אליפות העולם בסנוקר – הקרוסיבל – מתחילה היום! / אשך טמיר המקורי

חברים וחברות יקרים,
אני יודע שבימים אלו כולנו שקועים ומצפים לפתיחת הפלייאוף ב-NBA, ולרגע בו דטרויט תדיח את האנטישמיים מקליבלנד, ולברון ייקח את כשרונו להר חירייה – אך ניתן גם לערב שמחה בשמחה ואני שמח לבשר לכם שהיום נפתחה גם אליפות העולם בסנוקר – הקרוסיבל בשפילד.

בעיניי זהו אחד מענפי הספורט המרתקים והמהנים ביותר למשחק ולצפייה.
ספורט מדהים שמשלב רמה טכנית מטורפת עם משמעת עצמית, קור רוח, מצבי לחץ מתמשכים, מומנטומים משתנים (המשחקים נמשכים במשך מספר ימים לפעמים ובמשך שעות ארוכות בכל סשן – עמוק אל תוך הלילה לפעמים).
הספורט הנהדר הזה בוחן היטב את אופיו של כל משתתף ומעמיד אותו למבחן עליון. שחקן סנוקר משחק במידה רבה נגד עצמו, נגד חולשותיו ועצביו כמו גם נגד הלחץ המופעל עליו בידי יריבו שנאבק אף הוא בעצמו באותה צורה.

המשחק הוא במידה רבה פסיכולוגי. התחושה הנפלאה כשהכל הולך לך ואתה טס על השולחן וכל כדור נכנס בקלות וללא מאמץ, הלבן מגיע בדיוק לאן שרצית היא הזון הגדול ביותר הקיים – אפילו יותר מהזון של שחקני כדורסל.
לעומת זאת האנטי-זון של הסנוקר הוא מהאימתניים הקיימים אף הוא. כל מכה היא החטאה מראש, אתה לא מסוגל לייצב את המקל ומכות קלות לא נכנסות, כל כדור שנכנס מלווה בחירוק שיניים, יריקת דם וטחינת ואכילת חצץ בפיך (והוצאתו אח"כ בשירותים).

במידה שהשחקן מולך טס בזון זה מפעיל עליך לחץ בלתי נשלט שלא לפשל בהזדמנויות הבודדות שאתה מקבל ואתה יכול בקלות לשקוע באנטי-זון מטורף בשל כך.
גם "the run of the balls" כפי שאומרים במשחק – המזל שהוא בעל חלק מכריע לעיתים במשחק כזה שבנוי על השינויים הקלים ביותר במיקום הכדורים עושה את שלו בצורה שטנית ממש. כשהולך לך – אתה מקבל את ריצת הכדורים לטובתך, וכשלא הולך – אתה מתמודד נגד האלים עצמם אשר עושים הכל להאכיל אותך חצץ ולהעמיד קשיים בדרכך בכל דרך אפשרית.

הדינמיקה הזו בין שני השחקנים בהתמודדותם נגד עצמם יוצרת דרמות מתמשכות וסימביוזה מעניינת ומשתנה, כששני השחקנים יכולים להיגרר למשחק רע ואנטי-זון, או שניהם לשיאי יכולת, או משחקים במעמד צד אחד שמבטל לחלוטין את יריבו.
מה שבאמת מדהים זה שהכל יכול להשתנות מסשן לסשן – והמומנטום והתפקידים יכולים להתהפך באחת.

נפלא ממש לראות את השחקנים בעלי היכולת הטכנית העילאית והמדהימה הזו מציגים כ"א את אופיו השונה בהתמודדותם במצבים האלו. זהו משחק הדורש אומץ רב ומשקף את רוח האדם וכושר עמידותו בפני אתגרים אולי יותר מכל ספורט אחר.

הצפייה במשחקים ביורוספורט (1 ו-2, ניתן למצוא קישורים באינטרנט) משלימה היטב את החוויה מהספורט הזה.
השקט, הנימוס, הרוגע והאינטיליגנציה (הרגשית והאנליטית) של השדרים והפרשנים יוצרים עולם מופלא שכיף להישאב אליו, במיוחד בארצנו החמה ומורטת העצבים.
אישית אני חובב יותר מכל את פרשנותו של ג'ו ג'ונסון בעל הקול הייחודי, אשר זכה בעבר באליפות בעצמו. הקול המחוספס יכול ממש להכניס למצב מדיטטיבי של רגיעה והוא מפרשן את המשחק ואת השחקנים בצורה מושלמת לדעתי, חוויה אמיתית.

https://www.youtube.com/watch?v=-ErjWNNE2PM
ג'ו ג'ונסון הנפלא מגשים את פסגת שאיפותיו וזוכה בטורניר ב-86', כשהוא מנצח את סטיב דייויס אגדת הסנוקר

אז היום כאמור מתחילים המשחקים, אשר יימשכו במשך 17 ימים.
מומלץ מאוד למעקב בידי חובבי הספורט ומי שלא – מומלץ לנסות ולטעום, ואולי להתמכר.

בין המשחקים היום:
פיטר "פאקינג" אבדון נגד מרקו פו: פיטר אבדון הידוע לשמצה, שחקן אינטנסיבי ביותר, שיטתי ומעצבן שמטריף את יריביו באיטיות משחקו (בעיקר את רוני אוסליבן שכמעט מתאבד בכל פעם שהוא נאלץ לשחק נגדו), משחק הרבה פעמים שלילי והגנתי מדי וגורר אותך לסגנונו. נמצא כבר שנים רבות בטופ וסביב הטופ אך לא ממש מאיים על התארים החשובים.

פיטר אבדון מאבד את זה

מולו מרקו פו, הונג-קונגי רגוע ושליו שנראה כשרוי במצב מדיטטיבי מתמשך, שחקן נהדר אף הוא שגם הוא ברמה הגבוהה כבר זמן רב, מסוגל לשיאי יכולת מדהימים לצד נפילות לא מוסברות.

אלי קרטר נגד האלוף הנוכחי סטיוארט בינגהאם: סיפור אנושי מרתק של אלי קרטר (שבין היתר גם טייס ולכן מכונה "הקפטיין"), אחד השחקנים שהיו ברמה הגבוהה ביותר לפני מספר שנים, ומאז חלה בסרטן, התמודד עם המחלה במשך זמן רב (ניסה לחזור לפעמים לשחק, כשראשו קירח, והוא חסר את שעות האימון הדרושות לרמות האלה), וכיום ממה שראיתי נראה במצב מצוין ואני מקווה שהבריא לחלוטין והוא מוכן להסתער שוב על התואר.

אלי קרטר – פייטר אולטימטיבי, גם נגד מחלת הסרטן

מולו סטיוארט בינגהאם האלוף הנוכחי, שחקן ותיק וטוב+ שתמיד היה בטורנירים אבל לא הגיע לשלבים המכריעים, ופתאום עלה ביכולתו ובאמונתו העצמית והפגין סנוקר מהמם כשהוא גובר על יריבים אימתניים כמו רוני אוסליבן האחד והיחיד, ג'אד טראמפ, "ההבטחה" הגדולה של הסנוקר, ושון מרפי הקשוח שזכה בטורניר בעבר בעצמו.

ישנם עוד הרבה שחקנים נהדרים בטורניר ובטוח שיהיו דרמות, מקווה שייצא לי לנסות להכניס פה ושם עוד תכנים בנושא.
ממליץ לסיום על כתבה נפלאה של אליסף דעואל ב-ynet לפתיחת הטורניר שנותן סקירה נהדרת ומביא את סיפורו האישי של אחד הגדולים, ג'ון היגינס הנפלא.

תהנו!

אשך טמיר המקורי

was born, sort of living, will die somewhere in the future

לפוסט הזה יש 54 תגובות

  1. משחק אדיר, הייתה תקופה שהייתי רואה תחרויות, אפילו הצלחתי להדביק את אישתי בג'וק.. הייתי חוזר מהעבודה ורואה אותה יושבת רואה ביורוספורט את אליפות העולם 😂😂

  2. תענוג של טור
    ידוע לך אם אוסאליבן משתתף? לראות אותו בזון זאת חוויה משוגעת, השילוב בין מהירות המשחק לדיוק המכות, גם בכיוון וגם בעוצמה, מדהים

      1. איפה. מינסוטה פטס הוא הוא אגדת פול. מי שראה את סרט המופת The Hustler עם פול ניומן ודאי מכיר את הדמות בעלת אותו השם, רק שכאן מדובר בהאסלר אגדי.
        ובלי קשר, אף אחד מהמשחקים האלו (פול או 9 ball) לא משתווה לסנוקר מבחינת איכות המשחק.

  3. מצויין. חודש אפריל הוא חודש קשה מאד מבחינת כמות אירועי הספורט החשובים, ואליפות העולם בסנוקר בהחלט נכנסת פה לקטגוריה.
    בניגוד להימור בכתבה בלינק שנתת, לא נראה לי שטראמפ ינצח. בתסריט הטוב נראה את רוני קורע שוב את מתחריו כפי שעשה בכל התחרויות בהן השתתף השנה.גם מנצחים כמו מרפי או אלן (או אפילו גולד, למרות שזו תהיה סנסציה) יתקבלו בברכה. בתסריט הרע נראה צנוניות כמו רוברטסון או סלבי לוקחים (שוב) את התואר. לי יש תחושה לגבי הוקינס – שחקן מצויין שאיכשהו חסר לו תמיד את הגרוש ללירה, ואולי הפעם יצליח לקחת את הצעד קדימה.

  4. אני מכיר סנוקר בזכות אח שלי שמשתתף מדי פעם באליפויות ישראל בארץ. אני לא מכיר כל כך שמות חוץ מאוסאליבן ואלי עוד כמה פרצופים בודדים אבל זה משחק נהדר!

    תודה!

  5. אדיר איזו רמה מעולה .
    פעם היה בחיפה היכל כזה , אז אחרי שהמורה לפיזיקה הסביר לנו טוב התנגשות אלסטית מהי עלינו הרבה פעמים לעשות שיעורי בית בסנוקר .
    בדרך כלל בספרות או מקצועות כאלו לא נתנו שיעורי בית אז עלינו לעשות שיעורי בית על חשבון ספרות או מקצועות כאלו כי הזמן מוגבל וגם שיעורים בכדורסל היה צריך לעשות במגרש של מכבי הר הכרמל שהיה על הדרך לסנוקר …
    אז פעם אחרי שהשתחררתי מהצבא ביום ששי אחד עברתי כדי לשמור על כושר וראיתי איזה אהבל אחד צועק על שישה נערים ששיחקו שלוש נגד שלוש במגרש של מכבי הר הכרמל באנגלית …
    האהבל ההוא כבר לא מאמן יותר נערים בהר הכרמל וגם לא נערים בקליבלנד ..לא יודע מה בהמשך מינסוטה אולי ?
    את הסנוקר כבר סגרו באותה תקופה וגם את הבאולינג שהיה שם , מענין אם יש בסביבה משהו חדש …
    נזכרתי במקרה כי היה על הדרך מתנצל על ההחרגה לכדורסל … סנוקר לא פחות מענין ואיזה משחק חכם .

  6. אשך – סחטיין על עוד כתב שנותן פוסטים על ספורטים שהם לא כדורסל ומרחיב את גבולות האתר.

    גיא עם הפוטי, אשך עם הגלבול ביצציפ עם מקל, אהרלה עם כדרובל אנגלי, וגילור עם ספורט שאני לא מכיר.
    אימפריה!

  7. יופי של פוסט !

    היום יש לי סבלנות לראות רק את אוסאליבן. יש לו סיפור חיים מטורף.

    נדמה לי שהאבא בכלא על רצח, והאמא ניהלה בית בושת או משהו כזה..

    ובהקשר מאוס לכדורסל :

    מעניין למי יש קשר מוח-עין-יד יותר טוב.. ל "רוקט" או לקארי… ?

    1. רוקט. קרי הרבה הרבה יותר יציב ממנו, אבל כשרוני תופס זון?
      שיא המהירות ל-147 שלו, מהווה את תצוגת הספורט המשובחת ביותר מאז ומעולם בכל ענף באשר הוא.

      1. אם אהבת אז אני ממליץ לך לבדוק את
        Mitchell and Webb LOOK- שש עונות
        וגם את
        Mitchell and Webb SITUATION- לפחות שלוש עונות
        שתי סדרות מערכונים שנמצאות במלואן ביו טיוב.
        מה שאני אוהב אצלם זה שהם מצליחים גם לשמור על המבנה הקלאסי של מערכונים וגם תמיד להיות צעד אחד לפני הצופה.

  8. אוקיי – אז עדכון מהסיבוב הראשון:
    אלוף העולם סטיוארט בינגהאם הועף מהתחרות אחרי שהפסיד 10-9 בסיבוב הראשון לאלי קארטר. האמת – לא כזה מפתיע (הזכייה שלו בשנה שעברה הייתה הרבה יותר מפתיעה). ייאמר לזכותו שנלחם בגבורה וחזר מפיגור משמעותי, אך הפסיד בפריים המכריע.
    פיטר אבדון שהוזכר כאן בכתבה "קורקס" 10-2 ע"י מארקו פו. ברוך שפטרנו מעונשו של זה. זה ממש לא מפתיע. אלוף העולם לשעבר כבר מזמן לא בכושר שהיה בו בעבר.
    אמשיך לעדכן אם אתם מעוניינים.

    1. אין ממש לברון. השוו כבר קודם בין אוסליבן וסטפן קרי ויש אכן לא מעט נקודות דמיון. היה פעם שחקן בשם סטיבן הנדרי, שבסטרץ' רב אפשר להשוות אותו ללברון, היות והיה לו סגנון מונוטוני אבל מנצח. העניין הוא שמדובר פחות או יותר בשחקן המעוטר ביותר מבחינת תארים בסנוקר, וכאן הדמיון ללברון נגמר.

  9. אוקיי, אז אלופי העולם הקודמים נופלים כמו זבובים בסיבוב בראשון. אז אחרי פיטר אבדון (צפוי בהחלט) וסטיוארט בינגהאם (פחות צפוי אבל לא הפתעה מרעישה), הבא בתור הוא שון מרפי, אלוף 2005 ושחקן נפלא בפני עצמו. אז הוא הודח עכשיו אחרי שהפסיד 10-8 לשחקן הצעיר והמצויין אנתוני מקגיל. שווה לעקוב אחרי האחרון – הוא ידבר חזק בשנים הקרובות.

  10. המשחק התשעה עשר והאחרון בין סטיוארט בינגהאם ואלי קרטר היה התגלמות הסיבה מדוע סנוקר הוא משחק של יכולות נפשיות הרבה יותר מיכולות משחקיות.

    קודם כל הוא לקח המון זמן ולמרות שאלי קרטר הוביל ביותר משלושים הפרש, הוא לא הצליח – כל כמה שניסה – לסיים את המשחק בקלות. בשלב כלשהו נראה שהוא קצת "התחרפן" אחרי ש"פיקשש" שני סנוקרים קלים יחסית, אבל בסופו של דבר אחרי שלל "פישולים" מצד שני השחקנים, התברר שאלי קרטר היה פחות מתוח…

    1. לא ראיתי את הסיום, אבל כל המשחק ביניהם היה דוגמא מצוינת למה שכתבתי בפוסט.
      קרטר פתח בסערה ועלה ל-4-1 (או 5-1, לא זוכר). בינגהאם נראה על הקרשים, כלום לא הלך לו וקרטר ריחף.
      בסשן השני הגלגל התהפך – בינגהאם צבר מומנטום וקרטר נעצר לחלוטין. היה 5-4 כשראיתי את התוצאה האחרונה.
      יצוין שגם כשקרטר ניצח, היה לו קשה לחסל משחקונים כפי שציינת.
      אני מניח שזה קשור לחלודה – הבחור היה על הקרשים ממחלת הסרטן ובכלל פלא שהוא חי!

      1. קארטר עלה שוב ל-8-6 ושוב נעצר. בינגהאם לקח 3 רצוף להגיע ל 9-8 ואז קארטר לקח אחד ועוד אחד. היה אכן מנטלי עד הסוף

  11. תודה על הפוסט על הסנוקר הכתוב מעולה.
    זהו לטעמי משחק מדהים, אבל תחרות ה"טריק-שוט" מדהימה יותר :-).

    אני מכור לצפייה בסנוקר גם אם לא יכול לצפות תמיד, אבל זה בהחלט עונג מתמשך לראות את אליפות העולם בתיאטרון הקרוסיבל בשפילד.

    1. תודה! אני בהחלט מרגיש כמוך. זה ספורט נפלא וייחודי שאולי התשוקה שלי אליו היא הגדולה ביותר.
      כיף למצוא חובבי סנוקר אמיתיים באתר.

  12. טוב עדכון נוסף (ואולי אחרון, לפני שהפוסט עף מהמסך הראשי…):
    רוני אוסליבן צולח את הסיבוב הראשון נגד דיוויד גילברט, עוד שחקן בעל עתיד מבטיח. יש לומר שהקרב לא היה קל כלל וכלל. אם לא יהיו הפתעות מרעישות, הוא צפוי לשחק בסיבוב הבא נגד בארי הוקינס – משוכה לא פשוטה כלל ועיקר.
    שני אלופי העולם לשעבר (4 פעמים כ"א), ג'ון היגינס ומארק וויליאמס, נמצאים במצב מצויין להעפיל לשלב הבא, כאשר שניהם מובילים 7-2 נגד ריאן דיי וגראהם דוט בהתאמה. גם האחרון זכה פעם אחת באליפות העולם.

    1. תודה על העדכון.
      גראהם דוט היה אחד השחקנים האהובים עלי. שחקן של true grit אמיתי. מעט כישרון (יחסי) וטונה של יזע, מאמץ וחריקת שיניים.
      הוא מתמודד לאורך השנים עם דכאונות ולא מצליח לשחזר את ימיו בתהילה.

      1. כן, הוא תמיד נחשב לשחקן אפרורי למדי. אליפות העולם שהוא לקח ב-2006 נחשבה להפתעה אמיתית (אני מאד נהניתי מאותו הגמר). הוא לא הפגין יותר מדי איכויות בסיבוב הראשון נגד וויליאמס. גם לאחרון היו תקופות יותר טובות, אבל לפחות הוא הראה פה ושם ניצוצות במהלך המשחק.
        יש מצב שנעלה פוסט לסיכום הסיבוב הראשון? זה יסתיים בעוד מספר ימים. ברגע שהפוסט הזה עף מהמסך הראשי, לא מאמין שמישהו יראה את העדכונים יותר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט