לקראת אליפות העולם בסנוקר – אסף צרפתי

בשבת הקרובה הבאה עלינו לטובה תיפתח בתיאטרון הקרוסיבל בשפילד אליפות העולם בסנוקר. זו השנה ה –  47 ברציפות בה שיאה של עונת הסנוקר מתקיים באולם המיוחד שכה מזוהה עם הענף והשנה, יותר מתמיד, התחושה היא שהאליפות פתוחה לחלוטין.

אליפות העולם היא אירוע השיא של עונת הסנוקר, זו תחרות הדירוג האחרונה לעונה והדרך אליה מפרכת עד מאוד. 16 השחקנים המובילים בדירוג העולמי הדו שנתי מוגרלים מול 16 השחקנים שצלחו עד ארבעה סיבובים מרתקים ואינטנסיביים של מוקדמות שנערכו בשבועיים האחרונים. כך, למשך השבועיים הקרובים אנחנו מקבלים את העלית של העלית של הענף למשחקים ארוכים, שחלקם נמשכים על פני יומיים ויותר, בסיומם נכתיר אלוף עולם.

ראשית, לאלו מכם אשר אינם בקיאים ברזי הענף המרתק הזה ומעוניינים להרחיב את ידיעתם, "פאקו" סעדה שלנו פרסם לפני מספר שנים מדריך בסיסי לחוקי המשחק שניתן למצוא אותו כאן : https://hoops.co.il/?p=93112 כמו כן למעוניינים פאקו היטיב לפרסם גם מילון מונחים בסיסי שאותו ניתן למצוא כאן https://hoops.co.il/?p=93425.

הטורניר ייפתח ביום שבת בשעה 12:00 שעוננו והימים הבאים יהיו עמוסים מאוד בסנוקר, הסיבוב הראשון ייערך במתכונת של הטוב מ 19 (שזה אורכו של גמר טורניר דירוג רגיל), לאחר מכן הטוב מ25 עד לרבע הגמר. הטוב מ33 בחצי הגמר והגמר במתכונת הטוב מ 35. כל המשחקים ישוחקו במשך שני סשנים לפחות ומי שרוצה לעקוב אחר הלו"ז המדויק מוזמן לעקוב כאן https://livescores.worldsnookerdata.com/Sessions/Tournament/14621/cazoo-world-championship-2023  

אני אסקר את התחרות בפינת אירועי דיומא, סביר שאחת ליומיים במהלך הסיבוב הראשון.

השחקנים והפייבוריטים

בדרך כלל כשמתחילים אליפות עולם ניתן להצביע על מספר שחקנים שנמצאים בכושר טוב או מצוין לקראת התחרות ושעברו עונה טובה במיוחד. השנה המצב קצת שונה. ראשית, לא היה שחקן שהתבלט בצורה יוצאת דופן במהלך העונה. מלבד אולי מארק אלן שזכה שלושה טורנירים כולל אליפות בריטניה הפתוחה. אך נראה קצת פחות חד ומצטיין בחודשיים האחרונים. כמו כן, עמוק לתוך פתיחת העונה התבשרנו על השעיה של למעלה מעשרה שחקנים ממוצא סיני (חלקם מצמרת הענף) כחלק מחקירה מתמשכת של מכירת משחקים. ההשעיה שהוציאה את השחקנים מהסבב גרמה לשחקנים אחרים לתפוס מקום מפתיע יחסית בטופ 16 של הענף וכך אנחנו מקבלים שחקנים מדורגים אולי טיפה מפתיעים כמו אלי קרטר, גארי ווילסון וזוכה אליפות ווילס רוברט מילקינס.

מילקינס הוא סיפור נהדר – שחקן בן 47 שנמצא שנים רבות בסבב ומעולם לא היה קרוב לאף זכייה משמעותית בתואר. סביב חודש ינואר – פברואר הוא נכנס לכושר רצחני שהסתיים כאמור בזכייה בטורניר דירוג לראשונה בקריירה, הבטחת מקומו בקרוסיבל ובזכייה בסכום כסף עצום שיכול לשנות מהלך קריירה של שחקן וכמובן להשפיע באופן אישי על איש חביב ומבוגר יחסית שיש לו משפחה שחיכתה כל כך הרבה זמן לחותמת רשמית לקריירה של יקירם.

הפייבוריטים הגדולים הם כמובן החשודים המידיים השמות המוכרים לכל חובב סנוקר ובהם :

רוני אוסאליבן "הרוקט", השחקן המועטר בהיסטוריה ואלוף עולם מספר שיא של שבע זכיות (יחד עם הנדרי) נראה בינוני מאוד במהלך העונה, זכה "רק" בטורניר אחד וגם הודח בחודשים האחרונים פעמיים על האפס. כמובן שלא ניתן להספיד אותו – הוא כבר זכה באליפות עולם בעבר מבלי לשחק כלל עונה שלמה והקהל תמיד בעדו.

הרוקט מחבק חבר קרוב ומוכר

 שון מרפי "הקוסם" גם הוא מהבודדים שזכו ביותר מטורניר אחד כולל תחרות ה"קלאסיק" האחרונה ועושה רושם שהוא נכנס לתחרות בכושר טוב. אליהם כמובן שניתן לצרף את החשודים המידיים – הטופ של הטופ של הענף שזכו בעבר ותמיד יכולים לזכות

מארק סלבי – "הג'סטר מלסטר" – אלוף עולם לפני שנתיים, שחקן חזק מאוד שלדעתי מגיע בכושר טוב יחסית לעונה שהוא עבר והוא תמיד מסוכן מאוד.

סלבי – מסתבר שיש לו מעריצות

מארק ווליאמס וג'ון היגינס – שני השועלים הוותיקים ממחזור 1992 יחד עם אוסאליבן הם שחקנים כה מנוסים וכמובן אלופי עולם בעצמם שלא ממש מפחדים מכלום ותמיד צריך לקחת אותם בחשבון.

ניל רוברטסון – האוסטרלי הנהדר שזכה לפני יותר מעשור הוא שחקן מסוכן מאוד שגם ראה הכל כבר בסנוקר ויכול להפתיע ולהגיע רחוק.

ג'ד טראמפ – על הנייר ה"יורש" של אוסאליבן – קריירה מרשימה מאוד אך רק זכייה אחת בקרוסיבל, ירד מאוד מכושרו המפלצתי טרם המגיפה, אך עדיין כשהוא בשיאו אולי השחקן הטוב בעולם והוא ממש זקוק לזכייה נוספת בתואר כדי לבסס מעמדו כאחד הטובים בהיסטוריה.

מבחינת אתרי ההימורים הפייבוריטים הם (בסדר יורד) : אוסאליבן, טרמפ, רוברטסון, סלבי, אלן ומרפי (לכותב שורות אלו יש תחושה על סלבי/מרפי). הזוכה בטורניר ישלשל לכיסו חצי מיליון לירות סטרלינג ובנוסף יש בונוס מרשים של 40 אלף על ברייק מושלם של 147. הקוראים כמובן מוזמנים להגיב ולנסות לנחש מי יניף את הגביע בעוד כשבועיים.

טארמפ והימורי סנוקר – עדיין לא במדינתנו

משחקים בולטים בסיבוב הראשון

דינג – חוסיין וואפאי (והמנצח כנראה מול רוני ברבע) הסיני המצוין שעובר עונה טובה מול האיראני הנהדר שלו זו עונת קריירה

טראמפ – מק'גיל – הסקוטי אדום השיער היה רחוק פסע מגמר לפני שנתיים והוא מבסס עצמו כשחקן קרוסיבל אימתי

מילקינס – ג'ו פרי – משחק פתוח לחלוטין ללא פייבוריט ברור (פרי כבר זכה העונה בטורניר והגיע בעבר לחצי הגמר)

בינגהאם – דייב גילברט – חביב המדור שלנו סטיוארט רואה החשבון מול כנראה הבכיר לעלות מהמוקדמות.

חביבנו – סטיוארט בינגהאם.

שמיניות גמר אפשריות

דינג – רוני

מארק אלן – בינגהאם

ג'ד טראמפ –ג'ק ליסובסקי

האליפות תועבר בשידורים ישירים בערוצי ה BBC  ו Eurosport כמובן בליווי פרשנות מעמיקה, אולפן וכתבות צבע כך שכל מה שנותר לנו הוא לפנות זמן (והרבה) ולהנות.

כולם רוצים – רק אחד יזכה

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. מעולה פילי! תודה שלקחת את זה על עצמך. קצת עמוס בתקופה האחרונה.
    חייב לומר שזאת בהחלט אחת העונות המוזרות ביותר. היה נדמה שאלן יסחוף את הענף בתחילת העונה, אבל הוא די התפוגג. טראמפ, רוני וכל שאר הגדולים לא נראים בכיוון. בהחלט אין פייבוריט ברור לכל האליפות הזאת.

    1. בשמחה פאקו, לכבוד הוא לי.
      הרבה בזכות הסקירות הנפלאות שלך באתר לפני שש או שבע שנים חזרתי לסנוקר אחרי זמן רב שלא הייתי בעניינים. יופי של סגירת מעגל

  2. תודה על הסקירה המפורטת והנפלאה.
    השנה לראשונה עקבתי אחרי המוקדמות.
    חביביי, ג'ימי ווייט, קן דוהרטי וגראהם דוט הודחו.
    ג'ו פרי ניצח על השחור את חברו הטוב מארק דייוויס, אחרי שזה היה בדרך לניצחון והחטיא ורוד פשוט יחסית.
    דייוויס לדעתי היה בסבב איזה שלושים שנה רצוף, ובגלל ההפסד יודח ממנו.
    https://www.youtube.com/watch?v=VUGfb81AfFE
    ראיין דיי עלה לטורניר לאחר שיריבו פרש בגלל בעיה רפואית – רעד ברגל בגלל החיסון קורונה (זה לא אני אומר זה הוא).
    מרפי אכן מגיע בפורמה טובה ומלא ביטחון, ירד במשקל ואומר ששינה דברים רבים בחייו – אחד הפייבוריטים.
    רוני אולי קצת מתחיל לאבד עניין סופית במשחק.
    את סלבי לא ראיתי השנה אבל אומרים שהוא חזר לעצמו אחרי תקופה חלשה.
    היגינס ירד ביכולתו וכבר לא בשיאו, אבל הוא גם ירד המון במשקל ויש לו הרבה להוכיח אחרי שלדעתי לא זכה בכלום השנה.
    ספורט נהדר שמשוחק בידי אנשים אדירים.
    יהיה כיף כרגיל.

    1. היו כמה שמות גדולים שהלכו הביתה כמו בארי הוקינס וסטיבן מגווייר. לא ממש הפתעה – שניהם לגמרי בצד היורד של הקריירה והעונה שלהם נראתה כמו כלום. עדיין די חבל.
      חושב באמת שמרפי מגיע בכושר הטוב ביותר.

  3. למי שלא מכיר, אני מוסיף המלצת צפייה – סטיבן הנדרי האגדי פתח ערוץ יוטיוב ומשגר משם פנינים.
    הוא מראיין שחקנים, נותן טיפים למתחילים ועוד.
    ממש מרתק.
    זה הערוץ:
    https://www.youtube.com/watch?v=VUGfb81AfFE
    הוא ניסה השנה להעפיל לטורניר אבל כשל כבר בסיבוב הראשון. למרות שעשה את הסנצ'ורי ה-777 שלו בקריירה עם כדורים מאוד קשים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט