המשחקים הגדולים בחג המולד / יואב מודעי

שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. חנוכה שלנו נופל השנה על כריסמס… הזמן הזה שברחבי העולם משפחות מתאחדות, האורות נדלקים, והעולם הופך למקום מקושט יותר. הילדים חולמים על המתנות שהם יקבלו מסנטה קלאוס, הנוצרים הדתיים הולכים להתפלל בכנסיות לישו, וההורים של הילדים מתפללים שלא תגיע השאלה הנוראית מכל – "סנטה אמיתי בכלל?" ואנחנו? אנחנו אסירי תודה על שחנוכה נחגג באותה העת מה שמציל אותנו מקנאת יתר. מגיעה תודה ענקית גם ל-NBA, שכבר כמעט 70 שנה דואגים שבכל חג מולד נהנה מחגיגת כדורסל משובחת. לאור ההחלטה שקבעה שבליגת הכדורסל הטובה בעולם ישחקו משחקים קבועים ב-25 בדצמבר, ה-NBA הפך לליגה היחידה בעולם שעושה זאת, ולכן "כריסמס דיי ב-NBA" הוא אחד מסימני ההיכר היותר גדולים של הליגה הזאת. עבורנו, ישנם מספר יתרונות בפורמט הזה של משחקים בחג המולד: המשחקים מוקדמים (הראשון כבר ב-19:00), המשחקים רצופים (אפשר להתרכז במשחק אחד בלי לזפזפ ולבדוק תוצאות במשחקים מקבילים), וחשוב מכל – כל משחק, זה וואחד משחק. הסיקור המלא למשחקים יעלה בהמשך, אבל למען הסדר הטוב, הנה הלו"ז:

19:00: ניו יורק ניקס – בוסטון סלטיקס.

21:30: קליבלנד קבאלירס – גולדן סטייט ווריירס.

00:00: סן אנטוניו ספרס – שיקאגו בולס.

03:00: אוקלהומה סיטי ת'אנדר – מינסוטה טימברוולבס.

05:30: לוס אנג'לס לייקרס – לוס אנג'לס קליפרס.

https://www.youtube.com/watch?v=ImcbGJ3KLZw

במהלך העונה הסדירה אם יש לילה אחד בלתי נשכח, זה הלילה הזה. עד אפריל זה יהיה הדבר הכי דומה לפלייאוף שנקבל, האווירה בלילה הזה תמיד מיוחדת והרמה מדברת בעד עצמה. חמשת המשחקים הללו יכנסו לספרי ההיסטוריה של 'משחקי חג המולד ב-NBA', בין אם תרצו ובין אם הלייקרס לא ירצו, כי שוב, את המשחקים האלה זוכרים היטב. אני כאן כדי לרענן את הזיכרון שלכם, ולהכניס אתכם לאווירת החג. אז בואו ניגש לדפי ההיסטוריה – הנה המשחקים הגדולים בחג המולד:

  •    ניו ג'רזי נטס – ניו יורק ניקס (1984)

מן הראוי שנפתח את הרשימה בדרך המלך עם הקינג. ברנרד קינג כן? לפני המשחק הזה, רק 9 שחקנים בהיסטוריה קלעו למעלה מ-60 נקודות במשחק, אבל הנתון הזה לא הרשים יותר מדי את ברנרד קינג. הפורוורד של הניקס הגיע למשחק הזה מול האקסית והפציץ 60 נקודות, כש-40 מהן הגיעו בחצי הראשון. למרות ההצגה של קינג הנטס עשו קאמבק מרשים וניצחו את המשחק 114-120. מי שהוביל את ניו ג'רזי לניצחון הזה הוא לא אחר מאשר מייקל ריי ריצ'רדסון, שהפגיז 36 נקודות מול האקסית(והקבוצה שבחרה אותו רביעי וקראה לו 'וולט פרייז'ר הבא') ב-MSG. אותו ריי ריצ'רדסון לימים הסתבך בפרשת סמים ועבר לשחק בהפועל רמת גן רק כדי להיזרק מארץ הקודש. "יהודים – עם ערמומי" הוא אמר פעם. בכל אופן, ברנרד קינג עדיין מחזיק בתואר המכובד 'השחקן שקלע הכי הרבה נקודות בחג המולד'. במשך 30 שנה הוא גם היה השחקן של הניקס שקלע הכי הרבה נקודות במשחק אחד, אבל כרמלו אנתוני שבר את השיא הזה עם 62 נקודות על הראש של שארלוט. קינג אמר ב-2014: "אם מישהו היה צריך לשבור את שיא הנקודות שלי שהחזיק מעמד כל כך הרבה שנים, אני מאושר שזה כרמלו."

  • לוס אנג'לס לייקרס – מיאמי היט(2010)

   מקינג אחד לקינג שני. קינג ג'יימס הגיע לסטייפלס סנטר למפגש הראשון שלו במדי מיאמי נגד הלייקרס. לברון ג'יימס לא שיחק משחקי כבוד עם האלופה של 2009 ו-2010, ופשוט נתן הצגה עם טריפל דאבל של 27 נק'(5 שלשות), 11 ריבאונדים ו-10 אסיסטים בדרך לניצחון 80-96. מנגד קובי בראיינט קלע 17 נק' באחוזים נמוכים. אגב, בחמישייה של ההיט פתח ידידינו קרלוס ארויו. זאת הייתה הצהרת כוונות ברורה של ההיט, ואפילו יותר של לברון, שבעצם מאותה עונה השאיר אבק לבלאק ממבה.

  •  לוס אנג'לס לייקרס – בוסטון סלטיקס(2008)

אנחנו נשארים בסטייפלס סנטר, רק הולכים שנתיים אחורה. שחזור של גמר 2007/08, קלאסיקה. האלופה בוסטון מגיעה למשחק הזה כשהיא עם רצף של 19 ניצחונות רצופים(שיא מועדון), והיא לא מתכוונת לתת לו להישבר מול סגניתה והיריבה המושבעת. 3 דקות לסיום לוח התוצאות הראה שיוויון 81-81, אבל אז פאו גאסול לקח את המשחק לידיים שלו. ב-45 שניות הוא הספיק לקלוע 5 נקודות ולחסום זריקה מכריעה של ריי אלן. בסופו של דבר הלייקרס מנצחים 83-92, עוצרים את רצף הניצחונות של הסלטיקס, ומספר חודשים לאחר מכן גם זוכים באליפות על אותו פרקט. זה היה הניצחון ה-1000 של פיל ג'קסון בקריירה כמאמן. קובי בראיינט הצטיין עם 27 נק', 9 ריבאונדים ו-5 אסיסטים.

  • שיקאגו בולס – ניו יורק ניקס(1994)

ברשותכם אקפוץ ישר לסיום הזמן החוקי של המשחק הזה. הבולס (ללא ג'ורדן כמובן) מובילים ב-3, כדור חוץ ממגרש שלם של הניקס. אנתוני מייסון(ז"ל) בתפקיד גור שלף מוסר כדור על האורך של כל המגרש, מגיע לסטיב קר שמשום מה הודף אותו ליוברט דייויס, והגארד של הניקס תופר שלשה בסיום ושולח את המשחק להארכה, בדיוק כמו דירק שארפ. אי פעם חשבתם מה היה קורה אם מכבי ת"א לא הייתה מנצחת את אותו משחק? בכל זאת, אחרי אופוריה כזאת אתה לא יכול שלא לעלות להארכה ולטרוף את הפרקט. אז שיקאגו הייתה בנעליים של ז'לגיריס, בצד השני וההמום, רק שלה היה איזה שחקן אחד בשם סקוטי פיפן. פיפן עלה להארכה בתחושה שהוא לא יכול לשלוח את האוהדים ביונייטד סנטר הביתה עם הפסד כזה ועוד בכריסמס. בהארכה הוא עשה 'ג'ורדן' ופשוט השתלט על המשחק. הוא קלע את כל 7 הנקודות של שיקאגו בהארכה וגם חסם את שתי הזריקות שלקחו הניקס בפוזשן האחרון. 104-107 לבולס על הניקס בסיום 53 דקות של כדורסל. סקוטי סיים עם 36 נק', 16 רב' ו-5 חטיפות, ונקם בניו יורק שהדיחה אותו ואת הקבוצה שלו בפלייאוף של 1993/94.

  • פיניקס סאנס – סן אנטוניו ספרס(2008)

 גם כאן קיבלנו דרמה יוצאת דופן. 7 שניות לסיום במצב של 88-88, אמארה סטודמאייר מוצא את גרנט היל פנוי לגמרי מתחת לסל והוא מניח 2 קלות. תרגיל חוץ נהדר שבו סטיב נאש חסם על הגב של מייקל פינלי. 88-90, 4.3 שניות לסיום. גרג פופוביץ' מקפיץ את רוג'ר מייסון מהספסל(לא שיחק כל הרבע האחרון), תמוה משהו? לא כשמדובר בגאון כדורסל. טוני פארקר חודר, מכווץ אליו את ההגנה של פיניקס, ושנייה לסיום מוסר לרוג'ר מייסון בפינה שקולע על הבאזר ומסדר לכל האוהדים הטקסנים חג מולד שמח. 90-91 לספרס בסיום. אצל המפסידים סטודמאייר הצטיין עם 25 נק' ו-13 ריבאונדים, אבל כידוע מייסון הוא זה שצחק אחרון. בעצם, אנחנו צוחקים אחרונים אחרי שנופל לנו האסימון ששני החבר'ה האלו שיחקו בהפועל ירושלים בשלב כזה או אחר בקריירה שלהם…

  •   ניו יורק ניקס – בוסטון סלטיקס(1985)

"נס כריסמס" הגיע למדיסון סקוור גארדן באותה שנה. במחצית השנייה של המשחק הזה הניקס מצאו את עצמם בפיגור 25, אבל הם לא אמרו נואש, בעיקר לא הרוקי הנוצץ שלהם פטריק יואינג. יואינג קלע 18 נק' ברבע האחרון בדרך לסגור לחלוטין את הפער. זה מה שקרה, והמשחק הזה הלך לשתי הארכות, שבסיומן הביתיים מהתפוח הגדול ניצחו את סגנית האלופה 104-113. יואינג כיכב עם 32 נקודות סה"כ ו-11 ריבאונדים, ואמר בסיום המשחק "הראנו שיש לנו לב".

  • לוס אנג'לס לייקרס – שיקאגו בולס(2011)

לא רק שזה היה יום חגיגי בגלל חג המולד, זה גם היה היום הראשון של העונה הסדירה, כתוצאה מהשביתה. אנדרו גאודלוק קלע 2/3 מחוץ לקשת, אבל זאת לא הסיבה שהמשחק הזה נחשב לאחד הגדולים ששוחקו בחג המולד. המחצית הראשונה הייתה צמודה אך הבולס ירדו להפסקה ביתרון 5. במחצית השנייה הלייקרס שלטו ואף עלו ליתרון מבטיח של 11 נק' 3 וחצי דקות לסיום, אבל מפה השוורים התעוררו. LA הוציאו כדור חוץ 17 שניות לסיום כשהם מובילים 86-87 אך לואול דנג חטף את הכדור ומיד מסר אותו לנואה שהשאיר ליד החמה והבטוחה של ה-MVP  דירק רוז. רוז קלע סל ניצחון ענק 5 שניות לסיום והפך לסנטה קלאוס של שיקאגו אילינוי. למרות 0 נק' ברבע האחרון, רוז סיים עם 22 ב-70% מהשדה. 28 נק' של קובי בראיינט לא הספיקו. 

  •   שיקאגו בולס – ניו יורק ניקס(1986)

עוד קלאסיקה מבית היוצר של שתי קבוצות הצמרת הללו במזרח. אחרי שבעונת הרוקי שלו פטרינג יואינג ניצח את בוסטון הגדולה בכריסמס, בדיוק שנה לאחר מכן בעונת הסופמור שלו הוא עשה זאת מול שיקאגו האימתנית, על הבאזר! טרנט טאקר החטיא את הזריקה שלו 4 שניות לסיום שיכלה לנצח את המשחק, אך יואינג השתלט על הריבאונד וקלע סל ניצחון סופר דרמטי שהשתיק את היונייטד סנטר.  28 נקודות ו-17 ריבאונדים לסנטר של הניקס בניצחון 85-86 של קבוצתו. זאת הייתה יריית הפתיחה לעידן של יריבות ספורטיבית חדשה, מרעננת, ובעיקר מרתקת במזרח. סתם לפרוטוקול, 3 שלשות במצטבר נזרקו במשחק הזה. מה סטף קרי היה אומר על זה?

  • לוס אנג'לס לייקרס – מיאמי היט(2004)

הכדורסל היה פנטסטי, אבל העלילה מסביב למפגש הזה היא מה שסיפקה את רוב הדרמה. זה היה משחק החזרה של שאקיל אוניל לסטייפלס סנטר, כשכל העיניים מן הסתם מופנות אליו ואל קובי בראיינט. האם יהיו דחיפות בזמן המשחק? האם תהיה בכלל אינטראקציה בין השניים לפני הטיפ-אוף? שני השחקנים האלו שזכו ביחד ב-3 אליפויות נתנו כיף אחד לשני לפני המשחק, ובזמן המשחק הם התעסקו בדבר שהם הכי טובים בו – לשחק כדורסל. אוניל הצטיין עם 24 נק' ו-11 ריבאונדים(יצא בשש עבירות ברבע הרביעי לאחר עבירה על הממבה), בעוד שקובי בראיינט התפוצץ עם 42. במצב של 102-104 למיאמי 3 שניות לסיום ההארכה, לקובי הייתה הזדמנות פז לנצח את המשחק ללייקרס עם שלשת ניצחון ב'פיידאווי' בדיוק כמו שהוא אוהב, אבל הוא החטיא והפסיד את המשחק הזה ל"חברו" שאקיל אוניל. שאק עקץ את קובי אחרי המשחק ואמר "ידעתי שהזריקה הזאת לא תיכנס." למשחק הזה פשוט היה הכל מהכל. כן ירבו.

  •   שיקאגו בולס – ניו יורק ניקס(1992)

זקן חכם פעם אמר לי שאם אני אי פעם עושה רשימה של רגעים גדולים מהעבר ב-NBA, ולא מזכיר בה את מייקל ג'ורדן, כנראה שיש לי טעות ופספסתי משהו.

הגדול מכולם – מייקל ג'ורדן, דאג לנחת רב עבור אוהדי שיקאגו בחג המולד הזה, וגם לתחושת 'דה ז'ה וו' קלה. חצי שנה קודם לכן, במשחק 7 המכריע מול הניקס בחצי גמר המזרח, הוא קלע 42 נק'(15 סלי שדה ו-12 סלים מהעונשין), קטף 6 ריבאונדים וחילק 4 אסיסטים, בדרך לזכייה באליפות. בחג המולד של אותה שנה (92'), הוא שוב פגש את ניו יורק, וניצח אותם עם שורה סטטיסטית כמעט זהה לזאת שהציג במשחק 7 בפלייאוף האחרון: 42 נק'(15 סלי שדה ו-12 סלים מהעונשין), קטף 8 ריבאונדים וחילק 5 אסיסטים, בדרך לניצחון 77-89. גם בעונת 92/93 הבולס זכו באליפות, ואת ההצגה הזאת של MJ בכריסמס יזכרו כגדולה ביותר שלו בתאריך החגיגי הזה.

 

כל הנותר לי הוא לאחל לכם חנוכה/ חג מולד שמח, ולקוות ביחד איתכם שנקבל בראשון משחקים לא פחות מרתקים מאלו שציינתי למעלה, ומהלכים לא פחות יפים מאלו שבסרטון למטה. תודה שקראתם!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

      1. אוקיי, ביקור גוגל קצר נתן לי תשובה קצת יותר מפורטת.
        אכן הניקס שיחקו הכי הרבה משחקי חג מולד מאשר שאר הקבוצות בפער גדול. הם מחזיקים בשיא הניצחונות (28) ושיא ההפסדים (22) בחג מולד.
        מתוך 50 משחקי חג המולד שהניקס השתתפו בהם, 41 שוחקו במדיסון סקוור גארדן.

    1. אז ככה,
      התשובה היא כן.
      משחקי חג המולד התחילו ב-1947 במשחק של הניקס נגד פרובינדס סטימרולרס. מאז הם שוחקו כל שנה (מלבד עונת 1998/99 שהתחילה בינואר ולכן לא היו משחקי כריסמס) וסה"כ אם חישבתי נכון 68 שנה (לא כולל השנה).
      מתוכם הניקס הופיעו 50 פעמים במשחקי חג המולד כשהמאזן שלהם הוא 28-22 (יותר הפסדים, אלא מה…).
      מלבדם רק הלייקרס שיחקו מעל 40 משחקים בחג המולד (42 עד כה, מאזן 21-21) והבאה בתור היא דטרויט עם 32 הופעות (22-10).
      הקבוצה עם המאזן הכי טוב במשחקי חג המולד היא מיאמי היט עם מאזן של 2-10 (83%) ואחריה פורטלנד עם 3-14 (82%).
      לת'אנדר/סופרסוניקס יש את המאזן הכי גרוע מהקבוצות ששיחקו מעל 10 משחקים עם 13-4 (23.5%) כשניו אורלינס (2-0) וטורונטו (1-0) מעולם לא ניצחו בחג (אבל שיחקו מעט מאוד).
      שלוש קבוצות לא שיחקו בחג מעולם. מיהן? בין הפותרים נכונה תוגרל טיסה בשמי הקוטב הצפוני עם סנטה במרכבת האיילים (קשור למילווקי באקס?)

  1. הכנה מעולה למשחקי חג המולד. סחתיין. אני זוכר את המשחק של הלייקרס מול מיאמי – היה אחלה, בעיקר בזכות הניצחון. התחושה שלי היא שהשנה נקבל משחק אחד שיכנס לרשימה הזאת, עוד שניים צמודים ועוד שני בלואו-אאוטס.

  2. הנוהג של שחזור סדרת הגמר בחג המולד, בבית של האלופה, הוא עוד חתיכת עונש מאוחר שנלווה להפסד בגמר –
    לא רק שאתה תקוע בחג מרוחק מהמשפחה שלך – זה עוד במקום שנושא עבורך את הטראומה של הקיץ האחרון. אאוץ'.

  3. משחקי חג המולד בכדורסל התחרו משך שנים בעבר הרחוק נגד המשחק המסורתי בין דטרויט ושיקגו בפוטבול. משחק שהפך למסורת והיקשה על הכדורסל להכניס רגל.
    עכשיו הכל התהפך.

    תודה

  4. סיקור נפלא!
    לא אשכח את המשחק של ההיט אצל הלייקרס ב-2013 עם שני הדאנקים המפלצתיים של לברון ג'יימס.
    תודה יואב.

  5. יופי אמיתי, יואב אתה כותב נפלא,
    תמיד נהנים לקרוא אותך, ממש מעניין.
    באשר לכתבות אחרות מצוינות לא מספיק להגיד תודה.
    חג חנוכה שמח
    האפי קריסמס למעבר לים.
    🙂

  6. עוד לא קראתי הכל אבל אני בטוח שפיפן לא יאהב ש"פירגנת" למשחק שלו רק 45 דקות אחרי הארכה. הלו, פה זה לא ליגת ווינר…
    (-:

  7. נהדר.
    מעניין לראות שסלי הניצחון של שני שחקני שיקגו, פיפן ורוז (של פיפן היה סל שמגדיל ל-3 הפרש), נראים ממש קופי אחד של השני.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט