אישה, אוהבת ספורט? – נשים, גברים והופס – הטור של סופי לפלייר

סופי לפלייר היא בת זוגו לחיים של בארט, אחד מחבריי הטובים המתגורר בניו אורלינס,  לפני כמה שבועות היא הציעה לי לכתוב קצת על הופס, ומאז, מדי כמה ימים,  היא שולחת אלי מייל שאותו אני תרגמתי ואני מפרסם כאן עבורכם. מולי.

"זה פשוט מטורף," התעצבנה סופי, "מה לא הגיוני בזה שאישה אוהבת ספורט?" בארט התבונן בה מתלקחת בחיוך, הוא הרי שמע את הנאום הזה לפחות אחת לחודש. "נמאס לי לשמוע שנשים שאוהבות ספורט  לא אוהבות גברים, מה זה קשור? הרי גברים שלא יודעים שאני אוהבת ספורט אומרים לי לפעמים שאני נשית מדי, ופתאום, כשמישהו קולט שאני ממש מבינה בספורט, כאילו משהו מתהפך אצלו בראש והוא מחליט פתאום שאני לא סקסית ונשית. יודע מה? סו-וואט, אני אישה מאוד נשית, אני רואה כדורסל ופוטבול וסוקר, אני מבינה בהופס, ואני אפילו – גוד פורביד – אוהדת של קבוצות ובעלת תעודת מאמנת כדורסל.  אז מבחינתי, מי שכזה בבוּן ופרימיטיב – עדיף שלא יהיה לידי…"

"קח אפילו את הסוקר, את הכדורגל, אני בטוחה שהגורילה הזו בצורת גבר לא מסוגל אפילו להעלות על דעתו שיש בכדורגל נשים שהגיעו להישגים שאף גבר מעולם לא הגיע אליהם, כמו למשל השוערת הלאומית של גרמניה, נדין אנגרר, (שאגב נולדה היום לפני 39 שנים,  ב-10 בנובמבר 1978), שב-13 בינואר 2014 זכתה בפרס כדור הזהב של פיפ"א לשנת 2013. האם ידעת שהיא היחידה בעמדת השוער – גבר או אישה –  שזכת/ה בתואר זה עד כה?"

נדין אנגרר מוויקיפדיה בעברית

"לא, עליה לא ידעתי," אמר בארט בשלווה. "את הרי יודעת שכדורגל אירופאי זה לא הפורטה שלי, בטח לא זה הנשי."

"אז היא רק דוגמה אחת," המשיכה סופי בשלה, "ויש גם, למשל, את הפעם הראשונה שמישהו קיבל שני פרסי נובל. ידעת שזו היתה אישה?  זו היתה כמובן מארי קירי המופלאה שזכתה בפרס נובל לפיזיקה לשנת 1903 בזכות המחקר שלה על תופעת הקרינה,  ובפרס נובל לכימיה לשנת 1911 "על גילוי הרדיום והפולוניום, ועל חקר הרדיום"?"

נכון," אמר בארט, "ואחריה קיבלו עוד שלושה גברים שני פרסי נובל:  לינוס פאולינג קיבל את פרס נובל לכימיה לשנת 1954 על מחקריו בעניין טבעו של הקשר הכימי, ואת פרס נובל לשלום לשנת 1962; ג'ון ברדין קיבל שני פרסי נובל בפיזיקה, לשנים 1956 ו-1972 ופרדריק סנגר, הביוכימאי האנגלי, זכה פעמיים בפרס נובל על פועלו בתחום הכימיה. כנראה שמשהו אני כן זוכר…"

"אבל שמת לב שהיא היחידה שקיבלה את פרסי הנובל על שתי דיסציפלינות נפרדות – פיזיקה וכימיה? שני האחרונים קיבלו את הפרסים שלהם באותו תחום ואחד מפרסיו של פאולינג היה פרס נובל לשלום." סופי נשמה לרגע ואז המשיכה בחרדת קודש: "אני באמת חושבת שהיא הייתה הגדולה והדגולה בכל המדענים שחיו עד כה."

"עם זה אין לי ויכוח, " אמר בארט, "ומקווה שלך אין ויכוח עם זה שאני חושב שאת הדגולה והאהובה בנשים עבורי."

"ואל תשכח שאני בעיקר היפה בנשים," צחקה סופי וחיבקה את בארט, והם יצאו לחדר הסמוך למחקר מקיף ומעמיק על הקשרים הכימיים והפיזיים בין שניהם…

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. מארי קירי היא אכן המדענית ווהאישיות הנערצים עלי עוד מילדוותי. רק לתוספת הייחוד שלה חשוב להזכיר שגם הבת שלה זכתה בפרס נובל לכימיה. היא הצליחה בנוסף למדע להעביר אישית את הגאונות ואת היכולת לפעול ולבלוט גם לבנות שלה. וזה בעולם שבו היו מתי מעט מדעניות.

  2. משפחת קירי זכו תכלס בשש פרסי נובל: מארי ובעלה במשותף בפיזיקה ב1903. אחר כך מארי לבדה בכימיה ב1921 אחר כך ב1935 זכתה אירן יחד עם בעלה בכימיה ובאותה שנה זכה ארגון יוניצף בפרס נטבל לשלום והמנכל שלו באותו זמן היה בעלה של הבת השני של מארי קירי. 6 פרסים באותה משפחה בטווח של 32 שנה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט