השפעת המדיה החברתית על ה-NBA/ ניצן זיתון

זוהי כתבתו השלישית של ניצן זיתון בן ה-17.5 באתר, תהנו:

המדיה החברתית היא הדבר הכי מתקדם, טכנולוגי, שמיש ונפוץ כרגע בעולם.

אנו משתמשים בה לכל דבר אפשרי- בין אם זה לשלוח הודעות טקסט פשוטות אחד לשני ועד לקבלת ייעוץ רפואי קריטי בזמן אמת ובפעולה פשוטה אחת.

אז כשמדברים על הליגה הטובה בעולם ועל השינוי שהיא עשתה, אסור לדבר רק על השינוי במשחק עצמו, אלא חשוב מאוד לדבר על כל מה שעוטף אותו, ובמילה אחת מאוד פשוטה- ה "הייפ" סביב כל מה שקורה בכל רגע נתון ובכל ציוץ (תרתי משמע) של שחקן.

לדוגמא:

אז אני כאן בשבילכם בשביל לפרק את זה לכמה חלקים ולנסות להיכנס אל המערכת הענקית הזאת ואיך שהיא משפיעה על המשחק שכולנו אוהבים.

אז בואו נתחיל בדבר מאוד פשוט שמסובב את העולם – כסף!

פעם,פרסומת הייתה מושקעת, והייתה רצה הרבה מאוד זמן במיוחד אם כללה כוכב כלשהו מהליגה. כמובן שהשחקן היה מקבל כסף על הפרסומת והיא הייתה משודרת בערוצי הטלוויזיה.

אבל היום? מספיק ששחקן בינוני ומעלה עם הרבה עוקבים באינסטגרם יצטלם עם מוצר מסוים ויתייג אותו, וכמות הכסף שהוא יקבל היא לא נתפסת! ובשביל מה? תמונה עלובה עם מוצר מסוים?

הרשת החברתית הפכה את הכל ליותר קל ופשוט, וכמובן שליותר רווחי. ללאמלו בול, האח הצעיר במשפחה המוזרה הזאת,יש למעלה ממיליון עוקבים באינסטגרם, שזה בעצמו לא נתפס כי  הוא לא סיים תיכון אפילו.
הוא כמובן מפרסם את המותג שלו ושל אבא שלו- BBB.
תחשבו שבלחיצת כפתור אחת ובמינימום השקעה בן אדם יכול להגיע למיליון אנשים,זה לא נתפס.

אז אחרי שהבנו שכסף תמיד מעורב, יש עוד נושא שהשחקנים מאוד נהנים להביע את דעתם עליו דרך הרשת החברתית: פוליטיקה.

ארה"ב מפולגת. עם המון מקרי רצח של אנשים ממוצא אפרו אמריקני, הפגנות, לאומנים קיצוניים ונשיא אחד שלא מתאים ל90% בערך משחקני הליגה הזאת.

היום השחקנים לא מפחדים להביע את דעתם על כל דבר שקורה במדינה שלהם.

וכמו שאמרנו כבר, כל מילה שלהם מופצת למיליונים ולעשרות מיליונים של אנשים ברחבי העולם.
כך שברגע שהם מצייצים נגד טראמפ או נגד המשטרה בארה"ב, הם מבינים שהם משפיעים באותה שנייה על המון אנשים,וזו המטרה שלהם גם.
בן אדם כל כך משפיע כמו לברון ג'יימס, שלו יש 38 מיליון עוקבים בטוויטר, בכמה מילים פשוטות כנגד טראמפ והשנאה בארה"ב, עזר לנו להבין משהו מאוד פשוט: השחקנים הם הרבה יותר משחקנים. הם נציגים, וככל שהזמן יעבור והמצב במדינה יחריף, נוכל לראות מחאות יותר רציניות מציוץ קטן בטוויטר.

עוד נקודה היא ההפצה של המשחק.
אם תחפש היום בגוגל את ה-הייליטס של סטף קרי מהעונה החולפת אתה תמצא אותם תוך שנייה,לא משנה אם אתה גר בוויסקונסין, אלבמה, פרדס חנה או בנגקוק.
הרשת החברתית עזרה למשחק להיות מופץ לעוד המון מקומות שדרכם ה-NBA מקבלת הרבה אהדה, וגם, יש להגיד -הרבה כסף!
ולא רק הליגה נהנית ממכירת החולצות בפיליפינים או מהקוני ליג פאס בעכו, אלא השחקנים מקבלים המון מההייפ סביב הליגה.

איך זה קורה?
ג'יימס הארדן, סטף קרי וקוואי לאונרד נסעו הקיץ לסין למשך שבוע ומעלה, לא כדי לנפוש אלא כדי לשחק כדורסל באירועי ענק מאורגנים מראש על ידי החברות שלהם (אדידס, אנדר ארמור, וג'ורדן בהתאמה). וכך, השחקן נהנה מחשיפה ואהדה במקומות קצת רחוקים מהאולם הביתי שלו, ואילו הליגה מקבלת עוד תומכים ועוד לקוחות שייקנו את המוצרים שלה, וכשהם יגיעו לטיול בר מצווה עם הילד הם לא יוותרו על צפייה במשחק וכך יכניסו עוד דולרים גם לשחקן וגם לליגה.

והוא אפילו חייך…

השחקנים כמובן,מאוד נהנים מהטיולים האלה ומעלים המון תמונות וחוויות לרשתות החברתיות מהמקומות השונים.
הם כמובן יחזרו לשם, כי אין כמו לצפות בסטף קרי בתחרות שלשות עם ילד בן 16 סיני ושסרטון של כך יופץ בכל רשת חברתית אפשרית ויקבל מיליוני צפיות.

ישנם עוד כמה נושאים שאפשר לגעת בהם, אבל הם קשורים יותר לגלובליזציה המתפתחת ולקדמה שיצרנו לנו, אז לא אגע בהם במאמר הזה.
לסיכום, אני מקווה שעזרתי לכם להבין שהכל עניין של עוקבים,תפוצה וכמובן- כסף!
מקווה לראות הרבה חוות דעת ורעיונות בתגובות 🙂
ניצן

לפוסט הזה יש 27 תגובות

    1. יו
      אוהדי הנמר הסגול הכפילו את מספרם באתר ונראה שאנחנו הולכים לכיוון של השתלטות עויינת.
      אבל באהבה

      אחלה פוסט
      עשית לי חשק 🙂

  1. תרשה לי לפוצץ קצת את בועת "השחקנים הם הרבה יותר משחקנים".

    אנשים שעוקבים אחריהם עושים זאת מ*שיעמום* ולא מ*צימאון*. שיעמום גורם לי לרצות לדעת מה המפורסם אמר, לא שבאמת דעתו חשובה לי.

    האם מי שהתלבט בין קלינטון לטראמפ הושפע מדעתו של לברון בעד קלינטון ? אני בספק אם יש 10 כאלה מתוך המליונים העוקבים.

    האם זה שלברון נוסע עם קאיה משדרג אותה מצעצוע קוריאני לשווה ערך לפירמות אחרות ? אני בספק אם יש 100 אנשים בכל ארה"ב שהתלבטו בין 2 פירמות ובתת מודע שלהם נכנס לברון בקאיה שלו ומכריע בעד.

    ההייפ סביב ההייפ חלול ומזין את עצמו באשליה. הדבר היחיד שהוא לא אשליה זה הכסף שמשולם עבור ההייפ.

    1. אז אתה אומר שכל עשרות מיליוני העוקבים של לברון נניח, הם אנשים משועממים?
      הספורטאים ברמה הזאת הם מובילי דעת קהל,הם מייצגים המון דברים,ממוצרים שכוללים מכוניות ונעליים ועד דעות פוליטיות שהאנשים הפשוטים משתייכים אליהם.

          1. לצערי, יש לא מעט מחקרים שמראים אפקטיביות ממשית לפרסום ברשתות חברתיות,
            ולשימוש ב-"מפורסמים" לצורכי פרסום באותן רשתות חברתיות.
            על דפוסי הצבעה פוליטיים?
            שם לא רואים השפעה בכלל.

    2. הם יכולים להביא דעות, רעיונות ואידאולוגיות אל מרכז הבמה.
      אם אתה מרדד את ההשפעה לרמת "הוא אמר, אז הם עשו", אז כנראה שאין להם השפעה. אם אתה מבין ששחקן פוטבול שלא עומד בהמנון מקדם רעיון מסויים (תסכים איתו או לא) ויוצר דיון לגביו, אז קל לראות שיש להם השפעה.
      אותו הדבר לגבי פרסומות. מתי הזכירו את אנדר ארמור כמתחרה לנייקי ואדידס? אנחנו בשלב שכמעט ניצחנו את הפרסומות, למדנו להתעלם מהן והמפרסמים נואשים. אתה מתסכל כרגע על אחד המקומות האחרונים שבו הפרסום באמת עובד.

  2. יש כאן השפעה עצומה של כל התרבות, לא רק תרבות הצריכה מהמדיה החברתית. אבל לצערי חרגתי ממש החודש ממגבלת הדיון שלי בנושאים ברומו של עולם.
    חוזר לרדודים

      1. המנצח שהפסיד בפער הכי גדול אי פעם נדמה לי (באזור השלושה מיליון קולות) אבל בשיטה האמריקאית צריך לדעת פשוט באילו מדינות לנצח.
        ואזרחי ארה"ב הצביעו לו כי לפחות כמתבונן מרחוק ומהצד נראה שפשוט לא רצו לשמוע על שום דבר שקשור לאובמה בשום צורה …

  3. הצרה היותר גדולה מנחם שהוא גם במקביל אחראי בסוף על מצבורי הנשק הההרסניים הכי גדולים בעולם והוא זה שאמור להוביל את העולם המערבי…

  4. ומילה על הצייצנים נגד טראמפ:
    בחייאת, זה ממש, אבל ממש ממש קל לצאת נגד מישהו כמו טראמפ.
    כל אמריקה והספורטאים המיליונרים האלה תופסים טרמפ על טראמפ.

    אני לא מצדיק חלילה את הג'ינג'י או מה שהוא לא יהיה, אבל לא צריך לעשות מאנשים כמו דראנט גיבורים וגם לא מג'יימס, שאת כל הפעולות צדקה עושה אך ורק לעיני המצלמות (כן כן כן).

    ועוד משהו – אני רוצה לראות היום ספורטאי שיעז לפרסם משהו שהוא כיביכול לא פוטליטקלי קורקט.

    רוצה לראות שיקום היום ב-נבא מישהו כמו מוחמד עלי.
    אני רוצה לראות שחקן נבא שיבקר את הצבא האמריקאי על מה שהוא עושה במדינות ערב.
    לא יקרה.

  5. תודה על המאמר המעניין.

    עולם ה-product placement בעולם הרשתות החברתיות עוד בחיתולים. מדובר על תעשייה בת אולי 8-10 שנים. את כליי הניתוח וההמרה שמשתמשים בעולם השיווק הדיגיטלי ניתן להחיל גם על פרופיל ברשת החברתית על ידי מספר החשיפות + %CTR (האחוז מהחשיפות שעושים קליק על הלינק שה"כוכב רשת" השאיר במודעה). בנוסף המפרסם יבדוק % המרה מקליק לרכישה כדי לבדוק האם הסגמטנציה שלו עוברת מהתעניינות לרכישה. וכך הם יבינו מה העלות שלהם פר קליק ופר רכישה. אם המוצר שלי עולה 100$ אז זה יראה כך: אם יש לך 5,000,000 עוקבים ואתה תציג את השעון שלי שעולה 100$ אז נניח ש-500,000 צפו במודעה הז (זה נקרה reach). מתוכם %CTR הוא 3%. כך ש15,000 איש הקליקו על הלינק שהשארת בפוסט/פיד שלך. מתוכם רוכשים 5% אז ההכנסות שלך הם 750 קונים * 100 דולר למוצר = 7500$. אני מניח שחברה חדשה תשאף להגדיל חשיפה ולא להרוויח הרבה על הקמפיין כך שתשלום של אפילו 50% לך על הפירסום שווה שלם (גם צריך לכסות את עלות המוזר הפיזי) כך שתשאר עם כ-3500 דולר בממוצע ביד פר מודעה.

    אבל אם אתה טיפוס שכל פוסט שלו מקבל תהודה גדולה יותר וריטוויטים וכו', אז ה5,000,000 עוקבים שלך יכולים להגיע ל-reach של 3-4 מיליון +עוד כמה מליונים של ריטוויטים וכו'. כמות האמון באישיות כאן היא חשובה כי היא תגביר את ה-CTR% ואת העלות פר קליק (המפרסם ימיר מכל קליק יותר רכישות). כך שעל חשבון של 8 מיליון איש שצפו במודעה ובגלל שהבראנד של השחקן חזק יותר לחצו 10%. כאן זה כבר 800,000 הקלקות שימירו 16,000 קניות שיכניסו 160,000 דולר למודעה אחת! זה יחד עם בניית מותג יכולה להביא לעלות מודעה של כ-100-150 אלף דולר!!! למודעה שלקחה לך 10 דקות ללבוש/ לצלם וכו'.

    זה על קצה המזלג כי יש לזה עוד הרבה מאוד רוודים וכל ניתוח הוא פרטני. אבל שחקנים כמו לברון או סטף עם נוכחות אדירה של מדיה חברתית ו – engagement יכולים להכניס מליוני דולרים מהרשתות החברתיות כאשר יש לרובם מנהלים עסקיים שמנהלים את הביזנס הזה.

  6. "אם תחפש היום בגוגל את ה-הייליטס של סטף קרי"
    אז מי שאחראי על קטע דומה, של לראות משחקים בלייב, הוא לא אחר מאשר אורי אלון..
    שחיפש משחק לייב של בוסטון בגוגל ולא יכל למצוא..
    אז הוא בנה מנוע חיפוש שמדרג גבוה אירועים עם באזז תקשורתי גבוה והם מתרחשים בזמן אמת..
    המנוע נמכר במאות מליונים דוקא לטוויטר.

  7. "המדיה החברתית היא הדבר הכי מתקדם, טכנולוגי, שמיש ונפוץ כרגע בעולם."
    נפוץ? אולי.
    הכי מתקדם בעולם? הכי טכנולוגי? שטויות.

  8. פוסט מצוין, חשוב ומעורר מחשבה.
    עם המדיה החברתית הכל יותר קיצוני. זה עובד לשני הצדדים: אתה נוסק במהירות מטורפת אבל גם ההתרסקות היא אכזרית.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט