מחשבות על אוקלהומה סיטי/איתן עברי

ראשית, נתחיל מהפרטים הבנאליים- אני בן 28, סטודנט שנה רביעית להנ' תוכנה ומתכנת במשרה חלקית וככזה – חובב של מספרים ואנליטיקס ולכן אנסה לשלבם בצורה ברורה ככל שניתן עבור מי שפחות מתחבר.
כמו כן, אני מחבב את OKC אך קשה לי להגדיר את עצמי אוהד. עם זאת, את המשחקים של OKC שפיספסתי בשנתיים וחצי האחרונות ניתן למנות על יד אחת.

צמצמתי את ההתייחסות שלי לשליש הראשון של העונה. בכתבה יהיה ניתוח סטטיסטי על הביקורת המוצדקת בחלקה על ווסטברוק ואילו החלק השני יעסוק בתפקודו של בילי דונובן, המאמן הרוקי שהחליף את סקוט ברוקס שעמד על הקווים ב-7 השנים הקודמות.

 

ראסל ווסטברוק

אתחיל בשחקן הכי שנוי במחלוקת, את רוב הביקורת עליו ניתן לסכם בשורה: "ווסטברוק אגואיסט שחושב רק על עצמו ואם הוא מוסר זה לשם האדרת השורה הסטטיסטית שלו" – ובכן, הבה ננתח זאת. לאחר קצת יותר מרבע עונה הוא שני באסיסטים בליגה עם 9.4 במשחק אך נתון זה מעט משקר. בדיקה תגלה כי 62% מהם מגיע ברבעים ה-1 וה-3 (ומתחלק שווה ביניהם) כאשר 15% מהם מגיעים ברבע האחרון/בהארכה, והיתר כמובן, בשני. קל לראות שברגעי ההכרעה הוא מוסר פחות, הרבה פחות.

 

חלק מהסטיגמות עליו לא מוצדקות. ראסל ווסטברוק.

בדיקה מעמיקה יותר תגלה שרק 26% מהם הגיעו ב-3 דק' אחרונות של כ"א מהרבעים. כך שטענה זו מקבלת תמיכה גם מהנתונים נכון? הבה נבדוק:
בחינה של כריס פול ורונדו שמעולם לא נחשדו ככאלו מעלה נתונים מפתיעים:
פול: 8.9/משחק, 62% ברבעים 1+3, 18% באחרון ו-24% בשלוש דק' האחרונות.
רונדו: 11/משחק, 60%, 17% ו-27% בהתאמה.

בסדר בסדר אז הוא מוסר as good as anybody in the league אבל "הוא זורק יותר מדי בעיקר ברגעי ההכרעה". אני מודה שגם אני מעט הופתעתי מהנתונים ובקרוב גם אתם:
30% מהזריקות שלו הגיעו ב-3 דק' האחרונות, 32% מהזריקות שלו בין 3-6 דק' לסוף רבע, ויתר ה-28% ב-6 דק' ומעלה כאשר יש לקחת בחשבון שכ-starter הוא בדר"כ נח בין 8-12 דק' לסוף רבעים 2+4. סה"כ מאוזן ואין השתוללות חסרת מעצורים כאשר מתייחסים להתפלגות אחידה של 25% ב-3 דק'.

"כן, אבל ברבע האחרון זה מופע של איש אחד" – רק 22% מהזריקות שלו מגיעות ברבע האחרון.
*יש לציין שהעונה הוא קולע באחוז הטוב בקריירה שלו וחוטף יותר מתמיד בכדי להוליך את הליגה עם 2.5 למשחק.

אין זה אומר שראסל שחקן מושלם או PG מושלם כי הוא לא, ויש stretch-ים שהוא לא מוסר מספיק, ולפעמים הוא זורק זריקות לא חכמות ומאבד בסיטונות, אבל זה בהחלט שופך אור ומכניס לפרספקטיבה את הביקורות שמקורן בעיקר ע"י האנליסטים בארה"ב וקל לשתות אותן עם קשית ולומר אמן על כל מה שנאמר.

את ה-up side שלו כולם מכירים (תשוקה, האסל, אתלטיות, ו-all around) ולכן לא ארחיב למעט נתון שנחשפתי אליו לאחרונה: מבין כל השחקים בליגה שמתחת ל-2 מ'  הוא השחקן שלוקח הכי הרבה ריבאונדים. כשמדברים על שחקנים מתחת ל-2.08 מ', הוא יעמוד במקום ה-13 מעל שמות כמו דריימונד גרין.

 

בילי דונובן

למי שלא יודע, לדונובן לא הייתה קריירת משחק גדולה שהסתכמה במספר חודשים בניקס אך הוא בעל ניסיון עשיר באימון של 23 שנים כאשר 20 מתוכן היה בפלורידה, איתה הגיע ל-4 פיינל פורים מתוכם הוא זכה ב-back to back NCAA titles – ב-06-07 לאחריהן חתם במג'יק של דוויט הווארד, טרבור אריזה, גרנט היל, ג'מיר נלסון, טורקוגלו וגם JJ רדיק בין היתר) אותם אימן… כשבוע עד שחזר בו ושב לפלורידה אהובתו.
הוא נכנס לתפקיד בסוף אפריל מה שמקנה לו כ-8 חודשים עם הת'אנדר, ואפשר להתחיל עם רשמים ראשונים.

כל מי ששומע אותו מדבר רואה ישר שמדובר בטיפוס (במלעיל), ולמזלו שני הכוכבים קיבלו אותו בצורה חיובית (אהמ לברון…כי חייבים מעט פרובינציאליות לא?) כאשר בכל מקום שהגיע אליו הוא הראה מחויבות חזקה מאוד וככזה הוא דורש מחויבות דומה בהתאם ולא מסתיר את זה, גם בראיונות איתו המילה commitment  חוזרת בערך כמו המילה אימון כששואלים את אייברסון. יעיד על כך גם הויתור על התפקיד במג'יק, כשאורלנדו היו קבוצת צמרת באותה תקופה.

עד כאן off the court, אני עדיין אמביוולנטי לגביו אך אתחיל בטוב:
1. משתמש בטיים אאוטים שלו בצורה טובה ועקבית למדיי כיאה לשועל ותיק מהמכללות.
2. עושה רושם שהשחקנים מקבלים אותו ונענים להוראותיו (בהסתמך על ראיונות ושפת גוף במשחק).
3. הרבע הראשון(+2.1) והרבע השלישי(+3.2) הם הרבעים המוצלחים ביותר מבחינת הפרש למשחק, דבר המרמז על הכנה טובה של המאמן כשיש לו מספיק זמן.

בנוגע לאספקטים החיוביים פחות לגביו, ובכן, קצרה היריעה מלהכיל את כולם לכן ארחיב על הבעיה הגדולה ביותר לטעמי והיא בחירת ההרכבים של דונובן:

שוחק את הכוכבים. דונובן ודוראנט. (ת'אנדר ניישן)

אבן הבוחן שלנו באשר ליעילות של הרכב מסוים תהיה כמות הנק' של OKC בהרכב מסוים ונחסיר ממנה את כמות הנק' של היריבה, כאשר כמובן ככל שההפרש גבוה יותר מצידו החיובי כך ייטב.

החמישייה ווסטברוק, רוברסון, דוראנט, איבקה, אדאמס ניפקה הפרש של +17.9 על כ-330 דק' משותפות, כמובן שיש לציין את פציעתו של KD ל-6 משחקים בתווך.

החמישייה הבאה בתור זהה לעיל בשינוי של רוברסון (בעונתו הפורה ביותר מבחינת נק' עם 4.8\משחק) בתמורה לדיון וויטרס (PER=10.2). חמישייה זו עומדת על +2.8 על 92 דק'. יש מעל 15 נק' הפרש בהינף שילוב של וויטרס עם יתר החמישייה הפותחת, זה אומר דרשני.

החמישייה האחרונה שיש טעם לבחון אותה היא החמישייה השנייה: אוגוסטין, וויטרס, מורו, קוליסון וקאנטר ההפרש שלהם? -18.7 ב-76 דק' משמעותיות מאוד.

סוגייה ראשונה שאגע בה בקצרה ואתייחס אליה שוב בהמשך היא ה-PG המחליף, כאשר נראה שאוגוסטין ו-וויטרס (אבוי) השתלטו עליה:

לאחרונה דונובן, שעדיין לא נסגר על הרוטציה, החל להריץ את KD לאורך כל הרבע הראשון כאשר ווסטברוק יוצא לאחר כ-9 דק' וחוזר 3 דק' בתוך הרבע השני ואילו KD חוזר באיזור 6 דק' בתוך הרבע השני ושניהם משחקים עד הסוף.

מה אני מציע? לאחר בחינה של ההרכבים ושילובים שונים ניתן לראות שמבין כל הצמדים שאינם כוללים את דוראנט, הצמד הפורה ביותר היה של ווסטברוק אנד קאנטר, והוא הצמד החמישי בתפוקתו (ארבעת הראשונים כוללים את KD) של אוקלהומה. ה-P&R של שניהם כבר הוכח כקטלני עוד בעונה שעברה.

 

 

אם במקום זאת דוראנט ינוח לאחר 6-7 הדק' הראשונות ו-ווסטברוק יסיים את הרבע עם קאנטר ובכך כח האש לא יפחת לקראת סוף הרבע, כאשר כמובן ש-KD יוכל לפתוח את הרבע השני או להיכנס בעצירה הראשונה ובכך שוב, לשמר את כח האש. הרכב של פיין, מורו, דוראנט, איבקה\קוליסון וקאנטר או אפילו שילוב של פיין, וויטרס, מורו, דוראנט ואיבקה ברגעים שירצה לשחק נמוך יותר רק יקדמו את הת'אנדר.

הרכבים אלו טרם שוחקו העונה למרות שהupside שלהם גבוה בהרבה מהנוכחיים והנתונים תומכים בכך. אם דונובן מעוניין בהצלחת הקבוצה תוך התבססות קטנה יותר על צמד הכוכבים אזי הצעד הראשון מתחיל בספסל.

 

כל הנתונים לקוחים מ:

www.teamrankings.com
www.nba.com
http://www.basketball-reference.com

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 38 תגובות

  1. אני שמח שעוד מישהו נושא בנטל הניתוח של אוקלהומה. אני לא מאוד מתרשם מדונובן, הוא אומנם נראה כטיפוס רציני אבל אני הייתי רוצה לראות יותר תנועה בהתקפה. כתבתי את זה ביומן לפני חודש ואכתוב זאת שוב- אוקלהומה מדורגת במקום ה-16 בכמות אסיסטים למשחק. נתון עלוב למדי. מבחינת התקפה והגנה אנחנו בסדר(מקום 2 ו-11 בהתאמה).

  2. מעניין, תודה על המאמר ועל העלאת הנושא.

    בעיניי הסטטיסטיקה של ווסטברוק משקרת ואפשר לבדוק את הבעייה בצורה קצת יותר מתוחכמת. בעיניי הבעייה של ווסטברוק היא שהוא חונק את משחק ההתקפה של אוקלהומה. שווה לבדוק כאשר ווסטברוק משחק כמה אסיסטים יש לשחקנים אחרים מהקבוצה שהם לא KD, כמה אסיסטים שניים הוא מוסר, כמה סלים הוא קולע בלי כדרור מאסיסט של שחקן אחר, כמה אחוז מהאסיסטים שלו נמסרו כתוצאה מבידוד שלו מול השומר שלו. ולא הייתי משווה אותו מול כריס פול או רונדו כי שניהם עושים אותו דבר רק קצת יותר בעדינות, אפילו שלשניהם יש שחקני פוסט מצויינים כקאזינס וגריפין שדורשים את הכדור אז אצלם זה פחות בולט.

    הבעייה היא שכשווסטברוק משחק הוא הולך לבד או נותן לדוראנט ללכת לבד. זה לא אומר שהוא לא מוסר, זה אומר שהוא מנסה לחדור לסל ואם מביאים עזרה ויש שחקן פנוי לזריקה הוא ימסור לו. אז נכון שבשיטה כזאת הוא ימסור הרבה אסיסטים ויקלע הרבה נקודות אבל האם השיטה הזאת ממקסמת את הכישרון של אוקלהומה? אני אישית די בטוח שלא.

    אם אוקלהומה יניעו את הכדור משחקן לשחקן וווסטברוק ישחק קצת אוף דה בול ואם אוקלהומה יעשו קצת אוף בול סקרינס לקלעים כדוגמת מורו זה יעזור לאוקלהומה לדעתי ולו רק בגלל שהקבוצות נגדם יצטרכו להתכונן לעוד מהלך התקפי. כרגע ההתקפה של אוקלהומה מורכבת ממספר קטן של מהלכים שקשה לעצור כי משחקים שם שחקנים נהדרים אבל כשקבוצות מתגוננות כלפיהם הם יודעות מול מה הם עומדות. האמת שההתקפה של אוקלהומה מאוד צפוייה בייחוד בסוף משחק ששם יש רק שתי אפשרויות.

    כל זה בסדר לעונה רגילה, כשקבוצה לא מתכוננת יותר מדיי למשחק מול קבוצה אחרת. בפלייאוף אתה מכיר כל מהלך ומהלך של הקבוצה היריבה והכול זה עניין של התאמות של ההתקפה וההגנה. אוקלהומה לא יודעת לעשות את ההתאמות האלה בהתקפה כי יש מספר ספור של מהלכים שהם יודעים ומוכנים לעשות והקבוצה המתגוננת צריכה לעשות רק מספר ספור של התאמות בהגנה ולאוקלהומה לא יהיה תשובה בשבילם כי הם עיוורים מהכישרון של עצמם.

    1. במידה ואראה שאין לכך התייחסות בעתיד ויהיה לי זמן (ובמה) אולי אפרט קצת יותר, יש לי עוד המון מה לומר אך ניסיתי לתמצת ככל שניתן.

      העלית נק' מאוד מעניינת שיצא לי לחשוב עליה והיא הפעלתו של ווסטברוק כ2 לצד רכז אמיתי (פיין!), סיימתי עכשיו רק לראות את המשחק נגד דנבר ונדמה לי שלראשונה פיין, מורו, KD, איבקה וקאנטר שיחקו ביחד והתוצאה הייתה חיובית מאוד. לאור זאת שהטור נכתב בחלקים בשבועות האחרונים אני שמח שדונובן "הקשיב" לי ומקווה שזו לא מקריות.

      בנוגע לפלייאוף אתה צודק כמובן, אך אני מקווה שדונובן יביא לשולחן את מה שמצופה ממנו בנוגע להתאמות.

      1. הבעייה היא שאוקלהומה לא תצליח לעשות את ההתאמות ההתקפיות בפלייאוף אם היא לא תקנה להתקפה שלה גמישות בעונה הרגילה.
        כרגע נראה שהיא לא עושה את זה ולכן לדעתי כשהיא תגיע לפלייאוף ותתמודד עם קבוצה עם מאץ'אפ סביר נגדה היא תפסיד.

  3. תודה רבה איתן. לגבי הנתון של 22% מהזריקות – מעניין איך הוא משתנה במשחקים צמודים. כי ברור שיש משחקים שהוא בכלל לא שיחק ברבע האחרון או ששיחק מעט בהפרש גבוה ולכן לקח פחות זריקות.

  4. ניתוח יפה מאוד. תודה.
    נראה לי שהציפיות מדונובן קצת מוגזמות. אי אפשר להפוך את אוקלהומה בקיץ אחד לסן אנטוניו. בטח כשלא היה אפילו מחנה אימונים מלא.
    אימפקט של מאמן ניתן למדוד בשנה השנייה בדרך כלל.
    כרגע באמת נכון להסתכל על רוטציות שהמאמן מנסה ועל נכונות של השחקנים לשינוי. נראה לי שמישהו אמר את זה אבל הבעיה הכי גדולה של אוקלהומה זה שתמיד היו פציעות שבגללן הם חשבו שזה לא עובד.
    ככה מבחינת דוראנט ו-ווסטברוק אין בעיה בשיטת הבידודים, זה פשוט היה חוסר מזל.

    1. ניב אתה טועה. לסטיב קר לקח שנה לשנות את השיטה של ג"ס ולהביא את המערכת לאליפות, פחות או יותר משום מקום. כל הסימנים מראים שבשנה השניה הוא יצליח עוד יותר.

      1. מה שסטיב קר עשה היה לא פחות ממופלא.
        השינוי שעשו גולדן סטייט היה קל יותר מזה של אוקלהומה בגלל הנכונות הגדולה שם לשינוי והיכולת של הכוכבים לקבל וללמוד כל כך מהר, אולי בגלל שלא היתה הצלחה בשיטה הקודמת.
        אמי לא בטוח שבאוקלהומה יש את הנכונות הזו מצד דוראנט ו-ווסטברוק.

        1. אני אפילו די בטוח שלא.
          רק השבוע (או שבוע שעבר) דוראנט אמר שבקבוצה כמו שלהם אין טעם ביותר מדי מסירות.

          גישה די בעייתית בהתחשב בזה שהשיטה הנוכחית לא ממש הוכיחה את עצמה.

          1. דבריו הוצאו מהקשרם, לפחות כשראיתי לראשונה את הציטוט בוואלה.

            מה שהוא אמר זה שברגע שיש לך בקבוצה שני שחקני ISO קטלניים אתה חייב להשתמש בזה לעיתים (שאל את דיוויד, זה כל מה שקורה בקאבס. מקווה שישתנה עם חזרת הגארדים). כמו כן, הוא הזכיר כמה אגרסיביות בהתקפה חשובה (שאל את בלייק גריפין ואיבקה).
            אגב, דוראנט בISO העונה מפיק מעט יותר נק'\possession מאשר גולדן סטייט.

            כפי שציינתי KD וראס הראו ומראים נכונות להירתם לשיטה של דונובן אך ישנן שתי בעיות:
            1. אחרי 7 שנים עם ברוקס שזו הדרך היחידה בה הם שיחקו, זה לא כ"כ פשוט וזה work in progress כמו שאף הם ציינו זאת ובחלק מהמשחקים בהחלט ניתן לראות שיפור עצום בתחום.
            2. עבודה של מאמן, אני עדיין לא החלטתי איך לאכול את דונובן, כרגע הדעה שלילית ברובה. המנדט שהוא מקבל מפרסטי ויתר ההנהלה הוא ללא עוררין ושוב, שני הכוכבים נותנים לו את הצ'אנס. הייתי רוצה לראות את דונובן קצת יותר קשוח עם השניים למרות שהוא מאמן רוקי.

            ובנימה אישית גם אני לא מרוצה בלשון המעטה מריבוי הבידודים בהתקפות.

  5. פוסט מצויין!
    ראסל ווסטברוק שחקן מצוין וזה לא מפתיע שבדקות הסיום הוא זורק יותר ממוסר – כך כוכב צריך להתנהג! אך הבעיה היא שבדקות הסיום אין תרגילים מסודרים ונוסע מזה שאו דוראנט או ווסטברוק לוקחים את הכדור לבד.

  6. פוסט מעניין ומנומק היטב. לא בטוח שאני מסכים עם הכל, אבל רמת ההגשה מצויינת ומהנה. יישרו כוח כותבי הופס!

  7. תודה רבה
    אני מסכים שלווסטברוק לא מגיעה הביקורת שהוא מקבל
    אבל בהחלט הייתי רוצה לראות את הכדור בידיים של דוראנט יותר ברבע האחרון

  8. *ווסטברוק מוסר פחות ברגעים המכריעים כי זה מה שכוכבים עושים. מייקל, קובי, לברון, כל כוכבי העל מוכנים ברצון לקחת על עצמם את האחריות של הזריקות האחרונות. ישנם שחקנים שמודים להם על נכונותם לקחת זאת על עצמם.

    *בקשר לקאנטר, ראיתי זאת וסיכמתי לעצמי. לדעתי הוא חייב לשחק בחמישייה עם ווסטברוק ודוראנט.

    *דונובן היה אחלה שחקן וחם בפרובידנס של ריק פיטינו, והרבה ממה שהוא עושה היום (ועשה בפלורידה) הם תוצאה של התקופה בפרובידנס.

  9. פוסט נהדר!
    אני גם חושב שווסטברוק עושה בדיוק מה שמצופה ממנו כשהוא לוקח על עצמו את האחריות.
    לגבי דונובן, אוקלהומה צעדה במקום מספר שנים תחת סקוט ברוקס. השנה אפשר לראות שינוי לטובה ואני חושב שצריך לתת לדונובן את הזמן שלו. כרגע הם ממוקמים רק אחרי הספרס וגולדן סטייט אז אי אפשר לבוא בטענות.

  10. מעולה, תודה.

    אני חושב שלווסטברוק סתם נדבק שם של בלאגאניסט מהשנים הראשונות שלו בליגה, מאז הוא מאוד השתפר.

  11. הנקודה שהעלית, על זה שלא מנצלים את הפיקנרול של קנטר עם ראסל שהיה קטלני ממש בשנה שעברה, היא באמת משהו ששמתי לב אליו וגם לי הוא ממש לא מובן.
    כמו כן הנקודה שהעלה נתן גולד כאן היא קריטית. יש לקבוצה קלעים טובים ולא רואים עבודה של סקרינים בכלל, כאשר ברור לכולם היום כמה זה חשוב וכמה זה אפקטיבי. במקרה של OKC, עם יכולת הפריצה האדירה של דוראנט ווסטברוק (ויש את זה גם בספסל בהחלט), זה פשוט פשע לא לעשות את ובכך לייצר עוד מלא אפשרויות בהתקפה.

  12. קנטר הוא בושה לדעתי, אתה טורקי המינימום שאתה צריך לעשות זה להילחם ולשמור…
    הוא לא קיים בהגנה בכלל.

  13. איתן באיזו אוניברסיטה אתה לומד, לא אצלנו באב"ג במקרה ?
    כתבת טור מצוין, תודה על הניתוח ! אתה ללא ספק אוהד ולא סתם "מתעניין".
    ניתחת את ווסטברוק מהשנה האחרונה אך לא הבאת את הנתונים משנים עברו. ווסטברוק סובל מתדמית שהוא יצר בשנים האחרונות אך השנה הוא מאוד השתפר.
    לגבי ההשוואה של נקודות בהתקפה מינוס נ"ק בהגנה של הרכבים שונים, האם הסה"כ מנורמל פר דקה או שהוא כולל ? אם הוא לא מנורמל אז אין מקום להשוואה כי ישנם הרכבים ששיחקו המון לעומת הרכבים אחרים.

    1. לא, אני לומד באפקה. ב"ש רחוקה לי;)

      כפי שציינתי יש לי עוד המון מה להרחיב אך השתדלתי לצמצם לessentials בלבד מכיוון שטור ארוך מאוד/מלא במספרים ירתיע כל אחד.

      הנירמול במקרה זה הוא ל100 פזשנים.

      תודה.

  14. ראשית עצם ההתמקדות בווסט ולא בדוראנט אומרת לא מעט.
    שנית, הרבה פחות מפריע לי שהוא לא מוסר כמעט במאני טיים והרבה יותר מפריע לי שאף אחד לא מבצע תנועה בהתקפה . קבוצה של סטטיסטים וחבל כשמדובר בקיבוץ כשרונות נדיר..
    אחלה פוסט

  15. ווסטברוק הוא חידה עטופה באניגמה.
    אני לא רואה מספיק אבל כולם אומרים שהוא השתפר ואני אומר הגיע הזמן. הוא חייב להתבגר. תודה על כתבה מעולה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט