האיחוד האירופי / עידו יצחקי

תוצאת תמונה עבור nico mannion"

יאניס אנטטקומפו, לוקה דונצ'יץ' וניקולה יוקיץ' הם רק חלק קטן מהשחקנים האירופיים שהולכים ומציפים את הליגה הטובה בעולם בשנים האחרונות. השניים הראשונים עוד קטפו תארים אישיים (MVP ורוקי העונה, בהתאמה) בעונה שעברה, בעוד יוקיץ' הסתפק בבחירה לחמישייה העונה. אל השמות הללו עתידים להצטרף עוד ארבעה נוספים, שעל פי תחזיות שונות ישנם ארבעה אירופיים במחזור הדרפאט הנוכחי שמועמדים להיבחר בטופ 10. היכרות ראשונה עם ארבעת הכישרונות החדשים של היבשת:

הכדורסל האירופי שוב על המפה. את העונה הנוכחית החלו לא פחות מ62 שחקנים מ20 מדינות שונות מאירופה. היורוליג נהיה אטרקטיבי יותר ויותר וקבוצות הליגה משלמות את הסכומים הגבוהים ביותר בהיסטוריה של המפעל לשחקניהם. בקיץ האחרון חזינו בנדידה המונית של שחקני NBA למפעל הבכיר באירופה. אפילו באליפות העולם שנערכה בספטמבר האחרון בבייג'ינג זכתה נבחרת ספרד. אז נכון, ארצות הברית הגיעv בהרכב טלאים, אך נדמה לי שהיום, יותר מאי פעם, הפערים העצומים שהיו בעבר בין השחקנים האמריקאים לשחקנים האירופיים הולכים ומצטמצמים. הגלובליזציה האדירה שמאפיינת את הליגה בשנים האחרונות בהנהגתו של אדם סילבר, מחנות האימון של 'כדורסל ללא גבולות' במדינות רבות ברחבי הגלובוס, ושיפור עצום של המתקנים והאימונים במחלקות הנוער. יאניס ולוקה הולכים להמשיך לשלוט בNBA גם בשנים הבאות, ולמעשה למוטט את ההגמוניה האמריקאית ששלטה ללא עוררין במאה הקודמת.

תוצאת תמונה עבור giannis antetokounmpo vs luka doncic"
יאניס ולוקה. שחקני חודש נובמבר 2019.

 העניין הוא שהפריק היווני והכוכב הסלובני הם לא צירוף מקרים חד-פעמים. לראיה, מגיע הדראפט הקרוב שמציג ארבעה פרוספקטים אירופאיים (עם נציגות ישראלית מכובדת) שבהחלט עשויים להוביל קבוצות ולהגיע לטופ. גם לדראפט 2021 ניתן כבר לסמן את אוסמן גארבוה (ספרד) כאחד המובילים להיבחר במקומות הראשונים, לאחר שהסנטר הצעיר בן ה17 כבר נוטל חלק קבוע במשחקי ריאל מדריד בליגה, ושותף במס' משחקי יורוליג. גארבוה זכה הקיץ עם נבחרת ספרד במדליית זהב בנבחרת הנוער, וקודם העונה לקבוצת הבוגרים של ריאל. בגילאים הצעירים יותר – כיכב הקיץ באליפות הקדטים ויקטור וומבניאמה הצרפתי, שכעת הוא בכיתה י' בלבד ומתנשא לגובה של 2.20 מטר, ומועמד להיבחר ראשון ב2023. בקיצור, הכוכבים האירופיים ימשיכו ללוות אותנו בתקופה הקרובה. ובכדי שהם לא ייתפסו אתכם לא מוכנים, הנה הכול על ארבעת הבכירים שייכנסו לליגה בשנה הבאה:

ניקו מאניון, איטליה, רכז, 1.91, מכללת אריזונה.

סטטיסטיקה העונה (NCAA): 15.3 נק', 5.8 אס', 2.0 ריב', 1.1 חטיפות, 43.2% מחוץ לקשת

הרכז הג'ינג'י האיטלקי נולד בסיינה באיטליה, אולם עבר בגיל קטן לארצות הברית ושם התפתח ככדורסלן. למד בתיכון בפיניקס, והמשיך במדינה כשבחר לשחק עבור מכללת אריזונה. מאניון בלט מגיל צעיר מאוד, עם חשבון אינסטגרם בעל עשרות אלפי עוקבים, כתבת שער נוצצת בספורט אילוסטרייטד בגיל 15 בלבד וקלטות היילייטס מרשימות במיוחד. הוא זומן למשחק המקדונלדס אול-אמריקן וכן לטורניר האולסטאר של נייקי. כבר בשנה שעברה, בהיותו תלמיד תיכון בכיתה י"ב, זומן לסגל הבוגר של נבחרת איטליה וערך הופעת בכורה במדים הלאומיים ביולי 2018. מאניון מחזיק באזרחות כפולה, ולאחר שהאמריקאים ויתרו עליו, בחר לייצג את ארץ המגף. פתח את עונת המכללות טוב מאוד ובשיאו כבר הגיע למקום הרביעי בתחזיות דראפט מובילות לפני כחודש, לאחר שבקיץ דשדש בעשירייה השיניה.

מאניון הוא רכז מחונן, מנהל את המגרש יוצא מן הכלל ונותן תחושה שהוא בעל הבית. בעבר זכה להשוואות לסטף בשל הקליעה הנהדרת שלו, שמתבטאת גם העונה באחוזים מצויינים. הוא מהיר מאוד, בעל יכולת אישית גבוהה ומסיים נפלא מתחת לסל בשתי הידיים, מה שמקנה לו יתרון עצום על פני השומרים. אך בדומה לסטף, ניקו בחור צנום, ועדיין צריך להעלאות מסה ולהתחזק משמעותית בכדי להתמודד מול שחקני הNBA. גם בצד ההגנתי מאניון עוד לא מספיק משופשף, ועשוי להתקשות מאוד מול גארדים בכירים בליגה. ובכל זאת, יש כאן פוטנציאל ענק שייתכן ויתפתח להיות שחקן מוביל בליגה. צפויה לג'ינג'י כניסה לא פשוטה לליגה, והחיסרון הפיזי יבוא לידי ביטוי, אך עם הכנה נכונה, כל קבוצה שצריכה רכז תוכל ליהנות ממנו מאוד.

דני אבדיה, ישראל, פורוורד, 2.06, מכבי תל אביב

סטטיסטיקה העונה:

ליגת העל הישראלית: 9.6 נק', 2.1 אס', 5.2 ריב', 1.4 חסימות, 32% ל3

יורוליג: 2.6 נק', 0.8 אס', 2.3 ריב', 11.8 דק'

הכישרון הישראלי הגדול ביותר שצמח כאן, יפרוש כנפיים בקיץ הקרוב וימריא ביוני הקרוב לניו יורק, שם הוא עשוי להיות הישראלי שנבחר הכי גבוה בדאפט הNBA. המצב של אבדיה מעט בעייתי בשל מיעוט הדקות, ובעיקר לאור העובדה כי במכבי ת"א הוא אינו משחק בתפקיד בו שיחק כל הקריירה. מגיל צעיר אבדיה התרגל להיות הסופרסטאר של קבוצתו, ושיחק כפוינט-פורוורוד, עוף מוזר בעולם הכדורסל הישראלי. אצל יאניס ספורופולוס, אבדיה מתופקד כסמול-פורוורד מן המניין, כשהוא משחק בעיקר בכנפיים. אליפות אירופה לנבחרות עתודה, בה זכה דני בתואר הMVP הקפיצה את המניות שלו לשמיים, אולם מאז חלה נסיגה קלה במעמדו. הפציעות במכבי ת"א הובילו לכך שדני שיחק יותר נגד זניט ופאו, ובשילוב הפציעות של שאר הפרוספקטים הבכירים האמריקאיים (לאמלו בול, קול אנתוני, אר ג'יי האמפטון וכן פרישתו של וויסמן) החזירו את אבדיה לקדמת הבמה, והשבוע הוא דורג בESPN במקום החמישי. חשוב לציין שהמחזור הנוכחי מפוצץ בגארדים, ועל כן קבוצה שתרצה להצטייד בפורוורד תבחר את אבדיה בהקדם האפשרי. דני הוא בכיר הפורוורדים בדראפט הקרוב.

הסייז מעולה, נתונים אתלטיים נהדרים, יכולת אישית לייצר נקודות ראינו בעיקר בגילאי הנוער ובנבחרת העתודה, אך המעבר לבוגרים לא עובר חלק בכלל עד כה. נראה שה'טיקט' החזק של אבדיה הוא בעיקר היכולת ההגנתית, ונראה שהוא מסוגל לשמור על כל העמדות. מספיק מהיר כדי להתמודד עם גארדים, גבוה וחזק (עדיין טעון שיפור) בשביל לשמור על הגבוהים. נוסף על כך, יש לו יכולת מסירה מדהימה, קורא את המגרש היטב ומשחק כדורסל חכם. כדי להגיע לרמות הגבוהות באמת בכדורסל המודרני חייבים לקלוע מבחוץ, ואילו דני לא ישפר את הקליעה שלו הוא עלול להיות בבעיה. אבדיה נע סביב ה30% מבחוץ, ובאיזור ה50% מקו העונשין. נתונים רעים עבור שחקן ששואף להיבחר כל כך גבוה. התקרה שלו גבוהה מאוד, אבל בינתיים נראה שעדיין מדובר ביהלום שצריך ליטוש רציני. אבדיה חייב להתחזק, לשפר את הקליעה משמעותית ולייצר יותר נקודות בעצמו. אם יאניס ייתן לו את הבמה במכבי ת"א, המנייה שלו תצמח לגבהים חדשים. עד אז, נשאר בעיקר עם סימני שאלה בנוגע ליכולתו לשחק ברמות הגבוהות.

תאו מאלדון, צרפת, רכז, 1.93, וירלבאן-ליון

 סטטיסטיקה העונה:

ליגה העל הצרפתית: 5.1 נק', 2.0 אס', 2.1 ריב', 0.4 חטיפות, 33% ל3

יורוליג: 6.2 נק', 3.6 אס', 1.6 ריב', 42.9% ל3, 15.2 דק'

 דור הזהב של הכדורסל הצרפתי תולה את תקוותיו בילד בן ה18 שנולד ברואן, והתפתח במחלקת הכדורסל של וילרבאן-ליון. בדומה לאבדיה ומאניון, גם מאלדון סומן מילדות והיה השחקן הבולט של הנבחרת הצרפתית לאורך כל גילאי הנוער. הוא הוביל יחד עם קילייאן הייז (שיוצג בפסקה הבאה) את נבחרת הקדטים למדליית זהב ב2017, ובשנה שלאחר מכן נעצר עם נבחרתו באליפות העולם רק נגד ארצות הברית, בגמר אליפות העולם. שנתון 2001 של הצרפתים הוא המוכשר ביבשת ואחד הטובים בהיסטוריה הצרפתית. בשנה שעברה עלה לקבוצת הבוגרים של וירלבאן, הצליח לתפוס מקום נכבד ברוטציה בהיותו תלמיד תיכון, וזכה עם קבוצתו בדאבל מקומי, כשהוא זוכה בMVP של משחק גמר הגביע (הצעיר אי פעם שזוכה בתואר). מי שציפה לראות אותו בארץ באליפות אירופה התאכזב, מכיוון שבהתאחדות הצרפתית בחרו להעלאות אותו לבוגרים לקראת אליפות העולם, ורק פציעה מנעה ממנו לקחת חלק מבסגל הסופי. לפני כחודש שיחק יחד עם וירלבאן בהיכל מנורה נגד מכבי ת"א, כשהוא קולע 10 נקודות.

תאו מאלדון הוא בעיקר קומבו-גארד שלם, שמבין כדורסל בצורה יוצאת דופן עבור נער בן 18 בלבד. מנהל את המשחק בביטחון, צעד ראשון חזק, וסיומת נהדרת מתחת לטבעות. לאורך כל הקריירה ניתן לראות אצלו אחוזים גבוהים מהשדה, שנובעים מקליעה לא רעה, אך בעיקר מבחירת זריקות נכונה והוא יודע לייצר לעצמו את הג'אמפ שוט הנוח. גם בהגנה, עבודת רגליים סבירה, והוא בגובה מתאים כדי להתמודד עם כל שחקני הכנף. חוסר האתלטיות שלו עשוי לפגוע בו בליגה הטובה בעולם. את העונה הוא התחיל כשבמוק דראפט הוא מדורג בטופ 5, אולם מאז פציעות שונות והתחלה חלשה בליגה וביורוליג, גרמו להדרדרות קלה בדירוג, וכעת הוא מצוי בשלהי הטופ 10. קשה לי לראות אותו מתפתח לסופסרטאר, אך אני בחהלט חושב שמאלדון יוכל להוביל קבוצות בכירות לצד כוכבים. אולי התקרה שלו לא בשמיים, אך הרצפה גבוהה. הימור בטוח.

קילייאן הייז, צרפת, גארד, 1.96, אולם

סטטיסטיקה העונה:

ליגת העל הגרמנית: 9.9 נק', 5.0 אס', 2.7 ריב', 1.1 חטיפות, 27% ל3

יורוקאפ: 12.8 נק', 6.2 אס', 2.3 ריב', 39% ל3, 26.8 דק'

קילייאן הייז נולד בפלורידה, ובגיל צעיר מאוד עבר לצרפת ושיחק במחלקת הנוער של שולה המקומית בכל גילאי הילדים, עד אשר עלה לקבוצת הבוגרים של שולה מליגת העל הצרפתית, כאשר הוא בן 16 ושלושה חודשים בלבד. הוא פרץ לתודעה באליפות אירופה לנבחרות קדטים ב2017, שם זכה במדליית זהב ובתואר הMVP של הטורניר, כשבשנה לאחר מכן כאמור, סיים עם נבחרת ובמקום השני באליפות העולם. באופן תמוהה, ועל אף שנמנה על הסגל הרחב של נבחרת העתודה הצרפתית, הייז לא הופיע בשום נבחרת בקיץ האחרון וקיבל מנוחה. לאחר שתי עונות מוצלחות במדי שולה, הייז חתם באוגוסט על חוזה עם אולם הגרמנית, שנותנת לו את הבמה גם במפעל השני בטיבו ביבשת.  

ההשוואות מדברות על ג'יימס הארדן (לאור העובדה ששניהם שמאליים), וסגנון המשחק של הייז מלהיב ביותר. הוא בעל שליטה מדהימה בכדור, מאוד מהיר, ומסיים נפלא עם שתי הידיים גם נגד שחקנים שגבוהים וחזקים ממנו. לאורך כל הקריירה הקצרה שלו הוא מחזיק באחוזים יוצאים מן הכלל ל2 (וודאי עבור גארד), ובניגוד לזריקות מחוץ לקשת, דווקא מהמיד ריינג' הוא קולע טוב. מבחוץ הוא נמצא במגמת שיפור, אך בכדי להשתלב בNBA הוא יהיה חייב לשפר את האספק הזה במשחק שלו. הייז הוא גם מוסר פנטסטי, ומתמחה בייצור מצבים מהפיק&רול. בהגנה הוא לא מספיק חזק ואגרסיבי, אבל עובד יפה עם הידיים ומייצר חטיפות. הכדורסל שלו עדיין מבולגן וקבלת ההחלטות שלו זקוקה לשיפור משמעותי, אבל יש לו פוטנציאל גבוה מאוד. כעת, הוא נמצא בעיקר באיזור של בחירת לוטרי, ובחלק מהתחזיות הוא השתחל לעשירייה הראשונה. אם יפגין יכולת טובה גם בהמשך העונה הוא עשוי לטפס עוד יותר לקראת האירוע הגדול ביוני.

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. אחלה.
    לא ברור מה האיטלקי עושה שם, אלא אם הוא נותן עונה כמו של טריי יאנג.
    אבדיה לדעתי יתאים מאד לנבא, אולי אפילו יותר ממה שלאירופה. בנבא כבר מאד מחבבים פורוורד עם יכולת ניהול משחק.
    ההגנה שלו נחמדה בעיקר ברמת המאמץ והקריאה הנכונה, אין כוח ומהירות, מה שמוביל אותי לחשוב שהוא יהיה בשיאו מגן סביר ברמה הבאה.
    לגבי קליעה – התייחסת.
    לא יודע מה יש בדראפט הקרוב, אבל אם יש כישרונות בגלל הקליעה, הייתי מקטלג אותו יותר כהימור של אמצע עשיריה שניה, יכולות להיות שם קבוצות מעניינות בלי צורך דחוף ועם יכולות פיתוח כמו סן אנטוניו ואוקלהומה, אולי ברוקלין.

    1. אני גם חושב שאבדיה הוא יותר עשירייה שניה (עדיין ישראלי מספר אחד, כן?) ויכול להיות שהלחץ של בחירת לוטרי לא יעשה לו טוב.

  2. מעניין,
    בליגה כרגע נבחרת ה"זרים" היא לא פחות טובה מנבחרת האמריקאים
    מוקמת עכשיו גם ליגת בת באפריקה,
    המגמה כנראה תמשיך

  3. מעניין מאוד.
    .
    מהשלושה שציינת (מינוס אבדיה), ראיתי בנתיים רק את מניון. כרגע הוא מסתמן כשחקן קובי ווייט, אולי עם קליעה קצת יותר טובה. יהיה מעניין לראות אותו בשלבים יותר מתקדמים של העונה.

  4. מצויין עידו. לי חידשת הכל, מלבד אבדיה שאני יודע עליו קצת. אני מגלה עוד ועוד אירופאים ב-NBA כמו הטורקי שגיליתי אתמול באחד ממשחקי ה-NBA שהיה ממש טוב (שם משפחתו, נדמה לי, מתחיל באות K). אין שארלה שההשפעה האירופאית היא מכרעת, בעיקר עם שחקנים לבנים.

  5. לא מסכים עם התזה שלך,
    דונצ'יץ הוא מקרה יוצא דופן, ומקרים יוצאי דופן קורים מידי פעם בכל תחומי החיים,
    יאניס הוא בן להורים מניגריה, הוא לא יווני ולא אירופאי בהגדרה הצרה של הדיון הזה.
    יוקיצ'ים תמיד היו בליגה.
    הפער הוא עדיין עצום ולא רואה באופק שום שינוי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט