על כדורעף ישראלי והמפעלים האירופאים לקראת שלב 32 האחרונות

כיוון שבשנה האחרונה האתר התרחב ונפתח לענפי ספורט נוספים הנה הזדמנות לפתוח צוהר נוסף לענף שלא מדובר בו רבות בישראל ולטעמי האישי העניין מצער ביותר – הלא הוא ענף כדורעף הגברים בישראל.

בכוונה אתמקד במידע והסברים פשוטים ככל שניתן כי המידע רב וההתמצאות ברבים נמוכה ולכן אמנות ההנגשה עלולה להיות מורכבת ומסובכת, והלוואי שאתבדה .

ישראל:

ליגת העל בכדורעף גברים בישראל סובלת במחסור חמור בשחקנים ישראלים איכותיים ומקצוענים בשנים האחרונות, לצרה זו הסברים רבים ( תקציבים נמוכים, חוסר מקצוענות , פופולריות נמוכה וכו' ) ובמציאות הקיימת בליגה משתתפות  8 קבוצות בלבד וביניהן פערי איכות גדולים ביותר. 3 הקבוצות "הקטנות" משחקות בסגל ישראלי מלא או כמעט מלא ( מותר לשתף בליגת העל עד 3 זרים ) , שרובו המכריע אינו מתפרנס אך ורק מעיסוק בכדורעף והקבוצות מתאמנות למעשה כמו קבוצת נוער לכל דבר , 2 קבוצות "בינוניות" מחזיקות סגל ישראלי עם זרים אך פועלות בתקציב נמוך יחסית ובמקצוענות חלקית מה שמשאיר למעשה 3 קבוצות בכירות אשר פועלות בתקציבים הגדולים ביותר ( מיליון ש"ח ומעלה )  ונאבקות ביניהן בכל שנה על תואר האליפות והן מטה אשר/עכו , מכבי ת"א והפועל כפר סבא. בתשע השנים האחרונות זכו רק מכבי ת"א ומטה אשר/עכו באליפויות וגביעים והן עשו זאת ברצפים מרשימים – מכבי ת"א במשך 5 שנים רצופות זכתה בדאבל ומטה אשר/עכו האלופה הנוכחית ומחזיקת הגביע צירפה בעונה האחרונה לארון הזכיות דאבל רביעי ברציפות. הכניסה לכל משחקי ליגת העל בישראל היא חינם אין כסף ובמשחקים מרכזיים מגיעה כמות צופים של בין 300-800 איש . בשלבי הפלייאוף המאוחרים ומשחקי האליפות מארח האולם הביתי של הפועל מטה אשר עכו  – היכל נעמן , לא פחות מ 2000 צופים.

בליגה שלנו משחקים השנה בסך הכל 9 שחקנים ישראלים בגובה 2.00מ' ומעלה , חלקם צעירים מאוד , ולמרות שהגובה הוא לא הנתון הגופני היחיד שחשוב בכדורעף עדיין מדובר בנחיתות משמעותית לעומת שאר העולם. עם זאת , ישראל תמיד ידעה לייצר שחקני איכות גם מחוץ לליגה המקומית, במיוחד לליגת המכללות בארה"ב שם מככב בימים אלו טמיר הרשקו ( 21,2.01 ) שחקנה של מכללת אירוויין שנבחר השבוע לשישייה השנייה   של נבחרת העונה הסדירה במכללות. במקביל אליו משחק גם שלו סעדה (20.1.98 ) במכללת הוואי. בגיזרת הליגיונרים נמצא אלכס שפרנוביץ' הוותיק המשחק בליגות השונות באירופה ( השנה בפאוק סלוניקי ) מעל 10 שנים ואלכס אוסוקין ( 28,2.00 ) שמשחק כזר היחיד בקבוצה מהליגה השנייה ביפן. שאר השחקנים משחקים בליגה המקומית , כשחלקם מסמנים ברזומה אפיזודות קצרות בקבוצות מהדרג השני בחו"ל.

אלופת המדינה דגם 2016/2017 הפועל מטה אשר/עכו

שאר העולם :

את הכדורעף הטוב ביותר בעולם תוכלו למצוא באירופה. בארה"ב כדורעף מכללות הוא ענף חזק ומצליח אך אינו מקצועני ולמעשה לא קיימת ליגה מקצוענית (מנחם?). שחקני העילית האמריקאים נודדים לליגות החזקות באירופה. מלבד אירופה קיים כדורעף איכותי גם במזרח הרחוק ובדרום אמריקה וחלקכם אולי יתפלא אבל לאיראן נבחרת כדורעף חזקה ביותר וגם למצרים שכנתנו. אפילו בלבנון מתקיימת ליגה סדירה ולא רעה ממנה מגיעים אלינו לליגה המקומית שחקנים זרים מדי פעם. את הליגות החזקות ביותר בעולם תוכלו למצוא ברוסיה , איטליה ופולין .

ישראל משחקת כמו בענפי הכדור האחרים – במסגרות אירופאיות , כנבחרת וגם במפעלי הקבוצות השונים.

ליגת האלופות האירופאית היא המפעל הבכיר ביותר ודומה מאוד במתכונתה לליגת האלופות בכדורגל במבנה ובאיכות , אליה מתקבצים כל שחקני הכדורעף הטובים בעולם בקבוצות הטובות בעולם. רק לשם הפרופורציות , אלופת אירופה לשנת 2016 זניט קאזאן מחזיקה תקציב שחקנים מוערך ב 10 מיליון יורו. אלופת ישראל הפועל מטה אשר/עכו, לה תקציב צנוע בהרבה ( !!! ) ,  התמודדה לראשונה לפני כחודש בשלב המוקדמות של ליגת האלופות מול קבוצה אוסטרית , הפסידה פעמיים בבית ובחוץ 3:0  ונשרה למפעל המשני.

המפעל השני בחשיבותו הוא גביע ה CEV המשוחק בשיטת גביע ( בית וחוץ עם מערכת זהב ) . האלופה הישראלית הגיע אליו מליגת האלופות ישר לשלב 32 האחרונות והתמודדה במשחק הראשון בחוץ מול קבוצה רומנית בשם "באיה מארה". במשחק שארך יותר משעתיים ניצחה מטה אשר 2:3 והצליחה ליצור מקדמה משמעותית לקראת הגומלין שיתקיים בשלישי 20.12 בשעה 19:00 בהיכל עין שרה בנהריה. במידה ותעבור – מחכה למטה אשר פנרבחצ'ה הטורקית , וזו כבר התמודדות אחרת. גם הפועל כפ"ס נרשמה למפעל וכבר העפילה לשלב 16 האחרונות לאחר שהקבוצה שמולה לא התייצבה למשחקים בשלב הקודם.

המפעל השלישי בחשיבותו הוא הצ'אלנג' קאפ בו משתתפת מכבי ת"א אשר ניצחה בסיבוב השני יריבה חלשה מקוסובו וצפויה לעבור אותה בקלות.

עד כאן קצת טעימות כדורעף, בהצלחה לקבוצות הישראליות באירופה ובכלל לענף המאוד מעניין ומהנה הזה שחייב לקבל יותר חשיפה בארצנו הקטנטונת.

 

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. פעם כדורעף היה ענף מאוד פופולרי, בעיקר בקרב הקיבוצים. לא יודע מה המצב כיום, כשאני הייתי בחטיבת ביניים-תיכון(2004-2009) שיחקנו המון כדורעף.

    הליגות הבכירות הן בפולין ובאיטליה, גם בברזיל יש ליגה מאוד חזקה והענף שם מאוד פופולרי, אולי שני לכדורגל.

    כדורעף נשים זה ענף מופלא

  2. הליגה המקצוענית שהיתה בימי ווילט צ'מברליין העליזים גוועה בשנות ה-60 המאוחרות, ועד כמה שידוע לי לא חזרה. את מקומה תפס כמובן כדורעף החופים עם טורנירים בכל רחבי ארה"ב, כולל בתוך המדינה היכן שאין חופים אך ישנם אגמים, והיום התחילו "כדורעף חופים" באולמות סגורים.
    לדעתי עם הסוף של הקיבוצים בא גם הסוף של הכדורעף היפה של פעם

    1. מנחם לדעתי מה שפוגע בכדורעף הגברים בעיקר הוא באופן אבסורדי דווקא שידורי הטלוויזיה. בעוד כדורעף החופים הוא איטי משמעותית וסקסי לצפייה בנשים ובגברים, כדורעף אולמות מהיר מאוד ומאוד לא נוח לצפייה טלויזיונית. אבל מי יודע..

  3. מעולה. לא יודע איך מטה אשר מצליחה להחזיק קבוצה כזו איכותית במשך כל כך הרבה שנים. אין ספק שלאולמות הספורט בקיבוצים יש חלק גדול בכך.
    משחק נהדר, שגם נחמד מאוד לראות ולא רק לשחק.
    בארה"ב, כמו הכדורמים, זה ספורט חזק מאוד במכללות אבל אין לו הצדקה כלכלית לכן לא עושים ליגה מקצוענית.
    יותר מזה, יש יותר הצדקה לליגה מקצוענית ב'מחניים' מאשר לכדורעף. (אגב השנה בפרובול, האולסטאר של הפוטבול, ישחקו מחניים. זה צריך להיות קורע)

  4. אפלטון הסוד בהחזקת קבוצה איכותית טמון גם באיכות היריבות… וכמובן גם בפלטפורמה המקצוענית בקיבוץ – חדר אוכל ומגורים מסודרים, אימוני בוקר ואולם צמוד… ברוב מכריע של הקבוצות האחרות אין את התנאים האלו

  5. זאת אחת הבעיות המרכזיות של הענף, הוא שקע במשך שנים באותן הטכניקוץ ואותן שיטות העבודה, התכנס בעצמו ולא נפתח לאוכלוסיות חדשות וכך נוצר פער ענקי בין האפשרי לבין הנעשה בפועל. בשנה וחצי בהן אני עוסק בתחום נחשפתי לפער העצום בו פועל הענף בניגוד לכדורגל לכדורסל ואפילו לכדוריד. עדיין יש המון קבוצות כדורעף אבל רובן המכריע אינן איכותיות ויש עוד הרבה מאוד מה לשפר

  6. מעניין מאוד לקרוא. גם אני התרחקתי מהכדורעף לאט לאט. כקיבוצניק מאפיקים גם אצלנו היתה קבוצה לא רעה, גם בכדורסל, ובכדורמים אפילו היינו הכי טובים, אבל עם ההתמקצעות הקבוצות העשירות לקחו את כל הקופה ובקיבוצים נשאר רק הספורט העממי. מטה אשר היא אחרונת המוהיקנים.

  7. בתור תיכוניסט בהרצליה שיחקנו כדורעף. בכלל בזמנו לפני 25-30 שנה לא היה ספורט שלא התנסו בו.
    אחותי משחקת כדור רשת באיילת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט