הבעיה עם נאדאל

ראפא הפסיד אתמול ב-5 מערכות לוורדסקו וגמר את הסיפור שלו באוסטרליה.
רבים חושבים שיש לראפא איזשהוא סיכוי לעשות קומבק, אבל ידידי זהו זה נגמר. הפעם הגוף של ראפא פשוט לא עומד יותר בסגנון המשחק שלו.

בואו ננתח את ראפא…

ראפא עשה קריירה ממכת הלסו, המכה שהיא מבוצעת היטב אינה ניתנת להחזרה בבקהנד יד אחת, וגם ב-2 ידיים היא דוחפת את היריב לאחור וכופה חבטה קצרה אותה ראפא יכול לנצל לסגירה מהירה. הלסו נותנת חיתוך ענק לכדור, היא עפה גבוה יותר מעל הרשת ובגלל העוצמה האדירה שלה לוקחים אותה עמוק יותר בשטח המגרש. הראשון שהביא את הלסו היה פיט סמפרס שהשתמש בא למכות עמוקות מהשטח שלו , ומייד חזרה לראלי.

ראפא השתמש בחבטה כמעט באופן דתי שהוא משחק עמוק בשטח שלו. ראפא הוסיף על החבטה אלמנט נוסף שהוא חותך את הכדור 20 ס"מ לפני הגוף ומגדיל את הטופספין לסיבובים בשנייה שעולם הטניס לא ידע לפני זה. כיוון שהוא שמאלי מהפורהאנד שלו הולך לבקהנד של הימנים הוא ניטרל את כל מחזיקי הרקטה ביד אחת, ולכן המאזן המוטה שלו כנגד פדרר וואוורינקה והבולגרי.

ראפא בנוסף על הלסו הביא את הצעד הראשון הכי מהיר בסבב, ביחד עם מיקום עמוק בשטח שלו הוא הפך לקיר בלתי עביר. עם השנים ראפא פיתח סרב חזק ויציב מכות העברה מריצה מדוייקות על כוונת מילמטרית, ובנוסף ההתמקמות שלו עמוק עמוק בשטחו, למכות ההגשה נתנו לו זמן נוסף למגישי העוצמה של הסבב.

תוסיפו לזה את האופי האיטי של החיימר וקבלתם את מכונת החיימר הטובה בעולם והטניסאי ה 2 הטוב ביותר בכל הזמנים (בדרוג משותף עם פיט סמפרס, ע"פי מדד זכיות הסלאמים). אבל, לסגנון משחק הנשען על הגנה רציפה וחבטת לסו יש גם חסרונות רבים.

הלסו, שוחקת מאד את הכתף ראפא התמודד עם 2 פציעות מקצרות קריירה על כתף שמאל. סמפרס שהשתמש גם בלסו היה משתמש בה רק באזורים מאד מסויימים בראלי. ראפא ענה כל כדור לפורהאנד בלסו.

בגלל שראפא לקח את הכדור 20 ס"מ מלפני הגוף הוא נאלץ לשחק עם זויית בלתי טבעית של ברך ימין, וגם שם הוא קיבל פציעה רצינית שהשביתה אותו לכמעט שנה וחצי. ברך ימין שלו עדיין שחוקה וראפא איבד את הצעד הראשון המהיר שלו, מה שהופך אותו לפגיע יותר לסבב.

בנוסף, הסבב למד את ראפא וכיום הטניס משוחק מתוך קו הבסיס על ידי השחקנים הבכירים (נובאק, פדרר, נישיקורי), לראפא האיטי של מודל 2015/16 אין את האקסטרה עשירית שנייה להגיע לכדורים בזמן. הוא נאלץ להסתפק במכות סקווש או לדחוף את הכדור חזרה לצד היריב ומשם זו כבר נקודה קלה למתמודד מולו.

ניקולאי דווידנקו למשל… שחקן שמחזיק ביתרון על ראפא הוא שחקן נמוך בלי עוצמות מיוחדות אבל דאג כבר בשנים 2004-8 לשחק בתוך קו הבסיס ועשה לראפא את המוות.

 

האם זהו מצב הפיך?

לא. ראפא לעולם לא יהיה מהיר כשהיה ולא יוכל להתמקם למכת הלסו היטב כפי שעשה זאת בעבר.

אז מה ראפא יכול לעשות?

לשנות את המשחק שלו… ראפא עדיין מחזיק בסט יכולות מרשים ביותר. משחק רשת מצויין. קריאה של מהלכי המשחק , ו DTD הכי מדוייק שיש תוך כדי ריצה. אנחנו רואים אותו כבר עולה הרבה יותר לרשת ומוריד את הברוטליות של החבטות.

האם זה יספיק למקום ראשון?

לא.

האם ראפא יכול להיות ראפא על חיימר?

החיימר יותר נדיב בזמן מאשר המשטחים המהירים, אבל היום ראפא כבר נאלץ בגלל המהירות הפחותה שלו לוותר על השימוש בלסו מפעם לפעם ונאלץ לדחוף את הכדור חזרה לצד היריב. משם זו כבר שאלה של זמן.

והנה ראפא ומכת הפורהאנד האדירה שלו בשידור איטי

 

 

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. מסכים עם הניתוח המכני/ביומכני שלך.
    אבל אני חושב שבנוסף לבעיית 'הלסו' נוצרה אצלו בעייה מנטלית שהיא "SUCCESS PHOBIA", אבל דברתי מספיק פסיכולוגיה בטור היומי שלי על "מחסומים מנטליים בספורט" אז אתן צ'אנס לאחרים לדבר על כך.

  2. קודם כל חבל שהוא ככה יורד מגדולתו. זה מעניין לראות איך לפני 3-4 שנים אמרו לא מעט אנשים שהוא ישבור בקלות את מספר הסלאמים של פדרר ושהוא יהיה הטניסאי הגדול בהיסטוריה. כרגיל אנשים -קובעים דברים עוד לפני שהם מתרחשים.

    כך גם לגבי קרי וג"ס. אנשים לא מחכים דקה בשביל לראות מה קורה לאורך זמן. אולי הם יהיו קבוצה היסטורית אבל אולי גם לא וצריך לתת לזמן להיות השופט שלהם

  3. מעולה עידו. מה שטענתי לאורך כל התקופה – להשוות את נדאל לפדרר בגילו היה דבר ל.ר. אז שאכן הוכח כל.ר., כיוון שהסגנון של נדאל לא מאפשר להמשיך ולשחק באותו האופן ובאותה האינטנסיביות למשך תקופה ארוכה.

  4. תודה פוסט מעולה!
    ה״לסו״ הוא בעצם טופספין מסיבי. אם פדרר עושה 2000 סיבובים בשנייה אז נדאל 3000 (נתון מלפני כמה שנים). אני מלמד טופספין וזה נובע משלושה דברים עיקריים: אחד זה פרק כף היד שעושה עבודה בלי סוף, פגישה לפני הגוף כמו שהזכרת ושלוש עבודה של הגוף לכתף. כלומר הרגלים מעבירות משקל קדימה שנותן עוד עוצמה העברת המשקל וברגע שיש סיבוב לכדור כל מה שחסר בשביל טופספין חזק זה מהירות שמגיע מהכתף, הפרק והגוף.
    נדאל כמו שאנרת נפצע בגלל עומס מסיבי של הלסו וכמו שאמרת גם על הברך. דבר שהכריח אותי להוריד את כמות הטופספין ולשחק עדיין ״גבוה״ אבל עם פחות סיבובים לשנייה. ברגע שדבר כזה קורה ליריב יש הרבה יותר זמן. שימו לב לכמה שחקנים ספציפיים שהפתיעו את נדאל: ורדסקו, רוסול, דסטין בראון, דרסיס, פוניני, מונפיס. כולם דבר ראשון אוהבים להתקיף את הכדור וברגע שיש לך ״כדור עומד״ או ״סיטר״ נורא קל להם לתקוף. דבר שני אלה כולם שחקנים מאוד לא יציבים שבאים למשחקים מסוימים בלי מה להפסיד. מי שזוכר מהמשחקים של נדאל מולם הם ניסו לעשות ווינר כל מכה שנייה וזה הלך טוב. זה לא תירוץ אבל המשחקים שנדאל הפסיד היו צמודים למרוך יכולת אדירה של היריבים שנבעה 1. כמו שאמרתי כדורים עומדים ו2. התאבדות – מה שיהיה יהיה.
    בכל מקרה אני עדיין מקווה שנדאל ייתן הרבה השנה.

    1. תוריד את המשקפיים הוורודות גור אנחנו בהופס. אנחנו כותבים מה שרואים לא מה שרוצים לראות.

      דסטין בראון (יקיר המערכת) ניצח כי הוא תקף את הכדור הרבה לפני שהוא הגיע לפיק, ונובאק שבכלל רץ רק על קו הבסיס כבר ניצח אותו ב 12 מערכות רצוף… אפילו פדרר ניצח אותו דיי בקלות השנה.

      זה לא כדורים עומדים ב 2012 רפא עדין היה בכיר על נובאק. זה הרגליים גמורות

  5. תודה עידו על פוסט מעניין
    אני אוהב מאד לצפות בטניס אבל רחוק מלהבין לעומק את כל המינוחים המקצועיים. אני יותר מאשמח אם עידו או מישהו אחר יוכל לכתוב מילון מונחים קצר שיעזור לעקוב אחרי השחק הנפלא הזה.
    אני באופן אישי מאד אוהב את נדאל ואת רוח הלחימה שלו, והלוואי והוא עדיין מסוגל לשנות את משחקו ולחזור להתמודד ברמות הגבוהות ביותר, כי כרגע חסרה יריבות מהסוג שלו עם פדרר ודיוקוביץ', שהנפיקה כמה משחקים בלתי נשכחים.

  6. אנחנו צריכים להתקדם הלאה, אלעד אייל.

    נאדאל כבר לא יכול לרוץ כמו ארנבת, ופדרר יתחיל צילומים עוד מעט.
    נובאק הוא שליט טוטאליטרי עכשיו. שרק וואוורינקה יכול לקחת ביום מצויין.

    אבל בעתיד מילוש וקיריוס ישלטו ועוד משהו שאנחנו עוד לא יודעים עליו

    1. עידו תן להתרפק קצת על הנוסטלגיה 🙂
      שלטון טוטאליטרי הוא גרוע בכל ענף שהוא. זה הורס את המתח והכיף ופוגע בחוויית הצפיה. לא משנה לי מי יבוא, אבל שתהיה תחרות אמיתית.

    2. הדור החדש לא מתקרב לדור שיש כרגע ושהיה בשנים האחרונות. אנחנו נמצאים בתקופה היפה ביותר של הטניס… דיוקוביץ, נדאל ופדרר הם שלושה מחמשת השחקנים הכי טובים בהיסטוריה כמעט בטוח (פדרר ונדאל ראשונים).
      הדור הבא כנראה יכיל את קירגיוס, דימיטרוב, ראוניץ, פייר ועוד כמה צעירים שמתחילים להיכנס לסבב עכשיו.

  7. תודה עידו, פוסט נהדר.
    עצוב לקרוא אבל אי העיניים באמת לא משקרות. רפא כבר לא יחזור להיות כשהיה והוא מצליח באופן חלקי לשנות מעט מהסגנון.
    היה ברור מההתחלה שהסגנון הפיזי שלו יגבה מחיר אבל החזרות שלו מהפציעה היו פנומנליות (יש שאמרו לא טבעיות).
    בחצי השני של העונה שעברה הוא נתן הרגשה שהוא חוזר ל80% ממה שהיה אבל נובאק של היום זה עולם אחר וגם במשחקים טובים של רפא הסרבי הכניע אותו ללא תנאי.
    ועדיין, היתה הרגשה שהוא מגיע לטורניר כמספר 2 או 3 וההדחה מול וורדסקו, מולו הוא התקשה לא פעם (הפסד ב5 בחצי גמר אוסטרליה לפני כמה שנים) והוא גם שמאלי, היתה אכזבה גדולה.
    גם מנטלית זו מכה לא פשוטה עבורו אבל אולי זה יביא אותו לנסות להמציא את עצמו מחדש במובן מסוים.
    הלוואי.

  8. לפני עשור תמיד רציתי שנאדאל ינצח את פדרר, אבל תכלס פדרר כל כך הרבה יותר מרשים כי הוא עושה הכל לפי הבוק, פחות פציעות, וגוף נורמלי יותר עוד עשרים שנה. ונראה לי גם נובאק יהיה כזה.
    זה כמו שטים דאנקן מרשים שהוא נשמר לאורך זמן.
    וכמי שעוסק בספורט זה משהו שאני ממש מנסה, ולא תמיד מצליח, איך לשמור על הגוף ולהשתפר. זה לא מספיק חכמה להרוס אותו תוך כדי הגעה לשיאים. קצת כמו להשתמש בסמי הזיה כדי לפתח איזו יצירה מוזיקלית ואחכ להתאשפז כל החיים בבית משוגעים.

  9. עידו תודה על הפוסט המעשיר והמחכים מאוד
    הסברת בפשטות דברים מקצועיים ביותר שאני כחובב שלא מבין כ״כ ביטויים מקצועיים הצלחתי להבין בדיוק מה הבעיה של רפא שהוא החביב עלי בסבב
    עכשיו אני מניח שהוא וסביבתו מודעים לעניין בדיוק כמוך והשאלה היא למה באמת אנו לא רואים שינוי בצורת המשחק שלו כאשר הוא כבר 3 לפחות בהתדרדרות תלולה מטה

    1. אתה רואה את דג'וקוביץ' ששולט היום בסבב ביד רמה משחק (אני רואה אותו עכשיו בלייב). נובאק שחקן נהדר אבל אז אתה נזכר בנאדאל בשיאו ומבין שזה פשוט לא זה..
      היה לו פוטנציאל ממשי להיות הגדול בכל הזמנים.

  10. הבעייה עם נדאל והלאסו שלו היא שמפרק המרפק הוא למעשה HINGE JOINT והלאסו מכריח ROTARY MOVEMENT.
    במקום להסביר כאן, אקדיש לכך מאמר שלם.

  11. הבעיה עם נדאל שהוא משחק טניס מאז גיל 6, משחק מקצועי מאז גיל נוער, בטופ העולמי מלפני עשור, עם סגנון המשחק שלו, מה הוא ציפה?
    והוא ניסה, הוא ניסה לשנות את הגוף שלו. רק תראו את מסת השריר ב-2008 ועכשיו וכמה שהיא ירדה, אבל זה לא החזיר לו את הצעד הראשון, וזה רק החליש את הפורהנד שלו. כשהברך גמורה והגוף כבר עייף מלהחלים מה עוד אפשר לעשות? אז הוא הוריד אימונים, אז הוא ניסה לעשות את הסוויץ' בראש אבל הוא פשוט לא מסוגל כי האמת הכואבת היא שבמצבו היום הוא לא מספיק טוב.

  12. הוא היה פעם מפחיד את היריבים כבר בחימום.
    היום אין לו שום הרתעה וכולם מעזים נגדו (נכתב למעלה).
    ברולאן גארוס יצטרכו עדיין להזיע נגדו.

    שורה תחתונה:
    —————-
    אחד מגדולי הטניסאים שממש הציל את הטניס משליטה מוחלטת של פדרר. נמצא בירידה ולא יכול לקחת גראנד סלאם יותר.
    הייתי משאיר סיכוי נמוך מאד לרולאן גארוס נוסף וסיכוי אפס לסלאם אחר.

  13. אתמול ראיתי את הכפילה המוצלחת של נאדאל. בלי צחוק.
    דאריה גבריאולובה. מלכה. וגם אוסטרלית.

    מנחם – אני חושב שאתה טועה , המרפק לא משחק את המכה. זה בעיקר המפרק כף יד והכתף. באנגלית קוראים לחבטה
    BUGGY WHIP

    תראה את הוידאו ששמתי.

  14. עדו, היות וכבר הגבת גם היום אז אני מקווה שתראה את התגובה הזו בכל זאת.
    ראשית, תודה על פוסט נהדר, כי הדיוטות כמוני לא נחשפים הרבה לדברים כאלה וזה מעניין מאד.
    שנית, אני אשמח לשמוע איזהשהו הסבר לנושא הכושר של הגיל לא בהיבט של נדאל אלא פדרר מול נולה.
    בגיל של נולה היום כבר פדרר לא לקח המון תארים, אם אני לא טועה ותמיד אמרו לנו שהוא מתחיל להיות מבוגר וכו'.
    אבל מצד אחד אנו רואים שמול שאר הסבב הוא עדיין דומיננטי גם היום, ומאידך שנולה שולט גם בגיל כזה מול כל רמה שלא תבוא.
    במבט לאחור ייתכן שזה סתם תירוץ? מצד שני באמת הסטטיסטיקות על סלאם אחרי 30 וכו' באמת חזקות.
    איך הכל מסתדר?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט