מחשבות ורגשות בעקבות שמונה דקות של סנוקר / מולי

snooker

מחשבות ורגשות בעקבות שמונה דקות של סנוקר/מולי

בשבת בערב ראיתי בשידור חי משחק סנוקר בין רוני או'סאליבן לניל רוברטסון במסגרת חצי הגמר של תחרות המאסטרס.

כשהצטרפתי לשידור התוצאה במשחקון הששי היתה 58:0 לטובת רוברטסון שהוביל גם 4:1 במשחקונים ונותרו לו רק עוד שני משחקונים כדי שיוכרז המנצח שכן בשלב זה המנצח הוא הטוב מאחד עשרה.

למראה התוצאה הייתי המום. זה לא שניל רוברטסון אינו שחקן מעולה, הוא זכה הרי בשנת 2010 באליפות העולם ודורג אז ראשון בעולם, אבל תבוסה כזו לרוני?  רוני הוא הרי הגביע הקדוש של הסנוקר, השחקן האהוב ביותר בהיסטוריה של הסנוקר, רוני הוא פשוט המייקל ג'ורדן של הסנוקר. רוני דורג במקום הראשון בעולם חמש פעמים, זכה חמש פעמים באליפות העולם בסנוקר, זכה ב- 27 תוארי דירוג וב-26 תארים ללא דירוג.

כמה שניות אחרי שהצטרפתי לשידור רוברטסון פגע בכדור אדם שנכנס לכיס הימני התחתון אך הכדור הלבן פגע בדופן ובכדור שחור, ניתז שמאלה ונעצר צמוד לכדור אדום.

ישר זיהיתי את הבעייתיות שבמצב ואמרתי לעצמי: "הנה הסיכוי של רוני לחזור למשחק".

במשחק הסנוקר המטרה היא לחבוט בכדור לבן שיפגע ויכניס לכיס פעם כדור אדום ופעם כדור בצבע אחר. בעוד הכדורים האדומים, 15 במספר נותרים בכיס, הרי הכדורים הצבעוניים חוזרים למקומם הטבעי במשחק.

בסנוקר אין מגבלת זמן וכך, ניל רוברטסון בחן ובחן את השולחן תוהה מה הוא יוכל לעשות. הוא תהה משך דקה ושש שניות וכנראה שזה בלבל אותו שכן הוא שכח את החוק הקובע שלפני כל מכה השחקן אמור להודיע מראש לשופט לאיזה כדור הוא מכוון. ניל היכה בגדור הלבן לדופן האחורית משם לימנית ומשם בעוד הכדור הלבן עושה את דרכו לכיוון הצהוב, ניל, (ששם לב שהוא שכח להכריז לאיזה כדור הוא מכוון), הודיע על צהוב, ואכן פגע בצהוב. זה כמובן לא חוקי ורוני קיבל, כעונש לניל, 4 נקודות במתנה. אני שמחתי, הנה רוני מקבל מחדש סיכוי לחזור למשחק, הוא הרי חזר למשחק ואף זכה בו עשרות פעמים.

השופט החזיר בקפידה את הכדור למקום בו הוא היה ובפני רוני עמדה כעת ברירה: לנסות להכות בעצמו בכדור או לאפשר לניל להכות שוב והוא החליט על האופציה השנייה.

הפעם ניל כבר ידע מה לעשות, ולכן תוך זמן קצר הוא היכה שוב את אותה מכה והפעם… החטיא. אם השחקן לא מצליח לפגוע בכדור המיועד או לחילופין פוגע בדרך בכדור שאינו בצבע הרצוי, השחקן שמולו מקבל נקודות והנה התוצאה כבר 58:8 והאופטימיות עולה. רוני החליט שניל ינסה בשלישית. ניל התרכז, היכה והפעם הצליח לפגוע בכדור הצהוב דרך שתי דפנות אך לא להכניסו ל"כיס", וקיבל מחיאות כפיים מהקהל, הן מאוהדיו שלו והן מאוהדיו של רוני ששמחו שכעת תורו של רוני להכות.

אורכן החוקי של שולחן הסנוקר הוא 3.7 מ' והסיכוי הטוב ביותר של רוני היה להכות בכדור הלבן ולפגוע בכדור אדום שהיה במרחק של מעל לשלושה וחצי מטרים ליד הכיס השמאלי. שתבינו, רוני ידוע ביכולתו להכניס כדורים כאלו בדיוק מצדו הרחוק של השולחן. הוא היכה, הכדור הלבן פגע באדום שתיקתק שלוש פעמים בדפנות הכיס ויצא חזרה.

הדבר החשוב ביותר בסנוקר הוא שהכדור בו הלבן פוגע ייכנס לכיס, הדבר השני בחשיבותו הוא לשלוט על מיקומו של הכדור הלבן אחרי הפגיעה, וזאת כדי שיהיה קל להכניס את הכדור הבא. כתוצאה מכך, שחקנים ברמה הגבוהה ביותר לוקחים בחשבון ומנסים לקבוע לאן יגיע הכדור הלבן הן במקרה של הצלחה והן במקרה של כישלון.  וכך, למרות שרוני לא הצליח להכניס את הכדור לכיס, עדיין לא היה לרוברטסון כדור אדום קל להכניס. צפיתי בפניו של רוני אחרי ההחטאה והוא נראה שווה נפש יחסית, כאילו לקח בחשבון שיחטיא את הכדור הזה.

רוברטסון החליט שהפעם הוא יפגע בכדור האדום שילך לדופן ומשם לכיס הנגדי, ואחרי שהחטיא מצאתי את עצמי חושב: "מה בדיוק הוא עושה? הרי יש דרכים קלות הרבה יותר ", אבל מצד שני הכדור שוב של רוני, אז שמחתי,  מה גם שהפעם נראה כאילו זה כדור ממש קל, מהסוג שהוא הכניס אלפי פעמים.

אבל רוני לא רק שמחטיא, אלא מחטיא בהרבה ופה אני כבר מבין שמשהו היום ממש ממש לא בסדר.

מישהו בקהל צועק "בחייך רוני" בעוד רוני הולך למושבו בחיוך מריר, חיוך מהסוג שמבין שלא משנה מה תעשה – אתה לא תצליח היום. הוא יושב ומנסה להתרכז, מותח את אצבעותיו בעודו בוחן אותן, כמו מנסה להבין מה קורה להן היום ומדוע הן לא מצייתות לו, ואתה רואה שהוא נאבק בכל כוחו להחזיר לעצמו את השלווה בעוד ניל סוקר את השולחן.

האדום היחידי שניתן להגיע אליו באופן סביר צריך להיכנס לגיס שנמצא במרחק של יותר משלושה מטרים ובזווית של כעשרים מעלות ואכן ניל מחמיץ אותו כפי שסביר ש-99% מהשחקנים היו עושים ורוני שוב במשחק.

סנוקר הוא משחק מנטלי, משחק של התמודדות עם מתח לאורך זמן, אך הפעם, שוב, האדום היחידי שלרוני יש סיכוי להכניס נמצא בקצה האלכסוני הרחוק של השולחן, כלומר במרחק של בערך ארבעה מטרים, ואני חושב לעצמי: "אבל זה רוני, וה'רוקט' (הכינוי של רוני), הרי מסוגל להכול" , הוא מתרכז, מכה ו…מחטיא. אפילו השדר אומר "מה אתה עושה?" בעוד רוני מושך לאחור את ראשו בייאוש שכן בפני ניל ניצב כדור אדום שקל להכניסו.

רוני מתיישב, מגרד את ראשו והחיוך שעל פניו הוא מהסוג שברור שאם לא תחייך – פשוט תפרוץ בבכי, כאילו כבר אין יותר מה להפסיד והייאוש מוחלט.

על פניו של ניל, לעומת זאת, יש חיוך של הקלה, והוא מכה במהירות בלבן לכיוון האדום, הלבן פוגע באדום שנכנס לכיס השמאלי התחתון אך ממשיך להתגלגל לאיטו לכיוון הכיס השמאלי האמצעי ו… נכנס אליו. הכדור הלבן הוא הכדור היחיד שעל השולחן שאסור שייכנס לכיס, וכך, שוב רוני זוכה בארבע נקודות, התוצאה היא 58:12. האופטימיות שבתוכי שוב מתעוררת, השדרן אומר: "הו אלוהים, מה קורה כאן?" על רקע צילום פניו של ניל שפשוט לא מאמין למראה עיניו.   רק שתבינו, אם ניל מכניס את הכדור הזה, סיכויו של רוני לנצח במשחקון היו יורדים בצורה דרמטית, ונראה כי המתח משחק כעת תפקיד ראשי אצל שניהם.

רוני מקבל כדור חופשי יחסית, מכה בו והלבן פוגע באדום שמגיע לכיס, מתקתק לפחות שמונה פעמים בין הדפנות, נראה כאילו נכנס אך לבסוף יוצא.   אתה שומע את כל הקהל עושה "ההההההה" והשדרן אומר: "זה היה קרוב, זה היה כל כך קרוב, אבל…"

אבל ניל מכניס את האדום וממשיך בדרכו לזכות במשחקון ובמשחק כולו ולעלות לגמר טורניר המאסטרס.

שמונה דקות של מחשבות, רגשות וסנוקר…

 

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. יופי של פוסט. סנוקר זה אחד המשחקים הכיפים לצפייה ורוני אוסאליבן הוא האלוהים במשחק הזה.
    אני אף פעם לא בעדו כי הכל בא לו בקלות מדי. הוא לא עוצר לחשוב לשנייה, משחק כאילו הוא משחק פה בשכונה ליד הבית. אצלו זה לפי המצב רוח. אם הוא בא בלי חשק הוא יפסיד גם לי אבל כשהוא בזון, הוא פשוט בן זונה שלא יכול להפסיד.
    .
    היחיד שמזכיר אותו איכשהו משחקי הסנוקר הצעירים הוא ג'אד טראמפ וגם הוא מעצבן אותי.

    ניל רוברטסון לעומתו, אוסטרלי אמנם, הווה אומר, עיניים קרובות מדי ובלי הרבה שכל בקודקוד אבל הוא השחקן שלי. צלף על, עובד קשה על כל כדור, נלחם בהגנה, אבל מה לעשות? לוזר. במעמדים הגדולים אוסאליבן וטראמפ תמיד יאכלו אותו עם הקלות המעצבנת שלהם.

    1. טוב כמובן שהגבתי מבלי לקרוא את הפוסט ויצאתי מפגר.
      למרות ששוב נראה שאוסאליבן הפסיד לעצמו יותר מאשר רוברטסון ניצח.
      עכשיו אולי רוברטסון יקח את המאסטרס שכל כך מגיע לו כבר כמה שנים

      1. לא הבנתי, כתבת לו "יופי של פוסט" מבלי לקרוא את הפוסט ?

        איך אומרים בצה"ליה :"פאק באמינות"

        נכתב בצחוק ובהערכה.

  2. אצל מולי לא צריך לקרוא בשביל לדעת שזה יופי של פוסט. (יצאתי מזה?)
    האמת שיש כאן כל כך הרבה סוגי ספורט שלא שומעים עליהם בארץ שאני פשוט מת עליהם ומתרגש כשכותבים עליהם. פליטה מוקדמת. קורה, כך אומרים לי.

  3. עקבתי אחרי סנוקר בשנות ה-90, כאשר הנדרי שלט בענף ללא עורריו.
    בשנות ה-90, הייתי ספורטאי כורסא בשיא כושרו (רווק ללא ילדים…),
    כך שצפיתי בזמני הפנוי בכל ענף ספורט אפשרי, כולל סנוקר.
    כיום אני מוגבל ל-NBA, NFL וטניס כשיש משחק איכותי.
    אבל נחמד לקרוא על עוד ענפי ספורט, בעיקר כאשר הפוסט כתוב היטב כמו הפוסט של מולי.

  4. לא ברור לי מה קרה לאוסאליבן בקרב הזה נגד רוברטסון (לפעמים הוא בא בלי חשק).

    לפני מספר שבועות היה קרב לא נורמלי בין אוסאליבן לטראמפ. (שניהם מדהימים ולא ברור מדוע אפלטון מתעצבן).
    בקרב הזה אוסאליבן הוביל 9:1 או משהו כזה, טראמפ השווה, ואוסאליבן לקח בשיניים את המשחק הקובע.

    הוא אכן המייקל ג'ורדן של הענף. לראות אותו ב ZONE זו תאווה לעיניים.

    תודה על הפוסט

    1. מעצבן במובן של אני אוהב אנדרדוגים. אני תמיד אוהב שחקנים וקבוצות שנלחמות ומתאמצות על פני אלו שקיבלו נגיעה מאלוהים.
      אם ניקח את זה לסוגי ספורט אחרים אני שנאתי את ג'ורדן, שונא את מסי ושונא את קלי סלייטר. סתם קנאי מניאק זה הכל.

  5. יופי של טור מולי, הייתי משחק סנוקר פעם אבל אפילו את החוקים אני לא זוכר היום.
    הצלחת ליצור עניין משידור שכנראה היה מרדים את חצי הגלאקסיה.

    1. עגל, סנוקר הוא אחד המשחקים היחידים שבטלוויזיה נראים יותר טוב מאשר במציאות.
      יש משהו בצבעוניות שלו ובאומנות של השחקנים בדרג העליון שאפילו אנשים שלא מבינים סו מאומה, נותרים מרותקים – מניסיון עם כאלו…

      1. אבל מי זה הקהל שבא לצפות במשחק? מזכיר לי צופים של שידורי טלויזיה שלא ברור מה הם קשורים לסיפור.
        אסור להם לעודד, רק מדי פעם איזו אנחה קטנה אחרי פספוס . . .

        1. זה דומה מאד ל-BOWLING שגם שם הציפייה בטיווי עולה עשרות מונים על הציפייה ב-'חי' כי אתה רואה בדיוק את מפולת הפינים.

        2. לפחות באנגליה, וודאי בקרוסיפל בשפילד, ביתה של אליפות העולם, קשה מאוד להשיג כרטיסים,
          הקהל הוא קהל של אוהבי סנוקר שרבים מהם אוהדים אישיים של חלק מהשחקנים הבריטים ורוני בראשם.

  6. למי שלא מכיר את אוסליבן (וגם למי שכן, תמיד כיף לראות שוב) הייתי ממליץ לראות את הסרטון הבא.
    אני מאמין שגם מישהו שלא שיחק סנוקר מימיו יכול להעריך את התופעה שנקראת רוני אוסליבן, פשוט אומנות:
    https://www.youtube.com/watch?v=M3C7I5lRZII
    מולי, תודה רבה על הפוסט!

    1. נו וזה לא מעצבן? 150 אלף פאונד היה הפרס על החזרה מושלמת והוא לא עצר לנשום אפילו כדי לקבור אותם ב-5 דקות

      1. אני מבין מה אתה אומר, יש לו כישרון מגוחך. אבל בניגוד לג'ורדן ואחרים יש לו בעיות נפשיות שהיה ועדיין צריך להתגבר עליהם.
        יש דוגמאות לספורטאים ברמה גבוהה שהתגברו על דבר כזה או אחר כמו נבאס הספרדי שפחד כרונית מטיסות למשל. אבל אני לא מכיר עוד דוגמה למישהו שהפך לטוב בעולם (ובהיסטוריה) שמתמודד עם מחלות נפשיות כמוהו.

  7. אפלטון, אני מבין ת'נקודה שלך, אבל: שום דבר לא בא לו בקלות.
    סיפור משפחתי קשה.
    נגיעה אלוהית יש בו.
    הסנוקר שלו שוטף ויפה לעין.

    היום בטלויזיה מוספים הדמיה שמראה לצופה מה רואה השחקן. וזה מדהים.

    כן ירבו פוסטים כאלו

  8. זה הספורט האהוב עלי.
    גם למשחק וגם לצפייה בטלוויזיה.
    משחק מדהים ומרתק, ממש לא משעמם.
    שילוב אולטימטיבי של יכולת פיזית ומנטלית (ומזל לפעמים!)
    והקריינים חלק משמעותי מההנאה.

    לצערי כבר כמה חודשים שאני לא עוקב כי אין לי טלוויזיה (למישהו יש קישור למשחקים באינטרנט?)

    רוני הוא הטוב בהיסטוריה ובהחלט אהוב אבל לא האהוד ביותר. הוא שנוי במחלוקת.
    השחקן האהוד ביותר היה the people's man – jimmy white!
    שהוא השחקן האהוב עלי בכל הזמנים אישית.

    אגב יש הגבלת זמן – זה לשיקולו של השופט (נותן אזהרות כשצריך).

    1. על אלכס היגינס (לא היגינס המושחת של היום שמכר משחקים) שמעת ?
      מומלץ ביותר !

  9. לדוד רחוק היה שולחן על הגג בהרצליה, הייתי יכול לשחק
    שעות מהבוקר עד הלילה. משחק מאד מעניין שצריך לחשב זוויות
    רב הזמן.
    לפני שנים שכחתי את האחיזה הנכונה,לאחר שנים של אי משחק,
    אני מאד נהנה להביט במשחק גם בחי בין אנשים רגילים.
    כמו שגם באתר אני הקהל.
    מולי מאד מעניין תודה על השיתוף
    ואתה תמיד כותב בחסד עליון
    תודה רבה לך

  10. גם לי אין טמבלויזיה מה שמקנה זמן חופשי ויצירתי,
    אך בסנוקר יכלתי לצפות שעות ואם יהיו לינקים אצפה במחשב.
    אפלטון אני חושב שמייקל השקיע המון ולאחר שהוא הרגיש
    על בשרו מכות ושהוא לא פיזי מספיק, הוסיף מסת שרירים
    מאמץ אדיר גם להתאמן ולשחק וגם להעצים את השרירים
    בחדר כשר. לי זה נשמע ממש לא קל.
    מולי מיגנטת גם תגובות מצוינות למאמרך המרתק.

  11. הרבה יישבעו שלא היה גדול כג'ימי ווייט. אבל לדעתי מה שמוסיף לגדולתו היתה האישיות הגדולה מהמשחק עצמו שלו.
    אני אוהב מאד לחזות בסנוקר בטיווי.
    תודה מולי!

  12. מבחינת אישיות, לטעמי לפחות, אין כמו סטיב דייוויס.
    אין כמו לראות אותו עם כוס בירה בתחרויות טריק שוט עם הומור מדהים.

  13. לחובבי הספורט, ממליץ על הסרט הזה:

    https://www.youtube.com/watch?v=7TCQz40-mxI

    אגב אחת ההנאות הגדולות שלי (מלבד פוסטים של מומי ולראות את לברון נכשל) זה לשמוע את ג'ו ג'ונסון מפרשן (לא ההוא מברוקלין…).
    הנאה טוטאלית שמשתווה רק לשיא הסיפוק*.

    * להגיע לשיא ולעשות פוק

    1. אני בהחלט מסכים ששידורי הסנוקר מביאים לאופטימום האפשרי את תפקיד השדר והפרשן.
      הם גם לא מפחדים להשתמש בטכנולוגיה להמחיש לצופה דברים, הן מבחינת שידור חוזר, שידור בזווית שונה, צפייה מנקודת ראות השחקן, שרטוט מהלכים צפויים ועוד…

  14. אחד מחמשת ענפי הספורט האהובים עליי ביותר! הן לצפייה והן למשחק!

    עם רוני זה היה אהבה ממבט ראשון, פשוט לראות איך הוא משחק… אבל הוא עוד לא השחקן הגדול בהיסטוריה, הנדרי לדעתי עדיין לפניו. אבל הכישרוני מכולם אין ספק. אחת האכזבות הגדולות ביותר שלי כאוהד ספורט היה לראות את ההפסד של רוני בגמר אליפות העולם שנה שעברה למארק סלבי (אפרופו לוזרים). ובקשר לסגנון משחק שלו, לא פעם הוא טען שזה מכוון כדי להפוך את המשחק ליותר מלהיב עבור הצופים, ובשל כך גם זכה לכינוי "הרוקט". מטורף לנסות לחשוב איך הגאונים האלה חושבים- זה ספורט שדורש חשיבה ברמה גבוהה (ופחות אינסטנקטיביות) וביצוע ברמה גבוהה. ללא ספק אחד האנדרייטרים.

    כתבות כאלו על ענפים כאלו מוסיפות המון צבע לאתר. כן ירבו ותודה מולי! אולי אכתוב בעצמי כתבה כזו מתישהו

    אה ועם מישהו מעוניין אולי אפשר לנסות לארגן משחקי סנוקר איפשהו או אפילו סתם פול

  15. תמיד כייף לי לדבר על סנוקר!
    ראיתי את המשחק הזה ולכל אורכו רוני החטיא כדורים שהוא מכניס בדרך כלל בעיניים עצומות. אבל זה לא משהו שלא ראינו אף פעם. היו לו לא מעט מקרים שהוא מרגיש אוף ונכנס לויתור (השיא היה הפרישה המוזרה מול סטיבן הנדרי). אמנם מאז שהוא חזר מהשבתון שלו הוא בגרסא הרבה יותר בוגרת ושלווה, אבל גם במשחק הזה הוא הרגיש קצת אוף ונכנס לסוג של אדישות שכבר הייתה מגוכחת בשלב שאתה הצטרפת.
    קורה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט