פרויקט גיבורי היכל התהילה של הכדורסל ע"ש ג'יימס נייסמית' / מולי

פרויקט גיבורי היכל התהילה של הכדורסל ע"ש ג'יימס נייסמית' / מולי

לוגו היכל התהילה של הכדורסל
לוגו היכל התהילה של הכדורסל

היכל התהילה

"היכל התהילה", שם מרשים, בחיי שזהו שם מרשים.  גורם לך לחשוב על מקדש ענק, קירותיו מצופים זהב,  מדרגות שיש מוליכות אליו, שקט מהדהד במסדרונותיו והוא מיועד לקלס, להלל ולשבח אנשים שתהילתם נודעת ברבים.

היכל התהילה – בהווה או בעבר?

נודעת ברבים? בעצם לא. אם חושבים על זה, היכל התהילה מיועד בעצם לפאר, לרומם ולשמר את זכרם של אלו שתהילתם נודעה ברבים. נודעה. לשון עבר. כי על-מנת שהם יהיו בהיכל התהילה, התנאי הוא שהם כבר סיימו את מעלליהם.

סיימו את מעלליהם? המממ. בעצם לא בהכרח, לפחות לא בהיכל התהילה של הכדורסל ע"ש ג'יימס נייסמית'. אתם מבינים, להיכל הכדורסל הגיוני שתוכל להתקבל כשחקן/נית כדורסל, אך יש עוד דרכים: גם כמאמן, גם כשופט כדורסל, וגם שמי שתרם תרומה גדולה, חשובה ומכרעת לכדורסל.

ההיסטוריה של היכל התהילה:

וכך, עד כה, היו שלושה אנשים שזכו להתקבל להיכל התהילה יותר מפעם אחת: הן ככדורסלנים והן כמאמנים: ג'ון וודן, לני וילקינס וביל שרמן.

נכון להיום התקבלו להיכל התהילה 182 שחקני ושחקניות כדורסל, 103 מאמני ומאמנות כדורסל, ששה עשר שופטי כדורסל, ששים ושבעה תורמים/ות לכדורסל ועשר קבוצות כדורסל. סה"כ 378 מתקבלים.

היכל התהילה נוסד בשנת 1959. בשנה הראשונה נכנסו 17, בשנה השנייה 10 ובשנה השלישית 16. החל מהשנה הרביעית, שנת 1962, ועד לשנת 2009, התקבלו כל שנה מספר חד ספרתי של מועמדים. בשנים הללו ראויות לציון השנים 1966 ו- 1970 בהן התקבלו רק שניים להיכל התהילה, והשנים 1968 ושוב 1970, שבהן לא התקבל להיכל התהילה אף שחקן. החל משנת 2010 ועד 2017, אגב, חלה אינפלציה ומספר המתקבלים הוא בין עשרה לתריסר בכל שנה.

מוזיאון היכל התהילה:

בשנת 1968 נפתח בספרינגפילד, העיר בה כזכור המציא ג'יימס נייסמית את הכדורסל, מוזיאון לכדורסל שעבר מספר מקומות בעיר עד שהגיע בשנת 2002 למיקומו הנוכחי.

מוזיאון היכל התהילה של הכדורסל ע
מוזיאון היכל התהילה של הכדורסל ע"ש נייסמית. מויקיפדיה באנגלית.

המחזור הראשון של גיבורי היכל התהילה:

במחזור הראשון של היכל התהילה, בשנת 1959, התקבלו להיכל התהילה שופט אחד, שתי קבוצות, שלושה מאמנים, ארבעה שחקנים ו… שבעה תורמים. ראו איך הזמן העובר יכול לטשטש את התהילה, לפחות של חלקם: אנו מכירים כמובן את נייסמית' עצמו שנכנס כ"תורם", והגיוני ששמענו גם על הקבוצה הראשונה שהוא הקים. אבל מה אומר לכם שמו של שופט הכדורסל מת'יו קנדי? מה אומרים לכם שמות השחקנים: צ'ארלס היאט, האנק לואיזטי וג'ון שומר? על השחקן הרביעי – ג'ורג'  מייקן, ה"נפיל" הראשון –  אני מודה ששמעתי. ומה עם התורמים האחרים? מי מכם שמע את שמעם של לות'ר גוליק (כנראה שאין קשר לסרט עם ג'ק ניקולסון שיש בו גיבור משנה בשם יאנו גוליק), אדוארד היקוקס (לא היצ'קוק, היקוקס!), רלף מורגן, הרולד אולסן (משהו עמום כן מדגדג בזיכרון), עמוס אלונזו סטאג (יהודי? לטינו-אמריקאי? גרמני?) או אולי  אוסוולד טאואר?

נכון שלא שמעתם?

מטרת פרויקט גיבורי היכל התהילה:

אז זו מטרת הפרויקט החדש שלי: פה ושם מדי פעם, משך החודשים ואולי אפילו השנים הבאות, בכוונתי לכוון זרקור משלי לאנשים שאולי לא שמעת את שמעם מעולם. לספר עליהם, על עולמם ועל הכדורסל בזמנם, להאיר משכחה את אותם שהם אלמונים היום, אך גם אותם שהיו גיבורים, גיבורים של כדורסל, ואפילו גיבורי היכל התהילה!

 

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. תודה רבה מולי
    רעיון מאד נחמד לעשות פרויקט שכזה, במיוחד לחובבי ההיסטוריה שביננו.
    מסתבר שפעם היה הרבה יותר נהוג להכניס אנשים להיכל על סמך קרירת מכללות מוצלחת. אני משער שניתן לראות את בעזרת דוגמה זאת את האבולוציה של הכדורסל כספורט מקצועי לכל דבר ועניין.

  2. רעיון מעולה
    אני בתור התחלה (וברוח הימים האלו) הייתי מכניס להיכל התהילה את מאודה שרמן.
    מאודה היא זו שניסמיית' התחתן אתה לא הרבה אחרי המצאת המשחק והיא קשורה קשר עמוק להשקעה של נייסמית במשחק בין אם בתמיכה רגשית בבית ובין אם להביא אותו למצב שהכדורסל יהיה הבריחה שלו מהבית (כפי שקרה לשחקנים רבים אח"כ).
    תרומתה ושמה צריכים להיזכר !!!!
    מאודה שרמן לא תישכח !!!
    🙂

  3. פעם, לקראת סיום הדוקטורט שלי, הייתי בביקור ב MIT והרוורד ואז נסתי עם אוטו לניו יורק. עברתי קרוב לספרינגפילד וממש רציתי להיכנס לביקור, אבל בגלל לחץ הזמן להגיע בשעה נורמלית לעיר לא עצרתי. ומאז אישתי שרה לי "הוא עוד ישוב, הוא עוד ישוב"

    1. היתה לי חוויה דומה כשנסעתי עם קרוואן ממסצ'וסס לכיוון מפלי הניאגרה ופתאום צץ לו משום מקום שלט 'ספרינגפילד מסצ'וסס', עד שהבנתי מה קורה ולמה זה מוכר לי חלפנו על הצומת מבלי לעצור. התעצלתי להסתובב ושם נגמר הצ'אנס שלי לבקר בהיכל התהילה של הכדורסל.
      עכשיו אני מחרים אותם בכל מקרה עד שרודי T יכנס אז שילכו לחפש מי יעצור להם

  4. ביקרתי בהיכל לפני כ15 שנה.
    הוא בנוי ככדור ובמרכזו יש מגרש כדורסל עם 4 סלים שונים שמראים את האבולוציה של המשחק וניתן לזרוק להם.
    ממליץ על ביקור למיטיבי לכת.

  5. בגלגול הקודם שלי, עשעשיתי חילופי סטודנטים בתואר הראשון, שיכנעתי כמה חברים שטיול ממונטריאול לבוסטון לא יהיה שלם ללא עיקוף קצר וביקור בספרינגפילד, מסצ'וסטס. ההיכל בהחלט נראה כמו שמתואר פה, אבל אני לפחות מאוד התאכזבתי מהתוכן. זה היה מאוד "מוזיאוני" כזה ובכלל לא חי, נושם ומלהיב כמו שכדורסל צריך להיות.
    אז נכון שהגשמתי חלום וביקרתי בהיכל התהילה, אבל המקום עצמו די איכזב אותי, ובטח גם את המסכנים שגררתי איתי לשם ואין להם שום חיידק כדורסלני בראשם…

  6. רעיון נפלא מולי, וראוי שתעשה אותו לבדך עם רשימות על שחקנים שרק שמענו את שמם (ואולי אפילו לא שמענו) כמו מרטי פרידמן, נייט הולמן, ננסי ליברמן, רד הולצמן, רד אאורבך, דולף שייז, ואחרים

  7. עם פרויקטים כאלה אנחנו מתחילים לפחד שהליגה תתחיל… ונאבד את כל פרץ היצרתיות המרהיב הזה.
    מחכה ומצפה בקוצר רוח לאגדות הנשכחות..
    תודה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט