייה שיש שם בחירות דראפט מאד מבטיחות (גידי הולך לעשות יופי של שנה)
    אם נוסיף את סימונס… טוב, בוא לא נוסיף את סימונס.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט