לקראת אליפות העולם בסנוקר (1) – חוקי המשחק / דוד "פאקו" סעדה


בשבת הקרובה הבעל"ט תיפתח בשפילד אליפות העולם בסנוקר, כאשר עבור חובבי הענף מדובר כמובן באירוע השיא שלו. למי שמכיר מעט פחות טוב את הענף, זוהי הזדמנות מצויינת להכיר את אחד המשחקים המרתקים ביותר שיש. הפוסט הזה (יחד עם השניים שאחריו) יאפשר גם למי שמכיר פחות את המשחק, להבין קצת יותר את שעיניו רואות (כולל אשכרה להבין את הפרשנים הבריטיים).

הסנוקר הוא משחק בריטי במקורו, השייך לכל אותה משפחת משחקים שמטרתה היא להכניס כדורים לכיסים שבשולחן, דרך פגיעה עם מקל (Cue) בכדור לבן (Cue Ball). אלא שבניגוד למשחקים כ- 8BALL (הידוע גם כ-Straight Pool) או 9BALL, שאת חוקיהם ניתן להסביר במשפט או שניים, הסנוקר הוא משחק מורכב הרבה יותר, ומכאן גם קסמו. הנה עיקרי החוקים של המשחק:

כל משחק (Match) מורכב ממספר אי זוגי של משחקונים, כאשר המנצח בכל משחקון (Frame) הוא בפשטות השחקן שזכה ביותר נקודות. לכל כדור במשחק יש ערך אחר מבחינת נקודות, אותו ניתן לראות בתמונה. התמונה מציגה גם את מצב הכדורים ההתחלתי בתחילת כל משחקון, כשהקו בחלק הימני של התמונה נקרא ה-Balk line. השחקן הפותח יכול להניח את הכדור הלבן היכנשהו בתוך ה-D-Zone. מכאן, בכל פעם ששחקן מגיע לשולחן, הוא למעשה פותח בסדרה של מכות (Break), הנמשכת כל עוד הוא מטביע (Pot) כדורים לכיסים. כל עוד ישנם כדורים אדומים על השולחן, כל ברייק חייב להתחיל בכדור אדום, כאשר אחריו כדור צבעוני, וכך לסירוגין. במצב זה, הכדורים האדומים לא מוחזרים לשולחן, בעוד שהצבעוניים חוזרים למיקומם ההתחלתי. ברגע שנגמרים הכדורים האדומים, הכדורים הצבעוניים מוטבעים בסדר עולה לפי ערכם, ולא מוחזרים לשולחן. אם שחקן פוגע במגע ראשון בכדור אותו הוא אמור להטביע (כדור המטרה, או באנגלית Ball On), אך לא מטביע אותו, זוהי מכה לגיטימית, והתור פשוט עובר לשחקן השני. כך למעשה התור עובר משחקן לשחקן עד שהכדורים נגמרים, או עד שאחד השחקנים נכנע, מכיוון שאיבד סיכוי לסגור את פיגור הנקודות שלו עם הכדורים שעל השולחן.

שם המשחק, סנוקר, הוא למעשה מצב בו כדור המטרה של שחקן מוסתר בצורה מלאה או חלקית ע"י כדור אחר. זה כמובן מקשה על השחקן לפגוע בכדור המטרה, ויש למצב הזה משמעויות בחלק מחוקי המשחק.

חלק ניכר מחוקי המשחק מוקדש לעבירות. כל עבירה (Foul) מזכה את השחקן היריב במספר נקודות לפי ערך הכדור שהיה מעורב במהלך, כאשר המינימום הוא 4 נקודות. הנה כמה מהעבירות אותן מגדיר המשחק.

  • פגיעה (במגע הראשון) בכדור בו השחקן לא היה אמור לפגוע. במקרים בהם לא ברור מהו כדור המטרה, השחקן צריך לציין זאת לפני המכה.
  • הטבעה של כדור אותו השחקן לא היה אמור להטביע.
  • פגיעה בכדור מצבע אחד והטבעת כדור מצבע אחר.
  • הכנסה לכיס של הכדור הלבן. גם כאן היריב יפתח את המכה הבאה עם הכדור הלבן היכנשהו בתוך ה-D-Zone.
  • נגיעה עם הגוף באיזשהו כדור (או עם כל דבר שהוא לא קצה המקל).
  • הקפצת כדור (מה שמותר בענפים אחרים).
  • ועוד לא מעט עבירות, חלקן נפוץ הרבה פחות.

לאחר עבירה, היריב יכול לדרוש מהשחקן שעבר את העבירה לחזור לשולחן ולשחק מהמצב הנוכחי (לא נפוץ במיוחד).

אחת העבירות היותר מורכבות (ונפוצות) היא ה-Miss, עבירה שבה השחקן לא פוגע בכדור המטרה, למרות שהיה ביכולתו לעשות זאת. ישנם לא מעט קריטריונים כדי להחליט מתי עבירה מסוג זה נחשבת כ-Miss, למשל שסך הנקודות הפוטנציאלי על השולחן יהיה גבוה מהפרש הנקודות בין השחקנים, ונחסוך אותם מהקוראים בשלב זה. במקרה כזה, מלבד הנקודות המוענקות ליריב, היריב יכול לבחור באחת משלוש אפשרויות:

  1. לשחק מהמצב בשולחן שלאחר העבירה (כרגיל).
  2. לתת לשחקן שעשה את העבירה לחזור ולשחק מהמצב שנוצר לאחר העבירה (שוב, כרגיל).
  3. לתת לשחקן שעשה את העבירה לחזור ולשחק מהמצב שהיה לפני העבירה. במצב זה, השופט צריך להחזיר את השולחן למצב הקודם, עבודה מסובכת, הדורשת לעיתים עזרה של צוות הטלויזיה במקום. זהו בדרך כלל התרחיש הנפוץ.

https://www.youtube.com/watch?v=LaScyQJnm4I

הסרטון מראה דוגמא למצב האחרון, בו שחקן, הנמצא במצב של סנוקר לאדומים, מבצע Miss, והיריב בוחר לאלץ אותו לחזור על המכה מאותו המצב. בשתי ההחטאות הראשונות, היריב קיבל 4 נקודות (המינימום), ובהחטאה השלישית בה נפגע השחור, היריב קיבל 7 נקודות (ערכו של השחור).

במקרים קיצוניים בהם לשחקן היה כדור "קל" אותו החמיץ (בניגוד למצב הנראה בסרטון), כש"קל" מבחינה זו היא שכדור המטרה לא נמצא במצב של סנוקר (אפילו חלקי), אזי שלוש Misses כאלה יעלו לו במשחק, לא לפני שהוזהר ע"י השופט. זהו מצב נדיר למדי.

במידה ואיזושהי עבירה מכניסה את היריב למצב של סנוקר, הוא זכאי ל-Free Ball (זאת כדי ששחקנים לא ירוויחו מביצוע עבירות). במצב זה היריב יכול להכות בכל כדור צבעוני על השולחן, וזה ייחשב כמו אותו הכדור בו היה אמור להכות. למשל, אם היה אמור להכות בכדור אדום, אזי במצב של Free Ball הוא יכול להטביע את הירוק, זה ייחשב לו כאילו הטביע כדור אדום (נקודה אחת), והכדור הירוק יוחזר למקומו.

הנה עוד כמה מושגים הקשורים לחוקי המשחק:

Touching Ball: מצב בו הכדור הלבן נוגע בכדור אחר. במצב זה, השחקן חייב להכות בכדור הלבן בכיוון המנוגד לכדור הנוגע (אחרת זו דחיפה הנחשבת לעבירה). אם הכדור הנוגע הוא כזה שהשחקן אמור לפגוע בו (כמו למשל כדור צבעוני בתמונה למטה), אזי הנגיעה יכולה להיחשב כפגיעה בכדור, והוא יכול לא לפגוע בכלום עם הכדור הלבן, וזו לא תיחשב לעבירה. אחרת, הוא חייב לפגוע בכדור אחר כפי שחוקי המשחק מגדירים.

שומרים נגיעה

Respot: שובר שוויון למצב בו המשחקון נגמר בשוויון לאחר שכל הכדורים הוטבעו. במצב זה מוחזר הכדור השחור למקומו, ואחד השחקנים פותח עם הלבן מאיזור ה-D-Spot. המשחקון נגמר ברגע שהשחור מוטבע או שנעשית עבירה. לא להתבלבל עם –

Rerack: סידור מחדש. זהו מצב בו שני השחקנים חוזרים שוב ושוב על מכות דומות (כיוון שהם עלולים להפסיד אם יכו מכות אחרות), והמשחקון מאבד ערך ספורטיבי. במצב זה השופט יכול להציע להתחיל את המשחקון מהתחלה, מה שיקרה אם שני השחקנים מסכימים לכך.

עד כאן בכל הקשור לחוקים. בפוסט הבא נדבר על מושגים ממהלך המשחקים כמו מכות הגנה, Century Break, פלאנט, קיק ו-Cannon.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. זה המקום לציין ש
    א. הסרט "חגיגה בסנוקר" נקרא פשוט "סנוקר".
    ב. עשרת הצדיקים שהובטח להם עוד בחייהם להכנס לגן עדן הם:
    חנוך בן ירד, אליעזר עבד אברהם, בתיה בת פרעה, שרח בת אשר, אליהו הנביא, משיח בן דוד, חירם מלך צור, עבד מלך הכושי, יעבץ בן רבי, יהושע בן לוי.

    1. אני אדבר קצת על שחקנים בפוסט השלישי בסדרה (איזור סוף השבוע). אבל יכול לומר שזה בדיוק מסוג הענפים שקשה מאד להצביע על פייבוריטים.

  2. תודה על הפוסט פאקו
    מומי לא ישכח את האליפות של 84 במועדון הסנוקר של הקולסאום
    שיחקו שם לפי חוקי הטיילת , היה שם מכות רצח דם יזע ודמעות

  3. תודה רבה! צופה בסנוקר כבר כעשור, מענפי הספורט (ביליארד בכלל) הטובים בנמצא ומהפחות מוערכים. אגב, כאן המקום לציין שבארץ מצבו לא רע, ועם מעט חיזוק יכול להגיע למקומות לא רעים בכלל.

    דוד, מה מצבו של רוני כרגע?

    1. אני אכתוב עליו גם בפוסט השלישי על השחקנים, אבל כעיקרון הייתה לו שנה בסדר, לא יותר לא פחות. לקח את טורניר המאסטרס (שבר את שיא הזכיות) והגיע לעוד שלושה גמרים (אחד מהם אדיר נגד טראמפ במאסטרס האירופי). הוא תמיד יכול לקחת כל טורניר, תלוי בברגים שלו באותו רגע.

  4. תודה, פאקו.
    אינפורמטיבי ומעניין.

    אי פעם, כשסטיבן הנדרי היה "ילד פלא", והפך להיות הזוכה הצעיר ביותר בתואר אלוף העולם,
    ראיתי כל ספורט אפשרי, וזה כלל סנוקר.

    כיום, אם אני אחזיר ללו"ז סנוקר, אז בנוסף אאלץ להוסיף ללו"ז גם ביקור ברבנות…

  5. תודה דוד, וואללה לא ידעתי שלסנוקר יש כל כך הרבה חוקים.
    בכל מקום שאני הולך משחקים בחוקים אחרים.
    לא עקבתיכל כך בשנים האחרונות אבל מהשחקנים הפעילים כיום השחקן שהכי 'אהדתי' מסיבה באמת לא ברורה הוא האוסטרלי הפוץ ניל רוברטסון

  6. תודה רבה אחלה כתבה!
    אני ממליץ לכולם לבדוק אפליקציה שנקראת snooker live pro.
    משחק סנוקר שנוצר על ידי המקצוענים הוא ממש מקצועי וטוב ובכלל אחת המשחקים הטובים ששיחקתי בסלולר..

כתיבת תגובה

סגירת תפריט