אליפות העולם בסנוקר – סיכום הסיבוב הראשון / מאת דוד "פאקו" סעדה

אוי אפריל, אפריל. איזה חודש זה לחובבי הספורט. פליאוף ה-NBA כבר מתרגש עלינו לטובה, בכדורגל הליגות ברחבי העולם מגיעות לשלבי ההכרעה וכך גם ליגת האלופות והליגה האירופית. היורוליג נכנס גם הוא לשלבים המכריעים, גם אם ללא מכבי פוקס, ואפילו חובבי מירוצי האופניים זוכים לעדנה עם עונת קלאסיקות האביב המופלאות. וכמובן אחת מגולות הכותרת – אליפות העולם בסנוקר. פלא שכותב שורות אלה כבר מסתובב בין יושבי הבית כמו רוח רפאים ומתבונן בבוס בעבודה בעיניים מזוגגות?

עוד חובב ספורט ידוע במהלך חודש אפריל.
למי מכם שפספס את הפוסט המצויין של האשך לקראת האליפות, נא לעצור כאן ולקרוא אותו לפני שממשיכים. בהזדמנות זו, תודתי לאיש על הסיוע בהעלאה של פוסט זה.
אז הסיבוב הראשון של האליפות מאחורינו, והיה זה סיבוב מהאגדות. סנוקר איכותי עם לא מעט הפתעות וסיפורים מיוחדים. צריך לזכור שבניגוד לתחרויות אחרות, לתחרות בתיאטרון הקרוסיבל בשפילד מגיעים השמנא וסלתא של הענף, כולם מצמרת הדירוג, כשאלו הנמצאים בשוליו צריכים לעבור סיבוב מוקדמות (אין ווילד קארדס). זאת, כמו גם העובדה שהמשחקים מתחילים כבר מהתחלה ממספר ארוך של משחקונים (Frames), מבטיחים רמה גבוהה וגם דרמות למכביר. הנה כמה מהסיפורים הבולטים של הסיבוב:

אלופי עולם אורזים מזוודות: לא פחות מחמישה אלופי עולם לשעבר לא צלחו את הסיבוב הראשון. חלקם פחות מפתיעים. כך פיטר אבדון שהצליח איכשהו להשתחל לאליפות מהמקום ה-32, הפסיד למרקו פו ההונג קונגי, ולמזלנו הרב ויתר על השטיקים הקבועים והמעצבנים שלו (כמו עיכוב מכוון של משחקים). גם ההדחה של אלוף 2006 גרהאם דוט ע"י מארק וויליאמס לא הייתה מפתיעה, היות והאחרון הוא אלוף עולם ותיק ומעוטר בעצמו, עם ארבע אליפויות עולם על החגורה. ההדחות האחרות היו פחות צפויות:

אלוף העולם הנוכחי, סטיוארט בינגהאם הודח בידי אלי קרטר באחד המשחקים ההפכפכים של הסיבוב. ההובלה במשחקונים התחלפה מספר רב של פעמים עד המשחקון האחרון והמכריע, אשר גם הוא היה סוג של חגיגה של טעויות. בינגהאם, שהפתיע את כולם כשזכה באליפות הקודמת, לא יזכה לשמור על תוארו. "קפטן" אלי קרטר, אשר ממשיך את מסע ההתאוששות המופלא משני סוגים שונים של מחלת הסרטן, ישחק נגד אלן מקמנוס הוותיק. נחזיק לו אצבעות.
מצדיעים לקפטן
מצדיעים לקפטן.

אלוף אחר שמצא עצמו בחוץ הוא שון מרפי. השחקן, שדווקא הגיע לתחרות בכושר טוב, נכנע במשחק מצויין וצמוד לג'ינג'י הצעיר אנתוני מקגיל. מקגיל, המכונה "הרוצח החייכן" הראה יכולות גבוהות מאד, שלא הפתיעו את מי שעוקב אחריו. צפוי לו לדעתי עתיד מזהיר בהמשך.

רוצח?
רוצח?
ההדחה הכי פחות צפוייה של אלוף עבר היא זו של ניל רוברטסון, הצנון האוסטרלי (סליחה עידו). מולו עמד מייקל הולט, שחקן קר רוח וטוב, אך לא אחד שהתבלט במיוחד עד כה בענף. משחק כמעט חף מטעויות של הולט מול משחק פושר של רוברטסון, שלא ממש הזכיר את יכולותיו הפנומנליות בעבר, שלחו את אחד המועמדים הבולטים לזכייה בטורניר הביתה מהר מהצפוי.
כן בחור גבוה, חוזרים הביתה לקצה העולם.

האם הטיל ימשיך להשמיד את כל העומד במסלול מעופו? "רוקט" רוני אוסליבן, מגדולי שחקני הסנוקר בכל הזמנים, וודאי המלהיב שבהם, יכול לסמן וי על הסיבוב הראשון. זו הייתה משימה קשה מהצפוי, כאשר הצליח בקושי רב לנצח את השחקן הצעיר והמבטיח דיוויד גילברט. התוצאה 10-7 הייתה יכולה בקלות ללכת לכיוון ההפוך, אם לא אלילת המזל שגילגלה כמה כדורים גבוליים לכיוון של רוני, בעיקר במשחקונים הראשונים. מעריציו הרבים של הרוקט יכולים לקוות שמהלך האליפות יתפתח בדיוק כמו התחרויות האחרונות בהן השתתף כמו אליפות וויילס והמאסטרס, כאשר חימם מנועים בסיבובים הראשונים, ורמס את כל מתחריו ככל שהתחרויות התקדמו. ידוע לכל שבמקרה שלו אין הדבר תלוי ביכולות הסנוקר, אלא במצב המנטלי בו הוא נמצא בתחרות. האיש, המתמודד עם דיכאון קליני והיסטוריית חיים מוכרת שיכולה לאכלס מספר סרטים, הראה כמה סימנים מטרידים בהיבט הזה, כאשר יצא בסערה בסיום המשחק בלי להשתתף במסיבת העיתונאים הרשמית (ועל כך גם קיבל התראה מהמארגנים). מצד שני, אין מדובר בפעם הראשונה בה הוא עושה בארנה כבשלו, לטוב ולרע. אתרי ההימורים הרשמיים, אגב, הימרו לפני התחרות שכל הברגים אצלו בראש מהודקים היטב, כאשר נתנו לו יחס זכייה בלתי נתפס של 4\6. הנה דוגמא אופיינית למעלליו מאליפות וויילס האחרונה בה זכה: בדרך הבטוחה לברייק מקסימלי של 147 נקודות, הרוקט הכניס בכוונה כדור ורוד במקום שחור, כדי להגיע לברייק של 146. לאחר הסיבוב אמר אוסליבן שהסיבה למעשהו זה היא מחאה על הפרס הכספי הנמוך הניתן לברייק המקסימלי (וחובה לומר שמדובר כאן בגביע קדוש עבור כל שחקן המכבד את עצמו).

 

https://www.youtube.com/watch?v=2YGFkzJ7Ooo

 

הסינים באים, הסינים באים: ענף הסנוקר, שנשלט באופן בלעדי ע"י יושבי האיים הבריטיים, עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות. הענף זוכה לפופולריות עצומה בסין בשנים האחרונות, ושחקנים רבים מגיעים אליו מהמדינה העצומה ומאיימים לשנות את מאזן הכוחות הקיים על פי חוק המספרים הגדולים. לאליפות העפילו ארבעה שחקנים סינים, ורבים אחרים מתדפקים על דלתות התחרויות בענף. המדינה מארחת בכל שנה את התחרות הפתוחה של סין בה ניתנת לנו ההזדמנות לראות את שחקני העתיד של סין נלחמים בחלק משחקני הצמרת העולמית. לשלב הבא העפילו כאמור מרקו פו, ונער הזהב של הסנוקר הסיני דינג ז'ונווי. דינג העפיל לאחר המשחק הטוב ביותר של הסיבוב הראשון מול מרטין גולד (שחקן חביב עליי במיוחד), בו עפו ניצוצות מכיוון שני השחקנים. דינג הוא בהחלט מועמד לגיטימי לקחת את התואר, ואף אחד לא באמת יופתע אם זה יקרה.

האם דינג יהיה הקינג?

מה יהיה עם המדורג ראשון? על המדורג ראשון מארק סלבי עברה עונה זוועתית בקריטריונים שלו. הוא לא זכה באף תואר, ואף פרש במהלך אחדות מהתחרויות. למזלו, התאחדות הסנוקר שינתה את קריטריון הדירוג כך שישקלל את סכומי הזכייה בשנתיים האחרונות, מה שהותיר אותו בכל זאת בצמרת הדירוג. עדיין זה הופך אותו השנה לסוג של קרוליין ווזניאקי בשעתה. באליפות העולם, ההגרלה האירה לו פנים כאשר הפגישה אותו עם רוברט מילקינס האנמי, אותו עבר בקלות. גם בסיבוב השני לא צפויות לו יותר מדי בעיות מול סאם ביירד החצי אלמוני. כנראה שרק ברבע הגמר, ה-Jester from Leicester (כינוי שניתן לו בעקבות העוויות הפנים שהוא עושה כאשר הוא לא מצליח להסתיר את רגשותיו) ייתקל באתגר האמיתי הראשון שלו בתחרות, אולי מול מארק אלן המצויין.

היה אולי עדיף תמונה של קרוליין ווזניאקי

הגדירו אירוניה: מייקל ווייט מפסיד משחקון (ובהמשך את כל המשחק) אחרי שהוא מכניס כדור לבן.

https://www.youtube.com/watch?v=ZMoirgp1mRQ

 

מבט לסיבוב הבא:

המלצות צפייה (הכל כמובן בערוץ היורוספורט מחמל נפשי):

ריקי וולדן מול ג'ון היגינס: היגינס, אלוף העולם ארבע פעמים וזוכה אינספור תחרויות, יתייצב מול יריב מעט מוזר – ריקי וולדן הוא בעל סגנון הרפתקני ונועז, אולי אפילו פזיז, מה שלא מפריע לו להישאר בצמרת של הדירוג בשנים האחרונות. יהיה מעניין לראות את ההתנגשות בין האלוף המנוסה ליריב חסר העכבות.

בארי הוקינס מול רוני אוסאליבן: הוקינס הוא שחקן טוב שתמיד חסר לו איכשהו את הגרוש ללירה. במפגש האחרון בין השניים בגמר אליפות המאסטרס, אוסאליבן השאיר אותו בלי אף גרוש כשהביס אותו 10-1. השאלה (כרגיל) איזה אוסאליבן נראה תחרוץ את גורל המשחק הזה.

ג'אד טראמפ מול דינג ז'ונווי: טראמפ (אין קשר לחביבו צהוב הרעמה של הדוקטור) סומן בעבר כממשיך דרכו הפוטנציאלי של אוסאליבן. גילו הצעיר והסנוקר ההתקפי שלו היו חלק מהסיבות להשוואה זו. בינתיים נראה שההשוואה די מוקדמת, גם לאור העובדה שאוסאליבן עצמו לא ממש מסכים לפנות את מקומו בשלב זה. עדיין צפוי לנו כאן קרב משובח בין שני שחקנים מצויינים.

רשימת המשחקים המלאה (מסודר בסדר השיבוצים של התחרות כך שמנצח משחק 1 מתמודד מול מנצח משחק 2 וכן הלאה):
1. אלי קארטר – אלאן מקמנוס
2. ריקי וולדן – ג'ון היגינס
3. ג'אד טראמפ – דינג ז'ונווי
4. מארק וויליאמס – מייקל הולט
5. אנתוני מקגיל – מרקו פו
6. בארי הוקינס – רוני אוסאליבן
7. מארק אלן – קיירן ווילסון
8. סאם ביירד – מארק סלבי

שיהיה לכולנו חג שמח!

 

מילאו כיסיי באגוזים, בערך…

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 43 תגובות

  1. מארק וויליאמס אלוף עולם "רק" פעמיים, ומרקו פו בכלל הונג קונגי. מעבר לזה כתבה מעולה. סיבוב ראשון בהחלט מפתיע ויש לי תחושה שהאליפות תסתיים עם אלוף חדש (אלן, טראמפ או דינג..?)

    1. תודה על ההערות. צודק לגבי וויליאמס, ה-4 אליפויות הייתה אמורה להיות הערה לגבי היגינס וניכסתי את זה לוויליאמס. לגבי פו – הוא אכן הונג קונגי וגם ציינתי זאת, מה לעשות שהונג קונג שייכת עכשיו לסין…
      לגבי האלופים הפוטנציאלים שציינת – השניים האחרונים היו כפסע מהדחה בסיבוב הראשון והתעשתו בסוף עם סנוקר מצויין. בהרבה מקרים זה מכניס אותם לממונטום. לגבי אלן – הוא התמודד מול מתחרה חלש יחסית, וקיבל עוד אחד כזה בשלב הבא. מבחינתי אשמח אם יזכה – הוא מציג סנוקר טוב ואיכותי וגם הגיע בכושר טוב לאליפות.

  2. פאקו וטמיר המקורי, כל הכבוד על המקוריות לעלות את
    הסנוקר המשחק המדהים שאני ממש אוהב לצפות ומזמן לא צפיתי.
    תודה רבה יפה מאד וחג שמח לכולללם. (3 ל) 🙂

  3. תודה רבה….כיוונת ממש למחשבתי .
    בתקופה הזו האקשן בספורט העולמי הוא גדול מאד.
    לכן אני למשל לא הצלחתי להתפנות לעוד ענפים שמשוחקים בתקופה הזו למרות שמעניינים אותי ( בעיקר סנוקר וגם פליאוף ההוקי קרח ).
    מאמרים כאלו זה בדיוק מה שאני מחפש.
    עם אינפורמציה נצרכת ….תודה רבה.

  4. פוסט נפלא. קריאה שוטפת וכיפית. עשית לי סדר לפני פסח 🙂

    מספר שאלות כלליות:
    ————————-
    1. האם ג'ון היגנס הואשם/הורשע בהימורים על משחקים שלו ? הוא הרי פעם הפסיד משחק מגוחך והיה נראה שמפסיד בכוונה.
    2. האם יש אליפות עולם אחת בסנוקר ? האם זה כמו טניס שיש מספר תחרויות נחשבות ? איך הולך הסיפור הזה ?

    1. תודה תודה ידידי.
      היגינס נפל בזמנו קורבן לתרגיל עוקץ של עיתונאי ששימש כסוג של סוכן מדיח שכביכול שכנע אותו למכור משחק. הוא הושעה לזמן יחסית קצר, אבל אין ספק שזה פגע בו ובענף באופן כללי. הפרשה ההיא הייתה די מסריחה, ולא ממש ברור מי היו הטובים ומי הרעים כאן. אני שמח בשבילו שהוא מאחורי זה.
      יש אליפות עולם אחת שמתקיימת פעם בשנה בתקופה זו, והיא כמובן התחרות הנחשבת והיוקרתית ביותר. היא גם בגדול מסיימת את סבב התחרויות של העונה. פרט אליה יש עוד לא מעט תחרויות נחשבות, מי יותר ומי פחות. בין הנחשבות יותר יש את תחרות המאסטרס ואליפות בריטניה הפתוחה. יש גם תחרויות אחרות כמו אליפות ווילס, אליפות המאסטרס הגרמנית, סבב השחקנים, הליגה האירופית ועוד ועוד. בד"כ סך הפרסים בתחרות עומד ביחס ישר לחשיבות שלה.

    2. גם אני מאמין שהיגינס נפל בפח. הוא אחד משגרירי הסנוקר הגדולים ביותר ואדם אדיר.

      אם אני לא טועה סטיבן לי השמנמוך הודה במכירת משחקים באמת והורחק (אני לא בטוח בזה).

      1. כן, אצל לי (שמנמוך? אתה עדין איתו. לא ממש מבין איך האיש הצליח לשחק בכלל) זאת כבר הייתה חקירה רצינית בה נמצא שהוא היטה לא מעט משחקים, ולכן הושעה לתקופה ארובה מאד. הוא כבר כנראה לא יחזור לשחק סנוקר מקצועני.

    1. תודה רבה גלינארי 🙂 מעריך את זה כשזה מגיע מידען כמוך.
      יש מצב שאשים פוסט לפני כן על קלאסיקות האביב באופניים.

  5. כמה דברים ששמתי לב אליהם באליפות הזו:

    – פעם ראשונה שאני רואה שיש אולפן מקדים. כיף גדול עם ג'ימי ווייט כפרשן, שמוסיף המון מידע על השחקנים ועל הסיטואציות.

    – מייקל הולט – ווייט סיפר שמאז שהחל לעבוד עם טרי גריפית' (שחקן עבר שזכה בתואר ב-79') הוא השתפר מאוד במה שעצר אותו עד כה – הקטע המנטלי. אל תופתעו אם הוא ימשיך להתקדם בטורניר.

    – קיירן וילסון – יצא לי לראות אותו לראשונה, בסשן הראשון נגד ג'ו פרי. לדעתי מדובר בדבר הגדול הבא בסנוקר, לא פחות.

    1. האמת שלא ממש התלהבתי מקיירן ווילסון. המשחק שלו מול ג'ו פרי היה כנראה הדרמטי ביותר בסיבוב הראשון, אבל כל הזמן הייתה שם תחושה ששחקן "נורמלי" היה סוגר את הסיפור שם הרבה יותר מהר. ברור שהיה כאן עניין של לחץ ועייפות מנטלית ככל שהמששחק התארך, אבל שוב – לדעתי לא היה כזה איכותי.
      אהבתי מאד את מייקל הולט בסיבוב הראשון (לא הזיק שהוא הדיח את רוברטסון). העבודה של שחקני עבר כמנטורים לשחקני הדור הנוכחי זה דבר די נפוץ. אוסאליבן למשל הקפיץ את הרמה המנטלית שלו אחרי העבודה עם שחקן העבר ריי רירדון.
      וג'מי "מערבולת רוח" ווייט – איזה אגדה. חבל שזה לא תורגם לתארים משמעותיים.

  6. השנה הרבה פנים חדשות. הולט מסתובב הרבה שנים בסבב. כמו שציינת הרים את המשחק שלו. אבל עדיין בטוב מ 25 לדעתי יפסיד.

    1. איזה גבר מארק וויליאמס. גם כשהוא בשיטס וכלום לא הולך הוא נשאר עם החיוך הזה ולוקח הכל בקלות, ובסופו של דבר מצליח לטפס חזרה.
      אם אינני טועה הסיפור שלו הוא שאביו היה כורה פחם, וזה היה גם ייעודו לולא היה יוצא משם דרך הסנוקר.
      זה איש שתמיד לוקח הכל בפרופורציות. אחד האהובים עלי, ללא ספק (יחד עם ג'ימי ווייט – מס' 1, גראהם דוט הלוחם, ג'ון היגינס התותח ומארק סלבי הג'סטר והקשוח מנטלית).

  7. תודה פאקו על פוסט משובח ומאד המספר לנו חסרי הידע על המתחרים, ומי הם. ברור שבסנוקר אין אמריקאים כי המשחק שלהם הוא POOL או BILLIARD. האם אתה יכול להסביר לנו בקצרה על ההבדלים המשמעותיים ביותר בין סנוקר, פול, וביליארד?

    1. סנוקר הוא המשחק המורכב בין השלושה: בגדול השולחן מורכב מכדורים אדומים וצבעוניים, לכל אחד ערך אחר. כל עוד יש אדומים על השולחן, צריך להטביע אדום-צבע-אדום-צבע לסירוגין, כאשר האדומים נשארים בכיסים והצבעוניים חוזרים למקומותיהם. לאחר מכן יש להטביע את הצבעוניים לפי הסדר. מנצח השחקן שצובר יותר נקודות במשחקון. יש הרבה מאד חוקים אחרים – שווה פוסט נפרד (אולי אכתוב).
      פול זה שם גנרי לכמה משחקים:
      8-ball
      9-ball
      straight pool
      ועוד
      הפופולריים ביותר הם 8-ball שזה תכלס משחק מאד פשוט בו לכל שחקן יש קבוצת כדורים (חלקים או עם פס), אותם צריך להטביע בכל סדר שהוא. הראשון שמטביע את כולם מקבל זכות להטביע שחור ואם מטביע ניצח את המשחק.
      9-ball זה משחק בו צריך להכניס 9 כדורים לפי סדר (8 חלקים ואחד עם פס צהוב). על כל הכנסת כדור מקבלים זכות להטביע את הבא, אחרת התור עובר לשחקן השני. זה שמטביע את הכדור האחרון זוכה, לא משנה מה עשה לפני כן. זה המשחק שמשחקים בסרטים כמו the hustler וצבע הכסף. פופולרי בעיקר בארה"ב.
      ביליארד זה מונח שלפעמים משמש כשם גנרי למשחקים האלה (כמו פול). יש משחק דפוק ומשעמם שנקרא ביליארד אנגלי, הכולל שלושה כדורים. לא אטרח לציין את החוקים, כי זה באמת לא מעניין.

      1. חשוב לציין שהכדורים האדומים שווים נקודה בעוד שהצבעוניים בעלי ערך עולה מ-2 עבור הכדור הצהוב עד 7 עבור הכדור השחור.

        1. בביליארד אנגלי יש כיסים. יש משחק דומה שנקרא ביליארד קארום, גם הוא עם שלושה כדורים, והוא באמת בלי כיסים.

  8. יאללה בראקט מהיר (אמנם השלב הבא התחיל, אבל המשחקים עדיין שקולים). רשימת המשחקים בסוף הפוסט, כאשר בהמשך זה 1 מול 2, 3 מול 4 וכו'. אחר כך מנצח 1-2 מול מצח 3-4 וכן הלאה.
    נקודה על כל עולה נכון לרבע, 2 נק' על עולה לחצי, 4 נק' לגמר ו-8 נק' על הזוכה. הזוכה יקבל בירה חינם במפגש הופס הבא. הימורים יתקבלו עד סיום ליל הסדר היום (מי שיוכל לנשום).

    אני אתחיל:
    רבע גמר:
    אלי קארטר-ריקי וולדן
    דינג ז'ונווי-מייקל הולט
    אנתוני מקגיל-רוני אוסליבן
    מארק אלן-מארק סלבי

    חצי גמר:
    ריקי וולדן-דינג ז'ונווי
    רוני אוסליבן-מארק אלן

    גמר:
    דינג ז'ונווי-מארק אלן

    זוכה: מארק אלן.

    1. אנשים פה פראיירים. היו צריכים לדעת שלהתחרות איתי בהימורים זו זכייה בטוחה. לראייה – מארקו פו כבר העיף את מקגיל, וויליאמס בדרך לנצח את הולט,

  9. ברכותיי פאקו כתוב מצויין ומעניין. תכתוב עוד (לאט לאט בהופס נגיע לכל סוגי הספורט)*

    אני לא צרכן של סנוקר אבל בגלל עודף שעות בפאב המקומי יש לי יד לא רעה (בפול. אדומים נגד צבעוניים) . הסוד שלי זה לשתות לאט ולחכות שהיריב ייפול.

    1. תודה עידו. מעניין אותי אם רוברטסון הפך לכוכב באוסטרליה וגרם להתעניינות בענף (כמו קאדל אוונס באופניים).
      ולגבי הנסיון האישי בסנוקר, גם אני ניסיתי לשחק עם חברים בפאבים בתקופת הצבא. הפסקתי אחרי הנזק הבלתי הפיך שנגרם למנורות במקום.

      1. לא שמעתי עליו אף פעם.

        קאדל הוא לא שוס הכי גדול באופניים באוסטרליה (הוא גר באירופה ויש לו אשיות מאד מופנמת) לעומת זאת הספרינטר הענק (מגריידי??) הוא סופרסטאר מקומי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט