שחמט בישראל  – שנותיה הראשונות של המדינה/שחר אלוני

שחמט בישראל – שנותיה הראשונות של המדינה/שחר אלוני

בתמונה: נבחרת ישראל לאולימפיאדת אמסטרדם 1954:
משמאל לימין –
רוזן, ד"ר אורן, צ'רניאק, ברב (ישראל ברב-יו"ר איגוד השחמט, ואבי רוזן יצאו עם המשלחת כמלווים)
יושבים: פורת, קניאז'ר ואלוני

בפוסט קודם ראינו את השנים הראשונות של השחמט בארץ ישראל.
נעיף מבט נוסף ברשימת אלופי ישראל לפני קום המדינה:

אליפויות ארץ ישראל
#שנהמקוםמנצח
11936תל אביבמשה צ'רניאק
21937ירושליםיוסף פורת
31938תל אביבמשה צ'רניאק
41940תל אביביוסף פורת
51945תל אביביצחק אלוני
אלופי ישראל לפני קום המדינה



אפשר לראות שבתקופה זו עדיין לא היתה אליפות כל שנתיים, בעיקר עקב פרוץ מלחמה"ע ה-2.
היו 5 אליפויות ישראל ובהן זכו חברי "דור המייסדים" פורת וצ'רניאק (פעמיים) ויצחק אלוני. כל השלושה ילידי 1905 – 1910 באירופה, ועלו לארץ כשחקנים חזקים, ממדינות עם מסורת שחמטאית משמעותית ביחס לתקופה.

משחק סימולטני של שחקן הצמרת העולמית עקיבא רובינשטיין בישראל ב 1931, כאשר מולו יושב חיים נחמן ביאליק



האליפות הראשונה לאחר קום המדינה היתה בשנת 51' ומאז היא מתקיימת באופן סדיר כל שנתיים.
להלן אלופי ישראל מקום המדינה ועד שנת 65':


אנו רואים רצף של 30 שנה, משנת 36' עד 65' שבו האלופים היו מבני "דור המייסדים" שבשנות ה 60' היו כבר בעשור השישי לחייהם, אך עדיין היו השחקנים החזקים ביותר בארץ, והרכיבו גם את נבחרות ישראל, לאורך שלושה עשורים.


כאן חשוב לציין שיש הבדל מהותי בין מתכונת אליפות העולם לבין אליפות ישראל.
מי שרוצה להיות אלוף עולם צריך לנצח בדו קרב את אלוף העולם המכהן. המשימה איננה פשוטה ואי לכך יש בטווח זמן של מעל 130 שנה, רק 16 אלופי עולם. קספרוב לדוגמה ניצח 6 דו-קרבות כאלה והיה אלוף עולם 15 שנה. אליוכין כיהן 17 שנה, ולסקר 27 שנה.


מי שרוצה להיות אלוף ישראל, צריך "רק" לנצח בתחרות רגילה של הצמרת הישראלית שנקראת מן הסתם "אליפות ישראל", והוא אינו צריך להתמודד ישירות עם האלוף הקודם בדו-קרב. זה כמובן יוצר מצב שבו אין כמעט רצפים של אלופים. אפשר לראות שרק פורת הצליח בתקופה זו להיות אלוף 4 שנים רצוף (כלומר פעמיים רצוף), וזה נדיר גם בהמשך.
בישראל היו אמנם "רק" 4 אלופים ב 30 השנים הראשונות, אך לאחר מכן באופן טבעי היו אלופים רבים מאד, כמעט כל שנתיים זכה שחקן חדש. בשנים 1971 – 2018 (שזה פחות מחמישים שנה) התקיימו 24 אליפויות ישראל. לא היה אף אחד שזכה פעמיים רצוף, והיו סה"כ 18 אלופים שונים בתקופה זו (כולל פעם אחת ששניים הוכרזו כאלופים). כלומר, מגוון רחב של שחקנים זכו באליפות ישראל.
בנוסף חשוב לציין שבחלק מהתקופות לא כל שחקני הצמרת הגבוהה השתתפו באליפות המקומית. בוריס גלפנד למשל לא זכה (ולדעתי לא השתתף) מעולם באליפות ישראל. למעשה שחקן בסדר גודל שלו, גם לא נוהג להשתתף בתחרות כמו אליפות אירופה. גם שחקן חזק כמו אמיל סוטובסקי (17 בעולם בשיאו) לא זכה ולדעתי לא השתתף הרבה, באליפויות ישראל.

ד"ר מנחם אורן



ונחזור לאליפויות ישראל הראשונות:
באליפות הראשונה והחגיגית של שנת 51' , זכה ד"ר מנחם אורן: הוא נולד ב 1902 בבלארוס, כך שהיה מבוגר אף יותר משאר אלופי ישראל הראשונים. בצעירותו הצטיין בשחמט בתקופת "תור הזהב" בפולין, שהיתה מעצמה עולמית בתחום. אורן אף ייצג את פולין כבר באולימפיאדת 28' וזכה איתה במדלית ארד קבוצתית. הוא גם היה ד"ר למתמטיקה ופיסיקה.
הוא עלה לישראל בשנת 49', כאשר היה כמובן בשלהי הקריירה, אך דווקא בכניסה לעשור השישי בחייו זכה להשגים יפים. הוא זכה באליפויות תל אביב בשנים 50'-51'-52', והיה כאמור אלוף ישראל הראשון ב 51' , שם קיבל את הפרס(מצורף לינק לכתבה), מראש הממשלה דוד בן-גוריון.

הוא ייצג את הנבחרת באולימפיאדות של 52' – 54' – 56', בתוצאות טובות, הן אישיות והן קבוצתיות. למעשה נסיעת הנבחרת לטורניר של 52' התאפשרה רק בזכות מסע משחקים סימולטניים שעשה לצורך מימון הנסיעה של המשלחת. ד"ר אורן היה גם מורה למתמטיקה ופיסיקה בגמנסיה הרצליה ויו"ר המועצה של ארגון המורים התיכוניים. הוא נפטר בשנת 61' (גיל 59).
על פי הצ'ס-מטריקס, דירוג השיא העולמי שלו היה 74 בעולם, והוא הושג דווקא בשנת 54' (כשהיה כמעט בן 52), וזאת בזכות הצלחתו באולימפיאדה שנערכה באותה שנה. לדבריו, הוא ראה בשחמט בעיקר תחביב, ואת עיקר עיתותיו הקדיש לתפקידו כמחנך.

פנחס רוזן, בן-גוריון, ברב וגרינגרד באליפות ישראל הראשונה ב 51'
מנחם אורן מקבל את הפרס מבן-גוריון
לבן נותן מט תוך 3 מהלכים, איך?




יצחק אלוני: אלוני זכה באליפות ישראל 3 פעמים, כמו צ'רניאק, וכמו נתן בירנבוים, והם שניים רק לפורת שזכה 6 פעמים. זכיותיו התרחשו ב 45', 61' , 65', כלומר על פני עשרים שנה. (השיאן הוא האלוף הנוכחי אלון גרינפלד ששתי זכיותיו נפרשו על פני 34 שנה).
אלוני נולד ב 1905 והצטיין בשחמט בפולין בשנות ה 30'.
במלחמת העולם השניה, הוא גויס ל"צבא אנדרס" (צבא פולני עצמאי שלחם עם בעלות הברית במזרח התיכון.)
ב 1944, הוא התיישב בחיפה ועלה לישראל. הוא זכה באליפות חיפה וכעבור שנה גם באליפות ישראל הראשונה שבה השתתף. היה ידוע בתור שחקן בעל נחישות, תכסיסנות ורוח לחימה יוצאות דופן שפיצו לעיתים על ידע פחות בתיאורית פתיחות.
זכייתו האחרונה באליפות ישראל היתה בגיל 60 (שנת 65') וזו היתה גם האליפות האחרונה של בני "דור המייסדים": פורת, צ'רניאק, אלוני ואורן.
על פי הצ'ס-מטריקס, דירוג השיא העולמי שלו היה 68, מעט יותר גבוה מזה של אורן, וגם הוא הושג בעקבות ההצלחה באולימפיאדת 54'.
הוא ייצג את ישראל בלא פחות מ 8 אולימפיאדות, כשהאחרונה שבהן היתה ב 66', שם עשה תוצאה מצוינת של 9 מתוך 11. בטורניר זה השיגה נבחרת ישראל תיקו 2-2 עם ארה"ב של פישר. איתו בנבחרת שיחקו אז פורת וצ'רניאק הותיקים וקריידמן וכגן הצעירים.

יצחק אלוני




נבחרת ישראל בתקופה ההיא השיגה תוצאות מכובדות סביב המקום ה 15 בעולם. כאשר השיאים היו ב 39' (מקום 9) ב 52' (מקום 10) וכמובן ב 54' (מקום 7!).
התוצאה הזכורה מכל היא התיקו 2-2 בטורניר של 54' מול האלופה הנצחית ברה"מ, שזכתה במדליית הזהב בכל האולימפיאדות אחרי המלחמה, במשך כמה עשורים. הרוסים הגיעו בהרכב של בוטביניק (אלוף העולם), סמיסלוב (אלוף העולם הבא), קרס וברונשטיין (שני שחקנים ברמה של אלופי עולם).

נבחרת ברה"מ באולימפיאדת אמסטרדאם 1954



פורת וצ'רניאק הצליחו לסיים בתיקו את משחקיהם עם בוטביניק וסמיסלוב. פאול קרס הצליח לנצח בלוח השלישי את מנחם אורן. בלוח הרביעי שיחק אלוני עם רב האמן החזק קוטוב, שהיה שחקן צמרת עולמית. בזכות נחישותו ורוח הלחימה שלו הצליח אלוני לנצח את קוטוב ולזכות את הנבחרת בתיקו 2-2 הסטורי עם הרוסים שהמשיכו עד למדליית הזהב, שבה הם זכו בהפרש של 7 נקודות מהמקום השני. מצורף לינק למשחק עצמו.
כל שחקני ההרכב של ברה"מ זכו במדליות אישיות בתחרות, כאשר בוטביניק ופאול קרס (עם 13.5 מתוך 14) זוכים במדלית זהב אישיות בלוח שלהם.
ישראל ניצחה בבית הגמר של הטורניר גם את הולנד, צ'כיה והונגריה החזקות.

אורן ואלוני מול קרס וקוטוב במפגש ישראל- ברה"מ

לפוסט הזה יש 40 תגובות

    1. היי מאנו, לא, אבל לסבא שלי קראו יצחק אלוני (עוברת מדומבלנסקי) והוא היה שחקן חובב טוב
      יצחק אלוני השחמטאי היה שכטר 🙂

  1. תודה רבה שחר. מעניין מאוד ומלמד, כרגיל. לאור המוצא של השחקנים המצטיינים הללו, ממזרח אירופה, ניתן להניח כי חלקם (מי שעלו לארץ לאחר המלחמה) שרדו את השואה, ולכולם, ככל הנראה, נרצחו קרובי משפחה וחברים בידי הנאצים בזמן המלחמה.
    ועדיין, למרות כל האימים שעברו, הם המשיכו לשחק שחמט ברמה הגבוהה ביותר (השוויון מול ברית המועצות, מעצמה באותה העת בענף, מרשים ביותר), ללמד ולפתח את הענף במדינה הצעירה. לא נותר אלא להצדיע.

    1. בשמחה אלכס, תודה
      כן, לכולם יש להניח נהרגו קרובים בשואה. הם אכן היו דור חזק ואני מאמין שהם ראו שליחות במה שהם עשו, כי בדרך כלל זה היה בתנאים לא נוחים בעולם השחמט בישראל אז

    2. אלכס, ראה להלן עדות של פורת על תחרות בגרמניה שבה הוא השתתף בשנות ה 30' קצת לפני עלייתו:

      כמה שבועות אחרי שהיטלר מונה לראש הממשלה… התחילה ב [מועדון השחמט] "מורפי" התחרות על אליפות העיר… כאשר נותרו עוד כמה סיבובים, היו שמועות … שנאצים עלולים לפלוש למועדון באחד הימים, ובכל הסיבובים האחרונים ניגשתי למשחק בהרגשת מתח נפשי, האם הסיבוב יעבור בשלום. וייתכן שמתח זה השפיע על תוצאות משחקי, ועל כל פנים לא הצלחתי לגמור כמו בהזדמנויות קודמות בראש שטבלה אלא רק במקום השני.
      ואמנם עד לגמר התחרות לא ארע דבר, אך ימים אחדים לאחר סיומה פלשה באחד הערבים פלוגה של אנשי ס"א אל המועדון, גירשה את היהודים שנכחו, הדיחו את ההנהלה והפכו את המועדון ל"מועדון שחמט נציונאל-סוציאליסטי". היו שסברו שהנאצים היו אולי פולשים אל המועדון מוקדם יותר, לו הייתי אני עומד בראש הטבלה!

  2. שחר תודה רבה
    אז מסתבר שאין משמעות של ממש לאליפות ישראל מעבר ליוקרה .
    בכל זאת מעניין מאד לשמוע קצת על אלון גרינפלד
    פער של 34 שנה בין זכיות זה משהו יוצא דופן
    בדיוק כתבתי (בטור המספרים של ארז ) ש 19 זה ההפרש הכי גדול אי פעם לשחקן כדורגל שזוכה בליגת האלופות בין הזכייה הראשונה לאחרונה ישנם כמדומני 12 כדורגלנים שהגיעו לגמר בהפרש עשור.
    אז ברור ששחמט זה לא כדורגל ובכל זאת 34 שנה זה בלתי נתפס אפילו למאמן ולא רק לספורטאי .

    1. תודה אהרון, בשמחה
      למעשה, האליפויות הלאומיות ברוב המדינות (כל אלה שאני מכיר) הן בשיטה כזו של תחרות כללית כל פעם מחדש.
      האם לזה התכוונת שאין משמעות מעבר ליוקרה?

      אלון גרינפלד זכה בצעירותו בשנת 84' (בגיל 20), וזכה שוב ב 2018 והוא האלוף המכהן, בטח אכתוב עליו באחת הפעמים הבאות.
      הוא היום האלוף הכי מבוגר מאז יצחק אלוני בשנת 65'.
      בתחילת שנות ה 90' הוא היה בשיאו, וגם היום יש לו כאמור השגים

      1. שחר תודה
        לא לצורת התחרות כמו לעובדה שבכירים כמו גלפנד לא טרחו להשתתף בה.
        לי זה נראה לשם ההשוואה משהו כמו אליפות ישראל בטניס או ג'ודו תחרות שבמקרה הטוב היא תחרות הכנה לבכירים או במקרה הפחות טוב תחרות בה הם לא משחקים .

        ולכך התכוונתי .
        ואם נרחיב עוד קצת לענפים אחרים הרי שיש ענפים בה יש משמעות של ממש לזכייה באליפות הלאומית
        למשל באופניים שם אלוף לאומי מסומן בחולצה מיוחדת בתחרויות הבינלאומיות
        או למשל באליפות ארה"ב באתלטיקה שם רק 3 הראשונים מקבלים את הכרטיס לאולימפיאדה /אליפות עולם והיו הרבה מאש אגדות שהפסידו את התחרות המקומית וממילא את האולימפיאדה.

        אך בשחמט כאמור איני רואה כל השפעה לכך ( אולי במקומות מסוימים זה הכריע מי ישחק באיזה לוח באולימפיאדה כמו אולי למשל בברה"מ שאם איני טועה הזכרת זאת פעם על הדרך) .

        1. תודה אהרון, מסכים במידה מסוימת, אם כי זה קורה רק ב 20 שנה האחרונות ורק במצבים מסוימים. לפני כן כל החזקים השתתפו, לפחות עד שנות ה 80.
          אכן, המשמעות היא ללוחות באולימפיאדה, וגם להכנס להסטוריה במובן מסוים.

            1. בשמחה, בדיוק הוספתי בתגובה לאלכס למעלה, ציטוט של פורת על נסיבות משחקיו לפני שעלה לישראל בשנות ה 30'

  3. חשוב לציין שהיום העיר אשדוד היא החממה של השחמט הישראלי. יש שם המון חוגים ומסגרות לדור הצעיר. לגבי אלופי העבר, חשוב לציין גם את ישראל גלפר שהיה אלוף הארץ במשחקי שחמט בזק בשנות ה – 60. אשתו שרתה תחת פיקודי בצבא. שהיה בה לבקר אותה היינו מדברים המון על שח.

    1. תודה אלכס
      כן, אשדוד ב"ש ראשלצ וערים נוספות הן המובילות. יש המון פעילות היום.
      לגבי שחקני עבר, יש הרבה 🙂 אז לא יודע אם אצליח לכסות את כולם, אבל אשתדל

        1. העליה בשנות ה 90 חיזקה את המועדונים בארץ, בעיקר את שלושת אלה, חלקם היו חזקים גם קודם.
          גם הרצליה פת כפס ותל אביב חזקים היום גם ירושלים ורחובות

          1. נכון!
            בשנות ה 90', ראשלצ היתה מקום שני בעולם.
            היו בבאר שבע סביר להניח לפחות 10 רבי אמנים בעיר של נגיד 150 אלף איש

  4. מרתק שחר, המון תודה. חייב לשאול. אתה משבח מספר פעמים את רוח הלחימה של אלוני ('בזכות נחישותו ורוח הלחימה שלו הצליח אלוני לנצח את קוטוב ולזכות את הנבחרת בתיקו 2-2 הסטורי עם הרוסים'). איך ובמה מתבטאת 'נחישות ורוח לחימה' בשחמט? אני לא מבין כלום בשחמט אז סליחה אם זו שאלה של הדיוטות.

    1. בשמחה אברי,תודה
      זה יכול להתבטא בנסיונות יצירתיים רבים לנצח במצב שוויוני, או להילחם במצב נחות ולא לוותר ולנסות לקדם את המצב

  5. תודה שחר.
    מעניין מאוד. אלון גרינפלד הוא זה שעל שמו הפתיחה? לדעתי זה יותר טוב מאליפות. זה על-זמני.
    תוכל באמת להרחיב מתישהו על האנשים שיש על שמם פתיחות/מהלכים/עמדות? זה נשמע מעניין.
    .
    ותודה על החידה. לקח כמה רגעים אבל זה פתרון חביב למדי

    1. תודה ינון, בכיף, כן , חידה נחמדה
      הגנת גרינפלד היא על שם שחקן משנות ה 50, לא ישראלי.
      יש פתיחות על שם שחקני עבר כמו פילידור, אליוכין, פירץ ואחרים.
      יש גם וריאנטים בפתיחות על שם רוב אלופי העולם ועוד שחקנים , למשל הסתעפות ניידורף בסיציליאנית.
      זה בדרך כלל על שם זה שהיה הראשון לשחק הרבה את הפתיחה או מישהו שפיתח אותה בין הראשונים

  6. תודה כרגיל שחר!
    .
    אשמח אם תוכל להרחיב גם על השחקניות הישראליות אם ניתן (הדבר היחיד שאני מכיר הוא שנבחרת הנשים זכתה באולימפיאדה של 76' שנערכה בחיפה).

    1. היי שחר, בשמחה, תודה
      כן, על הנשים בעולם ובארץ נראה לי שעדיף לכתוב בנפרד
      בכל אופן בשנות ה 50 החלו אליפויות ישראל לנשים, ובשנות ה 60 החלו לסוע משלחות ישראליות לאולימפיאדות הנשים.
      ב 76' זכינו במדליית זהב באולימפיאדת חיפה, גם בזכות החרם של הגוש המזרחי (רוסיה, הונגריה וכו') שהקל על המשימה, וגם בזכות חיזוקים מאד רציניים של שחקניות טובות שעלו לארץ כמה שנים קודם לכן, כמו לובה קריסטול (אלופת ישראל 5 פעמים) ואחרות.
      היא גם היתה לדעתי אלופת העולם בשחמט בהתכתבות בשנות ה 80

  7. תענוג
    בצעירותי הייתי חלק מהתופעה דל בליינים שהולכים לפאב עם לוח שחמט (קשיח או נגלל).
    תמיד בא מישהו לשחק אתך
    😎

כתיבת תגובה

סגירת תפריט